NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST.
Zondag 29 November 4891, 40 centiemen per nummer
46" Jaar N. 2624
DE SPION.
lb% 3
ABONNEMENTPRIJS
ANNONCENPRIJS
Politiek overzicht.
Vrijheid
bij de Geuzen.
Dendergalmiana.
Allons done!
DE DENDER-BODE
Jit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars
fr. 3,25 voo res maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen.
De inschrijving eindigt met 31 December.
Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat,
N° 31, en in alle Postkantoren des lands.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr, 1,00 Vonnissen op
3" bladrijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Post
ontvangen, sijn ten laste van den schuldenaar.
Calque saam
AELST, 28 NOVEMBER 1891.
Nederland. Bij de kiezing vaneen
lid der Tweede Kamer in het district
Gouda zijn uitgebracht 2487 stemmen.
Gekozen werd de oud minisier Havelaar,
(candidaat der anti-revolutionairen en
katholieken) met 1320 stemmen. M. Van
der Breggen, (liberaal) had 1070 stem
men.
't Is eene groote zegepraal voor de
conservatieven, want de zetel van Gouda
was in het bezit der liberalen.
De katholieken hebben al het leed, hun
door de anti revolutionairen aange
daan goedmoedig vergeten en hunnen
plicht gedaan door te stemmen voor den
anti-liberalen candidaai.
Duilschland. De keizer heeft woens
dag, onmiddellijk na zijn verhoor aan
den Russischen kanselier von Giers en
onder den indruk van het met hem ge
sprokene, de beëediging der recruten bij
gewoond en in eene korte toespraak tot
hen gezegd
Naar hel zich laat vooruitzien, zult
gij slechts in vrede gelegenheid vinden om
uwe dapperheid en uwen moed aan den dag
te leggen.
Zooals men ziet zijn deze woorden nog
al belangrijk. De Toss. Zeil. zegt dat de
keizer er heelt bijgevoegd Maar mis
schien moet men zich aan hevige binnen-
landsche twisten verwachten.
Te Torgau, op het banket van het pion-
niers-bataljon heeft de keizer al de aan
wezigen aangezet ie blijven voorlwerken
voor de grootheid van Duilschland.
Frankrijk. De Weener correspon
dent van den Figaro zendt aan zijn blad
stellige inlichtingen over den rol van Ita
lië in het drievoudig verbond.
Ingeval van oorlog tusschen Frankrijk
en Duitschland moet Italië 1° op het
eerste oogenblik 200,000 man troepen op
de Fransche grens bijeenbrengen 2® de
vloot mobiliseeren en gaan kruisea op de
kusten van Algerië, Corsika en de Fran
sche kust langs den Atlantischen Oceaan.
In geval van oorlog tusschen Italië en
Frankrijk zal Duilschland de 8*, 14° en
15e legerkorpsen in Elzas-Lotharingen,
Rijn-Beieren en Baden mobiliseeren en
op de Vogeezen aanrukken.
Het verbond tusschen Italië en Oosten
rijk is minder stellig, louter diplomatiek
beide mogendheden verbinden zich de
zelfde gedragslijn te volgen in het Oosten
en beider violen zullen optreden, in geval
het evenwicht in de Middellar.dsche Zee
werd verbroken.
Birmingham. De engelsche conser
vatieve partij houdt tegenwoordig een
congres te Birmingham en natuurlijk
worden de besluitselen yan de vergade
ring met het oog op de naderende alge-
35® vervolg.
Dingle legde den ongelukkige in eene minder
vermoeiende houding vervolgens vroeg hij hein:
Kan ik nog iels voor u doen Hebt gij niet
het een of hot ander te zeggan in de kolonie
Ik heb er een broer.... wij waren weezen en
wjj hebben gccnc bloedverwanten. Deel hem mede
al wat er gebeurd is... Zeg hem dat wij alles ge
daan hebben, wat in ons vermogen was.
Dat is onnoodig, viel Dingle hem in de rede.
Wij kennen elkaar, Hickman, re tullen wel begrij
pen, dat ze u zoo gemakkelijk niet gekregen heb
ben.
Toch sta ik er op, Dick, vertel hem onze
geschiedenis. Breng hem de groeten van een ster
vende over. Anders heb ik juist niets te zeggi n.
Wat dien Monowano aangaat, Dick, weet gij wat
ik van hem denk T
Nu?
meene kiezingen, met belangstelling
nagezien.
Het congres heeft zich verklaard tegen
alle ontwerp van local gouvernement voor
Ierland. Daarmee zit het ministerie Salis
bury niet weinig in nesten doet het iets
voor Ierland, dan gaat het in tegen een
besluit zijner eigene vrienden doet het
niets, dan is dit een wapen in de hand
der Gladslonianen.
Verder heeft het congres besloten dat
het ministerie in zijn program zou schrij
ven het stelsel der Allotments for small
holdings, 't is te zeggen het verleenen van
geldelijke voorschotten aan de boeren om
zich kleine eigendommen aan te koopen.
De conservatieve partij verklaart zich
ook tegen het toelaten van ongeletterden
als kiezers.
Over eenige weken, was Dendergalm
voor goed bezig lofliederen voor de lieve
vrijheid te zingen en niets, geene bemer
king kon hem in zijnen zan* stooren.
Zwitserland riep hij, dat is het luiker-
land der vrijheid, geen volk ter wereld
is er die zooveel vrijheden geniet, 't staat
aan de spits enonsarm Belgenland,onder
de klauwen der papen verpletterd, houdt
't staartje van de reeks vast.
Klepper raasde maar altijd op, zonder
zich te laten stooren.
De bemerkingen van Denderbode ging
hij schokschouderend voorbij, maar op
eens gestreeld, door 't een of 't ander
bijtje onzer artikelen gestoken, riep hij
uit in eene uitschietende gramschap Ja,
de vrijheid bestaat in den paap aan de deur
te zetten. I
Uw gezegde, Dendergalm, willen wij
nu eens bewijzen.
In een harer vereenigingen had de
Zwitsersche vrijmetselarij besloten den
katholieken Godsdienst uit te roeien lijk
hier in België in 1879.Dit mandaat wierd
aan M. Carteret, voorzitter van den hoo-
gen raad te Geneve opgedragen en door
hem gretig aangenomen, want alle nach
ten droomde die witte voorschootman
een klein Bismarck in zijn vaderland te
zijn. Even als eens Themistocles belet
ten de lauweren door den IJzeren Kan
selier in Pruisen geplukt den Zwitser-
schen voorzitter te slapen.
De inrichting van den katholieken
Clergé, lijk hij volgens de voorschriften
van kerkerecht over al bestaat, was te
Geneve door de overeenkomst met den
H. Stoel in 1820 gewaarborgd. Deze
overeenkomst kon dus slechts met de
toestemming van beide partijen worden
veranderd. Dit wilde hel recht. In Zwit
serland echter ging het zoo niet.
De hooge raad, meest uit protestanten
en vrijdenkers samengesteld, onder den
aandrang van zijnen voorzitter, wilde
Ik geloof dat hij een blanke of een mesties
is. Hij beeft ons eens het leren gered, d-it weet ik,
maar dat neemt niet weg, dat wij gerust mogen
aannemen, dat bij meer menschcn van kant heeft
geholpen dan aan den dood ontrukt.
Dat geloof ik ook stellig, en xoodra wij weer
in de kolonie zijn, dan zal hij gefusilleerd worden.
Tot dusverre hebben ze hem niet durven aankla
gen. Ze hebben Item wel dikwijls over zijne ge
boorte ondervraagd, doch nooit heeft bij een be
vredigend antwoord gegeven bovendien hebben
wij hem lang genoeg onder onze oogen geduld,
dat moet maar een einde nemen.
Kon ik maar zoolang blijven leven, tot ik
wist wie hij is, en waar hij van daan komt, maar
dat zal niet gaan. Zoodra gij hem onder banden
krijgt, moet ge eens beproeven of ge zijne huids
kleur knnt veranderen, door die met water fiks af
te wasschcn. Gij weet nog wel hoe lang wij darh-
ten, dat de vrouw van Jim Peterson eene Indiaan-
scltè was. Met hem zou liet ook wel eens zoo kun
nen rijn.
Dat zal opgehelderd worden als wij weer
thuis zijn. Zoudt gij geen kracht genoeg hebben
om naar de kolonie te loopen en te wachten met
sterven totdat wij licht hadden in deze zaak
vroeg de verkenner, die als het ware zich bij de
eene nieuwe burgerinrichting van den
Clergé, lijk onder de eerste republiek in
Frankrijk, opdringen.
Dit wsts tegen recht en rede ook poog
den eenige eerlijke lieden weerstand aan
die aanslagen op recht en vrijheid hun
ner katholieke medeburgers, te bieden.
Prolestantsche dagbladen lijk de Temps
en andere, deden verzet. M. Renan, vrij
denker van eerste soort, gekende schrij
ver van hel leven van Jésus, de pasteur
Pressensé schreven verontwaardigde
artikels. Het volk stuurde smeekschrift
op smeekschrift, de Paus zelf in zijne
encycliek van 21 November 1873, verhief
zijné stem. Niels hielp, M. Carteret had
gezegd ik lach met het reclu der Kerk
en lijk Paul Bert op een feest te Grenoble
in 1883, uooii zal ik gedoogen dal een
priester zooveel recht als een burger
hebbe.
Hij behaalde een kortstondige zege
praal. Een wetsontwerp wierd voorge
dragen, waarvan het bezonderste artikel
luidde
De pastoors en onderpastoors zullen
door katholieke burgers op de lijst der
kantonale kiezers ingeschreven, geko-
zen worden.
Waren het katholieke kiezers, dan had
het kwaad nog zoo erg niet geweest
maar het artikel 4 eener tweede wet be
paalde wat men eigenilijk door een katho
lieke kiezer moest verstaan
Zal kiezer van eenen katholieken pas
toor zijn, al die zich op de katholieke
kieslijsten zal doen schrijven, zoo hij
reeds twee jaar der protestansche is
geschrapt.
Dit moest natuurlijk het lot der katho
lieken van hunne tegenstrevers doen
afhangen die de meerderheid in het can
ton van Geneve hebben.
Die list lukte niet aanstonds. Om de
gelegenheid der kiezingen te verzekeren
moest ten minste het derde deel der
kiezers aan den strijd deel genomen
hebben. Dit vergde van een groot getal
nog protestanten het begaan van eene
oneerlijke daad. Men vond ze niet talrijk
genoeg en men daalde op een vierde
neer. 't Was nog verloren moeite en het
bloed der radicalen begon te koken.
De vermaarde P.everchon stelde voor,
en 't wierd aangenomen, dat eene slem
genoeg was om aan een katholiek dorp
en apostaat of een schismatisoh priester
op te dringeti.
In de parochie van Pregny, ter schande
van vrijheid en recht heelt het geval zich
voorgedaan.
De katholieken namen aan de kiezin
gen geen deel, want zij wisten op voor
hand dat de uitslagen der stembus zouden
verdraaid of verbroken worden of dat de
hooge raad van hunnen gekozenen een
eed vergde, tegenstrijdig aan zijn gewe
ten.
Zoo ging het in dit zoo vrije Zwitser
land, in dit land van het algemeen stem
recht waar een zatlerik of een omge
kochte geldman en woekeraar, zonder
gedachte aan dit onderzoek verheugde.
Neen, Dick, antwoordde Hickman meteen
trcurigen glimlach, het is zelfs verwonderlijk, dat
ik toch zoolang heb geleefd. Ik heb vreeselijk gele
den, zooals ge zeker wel hebt opgemerkt.
Ja. ja... ik kan niet ontkennen, gij hebt een
geduchten steek gekregen.... Begint de pijn nog
niet af te nemen.
Ik beb tot dusverre het bloed, dot uit mijne
wond vloeide, kunnen stuileo, cn dat schijnt mij
tot heden in bet leven te bebbcn gehouden, maar
nu is het gedaan, ik zou nog wel aan Maude willen
zeggen...
Wat?
Neen, dat zou niet goed zijn... dat zou haar
verschrikken.... Vrienden, opgepast stil I de
Indianen.
Dmgle merkte dat hij ijlde en trachtte hem in
eene minder lastige houding te plaatsen. De arme
drommel drukt* z\jn verband tegen de wond en
het bloed vloeide niet meer zoo snel.
Toen Dinglc zijn hoofd ophief, deed hij zijne
oogen flauw open cn zag verbaasd rond. Dikwijls
bleef zijn oog strak op het gelaat van den verken
ner gevestigd, zonder dat men kon opmerken^
dat hij bij zijne kennis was, dan deed lig zijn best
weer om achter zich te zien, alsof hij bang was, en
verder beroep, eene vraag van geloof,van
rechtveerdigheid, van recht en vrijheid
besliste
Ziedaar een staaltje van de vrijheid die
de liberalen, waren zij meester, ons zou
den breDgen
Frankrijk ander land van algemeen
stemrecht geeft ons, verachterde Belgen,
hel voorbeeld van recht en vrijheid
roept Dendergalm zegevierend uil I
O blinde partijzucht, die niet meer toe
laat de waarheid, de duidelijke waarheid
te erkennen
Een klein uittreksel uit eene redevoe
ring door vrijdender Paul Bert te Greno
ble, den 8 October 1883 gehouden, zal
een gedacht geven van de wijze waarop
de vrijheid door de Fransche radicalen
moet begrepen worden
Niets zou gevaarlijker zijn voor de
hedendaagsche samenleving dan de vrij
heid aan de Kerk gelaten. Het zou een
erg gevaar opleveren in dit oogenblik de
vrijheid van Godsdienst af te kondigen.
Zoolang den invloed van den clergé niet
verzwakt, zoolang zijne macht niet ge
knakt, zijne vleugelen niet gekort zijn,
zoolang men eene volledige scheiding
tusschen Kerk en Staat niet bereid ge
maakt heeft, zal ik nooit van eene vrijheid
der Kerk willen. Nooit zal ik toestemmen
dat een priester zooveel vrijheid als een
burger geniet.
Eenige maanden later, verscheen een
wetsontwerp van M. Jules Roche, tegen
woordig minister, waardoor de goederen
der semenariëu, congregatiën en andere
genootschappen wierden aangeslagen en
de scheiding van Kerk en Staat voorge
steld.
Die scheiding eenmaal aangenomen
dan verdween de begrooting van den
eerediensten en was ook de vergoeding
afgeschaft die de Staat aan de priesters
betaalde voor de goederen die door het
wetsontwerp van 2 November 1789 van
Mirabeau waren aangeslagen, of liever
geroofd.
Hierop komt Denderbode nog terug.
«Lijk de duivel aan God is onderworpen,
zoo schrijft dit blad, zoo is de Staat de
dienaar der Kerk. Vooral wat aan 't
geestelijk gebied raakt, zelfs als het tijde
lijke dingen zijn zooals de kloostergoede
ren.
Dus is de Kerk buiten en boven den
Staat.
Welke zouden volgens de wijsheid van
Dendergalm de betrekkingen tusschen die
twee machten zijn Wenscht hij niet een
almaehtigen Staat die het laatste woord
te zeggen heeft, zelfs als het geestelijke
dingen geldt Zijn toonbeeld is de Staat
meester van alles zelfs van het geweten
zijner onderdanen
En dan zal hij van vrijheid van geweten
durven komen praten
zag tco slotte zijn makker weer aan. Langzamer
hand werden zijne oogen levendiger. Een glimlach
zweefde op zijne lippen en bij deed zijn mond half
0|ICD.
Ik heb gedroomd, niet waar, Dick vroeg
hij.
Een beetje.
Wat heb ik gezegd f
Niels, gij spraakt van Maude, en er was iets,
dat gij baar wildet zeggen.
Heb ik ook gezegd wat dat was vroeg hij met
buitengewone belangstelling.
Neen, gij dacht dat gij in een boot waart cn
dat gij tot de mannen gpraakt. Dat is alles wat gij
gezegd hebt.
Ha die droom komt mij al binnen... Maar...
Wilt gij voor mij een kuil graven Z tl u dal niet
zwaar vallen t
De aarde is hier hard met den tomahawk
van Monowano, mijn mes cn mijne banden, zal
dat wid gaan,
Welnu, graaf dan een kuil hier, aan mijnen
rechterkantals ik er in lig, moet gij dien goed
vullen, want als zij mijn spoor ontdekken, zullen
zij mij 'opgraven om mijn schedel te hebben.
Vertrouw gerust cp ons.
Er zijn zaken, Dendergalm die gansch
aan de beoordeeling der Kerk moeten
overgelaten worden, anderen die de
Staat bemachtigd is te regelen volgens de
grondbeginselen van recht en rechtveer
digheid andere eindelijk tlie van beiden
afhangen en op vreedzame wijze moeten
geschikt en geoordeeld worden.
Van de Kerk op de rechten van den
Staat hebt gij geene inmenging te vree
zen. Wij en willen in niets de rechten
krenken van den Koning, schreef Boni
face VIII aan P. Flotte, maar de Koning
kan niet loochenen dat hij op het gebied
van 't geweten aan onze overheid is on
derworpen. Dit zegde Bossuet in on
verbloemde woorden aan den grootsten
alleenheerscher van den tijd, Lodewijk
XVI «eenvoudige onderdaan van Zijne
Majesteit in alle andere zaken, is hij
onder mij in vrage van godsdienst.
Zou Dendergalm het wellicht als een
onverdraagzaamheid houden dat de Kerk
in zake van Godsdienst boven den Staat
is
Gard. Antor.elli,staatssecretarisvanZ. H.
Pius IX, schetst in volgende woorden aan
den Franschen minister van buitenland-
sche zaken toegestuurd, de betrekkingen
tusschen Kerk en Slaat.
Nooit heeft de Kerk op de politieke
rechten der Staten eene rechtstreeksche
en volkomene macht uitgeoefend. Zij
heeft van God de verheven zending ont
vangen de menschen tot een bovenna
tuurlijk einde te leiden.Zij heeft daardoor
de macht en het recht ontvangen over de
zedelijkheid en de rechtveerdigheid te
oordeelen van al <le daden in hunne
betrekking met de goddelijke wetten.
Nu, daar alle daad het karakter der
zedelijkheid en rechtveerdigheid in zich
houdt gaat het oordeel der Kerk, die
rechtstreeksch over de zedelijkheid der
daad loopt, ook onrechtstreeksch op de
zaken met de zedelijkheid verbonden.
Maar van daar tot de inmenging in
politieke zaken die volgens de leering der
Kerk zelf, gansch van het tijdelijk bestuur
en macht afhangen, is er een groote
stap.
De Staat is dus bevoegd in tijdelijke
zaken, 't is gelijk welke wetten te stem
men als deze overeenkomen met de
grondbeginselen van recht en rechtveer
digheid. Maakt de Staat onrechtveerdige
wetten dan laat de Kerk hare machtige
stem klinken ten voordeele van den ver
drukten, van den zwakken.
Wij weten het wel Dendergalm heeft
onder betrek van wetten en rechtveer
digheid begrippen op zijn eigen. Wet en
rechtveerdigheid zijn hetzelfde, zijn syno
niem
Deze twee denkbeelden zijn onafscheid
baar, zij zijn identisch
Van de tegenstrijdigheden waarin hij
met dit stelsel valt, houdt die schrandere
held geen rekening 't is op de gelijkheid
dier twee begrippen dat zijne languitge-
rekte artikels op de kloosters zijn ge-
Ik heb zc nicls meer tc vragen... denk er
aan, niets aan Maudc te zeggen... mijn broer...
o God I erbarm u mijner
Zijne oogen sloten zich.... bij had opgehouden
tc leven.
Diuglc wuclitle riog een poos om tc zien of hij
nog een enkel teckcn van leven gaftoen hij zich
vervolgens overtuigd had dat bij dood was, strekte
hij hem op den grond uit. IIij bemerkte toen dat
hij verscheidene andere wonden had gekregen,
waarvan hij niets had gezegd. Het was zeker dat hij
eei\ vreeselijkeu strijd bad gehad, cn zijn leven
niet moed bad verdedigd. Zijne klecren waren
aan flarden gescheurd, cn de verkenner kon niet
begrijpen boe bij nog zoolang na den strijd had
kunnen leven.
Hij riep Jenkins en Monowano, cn zoodra deze
bij hem waren, verhaalde bij bun de bijzonderhe
den van den dood des sluurmaos. zonder iets te
zeggen van bet lot dat de boot van Mordaunt had
ondergaan, cn hij gaf hun den laatsten wensch van
den overledene te kennen. Alle drie gingen daarop
dadelijk aan het werk. Dingle met zijn mes, Mono
wano met zijn tomahawk. Naarmate men dieper
graaide, hielp Jenkins met zijne handen, en liet
werk ging vlugger van de band dan zij gedacht
hadden.
steund. Hij vlucht hel waarlijk terrein
van den twist, en op al onze bemerkin
gen heeft hij met de stilzwijgendheid
geantwoord
Zeg, Dendergalm, hoe lang gaan wij
nog op deze zoo eenvoudige vraag ant
woord moeten verwachten en als gij eens
den mond zult opendoen zal het dan
weer de vierde maal zijn dat gij weer-
schrijft.
Zijn wet en rechtveerdige dezelfde
begrippen Beslaat er een onderscheid,
waarop is dan uw schrijven tegen de
kloosters gesteund? Bestaat er geen,
tracht dan te minste zulke bevestiging en
dwaasheid met eene enkele bewijs
voering te staven.
Op de zagerijen van het wiukelpapier
uit de Vooruitgangstraat zal Denderbode
terug komen en in een verder schrijven
ontleden.
Wij vallen gedurig in tegenstrijdighe
den beweert Dendergalm want wij hebben
geschreven over M. Frère de onbe
twistbare leider der geuzenpartij, de man
van invloed en verder de man die
met M. Bara en zijne dagbladen alleen
staat.
Dil bewijst dat het gros van 't geuzen-
leger voor 't algemeen stemrecht is,voegt
hij er bij.
Zou Dendergalm durven beweren dat
M. Frère niet eenen grooten invloed op
de geuzenpartij heeft uitgeoefend, dat hij
niet eenen der uitstekendste mannen is
Welk stelsel kleven, ten anderen de
liberale volksvertegenwoordigers aan
De bekwaamheid of het algemeen stem
recht Zoudt gij het wel kunnen zeggen,
Dendergalm 1 Het gros van 't geuzenleger
weet volstrekt niet waaraan vasthouden.
Welk is't gevoelen van MM. Bara.Graux,
Sainctelette, allen gewezen ministers
Geen algemeen stemrecht.
Thans moet men bij die nog voegen de
liberale hoofden van Gent waar de Flan-
dre libérale de tolk van is
Zie wat ze over eenige dagen scbree*
en zeg dan nog dat het gros van het geu
zenleger over een stelsel 't accoord is.
Dat de zegepraal der katholieken in
ons land door liet algemeen
stemrecht zou zijn verzekerd wij
zijn er zoowel van overtuigd als M.Frère.
Dat het zelfde nog zou waar zijn mei liet
stelsel der huisbewoning Beernaert, ne
men wij nog aan. Maar dat de klerikalen
met het bekwaamheidstelsel lijk het door
de wet van 1883 is begrepen en ingericht
nog meester zouden blijven dat denken
wij en hierin verschillen wij met M.
Frère.
Daarover heeft de ondervinding ge
sproken. Welk waren de gevolgen der
wet van 1883 dan nog dagelijks de zege
praal der katholieke partij te vergrooten
en het klerikalism in al do Vlaamsche
dorpen in te planten en bijna in al de
provinciën.
In deu tijd van twee uren waren ze gcrceJ...
de kuil was thans diep genoeg. Men legde het lijk
er in en bedekte bet zorgvuldig. Het gras, dat cr
af was genomen, werd er weder in geplaatst, en
men kon niet bespeuren dat de aarde op die plaats
was omgewoeld. Opdat men op deze plaats nog
minder argwaan zou koesteren, sneed Dingle ccnigc
takjes af cn plantte ze op het graf. Dat alles werd
zoo kunstig uitgevoerd dat het gcoefcndsle oog
bier niets bijzonders bad kunnen vermoedert.
De reizigers hadden voor den stuurman alles
gedaan, wat zij konden, en zettcdcn hunnen tocht
naar de kolonie verder voort. Maar bun hart was
beklemd door hetgeen zij gezien hadden, en stil-
zwijgend wandelden zij verder. Zij begrepen dat
Hickman's lot elk oogenblik bet hunne kon wor
den. Het woud, dat zij doortrokken, werd dool"
benden Indianen doorkruist, die met de ijverigste
volharding hun spoor zouden volgen.
Zij stonden niet stil voor dat de duisternis bet
woud omhulde en de nacht aanving. Toen sloegen
zij hun bivak op in eene vallei, en zij maakten
zich al gereed om zich den volgenden morgen on
verwijld op marscb te begeven,
(Wordt voortgezet)