NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST.
Zondag 26 October 1890,
10 centiemen per nummer
43ste Jaar N. 2308.
ai$()\\i me\tph? »s
ANNONtENPRIJS
Politiek overzicht.
DER GEVANGENEN.
Sen antwoord aan Den
dergalm.
Een en ander.
DE DENDER-BODE.
Oil nlad verschijnl den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagleekeningvan den volgenden dag - De prijs ervan is 6 frank 's jaars
fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voa,?drij maanden, voorop te betalen.
De inschrijving eindigt met 31 December.
Men schrijii in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Lange-Zoutslraat,
N° 10, nabij de Groote Markt, en in alle Postkantoren dos lands.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr. 1,00 Vonnissen op
3" bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Post
ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar.
Calque
AELST, 25 OCTOBER 1890
Londen, 23 oct.
Zegepraal der Gladstonianen. - De kie
zing te Eccles, in Lancashire, is afgeloo-
pen met een glansrijken zegepraal voor
de ierschgezinde gedachten.
De kiezing had plaats ter vervanging
van M. Egerton, conservatief, overleden,
in 1886 gekozen met 300 stemmen meer
derheid,
Gisteren zegepraalde M. Roby.liberaal-
gladsioniaan. met 4901 stemmen legen
4596 aan M. Egerton, conservatief, oom
van het overleden parlementslid.
De Paus heeft den aartsbisschop van
Bahiain gehoor ontvangen Deze heeft
hem uitgelegd wat de katholieken van
Brazilië verlangen, namelijk, dezelfde
rechten te genieten als hunne geloofsge-
nooten in de Vereenigde-Staten. Zij zou
den zich onzijdig houden tegenover de
republiek. De Paus zou dit program heb
ben goedgekeurd.
Crispi en Caprivi. De Popolo]Romano
denkt dat de samenkomst van Crispi en
Caprivi zal plaats hebben tussehen den
5 en 10 november, in eene villa, nabij de
grenzen, daar Crispi wenscht den duit-
schen kanselier zoo weinig mogelijk te
vermoeien.
In Italië. Er is nog geen nader
nieuws over de ontbinding der Kamer
wegens de ongesteldheid van M. Crispi
had er nog geen ministerraad plaats.
Het is vooral over de gevolgen van de
MacKinleywet dat MM. von Caprivi en
Crispi zullen onderhandelen, en over de
maatregelen, te nemen tegenover het
ultra-protectionism der Vereenigde-Sta
ten.
Het gedrag der europeesche Staten
tegenover Amerika zou vastgesteld
worden.
Caprivi zal een eigenhandig schrijven
van keizer Wilhelm voor koning Hum-
bert meêbrengen.
De Esercito spreekt het gerucht tegen,
als zou de minister van oorlog zijn ont
slag willen geven.
Sluiting der grieksche Kerk in Turkije.
Wij hebben reeds gemeld dat, tenge
volge der hinderlijke maatregelen der
turksche regeering, de cecomenische pa
triark, als opperherder over de grieksch-
orthodoxe Kerk in Turkije, de sluiting
van alle kerken op turkschen giond heeft
bevolen.
Uit Konstantinopel wordt aan de Pol
Corresp. gemeld dat deze sluiting onder
DE DOCHTER
Eene geschiedenis uit de XIV* eeuw
boor
P. VAN DELEN.
17* vervolg.
Zonder merkbaar ccne uiterlijke gemoedsbe
weging schijnen te ondergaan, Imd Van Moerkerke
naar zoo vele omstandigheden geluisterd waarvan
menige nochtans in zijne ziel eene diepe aan
doening hadden verwekt. In inwendige beschou
wing de hand der Voorzienigheid hcwondcrendei
die slaat en geneest, die ontneemt om later met
woeker weder te geven, twijfelde hij niet eens
aan de waarheid die men in zijnen toestand zoo
wel het wreed spel cencr zinsbegoocheling zou
hebben kunnen gelooven.
Aanhoudclijk van het gedacht van z(jn naderend
einde doordrongen, dankte hij nog innig den goe
den God voor den troost, hem in zijn sterven
gebracht. Van uit den hemel zou hij dan op ccnc
gade kunnen nederzien, die, gelukkig door de
liefde van haar kind, getroost en gelaten zich
boven hare ongelukken zou weten te verheffen»
En nu, smeekte de vrouw, om haren
het volk een groolen indruk heeft ge
maakt, des te meer omdat onder de
menigte hel verhaal de ronde doet, alsof
dit op bevel van de Sultan gebeurd zou
zijn.
Met het oog op de ontroering, welke
door dien maatregel onder de christenen
veroorzaakt wordt, zijn onlusten in de
pronvincie niet onmogelijk. De tactiek
van het grieksche patriarchaat strekt, om
de Porte vrees voor oproer in te boeze
men en ze daardoor tot toegeven te be
wegen.
Het is vooral de eisch dat de grieksche
scholen niet meer uitsluitend onder ker
kelijk, maar onder Staatstoezicht gesteld
moete.. worden voorts dat de Grieken
den gerechtelijken eed voortaan ten over
staan der turksche en niet meer voor
hunne geestelijke overheden moeten zwe
ren; en eindelijk dat de geestelijken voor
gewone misdrijven onder jurisdictie der
Porte gesteld worden, die tegeuslade
ontmoet.
Op die punten slaan beide partijen
scherp tegen over elkaar, en geen harer
wil iets van toegeven hooren. De turksche
regeering, het gevaarlijke van den toe
stand begrijpende, vindt dien strijd aller
onaangenaamst en zou blij zijn als ze
met fatsoen uit de klem kon geraken.
Hoewel men in diplomatieke kringen, die
geheele aangelegenheid als zeer ernstig
beschouwt, wordt toch de verwachting
gekoesterd Jdat zij niet in gewelddadig
verzet zal overslaan.
Het valt echter in 't oog dat de russi-
sche gezant en de Patriarch in zeer druk
verkeer met elkander staan.
De Armeniërs, van den eenen kant,
de Grieken van den anderen, men zal be
kennen dal de zieke man aan den
Bosphorus alle dagen nog zieker wordt.
In zijn nnmmer van 5 October tracht
De mier galm met de eerlijkheid en goede
trouw 'welke hem kenmerkt, eenige pun
ten van mijn art. Dendergalm en de
Sociale kwestie te wederleggen.
De aanspanning der liberale partij met
het Socialismus tracht het blad te recht
vaardigen, als zijnde slechts een verbond
voor voldoening ie bekomen nopens ze
kere punten van hel Socialistisch pro
gramma.
Wie de princiepen en hunne logieke
toepassingen van het Liberalismus en
Socialismus. onpartijdig en zonder voor
ingenomenheid beschouwe, zal weldra
overtuigd zijn der eenheid van grondbe
ginselen dezer twee gezworen vijanden
der Kerk.
Het Liberalismus preêkt den oorlog te
gen de Katholieke Kerk, het lastert eu be
leedigt Hare bedienaars, bet spot in dag
bladen en openbare vergaderingen met
de verhevene ceremoniën van onzen Gods
dienst, hel bestempelt met den naam van
domme bijgeloof de leering der Kerke,
bijgevolg de tien geboden Gods erin be
grepen het tiende gebod; de hoop op een
toekomend leven is voor hem een uit
vindsel van het zwarte fanatismus,» en
zooveel zinnelijk genot mogelijk op deze
wereld is het ideaal dezer partij.
Men opene het eerste het beste soci
alistisch blad, men luistere naar de soci
alistische leiders in de meelingen en men
make dan de vergelijking tussehen die
twee partijen. Is de oorlog tegen de ka
tholieke geestelijkheid, legen den Gods
dienst waarvan zij een der verhevenste
uitdrukkingen is, niet het mikpunt hun
ner dagelijksche aanvallen Is het niet,
het streven naar het zinnelijk genot en
de wellusten dezer wereld, welke het so
cialismus dien vinnige i haat tegen de be
staande maatschappelijke orde hebben
ingeblazen, waaronder de eigendom en
met hem gansch de samenleving weldra
zouden bezwijken, waren zij niet gerug
steund door die harde rots welke men de
Kerke heet
Neemt liet geloof weg aan God, dus aan
eene toekomende stral of beloonirig van
der mensche i handel en wandel, wat
blijft er dan nog over om de zinnelijke
neigingen onzer harten in te toornen
Is dus het Socialismus, de partij der
misnoegden en onterfden dezer wereld,
niet logiokwanneer het zegt tot het Li
beralismus Gaan wij hand in hand ter
bestorming van Christus Kerke, onze
godsdienstige denkbeelden komen in alle
punten overeen. Wij ook, evenals gij,
zoeken alleenlijk de goederen dezer aarde,
nemen wij die af aan dezen welke ze
reeds te lang onrechtveerdig bezitten; de
princiepen waarop zij hun recht van
eigendom steunen, vinden immers hunne
zedelijke kracht alleen in de goddelijke
wel, welke wij beiden uit den grond on
zer ziel verslooteu en verfoeien. Is dan
de samenspanning der liberalen en soci
alisten, in de kiezingen geen natuurlijk
gevolg der grondbeginselen waarop die
twee partijen steunen
o
o o
Dendergalm schrijft verder Het ver
dwijnen der misbruiKen door den Kardi
naal aangeklaagd vindt Denderbode wen-
schelijk voor de engelsche banslaven
maar niet voor de onze.
Hoe eerlijk toch niet waar, lezer Heb
ik niet klaar en duidelijk uiteengelegd,
waarom de punten door Kardinaal Man
ning aangewezen in Engeland wettelijk
dienen te worden vastgesteld en waarom
onze leiders hier te lande nog veel ver
hopen van de weldadige uitwerkselen
der vrijheid om die punten waar zij zijn
miskend weder te doen onderhouden
echtgenoot uit zijne droomnis op te wekken, nu
het geluk als bij betoovcring vun alle zijden over
ons hoofd stroomt, nu denkt gij aan sterven V Ik
bidde u, liefste Waller, spreek toch nimmer dit
akelig woord nitzeg dat gij leven zult, leven
voor mij, leven voor uw kind!....
Van Moerkerke bief zich recht in den zetel en
rocg zijne dochter te zien.
Eenige oogcnblikken later trad Jan dc Derde in
dc kamer met de jonge Maria, die de oogen ter
neêr geslagen hield, aan den arm. JAyrnon Van
Ruysbrouck en de andere ridders volgden eer
biedig zijne stappen.
Dc vrouw, hare dochter van ,den arm des
hcrlogs ontvangen hebbende, bracht haar tot
voor haren gemaal j de handen van hel kind
in die des vaders leggendesprak zij streelcnde
tot hem
Wallar, Leste vriend, aanzie en zoen uwi
dochter Mocht gij in het aauschouwcn van uw
kind nieuwe levenskrachten wedervinden mocht
haar oogslag even als bij mij, in uw hart de
wonden genezen, er zoo wreed cn zoo diep
gegriefd
En dc goede echtgenoote, de tecdcre moeder
verbleekt in eenmaal, terwijl zij hare tranen ach
ter den zetel verbergen ging. De blik zijner oogen
had haar doen huiveren, bij een ontzeggelijk
angstgevoel.
In stilte, met de uitdrukking eener zoele rol
doening op liet aangezicht, bleef echter Van
Het is de meening onzer hoofdmannen
dat,door de werking en leering der Kerke,
welke hier te lande onbetwistbaar over
meer invloed beschikt dan in Engeland,
die grieven der vverkerspartij, door den
volksgeliefden Kerkvoogd aangeduid,
waar zij in ons land bestaan, weldra zon
der weltelijken dwang zullen verdwijnen
tot innig genoegen van alle ware vrien -
den van den werkersstand.
Waar zijn die grieven scherper afge-
teekend in ons land, waar is de strijd het
hevigst tussehen bazen en werkers, waar
ziet men meer en meer de groeve ver-
breeden, welke kapitaal en arbeid scheidt
en welke gansch het maatschappelijk ge
bouw dreigt te verzwelgen Is zulks niet
in het .Walenland waar het liberalismus
den scepter zwaait en het den werklieden
den weg der Kerke heeft ontleerd om
dien der drankholen en meetingen in te
slaan Zou Dendergalm durven beweeren
dal onze Walenstreken nog een toonbeeld
zijn van orde, gespaarzaamheid en een
dracht en zij, in den vreemde, de aloude
faam der Belgen van een bij uitstek vre
delievend voik te zijn, niet zeer hebben
benadeeligd 1
Het geusche blad vervolgt Wij heb
ben altijd gemeend dat de Belgische loon
slaven de ongelukkigste van gansch Eu
ropa yaren, waar heeft Denderbode het
tegenovergestelde gehaald
Luistert, ik zal het u zeggen Met den
ontzaggelijken aangroei der landelijke for
tuin is in Engeland een toestand ontstaan
eenig in zijnen aard, 't is de evenredige
vermeerdering der ellende van de volks
klas met den openbaren rijkdom. Reeds
van op het einde der 17e eeuw bestatigt
den grooten filosoof Locke den aangroei
van het Pauperismus (bezonderen naam
der ellende) en schreef de oorzaak toe,
aan hel zedebederl.
Op het einde der 18* eeuw wordt het
zelve bestatigt door M. Nicholls in zijn
werk History of the englisch poor law.
M. Paschley schrijft De ellende groeit
aan met de macht en grootheid van Enge
land. Mac Culloch.een derberoemste en
gelsche ekonomisten,betwijfelt of den toe
stand der engelsche werkers sedert 25 ja
ren is verbeterd; uit de ellende en het
verval eener talrijke volksklas, welke
samen gaal met eenen machtigen rijkdom
en buitengewone weelde, moet natuurlijk
volgens dien schrijver, oproer en gewel
denarijen van allen aard voortvloeien. (1)
Een groot engelsch tijdschrift getuigt
De kwaal waaraan de werkersklas lijdt
heeft voor oorzaak hel zedelijk verval;
men vurdubbele, zegt het blad, morgen
het loon, het kwaad zal niet zijn vermin
derd, wel integendeel, de verzedelijking
alleen kan onze volksklas oprichten en
haar het waar besef der mens'chelijke
waardigheid doen terugwinnen. (2)
Ik zou bij deze aanhalingen er nog een
menigte andere kunnen voegen, doch ik
denk zulks reeds voldoende ter beant
woording der vraag der Dendergalmers.
Ten andere het droevigen hatelijk stel
sel der workhouses is algemeen bekend;
de scheiding der maatschappelijke stan
den is in Engeland gevoeliger dan in een
ander land der beschaafde wereld waar
van de beroemde Staatsman Disraëli ge
tuigt dat de engelsche natie schijnt in
twee gespleten.
Ook leveren de volkswijken der groote
engelsche nijverheidssteden, bijzonder
Londen, een schouwspel op, waar men
zich een gedacht kan vormen, hoe laag
een volk kan dalen waar de voldoende
werking der Kerk is belemmerd of ge
stremd.
Moerkerke op de maagd staren, waarvan bij ile
handen in dc zijne hield gedrukt. Waarlijk,
het deed htm goed dat zoete wezen, dat alhoewel
het reeds veel bitters had geproefd, toch no6
gccnc van die kenmerken droeg welke als de
weerschijn van een onverpoosd lijden zjjn. Wel
verried hare houding eene diepe kwijnis, maar
de vreedzame uitdrukking en de zuivere tint
van haar bekooïlijk gelaat getuigden genoeg dat,
ofschoon zij ter neder gedrukt was, er slechts
een wenk van een gunstiger lot behoefde, om
haar wederom in al hare jeugd en schoonheid te
doen prijken.
Kind, sprak Van Moerkerke, na eene
lange beschouwing, behoef ik andere getuige
nissen zie ik in u het beeld uwer moeder niet?
Ja, zoo ook was mijne Clara schoon en jeugdig
vooraleer ik haar aan mijn ellendig lot ,-erbon-
den had. Kind, gij die bekoorlijk zijt zooals het
mijne gade was, die ook deugdzaam zijt als zij
want zonder u te kennen heb ik u bewonderd,
volhard ook als zij op den ingeslagen weg
het geluk cn bet ongeluk vergaan, de deugd blijft
eeuwig
Het meisje boog bet hoofd met zedigen
bied zij bracht hare lippen aan zijne hand
alsof zij hem danken wilde voor de vaderlijke
les.
De hertog naderde nu zijnen ouden vriend cn
sprak op plechtigen toon
Heer Van Moerkerke, veijgeef het mij zoo ik
Dendergalm vervolgt Van aan de
regeering van Lodewijk XIII tot die van
Lodewijk XVI was de kerk oppermachtig
en dan preêkte Zij en gal het voorbeeld
van dwang, geweld, verkrachting, gevan-
vangeriis en moord.
Het blad steune die beweering met fei
ten, dan zal niemand beweeren dat het
weêr de helsche spreuk toepast van zij
nen voorvader Voltaire Liegt maar, er
zal toch altijd iets van overblijven.
Hel geusche blad durft drukken In
België wil men het volk in domheid, bij
geloof en gebrek houden.
In domheid Waar kan het liberaal
blad mij eene partij aanwijzen, zich zoo
veel opofferingen getroostende voor het
volksonderwijs in alle graden, als de ka
tholieke partij hier te lande Wij weten
wel, onze scholen zijn voor de geuzerij
maar dompersnesten, maar de vruchten
dier nesten versterken toch jaarlijks het
katholieke bekwaamheidsleger en dragen
machtig bij om het liberaal kraam in me
nige stad en gemeente voor eeuwig om
te storten.
In bijgeloof Voor Dendergalm zijn de
H. Sakramenten, de verhevene mysteriën
van onzen H. Godsdienst, al bijgeloof
ook geef ik het blad volle verzekering dat
al de pogingen der bewarende partij al
tijd zullen strekken om in het volk dit
bijgeloof te behouden en het erin meer
en meer te versterken.
Ook het is tegen dit bijgeloof des volks
dal al de liberale en socialistische stor
men woeden, maar ook tegen dien for-
schen dam zullen zij te vergeefs komen
aandreunen eu zoo België verhoeden van
die maatschappelijke ontbinding, waar
mede het die verpestende liberale leerin
gen dreigen.
In gebrek goede God En elk kan
getuigenis geven van al de pogingen der
Kerk om het volk de christelijke deugden
van matigheid, zedigheid eu onderwer
ping in te planten zonder welke het, tot
zedelijk en stoffelijk verval is gedoemd.
Dendergalm vraagtChristus heeft zoo
veel geleerd, worden nu al de klerikale
kapitalen gebruikt tot een edel doel
Is de toestand des volks, wanneer over
19 eeuwen de werking der Kerk begon,
het blad wel bekend De geschiedenis
der voorchristelijke eeuwen is daar, om
ons te leeren hoe laag de werkers van
dien tijd waren vervallen, hoe zeer dan
hot werk wierd veracht en misprezen en
welke dan de afschuwelijke behandeling
is geweest dier verdierlijkte menschen-
wezens welke men slaven noemt. Wat de
Kerk heeft gedaan om die droevige ver-
stoolelingen des heidendoms, zonder de
maatschappij geweldig te schokken, we
der te verheffen tot de waardigheid van
vrije mannen, zal haar eeuwig tot eere
strekken. En in latere lijden, welke zijn
de opofferingen niet geweest welke zij en
hare volgelingen zich getroostten om de
vruchten dier schitterende verovering
zuiver en ongeschonden te bewaren Het
stichten van hospitalen, gasthuizen en
andere instellingen ten voordeel® der lij
dende volksklas, het verspreiden van het
onderwijs, de stichting dier verschillige
geestelijke orden, welke volgens Guizot
de ontginnen zijn geweest van Europa en
ter beschaving zoo machtig hebben me
degewerkt, is dat alles niet gebeurd wan
neer de Kerk oppermachtig was
En nu, Dendergalm, verwacht ik een
antwoord op het tweede deel van mijn
vorig artikel.
A... F. S
u wederom slooren moet. Indien ik vermoeden
had dat mijne vraag u onaangenaam kon zijn, zou
ik ze heden niet hebben gedaan. Voor onzen jon
gen vriend, ridder Van Ruysbrouck, vraag ik uwe
•la-hlcr ten huwelijk.
De ><>dcr sloeg de oogen nederwaarts doch hij
maakte ra* -en einde aan zijne overweging cn
schier in dcnzeica^n stond dat zijn blik met eene
uitdrukking van geluk op beschaamden jon
geling viel, reikte hij den verslap „n arm ujtt
moedigde Ayinon aan te naderen.
Liefste Ay*on, sprak hij, de hand van
zijnen vriend aan zijn hart brengende, terwijl hij
met dc andere die zijner dochter omsloten hield,
voor u, die steeds van mijn lijden getuigen
waart, die von uwe tecderste kindsheid er troost
cn ienigine hebt aan toegebracht, heb ik sinds
twiniig jaren den goeden God gebeden. Zoo gij nu
meent dat dc hand mijner dochter u liet leven
aangenaam maken kan, denk dan dat ik nooit met
blijdcr harte aan iels mijne toestemming gegeven
heb. Mijne kiudcren, ik weet dat gij elkander
waardig zijlgeniet in zaciiten vrede, geniet lang
de ongestoorde vreugde cencr tecdcre min Maar
in name van den God die de kinderliefde beloont,
zorgt ook, daar ik niet lang meer leven zal, dat
liet lot uwer moeder niet bitter, dat het zoet en
dragelijk worde,
Alle dc aanwezigen schaarden zicli rond den
zetel Van Moerkerke de hertog zelf bestreed met
zachte vroordcu zijn akelig voorgevoel.
(1) A trcabise of the principles of taxation.
(2) F.dinburg Review, Church and State educa
tion.
Jacht op onze kusten. Indien het
nieuws, door de jagers der kusten aan
gebracht. te gelooven is, mogen wij ons
aan eenen strengen winter verwachten.
Gansche vogelvluchten van de Noorder
streken trekken hier voorbij Stormvo
gels, vetganzen en meer andere. Zooiets
is zelden het geval, en is doorgaans het
voorteeken van zeer strenge koude.
Ondertusschen zijn onze kustjagers
uitermate in hunnen schik, zonder het
gewone kustwild in rekening te brengen
dat mede zeer overvloedig is.
Eiken morgen worden de kusten door
menigvuldige jagers in alle richtingen
doorkruist.
Een voorbeeld ter navolging. Dit maal
komt er ons uit Frankrijk een nieuwstij
ding die wij met gretigheid overnemen,
omdat er iets goeds in steekt, en onze
Belgische handelsreizigers zouden wel
doen er eens over na te denken.
Neen! riep Walter in geestdriften met
ongrwonc kracht rechtspringende, Ik gevoel
dat mijn leven zijn einde genaakt. De .kelk mijns
lijden* is geledigd Genoeg heb ik voor mijne
ouders de ecuvvcidaugc volkvcrdrukking geboet,
wanrdoor zij op hun geslacht dc wraak van den
hemel bebben doen nederdalen. 1 Ja, ik heb bet
geboet cn ik dank God, die in al zijne goedheid
mij uitverkoren heeft het zoenoffer te zijn mijn
bloed, dat in deze kinderen zal voortleven, zal
nimmer dc schuld in zich dragen der plichtigc
ai,cjd vaII een onedel voorgeslacht n
Deze oui4.„ met al het vuur eene diepe ver
ontwaardiging uitgcic ,cn> verwekten bij de aan
wezigen den versehilligstcn ,„llk> Wa, ccnen
bewonderden, boezemde den andci^., medelijden,
zelfs misprijzen in. ALsof Van Moei- „kc dczc
laatste tarten wilde, voer hü voort, zieh ku .:an
Ruysbroek wendende
Aymon, zoon mijns vriends en wapensbroe
ders, uiijn zoon; gedenk dat uw vader een vriend
des volks was dat hij de vooroordeclen der zijnen
steeds moedig bestreden heeftGa voort in dc
baan door hem u zoo moedig voorbereid ga voort
de heilige menscliheid lc verdedigen waar gij die
verdrukt cn belcedigd vindtzorg wel dat de eer,
naam van ridder die gij draagt, voor God gcene
leugen zij.
Door den indruk dien zijne eigene woorden
hem hadden gemaakt, liet gemoed pijnlijk geschokt
en het hoofd vermoeid gevoelende, zakte dc onge
lukkige wederom in zijnen stoel. De handen voor
de oogen plaatsende, zocht bij in dc afgetrokken
heid van wat hem omringde, die kalmte, aan zijnen
geest zoo noodzakelijk weder te vinden. Na eenig*
stonden rust en diepe stilte, ontdekte hij zieh
weder liet aangezicht en zijne echtgenoote, die
voor hem stond te wecnen, zoet aanstarende,
reikte hij ook weder naar de hand zijner dochter.
En gij, kind, sprak de vader met zwakke
stem, gij die door liet wreede lot tot in mijnt
laatste stonden mij bleef ontroofd, gij ook licbt uwe
laak in de wereld te vervullen. Is liet aan de man"
uen opgelegd met den arm liet ongeljjk te wecren
aan u, vrouw, die dc Godheid met teederer gevoel
begaafde, blijft de plicht de tranen te droogen van
al wie ongelukkig is en lijdt. Indien het uwe be
stemming is eens groot in deze wereld te zijn,
vergeel dan toch p:-" - •>- ->cnschen bestaan
die in de die-- der ar"l0'J<: c" - - ..rl.UD.
iiu.u ..me zuster, zullen toeroepen
help 1 help 1 ik heb honger
Deze woorden, waarvan de toon eene toenemW-
de verzwakking verried, geëindigd hebbende,
boog Van Moerkerke liet hoofd op de borst. Drup
ten zweets dreven op zijn hoog voorhoofd cn traag
en lastig ademende, scheen bij allengsk ens in te
sluimeren.
Edele iieercn, zegde de bertog, zijn ge
volg naderende, wij hadden op eenen blijden dag
gerekend ik begin tc gelooven dat hij ons gansch
anders dan vreugde baren zallaten wij dea