NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. KATHOLIEKE LANDDAG Donderdag 6 Augusti 3891, 10 centiemen per nummer 45ste Jaar, N° 2590 De Vooruitstrevers. Niet bewezen! Herziening en kiezerskorps. DE DENDERBODE. ABONNEMENTPRIJIS Jil blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag De prijs ervan is 6 frank 's jaars r. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, N° 31, en in alle Postkantoren des lands. ANNONCENPRIJS Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, tr ],00 Vonnissen op 3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Calque snnn VAK HET ARRONDISSEMENT AALST op Maandag IT Augustus 1891, om 2 1(2 ure namiddag slipt, ter Groote Zaal van den Katholieken Werkmanskring KORTE ZOUTSTRAAÏ. Aalst, 3 Augustus 1891. .JRijnbeer, Wij hebben de eer u uit te noodigen op den Katholieken Landdag die zal plaats hebben den Maandag 17 Augustus 1891, om 2 1/2 ure namiddag, ter groote zaal van den Katholieken Werkmanskring Korte Zoutstraat, Aalst. 6 Onze voorgangers in bet openbaar leven, hebben het goddeloos überalismus in ons schoon Arrondissement tot eenen staat van volko- mene onmacht verslagen. Heden echter bedreigen nieuwe gevaren het geloof van ons volk en de rust van ons vaderland. Het is de'taak van alle katkolieken, maai' bijzonderlijk van de katholieke jongheid de anti-socialistische beweging ter harte te nemen en de heilzame maatschappelijke hervormingen, door den merkwaardigen omzendbrief van Z. H. Paus Leo XIII over den toestand der werklieden in de wetten en in de zeden te doen doordringen. Om dien uitslag te bereiken, moeten zij malkander kennen aanmoe digen en helpen. Eendracht maakt macht. In die overtuiging hebben wy liet nuttig gevonden, eenen oproep te sturen, tot alle katholieke strijders van het Arrondissement en bovenal tot de jongheid, om ze te verzoeken, gezamenlijk met de Geestelijkheid, de grondslagen daar te stellen eener vruchtbare samen werking van al diegenen by wie de groote stem van Leo XIII gehoor heeft gevonden. De dagorde hebben wij getracht zoo eenvoudig en zoo praktisch mogelijk voor stad en buiten op te stellen. D A GORDE: I. Anti-socialistische Propaganda a) Voordrachten stichting van eenen sprekersbond. b) Drukpers verspreiding der goede dag- en weekbladen c) Verspreiding van den omzendbrief Z. H. Leo XIII op den toe stand der werklieden en van andere goede vlugschriften. H. Stichting en ondersteuning van plaatselijke gilden en goede werken a) Patroonschappen avond- en zondagscholen. b) Werkmanskringen en vakvereenigingen. c) Maatschappijen van onderlingen bijstand tegen de ziekten, voor de vrywillige veeverzekering, enz. d) Boerenbonden. e) Bezoek der armen Vincentiusgenootschappen. f) Werk der lotelingen militaire kringen. III. Congres.van Mechelen, op 8, 9, 10, 11 en 12 September aanstaande. IV. Stichting van een bestendig Comiteit der maatschappelijke werken in het Arrondissement Aalst. AuUVAfEHKmGEN De tegenwoordige uitnoodiging zal als ingangkaart dienen: men gelieve zich ervan te voorzien. Personen die zouden verlangen het woord te nemen op een der hierboven vermeldè punten, worden verzocht zich te laten inschrijven bij eenen der leden van liet inrichtend comiteit. De duur der redevoeringen zal bepaald zyn. Wij hopen, dat onze vrienden talrijk onzen oproep zullen beant woorden. Men gelieve op onze namen geene aandacht te nemen, maar alleenlijk te gedenken voor welke zaak wij de medehulp van alle weldenkende burgers vragen. Tot 17 Augusti dus, en aanvaard intusschen, Mijnheer, onze beste Vlaamsche groetenis. Het inrichtend Comiteit Baron Leo BETHUNE, voorzitter van den Katholieken Werkmans kring, Aalst. Prosper DE PELSMAEKER, Dr in de Rechten, Denderleeuw. Celestinus GHYSSELINCKX,ondervoorzitter van het Jongens-Patroon schap, van den Bond der Katholieke Bekwaamheidkiezers en van het Vlaamsch Taalgilde te Aalst. Paul GUILLEMIN, voorzitter van den Katholieken Werkmanskring» Geeraardsbergen Romaan MOYERSOEN, student, Aalst. Frederik RAES, leeraar, Heldergem. Oscar REYNTJENS, voorzitter van het Yincentiusgenootschap, Moorsel. Alexander VAN DE VELDE, werkman, lid van het Comiteit der antisocialistische Vakvereeniging, Aalst. Ivo VLASSENBROECK, schrijver van den Katholieken Werkmans kring, Aalst. Ê?"Personen die ecnige afdruksels van den tegenwoordigen uitnoodigingsbrief zouden ontvangen, de'kf»KAK,S«i dezelve zoodra mogelijk aan weldenkende Burgers en bijzonderlijk aan katholieke jonkheden hunner gemeente te doen geworden. AELST, 5 AUGUSTI 1891. De geuzenpartij, ter oorzake der afwe zigheid van alle onaantastbaar grondbe ginsel, waaraan zij met hert en zie! vast kleef!, ter oorzake barer breed e vlag, zoo breed dat ze tegenstrijdige gedachten in hare plooien kan bergen, verdeelt zich in drij groepen de doctrinairen met Frère aan 't hoofd, de vooruitstrevers met Janson als leader eu de socialisten met Volders, Anseele, als vaantjesdra gers. Daar de doctrinairen voor goed aan 't uit sterven zijn en zich overal machteloos toonen.lijk uit bun gedrag in de gedeelte lijke kiezing van Leuven blijki daar onze lezers het schoon programmeken der bondgenooten van Dcndergalm ken nen iedereen gelijk wil ik hen stil zwijgend voorbijgaan, om eenige punten van het vooruitstrevend leidschrifl in korte woorden aan te raken, van zooveel te meer belang omdatDendergalm in Aalst die princiepen verdedigt, zorge dragend ze hier en daar te verbloemen en te ver bergen uit vrees zijne lezers te kwetsen. Waartoe '.villen de vooruitstrevers Een woord schetst hun gansch pro gramma af. Het doel, dat zij najagen en nastreven, waar zij reeds met hunnen schooloorlog in 1879 de hand hebben naar uitgesteken is eene samenleving zonder God. Daar het goddienstig gevoel voor hen uit den onheilvollen invloed van opvoe ding en bewegingskring is ontstaan, (Bayle) kan de menschheid geen geluk hebben, geen vrede genieten, geen waar genoegen smaken zoolang zij aan de slavenketen van het Roomsch bijgeloof is geboeid De Christenleer is uitmun tend, zegt men, maar heeft haren tijd gehad zij moet nu voor den vooruit- gaan.voor de voorschriften, de besluitse- ien der wetenschap de vlagge strijken. Bewijzen hebben die felle geleerden niet, zij moeten die dwaasheden als een axioma voor uitzetten. Die ezelarijen zijn te dikwijls weêrlegd om ze nog te her balen. Gij vraagt mij wie ik ben (Ch. Horion question sociale Liège) wel op vvijsgeerig gebied positivist in politiek progressist wat hetzellde is. Positivism, voor wie niets zeker is dan hetgeen onder de zintuigen valt, is slechts een verbloemde hedendaagsche naam van het materialism der vorige eeuw. Natuuriijk bewegen de vooruitstrever zich op al de gebieden aan de werkzaam heid van den mensch overgelaten en willen er hunne grondbeginselen in 't werk stellen en toepassen. De uitgestrektheid van het onderwerp maakt zekere onderscheidingen noodig wij zullen ze achtervolgens behandelen, zoo korten bondig mogelijk en zoo vat baar als de stof het toelaat. Onze bronnen zijn de bekentenissen der dagbladen, zekere vluchtschriften en werken door vooruitstrevers uitgegeven. De lezer zal vergeven dat wij op zekere punten moe ten terugkomen daar dit een rechtstreek- sche aanval tegen Dendergalm is, zal zon der twijfel dit blad ons schrijven aan tasten. Om tot hun doelwit te komen eene samenleving zonder God of Godsdienst zonder toekomstig leven, eene materia listische maatschappij waar alle driften even wettig de grondslag zijn van handel en wandel van den mensch,zijn alle mid delen even goed. Alle wapens zijn wettig en goed schreef de doctrinaire Indépendanceals het gaal een vijand te treffen. Die vijand is de Roomsche Kerk met hare onverbiddelijke beginselen van broederlijke genegenheid, van geloot en goede zeden Telkens een ongelukkige, door hooveerdij het hoofd verdraaid en op hol gezet, zich uit den schoot zijner Moeder losrukt om ellendig diep, lijk Luther, Hyacinthe, Jordano, Bruno te vallen, wordt dit de held der geuzenbladen dien zij ophemelen en verheffen. Die onwaar dige, die zijne plichten vergeet komt een eereplaats in hunne rangen innemen Daar hun gedrag met hunne grondbegin selen,met hunne onverbiddelijke plichten niet meer overeenkomt, moeten zij een schuilplaats zoeken onder het geusche vaandel waar de grootste tegenstrijdig heden samengaan. De waarheid alleen kan van hare natuur verdraagzaam zijn de dwaling kan het niet, 't is de onverdraagzaamheid zelve. De geschiedenis bewijst dit zonne klaar overal waar waarheid en dwaling samenhuizen wordt gene door deze onderdrukt ten spijte van alle recht en rede, indien zij de noodige macht in handen heeft. De openlijke kerkvervol ging in Duitschland onder den alleen- Ireerschenden Bismark en in het radicale Zwitserland, de verstokene in Fraukrijk laten daarover geen twijfel beslaan. Wat ons te wachten staat hebben ons reeds progressistische schrijver voor speld en ons ook gedeeltelijk doen onder vinden ten tijde van het beheer der bijzondere commissarissen. De waarheid schrijven zij, bestaal in haar eigen niet 't is hel versland niet dat ze ons doet kermen.'t Zijn de vooruit strevers uie ze scheppen en vormen naar hunne wilkeur eu de beginsels van hunne leerstelsels. Wee de andersdenkenden wee hen die andere denkbeelden zullen durven uiten dan die van het vooruitstrevend boeltje, want tallt'. wapens zijn goed om de vijanden te troffenBoet gevang en verbannning zijn wettelijke middelen schreef, een zoogezegd vooruitstrever, waarom ze niet tegen de katholieken in 't werk gezet. Katholieken en gij gematigde liberalen die nog aan de grondbeginselen eener wezenlijke vrijheid vasthoud!, doet de oogeu open en overweegt wat al hervor mingen de vooruitstrevers zullen in voeren, komen zij eens aan 't roer. Spreekt van «een vrijheden meer want een hunner schreef 't Is noodig dat wij geweld en dwang weten te gebruiken. De waarheid 't zijn wij die. haar scheppen, de maatschappelijke nood- wendigheden 't zijn wij die ze bepalen. Hoe Door de macht, 't Is de macht alleen die op deze wereld schept en bewaart... Een recht zonder macht is maar een woord. Wat men er ook van zegge, niet alleen de macht onderdrukt het reeht maar de macht is het recht. (Revue de Belgique 10me liv. 1875.) Wat kan in dit stelsel van de vrijheden je worden die onze Grondwet waarborgt en wat hopen er onze vooruitstrevers raeê te doen Over eenigen tijd beweerde Dendergalm dat liet niet bewezen was dat de socialis ten de storing aller orde,de omverrewer- ping der maatschappij droomen en wil len Nu schrijft hij het volgende op het toontje Hïïet bewezen a De kwestie of het lezen van zekere romans iemand tot zedeloosheid kan aanzetten is nog niet ten volle opge- lost. Tot hoeverre is de kwestie dan al Den dergalm'! Wel zet u eens aan 't werk en komt gij eens met de oplossing voor den dag! De wijsheid der volkeren zegtmet wien men verkeert wordt gij geëerd. Zeg mij wal ge leest en ik zal u zeggen wat gij zijl. Welnu een lezer van onzedige schriften waar men de vuigste hertstoch ten van den mensch ophemelt kari onmo gelijk zedig blijven. In plaats van met zulken rimram en onzin al te komen, Dendergalm, hadt Jge beter gedaan het voorbeeld van uwen bondgenoot Vooruit van Gent na te vol gen en te beweren dat de onzedigheid eene onmogelijkheid is. Inderdaad, gij verdedigt het materialis- mus, gij kent niets dan de stof; uw prin ciep op zedelijk gebied, op het handelend terrein,moet dus zijn om het geluk te be komen,om tevreden te zijn, de bewegin gen der natuur volgen. Men moet volgens de voorschriften der natuur leven lijk Jan de Zot van Vooruit het zottelijk be vestigt. Die bewegingen zijn allen even wettig, die driften allen even goed, want allen stroomen rechtstreeksch uit de natuur, en van vrijheid, lijk de Reforme het giste ren nog beweerde, kan bij het materialise mus geeu spraak zijn en dus ook niet van onderscheid tusschen de driften en waar is dan de zedelijkheid? Nochtans moeten wij, katholieken, ons verwonderen dat de geuzen schreeuwen omdat de fransche onzedige schriften uit ons land gezet worden In geenen deele. De lezers van Paris la Muit, Gaudriole, Lanterne, zijn, en zijn zij het nog niet, moeten de besie solda ten worden die de rangen onzer geuzen komen aanvullen, 't ls dus uit belang voor hunne partij dat M. Janson en zelfs M. Bara zoo ferm in de Volkskamer ten voor- deele dier siraatbladjes hebben gepleten. Kon Dendergalm in dit geval, zijne goedkeuring aan den minister schenken die schriften afkeuren De redeneering van den kleinzoon van Pyrrhon is naïf en eenvoudig Niet bewezen I De fijnaard kent andere middelen om de zedeloosheid te keer te gaan. Dat men die geheime huizen van ontucht uitroeie, zegt hij. Welke wet, Dendergalmlaat die dan toe Niets belet u dus uwen maatregel in 't werk te stellen. Gij vergeet maar een ding, dat is het deze dat de jonge lezers van de Lanterne later de steunpilaren vari zulke huizen moeten worden. Binnen eenigen tijd zal het herzienings ontwerp in de Volkskamer op hel tapijt gebracht worden. De volksvertegenwoor digers zullen dan welsprekende redevoe ringen houden de eene voor de huisbe- woning, een tweede voor de bekwaam heid, een derde voor het algemeen stem recht, met een woord, alle stelsels zullen grondig worden onderzocht en besproken. Hoe zal Dendergalm dan bliksemmen, donderen, tieren en tempeesten tegen al die heeren, en luidkeels schreeuwen dat zij hunne taak te buiten gaan en zich de bevoegheid van het kiezerskorps aanma tigen. Gij bespreekt de verschillige kiesstel sels, Heeren Vertegenwoordigers, dit is aan U niet, het kiezerskorps alleen is mees ter van de zaak. Gij treedt uwe rechten te buiten. De Kamer kan en mag niets anders doen dan hetgeen men gedaan heeft in de middensektie, de noodzake lijkheid der herziening stemmen; het kie zerskorps alleen beslist hoe er moet her zien worden. Klaar niet waar, heeren Volksverte genwoordigers Uwe taak is afgelegd, niets meer is te bespreken. Het woord is aan 't kiezerskorps, zegt Dendergalm. De vraag is nu hoe gaat hel kiezers korps zijn gedacht doen kennen Zonder de geheimen van het blad uit de Vooruitgangstraat te kennen, denk ik toch te mogen vooruitzetten dat zijne op stellers besloten hebben den volgenden maatregel, om tot dit einde te geraken, voor te stellen lederen kiezer van het Land van Aalst zal zich persoonlijk en opvolgend tot zijne vier Vertegenwoordigers en twee Senators wenden en hen last geven in zijnen naam dit of geen stelsel naar 's kiezers wil te verdedigen. Het zal ons dus niet mogen verwonde ren dat onze Volksvertegenwoordigers voor ieder stelsel, dat zijne aanhangers heelt, eene redevoering zullen moeten houden en hunne stem afgeven. Zoo zal ter verwondering van iedereen maar van Dendergalm zeker niet, seffens de vraag opgelost zijn en zoo zal het

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1891 | | pagina 1