NIEUWS- EN AANKONDiGINGSBLAD VAN DE STAD EN T ARRONDISSEMENT AALST.
Zondag 113 November 1891, 10 centiemen per nummer
46ste Jaar N. 2621
DE SPION.
HERZIENING.
5 b
ABONIVEMEIVTPRMS
ANN0NCE1VPRIJS
Politiek overzicht.
Pyramidaal.
Op 't laatste.
Toch Toch
19
i6 11,6
3 Zond
!6 11,«
H, Si
12, OC
DE DENDER-BODE.
Jit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekeningvan den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars
fr. 3,2o voo zes maanden fr. 1,73 voor drij maanden, voorop te betalen.
De inschrijving eindigt met 31 December.
Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutslraat,
N° 31, en in alle Postkantoren des lands.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr. i,00Vonnissen op
3° bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
lleeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdagavond. De onkosten der kwitantiën door de Post
ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar.
Calqne
AELST, 14 NOVEMBER !S0i.
Frankrijk. Dijnsdag vroeg M. Rou-
vier, minister van financiën, eene stem
ming van vertrouwen in het linancieele.
Hij kreeg ze wel, maar 't was met eene
kleine meerderheid, 268 stemmen tegen
233.
Het ministerie rolt den berg af, of
schoon men nu zegt dat invloedrijke poli
tieke mannen de oneenigheid tusschen
MM. de Freycinet en Constans hebben
doen ophouden.
Eene interpellatie over de binnenland-
sche politiek, die alle dagen kan plaats
hebben, zal doen zien of het ministerie
nog langer eene meerderheid heeft of
niet.
Oostenrijk. Vredelievende verklarin
gen. Woensdag heeft keizer Frans-
Jozef de beide delegaties ontvangen, ten
12 ure de Oostenrijksche, ten 1 uur de
llongaarsche.
Op de redevoeringen der voorzitters
antwoordde de keizer als volgt
Ik kan met voldoening verklaren,
dat ik zeer vriendschappelijke betrek
kingen onderhoud met alle mogend
heden.
Wij zijn het geheel en al eens met
onze bondgenoten, om het behoud van
den vrede te bewaren als den besten
waarborg voor de welvaart en het geluk
der volken. Mijne regeering verliest dit
doel niet hei uit oog,en wij ontvangen van
alle europeesche kabinetten insgelijks
vredelievende verzekeringen.
Het is waar, het is nog niet gelukt de
gevaren te verwijderen, die de staalkun
dige toestand van Europa aanbiedt, noch
om een einde te maken aan de militaire
toerustingen, die overal plaats grijpen,
maar uit de behoefte aan vrede, die zich
eenparig openbaart, mag men de hoop
koesteren dat men ten slotte den vrede
zal weten te verzekeren.
Het is mij gegeven mijne volken aan
te kondigen, dat de zorg voor de tegen
woordige lasten geweken zijn.
De keizer sprak vervolgens van de ont
werpen,die aan de goedkeuring der dele-
galiën zullen onderworpen worden. De
regeering heeft slechtsde onvermijdelijke
kredieten voor het leger en de vloot
aangevraagd en zij zag zich verplicht zeer
belangrijke uitgaven voor het leger uit te
stellen.
In Bosnië en de Herzegowina is er
voortdurend vooruitgang. De inkomsten
in deze provinciën zullen het volgende
jaar de uitgaven dekken.
31®vervolg.
Eerst was zij verheugd, dut er thans vrienden
in hare nabijheid waren, doch weldra kwamen
haar de omstandigheden, waarin Jenkins hen had
verlaten, voor den geest, zoodat hare vreugde in
angst overging. Zijne bedreigingen waren niet uit
haar geheugen gcnisclil, en zij begreep dat haar
lot misschien nog beklagenswaardiger zou worden
dan liet reeds wns.
De tegenwoordigheid van Jenkins vervulde baar
met vrees eerst dacht zij, dat het een der man
nen van den hoot kondc zijn, maar als zij dan
weer dacht aan de gestalte, die zij gezien had, kon
zij zich niemand voorstellen, die er zoo uitzag.
Het moest dus gewis een vreemdeling zijn, ccn
wanhopende blanke, bij wicn de spoorzoeker ziclt
had aangesloten, met het doel zich over liet onrecht
dat men hem had aangedaan, te wreken.
Toen zy opnieuw naar den boom zag, stak er de
loop van een geweer boven uit, cn aan dien loop
In een vorig schrijven hebben wij reeds
de handelwijze ontledigd van hot onbe
twistbaar hoofd der geuzenpartij, het
richtsnoer onderzocht van lateien en
talmen in de vraag der herziening. De
laatste waarom der handelingen van M.
Frère komt altijd op partijgeest uit. Zoo
lang hij meende met die kwestie het be
warend gezind ministerie in nesten te
kunnen steken, was, of liever, scheen M.
Frère, de gewezen Jan Van Damme, aan
hanger der herzieningen gingen de zaken
eenen te lar.gzamen loop. Zoodra echter
hij zag dal de herziening ging gelukken
en door onze katholieke mannen tot goed
einde gebracht worden, dart begonnen
zijne kazakkeerderijen, zijn zagen en tal
men; want stokken vond hij niet genoeg
om ze in 't wiel der herziening te steken.
Bleef hij getrouw aan zijne eigene.denk-
bcelden die hij in verscheidene redevoe
ringen zoowel in 1871 als in 1883 had
uiteengezet, dan moest hij alle herzie
ning vijandig gezind blijven,want volgens
zijne verklaringen die hij onder zijne
vrienden niet verbloemde, moest alle uit
breiding van 't stemrecht de macht der
klerikale partij vermeerderen, die moest
een grooter aandeel aan de buitenlieden
geven in staatskundig bestuur, en deze
zijn, zegt hij, gansch vcrkwezeld en aan
de geestelijkheid vastgehecht.
Daarom voor hen geene herziening. De
beweegredens van rechtveerdigheid be
stonden voor dit onbetwistbaar opper
hoofd niet daaraan liet hij zich geens
zins gelegen.
Nu dat hij al zijn pogen ziet mislukken,
dat allen weêrstand boter aan de galg
gekletst is, heeft hij toch weerom hoofd
der partij willen zijn en een kiesstelsel
vooruit gezet dat art. 47 der Grondwet
moet vervangen, maar die ongelukkiglijk
voor hem geene aanhangers telt. Buiten
zijne twee luiksche dagbladen is er nie
mand die zijn gedacht nog deelt.
Zijn stelsel is in tie gansche drukpers
door den schoenen en luidsprekenden
naam van chineezerij gekenmerkt.Wat
M. Frère voorhoudt is het stelsel der be
kwaamheid door de formuul van lezen en
schrijven uitgedruikt.
Wij willen op ons vorig schrijven niet
terug komen, wij hebben dit stelsel on
derzocht en ontledigd en onuitvoerbaar
gevonden, alhoewel het grondbeginsel
waarop het gesteund is volstrekt niet af
te keuren valt.
Al degenen die het stemrecht, niet als
een natuurlijk recht lijk de Feronsche Ré-
forme, maar als een ambt aanschouwen
moeten natuurlijk wenschen dit zooveel
mogelijk aan ontwikkelde mannen toe te
staan. De uilvoering van een ambt eisoht
zekere bekwaamheid en aan den alge-
meenett regel ontsnapt liet stemrecht
niet.
Waarom is M. Frère dan wel partijganger
van deze chineezerij, hem, wien men een
(ladderde een zakdoek...
Het was hetzelfde sein, dat Hickman cn zijne
makkers zoo vreemd was voorgekomen. Maude
trachtte zich rekenschap te geven van ut, wat zij
gezien had het sein verdween ccn oogenblik, cn
liet verschrikkelijk gebaarde gelaat vertoonde zich
opnieuw. Nu ducht zij cr over na, dat hel doel van
dal alles wel kon zijn, hare aandacht tc trekken
hij. die achter den hoorn verborgen zat, wachtte
waarschijnlijk ccn of ander bewijs, d >t men zijn
sein had opgemerkt.
Zij keek eens naar den kant der Indianen, cn
zag dat ccn hunner liet vuur oprakel-Je, tem ijl de
anderen er in zaten tc turen. Snel als de gedachte
lichtte zij de hand op, cn dit gebaar, gepaard aan
ccnc beweging van het hoofd, was het tcckcn, dat
men haar scheen tc vragen. De man achter den
boom scheen voldaan en liet zich niet meer zien.
Nog wel ccn uur hield zij hare blikken op den
stam gericht, maar niets gaf haar voorlaan te ken
nen, dut cr nog andere mcnschclijkc wezens in
hare omgeving waren dan hare vervolgers. Dc
duisternis was zoo groot, dal zij slechts ter nnu-
wernood den boom kon onderscheiden, en ten
laatste zag zjj niets meer om zich heen.
Dal voortdurend staan in dezelfde houding kon
zjj niet langer uithouden dc riem knelde haar wel
niet, het was niettemin vermoeiend op den duur,
hooge graad van geest en verstand niet
onteeggen kan
Zoekt de reden lijk naar gewoonte in
partijbelang. Daar is de uitlegging en
daar alleen.
't Is eene daadzaak dat de gods
dienstzin meer inde groote steden dan op
den buiten verzwakt is de groote ste
den zijn de versterkie burchten van het
geuzendom; hunne vrijzinnige gedachten
zijn meer onder de stedelingen verspreidt
en ontwikkeld dan onder dc brave en be-
warendgezinde boeren. Met getal stem
mers in die groole steden vermeerderen,
is ten voordeele van 't geuzendom wer
ken.
Dit is onbelwisbaar en dit heeft ook in
1848, in 1878, 79 en 81 M. Frère gedaan.
Met welke kiesstelsels kon hij dit be
komen
Velen zijn er niet, hij kon slechts het
bekwaamheidsstelsel nemen. Het onder
wijs is in de groote steden meer ontwik
keld en ook duizendmaal or.godsdicnstl
ger dan op den builen. De kinderen heb
ben veel meer gemak de klassen bij te
wonen en onder opvoedkundig oogpunt
kunnen zij voel rasseren voortgang ma
ken. Op den buiten moeten de onderwij
zers zich aftrassen met drij, vier, zelfs
vijf afdeelingen,hebben soms over de hon
derd leerlingen in de school, in de steden
in 't tegendeel, hebben de onderwijzers
slechts eene afdeeling op te leiden.
Dit stelsel doet ook dc deuren wagen
wijd open aan de willekeur van den
Slaat cn aan al de bedriegerijën van par
tijhaat en dweepzucht.
Dit kan eene tweede rede zijn waarom
het onbetwistbaar opperhoofd onzer geu-
zenkliek zich met de wanhoop van den
drenkeling aan dit stelsel vastklampt.
In zijne nota, in 't verslag van M. de
Smet-de Naeyer ingelascht, beweert hij
dat de ondervinding bewezpn heeft Jatdit
stelsel niet ongunstig voor de katholieken
is.
Die schoone uitslag hebben wij aan de
krachtdadige houding van zekere katho
lieke werkers te danken; 't is dank aan
dezen dat M. Frère in zijne verwachting
is bedrogen geweest. Daar hij nochtans
geen heter systeem kon uitdenken voor-
deeliger aan de belangen der geuzenpartij
stelt hij dit vooruit dat in den grond het
geuzendom gunstig is, maar door de
werkzaamheid der katholieken in zijnen
uitslag kan gewijzigd worden.
Arme M. Frère, gij die in uwe jeugd
eens vooruitstrever waartziet u hu in
uwe oude dagen door irombonnemannen
overmeesierd die dagelijks op 't fluitje
van 't algemeen stemrecht tuiten waarvan
gij schrikt en heeft.
Sic transit.
zoo gcber.dcn daarom besloot zij zich stil los tc
maken, cn stak tc dien einde bare band naar vo
ren.
Mcnowano's oogen waren steeds op baar gericht,
alsof hij ccn ander plan beraamde dc anderen
keken ook naar baar, doch bet was zeer donker, en
zij dacht dal deze liarc beweging niet konden
onderscheiden door dc hoop op uilkomst aange
dreven, begon zij zich al verder cn verder los tc
maken. Zij was overtuigd dat Monowano volgens
zijne belofte zou terugkomen, cn ofschoon dc dood
barer medegezellen haar ccnc onbeschrijfelijke
smart veroorzaakte, kwam het instinkt lot zelf
behoud bij baar boven, cn bad zij voldoende
geestkracht om zich niet meer aan dc wanhoop
over tc geven, welke tot dusverre de overhand bij
baar had.
Zoo gevoelde zij zich, toen hare handen weer
vrij waren daardoor nam haar moed niet weinig,
toezij wilde zich geheel cn al van den riem ont
doen, zij liet dien dan ook werkelijk tot hare voe
ten afzakken, .en slapte vervolgens uit den kring,
dien hij om Imar vormde. Zij keek nu eens r.oar
dc wilden, cn bemerkte dat hare beweging achter
docht bij lien had opgewekt. Een hunner stiet ccn
vreeselijk gebrul uit, eu snelde toe op tien passen
van haar sprong hij echter met een klagend gekerm
in de hoogte, en viel stniptrekkend op den grond
Oprecht Dendergahnsch is het volgende
dat wij in 't wir.kelpapier uil de Vooruit
gangstraat lezen
Denderhode vraagt ons voor de 4de
maal hoe wij het aan boord zullen leg-
gen om met het algemeen stemrecht
meer kiezers in de stad dan op don
buiten te brengen.
Voor de vierde maal (wal belieft er u
mijnheer?) antwoorden wij Item dat
de kwestie van meer kiezers in de stad
dan op den buiten ons volkomen onver-
schillig laat.
Eerst en vooral in welke nummers,
Dendergalm, hebt gij op onze vraag ge
antwoord? Wat pyramidaal boschje toch!
zou men niet zeggen dan
Gij zegt dus, fijne Dendergalm, dat hef
u onverschillig is waar 't meeste getal
kiezers wonen, in de stad of op den bui
ten
Hoe is dat mogelijk.? Hebt gij over
eenigen tijd niet uitbazuind dat het stelsel
van M. Beernaert eene onrechtveerdig-
heid was voor uwe partij omdat, in dit
stelsel, en dit ging ge met cijfers in de
hand bewijzen, het getal kiezers op den
buiten meer vergrootte dan in de steden
Moeten wij uwe eigene woorden opdis-
sclten en onze antwoorden die wij u
daarover reeds gaven'
Hoe komt dit, Reinaard, dat iets u on
verschillig is en dat gij nochtans
schreeuwt tegen onrechtveerdigheid
Daar hebt ge eens fijn uw vingers ver
brand. Dendergalm. Die vraag was voor
u zeer netelig, gij kont er niet uit zonder
van uw pluimen te laten, en om u voor
uwe lezers te verbloemen durft ge zeggen
dat het reeds de vierde maal is dat gij op
deze vraag antwoordi.
't ls waarlijk pyramidaal
Eindelijk moet Dendergalm toch beken
nen dat de ware voorstanders der her
ziening meeste allen tot de katholieke
partij behooren en zij het ingewikkeld
vraagstuk tot het goede en gewenschte
einde zullen voeren.
Dit is eene eerste stap naar de erkente
nis der volle waarheid. Daarachter zal
Dendergalm die zijner vrienden steenigen
die nog stokken in 'i wiel der herziening
willen steken lijk bij voorbeeld hei
Journal de Liège d orgaan van M.
Frère. Het schreef gisteren nog dat het
land van de herziening niet wil.
Kwam dit van een katholiek blad hoe
zou Dendergalm tieren maar nu zal hij
zich koes en gebeten houden
De houding van M. Frère hel onbe
twist opperhoofd der geuzenpartij is be-
treurensweerdig voor allen die met ernst
de herziening, de uitbreiding van 't stem
recht betrachten, want M. Frère is en
blijft altijd een man van invloed. De bank
der afgevaardigden van Luik is hem zeer
Dc anderen, ziende dat zij waren aangevallen,
grepen hunne wapens cn stonden haastig op.
Tegelijkertijd viel cr weer een schot, cr werd ccn
tweede IndiaaD getroffen. Nu bleven cr slechts
twee over met Monowano. Bij hel eerste alarm
had deze zijn tomahawk gegrepen, en met fonke
lende oogen zag Lij als een loerende leeuw om zich
been. Een der overgebleven wilden vluchtte het
boscli in brullend gelijk ccn wild dier, trok de
andere zijn mes cn liep op Mauae toe, met het
doel haar voor de komst barer redders Ie doorste
ken. Nauwelijks had het meisje den tijd om zjjn
voornemen tc gissen, of cr g insterde iets boven
het hoofd van Monowano, cn meteen viel zijn
tomahawk met al da kracht van zijn forschcn arm
op het hoofd van den Indiaan, die met verpletter
den schedel op den grond neerviel.
Een oogenbliK later verschenen Dick Dingle cn
Peter Jenkins op dc plaats van het gevecht.
Groote God Maude, zijl gij gewond vroeg
laatstgenoemde, terwijl l.ij naar haar liep.
Goddank, niet, ai.twoorddc zij, en viel in
zijne armen.
Ifa I vuur dat is zoo kwaad niet, zegde hij,
cn wilde haar cr heen geleiden,
Ik zal haar in Monowano's handen stellen.
Gfj behoeft niet tc komen, Dingle lmar deert
toegenegen. Ziehier hoe een gewezen
geuzenlid der Volkskamer hunne gehoor
zaamheid en onderdanigheid schetst:
Niets is droefgeestiger dan de hou-
ding der zeven Luiksche afgevaardig-
den tegenover M. Frère-Orban.
In zitting tredende komt elk hunner
zich eerbiediglijk voor het groot opper-
hoofd buigen. Eens neergezeten gaan
hunne oogen niet meer van hem al. De
minste beweging van af- en goedkeu-
ring des meesters worden herhaald
mei een spoed en getrouwheid die
doen veronderstellen dat een electri-
sche toestel de acht persoonnaadjes in
gemeenschap brengt.
De zeven afgevaardigden vragen
nooit het woordFrère-Orban alleen
spreekt voor allen. Een enkel afgevaar-
digde van Luik M.Hanssens dierf noch-
tans eens eene meening uiten die een
weinig verschilde met die van den
grooten meester.
Dit veroorzaakte een onvergetelijk
schandaal onder de zeven luiksche af-
gevaardigden; zij hadden een bedroefd
en tevens verontwaardigd voorkomen,
dat van dweepers die hunnen afgod in
zijnen tempel zien beleedigen.
Het artikel waarin het Journal de Liège
beweerde dat het land de herziening niet
vroeg, wierd hevig door Victor Arnould
in zijne Nation aangegrepen die beweerde
dat dit schrijven uit de eigene pen van
M. Frère zelf vloeide.
Op wie tnogen de katholieken om de
uitbreiding van 't stemrecht Jte bewerk
stelligen, van de liberalen kant dan re
kenen
M. Frère schrijft dat het land van de
herziening niet wil. M. Bara heeft zich de
landslurm der Grondwet verklaard en
heeft'sedert door taal noch teeken van
zijne vroegere zienswijze afgezien.
Nu MM. Frère en Bara zijn de hoofden
der geuzenpartij. In wat zonderlinge toe
stand Dendergalm toch is, en is het te
verwonderen dat toch zienlijk dit blad
tot inkeer komt, zijne oogen open doet en
de oprechte waarheid erkent.
Kon het nog anders na dat feiten en
verklaringen zoo luid spreken
Nooit heeft eene vraagde geuzen in zoo
koddig kleed gesteken als die der herzie
ning. Dagelijks verheffen hunne dagbla
den de noodkreet der eendracht Geu
zen vereenigt u maar 't is altijd onder
voorwaarde dat men de zienswijze aan
kleeft en doordrijft van 't blad of den
schrijver die alarm klept.
Ondertusschen gaan de zaken hunnen
gang en het woord van M. Woeste zal
bewaarheid worden, de herziening zal
plaats hebben omdat dc liberalen ze wil
den en omdat zij ze niet wilden.
Wat gevoelige huid Dendergalm toch
heeft als wij eens een woordje durven
schrijven over den godsdienst dien hij
verdedigt.
Op ons eenvoudig schrijven over
't brahmanism antwoordt hij kwaad en
ongeduldig
Peer Wijsneus van ons papenblad is
o als een verbolgen kwezelaar opgevlo-
gen omdat wij gezegd hebben alle
godsdiensten te eerbiedigen en elkeen
vrij laten in den keuze eener religie.
Leggen wij den spanriem soms op
den rug van zekere hemeldragonders
dan is het uit eerbied voor
den Godsdienst omdat zij
denzelven tot koopwaar verlagen en
de mysteriën en bediening er van als
Joden versjacheren. Brandmerhen
wij bet eert of ander mollehroerken,
dan is bet nogmaals uit eerbied
voor de religie omdat wij niet
genoeg die wangedrochten kunnen
geeselen, welke zich van het priester-
kleed als een dekmantel der deugd be-
schutten om aan hunne vuile driften
lossen teugel te geven.
Uit eerbied voor onzen godsdienst
heeft Dendergalm hem den oorlog ver
klaard.
Hoe pyramidaal toch en hij beweert
ernstig te zijn.
Hij schijnt de joden te willen brand
merken mot ze als vergelijkingspunt van
sjacheraars te nemen en een weinig lager
schrijft hij
Wie mensch is, in een woord ver-
dient onze achting en onzen eerbied,
hij moge Jood, Maliometaan of Drahi-
naan of wat ook zijn
Hoe dubbelzinnig hoe dwaas
Over 't mahometism en zijne schoore
grondbeginselen reppen wij een woord
later.
Dendergalm zet de handelwijze der
sluwe Ltoile Beige, in pratijk die maar in
de kerk blijft om ze beter te kunnen be
vechten.
Een geuzenmeester heeft de huichelarij
daarvan op treffende w.jze afgeschetst.
Gedurende de lange zittingen der
Kamer, nam hij er, om zoo te zeggen, de
stenographic van,die hij onder den naam
van Miasmes politiques in het dag
blad La Chronique deed verschijnen.
De liberale Redevoering.
Het liberalismus heeft nooit de religie
aangevallen, wij vereeren ze, en bedienen
er ons vau in de gewichtigste gebeurte
nissen van ons leven, bij de geboorte, hij
ons huwelijk en tot in het graf. Wat wij
aanvallen zijn de inbreuken der geeste
lijkheid op dc burgermaatschappij, hare
zucht tot overheersching, die maar één
vaderland kent Rome, maar ééue wet
der Syllatus en de Encycliek Wat wij
aanvallen zijn degenen die naar de stem
bus trekken op bevel der Jesuïten en
onder den bisschoppelijken stat.
Ge ziet, lezer, die huichelarij is ge
keurd en door geuzenschrijvers zelf aan
den schandpaal vastgespijkerd.
De bevestiging van Dendergalm is een
hypocrisie, want van God zeil' heeft hij
niets.
Wacht even totdat ik ccn noodzakclljkcn
plicht vervuld heb, hernam dc oude verkenner.
En hij begon de schedels te scalpeeren, wier lij.
ken om hem been lagen. Gedurende dit alles bleef
Monowano onbeweeglijk als een standbeeld staan.
Hij volgde met zijne oogen de bewogingen van
Dingle vervolgens keerde bij zich tot Maude, die
op het oogenblik cenigszius bijkwam.
Zijt gij de cenigc overgeblevene t vroeg zij.
Ja, wij zijn de twee eenigen. maar dal is vol
doende, hernam [Jenkins fiicr. Hoe gevoelt gy u
thans
Beter, antwoordde zij; vol vertrouwen op
zijne hulp.
Dingle naderde toen.
Wij hebben ccncn langen loebt tc volbren
gen, sprak Maude gelooft gij niet, dat het goed is
ons van bier te verwijderen, Monowano.
De w eg is lang cn de oogen der Shawnics
bespieden dien, hernam dc Indiaan, die haar nu
naderde cn voor dc eerste maal tot haar sprak.
Laat ons toch maar heengaan, zegde het
jonge meisje, aan welke uitnoodiging zij gehoor
gaven.
XIII.
VERKLARING VAN HET SEIN.
Toen Jenkins gcbccl alleen aan den oever s'ond,
midden in den nacht, cn verlaten werd door die
mannen, wier veiligheid hij m de weegschaal had
gesteld, begon bij bang te worden over bet ge
aarlijkc van zijnen toestand, want toen bij (ca
derde male het geroep van moord I door liet
boscli bad laten weergalmen, deed bij zijne oogrn
open en zag dat bij alleen was bij begreep dal,
wilde Idj zijn leven verzekeren, er andere midde
len moesten beraamd worden. Daar stond bij nu.
aan den ingang van eene onmetelijke woestijn niet
wetende waarheen zijne schreden tc richtenvan
zijn toestand wist hij niets anders, dan dat men
hem ergens bad aan land gezet, in ccn land van
duisternis cn bloedvergieten, blootgesteld oiu
ieder oogenblik niet den onverzocnlijksten vijand
in aanraking tc komen.
Geruimcn tijd bleef bij besluiteloos slaan, in dc
hoop dat de boot zijner vrienden mocht terugkcc-
cp, maar hij wachtte te vergeefs, en daarbij
reesdc dat zijn geroep door andere lieden dan
zijne makkers vernomen was, ging bij het boscli in
Toen hij er vrij diep was doorgedrongen, strekte
bij zich op dcu grond uit, cn, zich met bladeren
bedekkende, legde bij zich neer om te slapan.
(Wordt voortgezet)