NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. DE SPION. Donderdag 15 October 1891, 10 centiemen per nummer 46ste Jaar, N° ^>iQ ABONNEMENTPRMS ANNONCENPRIJS Politiek overzicht. Socialismus. Leiders en Lijders. Italië en Belgie. Een en ander. DE DENDERBODE. dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voo zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, V> 31, en in alle Postkantoren des lands. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr. 1,00 Vonnissen op 3« bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Cuique guum. AELST, U OCTOBER 1891. Duitschland. In Frankrijk mag geen Rus den neus op straat steken, of hij heeft seffens eene bende grooteen kleine kinderen achter den rug die roepen Vive la Russie. In Duitschland heeft het omgekeerde plaats en in een artikel over de Duitsche politiek in het Oosten zegt de Kolnische Zeitung. In de laatste jaren heeft zich in Duitschland eene som van haat tegen Rusland verzameld. Het willekeurige en wederrechtelijke optreden legen de protestantsche Balten heeft de conservatieven in Duitschland ten zeerste beproefd en hun hart met alles behalve vriendschappelijke gevoe lens vervuld jegens Rusland. De brutale jodenvervolging heeft den afschuw versterkt, die de liberalen voor Rusland steeds aan den dag legden, De wereldbelangen van het katholi- cismus hebben (in russische zaken) steeds invloed gehad op de houding en de stem mingen van het katholieke centrum. De sociaal-democratie bevecht het autocratische met eenen onvermoeibaren iever. Trekt nu de som van al dezen haat bij een, zegt de Külnische en ge hebt juist hetgeen er omgaat bij het duitsche volk. Iedereen is tegen Rusland. We wedden dat dit artikel in Frankrijk met veel plezier zal gelezen worden en dat de czaar nu zeker naar Berlijn zal komen... In 't jaar één Noorwegen. Binnen kort gaan in Noorwegen dealgemeeuekiezingen plaats hebben en de einduitslag ervan heeft nog al eenigszins belang,ook voor het buiten land. Dat de radikalen de meerderheid zullen hebben dat staat vast. Of de gematigden, die door de bijtreding van den oud mi nister Sverdrupp nogal versterkt werden, gewicht in de schaal zullen leggen, valt af te wachten. De radicalen zijn aanhangers van de afscheiding van Zweden en verlangen al eerst de benoeming van eenen afzonder lijken minister van buitenlandsche zaken voor Noorwegen. Daar zit het gevaar in voor de Scan dinavische monarchie Rusland. De correspondent van de Daily Telegraph meldt, dat eene samen zweering tegen den czaar te Kiew is ont dekt. Eene drukkerij, waar oproerige schrif ten gedrukt werden, is aangeslagen. De opgewonden studenten houden redevoeringen tegen de overheden. Vele aanhoudingen worden gedaan, maar zij maken niet veel indruk. Sedert men aan de samenleving de christelijke gevoelens, haar opperste goed, heeft ontnomen, heeft men gezocht haar te hervormen, doch, ondanks alle menschelijke berekeningen is men slechts tot het socialismus geraakt. Het socialismus is het naiiapsel van de christenheid 't welk in plaats van de Godheid te erkennen, den Slaat als zijne Voorzienigheid aanneemt. Deze nieuwe religie wil de goederen der rijken inpalmen,welke ten meerderen deele hunne plichten niet al te wel vol brengen, opdat er, uit haat der rijken, niets anders meer dan armen zouden wezen. Eens de goederen der rijken ingepalmd zullen deze aan den God-Staat geofferd worden.... en de God-Staat zal dan de menschen met geweld tot werken dwingen. De landerijen zullen moe ten bewerkt worden en de fabrieken en mijnen in werzaamheid blijven, wil men er vruchten van inoogsten, maar redelijk of logisch gesproken, kan er geene kwestie van werkloon meer wezen, want door de betaling van eenen loon zou men den batelijken eigendom weêr herstellen of in leven roepen. En (wanneer het gedwongen werk zal hebben vruchten voortgebracht, dan zal volgens liet zuiverste socialismus, de God-Staat, aan ieder zijn voedsel ver schaffen. En verder zal hij, op bepaalde tijdstippen kleedingstukken, enz. uitdee- len hij zal elkeen huisvesten en van tijd tot tijd eens feesten inrichten op de wel ke werklieden-tooneelisten, zangers, mu zikanten, enz. zullen gedwongen wezen tot vermaak hunner gezellen te dienen. De uitvinders van dit wiskundig stelsel verklaren dat die werkhuizen, of liever, galeien waar men in 't gemeen zal werken, eten, logeren en sterven kleine aardsche paradijzen zullen wezen. En zij willen er ons onder de streng ste straffen toe dwingen er aan te ge- looven. Indien wij er niet aan gelooven, zeggen zij, zullen wij ons plichtig maken aan de misdaad van onteering der menschheid. De socialisten om tot hun zoo dwaas ideaal te geraken vragen slechts, in af wachting, de vermindering der werkuren en andere halve maalregeleu. In wezenlijkhuid willen zij eene hiërar chie, derwijze dat de fabrieken en mijnen een ambtenaar van den Staat als opper hoofd zullen hebben, dat aan 't hoofd van iedere woning teen andere Staatsambte naar als engelbewaarder zal staan, in andere woorden, dat in plaats van de afgeschafte eigenaars welke God verte genwoordigden men dan ambtenaren zal hebben die den God-Staat verbeelden. De God-Slaat zou voortaan de Voorzie nigheid wezen, welke men bekwamer en reclUveerdiger verklaart dan den Hemel. En niet alleen zou er hiërarchie be staan maar ook een schijn van loon, op voorwaarde dat dit loon op staanden voet verbruikt worde en men noch voor zich •/.elven, noch voor zijne kindersiets spare, want de spaarzaamheid die de eigendom kan voortbrengen is de eenigste zonde, de hoofdzonde bij de socialisten. Zietdaar, geëerde lezers, eene zeer kortbondige schets van de socialistische samenleving, maar zij is, dunkt ons, vol doende om u de uiterste dwaasheid van de droomerijen der Vooi uitmannen te doen begrijpen. 21*vervolg. Een donkere nacht is veel beter dan de dag, jufvrouw Maude. Het oog van den Sliawnic, al is liet nog zoo geoefend, kan in zulke duisternis nicls bespeuren. Sim Girty zelf, met al zijn vagebonden, zal van liter niets bespieden wij zouden hem op zij kunnen varen, zoudcr dat hij er lucht van kreeg. Duivels ik begin bang tc worden riep Jen kins, het is zoo donker als ccnc hel. Maude ontroerde van dien uitroep, cn vroeg hem Wat scheelt er aan Waarom zijt gij bang Ik geloof dat ik een licht zie, en daarbij is het zoo donker. In zoo'n duisternis kunnen wij best zonder het tc weten tegen ccnc Indiaanschc kano varen. Ik was vrij wat liever thuis, dan in die verwcnschte boot. Waarom zijt gij dan meegegaan vroeg bet meisje op ccncn verwijtenden toon. Omdat ik gek was, anders niet. Neen, daarom toch niet alleen omdat gij er bij zijt, lieve Maude ben ik meegegaan, en daarom beef ik thans zoo. Wat is er dan Indien de Indianen ons snapten, zouden zij zich geweldig op mij wreken, omdat ik pas uit hunne handen ben ontkomen. Ik weet niet of ik niet wijzer had gedaan bij hen tc blijven en hunne levenswijze te deelcn. Dat ir inderdaad de grootste domoor, die er looptriep een d.-r mannen verontweerdigd uit. Dom hernam Jenkins, op zijne beurt, dend en driftig wordende, ik zou wel eens willen weten wie van ons beiden dc lompste is. Laat mij u bier zoo luid niet meer booren spreken, riep Mordaunt op strengen toon. Dat bevel maakte voor een oogcnblik een einde aan het gesprek, maar dc stilte en dc duisternis be angstigden iedereen,zoodat liet geluid ccner beken kins de stem als eene lieflijke melodie klonk. Jen die de gedachten aan Indianen maar niet kon ver zetten, verstoutte zieli opnieuw ccnc opmerking te maken. Ik geloof nooit, dat zij, die ons voorgaan, weten welken koers zij nemen, want het Is rond de booten zoo doukcr als in dun muil van eenen wolf. Als ze maar weten, dat ze op don Ohio zijn, dat is voldoende. De socialisten, schrijft de Gazet van Lierzouden hunne kopstukken willen voorstellen als helden van zelfverlooche ning en zelfopoffering. Moest men ze ge looven, die leiders zouden werken gelijk slaven, nooit rust hebben, en voor al hun werken, zwoegen en zweeten met moeite een stukje drongen brood verdienen: zoo leeren de ketters, maar zi> dolen De socialistische kopstukken zijn leiders dat is bestuurders, bazen, maar zij zijn, gecne lijders, dat ismenschen die lijden, die te kort hebben, of tekortgedaan wor den om hun gedacht of opinie. Leiden, het hooge woord voeren, den grooten Jan uithangen, zich in hunne gazetten en die van hunne vrienden voor halve goden uitgeven, en daarvoor nog, op den hoop toe, breed betaald worden, oh ja, dat doen de leiders geern. Lijden, de daad bij het woord voegen, zelf derven om anderen te helpen, met hun loon den gewonen lijder helpen zoo nietdat laten de leiders voor ande ren. De kopstukken leiden, maar lijden niet. Zeker de socialisten hebben gelijk, als zij beweren dat dc leiders veel werksta kingen bewrocht en bestuurd hebben. Maar hebben de leiders door die werk stakingen geleden 1 Honderden, duizenden werklieden wer den door de kopstukken onbedacht tot werkeloosheid aangedreven. Die werk stakers, hunne vrouwen en kinderen zijn daardoor ware een deerniswaardige lijders geworden.Het noodige zelf hebben zij dikwijls moeten ontberen. Maar in- tusschentijd, wat deden de leiders 1 Ston den zij hunne traktementen af aan de lijders, of gaven zij persoonlijk iets dat de moeite weerd was Of waren het andere lijders, die de werkstakende lijders moes ten ter hulp komen Hoe meer geleden werd, hoe beter voorde leiders, 't Is in woelige tijdeain Dal is ook zoo, maar boe zullen zij den oever ontwijken, cn dc Indianen niet als het ware (e ge- moet varen. Zoo dom zijn zij niet uitgevallen... Wat is dat voor eenen langen cn 3teilcn kant daar links of vroeg Maude. Dat is dc oever, riep Jenkins uit. Goed zoo Mijnheer Mordauntzie, zie, gij zult bij dc rood huiden zijn, eer gij er aan denkt. Men hoorde Mordaunt zacht op zijne manschap pen spreken, cn een oogcnblik later, waren dc twee booten naast elkaar. Hoor eens, Jenkins, zegde Mordaunt ge streng, maar. zonder zijne stem tc verheffen, dat is nu al de tweede maal dat ik u verzoek tc zwij gen, laat het uu voor het laatst zijn. Indien wij in gevaar komen, dan is het uwe schuld moet ik dus nog eens waarschuwen, dan zet ik u aan den oever af en laat u alleen staan. Mijne opmerkingen dienen lot uw eigen wel zijn, mompelde Jenkins. En zijn boot liet de andere thans weer voor zich uilgaan. En in uw eigen belang geeft mijnheer u de zen raad, voegde een der manschappen hem toe. Denk er dus wel aan, want gij weet wel, Mordaunt dreigt nooit zonder reden. Hot gesprek werd opnieuw een oogcnblik ge staakt, maar daar men op den eersten boot zeer zacht hoorde spreken, meende Jenkins, dat Mor- oogenblikken van werkstakingen en volksoploopen, dal zij het meest te doen hebben. Iedereen spreekt van hen, cn 't is werk voor hunne gazetten en meetin gen. Als de anderen hun werk laten staan, werken zij dubbel met mond en pen en- in den zak. Hoe slechtere tijden voor de lijders, hoe betere tijden voor de leiders. Gelukkiglijkbegintjdie waarheid ingang te vinden, tot bij de socialisten zelf, want de Vooruit zegt zelfsteeds hebben de socialisten leiders te kampen tegen het ingekankerd wantrouwen van allen. Bravo, brave werklieden, de Vooruit moet bekennen dat hij in uw mistrouwen valtdat bewijst dat er bij de werklie den nog mannen zijn met doorzicht mannen, die redeneeren, mannen, die rechtdoor durven gaan, mannen, die vol gens hun geweten handelen. De Domper X. Het hof was zondag te Brussel veree- nigd om den prins van Napels te ont vangen. De Koningin was opzettelijk uit Ciergnon gekomen, aldus haar eigen ge noegen opofferend aan de eischen der politiek. Men kon er zich niet aan onttrekken den kleinzoon te ontvangen van den ko ning, die den H. Vader beroofd heeft. Maar men kan gemakkelijk begrijpen,hoe zwaar zulks vallen moet aan onze god vruchtige koningin en hare dochter. Ik heb opgemerkt dat, zoo men aan den koninklijken gast de eer bewijst, die men hem volgens de etikette der vorste lijke hoven verschuldigd is, men toch niets meer heeft gedaan. Het onthaal was dus ook meer beleefd en plechtig, dan hartelelijk; men voelde al te goed het gedwongene. Het publiek van zijnen kant heeft ins gelijks weinig geestdrift aan den dag ge- legd.Nergens,zelfs niet in den schouwburg werd de erfgenaam der kroon van Italië door de Belgische burgers toegejuicht. Slechts eenige Italianen waren opgeko men, om hem eene ovatie te brengen. Bij de zeldzame gevallen dat hij zich in het publiek vertoonde, werd hij zeer weinig benaderd en nauwelijks waren eenige gapers bijeen geloopen om hem te zien voorbijgaan. In de andere plaatsen is het nagenoeg op dezelfde wijze toegegaan, zoodat men in volle waarheid zeggen kan dat, zoo de prins een gedeelte van Belgie doorreisd heeft, hij het geluk niet heeft genoten buiten de oflicieele wereld, glimlachende ;ezich.ten olwel eene belanglooze hulde tc ontmoeten. Ik weet niet meer welk volksredenaar ('t was Mirabeau naar ik meen, of een andere van die soort) gezegd heefthet stilzwijgen des volks is de les der konin- daunt aan zijne bedreiging geen gevolg zou geven, als hij maar bedaard sprak. Hij ging dus voort. Als wij Dingle maar bij ons hadden, dan was het geen duit waard. Hij kcr.t dc Indianen nauw keurig, cn hij zou ons wel weten tc zeggen zijn, al is liet ook nog zoo donker. Dan mag bij wel voor con wonder onder dc menschen gehouden worden, merkte een der man ncn. die zich door het snoeven van Jcnkinsnict weinig bclecdigd gevoelde. Zeker, hernam Jenkins op vastberaden loon Ilij zou er om lachen, al spraakt go hard of zacht in zulke duisternis, hij zou oppassen verre van den oever ie blijven, dan konden de wilden gewis niemand booren, cn daarin beslaat ook het gehcelc geheim. Hoe zou bij dat aanleggen Dat zou ik gaarne weten. Wel, niets gemakkelijker, antwoordde Jen. kins, opnieuw luider sprekende dan raadzaam was op dit oogcnblik, dit deed hem aan liet verbod van Mordaunt denken zachtjes liet hij er op vol gen hij riekt ze.... Ja, Dinglc riekt dc Shawnies op een half uur. Op dit gezegde konden zij hun lach nauwelijks inhouden. Lach maar toe wat ik u zeg, is waar. Ik heb zc hem op grooten afstand weten rieken. Dan is hij waarachtig slimmer dun gij. Ik ge loof dut gij tcu minste al menigmaal in hunne han gen.,» Dit woord is waarheid geweest bij de reis van den erfgenaam der italiaan- sche kroon door Belgie. De jonge prir.s heeft moeten begrijpen dat er tussclieu hem en het katholieke België een diepen afgrond bestaat. En die afgrond zal sléchts dan gedempt zijn, wanneer het koninklijke huis van Italië zal opgehouden hebben het erfdeel van St. Pieter onrechtveerdig in bezit te houden. Zonderlinge zaak aan den kant der liberalen heerschte er evenmin veel geest drift voor den zoon van koning Humbert. In de Ré forme verscheen er zelfs een arti kel, dat zeer hevig, zelfs grof was, en waarin de prins voor domkop en schijnheiligewerd uitgemaakt. De schrijver van het artikel verbergt zijne republikaansche gevoelens, en hij beklaagt Italië in handen gevallen te zijn van een koningshuis, dat hardnekkig aan de Kerk blijft vasthouden. Ziedaar den echten geest der revolutie zij willen koningen hebben die haar ge hoorzamen, koningen waarvan zij zich kunnen bedienen om de altaren omver te werpen, en wanneer de altaren omver ge worpen zijn, zal de troon weldra op zijne beurt verdwijnen. De toestand van Italië is uiterst slecht en men zou moeten blind zijn om niet te zien dat de monarchie, beroofd van den steun der katholieken, ondermijnd door de republiekaansche en socialistische secten, uitgeput door de overgroote mili taire lasten, haar door het drievoudig ■erbond opgelegd, met snelle stappen naar haren ondergang loopt. De prin6, door het lot geroepen om zulken toestand te erven, is te beklagen. Maar wie weet of hij zijne noodlottige ontknooping niet bereikt zal hebben, alvorens hij den troon beklimme. Aan de personen, die hem van dichtbij gezien hebben, is de prins vreesachtig en heeft een min of meer links voorkomen. Zijne gelaatstrekken zijn niet innemend; maar men moet ook geen acht geven op het zoogezegd portret dat de Réforme er van maakt, dat is enkel een caricatuur. waar da haat van den republikein en den vrijdenker doorstraalt. Brusselsche Correspond. Handelsblad. Sociale kwestie. In zijne antwoord op het adres der Fransche pelgrims Hem door Mgr Langénieux aan geboden, sprak Z. II. Leo XIII onder anderen, als volgt Nimmer zal de sociale kwestie eene wezenlijke of waarachtige oplossing vin den door enkel burgerlijke wetgeving, want de volstrekte rechtvaardigheid be hoort tot het gebied des gewetens en kenmerkt zich door groote verantwoor delijkheid voor God,zoodat de Godsdienst den zijt gevallen. Ja, maar ik ben cr ook zonder iemands hulp telkens weer uitgeraakt, antwoordde Jenkins met gemaakten trots. Hemel Wat is dat vroeg Maudc zacht, en met angst hare hand op zijn arm leggende. Hij sidderde alsof hem een slang gebeten had.cn zag dc rivier op. Op een vooruitstekend stuk land was een groot vuur ontstoken, iedereen bespeurde bet cn begreep dat het daar ginds, aan cenc krom ming van den Ohio, niet pluis was. Dat zijn zc, fluisterde Jenkins. Stil 1 Gecne dwaasheid. Zoo gij liet minste geraas. Mordaunt wachtc totdat beide booten bij elkaar waren, cn zegde toen Daar ginds is een gevaarlijk punt. De vuur gloed strekt zich ver over de rivier uit, cn de minste onvoorzichtigheid van onzen kant zou ons dc Indianen op den hals halen, ISicmand mag een enkel woord spreken, eer wij cr voorbij zijn. Blijft bij ons, roeit zoo stil mogelijk, cn alles zal goed af- loopen. In de grootste stilte naderden beide booten het geduchte punt. Alleen hel geplas der riemen cn de ademhaling der roeiers was al, wat men op den stroom kon lioorcn. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1891 | | pagina 1