NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN'T ARRONDISSEMENT AALST. Zondag 15 December 1891, 10 centiemen per nummer 46ste Jaar N. 2628 DE SPION. IV %<o-n ABONNEMENTPROS ANNONCENPRIJS Poliliek overzicht. Oorzaak en gevolg. Een en ander. DENDER-BODE. Jit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekeningvan den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voo zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden" voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, N» 31, en in alle Postkantoren des lands. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr. 1,00 Vonnissen op 3" bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Calque saai AI5LST, 12 DECEMBER 1891. Frankrijk Senaat. Scheiding lusschen Kerk en Staat. De Fransche Senaat heeft Woensdag, na zeer langdu rige beraadslagingen over de interpellatie van den senateur Did.e, betreffende de betrekkingen van den Staat lol de Kerk na de dezer dagen plaats gehad hebbende handelingen der geestelijkheid, met 211 stemmen tegen 57 eene motie aangeno men, waarbij de Senaat te kennen geeft vertrouwen te stellen in de verklaringen der regeering, en er op rekent dat zij gebruik zal maken van de rechten waar over zij beschikt, ten einde alles tot eer biediging van de republiek en tot onder e, werping aan de wetten te brengen, r, Deze motie ging uit van M. Ranc. Düitschland. Uuitsche Rijksdag. Handelsverdragen. De beraadslaging over de handelsverdragen werd door den rijkskanselier von Cuprivi met eene groote redevoering geopend. Hij verwees in hoofdzaak naar de bij de traciaten overgelegde memorie van toe- lichting.Hij toonde de moeilijkheid aan om in de vcrcischle volksvoedingsmiddelen te voorzien, welke nog vergroot wordt door het in Rusland en Amerika gevolgde afsluitingsstelsel. Onderhandelingen met Rusland aan te knoopen ware doelloos, dewijl daar een steeds dreigender wordende hongersnood bestaat. Met de Vereenigde-Stalen zijn wij ge- dc jkkig, zooals de meêgedeelde stukken la' «wijzen, tot overeenstemming geraakt, de si -aanrecht van vijf mark kon niet in scheiden:>houden worden, en het was een ingestort, jat Düitschland op den duur niet Na he h kon. eerste .ging van het recht was reeds vier ukelijk, alleen wegens de mogelijk- erg f ;an eenen algemeenen oorlog, daar alleen „s anders nooit in voldoende mate vier n kunnen proviandeeren.Bovendien langf -t (je verlaging geen aanzienlijk 's van den duitschen landbouw, meer het slot zijner rede, die anderhalf in di 'uurde, zegde de rijkskanselier dat smart' .ctaten een onverbeterlijk geheel zeilde \t dat aangenomen behoort te heele si uit vaderlandsliefde, en met het Off:'schland een grooter afzetgebied eenigen 4nijverheid in Europa te ver eenen rentesis noodig voor de economi- der valsche na. van Düitschland, ook met tier in de rue Ontwikkeling van Amerika, bewonen. .na, enz. Juffer Bp gen held temen*, zer* (39* Vervolg). Ja, het is mijn zoon I.... Dal zijn de oogen van zijne moedert... en hare gelaatstrekken... Wat is het lang geleden dat zij mijn lieven kleinen Wil lem hebben meegenomen 1... Ja, dit is de uitdruk king zijner oogen Wijn kind 1... Wiiarom bobt gij mij niet vroeger gesprokeu I... Moet nu uw bejaarde vader u zien doodschieten I... Onder deze woorden was Dingle buitengewoon bleek geworden Peterson geleidde liern naar het dorp, daar hij niet wilde, d <t de ongelukkige, wiens hart door de smart zoo diep was geschokt, de straf uitvoering zou aanschouwen van liet ccnig wezen, dat licrn gelukkig zou maken. Doch Mansfield had van de verwarring, die door zulk eene wonderlijke openbaring werd veroorzaakt, gebruik gemaakt, om zich naar den commandant te begeven en tot hem gezegd Is het niet mogelijk, dat Monowano's vonnis nu zijne identiteit bewezen is, wordt ingetrokken William Dingle, de gevangene, is de eenigc band, die zijn vader aan het leven bindt, en niemand onzer zai een man willen bedroeven die zijn geheel leven aan het welzijn der kolonie heeft toegewijd, ik kan de reden niet gissen, waarom de zoon zijn identiteit zoolang beeft verburgen gehouden doch het is niet mogelijk dat wij, die van God zooveel bewijzen van goedheid hebben ontvangen, niet op onze beuit vergevingsgezind zouden ziju. Ik ver- De rede werd aan de linkerzijde en in het centrum toegejuicht. Ondanks den aangekondigden tegenstand der conser vatieven, wordl de aanneming der trac- taten in de parlementaire kringen als zeker beschouwd. Amerika Boodschap van president llarisson. In zijne boodschap aan liet congres, bij de opening der zitting, zegt de president, op de gesloten wederkee- righeidshandelsverdragen wijzende, te hopen dat vóór het einde van het jaar meer soortgelijke traciaten gesloten zul len worden. De president betreurt de aanranding der matrozen van hel oorlogschip Balti more voor liet geval Chili de regeling dezer zaak ounoodig vertraagt, zal presi dent llarisson eene speciale boodschap aan het Congres zenden. Ten opzichte van de ongeregeldheden in China staat de regeering der Unie er op, dat China bescherming verleene en maatregels neme tot het straffen van de schuldigen. De regeering der Unie heeft aan de russische regeering hare ernstige be zorgdheid te kennen gegeven over bare strenge maatregelen tegen de joden en de daardoor veroorzaakte landverhuizing naar Amerika, welke ernstige gevolgen zou kunnen hebben voor de arbeids markt. De president spreekt met warmte van het Mac Kinley tarief, hetwelk aan de verwachtingen beeft beantwoord hij verklaart zich tegen de vrije zilver aan munting, welke de handelstransacties op den grondslag van den zilverprijs zou plaatsen. De meerderheid der bevolking wenscht dat het zilver ten volle tot aan munting gebezigd worde, mits evenwel de andere natiën meêwerken. Het beste middel om het gebruik van het zilver te vermeerderen, is het ophoopen van goud in Amerika. De president beveelt spoedige aanvul ling der marine aan om op alle zeeën de burgers der Unie te beschermen en hun nen handel uit te breiden. Op hel oogen- blik zijn er 14 oorlogschepen in aan bouw. China. Moorderijen op christenen. De Times verneemt uit Tientsin dat de oproerlingen in China verslagen zijn, maar dat zij nog moorden op christenen te Pakoe hebben gepleegd. Een mandarijn, die de moorderijen zonder tusschenkomen bijwoonde, heeft zich gezelfmoord. De engelsche missionnaris Parker, van Ctiao-Yang, is verdwenen. zoek u derhalve den gevangene in vrijheid te stel- n. Russell Mansfield, antwoordde de comman dant op gestrengen toon, ondanks rijne ontroering gij hebt besloten dat deze man zou sterven, cn ik mag niet nanuemen dat dit besluit lichtvccrdig is genomen bijgevolg kan ik u dc gunst niet toe staan, die gij vraagt. Gij, Dingle cn dc anderen, hebt erkend, dat gij redenen hatit om dezen man voor cencn spion te verklaren, en dat het gevaar lijk was, hem tc laten leven. De ontdekking zijner identiteit verandert niets aan zijne misdaad, cn of schoon dc slag, die Dinglc treft, niemand zoozeer ter harte kan gaan als mij zeiven, moet ik niette min mijn plicht in het oog houden. Dc gevangene moet ter strafplaats worden geleid, cn mijn luite nant zal zorg dragen, dat alles daar in gereedheid zij. Daarna wendde hij zich tot den krijgsman met de volgende woorden Voor dat dit vreeselijk, docli rechtvaardig vonnis wordt ten uitvoer gebracht. Monownno, wenschlo ik dat gij de misdaden bckcndcl, waar van men u heeft beschuldigd. Allen, die hier tegenwoordig zijn, geloovcn thans wel, dat gij geen spion zijl, doch zij denken dat gij dc voor name oorzaak zijt van den moord, op Mordaunt cn zijne medegezellen gepleegd. Een onpartijdige jury- heeft verklaard, dat gij den pood verdient, ik kan mij dus niet legen die uitspraak uerzcttcn. Kunt gij iets aanvoeren ten bewijze, dat gij aan Mor daunts moord geen deel hebt genomen. Laat Mordaunt zelf sprchcn.zcgdc Monowano daar ginds komt hij aan. deze woorden wees de gevangene met zijne band in dc nclniug der rivier. Aller oogen richt ten zich daarheen cn men bespeurde in de verte Ieder opmerkzame aanschouwer heeft met angst het immer toenemend ver meerderen der misdaden bestaligt, maar misschien niet eenen heeft met zooveel schranderheid er de oorzaken van ontle- iligd dan Uendergalm in de volgende lij nen van onbetwistbare diepgrondigheid. Men vraagt, zegt hij meer gendarmen om de toenemende strafbare feiten en misdaden te beteugelen. Dat gaat altijd samen Hoe meer priesters hoe meer gendarmen. Dat bewijst hoe de bemeldragon- ders (die op niets anders uit zijn dan om het volk meer in domheid en slaalschheid te houden het zedelijk peil van 't volk verhoogen Niet waar, Uendergalm, hoe meer het godsdienstig gevoel zich in 't hert der menschen ontwikkelt, hoe talrijker de misdaden worden hoe meer de mensch denkt dat in een toekomend leven niet alleen de daadzaken maar zelfs de be geerten met eene straf zonder einde zul len uitgeboet worden, hoe meer hij ge negen is zich in 't modder zijner driften te wentelen en zich blindelings in eene zee van misdaden te werpen.... Niet waar, de priesters welke voor zending hebben die godsdienstige gevoe lens te ontwikkelen, de menschen het beheerschen hunner driften en herts tochten aan te prediken zijn de oorzaak dat het getal misdaden dagelijks toe neemt. Wij zijn gansch benieuwd nochtans hoe Uendergalm in eenen pennelwist zou slagen met geleerden alom gunstig ge kend die geenszins van klerikalism be schuldigd kunnen worden en die noch tans het tegeuovergestelde hebben ge zegd: Naar mate,schrijft Donoso Cortes, de thermometer van den godsdienst daalt, moet die van de onderdrukking klimmen. Wanneer de inwendige teugels van hel gelooi verdwenen zijn, moet men de uitwendige teugels der politie eu der gewapende macht inroepen. Zonder het geloof in God, roept Voltaire uit, is dit monster, de godde- looze, zijn God aan zijn eigen hij baant uit den weg wat hem hindert. Onze hedendaagsche besturen, zegt J. J. Rousseau in zijnen Emile, zijn onbe twistbaar aan het Ghristianism hunne zekerste en stabelste overheid schuldig en hun weinige omwentelingen. 't Is in den zegepraal, verklaart Vic tor Cousin, en in het voortplanten van op tien Ohio een vaartuig, dat langzaam het dorp naderde. Op zulk een afstand kon men onmogelijk zien, wie er in was doch dc gevangene had met zooveel zekerheid gesproken, dat men de uitvoe ring opschorste, totdat het feil was opgehelderd, Dc menigte die zich om den krijgsman verdrong, liep nu naar de rivier cn wachtte met ongeduld dc aankomst der boot af. Men kan er zich geen denkbeeld van maken, in welk een staat van over spaning allen verkeerden, de jonge Dingle alleen had zijne gewone kalmte behouden. Men kon reeds dc witte zeilen, die in dc stralen der zon blonken, zeer goed onderscheiden, doch de bemanning kon men nog niet in bet oog krijgen. Eindelijk sprong Jenkins, dc ongeduldigste van allen, in dc hoogte en zwaaide met zijnen hoed. Ik wist wel dat het Mordaunt was, hij zelf staat aan het roer. Ziet gij niet, hoe bij ons allerlei teekens geeft. En daar hebt gij Caswell Brilt ook, die met de anderen roeit. Hetgeen hij zegde was maar al te waar. Eenigc oogcnblikken later slapte Mordaunt met al zijne manschappen, Brilt er onder begrepen, aan wal. Na velen hunner met een handdruk tc hebben ver welkomd, vroeg Mordaunt aan den kommaudant wie de man was, die daar door schildwachten om ringd stond. Dat is Monowano, antwoordde hij, hij is ter dood veroordeeld, omdat hij den rol van spion heeft gespeeld, cn u met uwe makkers in de macht der Indianen heeft doen vallen. Mordaunt naderde den jongman en stak hem de hand toe Dank, Monowanozegde hij aan u hebben wij ons leven te danken. Men beschuldigt u dat gij een spion zijt, dat men u onmiddellijk in Vrijheid stelle, trouwer vriend dan gij hebben wij nooit het Christianism dat ik al mijne hoop plaats voor de toekomst der mensch- heid. Zonder den Godsdienst, dacht Napo leon I, zouden de menschen elkander verscheuren voor de schoonste vrouw en den grootste» appel. Laat nooit foe, herhaalde dikwerf de vermaarde stichter der Vereenigde Staten, Washington, dat opvoeding en godsdienst gescheiden worden. Had de Christene Kerk niet bestaan, schrijft de groote staatsman Guizot, de wereld zou aan de brutale stoffelijke macht zijn overgeleverd, 't Is aan de Kerk dat wij de hedendaagsche bescha ving te danken hebben, want inde Kerk, voegt Michelet, de geschiedschrijver of liever de romantieker der fransche om wenteling, er bij, beheerscht het verstand de geest, de macht, de stof. Niet noodig is het, zoo ver te zoeken om overtuigd te zijn, dat grootere dwaasheid, Dendergalm, niet kon uitkra men. Het gezond verstand is meer als ge noegzaam om dien ellendigen zeeveren rimram naar weerde te schatten en de natuur en de inborst ie peilen endoor- gronden van het blad dat zulko walge lijke en leugenachtige beschuldigingen uitkraait. Wat wordt er dagelijks door Kerken priesters voorgehouden Is het 't beteu gelen der driften niet, die den mensch tot het begaan van misdaden voeren De bevestiging dier leerstelsels ligt in een toekomstig leven waar goed en kwaad zal geloond en gestraft worden. Die hoop alleen kan de mensch verster ken om de ongelijkheden van het tegen woordige leven te verdragen en zijne hertstochten in te toornen. De hoop op een beter leven wordt door het liberalism weggevaagd eene gelukkige toekomst is, volgens Uender galm, priesterwaan op niets gesteund en door niets bewezen. Het lot van den mensch bepaalt zich alleenlijk op het tegenwoordige leven. Moet dan de alge- meene kreet niet zijn e laat ons genie ten, wij hebben maar een leven. Is het niet natuurlijk dan, dat het volk met burgor Reulig uitroept a Voor eene flesch bordeauxwijn staan wij onze plaats in den hemel af. Wat zeg ik de hemel Wij willen er niet van, Wal wij vragen is de hel met al de wellusten die voor- gaan. De samenleving dus berust op de macht, op de bajonnetten van soldaten en politiemannen, die Uendergalm toe juicht als zij tegen zijnen vijand de Kerk zijn gericht. Voor de macht moet de Kerk buigen Aan zijne driften overgelaten,zal de mensch dan ook, wanneer hij de stem van zijn geweten in zijn hert heeft uitgedoofd,blin delings de voorschriften der nutuur vol gen. De begrippen van rechtveerdigheid zijn ondermijnd of liever is hij de mach tige. Weet hij zijne schanddaden aan het oog van moeder justitia te onttrekken, het recht is voor hem, alles is in den besten regel Moeten in dit geval de misdaden niet aangroeien Hoevelen zijn er niet die op het punt hunne eerlijkheid te verliezen, niet zijn teruggekeerd tot den goeden weg, bij de enkele gedachte dat God hen eens vinden zal en rekening van hunne daden zal houden Ontneemt aan de menschheid, hei ge dacht der Godheid en do kreet Genot en Wraak die burger Frankel op een inter nationaal Congres in Gent uitbraakte, mag geen verwondering meer baren. Het liberalism heeft het progressism voortgebracht en deze gaat hand in hand met de socialisten. De doctrinaire» randden de Kerk aan, de vooruitstrevers hare leerstelsels van God en ziel die door het materialism vervangen wierden dat niets kent dan de stof, geen andere God aanbidt dan het genot. De socialisten doen niets anders dan de gevolgtrekkingen leiden uit de liberale grondbeginsels indien die dwaze leerstelsels dien naam verdienen. Pierre Leroux, een socialist, heeft daarover een bladzijde geschreven, die Uendergalm wel zou doen, eens te over wegen. Luistert Vermits er op aarde, niets meer is als stoffelijke zaken, stoffelijke goederen als goud en mest, geef er mij mijn aan deel van, mag iedereen die leeft met volle recht zeggen. Uw aandeel is u gegeven, antwoord schuchtcrend het spook der hedendaag sche samenleving. Dit aandeel is onvoldoende her neemt de man. Gij waart er nochtans eertijds meê te vrede», zegt het spook. Eertijds was er een God in den Hemel, een paradijs te winnen, eene hel te vreezen. Er bestond ook op aarde eene samen leving, en daarin had ik mijn aandeel want was ik onderdaan, dienstknecht, toch had ik mijn recht, het recht te ge hoorzamen zonder mij te vernederen. gehad. Weinige woorden waren goed om uit te leggen wat er gebeurd was. Mordaunt vertelde dat Mono wano hem korten tijd na dc scheiding der twre booten had gewaarschuwd, dal het geklots hunner riemen was gehoord door ccne talrijke bende Indi anen, en dat deze hen thans met eene groote kano zochten. De jonge krijgsman had hem en dc zijnen vervolgens naardc monding cencr rivier gebracht die zich in den Ohio ontlast. Op het oogenblik dat zij er in liepen, kwamen zij juist de kano voorbij, die zij trachtten tc ontloopen. Hun leven hing thans van de snelheid van hun vaartuig af. Mono. wano, die hen tot dusverre al zwemmende was voorgegaan, sprong in den boot en nam het roer in handen. Mordaunt greep een der riemen. Dc duis term's was zoo groot dat zij hunne vijanden op twintig passen afstand* niet konden zien. Dank zij de snelle vaart, die zij in bunnen angst aan don boot gaven, kwamen zij binnen weinige minuten aanmerkelijk vooruit, en bracht Monowano hen spoedig onder liet struikgewas, niet verre van een ander riviertje, zooals zij later bemerkten. Daar ried Monowanc bun aan, en aan wal te gaan de boot werd naar de andere rivier getrok ken en daar gingen zij wéér scheep, met oogmerk raar de kolonie terug te zeeren, want na al, wat Mordaunt reeds had ondervonden, had hij lot den terugtocht besloten. Monowano verliet hen om dc bemanning der andere boot ter hulp tc snellen, en zfj zetleden hunnen weg voort. 's Nachts hoorden zij geweerschoten en 's mor. gens zagen zij Casswel aan den oever staan, dien zij hij zich opnamen. Deze deelde hun don aanval der Indianen mcé en zegde hun, dat lijj met twee of drie anderen hel leven aan de schrandere han delwijze van Monowano te danken had. Toen Mordaunt had uitgesproken, trad William Dingle, zooals wij hem voortaan zullen noemen, voorwaarts, cn begon zijne geschiedenis te vertel len. Hij zegde hoe, toen zijne moeder bij zijns vaders afwezigheid ter dood werd gebracht, hij door dc Indianen werd medgenomen, en tc midden der Sbawnics werd groo'gcbracht Zijne moeder bc- hoordo tot den stam der Wyandots. Zij hadden haar vermoord, omdat zij met een blanke was ge huwd. Onder dezelfde tent met Tccumsch groeide hij op, cn zoodrj hij zijne jongelingsjaren had be reikt, dwong men hem te zweren zich bij dc blan' ken nimmer bekend te maken, op straf van gemar teld tc worden, ja zelfs den dood tc ondergaan Men tatouëcrdc zijn gezicht, bij nam dcklccding der Indianen aan, en zij waren overtuigd dat hij hun volkomen genegen was. Toen zij zijne bewon derenswaardige vlugheid bemerkten, sloegen zij bem voor bun spion tc willen worden, en bij nam hiermede genoegen, met het doel den Llankcn van dienst te zijn. Nooit was zijn vader of zijne natie uit zijn geheugen geweest, en hij had besloten aan beiden dienst te bewijzen, als zulks in zijne macht Daar hij ook verplicht was den schijn van de Indianen te behouden, had hij natuurlijk menig maal groot gevaar gcloopcn, docli altijd was hij slim genoeg geweest om zich er uit U redden bij deze laatste gelegenheid badden zij hein echter ge vangen in een net, waarnitl.ij onmogelijk konout- snappen. Hij haalde nu verschillende omstandigheden aan, waaruit duidelijk bleek, dat de blanken geen recht had ien om hem als een spion aan tc merken. Hij voegde erbij, dal hij menigmaal op het puut bad gestaan, zich aan zijnen blanken vader bekend te Mijn meester gaf mij zijne bevelen niet zonder recht, niet in den naam van zijne schraapzncht zijne macht vond zijn grondbeginsel in God, die de ongelijkhe- 1 v™?-- ?et. ,tegen\voordige leven loe- ii j /V ",ad^en dezelfde zedenleer, den zelfden Godsdienst, de zelfde koesterende hoop op eene eeuwige toekomst. In naam van deze zedeleer, van dezen Gods dienst, was dienen mijn lol, bevelen het njne. Maar gehoorzamen, was aan God gehoorzamen en mijne genegenheid en opoffering betalen aan mijnen bescher mer op aarde. En was ik in de burger lijke samenleving zijn ondergeschikte ik was zijn gelijken in de geestelijke sa menleving, die den naam van Kerk draagt. En deze Kerk.was zij de voorzaal, hel nabeeld mei der wezentlijko Kerk, der nemelsche >lk verdroeg om verdiensten in te zame- ien, ik leed om eens het eeuwig geluk te genieten. h 6 Ik had het gebed, ik had de sacramen ten, ik had het leedwezen en de vergif fenis van mijnen God. Dit alles heb ik verloren. Gij hebt mij geleerd dat er geen Paradijs te koopen was, dat er geene Kerk meer bestond ik weet zelfs niet of nog een God bestaat. Dus wil ik mijn aandeel op aarde. Gij hebt alles op stof felijk genot bepaald ik moet mijn aan- Xan bebben- Gij hebt mij een Iaradijs in den Hemel geroofd, ik wil bet op aarde. Wat meer is, Dendergalm, in uwe eigene woorden van het zelfde nummer waar gij die dwaasheid neérschreeft, liet uwe veroordeeling. Ja, gemakkelijk is het, als men eens anders wil kan volgen als men slechts leeft in hope op later en onverschillig omtrent het heden.... gemakkelijk is het met te denken, dus niet te twijfelen, d. i. lijden gemakkelijk is het niet te streven met te zoeken, dus niet teleurgesteld té worden, d. i. te lijden. In Düitschland mag men niet ongestraft met de Hll. Sacramenten van aen R. K. Godsdienst spotten. SpiersI026'1^a'zer billing van Munchen 2 December. De opsteller der sociaal-democraat Munchener Post, Jordan.had heden vóór de Rechtbank der gezworenen nopens misdaad legen den Godsdienst te verantwoorden. Den 27 september behelsde het sociaal-demo craat orgaan, in zijn zondagsch bijvoeg- makcn, docli dat zijn eed hem biervan had terug gehouden, endat hij dit zoolang had verschoven, totdat het hen. onmogelijk was nog langer te zwij gen. Eerst twee jaar later vertelde William Dinglc aan zijne vrouw, hoe weinig het gescheeld had, dat hij in de opene vlakte voor hunne hut was dood -eschoten. Het was dien avond koud cn stil, en Maude was als verstijfd van schrik, toen zij hen» dc Iiijzooderheden van dit vreeselijk tooncel zoo vroolijk hoorde beschrijven. Doch het vuur knet terde in den haard, en terwijl hij beurtelings zijne lieve vrouw cn zijn vader, den oudcu verkenner, aanzag, voegde hij er bij Gelukkig is die tijd voorbij, cn zijn thans al len overtuigd dat Monowano bun vriend is. Zijn leven iang behield de jonge Dinglc iels van liet Indiaansch karakter. Het was zijne gewoonte veeltijds eene figuurlijke taal tc bezigen en zich in een gezelschap stil cn deftig te gedragen. Hij hield niet op inliet vervolg dc» blanken blijken van zijne toegenegenheid te geven, door hun nog ge wichtiger diensten tc bewijzen dan die, waarover wij reeds gesproken hebben. Getrouw aan mijne belofte, zag Dick Dingle van het verspieden af, nu bij zijnen zoon had weerge vonden. Dc overige dagen zijns levens bracht hij niet hem door, cn toen zijne kleinkinderen groot werden, wist hij ze te vermaken met zijne vertel seltjes en sprookjes. Hij bereikte een zeer hoogen ouderdom, eii zijne nagedachtenis is nog in zege ning hij dc gezinnen, welke die uitgestrekte oorden bewonen, Kin de.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1891 | | pagina 1