Zondag M Augusti 1892. 10 centiemen per nummer. 10ste Jaar N. 2697.
NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST.
IN 'T IJS GEKLEMD
Politiek overzicht.
Hel Socialismus.
LANDBOUW.
DE DENDER-BODE.
ABONNEMENTPKIJS
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagleekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars
fr. 3.25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betaien
De inschrijving eindigt met 31 December.
De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van
den schuldenaar
Men schrijft in bij c. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat,
N. 31, en in alle Postkantoren des lands.
ADVERTENTIENPRIJS
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklaraen fr. 1,00 Vonnissen op
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiën uit vreemde landen
zich uitsluitend te wenden tot de Agencie Havas, te Brussel,32, Magdalena
Straat en te Parijs, 8 Beursplaats. .Paris, 8 Place ilela Bourse)
Cuique suum.
AALST, 13 AUGUSTI 1892
Engeland. Het debat in 't Lager
huis. Het debat over 't adres van
antwoord op Victoria's genadige maar
ditmaal zeer magere troonrededat in
't Hoogerhuis niet. veel meer was dan a
shadow of a shade neemt in't La
gerhuis reeds zeer .belangwekkende ver
houdingen aan.
Maandag avond was het woord aan
den Grand old Man, die vooral te ant
woorden had op daags te voren dooi- Red
mond en Mc Carthy namens parnellisten en
anti-parncllisten gestelde voorwaarden
tot politieke samenwerking.
Zij hadden voorspeld dat lu de Home-
Rule Bill den voorrang zal hebben vóór
alle andere wetgevende maatregelen, en
dat 2° niet eene betrekkelijke verbetering
van den toestand, maar een voor Ierland
bevredigende einrfregeling der iersche
kwestie zal worden voorgesteld 3U dat
inmiddels reeds zooveel mogelijk in den
zin van die toekomstige Home-Rule ge
regeerd worde, en dat 1° paal en perk ge
steld worde aan de evictions of gerechte
lijke uitzettingen van pachters en aan
andere dwangmaatregelen terwijl voorts
5° de verdreven pachters zooveet mogelijk
in hun vroeger bedrijf hersteld worden,en
6° amnestie verleend worde aan politieke
misdadigers.
Redmond vooral had al deze punten
scherp geformuleerd en er bijgevoegd
Wij willen de liberalen op de kussens
helpen, maar als zij onze eischen niet be
vredigen, behoeven zij op onzen steun
niet verder te rekenen. Geen wonder
dus dat men met de grootste spanning
Gladstone's antwoord te gemoet zag.
Welnu, schijnbaar heeft Gladstone al
les toegestaan maar op den keper be
schouwd, verbond hij zich tot niet al te
veel en maakte" hij hier en daar nog al
voorbehoud. Den voorrang aan Home
Ride te geven, komt geheel met zijne
eigen wenschen overeen, en dat de rege
ling bevredigend voor de Ieren zij even
eens want, zegt hij, een krachtig be
stuur en goede wetten voor Ierland zijn
onmogelijk, zoolang de wetten niet over
eenstemmen met de wenschen des volks.
Dat de coercion law of dwangwet zoo-
dra mogelijk moet opgeheven worden,
stemt hij insgelijks toe zij mag niet lan
ger gehandhaafd blijven - dan noodig
is. Wat de uitgezette pachters betreft,
voor hen hoopt hij op eene vrijwillige
schikking met hunne landheeren, - op
dat de noodzakelijkheid van wettelijke
tusschenkomst moge vervallen.
Amnestie wil hij ook verleend zien,
maar niet aan alle politieke misdadigers
dat zou onmogelijk zijn.
Hiermeè de gestelde vragen beantwoord
hebbende, begon Gladstone het hoofdka
rakter van zijn voorgenomen Home-Rule
16* Vervolg.
Hierop volgde de lijst der overgeblevenen aanvan
gende met de namen der ofllciercn naar de ranglijst.
Zij lazen de lijst te zamen. De eerste naam was Kapi
tein Helding de tweede was Luitenant Crayford.
Thans kon de vrouw haar gevoel niet bedwingen.
Mevrouw Crayford barstte in vreugdetranen uit. Na
eenige «ogenblikken sloeg zij haar arm om Clara's
middel en sprak baar toe.
O, lieve Duisterde zij. zijt gij even gelukkig als
ik Tls Prank's naam er ook bij Mijn oogen staan vol
tranen. Lees voor mij zelve kan ik niet lezen.
Op bedaarden druevjgen toen luidde Clara's ant
woord
Ik heb gelezen tol aan den naain van uw echtge
noot. Ik verlang niet verder Ie lezen.
Mevrouw Crayford wisebte zich dè tranen uit de
oogen kwam tot bedaren, en keek de courant
in.
Op de lijst der levenden, zocht zij te vergeefs.
Frank's naam kwam er niet op voor. Op eene I wecdc
l|)st onder den* titel Dood of Vermin, stonden bet
Bill uader te ontwikkelen. Op den voor
grond staat by Item nog steeds, dat de
band, welke Ierland met Engeland,
Schotland en Wallis tot een vereenigd
koninkrijk verbindt, gehandhaafd blijft.
Daarom moet het oppergezag der konin
gin onwrikbaar vaststaan, en moet ook
de vertegenwoordiging van Ierland in het
algemeen Parlement te Londen voortdu
ren.
Maar in alle iersche, dus eigen aange
legenheden moet het iersche Parlement
vrijelijk beslissen. Indien de wet op het
iersch zelfbestuur door het hoogerhuis
mocht worden verworpen, - dan zou eene
liberale regeering deze verwerping niet
mogen opvatten als het einde van hare
taak. Zij zou de wenschen van Grool-
Britannië niet vergoten, en in de zitting
van 1893 andermaal eene ernstige poging
wagen.
Val van 't minister ie-Salisbury.
Bij de voortzetting van het debat over het
adres van antwoord, voerde M. Chamber
lain, leider der unionisten, gedurende een
uur en tien minuten liet woord.
Hij zegde dat de oppositie het gouver
nement zal omverwerpen zonder haar
politiek standpunt uiteengezet te hebben.
Niemand kon zeggen of zij niet, terstond
na aan het roer gekomen te zijn, weer in
de minderheid zou geraken. Het land zou
vertrouwen hebben in de buitenlandsche
politiek van lord Rosebery, want deze
was aangekant tegen die van Gladstone
en Morley, met betrekking tot Egypte.
Doch indien lord Rosebery niet de porte
feuille van buitenlandsche zaken aan-
veerdde, dan zou men binnen vijf of zes
maanden aanstalten zien maken tot de
ontruiming van Egypte, die door het volk
niet werd goedgekeurd.
De taak der oppositie met betrekking
tot binnenlandsche zaken was eene herku-
liscbe en eischte twee onmisbare voor
waarden volmaakte overeenstemming
onder de leden der oppositie zeiven, en
gematigheid en steun van de zijde barer
bondgenooten. Noch op de eene noch de
andere dezer voorwaarden kon de opposi
tie staat maken. Zij kan de opgewekte
wenschen niet bevredigen. Bij gevolg was
zij bij voorbaat reeds gedoemd tot een on-
vermijdelijk mislukken.
De door Asquilh gestelde motie van
wantrouwen in het kabinet-Salisbury
werd daarna met 350 tegen 310 stemmen
aangenomen.
De zitting is tot aanstaanden donderdag
verdaagd.
De uilslag der stemming werd door de
liberalen geestdriftig begroet.
De Ieren gingen recht staan op hunne
zetels en zwaaide met de hoeden.
Lord Salisbury is naar Osborne ver
trokken, om aan de koningin zijn ontslag
van het ministerie te overhandigen.
Men denkt dat de koningin Gladstone
te Osborne zal ontbieden.
eerst bovenaan de namen van
Francis Aldersley,
Richard Wardonr.
Sprakeloos van schrik en smart, zap Mevrouw Cray
ford Clara aan. Zou dat zwakke meisje kracht genoeg
liebheu om dien schok te doorstaan Ja zij droog dien
met verwondeilijke, onnatuurlijke gelatenheid zg
zag het, zg sprak met de zelfbeheersching der wan
hoop.
Ik was er op voorbereid, zegde zij. Ik heb hen
dezen nacht voor mijnen geest gezien. Richard War-
dour is de waarheid te weten gekomen, en Frank heeft
zijne schuld met zijn leven gebuct, ik, ik alleen
ben de schuldige. Zij sidderde eu drukte hare hand
op haar hart- Lang zullen w|j niet van elkander ge
scheiden zijn. Lucy. Ik zal hem gaan opzoeken. Hij zaj
niet meer lot mij terugkcercu.
Zij sprak die woorden uit op zulk een kalmcn, zeke
ren, overtuigenden toon dat het vreesdijk wasoin aan
te hooren. Ik heb niets meer te zeggen, voegde zij er
na een oogenblik bij en stond op om naar huis te
rug te keeren. Mevrouw Crayford hield haar staande
en noodzaakte haar weir plaats te nemen.
Zie mij niet zoo aan en spreek niet zoo lol mij
op die afschuwelijke manier riep zjj uit. Clara hel
is een verstandelijk wezen onweerdig, het is twijfelen
aan God's bamhartighcid, zoo te spreken als gij daar-
1 even deedt. Lees uog eens dit dagblad. Zie openbar,
tig wordt er in gezegd dat voor de nauwkeurigheid der
Soms is het mij gebeurd uit loutere
lachmertery en om de gedachten van het
volk te peilen, den schijn aan te nemen het
socialismus, de plaag onzer dagen, ie wil
len verdedigen, en altijd heb ik bestatigd,
dat men mij wilde weerleggen door de
uitroepingen alles verdeeld niet meer
gewerkt.
Deze denkbeelden zijn heel ongegrond,
die opvatting van het socialismus volko
men valsch. Begrijpen kan ik niet, hoe
het mogelijk is, dal de kennis der leerstel
sels van den maatschappelijken vijand,zoo
weinig zijn dorgedrongen, ik zegge niet
onder het volk maar zelfs by den grootsten
hoop van tameiijk ontwikkelde jongelin
gen. Die vraag nochtans is Tan algemeen
belang, want de socialistische stormvloed
bedreigt de gansche samenleving in den
afgrond te verdelgen; niets van hel te
genwoordige zal blijven rechtstaan, alles
wordt hei onderst te boven gekeerd.
Om de lezers van Dendcrbode van het
socialism een juist en klaar begrip en
denkbeeld te geven, heb ik het op mij ge
nomen de bijzonderste trekken van hun
stelsel, kort en bondig uit een te zeiten.
De volgorde mijner gedachten-ontwikke
ling is mij door eenige reken uil Proudhou
■geven waar hij zijn stelsel samenwat
Loochenen, immer loochenen, zegt die
socialistische schryver, dat is onze met
hode zij noopt ons als grondbeginsels
vooruit te zetten
Op godsdienstig gebied de godsverloo
chening oj) het terrein der staatskunst
de bandeloosheid; als huishoükundig stel
sel de niet-eigendom.
De socialisten zijn gekende godslooche
naars; zij steken het niet weg, zij schreeu
wen het op de daken; zij kondigen het in
hunne redevoeringen af, in hunne dagbla
den en vlugschriften. Wij zijn materia-
listen schreef Vooruit in zijn nummer
van 14 juli 1891, en bekennen ootmoe-
dig God niet te begrijpen, en er ook
niet aan te geloovon.
Wij begrijpen de natuur en volgen
hare voorschriften zooveel het in ons
vermogen is. Daar
Bebel, met Liebknecht, de aanvoerder
der Duitsche sociaal-demokratie en windt
geen doekskens aan zijne goddeloosheid
Op 31 december 1881 verklaarde hij liet
volgende in den Rijksdag;
Dat het socialism, volgens zijne na
tuur het stelsel der volksregeering is, dat
het rechtstreeksch republikeiusch en god
loochenend,is waarom het bewijs daarvan
zoo dikwijls herhalen 'i
Waar ooit hebben wij onze leerstelsels
verdoken, waar ooit ons atheismus in het
licht niet gesteld vroeg Vooruit over
eenige dagen; ons zal men nooit aantijgen,
lijk men de oude pruiken ten laste legt,
het volk, door listen en lagen, door val-
sche voorspiegelingen, misleid en bedro
gen te hebben; schijnheiligheid en veinze-
i rij bruischcn tegen onze demokratieke
borst.
God en ziel zijn droombeelden der papen
zonder wezenlijk bestaan, waarvan de
wetenschap kort spel heeft gemaakt. Van
een toekomstig leven kan er bij hen geen
sprake zijn, wat meer is, lyk burger Reu-
lig, een zwitser, op den nederlandschen
landdag te Gent in 1877 uitriep. Voor
eene enkele llesch Bordeauwijn verkoo-
pen wij geerne onze plaats in den 11e-
mei. Wat zeg ik den Hemelwij wil-
len hem niet! Wat wij vragen is de hel
met al de wellusten die haar vooraf-
gaan. Den Hemel laten wij aan den God
der papen en aan hunne armzaligen.»
De Hemel voegen Bebel en Heine, er bij
is voor de papen en de musschen.
Deze weinige aanhalingen, die men ge
makkelijk vermenigvuldigen zou kunnen,
zijn genoegzaam om tot de duidelijkheid
toe, de lezers te bewijzen, dat er noch van
God, noch zijn gebod in de socialistenwe
reld zal spraak zijn.
Tussclien mensch en dier is geen na
tuurlijk verschil meer; mensch en dier
hebben dezelfde natuur, tusschen beiden
is er slechts een min of meerdere graad
van ontwikkeling.
De mensch staint van den aap af en over
eenigen tijd schreef Jan de Zot in Vooruit
dat hot oneindig beter was toen de inen-
schen nog inartikos waren.
De mensch is een stoffelijk wezen zon
der ziel, en daar vrijheid en stof onveree-
nigbaar zijn, zoo en heeft hij geen verant
woordelijkheid voor zijn daden meer te
dragen.
Als grondsteen van handel en wandel
als toetsteen waarnaar de socialisten de
rechlveerdigheid eener daad beoordeelen,
dienen de hertstochten de drillen van den
mensch. De driften zijn goddelijk zegt
Fourier, de plichten alleen komen uit de
menschheid voort.
Het opperste geluk bestaat voor de so
cialisten in het volgen en voldoen hunner
neigingen, die allen even wettig, even
rechtveerdig, buiten die, 't is gemakkelijk
om begrijpen, naar persoonlijk bezit.
Van daar hunne leerstelsels over de
vrije liefde, die een weldenkend en ver
standig man evenmin in Fourier als in
Bebel zonder walg lezen kan. Gansch het
stelsel van Fourier is op den geslachts
drift gebouwd en de welwillende lezer
zou hel mij niet vergeven indien ik hem
hel tentoon spreiden dier ontucht niet
spaarde.
Bebel is weinig kiesscher.
Geen huwelijk, noch godsdienstig, noch
burgerlijk, meer bij de socialisten! Er be
staai niets meer dan het samenwonen dat
gansch alleen van de wil der personen af
hangt. Men koppelt en scheidt naar beha
gen zoo dikwyls als men lust naar veran
dering gevoelt. Hoe monsterachtig deze
namen niet wordt ingestaan en men raadt er in
aan, verdere bijzonderheden al te wachten.
En zelfs de w oorden die aan bet boofd van de lijst
staan, bewijzen hoe weinig men de waarheid weet.
Dood, of VermistVolgcus de opgave zelve kan het
dus even goed mogelijk zijn dat Frank vermist is als
dat hij dood is. Wie weet of de volgende post u niet
een brief van hem medebrengt. Luistert ge naar mg
Ja.
Kunt gij tegenspreken wal ik zeg
Neen.
Ju Neen Is dat nu eene manier van antwoor
den terwijl ik zoo bedroefd en bezorgd ben om uwent
wil.
Het spijt me dat ik zoo gesproken heb, Lucy.
Omtrent sommige zaken hebben wij zeker ons eigen
gedacht. Ik wil niet tegenspreken, lieve, dat uw ge
dacht het ware verstandige is.
Niet tegenspreken I antwoordde Mevrouw Cray
ford met vuur. Neen gij doet erger - gij blijft aan
uw eigen gedacht vasthouden gij zijt van uw eenmaal
opgevat gevoelen niet af te brengen met het dag
blad voor u
Ik geloof aan hetgeen ik dezen nacht heb ge
zien.
Aan heigeen gij van nacht gezien hebtGij.eene
beschaafde vrouw, eene verstandige vrouw, zuudt
weerde hechten aan een visioen uwer eigen verbeel
ding niets dan een droom Ik sla verbaasd dat gij
u niet schaamt het te bekennen
Droom of geen droom, zooals ge wilt, Lucv
maar ik heb vroeger meermaals zulke droomen gehad
en ze zijn uitgekomen.
Ja zei Me «rouw Crayford. 't ls mogelijk dal er
een toevallig eens is uitgekomen en dat hebt ge
opgemerkt en daaraan denkt gij steeds en daatop
grondt ge uw geloof. Kom, Clara, wees oprechtHoe
veel malen daarentegen hebt ge u vergist en zijn uwe
droomen niet uitgekomen 1 Gij lieden, bijgcluovige
zielen, zijt allen precies hetzelfde. Als liet in uw
kraam Ie pas komt, vergeet gij dat uwe droomen en
voorgevoelens ongegrond hlgkeu te zjjn. Tracht toch,
lieve, vervolgde zij op zachter toon. verstandiger en
racer vertrouwend te zjjn, zoo uict voor u zelve», dan
toch om mijnentwil. Verlies de hoop niet op de toe.
komsten steluw vertrouwen in Goj. Hij,dio mijn echtge
noot heeft bewaard, kali o.ik Frank behoeden. Zoo'ang
er twijfel is, is er hoop. Verbitter mijn geluk nut,
Clara Doe uw best evenals ik te denken, al ware het
alleen om te tooncn dat gij mg lief hebt.
Zij sloeg baren arm om Clara's hals eu kuste haar.
weerom en antwoordde met droevige onderworpen-
beid
Ik heb u lief, Lucy. Ik zal mgu best doen.
Na dit gezegd te hebbcu, zuchtte zjj diep cu sprak
geen woord meer. Voor veel minder scherp toeziende
oogen dan die van Mevrouw Crayford, zou hel duidelijk
maar al te duidelijk zijn geweest, dat dc woorden zoo-
leerstelsels ook zijn toch worden zij stout
en vrank aangepredikt door de maatsla
gere van het socialistisch concert.
Bebel nogmaals doet er geen doekskens
aan. Hij schrijft de vrouw bl. 422. In
de keus der liefde is de vrouw vrij, zoo
goed als de man zij verlooft zich en sluit
een huwelijk uit geene andere beweegre
den, dal uil neiging. I)il huwelijk is, als
in de grijze oudheid, een privaat verdrag,
zonder tusschenkomsi van den een of an
deren ambtenaar.
Daarover is men niemand rekenschap
verschuldigd, eene ongeroepene heeft zich
daarin niet te mengen.
Komt er onverdraagzaamheid, ontgoo
cheling, weerzin tusschen man en vrouw,
dan gebiedt de moraal, (leze onnatuurlijke
en daarom onzedelijk geworden verhou
ding te breken.
Die het anders meenen dan Bebcd zijn
bekrompen zedenpredikere en zoo
houdt hij voor onzedelijk de «aanschou
wing van een anderen uitstekenden socia
list ischen schrijver Albert Schaelje voor-
maligen Üostenrijkschen minister.
Deze schrijft in zijn werk Bau und
Lcben des socialen Karpers Het
losmaken van den huwelijksband door
verlichting der echtscheiding, ware be
paald niet menscbensweerd, liet strijdt
legen de zedelijke plichten der mensche-
lijkc paring, en ware voor het bestaan
der bevolking, evenals voor de opvoeding
der kinderen nadeelig.
Een vooruitstrever, M. Horion (la
question sociale) vreest voor overbevol
king moest liet socialism eens in wezent-
lijkheid doorgevoerd worden. Mijns ge-
achtens slaat die achtbare geneesheer den
bal volkomen mis. Talrijk zal hel getal
der kindereu niet aangroeien, want moe
der worden is lijden en lijden wordt uit de
soeialistischen staat, op lust en genot ge
bouwd, volkomen verbannen. Wat hierin
mijne overtuiging nog komt bevestigen
zijn de volgende woorden van den prins
der socialistische apostelen, Bebel de
vrouw, bl. 106.
«Nemen wij len slotte in aanmerking
dat de toestand der vrouw een geheel ande
re in de maatschappij der toekomsi wordt,
dal zij niet bestemd zal wezen een grooi
getal kinders als eene bestiering Gods
het leven te geven, datzy hare vrijheid en
zelfstandigheid genieten zai en niet de
helft op het drievierde deel van hare beste
levensjaren in zwangerschap ol' met een
kind aan de borst zal doorbrengen.
De opvoeding der kinderen, en door op
voeding moet men verstaan, onderhoud
en onderricht, in wetenschap en handar
beid, valt gansch ten koste van den
Staat, de kinderen worden hem kort na
hunne geboorte, 't is te zeggen eenige
maanden, toevertrouwd en zijne plicht is
het er goede burgers uit te maken. Na die
opvoeding begint bun sociaal leven.
even gesproken geen heilzawen indruk op Clara's ge
moed hadden gemaakt.
'/.ij verdedigde niet langer hare denkwijze, zg sprak
cr niet meer uvcr. maar de vrccselgkc overtuiging dat
Frank door Wardour's hand «as omgekomen, was zoo
vast als ooit ih hare ziel geworteld Mismoedig en hc-
drocld verliet Me\r. Crayford haar co keerde zjj naar
XV.
Voor het venster van de huiskamer der villa vcr-
{Oonde zich een Mcefd manneke, met heldere, ver
standige oogen eu vroolijke, gezellige manieren. Nel-
jes in het zwart gekleed, zoo.ils zjjn beroep hot mee
bracht, stond hij daar als dc type van een welgedaan
plattelands-geneesheer, gezien en gewild in den wijden
kring van vncndcu eu patieutcn.
Toen Mevrouw Cray foul hem tegemoet kwam, liep
hij vlug na.ir buiten en stak haar zijn beide haudeu
toe als een hoffelijke en hartelijke l>.grueling.
Mijne lieve vrouw, aauveerd mijne hartelijke ge
luk wenschen riep h(J uit. Ik heb het goede n.euws
in hel blad gelezen en ik zou mij mociclijker biijdcr
Kunnen gevoelen dan ik nu doe, indien ik de eer had
luitenant Crayford persoonlijk te kennen. Wij denken
de heugelijke gebeurtenis thuis tc vieren. Voor dat ik
wegging, zegde ik tot mijne vrouw Kene Oescb oude
Madera van middag, beste om op de gezondheid van
Dit kort uiteenzetten van hunne leer
stelsels zal de welwillende lezer doen be
grijpen wat in den zoogezegden staat der
toekomst van hei familieleven nog over
blijft. Wanneer wij, katholieken, dc soci
alisten beschuldigen het familieleven te
vernietigen dan vliegt Vooruit in het
harnas, om, tegen weer en wind in, het
tegenstrijdige te beweren. Wanneer on
der den invloed der onafhankelijke zede-
leer, hier of daar een huiselijk drama
voorvalt, dan roept hij zegevierend uit, dat
zijn de verdedigers van het familieleven 1
Wij socialisten alleen bezitten de ware
oplossing, het ware middel die kwalen en
rampen te bezijdigen. Kerst in de verwe
zenlijking onzer leerstelsels is hot l'amilie-
ven wat het eigenlijk behoort te zyu
Het huisgezin is een kleine staat nood-
zakerlijkcr wijze op liet grondbeginsel
van overheid, gebouwd, dte de voorwaar
de sine qua nou van voortduurt en wel
vaart is. Die grondslag ondermijnen de
socialisten, partijgangers der volle ont
voogding der vrouw op denzelfden voet
als de man geplaatst.
Met de opvoeding der kinderen door
den Staat, met de wilkeurige echtschei
ding van man en vrouw, is de familie ten
gronde geboord. Grondbeginsel en daad-
aak verdwijnen in den onalzienbareu af
grondder stormige teugellooze driften van
uen oogenblik.
De welwillende lezer zou het mij niet
vergeven moest ik al die opgehoopte
dwaasheden, die barbaarsche ketterijen
weerleggen; want ik zoude daardoor wel
licht den sehijn aannemen zyue gods
dienstige overtuiging, zijnen -delen zin
van het goede en ware, in twijfel ie trek
ken. In liet uiteenzetten ligt de weerleg
ging van al dien rimram en onzin.
RIK.
Rond de stad Kortrijk is de muilplaag
is sommige veestallen opgemerkt.
Men schrijft uit Poperinghc De hoppe
staat zeer goed het is schoon om door
onze velden te wandelen. De landbouwers
van onzen omtrek hebben goeden mood.
Het maandelijks verslag van het land-
bouwbureel te Washington stelt vast dat
de middelbare toestand van de tarwe voor
augusti 87,3 is. Ziehier du toestand der
verschillende staten Wisconsin 8li
Minnesota 87 Nuord-Dakotah 85 Iowa
88 Oregon 76 Washington 78. (Lente-
tarwe.j
In de andere Staten is de toestand on
veranderd of licht verbeterd. Ziehier de
middelbare toestand van de maïs New-
York 90 l'euusylvanië 86 Virginië 90,
Georgie 97 Texas 94 Tennessee 92
Ohio 81 Indiana 74 Illinois 73 Iowa
79 Missouri 83 Kansas 81 Nebraska
80.
De algomeeno middelmaat is 82,5
den luitenant te drinken God zegenc hem En hoe
vaart oiuc lieve patiënte Wat liaar betreft, is de tij
ding niet zooals wg wel zouden hebben gewcnscht. Om
u de waarheid Ie zeggen, maakte ik mg cenigzins be
zorgd over de uitwerking die ze zou hebben en daar
om kom ik haar vandaag vroeger uau anders een be
zoek brengen. Niet dat ik voor mij zelf bel bericht don*
ker inzie. Geenszins het is duidelijk dat er twjjfel
bestaat aan de juistheid van de opgave, voor zoover
M. Aldersley aangaat, en dut is een punt, een gewich
tig punt in z(jn voordcel. De twijfel is in zjjn voordeel
zouden de reebtsg leerden zeggen. Denkt Miss Bum-
harn ook zoo Ik durf het nauwelijks hopen, dat wil ik
bekennen.
Miss Buruham heelt uiij kommer en angst gege
ven, antwoordde Mevrouw Crayford. Ik was juist van
plan u tc laten rocpcu.
Hierop vertelde zij den doktor precies wat er gebeurd
was niet alleen herhaalde zij hel gesprek van dezen
morgen tusschen Clara en haar. waar ook de woorden
die Clara zich in hare vervoering dien nacht had lateu
ontvallen.
De doktor luisterde aandachtig toe. Hoe langer hoe
meer verdween de lachende trek van zijn gelaat, naar.
mate Mevrouw Crayford voortging met haar verhaal en
toen zij aan het einde er van was gekomen, was hg
hgua wel unci- te herkennen, zoo ernst g en naden
kend zag hg cr uil.
(Wordt voortgezet.)