NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. Donderdag 25 Juli 1891, 10 centiemen per nummer 45ste Jaar, N0 2584 DE HERZIENING. DE GOUDSMID De bondgenoten van Dendergalm De leerstelsels van Dendergalm. DE DENDERBODE. ABÖNNEMENTPRIJS I Jit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars r. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen De inschrijving eindigt met 31 December. Men sclirijti in bij G. VAN 1)Ë PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, N° 31, en m alle Postkantoren des lands. ■fr ANNONCENPRIJS Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, tr 1,00 Vonnissen op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdagavond.De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Calqne gaai MiLST, 22 JULI I WI Alhoewel de geuzen, in den grond weinig de herziening aangekleefd zijn,om zich een volkstoon te geven, schreeuwen zij om het hevigst voor het algemeen stemrecht. 't Is maar schijn nochtans. Het huidige kiesstelsel is gansch ten hunnen voordeele het geeft veel kiezers in de stad, betrekkelijk weinig op den buiten, de verhouding is verpletterend voor deze laaislen endaar ligt eender oorzaken waarom de boeren zoo weinig herstelling bekomen in hunne wettigste en rechtveerdigste grieven. Om dit te bewijzen zijn er voorbeelden in massa, maar dat der hoofstad is ge noeg omdeonreehtveerdigheid,'t schreeu wend onrecht in het klaarste daglicht te stellen. Op honderd kiezers zijn er in Brussel 87 en slecht 13 op den buiten Moest nu het algemeen stemrecht in gevoerd worden, het tegenstellige zou bewaarheid worden den builen zou het grootste getal kiezers bezitten en de on gelijke verhouding die nu ten voordeele der steden bestaat, zou dan ten gunste van den buiten overgaan en daar den buiten godsdienstig en bewarend van natuur is, ware het algemeen stemrecht zeer ten voordeele der katholieke partij. Ik zie Dender galm, de armen in de lucht zwaaien en uitroepen Maar dit is eene onrechtvcerdigheid voor onze partij eene kieswet mag nooit de ver- plettering van de stad door den buiten zijn. Beste man, waarom verdedigt gij dan, het algemeen stemrecht dat u deze on- rechlveerdigheid op den hals halen moet? Indien het onrechtveerdig is dal de ver houding ten voordeele van den buiten gaat, zou het tegenovergestelde misschien recht en juist zijn Zoo niet waarom schreeuwt gij dan dat het stelsel der bewarende partij, bijvoorbeeld in het het arrondissement van Brussel, eene onrechtveerdigheid voor den geuzentroep zou zijn, daar het de verhouding op 37 per honderd brengt Voor de partij De weldenkende liberalen beginnen dit feit te bestatigen en in het kamp der geuzen komt langzaam een beweging op tegen het algemeen stemrecht. 31en begrijpt dat de herziening gaat plaats hebben en daarom beginnen zij de ver- schillige stelsels te wikken en te wegen en bijzonder te overdenken waar zij met van Westelle»p. 4C vervolg. Voorwaar, de zaak van den armen Rothing stond niet schoon hij was gehaat bij zijne am- bachtsgcnootcn en sinds lang reeds liet voorwerp van bunnen argwaan al wat hij zegde van zijne onschuld, van zijne verknochtheid aan den koning hielp I.cm niet. Hij had van verraders geld aan genomen, hij had op hun bevel gearbeid, en alhoe wel dc ringen alleen cenig verdenken konden doen ontstaan, werd toch de ongelukkige goudsmid als plichtig aanzien en met verachting behandeld. De afs huwelijke woekeraar Martins bad he' voorzegd. Rothiug werd veroordeeld, ofschoon niets tegen hem werd ingebracht, tenzij dat hij klcinooden had gemaakt, die het spoor der samen zweerders hadden doen ontdekken. Maar wal deed Agnes intusschen Hoe verdroeg zij het onheil dat haar voorgevoel haar voorspeld had Van den rampzaligen nacht, waarop haar va der gevangen werd tot zijne verschijning voor den rechter, was zij tamelijk gerust, want zij betrouw de op het woord van den pelgrim maar sedert dat Rothing ter dood was veroordeeld en dc uitvoe ring van dit vonnis op den volgenden dag bepaald, kende hare droefheid gccne palen meer. Tot wien zal zij hare toevlucht nemen Dc naam, de wo ning van den ouden pelgrim zijn baar tccnemaal hetsuffrage univer>el gaan henen varen. M. Graux onder andere verklaarde onlangs het volgeude Iti de arrondissementen van Gent Brussel en Antwerpen blijft het getal inwoners der steden verre onder dat van den buiten, alhoewel het getal der kiezers twee, drij, viermaal zelfs dat der kiezers van den builen overtreft. Wat zou nu in het algemeen stem- recht gebeuren i De steden zouden onder de stroomen der buitenkiezers verdwijnen het evenwicht zou gebroken, de vertegen- woordiging der twee groepen vati belangen, die het land verdeelen, zon vervalscht zijn. Onder oogpunt der openbare vrede zou dit een ongeluk zijn, want de steden zouden de opperheer- schappij der boeren niet aanvaarden, zij zouden er zich tegen verzetten en hun jok afschudden. "Alle kiesher- vorming moet op het grondbeginsel ge- steund zijn hel evenwicht de gelijk - heid tusschen stad en buiten te vrij- waren. Uit die zoo klare en duidelijke verkla ringen mag men besluiten dat M. Graux, niet tegenstaande zijne beloften voor zijne kiezing wanneer hij in het maison du peuple de stemmen der socialisten ging afbedelen, het algemeen stemrecht verwerpt en met meer ver is het stelsel van het gouvernement aan ie kleven, dat aan zijne vereischer. voldoet en het getal kiezers van stad en buiten in ge lijke verhouding tracht te brengen De goede vrienden van dit blad zijn de socialisten die willen de ontvoogding van het volk eri Dendergalm ook. Noch tans de socialisten willen nog iets meer zij willen do omverwerping der maat schappij maar voor den makker van Aalst is dit nog niet bewezen. In zijn nummer van 29 juni schrijft Vooruit en eens bewust van zijn recht, zal het gansche volk u doen gevoelen dat het u zelf kan herzien, de grond- wet en de gansche bazis onzer lieden- daagsche gevloekte samenleving erbij.» Zeg eens Dendergalm wat beteekent dit? Zoudt gij ook het volgende kunnen ontcijferen die in een socialisten-congres werd uitgesproken Men raadt ons de verdraagzaamheid aan geene verdraagzaamheid. Indien de guillotine er noodig is, achteruit gaan doen wij niet. Zoo de eigendom aan de omwente- ling weêrstaat, moet men door volks- onbekend cn tocli had zij de overtuiging dat bij alléén haar vader redden kon. Eindelijk, tegen den avond, begaf zij zich werk tuigelijk naar dc Londenbrug, denkende dal zij daar misschien den pelgrim zou aantreffen of den vreemdeling wien zijden ring had ter hand ge steld. Nabij de brug gekomen hoorde zij een verward gedruisch van stemmen, peerdengestamp en wa pengerammel, terwijl de roodc glans der wachtvu ren, door soldaten onderhouden, zich levendig spiegelde op de aanzichten der omstuanders en de harnassen der ridders allen hadden dc oogen op geheven en blikten angstvol naar de brugpoort op, waar twee bloedige hoofden waren opgehangen. Hevig ontroerd door dit onverwacht tooncel cn be ducht voor het dringen cn stooten der volksme nigte, wilde Agnes terug keeren, toen zij eensklaps haren arm voelde vastgrijpen cn opziende erkende zij den pelgrim, naar wien zij zocht. Kom langs hier, zei hij, terwijl hij Agnes meerder bij de bruggepoort deed naderen. Zie eens daar omboog. Kent gij die twee hoofden Het sidderende meisje wierp een scliuinschen blik omboog, deinsde van schrik terug en zegde met bevende sten Helaas I ik ken ze maar al te goed, 't zijn de twee vreemdelingen, die ons in het ongeluk gestort hebben, Ja, hernam de ouderling, dit is liet einde van de macht, dapperheid en hooge afkomst der gra ven van Salisbury en Huntingdon Hier, bij dit schouwspel, moet gij uw vertrouwen op de Voor zienigheid versterken. Deze beide veroordeelden vervolgden den graaf Arundel tot der dood. Heb ben zij thans denzelfden kelk niet moeten drinken? uitspraken den eigeodom afschaffen. Zoo de burgerij weerstand biedt, moet men de burgerij vermoorden. Een andere spreker bromde Men heeft van de guillotine gesproken, wij willen slechts hinderpalen weg nemen. Zoo honderd duizend hoofden hinder- nissen uitmaken dat zij vallen Nu,Dendergalm, vragen wij u: wat zegt gij van ue deftige bondgenoten Zij willen nog de storing aller orde niet? Neen, nog niet Lees dan het besluitsel van het congres: «Er is eene verzameling die wij uit al onze krachten willen ver- haasten die zal in de straat gehouden worden en onze geweren zullen de besluiten trekken. Zeg, Dendergalm, wiens werk is de Commune van Parijs, de schoonste blad zijde uit de geschiedenis van het socia lism, volgens Vooruit? Wat is er daar ge beurd Toch zal Dendergalm zijne bondgenoo- ten niet loslaten want zij gaan met hem in den aanval van het bewarend ministe rie. Dendergalm droomt alle nachten van ministerportefeuille voor zijne partijge noten er, om er te komen, zijn alle mid delen goed. Het einde wettigt de midde len leeren de geuzen en zetten het deftig in 't werk. Als de kiezingen niet gunstig uitvaljen dan beproeft men straatlawijt en minister en volksvertegenwoordiger, ja, de koning zelf worden niet gespaard. Zou, Dendergalm, de schelmerijen van 1876 en de laffe schending der heiligste rechten van burger in 1884 te Brussel durven afkeuren Zou hij dien moed hebben Wij zullen zijn antwoord afwachten en het u meêdeelen, lezer. Blijft de man stom dan moeien wij voortgaan hem zijne trouwe vrienden nog beter af te schetsen. Een oogslag in de kolommen van dit blad is genoeg om de overtuiging te heb ben dat zijne specialiteit de godsdienst haat en de priestervreeterij is. Dender galm spot met de Religie met de Kerk.Hij gelooft noch aan Hemel, noch aan Hel; dit zijn volgens hem slechts uitvindsels van jesuïten om het volk onder hunne ge weldige opperheerschappij te kunnen hou den. God voor dien schrijver is een ijdel- woord zonder beteekenis, waarvan de grootste geleerde zooveel weet als de domste koewachter. De ziel is een her senschim, een waan, die nooit bestaan heeft dan in de hersenspannen der kleri- kalen. Dendergalm is vrijdenker, vrijzinnige en dan eerst zal de werkman gelukkig zijn Alijnc eigene oogen hebben gezien boe deze graaf van Huntingdon met den trouwloozen Richard en den goeden graaf van Gloucester feest hield, en iioc hij dezen lautslc schandiglijk vermoordde. Weinu, ontvangt daar die Huntingdon van bet straffend Opperwezen liet loon niet zijner euvel daad? Daarom, Agnes, wanhoop niet. Als dc Hemel zoo zeker de booswichten vindt en kastijdt, zal hij dan de onschuld laten omkomen? Helaas, morgen vroeg, zuciittc Agnes. Vrees niet, antwoordde de grijsaard, alles zal goed afloopen. Maar, ecrwccrdc vader.... Agnes liad den tijd niet bare gedachte tcenemaal uit te drukken de pelgrim was tusschen dc volks menigte verdwenen, Dc laatste ochtendstond, die Rothing zou zien, brak langzaam maar helder aan. 't Was winter^ maar toch straalde de zon met klaren glans aan den zuiveren Hemel, terwijl Rothing, vergezeld van eenen priester cn omringd van gewapende mannen, naar dc plaats gebracht werd, waar het vonnis moest uitgevoerd worden. Ten halven we- gc, aan het klooster van St-Uillis, hield men stil, daar werd altijd, naar een oud gebruik, den ver oordeelde een beker ale toegereikt. Rotbing weigerde den drank en zegde met meer der kalmte dan men van zijnen akeligen toestand zou verwachten Gaat maar voort, welhaast zal alles gedaan zijn. De rouwstoet zette zich iu beweging. Rothing scheen nog altijd cenige hoop op redding te koes teren. Een licht gedruisch doorliep de volksschaar, toen eensklaps, in vollen gallop, een ruiter kwani aange- wanneer hij zijn geloof verloren zal heb ben. Dit is eene Dendergalmsche oplossing der moeilijke maatschappelijke vrage. Over de ongemogelijkheid van zulk stel sel,over de schrikkel ke gevolgen schre ven wij reeds eenige lijnen en alhoewel een rechtstreeksche aanval tegen Den dergalm heeft dit blad den handschoen niet durven opnemen. Wij zegden iu ons nummer van Don derdag 2 Juli II.: Dendergalm gelooft noch aan Hel, noch aan Hemel, en zoekt de werklieden tot zijne vrijdenkerij over te halen. Maar als gij hen den Hemel onttrekt moet gij hen dan de aarde niet gunnen En als alles met het tegenwoordige leven afge daan is, waarom moet ik dulden dat een ander meer bezit dan ik, meer genoegen heeft, meer geluk? Zeg eens waarom Dendergalm. «Zult gij uw antwoord op de lange baan niet schuiven Waarop gaat hij zich steunen om den arbeid aan de werklieden aan te prediken »Op de eene of andere noodzakelijkheid Maar als het volk opperheerscher is dan heeft het het recht dit alles af te hre- ken. Wat wetten opgebouwd hebben kunnen wetten afbreken. Dendergalm spreekt van 't zieltje hij heeft er geene, hij is wal zijne geusche voorzaten zegden a eene verteerende buis aan de twee uiteinden open Wat wij vreesden is voorgevallen. De man talmt en lanterfant zoo lang met zijn antwoord dat zij op het laatste in den vergeethoek zal geraken. Wij aanzien zijn stilzwijgen als eene bekentenis en trek ken daaruit het besluitsel dat op wijs- geerig gebied Dendergalm het materialism verdedigt. Voor Dendergalm bestaat er niets dan de stof, niets dan de stoffelij ke wereld; voor hem is de geest eene onmogelijkheid; voor hem is de Schepper een waan en de schepping een dwaasheid daar de natuur door eigen kracht bestaat en altijd bestaan beeft. Over de eindelooze en schrikkelijke gevolgen op al de gebieden van het leven van den mensch wil ik mij niet uitlaten, slechts eenige vragen wil ik den slimmen Dendergalm stellen, voor wie de hersen- span de voortbrengster is van 't gedacht, met de hoop dit maal een antwoord te bekomen. Welk verschil bestaat er in dit stelsel tusschen mensch en dier Hoe kunt gij de vrijheid waarborgen,de verantwoordelijkheid zijner daden, voor waarde sine qua non, der samenleving? Indien gij consequent met u eigen, lo- giek wilt zijn in de toepassingen van uwe rend cn den sclierif een verzegelden brief ter hand stelde. Deze den koninklijken zegelde aanscbon. wende, ontdekte zich het hoofd, buigde zich eer- biediglijk en las den inhoud van den brief, waarin hem bevolen werd oogenblikkclijk Rotbing Daar liet gevang te voeren. De goudsmid stond van verwondering stom, en eer hij juist wist wat er omging, bad de stoet reeds den terugtocht naar de stad aangevangen. Cob- ham was aangekomen met eene gewichtige hood, schap en elkeen wilde den edelman verwelkomen, wiens vader als martelaar der volksvrijheid was gevallen, en die zelf had mede gewerkt om den brand te blussclicn, welke het buis van Hendrik van Lancaster dreigde te vernielen. Duurbare Burgers, riep de lord uit, als bij de Guildhall biunen trad, ik kom cenen akt van ge. rcclitigheid te voltrekken jegens een braaf lid der goudsmedersgilde. Reeds lang bad ik door eene ou bekende hand bericht ontvangen over de samen zweering welke nu zoo gelukkig gestraft is, en was terzelfder tijde overtuigd gewordenvan devolkomen onplichtigheid van Rothing. Ik weet dat wij aan deszelfs dochter het eerste daadzakelijk bewijs te gen dc oproermakers, door het afgeven van eenen ring te danken hebben. De vervolgingen, tegen de dc verraders ingespannen, hebben mij niet toege laten den onschuldige eerder te redden. Thans is de tijd daartoe gekomen, en ik verzeker bet u, het is mij een waar genoegen een man gelukkig te ma ken, die met zooveel rampspoed heeft moeten strijden. Koning Hendrik beeft 300 marken be stemd, voor dien, welke de eerste de samenzwee ring zou doeu ontdekken die som komt vast-en zeker toe aan Agnes, en ik voeg er nog 300 mar ken bij om haar ea haar vader eenigzius te vergoe- grondbeginsels moet gij de vrijheid loo chenen. En wat gaat gij dan met de tribu nalen doen Als ik niet vrij ben, niet vrij handel, kan men mij daden aantijgen die van mij niet afhangen, van mijnen vrijen wil niet uitstroomen Kan men mij ver- oordeelen mij straffen 1 Wat is het Recht in dit systeem Den dergalm Als 't u belieft zeg het mij. Zij consequent mei u eigen en zeg het recht is de machten zoover strekt uwe macht als uwe krachten komen. Dus moordt en brandt en rooft zoolang gij de sterkste zijt, hebt gij niets te vree zen, geen gevaar te duchten. De zwakke heeft geen recht van bestaan. Welke samenleving Op het politiek gebied is het materialism niets anders dan de barbaarsche dwingelandij of de ijselijksle wanorde en bandeloosheid. Op huishoudkundig gebied komt het op het socialism, communism of nihilism uit. Trek uw masker af, Dendergalm, toon uwe geuzentronie, lijk zij is aan uwe lezers, en heb den moed de uiterste toe passing te verdedigen der grondbeginse len die gi] aankleeft; gij hebt verstand genoeg om ze te kennen. Zou het u aan wilskracht en stoutheid mangelen ze openlijk te erkennen Nog eene vraag Dendergalm om te ein digen welk is de oorsprong van 't leven welke grondbeginselen droomt gij voor uwe toekemende materialistische samen leving Gij zijt waarschijnlijk benieuwd den schrijver dezes te kennen en zoekt in hem een drijtip of een misbakken advocaat. Dendergalm een der Ven F is hel niet, zij die hunne complotten achter de muren smeden en schrikken en beven van het licht, zij die de oorzaak, de al- leenige oorzaak der omwenteling van 1848 zijn, wiens geschiedenis maar eene reeks van aaneenschakelingen is der schrikkelijksle misdaden lijk ze ons Ek- kert en Leo Taxil beschrijven. O Tempora Dendergalm is bedroefd en stort heete tranen over de onverschilligheid zijner partijgenooten het liberalismus sterft uit op onzen Vlaamsehen buiten en het land gaat gansch over aan de katholie ken. Dat zijn de daadzaken; als fijne denker moest Dendergalm toch ook de oorzaken dier onverschilligheid nagaan. Waar is de oorzaak vraagt hij. Hij zoekt en zoekt en vindt geene an dere dan deze de geus handelt niet dan den voor betgeen zij geleden hebben. Myiord, goede mylord, riep dc woekeraar Martins door de menigte vooruitdringend, dit loon komt mij toe. Was ik het Diet, die u het eerste be richt gaf. Oh, Martins, antwoordde lord Cobham op somberen toon, de booze, dien gij zoolang gediend hebt, heeft u juist ter goeder uur hier gezonden. Voorwaar ik ging uw hoofd op prijs stellen. Kent ge dit papier O ge zijt een doorslepen woeke raar I Grijpt hem vast, mannen I Hij was met Hun tingdon in nauwe verstandhouding, terwijl hij den armen Rothing tot der dood vervolgde. Martins werd gevangen, en nog voor liet einde der week ging hij denzelfden weg in, van waar Ro thing zoo onverwacht was terug gekeerd. Wie zou de vreugde van den goudsmid en des- zelfs dochter kunnen beschrijven, toen zij op eene zoo gelukkige wijze uit hunnen droeven toestand gered waren Rothings dagen vervlogen in een voortdurend geluk, waaraan niets zou ontbroken hebben, in dien hij den onbekenden pelgrim, zijnen redder, had kunnen bedanken. Doch alle opzoekingen wa ren vruchteloos dc ccrbiedweerdigegrijsaard was nergens te vinden. Wie was hij Ecnigcn beweerden dat het de koning zelf was geweest. Dc groote meerderheid echter was van gevoelen dat Agnes cn baar vader door de tus- sclicnkomst van eenen heilige waren gered ge weest. De oude kronijkschrijvers laten de zaak onbeslist. EINDE.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1891 | | pagina 1