m Zondag 24 Januari 1892, 10 centiemen per nummer 46ste Jaar N. 2640 NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. MEID m IK SCHOUT. In 't Geuzenleger. Dij de socialisten. DE DENDER-BODE. ABONNEMENTPRLJS Jit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voo zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij G. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, V° 31, en in alle Postkantoren des lands. Calque inga AMONCENPRIJS I Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr 1,00 Vonnissen op 3® bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Pos ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Wij gaan er over en vragen Vooruit hoe hij die geoefende koks, die meiden en knechten goed zal kunnen bezoldigen Geld heelt, zegt Bebel zelf, geen reden van bestaan in de socialistische wereld. Dit wordt afgeschaft. De werkman na afgelegde taak, krijgt een bestempeld pa pierken en kan dan alles krijgen wat zijn hertje lust. Iedereen zal dus zooveel heb ben als die geoefende koks met afgelegde examen want voorrechten in den socia listen Staat zijn onbekend. O enderbode heeft reeds dikwijls door uitknipsels uit geuzenbladen bewezen dat de geuzen de herziening als een zwart spook aanzien en dat bun waggelend schuitje in die vraag heel gemakkelijk lek zou kunnen geslagen worden en vol strekt schipbreuk lijden. dat de hoofden dier partij beurtelings de rol van Robespierre, Danton en Marat zouden kunnen aannemen. De geuzen weten niet van wat hout pijlen maken: wat doen wat laten wat aan vangen? Daarmeê nochtans is de veldslag niet gewonnen, de socialisten, de rooden zijn daar nog die onverpoosd arbeiden en zich krachtdadig voorbereiden tot den heeten strijd die welhaast plaats grijpen zal.Hunne sprekers loopen het land door, overal worden meetingen gegeven ten voordeel* van het algemeen stemrecht. Dit is in hun gedacht slechts de eerste stap tot de verwezenlijking hunner om- verrewerpende plannen met het alge meen stemrecht willen zij zich meester maken over den Staat om dan met eene eenvoudige wet tot de onteigening der onroerende goederen over te gaan. Het recht van bezitten is geen natuurlijk recht maar hangt gansch en geheel van den menschelijke wetgeving af.... AELST, 23 JANUARI 1892 Politiek overzicht. Frankrijk. De katholieken en de Re publiek. Vijf Fianscli* Kardinalen HH. HH. Desprez, Lanpénieux, Place, Ri chard en Foulon (respectievelijk Aarts bisschoppen van Toulouse, Reims, Ren- nes, Parijs en Lyon hebben een manifest gericht tot hunne katholieke landgenooten, met het doel hen den te volgen weg aan te duiden. In dit stuk wordt vooraf gezegd dat de katholieken zich bij eiken, dus ook bij den tegenwoordige!) regerringsvorm kunnen aansluiten. Het land heeft be hoefte aan vastheid van regeertngsvorm, aan godsdienstige vrijheid. De katholie ken moeten op grondwettig terrein strij den voor den bedreigden godsdienst en moeten het concordaat eerbiedigen. De staatkundige instellingen van hun land kunnen zij oprecht en vrijmoedig aanveerden. Gedurende de laatste twaalf jaren echter zijn de daden der regeering, in strijd met de katholieke leer en ook met de eigen verklaringett van het gou- nement. Eene practische godloochening is regel geworden; openbare gebeden zijn afge schaft in de Kamer en school, de zon dagsrust ontheven, de begrafenissen ont- christelijkt. Een nieuwe willekeurige toe passing der organieke artikelen is in aantocht, en de vrije beweging der Bis schoppen wordt belemmerd, en zelfs hunne benoemingen het budjet van eere- dienst wordt besnoeid, traktementen worden ingehouden. De religieuzen zijn uit hunne woningen verjaagd, hunne goederen worden on- rechtvecrdig belast. Het openbaar onder wijs is godsdienstloos gemaakt, het bij zonder onderwijs wordt bemoeilijkt. De seminaristen worden tot den krijgsdienst verplicht, de echtscheiding is ingevoerd, de geestelijkheid uit de gasthuizen en weldadigheidsinrichtingen verdreven, vrome stichtingen en schenkingen wor den aan hare bestemming onttrokken,de priesters aan willekeurigheden van mai- res en kerkfabrieken onderworpen, enz. enz. Tegenover dat alles is nauwe aaneen sluiting van alle katholieken dringend noodzakelijk, om met vastheid op te tre den want zonder eenen Staat in den Staat te willen vormen, wil de Kerk ook geenszins een onderdeel in het rader werk van den Staat uilmaken. Duitschland. Duilsche Rijksdag. De Duitsctie Rijksdag heeft woensdag het ontwerp, strekkende om de verlaging DE (lle Vervolg). Zou liij dergelijke dingen wel koopcu 1 sprak de man, met een ongeloovigcn oogslag naar het weefsel, dat op het oog weinig weerde scheen te hebban. Dc twee zijden kleeren en de sbal beeft hij wel gekocht, maar zulk voddcrig goedje 11k denk, dat hij mij uit zal lachen. Liever nog een paar zilveren lepels, vind ik. Dc leste sprak het meisje verontweerdigd. Waar denkt gij aan Moei ik haar een tinncnlepel naast de teiloor leggen t Dat gebeurt niet zoo lang ik eene hand kan uitsteken I Gij begrijpt dat zoo nitt, Frits, vervolgde zij kalmer, terwijl zij de kant opvouwde en hem die toereikte. Ga gerust naar den jood, hij weet even goed d>- weerde van kant als van goud... Hebt gij morgen tijd en mis schien zelf iets in dc stad te doen Al had ik geen tijd, dan moest hij gevonden worden gij weet. Ja, ik weet, dat gij een goed, braai menscb «11». Deze eenvoudige, maar op innigeu toon, uitge- der graanrechten ook op de granen in etiirepót toe te passen, in handen van eene commissie gesteld. Van vrijzinnige en liberale zijde werd dezelfde uitbrei ding ook verlangd voor meel, dat door duiïsehe molenaars gekocht is, terwijl het nog in Nederland lag. Eerstdaags wordt bij den Bondsraad een pruisisch ontwerp ver acht, strek kende tot beperking der duilsche land verhuizing. Samenzweering Een bericht aart deu Daily News, uit Weenen meldt, dat ver scheidene hooge bedienden der russische spoorwegen aangehouden zijn, als meé plichtigen aan een nihilistisch complot, dat voor doel had, den keizerlijken trein in de lucht te doen springen tusschen Kazan cn Moseou. Deze ambtenaars zouden de nihilisten inlichtingen verschaft hebben, voor bet aanleggen van mijtten op den af te leggen weg. Opdat zij niet aan bun werk zouden gestoord worden, hadden die ambtenaars een teeken gegeven, zoo dikwijls een trein vertrekken moest, en op het punt was, voorbij te rijden. De nihilisten hadden hun werk bijna voltooid, toen zij door eenen boer ont dekt werden, en de vlucht namen, al hun gereedschap in den brand latend. Het teeken, waardoor de samenzweer ders van de komst van eenen .trein ver wittigd werden, was het over de baan loopen van een kleine jongen. Om het Valkaan. De Figaro bevat een goed politiek artikel dat doel inzien hoe onbehendig de fransche regeerings- nunnen nu te werk gaan, thans dat ze door het geval van Gronstadt op zulken goeden weg zijn. Men ziet, alle landen trachten de gunst te verkrijgen van het Vaticaan en vooral de Staten van het Drievoudig Verbond zijn vol voorkomenheid voor den Paus Italië wel is waar uitgezonderd. Duitschland heeft in de kwestie van den aartsbisschoppelijken zetel van Posen in alles toegegeven aan den H Stoel in Oostenrijk stond graai Kalnocky op om de rechten van den Paus te verdedigen Engeland zeifis zoo vriendelijk mogelijk. Daar zit wel iets achter En ondertusschen, ondanks de verzoe ningsgezinde politie des H. Vaders ten opzichte van Frankrijk, blijven daar de regperders nog altijd dpn ouden slenter volgen. Ondertusschen halen de anderen de kastanjes uil het vuur Ge weet, als ze niet uit overtuiging eene vriendelijke politiek volgden tegenover den II. Stoel, dat ze dar. ten minste slim genoeg waren het te doen uil belang 1 sproken lof scheen hem verlegen te maken. Hij nam met eene linksche beweging de klak af en trok aan de koperen plaat met het grafelijk wapen. Men is op het oogenblik bezig met liet afba kenen van >.en spoorweg, zegde hij, om ccue andere wending aan het gesprek te geven. Ja, en gij kunt denken, dat het bij ons niet weinig stormde. Het was toch een ongeluksdag. Zij zweeg en heet zich op dc onderlip. Ik wil liet wel geloovcn. Maar het is toch bespottelijk, d.-it de oude heer om zich die zaak altijd zoo driftig maakt. Het moest hem eigenlijk hetzelfde zijn. hij beleeft hel toch niet, dat de rails door den hof van de pachthoeve loopen, of de iokomoticf om den hoek van het iiuis snort. De nieuwe heer van bet goed zal wel spoedig oprui ming houden, en, hij is in zijn recht. Ja, in rijn volle recht bevestigde zij op tamelijk barschcn toon, terwijl zij de schouders ophaalde wat geeft hjj om de onder betrekkiog. Och ja, wat vraagt too'n jongen wildzang naar c.-nc oude vriendschap, waarvan hij nooit iets gezien lieeA Men kan het hem niet kwelfjk nemen I Ik heb hem gisteren in het voorbijgaan gezien, een knap man met een deftig voorkomen cn frisch en gezond. Hij schijnt iels kortafs (c heb ben, iets wat de hecren van den geldzak nog meer over zich hebben dan die van den adel die loon ken ik uit den lijd, toen ik officiers-oppasser was. Hij stond met dou pachter Griebcl aan deu hout» Een vraag, die de socialisten erg in nesten steekt en waarop zij nooit dan onverstaanbaar, stamelend antwoorden, is deze der persoonlijke diensten. De rij tuigen worden bij de socialisten niet afge schaft, verre van daar. Vooruit vermenig vuldigt It'un gebruik iedereen zal in de socialistische lialtvastenwereld in karos zwieren kunnen en volgens een onlai gs geschreven artikel, zullen er eene me nigte in de oudemannenhuizen beschik baar zijn. Maar een rijtuig veronderstelt een koetsier. Wie zal willen koetsier spelen als er geen geld (en geld bestaat bij de socialisten niet) meer is om dezen voor zijne moeite te bdoonen Wie zal in openbare spijshuizen, de ka lanten bedienen, die met hun bestempeld papierke, door liet bestuur afgeleverd, komen om hunnen eetlust te voldoen Wie zal de bezoekers der openbare wijn huizen en magazijnen bedienen Wie ik vraag het nog eens. Mag men wel zeggen dat deze diensten iels bijdragen tot de voorlbrengst der ge bruiksvoorwerpen En nochtans bij de socialisten geldt als grondbeginsel aan ieder volgens zijne vei diensten. Hij krijgt zegt Bebel (De vrouw bi. 359) wat hij de maatschappij leverde, niet meer, niet min der. Bij de socialisten,dank aan de wonder bare uitvindingen die zij doen zullen als zij eens als onbeperkte meesters over de samenleving troonen, zal men slechts 3 ol wie weel niet meer dan twee uren werken moeten. Nu, een koetsier, een garpon in een spijshuis na dapper zijne drij uren te hebben gedaan, welke voortbrengselen, welke verbruiksvoorwerpen heeft hij de maatschappij geschonken Heeft hij niets voortgebracht,dan krijgt hij zijn bestempeld papierken niet, want heeft hij volstrekt recht op niets, 't zij ge lijk op welk verbruiksmiddel. Als men voor die diensten hoegenaamd geeno belooning krijgt, wie zal ze nog oj> zich nemen willen De socialisten hebben 't middeltje ge vonden om dien knoop los te rukken. Het werk alsdan, zeggen ze, zal een verm iak, een genoegen zijn, iedereen zal den arbeid beminnen en al zijne krachten weiden aan hel algemeen welzijn. Dat zijn felle menschenkeimers, die brave socialisten. Een achtbare schrijver heeft het punt dat in de socialisttsche wereld iedereen te voet zal moeten gaan, opgemerkt en is door Vooruit als een lompe vlegel,als een domper uitgescholden geweest. En nochtans zonder persoonlijke dien sten zijn geene rijtuigen gebruikbaar.Kan men zijn eigen peerd niet inspannen, zoo zal men dan te huis moeten blijven of te wel zal men zijnen gebuur moeten roepen om pen handje bij te steken en dat waar broederlijke liefde. Zal die immer wel tevreden zijn Over de vraag der persoonlijke dien sten konnen de socialisten al niet vele zegge. Het was onvoorzichlig aan dit koorde ken te trekken. Burger Guesde. een franschman is in de lokalen van Vooruit pen voordracht komen geven over de sa menleving van morgen. Hij heeft die vraag dan ook moeten aanraken en n clit af gezegd Weg met die duizenden mei den en knechten die niets doen dan 't werk dat elk voor zich zelve zou moeten verrich ten. Dus geene meiden of knechten meer, elk voor hem,eik voor en op eigen hand In zijn nummer van 6 Januari in een schrijven over de behandeling der ouder lingen in den socialistischen Staat van morgen,waar over Denderbode reeds heeft gesproken, komt onder andere schoonig- heden, het volgende voor. a In plaats van biddende en droomende broerkens zouden wij er eene massa be dienden aanstellen, geoefende koks, gareons, ziekendienaars, knechten die dour examen allen zouden bewijzen, dat zij de noodige ken nissen bezitten die den mensch tot een geschikten helper voor den ouden man maken. Moor een goed bezoldigd en uitge kozen personeel zouden de ouderlingen geholpen en getroost worden. Geene meiden of knechten zegt Guesde in 't lokaal van dit blad dat twee dagen te voren een prachthof afschilderde on mogelijk in toepassing, waar meiden en knechten, met afgelegde exaaras, de voor naamste rol spelen. Wie moeten wij dan gelooven of Vooruit of Guesde? Ei merke wel het verslag der redevoering van den franschen woorden- kramer is door Vooruit zelf weérgegeven zonder eenige bemerking. Dus zwart en wit op een tusschenpoos van acht dagen. Beweert Vooruit dat hij gelijk heeft,hoe zal hij 'ijne zienswijze mei het grondbe ginsel door Bebel uitgedrukt, doen over eenstemmen hebben de knechten en mei den met een duit den socialen rijkdom vermeet derd Dus, volgens Bebel zouden die drom mels niets krijgen,daar/.ij de maatschap pij niets schonken. Wie zal in dit geval dit fijn postje aannemen Wat meer is, volgens Vooruit, niette genstaande de zienswijze van den grooten pontifex Bebel die Vooruit zelf tegen een aanval van T blad Le Sul/rage universel van Alfred Defuisseaux krachtdadig ver dedigd, zullen die knechten en meiden goed bezoldigd worden. Wij vragen hoe is dit mogelijk in den socialistischen Staal. Volgens Bebel niets volgens Vooruit meer als anderen Bij elke gelegenheid dat de werkzaam heid der katholieken in 't oog schiet,laten zij alarmkreten hooren om toch het libe raal gevoelen dat zoo diep ligt ingeslapen wakker te schudden. Dit was weêr eens 't geval bij de ver- eeniging der katholieken van Dixmude waar een spreker er de aandacht op in riep dat, in de toekomende kiesveldsla- gen, de strijd zou verplaatst geworden zijn en tusschen katholiek en socialist geleverd worden. Onze geuzen begrijpen dat de herziening, dat de uitbreiding van het kiesrecht hen niet veel profijten zal afwerpen, integendeel. Ook gaat klepper Etoite Beige in een schrijven getiteld Attention los, wilt zijne parlijgenoo- ten op doen springen, zoo niet blijft er niets anders over dan ons testament te schrijven en ons te zelfmoorden. De Chronique slaat denzelfden akeligen toon aan. Vereeniging, vereeniging schreeuwt ze gedurig, want anders moe ten wij ons zeiven afvragen waarwij naar toe varen En de antwoord ligt gereed, naar de dislocatie ofte ontbinding, ver val en ondergang. Wat zal Üendergalm daarvan zeggen! Dit is voor ons, katholieken, een felle spoorslag onze krachten bijeen te bren gen en geen moeite te sparen om de zaak van rust en vreê, van stille welvaart en immer ontwikkelden voorspoed te doen gelukken. De katholieke partij gaal dus welhaast tegenover het socialistische le ger staan, 't Is met hem dat de slag gaat geleverd worden. Op dus mannen die uw vaderland zijne veiligheid en oi>afhank< lijkheid bemint, die de rust van uwe haardsteden bemint, vliegt in 'i harnas tegen de partij van op roer en on wenteling die de parijsische communie van 1871 ophemelen en ver hellen kunnen en voorwie de groote Fransche omwenteling van verleJene eeuw het paradijs is dat ze droomen om- Slechte lezingen. Er zijn twee soorten van slechte en gevaarlijke geschriften goddelooze en ze telooze, Vooreerst de goddelooze. Men spreekt er zonder eerbied van God, van de heiligen. Men houdt er den zot met den gods dienst, met de ceremoniën, met de mi rakels. Men bestrijdt er de Kerk, men ver- valscht hare geschiedenis men verklaart haar vijandig aan den vooruitgang. Men lacht er met de priesters men werpt op hen, zooveel men kan, het slijk der lastertaal. Een ernstig man zal die lezen en de schouders ophalen, 't Is te dom voor hem om er mede te kunnen lachen. 't Is ook te klaarblijkend valsch om er geloof aan te geven. En nochtans die lezingen zijn een doo- delijk vergift voor eenen christen. Hij schokschoudert bij de eerste le zing. Hij lacht bij de tweede. Hij eindigt mei alles voor klinkende munt aan te nemen. Vele jongelingen ken ik wier geloof door de lezingen van goddelooze ge schriften schipbreuk geleden beeft. Dus gevaarlijk is die lezing. Ik noem ze ook schandig. Dat godsdiensthaters den spot drijven met al wat verdient geacht en geëerbie digd te worden, dat is laag. Maar ziehier eenen christen, eenen katholiek. Men biedt hem geschrilien, waarin de God dien hij aanbidt, geloo chend wordt waarin de Kerk, zijne Moeder, gehoond wordt waarin da priester, zijn eenige getrouwe vriend, zaagmolen, dien hy wil later, verbouwen, nu, die is versleten genoeg. Het meisje wendde zich af, als luisterde zij nau welijks naar hetgeen Frits zegde zij nam den willen doek Tun de bank, om dien weer over het hoofd te slaan. Maar liet gaat mij tocb aan het hart, dat het oude Hertenveld zoo ondersten boven wordt gezet, voegde hij er bij. De pachthoeve staal al niet vas ter dan dc houtzaagmolen het beste voorwend sel, om korte nietten te maken. Dat hjj ons, zegde het meisje bits, terwijl zij driftig de tippen van den doek onder dj kin dichtknoopte, dat hij ons op straat zette I Hel zij zoo laat hem zijnen gang gaan Maar ik kau 's nachts niet slapen als ik eraan deuk, waar wij dc zieke onder dak zullen brengen de stem be gaf haar. Nu, dat is toch wel het minste, sprak bij met zijn gocdhartigen glimlach op liet gebaarde aange zicht. Ziel gij mij voor zoo'n jongsken aan, dat ik het uitgeleerde, zwakke vrouwtje niet op mijnen arm zou kunnen wegdragen Uren ver wil ik haar dragen, dc goede, oude dame, en zij zal nici den minsten schok in hnrc^pijnltjkc ledematen gevoe- jcn. Eii zoo er is hel lot hierloo ook niet. De schoone boekkamei' aan de zuidzijde is zoo groot cn licht daar km haar bed staan cn riet zij van twee kanten in het groen dat zal haar goed doen. Eu de oude heer beeft bet bier aau hel venster ook veel gezelliger dan op dc pachtbceve er gaan hier nu cn dan nog roenschen voorbij op de paeht- hoeve ziet hij alleen dc leege voorplaats, waar de twee, drie overgebleven kiekens kukelen en krabbelen. Gij zijt trouw als goud, Frits, maar... En liet kamerke daarboven, ging hij voort, zonder op hare tegenwerping te letten, terwijl hij met den duim naar het venster wees, waarbij de vogelkooien hingen, dat is het schoonste van het lieele huis ik laat er eene kleine stoof zetten, en daar kan eene jonge dame in den zomer en in den winter schilderen en in haar vrijen tijd een schoon stuk geld verdienen. Van op straat zetten kan dus geen sprake zijn... Het hoofd maar opgehouden, dat is het voornaamste. Ja, dal zal ik, sprak zij op vasten, min of meer uildagendcn toon. Het grillige lot zal moeite hebben, mij terneer te werpen. Nog weet ik niet, wat moedeloosheid of wanhoop is, cn daarbij ge voel ik de kracht der jeugd in mijne lianden... Niemand zal liet aan inij zien, dat mijn beetje ge voel van eigenweerde tusschen beide niet zoo lijd zaam is, als liet moet. Eu dan zijt gij er ook nog. Frits, mijn trouwe steun, ij slak dc Imnd naar de inand uit. Nu moet ik naar huis. daar wacht mij veel werk. En ik moet ook nog strijken, de arme zieke zal cn moet mor gen schoone bcdgoidijueii hebben, maar mijn voorraad van mastcloppcu is op een glimlach scheen als zonnelicht over haar gelaat, daarom heb ik die groote mand meógchr.icht. Hij lachte, nam de mand cn tevens liet brood uit liet venster cn haastte zich het huis open te doen. Kort daarop kwam hij met dc mand vol terug. Door liet boscli zou hij ten minste voor haar de vracht dragen, zegde hij afwerende, toen zij de hand daarnaar uitstak eu nu slapten zij eeudrach- tig naast elkander voort, twee prachtige gestalten, die hij elkaar pasten. Eu dc hond liep aan deu anderen kant naast het meisje, als ware zij het eigendom van zijnen meester, dat beiden iever zuchtig cu beschermend in hun midden moesten nemen. Markus stapte haastig uit dc bosschagie cn zag hen na, stiak cn onafgewend, tul zij in de krom ming van den weg verdwenen. Daarop schoof zijn blik somber over liet huis... Hoe lang zou het du ren, dat nette gordfjntjes voor dc kale venstrrs hingen en eene jonge vrouw er uit loerde Eene gekke gedachte naaping van de manieren der be schaafde wereld en liet broodbakken, wasschcn cn schrobben van dc aanslaande boscliwachters- vrouw 1 Toch w.is het zoo. Deze twee mcnschcn werkten en zorgden samen voor hunne verarmde meesters, cn dc trouwe kameraadschap zou eindelijk over gaan in eenen huwelijksband dal sprak vuu zelf. Wat wiJdc eene schamelgekiccde dienstbode, die bier bij niemand bekend was, meer Hare toe komst was verzekerd, als zij vrouw werd zij kreeg een schoon buis in 't boscli en een knappen man, die bovendien met den neus in natuurkun dige boeken zat. Dit onbegrijpelijke meisje met hare onbepaalde opoffering kon dan de hulpbehoevenden, die haar zoo dierbaar waren, in l.aar eigen huis hebben. Zij kon voortgaan met mejuffrouw dc gouvernante te bedienen en over dc leste zilveren lepels te wa ken, opdat geen onedel metaal de lippen barer meesteres aanraakte. En op het schoone bovenkamerke zouden de vrldblocmroikers geschilderd worden- had de boschwachter gezegd... Voor den duivel, neen, mijnheer groenrok, zoo ver was bet nog niet. De heer van den geldzak met zijn brutalen officierstoon liet zich niet beschamen, ook niet dmr den goed betaalden boschwachter van zijne grafelijke Hoogheid. Hij zou hem nog veel minder liet genoegen doen, den acbtersUlligen pachter op straat te zetten, opdat het huwelijk met de meid van den schout niet dat zonderlinge meisje, waarbij men dikwijls denken moest, dat niet de manieren, maar wel de klcercu geleend waren des te spoediger kon voltrokken worden. Hierin vergiste mijnheer dc boschwachter zich deerlijk Met een krachtige» sprong in bet dichte hout, wendde M. .Markus zieh van liet stille huis weg en giug terug langs waar hij gekomeu was. vVYoidl voortgazel.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1892 | | pagina 1