NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN T ARRONDISSEMENT AALST. KATHOLIEKE LANDDAG Zondag 16 Augusti 1891 10 centiemen per nummer 45sle Jaar jN. 2595 DE SPION. AB0A1VEMEIVTPRWS ANNONGENPRMS Polilick over/.iclit. Een Sprekersbond. Materialismus. Knoop aaneen Sociaal. Het Cijnsstelsel. DE DENDER-BODE. Jit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voo zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutslraat, V> 31, en in alle Postkantoren des lands. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr 1,00 Vonnissen op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Calque snaai. VAN HET ARRONDISSEMENT AALST, op Maandag 17 Augustu» 1891, om 2 1/2 ure namiddag stipt, ter Groote Zaal van den Katholieken Werkmanskring. KORTE ZOUTSTRAAT. Alle katholieke jongelingen worden ei* toe uit- genoodigd. AELST, 15 AUGUSTI 1891 Frankrijk. De russo- razernijVer van te verminderen neemt de russo-ra- zernij in Frankrijk eene hoogst gevaar lijke uitbreiding, in zoover dat men voor het verstand onzer Zuiderburen begint te vreezen. Al de dagbladen, roode en blauwe, republiekeinsche, conservatieve of bou- langistische, allen spelen dezelfde viool, 'tis te zegen, dat men in hunne kolom men niets meer aantreft dati de Alliance Franco-Russe en de verheerlijking van Rusland. De joden hebben schoon te roepen maar men zet ons over de grenzen in Rusland De tentoonstel Iers hebben goed te zeggen Maar de fransche ten toonstelling te Moscou is een fiasco 'i Doet er niet aan. ledereen schreeuwt maar gewonnen verloren Vive la Rus sie Een, wieu dit alles de keel moet uit hangen, is grootvorst Alexis. De prins komt naar Frankrijk om eens rustig te leven en nu kan hij geenen voet meer buiten zetten ol duizenden nieuwsgieri gen loopen hem achterna en gaan letter lijk voor hem op de knieen zitten. Voor het vertrek van den grootvorst worden toebereidselen gemaakt voor eene grootsche betooging, en te Vichy, waar men alles op voorhand heelt kun nen gereed maken, zal de ovatie alle ge dacht te boven gaan. Wij vragen ons al waartoe al die over drevenheid noodig is. Voor een volk, dat altijd op zijne macht en grootheid roemt, is het niet heel weerdig zich te gedra gen als een klein kind, dat met een stuk speelgoed in de wolken is. Als hel fransch-russiseh verbond be stemd is om den vrede te verzekeren dan moet men er gelukkig om zijn, en niet uitgelaten. 5e vervolg. Het treurig lot van den Engclsclicn generaal Braddock en van zijne soldaten bewijst maar al te zeer, dat eene strenge krijgstucht niet slecds vol doende is om renen aanval der Indianen het hoofd te bieden alleen kon men daardoor ten laatste voorkomen, dat niet allen over de kling werden gejaagd. Ware deze dappere officier, evenals de Ameri- kaanschc bevelhebbers, op de hoogte geweest van de Indiaanschc krijgslisten, ongetwijfeld had hij de zege bevochten. Toen hun veldheer gevallen was, aarzelden de soldaten niet, onder aanvoering van den jongen Washington, op den vijand los te gaan, en ontkwa men aldus een gewissen dood. Kapitein Whitley wist dit alles, en het was voor hem eene gewichtige les, die hij zich ten nutte maakte overigens, er viel niets aan te merken op do weerdigheid waarmee hij de expeditie tegen de Rome, 13 aug. De Don Chisciolte bevat een telegram van den ex-afgeveerdigde Farazi, aanhan ger van de verzoening tu*schen den Paus en Italië, waarin deze verklaart dat de onderhandelingen, welke met dit doel gebeurd zijn, en waarvan in het artikel van de Contemporary Review spraak is, door hem gevoerd zijn, dat zij door den Paus werden aanveerd en ze enkel door de politiek van Crispi werden verbroken. Loochenen kan men niet de onbesten dige werkzaamheid die de socialisten aan den dag leggen om hunne verdervende leerstelsels te verspreiden. Onverpoosd, zonder zich door geene hinderpalen te laten inschuchteren maken zij propaganda voor hunne gedachten en zienswijze 't zij door het verspreiden en rondstrooien hunner schriften en bladen. Willen wij,katholieken, de samenleving van liet nakend gevaar bevrijden, willen wij de verstoorde betrekkingen tusschen kapitaal en arbeid weer in der minne bij gelegd zien, willen wij de goede, ware, echte en wezenlijke oplossing der sociale kwestie, zoo behoeft de hand krachtdadig aan 't werk te worden geslagen. De prachtige volksgezinde voorschrif ten der grootsche pauselijke encykliek, dienen ons tot gids en leidsman, naar het verhevene doelHeropbeuring van den Godsdienst, het oude krachtige geloot onder de massa te doen herleven en her bloeien, lotsverbeteringen in den be krompen toestand der werklieden door allerlei nuttige inrichtingen die er naar toe leiden. De eerste plicht die ons wacht is liet verijdelen der uitbreiding van socialisti sche gedachten, van 't uitstrooien hunner schriften en bladen; al de ongelukkigen die wij van de besmetting kunnen vrij waren is ons een verkleefde makker, is een der onzen geworden. Nickajagers aanvoerde. Weldra waren de honderde vrijwilligers op de plaats der bijeenkomst, en vonden er kolonel Orr. die hen met vijf honderd man wachtte. Daar Whitley en Orr dcnzclfden graad hadden, werd er besloten, dat men loten zou, om te weten wie het bevel zou voeren. Whitley was liet lot gunstig De zes honderd man trokken dadelijk op, en zich naar Tennessee richtende, drongen zij diep in het boscii. Omstreeks twintig mijlen verder gekomen, stiet inen op eene bergketen er werd besloten die 'a nachts over te trekken. Aan beide kanten van den weg jdoorzochten een half dozijn éclaireurs in alle stilte liet boscli. Soms verdwenen zij geheel achter den stam van een boom dan zag men hen weder te voorschijn komen, en hoorde men hen tusschen de struikge wassen schuiven. Het geweerschot, nu en dan door de achterhoe - dc gelost, gaf te kennen dat de manschappen, die den trein sloten, hun dienst niet verzuimden. Op de linkerflank stapten drie éclaireurs, die uit de behendigste besdieders en dapperste strijders gekozen waren. Tegen den middag liad men deze drie mannen, met gebogen hoofd en fluisterend, te zamen kun- Schieten tot het naderen van dit edel en verheven doel de krachten van bijzon deren te kort, de vereenigingen, de broe derbonden, van allen door edelmoed bezield, door zelfsopffcring voor den werkman vooruitgestooten, zullen ge makkelijk dien schoonen zegepraal beha len. Bewerkstelligen wij hier de woorden der encycliek Een broeder die door zijnen broeder geholpen wordt, is als eene versterkte stad Laat ons niet lan ger alleen blijven Wee den eenzame als hij valt, heeft hij niemand om hem op te helpen. Daarom een sprekersbond gesticht en ons allen, klein en groot, rond hel oude kristelijke vaandel geschaard. Voordrachten geven de socialisten in de hunne gaan bevechten is ons doel. Dit zijn de beste middelen om aan de pro paganda der socialisten paal en perk te krachtdig te keer te gaan. Alle wilskrachten zijn ons welkom, want allen kunnen een geschikte plaats innemen onder ons vaandel, allen kunnen oneindig bijdragen tot het behalen van een beslissende zege op onzen onver' zoenbaren vijand. 0 wal nut kan een bond van mannen van wilskracht en werkzaamheid stich ten, niet alleen door voordrachten en meetings, maar in hunnen dagelijkschen verkeer met de werklieden. Onzen per soonlijken invloed moeten wij te werk stellen om den lezerskring derwerkmans- gezinde goede dagbladen uit te breiden, de werklieden goede gazelten te lezen te geven, in handen te steken en trachten hem eene inteekening te doen aannemen op bladen die zijne belangen behertigen, zijn lot verbeteren willenen de grondbe ginselen van den Godsdienst verdedigen en bevorderen. Van 'i lezen van zijn dag blad hangt gansch zijne gezinning, zijne zienswijze,zijne staatkundige strekking af Mannen van den Sprekersbond dat is een nieuw terrein voor uwe onverpoosde werkzaamheid en hierin kunnen al de katholieken van goeden wil in grooten mate dienstig en behulpzaam zijn. Katholieken schaart u rond ons, rond den antisocialistischen sprekersbond en zet u krachtdadig aan 't werk. De schitterendste zegepraal, het be houd van samenleving en Godsdienst, zal onze belooning zijn Wij hebben reeds bewezeu dat,op wijs- geerig gebied, het blad uit de Vooruit gangstraat de Materialistische leerstelsels verdedigt. Zijn antwoord Godsdienst, Komedie waarin hij zich tegen onze be wijsvoering wil verzetten, is eene aan - eenschakeling van dubbelzinnigheden en tegenstrijdigheden en komt onze thesis nog bevestigen. nen zien praten. Een hunner was blijven staan, en met den kolf van zijn geweer schoof hij over dc bladeren op den grond. Wat dunkt gij daarvan, Jim vroeg hij aan ecnen zijner medegezellen. Dat is een mocassin. Delaware, Wayndot of Shawnie Maar wat zoeken wij dan voor sporen 1 Als niet een Shawnie een half uur geleden dien tak heeft gebroken, heeft er nooit een roodhuid van Kcnthtucky geplunderd. Een half uur t Ja, een halfuur; daar sluipt hier de ccnc of andere hond van ccnen spion rond. Laten wc dien trachten op te sporen. Hoe komt het dat Dingle dat niet gezien heeft Hij heeft het misschien gezien, maar het niet dc moeite waard geacht, er ons over te spreken. De drie éclaireurs bukten zich en bekeken den voetstap van nabij. Plotseling zegde de eene, ter wijl bij nauwelijks zijn lachen kon bedwingen Hebt gij dat voor het spoor van cenen Shawnie aaiigezieu Ha Ha en de voetstap staat naar bui ten. Dat is waar, Jim, voegde de andere er Een ander leven bestaat voor Dender- galm niet, hij kent niets dan de genoe gens van den stoffelijken wereld. Hij neemt voor hem het materialismus aan, maar tracht het aan zijne lezers in hol klinkende woorden te verbloemen. Het materialismus trekt reciitstreeks het verval na zich van alle wezenlijke ze deleer en van alle deugd. Indien er geen God is, geene ziel, lijk hij onderduims te verstaan geeft, is er ook geenen Gods dienst in dit leven noch zedelijke bevesti ging in het andere. Welnu, de lessen der geschiedenis too- nert klaar dal het onder den invloed van den Godsdienst is, dat de volkeren tol de beschaving, en tot de grootheid gekomen zijn. 't Is onder dien invloed dat de perso nen tot hot goede tot het ware gevormd worden, het is onder dien invloed dat de bedrukten zich het hert getroost hebben aan de verwarmende stralen der hoop, dat de sterken en machtigen de zwakken en kleinen hebben geëerbiedigd als kinderen, als erfgenamen van denzelf den meester, dat de plichtigen hunne schuld beweend hebben en dat de brave, de godvruchtige op den weg der deugd is behouden. Wat zal eene samenleving zijn waar men noch aan God noch aan het ander leven gelooft, waar de driften van den mensch worden gewettigd, en als de heiligste drijfveerën en grondslagen van 's men- schen handel en wandel aanzien wjar alleen de vrees der gendarmen de monschen weerhoudt in den poel der driften te baden en ziclt aan de onge regeldheden en wanbedrijven over te leveren Men huivert bij het lezen der nihilisti sche schelmstukken in Rusland, dit af grijselijk tooneel kan nochtans maar een klein denkbeeld geven der samenleving die Dendergalmvooruiistrevers en socia listen,voor de toekomst droomt. De materialisten loochenen het be staan van den vrijen wil. Welnu de ont kenning van den vrijen wil trekt dezelfde gevolgen na zich als het loochenen van God en van het loekomstig leven. Met genoegen vertalen wij hier eenige lijnen uit een werk van Mgr. Turinaz. a Indien de vrijheid niet bestaat, ver dwijnt ook de verantwoordelijkheid; zon der verantwoordelijkheid is de wet een voudig dwaas. Spreekt men van verant woordelijkheid van de rots die u in haren val meésleept van hel vuur dat uw huis verdelgt van den bliksem die u neêr- slaat, van den vloed die de dijken door spoelt, die gij om zijne golven af te baken, hebt opgemaakt En gij durft van verantwoordelijkheid spreken aan den mensch die maar herts tochten heeft die hem vooristooten en beheerschen en waarvan het geweten een mekanismus is door een blinde macht geleid Zoo de vrijheid geloochend wordt, de verantwoordelijkheid vernietigd, bestaat do pliebt niet. De plicht, wiens ver vullen dikwijls zooveel tranen, zooveel krachtinspanning.zooveel strijd baart, de plicht, die de wet oplegt, die ons gewe ten ons doet kennen en wiens krenken in al de zielen een wroeging doet ontstaan die immer knaagt, de plicht die de men- schelijke wijsheid overal heeft afgekon- digd, wordt een waan, een hersenschim. Hooger dan de plicht troont de deugd, het voortdurend uitoefenen van de plicht, de zegepralende strijd legen de slechte driften en het meêsleepen van den hoogmoed, tegen de aanhitsingen der ik zucht. De deugd welk vervallen en be zoedeld wezen, heeft haar niet de hulde zijner bewondering betaald? Zij is de ware grootheid, de ware veredeling van den mensch, der volmaaktheid van onze natuur Welnu in het leerstelsel der materia- lisien wordt de deugd afgeschaft, uit kracht der logiek moesten zij maar loo chenen, en zij hebben haar geloochend, en beweerd dat de deugd een stoffelijk voortbrengsel was lijk suiker en vitriool. (Ch. Vogt. Revue des Deux-Mondes.) Gij, doctrinairen, die misschien nog ter goeder trouw meent dat de liberalen hunnen naam dragen, doet uwe oogen open, de geuzenparlij is onder de heer schappij gekomen van M. Janson die de bovenafgeschelste leerstelsels in zijn dag blad aankleeft en verdedigt. Gij Dendergalm, voor wie dit artikeltje bestemd is, beschuldigt ons niet, de pennetwist op godsdienstig terrein te willen doen afwijken, neen kameraad, wij bewegen ons alleen op wijsgeerig ge bied, op het gebied van het eenvoudig gezond verstand. Vooruit schrijftDe schrikkelijke moedermoord van Gijsegem, roept de aandacht op deze waarheid, zoo dikwijls door de socialisten verkondigd, dat het eigendomrecht en de zucht om persoonlijk te bezitten, aanleiding geeft tol onnoemelijke misda den. Gij hebt gelezen zucbt om per soonlijk te bezitten. i>e be geerte naar persoonlijke bezitting is aan de menschelijke natuur eigen Nu, Vooruit is materialist; op het zede lijk gebied neemt hij als grondslag, als regel van zijn gedrag aan hel volgen van zijne driften dat hij met den opgeblazen titel van voorschriften der natuurop hemelt. Waarom mag den mensch zijne natuur niet volgen naar het persoonlijk bezit Zou men beleefd aan Jan De Zot van bij. Ik heb mij toch niet bedrogen, hernam de man, dien men Jim noemde. 01 die naar buiten of naar binnen staat, het is de voetstap van cenen Shawnie. Dctwee anderen zagen hem aan, alsof zij twijfe len, of hij wel bij zijn verstand was. Gij hoeft mij niet zoo verbaasd aan te zien, liernum hij. Hebt gij nooit van zekeren Monowano booren spreken f Het gelaat van beide mannen helderde op. Alle drie kenden Monowano, en cvenzoo eene omstan digheid, welke hem aanging, De Indiaan had dc gewoonte om den voet eeuigszins buitenwaarts te zetten, dit was eene bijzonderheid, die de andere wilden niet wisten, doeh dc kolonisten hadden dit dikwijls opgemerkt, en een der drie éclaireurs was dc verklaarde vijand van den Shawnie. Wat ,nag die ellendeling op onzen weg Ie ma ken hebben T Dat komt me verdacht voor. Ik heb het aliijd gezegd, dat men zieh voor dien kerel in acht moest nemen, maar het heeft mij moeite gekost om dit anderen in te printen Een Indiaan blijft een Indiaan, en zoo kapitein Whitley in mijn gevoelen deelde, zou Monowano ons niet lang meer verontrusten. Het is mogelijk dat Dingle dit spoor niet heeft gezien. Ik zal hem er over gaan spreken. Dit zeggende, sloop Jim Bolls stil aftwee mi nuten later was hij bij Dick Dingle, die met Jen kins liep te praten. Diek keek om, toen hg Bolts stappen hoorde, en vroeg hem wat hij te zeggen had Een voetspoor 1 zegde Jim. Ja. En verder vroeg Dingle. Weet ge 't al hernam Jim. Van Mouowano was het antwoord. Juist. Gij weet dat kapitein Whitley bevel heeft geveven om hem alle spionnen te brengen, welke wij konden snappen. Monowano is geen spion, hernam Dingle kalm. Misschien, zegde Botts, terwijl hij zijn hoofd verlbet ekenend schudde. Weet gij, wie hij is vroeg Dingle, terwijl hij een doordringenden blik strak op Botts vestig de. Alles, wat ik hierop kan zeggen, is, dat wan neer ik een man, die in mijn huis poogt binnen te sluipen, op heeter daad betrap, ik mij niet zou ontzien hem er als een dief uit te werpen even- eens als ik een Roodhuid tusschen het gebladerte zie sluipen, om een legerkorps op den voet te vol- Vooruit niet mogen vragen daarop eens wijselijk te antwoorden zonder zijn grondbeginsel den nek om te wringen. Dendergalm van 9 Oogst schrijft Als het blad van Mgr. Freppel schrijft dat de pauselijke encycliek onvoor waardelijk de internationale maatregelen tot bescherming der werk lieden veroordeelt dan is het wel dat men te Rome niet wil, dat de Staten tot eene goede oplossing van die sociale kwestie komen. En Denderbode zal toch niet durven beweren dat, die regeling welke de Duitschers beoogen, geen voordeel voor den werkman zou aanbrengen, ft gekend staartje) Hij voegt er bij dat wij daaruit besluiten dat er buiteu de internationale maatregelen geen bescherming voor de werklieden is dat hebben wij nooit ge schreven en bijgevolg liegt hij. Uit het artikel der Germania en uit de bovenaangehaalde zinsnede van de Ré- forme Sociale hebt gij, Dendergalm, het besluitsel getrokken dat al de liefde der papen voor de werklieden maar t oogenverblinding is, dat Paus en Bis- schoppen, Jacobs en Woeste tegen de Arbeider» bescherming zijn, dat de pauselijke encycliek hel werk is van eenen komediant, wiens onfeilbaarheid op gansch tegenoverge- stelden zin wordt uitgelegd. Dat schreeft ge, Dendergalm. in uw nummer van 26 juli, 1* bladz. 5* kolon. Gij hebt wel, niet waar, gelezen dat Paus en Bisschoppen, Jacobs en Woeste tegen de Arbeidersbe«cher- mmg zijn. Daarna zal hij nog durven staande houden dat wij gelogen hebben Wat is een internationale maatregel Een maatregel die dezelfde is voor alle landen en overal toegepast wordt. Nu, als men voor alle landen geen dezelfde wetgeving droomt is men volgens den fijnen Dendergalm aan de arbeidsbescher ming vijandig Brrrr. Wat logiek In de sociale kwestie zijn er vragen, die door den Staat kunnen en mogen opge lost worden, alles op strengste genomen, bijv. voor kinder- en vrouwenarbeid enz. Andere moeten volstrekt aan de regeling van bijzonderen toegelaten worden. Eindelijk heeft Dendergalm zich geweer- dtgd de beroemde bewijsvoering te ge ven waarop hij zich steunt om het cijns stelsel als onrechtveerdig vaji natuur te aanzien. Zie, lezer hoe vast dit staat Omdat Jan 10 fr. rechtstreeksche belastingen betaalt en zijn gebuur Pier gen, houd ik hem voor een spion. Zoo, Jim Belts, denkt gij er zoo over?Ik moet zeggen dat gij een uitmuntend éclaircur zijt, maar, denk toch niet dat Monowano er ecnig be lang bij heeft, als wij overwonnen worden. Over het algemeen betrouw ik de Indianen maar half, doch van dien hebben wij niets kwaads te vree zen, dat verzeker ik u. Om u echter voldoening te geven, zal ik hem voor kapitein Whitley bren gen, zoodra wij kampeeren, dan kunt gij hem on dervragen zooals gij wilt overigens hoeft gij voortaan mij niet meer te komen waarschuwen als gij iets weet. Dat heb ik al lang begregen, hernam Botts op grommigen toon, en hij verwijderde zieh. Zoodra hij weg was, wendde Dingle zich tot Jen kins. Dat neemt eene leelijke wending voor Mono wano, Peter, zegde hij. Ik zou durven zweren, dat, als men de totoueering van zijn gezicht wegnam, men een blank vel zou te zien krijgen, en het is oumogelijk dat bij een spion is. Hij is zeker aan't jagen, maar als aij hem zien en niet kunnen pokken, zullen zij op hem schieten het is nog het best dat wij hem raeéne- meu iudien wij hem kunuen vinden. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1891 | | pagina 1