NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. Zondag 25 October 4891, 40 centiemen per nummer 46slc Jaar N. 2615 AHONNEMENTPRI.JS A.WOM EXPRIJS 1866. STAD AALST 1891. Ufil\I\ IMWMM OCTOBER i860. PROGRAMMA luisterrijk concert. De Wetgevende zittijd en de liberalen. De verplichtende Mis. Blinddoek. STORM. Vrijheid. De kloosters. Een en ander. DE DENDER-BODE. Jit Wad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,2a voo zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoulslraat, N" 31, en in alle Postkantoren des lands. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Iteklamen, tr, i,00 Vonnissen op 3" bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdagavond.Do onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Calque guum. AELST, 24 OCTOBER 1891. 20' VERJARING van den op Zondag 25 October 1891. 0— DE FEESTELIJKHEDEN, zullen den Zaterdag 'savonds en de Zon dag 's morgens door liet kunonnen- gebrom aangekondigd worden. Mis van Dankbaarheid en TeDeum Om 11 ure in onze St-Martinuskerk. Alle katholieke Maatschappijen en katholieke Burgers worden verzocht deze plechtigheid bij te wonen. De katholieke Maatschappijen worden verder verzocht met hare Standaarden op te treden. Men zal vergaderen, ter Groole Merkt, aan 't lokaal van den Katholieken Kring om 10 1 j2 ure om zich van daar stoets- wijze ter kerk te begeven. Onze Koninklijke Harmonie zal in parade tuniek wezen. BROOD DEELING, Drij duizend (3000) brooden zullen om 11 ure. voormiddag aan onze arme mede burgers bedeeld worden, aan 't Stadhuis. VOLKSBANKET, om 4 ure des namiddags, in de Groote Zaal van den katholieken Werkmans kring. GEZAN GEIV. Verscheidene oude Bokkenliederen,die komen herdrukt te worden alsook De Aalstersche Bok, zullen aan de dischge- noten rondgedeeld worden. LICHT8TOET. Om 6 ure, met Muziek en Bengaalsche vuren, rond de Stad en Aubade aan de woningen der nog levenden en alhier verblijvende gekozen van 1866. Al de katholieken Maatschappijen wor den uitgenoodigd aan de Lichtstoet deel te nemen. De Stoet zal zich vormen in de Korte Zoutslraat, aan 't iokaal van den Katho lieken Kring, in de richting der Lange Zoutstraat. Venitiaansche Lantaar- nen zullen in den kring ter beschikking zijn der deelnemers aan den Stoet. De Stoet zal den volgenden ommegang doen Lange Zoutstraat, Merkt, Leopold- straat, Esplanadepleiu, Statiestraat, Al- bert-Liénartstraat, Kapellestraat, Molen straat, Molenstraatpoort, STILSTAND EN VERRASSING. Molendries, Vaart, (Aubade aan M. A. De BièvrO Molenstraat, Merkt, Kerk straat, Brusselschestraat (Aubade aan M. Baron P. Beihune), Houtmerkt, Zonne- siraat, Keizerlijke Plaats, (Aubade aan M. Van Warabeke). Nieuwstraat (Aubade aan M. F. Montils) en Merkt. Prachtig VUURWERK, om 9 ure, ter Groote Merkt. Het Vuur werk zal een van de fraaiste zijn die wij hier ooit te zien kregen. Opstijging van den Luchtbal, B3 BOZ. Gedurende het vuurwerk zal onze Ko ninklijke Harmonie al de oude maar zoo fraaie Bokkendeuntjes uitvoeren. "VAA.HÏDEL. Onze katholieke Medeburgers worden verzocht op Zondag aanst. 26 October, hunne huizen te bevlaggen. De Kamers zullen weldra hare werk zaamheden hernemen. De liberale linker zijde schijnt in eenen doodenslaap te liggen, want niets duidt aan dal zij een programma, een plan van oppositie bezit of zal ten uitvoer brengen. De dagelijksche uitdagingen en beroe pen op geweld zijn de eenige teekens van leven die door de liberale-radikale kliek op 't oogenblik worden gegeven. Men bedreigt met oproer en even als verlede- ne jaar zou men den veldtocht weêr met schrikaanjaging willen aanvangen. De Liberale Associatie van Brussel ver gaderde maandag lest en heelt bij eenpa righeid van stemmen besloten zich aan té sluiten bij de belooging die,op den dag der opening van de Kamers, zal ingericht worden, door de socialisten ten voorJee- le van het algemeen stemrecht. Dus liberalen en socialisten zullen als bondgenoten optreden. De doctrinairen of oude pruiken hou den bek in de pluimen, of wel, zij leveren zich over aan armzalige beknibbelingen over 't verslag des heeren de Smet-de Naeyer. Die handelwijze schijnt schade loos, maar men lotte wel op, want altijd hebben zij een kwaad hair in den steert. Ja, de doctrinairen zijn tot alles in slaatmen zal ze alle oproerige kuipe rijen der hevigste radikalen zien onder steunen en hei zelfs zoo verre drijven van de roode kliek de hand toe te reiken, als er maar hoop is van langs dien weg weêr aan het zoo gelief geldschotelke te gera ken. Wie weet er niet dat de herziening voor de doctrinairs slechts een middel tot oproerige betoogingen is van de welke zij, even als vroeger, de beste uitslagen verwachten. Voor ons is het dus eene dwaasheid op welk lid ook der linkerzijde te rekenen om tot de herziening meê te werken. Overigens de rechterzijde heeft geene hulp noodig zij is talrijk genoeg om de herziening tot een goed einde te brengen. Het wordt tijd dal de partijdige kies wetten door de liberalen met het doel zich aan 't bewind te vereeuwigen tot stand gebracht, verdwijnen. De overgroote meerderheid des lands eischt niet alleen eene redelijke uitbrei ding van 't kiesrecht maar ook dat de uitoefening der kiesplicht worde verge makkelijkt. Waarom zou men hier te lande de stemming per gemeente niet kunnen in voeren In Holland gebeurt het zoo zon der eenige moeilijkheid. Een andere rechtvcerdige maatregel zou de verdeeling des lands wezen in gelijke kiescollegiëu die 2 senateurs en 4 volksvertegenwoordigers zouden benoe- men* - j Is het niet onrecht veerdig dat de kie zers van 't arrondissement Brussel 16 volksvertegenwoordigers en 8 senateurs mogen benoemen, terwijl de kiezers van andere arrondissementen er maar 4, 2, 3, 4 enz. mogen benoemen. De Brusselsche kiezers mogen dat voorrecht niet bezitlen, anders is de ge lijkheid der Belgen voor de wet door onze Grondwet bekrachtigd, eene leugen Onder dien titel lezen wij in Dender galm van zondag laast het volgende Minister Van den Peereboom heeft alweer eenen maatregel genomen, die regelrecht indruischt tegen de vrijheid van geweten door de Grondwet gewaar borgd. Onder voorwendsel van zondagrust, maar in werkelijkheid om zijne bedienden te dwingen naar de mis te gaan, heelt hij eenen omzendbrief aan al de dienstover- sten gestuurd, waarin huu bevolen wordt aan de bedienden, 's zondags en op ker kelijke feestdagen, den noodigen tijd te verschaffen om hunne godsdienstige plichten te vervullen. Tot daar valt er niets op te zeggen, zoolang de regelmatige dienstregeling er niet door lijdt. Wie tot eene geloofsbelij denis behoort, mag niet in de onmoge lijkheid gesteld worden, wat hij zijne plichten noemt, te vervullen. Maar de minister bepaalt zich daar niet bij. Indien wij den Nonl van Brussel, mogen gelooven, zou hij een onderzoek bevolen hebben, om zich te vergewissen over de manier hoe de briefdiagers hun ne verlofsuren dooi brengen. De facteurs zullen officieel ondervraagd worden in welke kerk zij naar de mis gaan UI Kan men eene brutalere schending der vrijheid van geweten bedenken De Staat beeft het recht niet zich met de ge wetenszaken zijner onderhoorigen te be moeien en hun te vragen of zij, ja of neen, naar de mis gaan. Dat is eene wezenlijke inkwisilie waar de gezonde reden, onze zeden en de Grondwet zich tegen ver zetten. Wij nemen voor een oogenblik hel gezegde der liberale Nord van Brussel als waar aan. In dit geval zelf waar is de dwang zoolang onze achtbare heer Mi nister zijne onderhoorigen niet gebiedt de katholieke diensten bij te wonen Dit alleen zou tegen de voorschriften der Grondwet strijden,die de vrijheid van geweien, van denkwijze en van gods dienst waarborgt. Op alle tonen beeft Dendergalm de vrij heden bezongen die de Duitschers in bun vaderland genieten. Hij heeft dit land zelfs over eenige weken als een voorbeeld aangehaald waar wij, Belgen, ons mogen naar spiegelen. Welnu in dit zoo vrije Duitschland is men verplicht, wanneer men zich op een poliiiebureel doel inschrijven den gods dienst te vermelden die men aankleelt Ons geachten kan de beer Minister al hoewel in zijn volle recht, niet zoover zijn gegaan. Hij zal zich enkel bepaald hebben op de vraag, of alle zijne onder hoorigen den noodigen lijd liebben om hunne godsdienstige plichten te vervul len tot welke geloofsbelijdenis zij ook belmoren. Zoolang Dendergalm den ministerieelen omzendbrief in zijn volle waarheid niet meêdeelt, achten wij het gezegde der bron waaruit bij zijn artikel heeft gelrok ken als een rein verdichtsel. Hij beoordeelt zelf de weerde van zijn geschreeuw want hij eindigt met te zeg gen Landgenotengij vindt dit alles goed, vermist gij zonder protest den minis- ter-kwezelaar laat begaan. Gij moet het weten. Slaapt wel Gij ziet, lezer, de dwang moet schrik kelijk groot ziin want niemand steekt hel hoofd op, niemand klaagt dan onze geu zen die alle nachten van ministerporte feuilles droomen Dendergalm heeft een dappere mede werker in een katholieken huisvader ge vonden die de waarheid van zijne beves tigingen door liet verzwijgen van zijnen naam waarborgt. Hij doel zich schrijven dat de leering der middelbare scholen volstreekt geene ongodsdienstige strekking heeft Nog een middeltje om zekere twijfel- achtigen om den tuin te leiden Nu, de ondervinding heelt luid gespro ken en bewezen dat deze- middelbare scholen en atheneums kweekscholen der geuzerij zijn en anders nietdat zij broeikassen zijn van rationalisten in Jen haat opgevoed van alle positieve gods dienstbegrippen. Men zou u leerlingen kunnen noemen die op hunne leerboeken schrijven Vlaming en geus Is onze leus Vooruit heeft dit feit sedert lang bestatigd sticht scholen, tempels van ware wetenschap roept hij gedurig tot de geleerde professors, opstellers van de Flandre libérale, en gij vormt jonge so cialisten die, later op rijperen ouderdom, onze rangen talrijk zullen komen aanvul len. De studenten, der atheneums volgen door den band de leergangen der Ilooge- scliool van Brussel en laten zich dan door den socialistenclub inlijven die het be stuur beletten, uit vrees voor lawijt, een solenneele zitting te houden. Met drogredens worden de jonge hooiden opgevuld want zoo zong gisteren eene jonge leerling zijn leermeester na en hield staan dat de moord van M. De Wandre van Sclessin door een socialis tisch belhamel van nauw 23 jaar oud aan het klerikaal bestuur te wijlen was En die moord zou voor dat nauw aar. zijn eerste broek ontsprongen geusje de de laatste niet geweest zijn Rukt dat masker af, Dendergalm, en blijft niet uit takiiek, lijk de schijnheilige Etoile Beige, in de kerk, om ze beter te kunnen bestrijden. Aan zulke woorden gelooft niemand meer door de duidelijkheid der feilen overtuigd 't Gaat stormen in de geuzen wereld de liberale geest ontwaakt uii zijne diepe sluimering want onder een klerikaal be stuur verbeidt de eene wetsverkrachting de andere niet meer. M. Van den Peereboom, onze kracht dadige minister, weigert langer mede plichtige te zijn der vernielingen onder onze jeugd door de verpestende vuile schriften van Parijs Grondwelsverkrachling en vertrapping onder de voeten der drukpers Overal wordt de krachtdadige maatre gel toegejuicht zelfs door vrijdenkers bladen en Zwitserland, liet land der veel door Dendergalm gevierde vrijheid, volgt liet voorbeeld van onzen minister na de onzedige schriften worden er buiten ge- kuischt Nu is het de beurt aan M. de Burlet, de wetten met de voeten te treden en de dierbaarste rechten op het renteniers leven der op wachtgeld gestelde oflicieelo meesters af te schallen De onmensche- lijke wreedaard hij noodigt ze den be delstaf in de handen te nemen en naar den Congo te trekken. Gedurende zeven jaar hebben zij een ander plaats kunnen zoeken maar achten hel beter op de kosten van den Staat al niels doende te leven Ja de Slaat moest ze eenen dienst aan schaffen Nieuwe rechtsgeleerdheid van Dender galm die M. Frère, het betwistbaar op perhoofd der geuzen op eene flmksche avcrechtschc manier in 4864 heeft loegs- past Arme Dendergalm overal met zijn duchtig schreeuwen bakt hij den vuilen. De geuzen slapen. Wanneer komt de dag der iveerwraak? Deze zal akelig zijn Sedert eenigen tijd hebben wij over dit punt met Dendergalm een pennetwist gevoerd, llij had de voorbeelden van Frankrijk, Duitschland en Zwitserland aangehaald, om te bewijzen dat onder betrek van vrijheden, ons landeken aan de staart staat. Wij hebben onze lezers doen kennen op welke treffelijke wijze die vrijheden in de aangehaalde landen geëerbiedigd wierden. Vrijheid voor Dendergalm is kerkver volging, is dwang, ieder naar zijne eigene denkbeelden te doen denken. Weet gij, lezer, wat hij heeft geant woord Wij stippen zijne woorden dankend aan, want nooit kon een betere proef der liberale geuzen onverdraagzaamheid ge vonden worden. Welnu wij gelooven dat het hon- derdmaal beter is, jesuïien te verban- nen en geestelijken in dwang te hou den, dan hun heer en meester te laten, zooals in ons gelukkig Til landekenj want waar die den baas spelen, daar blijft er van die vrijheden niels meer over en mag hel volk dansen zooals die zwartjes schuifelen. Honderde fei- ten geven ons daar dagelijks bewijzen van. Zoo is de woordluid van dit schoon stukje. Wij durven den diepgesludeerden Den dergalm beleefd vragen, waar er reeds veroordeelingen uilgesproken zijn over de verkrachting der vrijheden door de Grondwet gewaarborgd Weet de sukkelaar van Dendergalm dan niet meer, welken sclioonen stelregel de heer Pety de Thozée, Gouverneur van Luik, in den gouwraad heeft staande ge houden, nadat de Kamers zich zoo klaar over hel recht van vcrecniging hadden uilgesproken Op welke wijze hebben de jonge geu zen, de vrijheden van betoog den T Sep tember 84 te Brussel geëerbiedigd Dan zal Dendergalm ook uilgeroepen heb ben. Bravo 't is wel besteed wat hadden die pijpekoppen van boeren (Chroniqué) daar verloren Hij zal het woord her haald hebben van het vrijdenkers dag blad Le journal de Gand. De katholie ken zijn maar goed om afgerost te worden Dit schreef dit vrijheidsmin- nend blad daags na den laffen aanval der bedevaarders van Oostacker in Gent Als besluit dus wordt het langs om meer klaarder, dat onverdraagzaamheid, geus en liberaal synoniem zijn gewor den. Het stelsel van Dendergalm dat orider welken vorm ook in al zijne nummers voorkomt is deze De macht is het recht En voor de macht moet hel recht buigen Hoe gaat Dendergalm zijn materialism doensamenrijmen met zijn zooge zegd en schijnheilig demokratism. Is de werkman de zwakke niet en als de macht het recht uitmaakt kan de rijke hem dan niet met rede verdrukken Wij dagen u uit, fijne Dendergalm, daarop eens slim en fijn le antwoorden, zonder dal uwe bevestigingen en rede neeringen niet bij het haar zijn getrok ken. Of wij lang wachten zuilen Dendergalm zet zijne artikels over de kloosters voort. Hij schijnt in dit schrij ven veel vermaak en genoegen te vinden, want hij rekt ze maar uit zooveel hij maar kan en gaat zelfs niet voor weder- halingen achteruit. 't Is voor hem een waar genot zijnen haat voor al wat Godsdienst raakt te kunnen lucht geven hij is zelfs zoo groot dat zijn verstand en schrandere geest er door bemachtigd worden en hem niet meer toelaten zijne opgehoopte drogredens te onderscheiden en eindigt er zelfs met geloof aan te hechten. Hebt gij, lezers, aanhoorders van eenen kluchtverteller en giappenmaker, die zijne verdichtsels met de warmte der overtuiging kan opdisschen, niet hooren zeggen dat hij op't laatste zijne eigene leugens voor waarheid aannam Hier is gelegenheid tot toepassing dier volkspreuk. Nochtans als doortrapten pleiter en spitsvondigen advokaat weet Dendergalm zijne pillen te vergulden, llij neemt den schijn aan, de zaak te doorgronden, stelt zich de opwerpingen aan zijnen stelregel voor maar wacht zicii wel er op te antwoorden. Zoo schrijft hij De eerlijke Godsgclcerde.paler Bouin zal ons nogmaals uitleggen, hoe het schandelijkste bedrog in volle gewe- lensrust kon worden gepleegd Gij spreekt Dendergalm van schande lijkste bedrog. Wat ol wie moet men raadplegen om te welen dat deze of gene daad een bedrog uitmaakt Is 't bet geweten of de wet In het eerste geval wat beteekenen dan al de artikels van Dendergalm En waar is dan het bedrog dat het winkelpapier uit de Vooruitgangstraat ons doet kennen en uitbazuint i Is hel de wet Dan is de wet de op perste scheidsrechter van recht en on recht. Alle wetten zijn dan ook reclit- veerdig Ziet ge Dendergalm de dwaze gevolg trekkingen nog niet die uit uw stelsel vloeien Zijt gij consequent met uw eigen grondbeginsel dan moet ge de feodale, middeJeeuwscbe wet op de jacht toe juichen Die wet is de schoonste uitdrukking van recht en rede (Bravo Gij valt art. 47 der Grondwet aan 't Is nochtans eene wet en dus recht en rechtveerdig Gij geeft daar dus een felle kaakslag aan uw fameus geuzen- princiep Vele wetten zijn tegenstrijdig, niet alleen in verband gebracht met verschei dene volkeren maar met die van een volk in 't bijzonder Zijn die dus allen even rechtveerdig Hoe is dit mogelijk, fijne Dendergalm Wat voor de franschen goed en recht veerdig zou zijn bijv. zou voor de Bel gen onrechtveerdig zijn Wat is in dal geval de rechlveerdigheid. Gij past het woord van Pascal toe a Verilé en déca des Pyrennées, erreur au délh M. Bara zegde dit in eene andere wonding Cela depend des cas dat is diensvolgens. Dit leekent gansch den geus af, dit schelst zijn karakter in klare en heldere trekken Godsdiensthaat, onverdraag zaamheid voor andersdenkenden, zijn de hoofdlijnen van zijn gedragIs hij meester van T schotelken dan heelt hij gendarmen ter zijner beschikking en voor de macht moet liet recht buigen Schoone leerstelsels die wij aan de oplettendheid van alle weldenkende burgers aanbevelen De Feansclie republiek is niet teeder voor de Belgische socialis ten, die te Halewijn werkten en daar wat veel propagande maakten, want zij hebben verbod ontvangen nog den voet le zeiten op Fransch grondgebied. Ziedaar hoe de Franscbo republiek, waar nochtans liet algemeen stemrecht bestaat, handelt I*roef. In liet Duilsch leger gaat men eens de proef nemen om te weten of men in twee jaar tijds een goed soldaat kan vormen. Men heelt daarover veel ge twist; de eenen zegden neen,» de ande ren beweerden ja. De keizer beeft be slist de zaak praktisch te onderzoeken en in verscheidene regimenten balaiilons samen le stellen van twee klassen. Deze zullen beproeven of zij den dienst in twee jaar kunnen leeren. Men zal dan zien ol zij op dezelfde hoogte zijn als de anderen. ICiflel is de loef af te Chi cago gaat een toren opgericht worden van duizend voet hoog! waarop in eens 23,000 mensclien zullen kunnen plaats vinden, Het huis Carnegie, van Pitsburg,gelast zich toet dezen metalen reus tegen Februari 1893, bij hel expositieplein op te richten, voor de kleinigheid van 4,500,000 dollars. Daar het huis Carnegie over een eigen kapitaal van 40 tot 50 millioen dollars beschikt en 13,000 werklieden onder zijn gebied heeft, is men gerust dat die ijze ren berg op gestelden tijd zal voltooid zijn. Om vaten te zuiveren. Om vaten, tonnen, enz, te zuiveren, doet men in een val een weinig ongebluchten kalk en giet er wat water over. Daarna sluit men het vat, derwijze echter, dat er eene Kleine opening blijft. Spoedig wordt de kalk verhit en dringt de zuiverende damp in liet hout. Men giet nog een weinig water in bet vat dal thans in alle richtingen omgeschud wordt, en na een paar uren nog slechts met water behoeft uitgespoeld te worden om alle onzuiverheden te verwijderen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1891 | | pagina 1