Zondag 31 Januari 1892, 10 centiemen per nummer 46sfe Jaar N. 2642 NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN T ARRONDISSEMENT AALST. Eerlijk Zoo zullen wij lsven. De nieuwe Schoolwet in Duitschland. DE DENDER-BODE. ABONNEMENTPRI.AS Jit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voo zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij G. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, 31, en in alle Postkantoren des lands. ANNONCENPRIJS Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr, i,00 Vonnissen op 3" bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Pos ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Calque snana. AELST, 30 JANUARI 1892 Politiek overzicht. Pakijs, 29 jan. M. de graaf d'Haussonville heeft giste ren avond, in eene vergadering des Asso ciation catholique, eene belangrijke rede voering uitgesproken, waarin hij de noodzakelijkheid heeft aangewezen voor monarchisten en katholieken zich ',e ver eenigen, om het ontwerp der regeering op de vereenigingen te bestrijden. De XIX* Siècle verklaart van den be stuurder van eeredienst vernomen te hebben, dat er geene kwestie is van ver volgingen tegen de Cardinalen,schrijvers van de gekende verklaring. Duitschland De keizer en de school wet. >len hecht eene bijzondere poli tieke beteekenis aan het feit, dat woens dag, bij gelegenheid van 's keizers Rebobrtedag, de minister van eeredienst, graaf Zedlitz, met den Kooden Adelaar eerste klas werd begiftigd. Daaruit wordt afgeleid dat de keizer besloten heeft, in de dreigende ministe- riëele crisis den ministsr van eeredienst tegenover de meer liberale leden van het kabinet te handhaven. De toon van de liberale bladen is hoe langer hoe meer verbitterd, omdat zij zien dat hunne oppositie tegen de schoolwet hoogst waarschijnlijk vruchteloos zal zijn. De vrijheid van den Paus. De dag bladen hebben de maatregelen meêge- deeld die het Italiaansche gouvernement reeds genomen had, toen verleden week de valsche geruchten over de gezondheid des Pauzen werden rondgestrooid. Zoo moesten onder ander, in geval van over lijden des H. Vaders, de Leonijsche stad en den omtrek ran St. Pieiers afgesloten en zorgvuldig afgespied worden, wie er in en uit hel Vaticaan zou gaan. Al die maatregelen moesten dienen, zegde men, om de onafhankelijkheid van het conclaaf te verzekeren. O be zorgdheid der Italiaansche regeering, uw naam is huichelarij Neen, niet om de onafhankelijk van het conclaaf te verzeke ren naamt gij al die voorzorgen, maar wel om te beletten dat het conclaaf builen Rome zou vergaderen, omdat gij be vreesd zijt dat wellicht een buitenland- sche Cardinaal tot Paus zou gekozen worden en Engeland.Oostenrijk of Frank rijk alsdan misschien meer zouden ge neigd zijn voor de rechten van den Paus op te kompn, indien hij tot eene dier na tionaliteiten behoorde. Nu echter durven wij hopen, dat gij voortaan niet meer zoo onbeschaamd zult beweeren, dat de Paus in Rome alle mogelijke vrijheid genietdat hij, wilde (13* Vervolg). Zij vatte hem stevig onder den arm, en aan de andere zijde hielp M. Markus het gelukte dc jonge man kwam op de been, maar bij was toch nog te zwak om zonder steun verder te komen. Mij liet zich leiden dal hij echter zijo jammerlij ken toestand volkomen begreep, zag men aan de wanhoop, die in zijne trekken te lezen stond. Op het uitgestrekte grasperk voor hel heerenhuis was het gras gemaaid. De geur van het hooi kwam allen tegen twee dienstmeiden waren bezig het op hoopen te zetten zij hielden op en staarden met open mond dc groep aan, die langzaam nader de. Louise, die voor aan de deur stond en naar moeder en de forellen uitzag, liep verschrikt het drietal te geiuoet, terwijl haar de afhangende blon de vlechten op den rug dansten. Moeder, beeft hij zieh bezeerd vroeg zij met ingehouden asem, terwijl hare blauwe oogen met ontsteltenis en meilijden onder den breedea hij het Vaticaan verlaten en de waarbor- genwet erkennen,overal eerbied en hulde zou ontmoeten. Ja, zoolang de handelin gen van den Paus uwe plannen zouden begunstigen, zoudt gij hem beschermen, in elk ander geval zoudt gij het grauw tegen hem opjagen, dat hebben wij gezien op 2 october. In betrekking met het voorgaande, ontvangen wij nog de volgende tijding, die wij enkel ten titel van inlichting en onder alle voorbehoud, meêdeeien Aan de Chronicle wordt uit Rome gemeld dat Italië, Oostenrijk en Duitsch land gezamenlijk hun best doen, om bij de toekomstige kiezing van eenen Paus eene keuze te verzekeren, door welke de belangen van het drievoudig verbond be vorderd zullen worden, rn waardoor het vinden van eenen modus vivtndi met Italië mogelijk zou zijn. De Oosten rij ksche Cardinalen zouden in dien zin werkzaam zijn: voorts wordt er gerekend op den steun van Italiaan sche, Spaansche en Portugeesche Cardi nalen.Eene splitsing van het toekomstige conclave in voor- en tegenstanders der staatkunde van het drievoudige verbond is zeer waarschijnlijk. 'l fs ongelooflijk de volgende reken die in Vooruit van 27 Januari voorko men. 't Is om te twijfelen of de opstel lers van Vooruit wel een woord van de geschiedenis kennen; of zou men met de goede trouw zijner lezers zooverre den spot drijven durven, dat men zoo opzet telijk de waarheid den hals omwringt Zoo zal zij (de Kerk) zich weldra al leen bevinden. Alleen met haar bloedig verleden, dat haar het wantrouwen en den haat van alle weidenkenden heeft op den hals Zij wil de armen, die zij altijd onderdrukt en veracht heeft, terug win nen door in schijn met hunne wenschen in te stemmen. Dat durft Vooruit schrijven. De Kerk heeft een bloedig verleden, niet dat door haar het bloed wierd ver goten wat rechtstreeks door hare leer stelsels is verboden, maar in dezen zin dat het bloed der martelaren haar doop sel was, bij het intreden in de wereld. De Kerk verdrukt den arme, zij die aan duizenden en duizenden de slaven keten deed vallen. Zij die aan den heidenschen wereld van zinnelijke genoegens, die de slaven met verachting, spot en hoon aanzagen, kwam prediken, dat alle menschen broe ders waren, dat ze allen gelijk, dezelfde natuur, dezelfde bestemming hadden, de kinders waren van een en denzelfden Vader en geroepen zijn tot dezelfde zaligheid. rand van den hoed uitzagen. Het gebaarde aangezicht van den jongen man bloosde van schaamte, en met inspanning beproef- do hij, zich op te richten en alleen verder te gaan, maar te vergeefs. Juffrouw Gricbel riep eene der dienstmaagden toe, hare plaats bij den hulpeloozen vreemdeling in te nemen, opdat zij in huis het noodige kon voorbereiden. Het meisje kwam wel ecnige schre den nader, maar zij preutelde cn antwoordde d:it haar nog nooit bevolen was, bedelaars van de straat op te nemen cn een dronken ambachtsman als een prins naar huis te brengen, zij had goede klccren aan en wilde ze niet vuil maken. Een steunend geluid steeg uit dc borst van den vreemdeling op. Louise nam de taak harcr moeder over. Loop heen, mug sprak juffrouw Griebcl, terwijl zij, half lachende de hulp yan haar ccnig kind afwees, ge zoudt wat met uw poppenarmkens, net of er een kwikstaart kwam aanhuppelen... Maak maar, dat ge in huis komt cu zet deu soeppot van dezen middag op het vuur en doe schoon lin nen op het groote bed in |dc soldaten kamer. £n met u heb ik een appeltje te schillen I riep zy de onwillige dienstmeid toe, die alweer naar hare rijf tastte. Vandaag over vier weken licht ge op hel Hertevvcld niets meer tc doen, dat weet ge al vast. Ma eeu half uur lag d« vreemdeling in een goed Zij verdrukt den arme, Zij, die leert dat de verdrukking van armen, weduwen en weezen, de achterhouding van den loon der werklieden, wraakroepende zonden zijn, die zelfs in deze wereld, hunne wel verdiende straf zullen ontvan gen. Zij onderdrukt den arme, Zij, die gedu rig de liefdadigheid aanpredikt, die ge durende de middelleeuwen, dc armen en noodlijdende spijsde en verzorgde, die al haren invloed, macht en inkomen besteedde, om het lot der beproefden te verzachten en te verhelpen. Zij onderdrukt den arme, Zij, die tot de middeleeuwsche rijken zegde, om den zwakke tegen zijne verdrukkende over macht te beschermen, steekt hel zweerd in de scheede, stelt paal en perk aan uwe driften van kamp ett strijd hebt eerbied en achting voor den zwakke, die in armtierige hutten, in de schaduw uwer versterkte burchten woont. Weest niet hooveerdig, noch dwingelandsch ten zijnen opzichte, hij is uw broeder. Zij onderdrukt den arme, Zij, die, als de joden in al de landen van Europa vervolgd en nagejaagd wierden, ze in haren beschermenden school opnam en tegen alle driftige aanslagen vrijwaarde, bij zooverre dat de bewonderingskreet hun de lippen ontsnapte die terzelfder tijd hunne dankbaarheid doet kennen. 't Is goed te leven onder den staf. Dat is de geschiedenis, dat is de waar heid en die blijkt zoo duidelijk voor dal zelfs een socialist, van wien gij, Vooruit, met zooveel lof hebt gesproken, Paul Lafargue, gekozene van Rijsel, haar eene welverdiende hulde bracht. Voor de zaken van Fourmies, waar de oproer zoo gelukkiglijk door het lusschentreden van den heldhaftigen priester is gedempt, voor de iribunalen geroepen, zegde Lafargue, dat het dank aan de Kerk was, dat de werklieden gedurende de middel eeuwen een veel beteren toesland dan heden had genoten. Wat de Kerk thans kon, 't is te zeg gen, het maatschappelijk vraagstuk ver hoeden, zou zij heden nog kunnen, hadt de Fransche omwenteling hare recht schapene macht niet geknakt en dien oproerigen wasem en geest onder het volk niet verspreidt dien gij. Vooruil, met den naam van vrijheid betitelt, maar die in wezenllijk niets anders is, dan de wanhoopskreet eener opgehitste menigte, die zijn aandeel vraagt in de genoegten der samenleving, genoegten die, volgens die omwenteling, zijne bestemming uit maken en de rede van zijn bestaan om vatten. Van de besmetting der eeuw zijn flauwbertige katholieken, niet vrij ge bleven. Zij meenen dat het genoeg is den schijn te hebben hunne plichten te kwijten, de voorschriften der tien gebo den, wier navolgen de oplossing der sociale kwestie inhoudt, op de letter te bed. Door het groote lichte raam der zoogenaamde soldaten-kamer in de beneden-verdieping loerde dc groene pereboom in den hof naar binnen dc avondwind waaide door dc boomtoppen en bracht koelte cn bladergcur in liet nette vertrek dc klokkende kalkoenen waren in rust. en alleen op den muur. die de twee hoven scheidde, zat een wit katje zich te wasschen. Voor eerste maal had M. Markus zelfden sleutel uit de kas iu de koepelkamer genomrn cn was in den wijnkelder van dc overledene houlvcslcriii ge gaan, om ceue flesch van den ouden wijn, slechts voor armen en behoeftigen aangeschaft, tc haien. De zieke had gectcn cn ook van deu Madera ge- dranken, maar er was geen woord over zijne lippen gekomen, en hoe meer het voedsel het half uit— gcbluschtc leven opwekte, hoe wanhopiger hij er uitzag. Zijn oogslag was onafgewend op het open ven ster gericht, en M. Markus dacht, dat het eerste gebruik, dat deze arme mensch van zijne terugge keerde krachten zou maken, een sprong uit het lage venster moest zijn hij zou voor altijd ver. dwijnen, om zoo spoedig mogelijk dc betoonde barmhartigheid tc vergeten. Maar een weinig later deed de uitgeputte natuur hare rechten gelden hy viel in diepen slaap en M. Markus verliet de kamer, om liet tuinhuis op te zoeken, waar de juffrouw het avondeten voor hem iiad klaargezet. nemen en er den geest van te verkrach ten. Velen hebben hun hert niet gesloten voor dien indringenden wasem, voor dat opbruischen der driften naar sioffclijk genot en beïit. Zij zijn door hel voorbeeld hunner ongeloovige geburen meêge- sleept geworden en op den ongelukkigen weg verdwaald, langs waar het maat schappelijk/vraagstuk binnensleept. Zij hebben vergeten dat volgens de kerke lijke zedeleer, de werkman, wiens krach ten hij in aanbesteding neemt, van wiens scheppende macht hij gebruik maakt, deel zijner familie maakt. Bij een kriste- 1 ijk huisgezin nemen de dienstboden plaats onder de vaderlijke zorg en be scherming van den patroon. Die kring wordt wijder, omstrengelt allen die eenigszins tot het huis behooren. Gij, vriend lezer, die Bavo en Lievekan zoo treffend en boeiend, uil dc pen van onzen aantrekkelijke» gemoedsdicliter Conscienscegevloeid,hebt gelezen,kent 't toonbeeld van venen krislelijken patroon. Weinige nijverheidsbazen hebben liet zoover gedreven maar dezen die het gedaan hebben, hebben nooit die rusl- verstoorende werkstakingen gekend, die alle gebieden der nijverheid hebben ge teisterd. Zij zijn geacht en bemind zij zijn de vader, de verzorger hunner werklieden. Op die plaatsen, in die werkhuizen is de maatschappelijke kwestie opgelost en indien men zoo overal hadt gehandeld, nooit had zij bestaan. Om alle misverstand te voorkomen, waarschuwen wij den lezer bij voorbaat, opdat hij niet meene hier deze of gene kuur dit of dat voorschrift van Pastoor Kneipp te onmoeten. Het opschrift van ons artikel zou tot die opvatting aanleiding kunnen geven en wij bedoelen geheel iets anders. Het geldt hier geen gezondheidsmaatre gelen neen, onder den titel Zoo zullen wij leven willen wij eenvoudig de mid delen, de manier, de wijze van leven uiteenzetten, zooals die door ons zou moeten gevolgd worden in den toekom stige» socialistischen staat. Tot hiertoe hebben wij menigmaal aan de kopstukken van het socialismus ver weten, dat hunne leer dwaas in opvat ting en beginselen, onmogelijk was in de toepassing. Wij hebben echter buiten den meester gerekend. In een lijvig boekdeel over de toekom stige socialistische maatschappij deelt ons een zekere Oswald Kochler mede, hoe de leer van het socialismus zal wor den toegepast en in praktijk gebracht. Luister hoe wij zullen leven. Hij at weinigen dacht aan het versolt gebakken roggebrood, dat de boscliwachtcr nu op zijne tafel had... Hoe trouw en lief zorgden toch die men schen, hij ai hunne armoe, voor elkaar Juffrouw Gricbel was eene brave vrouw, een goed wijf, en ze had het hurt op de rechte plaats, maar hij zou de forri llckes cn dc nieuwe aardappelen behoorlijk moeten betalen dc oude molenaar had de vis- sclieu niet uit liefde voor hem gegeven en de hove nier van hel kasteel dc vroege aardappelen even min. En om de maat zijner ontevredenheid vol tc meten, waren de twee meiden met haar rijven juist aan den hoek van den tuinmuur bezig, bijna vlak onder bel huiskc op den muur, en snaterden onophoudelijk. ooals ik u zeg. sprak dc eene, het kan mij weinig schelen, dat dc oude mij den dienst heeft opgezegd. Die worken kan als ik, kan iedcrcn dag een anderen dienst krijgen. .Maar om dezen lijd niat, viel do andere in. Iu heel Tiilroda is geone plaats open. En het zou ii nog wel eens kunnen gebeuren, dat ge moest inkruipen hij menschen ah daar op de pachthoeve, geen penning loon en knechtswerk op hel veld... Kom, kom, de tegenwoordige heeft hel zoo erg niet. De boschwachtcr helpt haar, waar hij kan, zy mag blij zijn. En met het loon is het zel cr ook nog zoo erg niet, nis de nirnscl.cn zeggen. Zij heeft altyd uette Jeeren schoenen aan, dat heb ik Vooreerst en voor alles moet iedereen gelukkig zijn. Het geluk en de tevreden heid is verplichtend voor eiken burger. Niemand mag meer reden hebben tot klagen alle verlangens moeten bevre digd zijn. Gij lacht, lezer 't Is een bewijs dat gij de kwestie niet begrijpt. Om zich een juist denkbeeld te vormen I van het geluk dat ons wacht, passen wij een oogenbhk de leer van Oswald Koch ler op ons land toe. België, veronderstellen wij, is in de handen, in de macht der socialisten. De grenzen worden gesloten en nie mand mag meer het land verlaten. Er zijn altijd menschen die hun eigen geluk en hunne welvaart niet inzien, en zoo zou den er wellicht ook nu nog gevonden worden die konden meenen, met hun geld elders een beter leven te kunnen slijten. Wanbegrip, dwaasheid De socialisti sche staat zal iedereen verplichten geluk kig te zijn in eigen land en eigen staat, en wie liet mocht beproeven het land te verlaten, zal streng worden gestraft. Deze maatregel genomen aan het werk Men zal beginnen met de bezitters alles te ontnemen wat zij tot hiertoe hebben gehadgeld en goed huis en have. De rijken zullen daarom niet arm of onge lukkig worden neen, aan de grootste bezitters /al altijd eene levensrent verze kerd blijven, hoog genoeg om niet van honger te sterven. Niet iedere rijke zal echter die gunst genieten. Hoor hier M. Oswald Kochler. De vraag, aan wie eene levensrent moet worden toegekend, zal worden «bepaald en vastgesteld volgens de ge dragslijst gehouden door de leden der socialistische partij. Zullen als vijanden beschouwd worden allen die reclit- streeks hel socialismus mochten heb- ben bestreden of hare leer bespot, en ook allen die nadeel zullen hebben gedaan of getracht hebben te doen aan de leden van het socialismus. M. Janson heeft dus vooreerst niets te vreezen, maar wee aan de kas van M. Frère, aan de millioenen van M. Graux Ziedaar het geluk van den rijke Be schouwen wij een oogenblik de toekomst van den socialistischen werkman. Het loon van den arbeider wordt door M. Kochler niet bepaald.Het verschil van loon tussehen de verscheidene soorten van weiklieden zal echter gering zijn. Eene zaak staat onverbiddelijk vast. Al leen de handarbeid zal recht hebben op eenig loon ol eenige vergelding, de gees tegaven niet. Niemand, zoo verklaart de socialis- tische wetgever, zal een hooger loon mogen vragen ter oorzake van be- kwaamlieidheid, talenten of andere hoedanigheden. Wetenschap en kunst wel gezien, al loopt zo iemand tien stappen uit don weg, precies of men vergif aan het lijf heeft. Ja, inbeelding heeft zij genoeg, bevestigde dc andere. Ik zou wel eens willen zien, hoe ze hej maken zal, als ze maar eerst in het schoonc,warme nest van den bosehwachter zit. Zoo'n meisje, dat van buiten komt invallen, ze mag van geluk spre ken. Nu, voor mijn paart, ze mag hem hebben. Wat kan mij de heelc rommel schelen, als ik van het Hcrlcuveld weg hen bromde de gestrafte cn wierp eene rijf vol halmen op den houi-oppcr. Ik kan dc flauwe praat van dc oude maar niet uit staan. Dat komt me daar met den ecrslen den besten iecglooper die op den weg ligt aanslijpen, legt hem als een bakerkind in het bed, cn den besten wijn, dien er in d«n kelder tc vinden is, gieten ze hem in de keelhij laat het zich uatuur- iijk welgevallen. 't Herlenveld trekt wel op een gekkenhuis. Wij worden als een hond afgejakkerd, wanneer wc eene deur open laten, zoo bang is men voor dieven en ze balen ze zei ven in hui> Ik lachte me een bult, als de knaap morgen wat mee op reis nam uit het huis, dat zou ik de oude gunnen. De heer van het goed trok liet venster van hel paviljoen toe, dat het rammelde de twe kwaad spreeksters kropen als verschrikte kwakkels achter di huoi oppers en rijfden dc leste halmen zoa ievcrig bijeen, als konden zij door hel drukke worden niet betaald. Zij die meer dan anderen ontwikkeld en begaafd zijn, genieten reeds eene zedelijke voldoe- ning die niet beloond kan worden tol nut van het algemeen welzijn. Wij willen M. Kochler niet volgen in zijne subtiele wijsbegeerte, maar wat zou M. Janson hierover denken T Zijne wel sprekendheid heeft hem nog al wat opge bracht. En onze andere drijvers en aan voerders van het socialismus,die vroeger niets hadden en nu niets doen en toch rijk leven ten koste van het arme, ver blinde werkvolk? Hoeveel zou M. Kochler zelf verdienen met zijn boek over den toekomstigen, socialistischen staat 1 Eene zaak is zeker, dat alle dusge naamde voorstaanders van het arme volk, Janson aan het hoofd, geen ander doel hebben dan zich persoonlijk te verrijken en te verheffen. Wij moeien verder bekennen, dat in den staat-Kochlerniemand zich dood zal werken vijf uren per dag en die tijd kan nog verminderd worden naar evenredig heid van het werk. Aan de rust wordt ook meer dan voldoende gedacht. Op den leeftijd van 45 jaren mag niemand de hand meer uitsteken tot den arbeid. Zoo als liet gelukt is ook het renteuiersleven op dien ouderdom verplichtend gewor den. Als men zijn vijl en-veerligste jaar bereikt heelt, is hel eerekruis verdiend,en men ontvangt dagelijks de som van één en frank vijf-en-twintig centiemen om deftig met zijne familie te kunnen leven. Wie zulk een toestand niet schoon vindt, moet lastig te bevredigen zijn G. L. In Duitschland breekt de minister von Zedlitz volkomeu met het stelsel van zijn voorganger af en komt de rechten der Kerk op behoorlijke wijze te gemoet.Hc- paald wordt thans, dat de onderwijzer moet behooren tot den godsdienst zijner leerlingen en datde kinderen van verschil lende religie strikt van elkander blijven gescheiden. Het godsdienst-onderricht is verplichtend en wordt door den pastoor of zijn gedelegeerde gegeven. Bovendien heeft de geestelijke T recht geheel het onderwijs te bewaken en te verbeteren, voor zoover het den godsdienst raakt. Voorts zullen de geestelijke overheden worden geraadpleegd en is hun toestem ming noodig hij de keuze van leerboeken, die een godsdienstig of historiscn karak ter dragen. Eindelijk moet de pastoor deel maken van den schoolraad zijner parochie of zijner gemeente, tenzij hij reeds Inspecteur is, ol een andere functie hij liet onderwijs vervult, in dat geval wordt een zijner onderpastoors benoemd. Natuurlijk bevalt dit alles den liberalen niet en zoo zegt bijv. Vossische werk geen woord meer spreken. VII. Den volgenden morgend was men voor het hoerenhuis al zeer vroeg in de weer. De heer Markus zag door het venster de kleine Louise over 't gemaaide grasveld rondloopcn. Zij was iu ccn licht kleed cn haar dikke, blonde haar was in een wit uetje met blauw lint gevat. Ilct jonge meisje zocht blijkbaar een verloren voorwerp zy baalde hel hooi om en schudde zelfs de oppers uit elkander. Eu de twee dienstmeiden die van plan waien naar dan akker te gaan, ston den er h|j tc lachen. Gij hebt gisteren avond geen voet op bet veld gezet, juffrouw Louise, dat weet ik zeker, zegde do meid, welke den dienst was opgezegd. Gij hoeft niet verder te zoeken, 't is jammer run den tijd Zoo bliud zijn wij niat, dal wij uw pronkdu- kaat zouden wegrijvou, zoo'n fluweeien lint van een cl lang, zal men ook voor geen grashalm aan* zien... En ik hrb u met mijne eigen ooren aan uwé moeder hooren zeggen, dat gij gisteren nvond evenals altijd, de pronkdukaat in het glazen bakje op dc tafel gelegd licbl. Nu moet bet op eena waar worden dat geen ander de dukaat kan ingqialnid hel.hen dan nu. ik wil me den moud niet bran den. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1892 | | pagina 1