Recht.
.A. C3-E.
Vertegenwoordiging der
Minderheden.
Een en ander.
VAKVEBEENIGING
ken, weet hij niet een zierken te zeggen
zie hoe fijn ol liever dom
Dat moet toch zoo slecht niet zijn
(t want in den provincieraad van Oost-
Vlaanderen is dit door de kierikalen
opgeworpen en verdedigd geworden.
Zeker,jongsken,is er van minimum van
daghuur gesproken maar of dit van eene
wettige bepaling was, dit is eene gansch
andere zaak. Gij schijnt geene onder
scheid te kennen tusschen eene wettige
bepaling en tusschen die door de voor
waarden van een contrakt, van eene
openbare aanbesteding voorgeschreven.
Alhoewel wij het verplichtend onderwijs
vijandig zijn, zult gij ons nog, als gij zoo
voortgaat, met de kleerste dingen te ver
warren, van gedacht doen veranderen ten
minste voor wat de geuzen aangaat. Het
ware niet slecht een leergang van logiek
te Aalst in te richten die voor mannen
lijk de schrijver van bovenaangehaalde
lijnen verplichtend zou zijn.
Als de Staat ean werk iu openbare aan
besteding stelt, is het hem vrij, in het
kohier van lasten de voorwaarde neer te
te schrijven dal aan de werklieden, die
de ondernemer zal gebruiken, een vast
gestelde loon worde betaald.
Dit is en was het gedacht van M. Ver-
haeghe wanneer hij dit voorstel in
den Gouwraad te berde bracht. Gij ziet
tusschen dat en eene wettige bepaling
voor alle slach van werk, T zij van den
Slaat of van den bijzondere, ligt een
hemelsbreed verschil. Kan Dendergalm
met zijne gekende welsprckenheid de
verbruikers daar toe brengen dat zij
de voortbrengers dezelde voorwaarden
stellen wij juichen hem van harte toe.
Nogmaals herhaalt Dendergalm, dat wij
op zijne bewijsvoering voor het achturen-
werk niet hebben geantwoord.
Over het achturenwerk weet Dender
galm meer dan het hoofd der duitsche
socialisten die zegde dat in de huidige
omstandigheden het invoeren van het
achturenwerk onmogelijk was.
Voortbrengst en verbruik zijn de fac
toren die den prijs der waren regelen.
Als de voortbrengst vermindert of het
verbruik vermeerdert, klimt hij. Het
tegenoverstelde komt voor in den ande
ren zin.
Moet nu door het invoeren van het
achturenwerk de voortbrengst vermin
deren dan zouden de prijzen stijgen en de
werkman zou alzoo zijnen toestand zien
verslechten.
Blijft nu de voortbrengst dezelfde, dan
kan het achturenwerk ingevoerd worden.
In zekere omstandigheden voor zekere
takken der nijverheid zou in die veron
derstelling, het achturenwerk veel goeds
stichten. Maar de vraag is nu moet dit
wederom door de wet gebeuren
Als de zaak anders mogelijk is, waarom
zou den Staat er tusschen moeten komen?
Om tol eene minzame regeling van kapi
taal en arbeid te komen, Dendergalm,
streven wij naar het vormen en stichten
van vcreenigiogen tusschen baas en
werkman -ant in eene schikking door
de wet blijven beiden altijd vijandig tegen
over elkander staan en dit is een ongelijk.
Over verscheidene maanden reeds heb
ben wij onze meeniug over die zaak uit
gedrukt en dit in woorden die geenen den
minsten twijfel laten bestaan.
Alle werk slaat op den zelfden voet
niet,allen arbeid brengt de zeilde kracht
inspanning niet meê de wezenlijke duur
van den arbeid is door de krachten der
natuur atgebakend. Daardoor zou eene
wettelijke bepaling veel meer kwaad
stichten dan goed voortbrengen.
De regeling dezer vraag moet aan de
bijzondere vereenigingen overgelaten
worden"
Wij hebben reeds bewezen en er dik
wijls op gesteund dat Dendergalm, niet
tegenstaande zijne luidruchtige verkla
ringen de materialistische leerstelsels
aankleeft en verdedigt. Een nieuw bewijs
geelt hij dus in zijn dwaas artikeltje over
de kloosters.
De omwenteling heeft de kloosters af
geschaft, zegt hij.
Dendergalm dat is eene eenvoudige
daadzaak. Is hét recht en rechtveerdig
Had de fransche omwenteling de wet
tige macht ze af te schaffen
Daar is de gansche kwestie
Gij antwoordtja.
Waarom
Omdat de fransche omwenteling de
macht had, de gendarmen kon gebruiken
om hare bevelen uit te voeren. Nu daar
de Kerk die macht niet heeft wordt ze
dikwijls verdrukt.
Het eerste en rechlstreeksche besluit-
sel dat uit zulke grondbeginsels voort
vloeit is deze de maiht is het recht en tot,
daar strekt uw recht tol waar uwe krachten
reiken.
Dat is 't materialismus in vollen gang.
Het recht gelijk men ziet, en is voor
Dendergalm geen redelijk vermogen meer.
De Slaat ook wordt de opperste rechter
van Recht en Rede de volkswil is op
permeester, volstrekte scheidsrechter
van waar en onwaar. Dat is op politiek
gebied, de verdrukking der minderheden,
op sociaal terrein het boeien van den
zwakke.
Zulke leerstelsels verdedigen en afkon
digen en zich daarna de vriend van den
zwakke heeten, is dit niet eene vermetele
dwaasheid, die eens te meer de onmacht
van het geusche liberalism in het maat
schappelijk vraagstuk toont
Onze geuzen ontkennen den kloosters
het recht van bestaan, van eigendom.Het
recht van bezitten wordt hun door de
wet geweigerd.
't Is de wet die het recht van eigendom
schept. Nu de socialisten, wat logieker
dan onze domme geuzen, blijven halver
wege niet staan. Het volk is een groote
logieker zegt Félix Pyat, die lot de uiter
ste besluitselen gaat.Gij, geuzen, weigert
het recht van bezitten aan de kloosters,
welnu zijsteunen hen op dezelfde grond
beginselen en ontkennen alle persoonlijke
eigendomsrecht. Gij gaal beide van de
zelfde princiepen uit volkswil is de
opperste en onweêrroepelijke rechter.
Zulke stelsels maken alle persoonlijke
vrijheid onmogelijk. De vrijheid bestaat
alleen voor den* Staal, de persoon wordt
een verachtingswee,rdige slaaf.
'I Is het Redevendus sparliate van
een onbeschaamde vooruilstrever.
Age fortiter, jongelingen Een Spre-
kersbond in ons katholiek arrondisse
ment ten stande gebracht. Meer dan 25
moedige jongelingen hebben hunne deel
neming doen kennen.
Wat schoone uitslag
De strijd naakt, wij moeten zooveel
mogelijk de werklieden vrij bewaren der
al te verlokkende stelsels en dwaze be
loften onzer vijanden;wij kunnen tot dien
uitslag komen door het verspreiden van
goede gazetten van volksgezinde dagbla
den, door onze dagelijksche en gewone
gesprekken, door het aanwerven van an
dere jonkheden van goeden wil.Allen die
wat wilskracht en aanleg bezitten zijn
geroepen zich onder ons vaandel te scha
ren en den strijd meê te voeren.
In al de steden van ons arrondissement,
in al de aanzienlijke dorpen telt den spre-
kersbond moedige leden, krachtige ^strij
ders voor God, Godsdienst en Vaderland.
Zeker is het dat eene schuchtere vrees
vele kloeke strijders weerhouden heeft
hunnen naam op te geven. Welnu die
moeten aangewakkerd worden en allen
moeten hunne bijtreding zoodra mogelijk
doen kennen 'l zij aan een van de leden
't zij in de bureelen van Den Denderbode.
Allen moeten juist niet als sprekers
dadig zijn,andere middelen en wegen zijn
er om tot de oplossing van het maat
schappelijk vraagstuk het zijne bij te-
dragen, het schrijven van leidartikels, het
verspreiden van goede schriften van dag
bladen enz.
Onze sprekerebond is ook een schrij
versbond want beiden gaan te zaam om
de politieke denkwijze van den werkman
te vormen. Twee oplossingen van de so
ciale kwestie, zijn mogelijk, of de socia
listische, dit is eene algemeene slaafheid
en die der katholieken, en die is de ware
de echte, die vrijheid en broederlijkheid
waarborgt.
Onbeschoft volksken.
Daar nu Dendergalm is gram. omdat
in ons verslag over de prijsuitdeeling van
St Martensgesticht, de heerkens en juf
fertjes onzer beide Ecoles moyennes
Volksken genoemd worden en hunne
deftige houding als onbeschoftheid
wordt uitgemaakt. Zou hel pedantje mis
schien een zoet woordenboeksken be
zitten vol honingwoordjes en sui-
kernaamkes om alzoo een gespuis beter
te bepalen en dergelijke straatmanieren
te waardeeren? Loochenen was uw plan,
schoolvosken maar er waren met hon
derden getuigen, die met verontwaardi
ging een staalken hebben mogen zien van
de welgemanierdheid uwer studentjes,
vrucht \an de ware opvoeding die in de
Ecoles moyennes gegeven wordt.
De savoir-vivre élémentaire eischt
dal men aan de deur blijft op feesten
waar men niet genoodigd is. Dendergalm,
die waarschijnlijk met het vak der welge
manierdheid gelast is op den Graanmarkt,
raadt de studeerende jeugd aan die
prijsuiidcelingen niet meer bij te wonen.'t
Is een goed gedacht, meester, en overi
gens, als de zedige jeugd der Pontstraat
en Graanmerkt uwe les niet zou onthou
den, er zullen, hopen wij, toch wel
maatregels genomen worden om derge
lijke stoornissen te vermijden.
De kern van T protest, tegen de beledi
gingen aan de deftigheid der geuzen-
jongens toegebracht, ho dat is puik
geschreven
Leest en oordeelt
Onze priesters zijn vreemde papen,
die ergens bij eenen koeboer hel levenslicht
zagen en, bij tateren leeftijd, te lui om te
werken en kinder8 op te brengen, het zwart
kleed hebben aangetrokken, uit vrees van
den lasliyen leven strijd.
Schoon gezeid maar vreemde
papen, zegt schoolvos,.... nogthans wij
gelooven niet dat er onder de professors
van St Martensgesticht éénen enkelen
pruis te vinden zij allen zijn geboren in
de provincie Oost-Vlaanderen en mees
tendeels in '1 land van Aalst en mogen
gerust hunnen geboorteakt laten zien.
Even zoo vermeenen wij te mogen
loochenen dat één dier Heeren het
levenslicht zag bij eenen koeboer,» doch,
in de veronderstelling dat het zoo zij,
ware dit niet zoo treffelijk als de zoon
van een liedekenszanger en als dien
van eenen marktkramer uwer kennis
sen
Is men misschien van edeler afkomst
als men, op 14 Mei 1854, pasgeboren
door eenen groep Bohemers wordt ach
tergelaten, door liefdadige personen op
genomen en groot gebracht,om dan later
zijne weldoeners te vergeten en te ver
loochen Vraagt eens aan dit heerschap
zijnen kerstenbrief!
Te lui om te werken en kinders op
te brengen Hola vogel, wie zou er wel
meest werken uit zelfsopoffering en
plicht, uwe vetbeiaalde pedagogen of de
priesters Verders wie do slimme en ze
dige heerkens zijn, te lui om hunne
kinderen op te brengen, daar kunnen een
herbergierken van Wieze en een arme
man van Oordegem een antwoord op ge
ven. Verstaat ge jongen
Luistertde schoonste aanbeveling ten
voordeele van uwe Geuzenscholen is wel
dat ze d' eer hebben van door Dendergalm
verdedigd te worden. De buitenmenschen
laten zich ongelukkiglijk te veel knippen
aan uwen schoonen herbergpraat, ze zou
den moeten begrijpen dat d'harten hun
ner kinderen peerlen zijn en O. L. H. zegt
klaar genoeg wat men met peerlen niet
mag doen.
Fredbrix.
In ons nummer van 31 Mei jl. behan
delden wij de kwestie van de vertegen
woordiging der minderheden.
Wij schreven alsdan dal dit stelsel in
theorie alles is wat den Hemel geven kan,
maar, in de praktijd, voor het goed be
stuur des lands onheilvolle gevolgen zou
na zich slepen. Wij staafden deze onze
bewering door de voorstelling van een
voorbeeld onder menigvuldige anderen
uitgekozen. Ons schrijven eindigende,
zegden wij Doch genoeg voor heden
en tot later wanneer onze confrater
Het Land van Aalst. hel
verlangt.
Denkelijk is ons schrijven door onze
confrater niet opgemerkt geworden, want
sedertdien hebben wij in 't Land van
Aalst geen enkel schrift over de vertegen
woordiging der minderheden aangetrof
fen ten zij twee of drij maal de herhaling,
gelijk zondag 11. van 't volgende
't Is in Hespicie en Armbureel dat de
Minderheid eerst en vooral zou moeten
vertegenwoordigd zijn, uit liefde voor den
Armen en Noodlijdenden, dan zouden de
giften en legaten komen van weerskanten.
Het Armwezen mag geen partijzaak zijn.
Mocht onze stem aanhoord worden 1
Ziedaar wat wij letterlijk overschrijven
(le bladz. kolom l, 3e alinea, 3® regel.)
Oribetwisbaar geldt het hier den toe
stand in onze stad.
Volgens onze confrater, zouden de min
derheden dus in onze Besturen der Gods
huizen en van de weldadigheid moeten
vertegenwoordigd wezen.
En wie zijn die gekende minderheden
hier te Aalst
1° De doctrinairs ofte oude pruiken, 2°
de vooruitstrevers ofte de mannen uit
't Matroosje, 3° de socialisten.
Dus zouden die beide besturen, vol
gens hem, moeten samengesteld zijn uit
katholieken en uit een of twee min of
meer gezworene vijanden van onzen
Godsdienst.
En zelfs indien men het stelsel van
't Land ten uiterste wilde toepassen, zou
den die gezworene vijanden van den
Godsdienst in meerderheid wezen en dus
ten volle meester zijn
Wel is waar verschillen de drij fracliën
van 't liberalismus in denkwijze over ze
kere punten en zaken, doch wanneer het
den oorlog tegen God, tegen Z. H. Kerk,
tegen de Geestelijkheid, tegen de Kloos
terlingen geldt, dan zijn zij 'taccoord.dan
trekken zij allen om 't meest aan 't zeilde
zeel.
Een punt onder anderen waarover de
liberalen meestal 't accoord zijn, is de
verwereldlijking der hospitalen, 't is te
zeggen, dat de gasthuisnonnen uit de
hospitalen moeten gejaagd worden daar
waar 't mogelijk is
En men denke niet dat onze confrater
liet niet weet, want op 't 2e bladzijde van
zijn blad, kolom 1, alinea II, leest men:
En gij, werklieden, verleid door de so-
cialisten, als gij "Vooruit neemt,
leest en ondersteunt, gij neemt paart en
deel in de wraakroepende ondankbaarheid
van die gazet.
De Gasthuisnonnen moeten uit de
Gasthuizen gejaagd worden als slechte
vrouwspersonen, omdat zij de bruiden
Christi zijn, omdat zij in den naam van
Christus hunnen God, die arme zieken
beminnen en dienen
Nu, tot nog meerder bewijs dat onze
confrater niet onbewust is met 't gene li
beralen, vooruitstrevers en .socialisten in
't schild voeren,willen wij meêdeelen wat
wij in zelfde nummer van Het Land van
Aalst, 3 blad. 1 kolom, onder den titel
van Een compagnie groote
waarheden aantreffen
Het liberalismus is de vrijdenkerij.
(Journal de Gand).
Het liberalismus kan niet in vrede
leven met den katholieken Godsdienst
(Echo du Parlement).
Gaat niet naar de Kerk, zet de Pas
toors en de Sacramenten aan den eenen
kant. (Chronique).
De partij bestaat niet dan in den oor
log tegen de Kerk (La Discussion).
Onze vijand is Roomen en alle mid
delen zijn daar tegen goed. (Indépendancej
Door ons hoog en middelbaar Onder
wijs moet langzaam maar onvermijdelijk
de gansche leugenkraam der Kerk vallen.
(Dendergalm).
Tot waar wil onze confrater,door zijne
blinde lietde voor de vertegenwoordiging
der minderheden aangedreven, het dan
brengen
Hij wil de vrijdenkers, de godverloo
chenaars, de gezworenen vijanden van
alles wat van nabij of van verre den Gods
dienst raakt in T bestuur onzer weldadig-
lieidsgestichten brengen, in andere woor
den, hij wil tien wolf in den
schaapstal laten sluipen,
om onze Eerw. Gasthuisnonnen, de
eerw. Zusters en Broeders onzer ouder
lingen- en weeshuizen, den E. H. Regent
eerst te kwellen, te folteren, of beter ge
zegd, don duivel aan te doen om ze dan
eindelijk als slechte vrouw- of mansperso
nen, uit onze gestichten te verjagen
En wat zouden de noodlijdenden die
hunne kinders naar de katholieke scholen
zenden, dan niet te verduren hebben
Zouden de leerlingen der Katholieke Be
waarscholen dan nog van de soep be
deeld worden Voorwaar. Neen
Confrater Vriend, hebt gij op die gevol
gen van de vertegenwoordiging der min
derheden die gij voorstelt, wel eens na
gedacht
Wegneming van sterken
smaak der boter. In boter
vormt zich gemakkelijk een eigenaardig
zuur, T boterzuur.dat haar eenen onaan
genamen, bitteren smaak geeft. Daar dit
zuur in versche melk gemakkelijk oplos
baar is. zoo kan de laatste zeer goed als
middel gebruikt worden om ranzige boter
van haren bitieren smaak te ontdoen.
Men moet zulke boler met melk goed
dooreer. kneden en vervolgens, na de
melk te hebben afgegoten, dezelfde
bewerking mei schoon water herhalen,
om alle overblijfselen nog te vermijden.
Eenieder is het zeker bekend, dat het
voedsel der koeien grooten invloed uit
oefent op den smaak der boter, ja, het
is eene zekere zaak, dat het water,dal bij
het voedselgebruikt wordt,veel bijbrengt,
en hel niet zelden gebeurt dat koeien met
hetzelfde voedsel gevoederd niet even
lekkere boter geven. Het is dus van
belang bij hel voederen steeds de groot
ste zindelijkheid in acht te nemen en
altijd zuiver water te gebruiken.
Een misbruik. Vele perso
nen bezigen ten onrechte petrool om het
ongedierte hunner beesten le doen ver
dwijnen. De Landbole, een Duitsch land
bouwblad, heeft nog onlangs op afdoende
wijze al het verkeerde van dozen maatre
gel doen uitschijnen. Ziehier, namelijk,
twee gevolgen, die in Schleswig-Holstein
bestatigd zijn
Om zijn geliefkoosden hond van de
vlooien te zuiveren wreef een jager den
rug en den nek van het dier met over
vloedig veel petrool. De hond verloor
welhaast den eetlust en beefde over
gansch zijn lijfhij deed niets dan zuch
ten en stierl eenige dagen daarna, nadat
hij zichtbaar de hevigste pijnen had
onderstaan.
Een jonge landbouwerszoon, die op 19
koeien het zelfde middel had aangewend,
om haar van het ongedierte te verlossen,
zag na weinige dagen 2 van deze dieren
sterven de andere werden alleu ziek.
Zij werden uiterst mager en verloren, om
zoo te zeggen, al het haar.
Het. kleuren der bloemen.
Een bloemkveeker van Buenos-Ayres
heeft een middel ontdekt om naar wille
keur de kleuren der bloemen te doen ver
schillen. Hij heelt groene, blauwe en
violetkleurige bloemen tentoongesteld.
Daar het geen winstnajager, maar en
kel een liefhebber is, heeft hij letterlijk
medegedeeld hoe hij handelt. Om der
rozen eene blauwe kleur te geven, is het
voldoende gedurende gansch den winter
de planteu te besproeien met eene oplos
sing van Pruisisch blauw in de lente
ontluikt de bloom met de gewenschte
kleur. Wil men de bloem integendeel
eene groene kleur geven, dan is het ko
persulfaat dat men gebruiken moet.
Bericht aan de liefhebbers.
Aan die landbouwer».
De straal en de zool zijn die deelen van
de hoef der paarden, welke 't meest aan
gedaan worden door eenen vochtige»
bodem. Men kan het gansche weeke on
dervlak hel best beschutten tegen den in
vloed van vochtig bouw- en weiland,
door het te bestrijken met terpentijn in
heet water warm gemaakt, als de hoef
tegen den nacht goed schoon gemaakt
en droog is. Dit trekt er dan gedeeltelijk
in en beschut de hoef op uitstekende
wijze.
HANDEL EN NIJVERHEID.
Uitvoervan Rusland. De hoeveelheid
graan dat uit Rusland wordt gevoerd,
gaai alle gedacht te boven. De spoorwe
gen zijn niet voldoende om de hoeveel
heid te verzenden.
Iii de gouvernementen Kowno en
Wilna, zijn onlusten ontstaan,.omdat de
koopliê alles wegvoeren, ten gevolge der
laatste dagen welke hen afscheidt van
het verbod ('27 aug.)
Te Schauloe werden 400 wagens met
rogge aangehouden door het volk* Men
voerde de karren naar de municipaliteit,
waar het graan ontladen werd. De statip
is belegerd, om te beletten dat de kon
vooien met koren verzonden werden.
Er waren boeren die zich op de rails
wierpen, om het vertrek te beletten.
Te Eida schreeuwden de oproermakers
dat zij liever naar Siberië gingen, dan
der. hongersnood te onderstaan.
Te Wilna hebben de wejkliê van den
spoorweg het vertrek der waggons belet,
die met koren geladen waren het graan
laten weggaan, zegden zij, staat gelijk
met het brood des volks uitroeien
Eene depeche uit Sl-Petersburg meldt
dat de minister van financiën de menge
ling van tarwe en koren verbiedt uit te
voeren, als deze meer dan 8 0/0 koren
bevat.
Ook de mengeling van koren met welk
ander graan ook, olwel met zemelen is
verboden.
Vrije Gesticht van Jufvrouw
J. VERLEYSEN.
Onder al de prijsuitdeelingen, welke
dit jaar plaats grepen, verdient deze. van
Jufvrouw J. Verleysen eene bijzondere
melding.
Voor orde, zang, zedige houding en
voornamelijk voor goede fransche uit
spraak moet deze school voor de beste
der stad niet ten onderen doen.
Het drama Eélicie et Char
lotte werd meesterlijk uitgevoerd.
Het lieftallig kind dat den rol speelde van
Zusterken van liefde, overtrof elks ver
wachting.
Twee koors LES VANQUEURS et
LES VAC\NCES aangeleerd door
Jufvr. F. Kieckens, verdienen evenveel
lof.
De Dankbetuiging bestaande uit decla
matie en gezang, droeg niet weinig bij
om het talrijk en deftig publiek hel Feest
nog aangenamer te maken.
Wij moeten er bij vopgen dat de kinde
ren te dezer school deftig opgevoed en
wel onderwezen worden.
Kaatsspel Club XXX
Esplanadeplein.
ZONDAG 30 OOGST 4891. Om 3 ure.
A. Van der Heyden, (Hofstade,) legen
De Ridder, (Wieze).
Om 4 ure.
De Beul, (Zele) tegen L. Croés (Hoves).
Om 5 ure.
De twee winnende partijen.
Anti Socialistische
VAN AALBT.
«O»
Vandaag, Zondag, óm 3 ure namiddag,
voor al de leden, in het lokaal, Korte
Zoutstraal.
DAGORDE:
1* Kiezing van een algemeenen Voorzitter.
2° Verscheidenheden.
Nieuwe leden worden aanvaard en kun
nen zich inschrijven, onmiddellijk na de
Vergadering.
Namens het Bestuur.
Allerhande nieuws.
Botermarkt. Heden zaterdag
werden 626 klonten boter ter merkt ge
bracht, wegende te samen ongeveer
4360 kilogr.
1%'ieuw Hospitaal. De
bezondere Commissie vergt derde Vrijdag
11. Naar alle waarschijnelijkheid zal eene
der aangewezene plaatsen moeten ver
laten worden uit hoofde der hoogst
overdrevene eischen van de eigenaars.
Werkstaking. De werk
staking van een deel der werklieden van
de Vercenigde Garentwijnderijen is geëin
digd. Rond de 90 werkstakers zijn niet
terug aangenomen geworden en loopen
thans zonder werk. De werklieden die 't
werk niet hebben verlaten ontvingen elk
een frank drinkgeld.
Onbetwisbaar is het 't dragen eener
roode muts niet dat aanleiding gaf tot het
wegzenden der 21 werklieden. Naar men
ons verzekerdis slechts deze krachtdadige
maatregel genomen geweest, omdat er op
't oogenblik in het fabriek wat al te veel
socialistische propaganda werd gemaakt
en, in zekere werkzalen, eenen zeer
slechten geest begon te heerschen.
Verre van ons den maatregelen door de
beheerders des fabrieks genomen te be
dillen, het staat hen vrij te handelen na
goeddunken. Wij wenschen hen zelfs over
hunne krachtdadige houding geluk.
Doch van den anderen kant, 3taat het
ons ook vrij hen te herinneren dat wie
winden zaait, onbetwisbaar tempeesten
maait.
Wij zeggen hen Gij hebt winden ge
zaaid wanneer gij, bij de laatste kiezing
van den werkerchtersraad, u niet hebt
verzet tegen de verkiezing van een uwer
meestergasten die openlijk als socialisti
sche kandidaat optrad.
Het kan geen kwaad, werd er toen ge
antwoord, maar allengskens is de socia
listische geest onder uwe werklieden zoo
zeer gedrongen, dat gij u heden genoopt
vindt strenge maatregelen te nemen.
Ziedaar de eerste winden die gij ge
maaid hebt
En 't is maar een begin, Vooruit roept
het u stoetweg en vol overmoed toe.
Donderdag heelt Vooruit hier een ma
nifest aan de bevolking van Aalst doen
rondstrooien, 't welk wij niet bespreken
willen.
Dit manifest eindigt met eenen oproep
tot de burgers en werklieden ten einde
hunnen penning te jonnen tot onderstand
aan de werklieden die door hunne onbe
zonnen werkstaking nu zonder werk zijn.
In zijn nummer van vrijdag 11. komt
Vooi-uit er op terug en zegt onder ande
ren in su)arf;«:«Steuneii de burgers voor-
al de katholieken de slachtoffers van
Borremaus niet, dan toonen zij allen
het zelfde te doen en dn pauselijke
encycliek niet ernstig op le nemen.
Bemerken wij ter loops, dat het mani
fest en bedoeld artikel van vrijdag, klaar
en duidelijk laten hooren en gevoelen
dat de socialistische leiders boos, helsch
boos zijn, omdat zij in hunne verwach
tingen zijn te leurgesleld, omdat zij be
grijpen dat de socialistische vereeniging
hier eindelijk moet om zeep gaan.
Wat de onderstand aan de werkeloozen
betreft, de edelmoedigheid, de mensch-
lievendheid van de overgroote meerder
heid der katholieken is gekend, maar of
zij zich in 't onderhavige geval wel zoo
zeer met 't lot der werkstakers zullen be
kommeren dat blijft de kwestie. Overi
gens wij zijn overtuigd dat velen ja, zeer
velen, hen alle hulp en bijstand zullen
weigeren, zeggende dat zij zich nu maar
te wenden hebben tot de leiders van
Vooruit, tot de vooruitstrevende jannen
uit 't Matroosje, die hen door hunne aan
hitsingen ten verderve hebben gebracht.
Vooruit heeft nogthans geld, maar 't is
voor zijne Aalstersche slachtoffers niet.
En dat de jannen uit 't Matroosje niet
beweren dat ze geen hand leenen aan de
socialistische betoogingen en de werksta
kingen. Het spel is thans gekend en ge
weten. Men loocheue bet niet. Dinsdag
ontmoette een van de belhamels der
laatste werkstaking, ter St. Jorisstraat,
een bestuurlid der jannen uit 'f Matroosje.
De belhamel vroeg hem Wat gaat ge
voor ons doen nu dat wij zonder werk
zijn Ik weet het niet, antwoordde hij
schouder ophalend en ging zijn weg
voort al wilde h j een lastigaard ont
gaanMaar de belhamel liet niet los
en viel hem in de rede Hoe is 't moge
lijk, wij hebben gehoor geleend aan uwe
aanhitsingen, wij zijn in 't ongeluk ge
stort en nu werpt gij ons over boord
Ik kan er niets aan doen, was de ant
woord en Nestor schoot er zoo dapper
van onder als hij maar kon.
Men bezit alle middelen om de werk
lieden aan te hitsen en als men ze dan
in 't ongeluk heeft gebracht, heeft men
voor hen niets over dan een ik kan het
niet gebeteren 't Is lafheid
Eenige der werkstakers zijn aan
't bedelen gegaan, doch de politie heeft
bevel ontvangen het te verbieden.
Om kortelings te verschijnen Onze
dorpen endeSociale kwes
tie, door Frans Sterck te Aspelaere, een
boekdeel van ongeveer 110 bladzijden.
Prijs één frank.
Voor de inschrijving zich te wenden
tot den schrijver.
Komt te verschijnen en verkrijg
baar ten bureele van Den Denderbode
De Belgische Congo
door Broeder Alexis M.-G. prachtig boek
deel, groot in 8° van 258 bladzijden, ver
sierd met 35 platen (0,25 X 0,16). Inge
naaid fr. 1,60; Rijk gekartonneerd fr. 2.
Vraagt overal den Siberiaansche
Bitter. Concessionnaris voor Aalst,
M. Van Vaerenbergh.
Een wielpeerd koopen is voorzeker niet moei
lijk maar het vermaken is eene moeilijkheid waaraan
de koopers somwijlen niet denken. Ook raden wy de
liefhebbers aan van de magazijnen te gaan zien van
het Huis Fihmin Mignot te Brussel waar wiel peerden
vermaakt worden, 't Is het beste in de soort.
Werklieden van eersteklas, stoomtuig, werkwin
kels van ineenzetting, voor het polysten nickleenen,
niets ontbreekt er.
St Aikolaus. Reeds werd
er in de dagbladen gesproken over een
wonderdoktor, een Amerikaan Sequah
geheeten, die geneesmiddelen bezit tot
het heelen van 't Rhumatiek.
Van dag tot dag wordt de toeloop
grooter om Sequah te bewonderen en te
komen aanhooren. Waarlijk 't is een
een wonder. Hoeveel heelt hij er niet al
genezen in de weinige dagen die hij hier
verblijft. Mensohen die met stok en kruk
moeten gaan,stijf en moeten geleid wor
den anderen die hunne armen niet
kunnen bewegen en zich zelf niet
kunnen kleeden, worden door hem ge
holpen.
Men brengt de lijdenden, gelijk reeds
gezegd werd op den wagen, men
geeft hem eenen drank prairieblom,
men wrijft hunne lidmaten met Sequah's
olie gedurende 15 k 20 minuten in, en
zie de zieken komen na eenige oogen-
blikken al dansende en springende van
voren op den wagen. Ja, 't is een won;
derzij gevoelen geen pijn meer zij
kunnen zich bewegen en gelijk in hunne
vroegere dagen. Deze week zijn er niet
min dan 5 of 6 ouderlingen van in de
zeventig jaar van hunne rhumatiek ver
lost.
Men zou zeggen Ja, zal hel blijven
duren Een man van 79 jaar oud, heelt
verleden week, donderdag, ook de proef
onderstaan vroeger kon hij niets doen)
nu gaat hij in den kruiwagen en voert hij
zijne vracht gelijk een jonge kerelhij
heeft sederl geen pijn meer gevoeld;
hij kan goed eten en slaapt beter dan
ooit.
Het is niet noodig door Sequah gehol
pen te worden men kan zich zelf
genezen met zijne olie en prairiebloem.
En niet alleen dienen die geneesmiddelen
voor rhumatiek, maar bijna voor alles,
en bijzonderlijk, zegt hij, voor de maag.
Sequah oogst veel lof in. Ook zijn de
inwoners van St-Nikolaas hem dankbaar
en genegen voor het vele goed dat hij
doet, bezonderlijk aan de werkmenschen
't geen hij liefst doet, want hij is ook
werkman, zegt hij.
Waarlijk het is een plezier om de ver
tooning te komen hooren van den Won
derdoktor. Dan eens laat men een