Zondag 18 September 1802. 10 centiemen per nummer. 1(»,e Jaar N. 2707. MEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD l/AN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. Politiek overzicht. Liberale leerstelsels. DE KLUIZENAAR De sociale kwestie en Rothschild. LANDBOUW. Een en ander. DENDER-BODE. A ItlliV.VKJI ENTPRIJS Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagleekening van den volgenden dag - De prijs ervan is 6 frank 's iaars 3,2o voor zes maanden fr. I,/5 voor drij maanden, voorop te betalen De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar Jlen schrijft in bij c. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat IN. 31, en in alle Postkantoren des lands. AALST, 17 SEPTKMBKR «NR2 Congo. Officieel. De toestand in de oostelijke streken van Congo, door Belgen bezet blijft onveranderd. De overlieden van den Slaat hebben alle hoop in de mogelijkheden voor den Slaat zijn oppe-gezag tegenover de Ara ben te behouden. Alle maatregelen zijn genomen om, zoo noodig, met bijval eenen aanval der Ara ben af te slaan. M. Lippens, resident te Ivassongo, be richt, dat hij naar Tanganika is gegaan om met kapitein Jacques te onderhande len, wat bewijst dat de oproer in Nyangwe een lokaal karakter heeft. Italië. De feesten le Genua. Natuurlijk onthouden de Italiaansche bla den zich niet van het maken van beschou wingen naar aanleiding van de feesten te Genua. De Opinione, sprekende van die feesten zeFl.: Niemand kan gelooven dat zij eeno wijziging zullen brengen in de Europee- sche staatkundige verhouding maar die feesten hebben getoond, dat alle Italianen in hartelije vriendschappelijke betrekkin gen met Frankrijk verlangen te leven. De Riforma (het orgaan van Crispi), verklaart dat de geheele wereld goeds voor de toekomst voorspelt van het be zoek van het Fransche eskader bij de feesten te Genua, doch niemand gelooft dal men na de feesten van Frankrijk ver krijgen zal,wat geen Italiaan ooit gedacht heeft te vragen. Niemand vormt zich illu- siën. De Popoio Ramano geeft te kennen, dat de feesten zullen bijdragen tot de ze gepraal van de zaak des vooruilgangs der volken en lot hunne goede betrekkingen, indien aan gene zijde der Alpen de over tuiging ingang vindt, die een deel uit maakt van het credo der Italiaansche po litiek, dat Italië de vriend is en de vriend blijven wil van allen; dat het alleen be oogt, voor zichzelf en zoo mogelijk ook voor Europa, de weldaden van den vrede te behouden. Dat is alles goed en wel, maar waarom dan niet begonnen, slimme Italianen, van uw oorlogsbudjet, dat ge niet dragen kunt, met de helft te verminderen Dat zou ten minste eene daad zijnnu kraamt ge maar woorden uit Eene omwenteling is, sedert eenige jaren in ons land ontstaan. Onze bevol kingen zijn in godsdienstigen en in onver schilligen verdeeld, of liever, in familiën met of zonder God. VAM LORETTO. Historisch verhaal uit den tijd der overioeldigig ing van de Kerkelijke Staten in 1860. I. Daar zoek ik nu al meer dan twintig minuien Als ik de vergadering misloop, ben ik ongelukkig i Aldus in zich zeiven mopperend, liep over een der tigtal jaren een man in de bouwvallen van bet Coly- scura te Roomen rond. Het was een persoon van omstreeks vijftig jaren, tamelijk kloek van gestel, die er zeer deftig uit zag. en in de grootste onrust heen en weer liep, alsof bij iets zocht. Eindelijk stampte l>(j toornig op den grond en riep Het is alsof de duivel er mee speelt! Ik ken de plaats van den ingang, doch vindt noch deur noch opening. Ik kan toch niet met het hoofd door den muur loopen. Het is looh ongelukkig, dat ik juist de vergadering van den Oppersten Raad niet kan bijwonen, nu ik er voor de eerste maal aan mag ,ieel nemen Den ik dan op zettelijk nit Lorctto ontboden, om bier als een gek Die toestand is de vruclit der liberale leerstelsels die onverschilligheid in zake van godsdienst aanprediken. Het is het bijzonder doel van't libera- hsmus de onverschilligheid te weeg te brengen, daar het de vernietiging der godsdienstige waarheid beoogt. Welke zijn onder dit opzicht de liberale leerstelscis God, leeren de liberalen, bemoeit zich met het bestuur der wereld niet God mag geen gezag inde samenleving uitoefenen, want niemand kan ver plicht worden hem te erkennen de wending die God aan de wereld gaf en volgens welke zij moei vooruitgaan, is de menschelijke Rede hoe. bekrom pen, belachelijk, hoe tegenstrijdig de voortbrengsels der Rede ook schijnen of wezenze zijn eerbiedweerdig. De twijfel is dus bij de liberalen de regel en op den twijlèl steunt dus het liberaal princiep vde pracklische onver schilligheid in zake van Godsdienst. Het is onbetwistbaar dat iemand, welke die princiepen aanneemt, reeds met de leering der waarheid heeft afgebroken, en dat de liberalen, indien zij hunne princiepen goed doorgronden, geene christene of godsdienstige lieden kunnen wezen, maar wel huichelaars, of beter gezegd, schijnheiligen. Wij bedoelen hier voorzeker niet dezen die zich met woorden laten om den tuin leiden en die, zwoer men het hen bij hoog en laag, zelfs niet zouden willen aanne men dat het liberalism us in iets met den R. K. Godsdienst strijdig is. Doorgaans zijn de opperhoolden, de leiders van het liberale leger, wetens en willens, ongodsdienstigen, geloofverza- kers, ja zelfs godverloochenaars. De oner varene menigte die hen volgt, wordt natuurlijk door hun voorbeeld meègesleept en allengs verliest ze het geloof en de godsdienstige levenswijze zonder te begrij pen of gewaar te worden waar ze naartoe dwaalt. Ziedaar de vruchten der liberale leèr stelsels van onverschilligheid. Wat de R. K. Kerk ons. in hare wijs heid, voorzegd heeft aangaande de onver mijdelijke gevolgen der liberale princiepen heeft zich volkomen verwezenlijkt. Het liberalismus kan als school niet blij ven bestaan en zal eindelijk in iets ergers hervormd worden. De daadzaken spreken te luide; reeds hebben de vooruitstrevende liberalen aan de socialisten den vredekus gegeven, met hen verbroederd, met ben ten strijde getogen. Dit is slechts een be gin; nog weinigen tijd en het liberalismus met zijne gedrochtelijke leèrstelsels zal door het socialismus totaal verzwolgen zijn. Wel blind zijn zij, de gematigde of be houdsgezinde liberalen, die het niet be grijpen 1 tusschen i le steenen le staan De president zal liet vergeven, en ik mijn zeiven ook niet. Men zal mjj als een verrader beschouwen, en alsdan blijft my niets anders over dan de dood. De dood ftah Altijd komen die kinderachtige gedachten nog bij mij op. Maar toch, ziet, na de dood Ja, dat kwelt mij 't is altijd hetzelfde dat voor mijnen geest opdoemt de dood, na de dood En Aldobrandino verviel weder in de diepe gepein zen, die hem zoo dikwijls met hangen twjjfel folter den. Aldobrandino was in zijne jeugd op een collcgie der Jesuieten opgeleid, waar hij schitterende studiën had liet onderwijs in godsdienst en in wijsbe geerte, dat hij daar ontvangen had, had te diep wortel in hen. geschoten, om zijn geloof geheel en al door zyne eerzucht te laten verstikken. Spijts zijne afdwa- n, had hij nog altijd groote achting blijven be ien voor zijne vroegere leermeesters In den grond was hjj rechtschapen van karakter, en dikwijls ver dedigde hij in bet openhaar de verdienstelijke orde der Jesuieten. tegen den belachelijkcn lasterpraat barer vijanden. Deze doenwijze had Aldobrandino dikwijls verdacht gemaakt in de oogen zijner mede-v rijmel se. laars, die even als alle logemannen, eenen doodelijken haat voeden tegen al wat het kleed van priester of kloosterling draagt, en wel namelijk legen de Jesuie ten, Maar Aldobrandino had anders reeds zoo dikwijls bewijs gegeven dat hij gelrouw was aan zijn woord hjj was zoo vol ijver voor liet carbonarisme, zoo werk- Hel gedacht van Rothschild over de sociale kwestie te kennen.... dat was een verleidend thema en de Figaro heeft liet willen ten uitvoer leggen. Hurel, de schrijver van La Question Sociale, is naar Dinard gegaan om baron Alphonse de Rothschild te interviewen. Eene crisis zegt de bankier; er be slaat geen crisis voor den oogenblik, ik geloof er niets van. Kr zijn tijdelijke cri- sissen door ongelukkige faillieten veroor zaakt, zooals de failliet-Baring, bij voor beeld; maar de algemeene toestand van Europa is niet veranderd en is niet slecht. Maar de werkmanskwestie, het im mer dreigende socialism Ik, voor mijn paart, geloof er niet aan, aan die werkmansbeweging ik ben zeker dat de werklieden, ik spreek in liet algemeen, zeer tevreden zijn over hun lol, niet klagen en zich niet bezighouden met hetgeen men het socialism noemt. Zeker, er zijn leiders, die zooveel mogelijk ge rucht rond hunnen eigen naam maken, maar die lieden hebben geen den minsten invloed op de eerlijke, redeneerende en werkzame arbeiders. Want men moet on derscheiden tusschen goede en slechte werklieden. Zoo is liet, hij voorbeeld, totaal valsch, dat de goede werklieden den Suren werk dag vragen; zij die hem vragen zijn de luiaards en de onbekwainen, die er niets anders bij kunnen dan winnen; maar de andere, de huisvaders, die nemen in het geheel niet aan dat men hun belette te werken zoolang zij het noodig oordeelen in hun belang of in dit hunner kinderen. Maar toch, aangenomen dat men ze dwinge slechts 8 uren te werken, weet gij wat de meerderheid zal doen Gaan drin ken, meer in 't jenerverhuis zitten, zie daar alles. Wat zouden ze anders doen Men zegt. vroeg de interviewer, dat de opeenhooping van kapitalen in de han den eener beperkte klas van personen, de oorzaak zal zyn van de sociale revolutie, die binnen kort zal uitbersten en 't einde zal wezen van 't kapitalistisch regiem Eene beperkte klas Maar er zijn lieden die rijk zijn, ging de baron voort, en lieden die het minder zijn hoevelen zijn vandaag niet arm die gisteren rijk waren Dat verandert gelijk alle dingen kunnen veranderen. Daaraan is iedereen blootgesteld,ieder een, en niemand kan daaraan ontsnap pen. En dan, die opeenhooping van kapi talen, is dat geen geld dat rolt,dat vrucht baar is 't Is de fortuin der volkeren. Het rolt voor iedereen met het zelfde risico... zoowel voor de grooten als de kleinen. Maar als men het kapitaal bang maakt, als men het bedreigt, dan zal het verdwijnen. En dien dag is alles verloren het zal gedaan zijn met den voorspoed des lands, want het kapitaal vertegen- Cuique suum. DVEItTEAITIËIVPRtJS Per drukregel, (iewone -15 centiemen Iteklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. lleeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich uitsluitend te wenden lot de Agencie llavas, te Brussel,32, Magdalena Straat en te Parijs, 8 Beursplaats. (Paris, 8 Place de la Beurse.' zaam en ondernemend, dat hy zich eene plaats had weten te verwerven in den Oppersten Raad der vrij metselarij. En juist nu hij er voor dc eerste maal zitting zou emen, had hij zooveel tegenspoed Terwijl hij zijne nasporingen voortzette, liet dc klok op het kapilool twaalf slagen hooren. Reeds twaalf ure, zuchtte hjj, en precies te middernacht begint de vergadering. Men zal mij voor eenen lafaard houden, die voor het gevaar terugd«inst. Maar, zou ik dan wel verkeerd gelezen hebhen i En hij greep een papier uil den borstzak, dat in het Hauw maanlicht zijn cijferschrift eu zyn kabalistischc teekens vertoonde. Terwijl hij een sulfcrkcn aanstak om le kunnen lezen, weêrklonk eensklaps een barsch Wie daar Aldobrandino verschrikte zoo hevig, dat hjj niet dadelijk kon antwoorden. Hij hoorde een tweede, lui der en dreigend. Wie daar 1 - en tevens het geluid als van den haan van eene pistool, dien men over trek. Amice, antwoordde hij. Het paswoord Liberti. En?... Abbosto i Iraddilori. i Goed Kom maar voorwaarts. Terwijl hij naar de donkere gestalte hij den muur ging, straalde het volle licht «ener lantaarn op zijn woordigt de kracht, het verstand, de spaarzaamheid, het werk der volkeren. Hel kzipiiaial is clo arbeid. De arbeid.... der anderen! zeggen de socialisten. Hoe dat wedervoer Rothschild. Er kunnen ongelukken gebeuren, maar hoeft in t algemeen, niet iedereen zijn deel ka- pitaal welk zijn verstand, zijne kracht, zijn werk verdienen Zeker, het toeval en hel geluk spelen soms eene rol in het leven van sommige personen, onweerdige personen worden bevoordeeld, brave inenschen worden onrechtveerdig getrof fen, maar die wet is gelyk voor allen, gelijk op al de sporten der maatschappe lijke ladder. En de eenig algemeene wet, de eenig juiste, dat is «Ia A\et van «len arbeid, vocrallen, voor ieder een. De socialisten zjjn vooral kwaad om- nat, met de tegenwoordige maatschappe lijke inrichting, duizenden inenschen moe- ten werken om er één enkel rijk to I maken. De verdeeling is misschien niet rechtveerdig Niet rechtveerdigMaar als de werklieden niet genoeg worden betaald, hebben zij dan het recht van werkstaking niet, dat niemand hen betwist En is het niet natuurlijk dat diegene, die de eerste kracht bijbrengt, het onontbeerlijke, het kapitaal, die terzelvcrtijd zijn verstand, zijne vermogens van inrichting, van uit vinding, van kennis, kortom al de krach ten zijner hersens geeft,is het niet natuur lijk dat hij beter worde betaald en meer genot bebbe dan de ruwe werkman, die mets by brengt dan de domme kracht zijner handen Aan ieder volgens zijn werk, volgens zijne bekwaamheid, ziedaar de wijze spreuk die in een land van vrijheid boven alles moot gelden, Zullen er altijd armen en rijken zijn? Ja; of denkt ge dat men ooit de ziekte zal kunnen afschaffen en zullen er niet altijd zieken en gezonden zyn Het gesprek liep ten einde, de intervie wer had nog slechts ééne vraag (e stellen. Zijt ge gelukkig, M. de baron, gij die milliards bezit Is het de rijkdom die het geluk aanbrengt De bankier stond op, zag naar de wijde zee en zegde dan Neen, het zou te schoon zijn; het geluk, dat is geheel wat anders Maar het bezit van millioenen, wier macht reusachtig is, dat moet oneindig genot geven. Zeker indien er niet eenig voordeel was gehecht aan de fortuin, men zou zich zooveel moeite niet geven om haar te ver werven. Maar het geluk, het eenig op rechte geluk, is het werk. Toen liep het gesprek af. Wij deelen het meè als curiositeit, ten titel van inlichtingen; wij zyn het wel niet in alles lot akkoord met den joodschen bankier, ver van daar maar er liggen groote waarheden in dit interview. M. de Rothschild schrijft eenen brief aan den Figaro, waarin hij den corres pondent van het blad,die hem inlervieuw- de, terecht wijst op bet punt, dat den toestand fier werklieden betreft. M. de Rothschild heeft hoegenaamd niet gezegd, dat bij de werklieden alles 0111 ter best was, integendeel er zijn onder hen vele ongelukkigen, en hij zal elke gelegenheid waarnemen om hen te helpen. gelaat. Het is Aldobrandino, hoorde liy zeggen. Eindclyk, zeide een ander. Broeder, gij zijl laat op gang. sprak een carbo- 1, op Aldobrandino toetredend. Dat kond doordien ik een halfuur hier tusschen de puincn heb loopen al dwalen, zonder den aange duide» toegang te kunnen vinden. 't Is hoog lyd. Volg mij Stilteen eerbied Aldobrandino bad nauwelijks eenige stappen aelitcr zijnen leidsman gedaan, of een groote steen draaide n gaf torgang lot eenen duisteren onderaard- schcn gang. Oh, zeide Aldobrandino,dit is dan dc weg waarnaar ik zoolang heb gezocht. Stilte, vermaande dc gids. 1 Er mag niet ge sproken worden op dezen geheimen weg, die toegang geert lot dc mysterieuze byeeniomsten van den Opper sten Raad. Zij «tapten nog eenige ongenblikken in het duister voort, toen de gids riep 1 stuipen Aldobrandino. die niet spoedig genoeg aan deze waarschuwing gehoor gaf, bonsde met het hoofd tegen een gewelf De pijn ontlokte hem een gesteun, dal hij echter spoedig onderdrukte maar hjj trachtlc te ver geefs de ontroering meester te worden die zijn g. moed aangreep. Een tweede steen draaide, en een helder licht straalde 111 den donkeren, van waar Aldobrandino in de ruimte meer dau honderd carbonari bijeenzag. Voor Vcrvotif van klein VOO lsui'-üi (h> Spoorwegen. De ondervinding heeft bewezen dat het verpakken in zakken van levende dieren, zooals kalveren alleenlijk mogelijk is met de dieren lot onbeweegbaarheid ie bron- gen, door hun pooten stevig samen te binden. Zoo gebeurde het dikwyls dat de poolen der dieren gebroken waren ofwel dat het vel afgestroopt was, zelfs dat de dieren onder wegstierven. Dergelijke feiten zijn voorzien bij art. 501 van hel strafwetboek, waarbij zij die de dieren overdreven mishandelingen doen onderstaan, met eene boete van 10 Ir. en eene gevangzitting van 1 tot 5 dagen of met eene dezer twee straffen kunnen op gelegd worden. Te beginnen met 1 October aanstaande, zal het vervoer in zakken van kalveren, geiten, verkers en schapen volstrekt ver boden zijn. De onderrichtingen van den dienst der ijzerenwegen van den Staat aangaande het vervoer, luiden als volgt - Het klein vee ten vervoer aangeboden in traliewanden of kisten (waarvan de bodem geheel moet gesloten zijn, be halve eene kleine kleine opening voor het afloopen van het water) mag verzonden worden onder de voorwaarden en de prii zen van tarief 2. - Dit vee wordt in de reizigerstreinen met aangenomen en de spoorweg gelast zich niet met do te huisbeslelling. Voor het terugzenden van ledige manden en kisien wordt slechts een registratierecht van 20 centiemen jier verzending geheven Honden en speenvarkens worden aan genomen in kooien of kevies, manden en kisten, onder de voorwaarden van tarie ven 1 of 2 van het reisgoederen-tarief, maar do spoorweg gekust zich niet met dè te huisbeslelling. Levende duiven, voge len en kleine dieren van het neerhof hierboven niet vermeld, worden onder dezelfde voorwaarden aangenomen. Indien echter de belangrijkheid der verzendingen het gebruik van een speria- Um wagon verrechvaardigt, dan mag het klein vee er los op geladen worden, voor zooveel men hetzelve onder weg van wa gon niet moet doen veranderen. - In dit geval, moet elk dier van een leizeel voorzien zijn en opeen plankjc.aan den hals, de noodige inlichtingen dragen om het ondenvege en ter bestemmings plaats te herkennen. Dc minister van justicie M. Lejeune heeft besloten dat de veroordeelden van 1 tot maanden gevang hunne straf ge- meenschappelyk zullen boeten. Hei celge vang wordt dus voor dezen afgeschaft, by uitzondering nochtans der veroordoelden voor aanslagen op dezeden. De mannen zullen naar Rent gestuurd worden en de rouwen naar Brugge. Snnienzwering. De logie- gasten komen te beslissen den heer Van den Peereboom, minister van Spoorwegen Posten en Telegraaf, door alle mogelijke middelen, de oneerlijkste bij voorkeur af te breken en het hem onmogelijk te maken nog langer aan 's lands bestuur te blijven. Hel bijzonderste wapen door de logie- gasten gebruikt is de verspreiding van logen- en lastertaal tegen den achtbaren minister bij middel der liberale drukpers. Sedert eenige dagen,worden er dan ook dagelijks uit de maeonnieke krochten rneé- deelingen aan de liberale drukpers ge zonden al schandalige uitvindsels, die nooit bestaan hebben of nooit zijn voor gevallen en waarin men den heer Van den Peereboom vandaag dezen, morgen genen rol spelen doet Die logiebroers zijn dus te vollen aan "t werk: zal M. de Koning ditmaal aan die verachtelijke logenaars, lasteraars en volksbedriegers durven toegeven en M Van den Peereboom uit het ministerie verwijderen, zooals hij vroeger met MM. Jacobs, zaliger gedachtenis en Woeste deed 1 Dat zal de tijd ons leeren.In afwachting klagen wij die maeonnieke schelmerij aan by de eerlyke vaderlanders, bij de deftige burgers en werklieden ben was een spreekgestoelte, waarop een gemaskerde redenaar sloud, aan wiens rechter en linker rijde eveneen- een gemaskerde samenzweerder ral. Aldobrandino wist dat het de gewoonte is in revolu tionaire genootschappen, dat de leiden onbekend blij ven aan de mannen die zij veinzen Ie vertrouwen,maar die de blinde uitvoerders van hunne bevelen zijn, Treed binnen. zeide de gids op gedemplcn loou tot Aldobrandino, die verrast was blijven staan. Aldobrandino nam plaats onder dc aaamgezwoornon die aandachtig naar dc woorJen van den gemaskerde» spreker luisterden Broeders, begon deze op hoogen toon, bet is dus nu de tijd om den grooten slag te waven. Ik moet voor U, die opperhoofden zijt. en nog wvl de uit- gelezenslc dier hoofden, voor u, z-g ik. moet ik mijne denkwyze niet verbergen. Al moeten ujj dc lede-i der leegcre graden bet ware doel der vrijmetselarij verbergen, om ze in de inccning le doen verkeeren dat wij slechts liefdadig heid en onderlinge hulp betrachten voor u, broeders, moet ik niet verduiken tot welke middels, zelfs bloe dige, de vrijmetselarij baren toevlucht neemt om bare plannen uit tr voeren of hare wraakte doen gevoelen. - Onze aartsvijandin. gij weet het, is de katholieke Kerk. nu verpersooi lijkl in Pius l\ onze vijand ook is generaal de Lamoriciere, die uit Frankrijk is geko men om zijnen degen en zijne oorlogskunst ten ,ijt.ii stc van de paurelijke heerschappij te stellen. Sedert eenige maanden h«eft by uil alle tanden der katho- Een schoon werk. Ten rechte wenscht men M. De Bruyn geluk omdat hij aan do kantonuiers, gelast met het onderhoud der groote wegen een pensioen verzekerd heeft. Mits eene storting van 2 fr. per maand zullen die. nederige beambten in hunne IJCnsioon krijgen, van 350 tot 400 fr. Die storting is verplichtend tot den ouderdom van 50 jaar; na 50 jaar word t zij vrij en dient zy nog enkel om de taks van liet pensioen (e verhoogen, Eene zoo kleine afhouding zou niet vol staan om een fonds te stichten, "i welk in verhouding zou zijn met de te betalen pensioen. Het gouvernement moet er een gedeelte in bijdragen een crediet van 2O.000 fr. zal te dien einde op liet budjet ingeschreven en elk jaar vernieuwd wor den. Opdat de maandelijksche afhouding van frank de hulpmiddelen der kantonniers met vermmdero, heeft men hunne nede- jlge jaarwedde met 24 fr verhoogd. Dat is een zeer inenscbliovend werk minister, die het opvatte, eer li' ke wereld verligers voor z(jnc Kerk doen opstaan t-ransrlien, Belgen en Hollanders, leren, Z.itsers en Oostenrijkers zyn zirb nader dr pauzelij'ke banier en onder zijne bevelen komen stellen. Ik moet bekennen eerbied voor die dapperen te gevoelen, en bel spijt mij dat zooveel moedige mannen en jongelieden de dood te gemord gaan. Maar zij staan onze plannen in den weg en moeten dus verdwijnen, al vloeie er veel bloed. Kerst moeten «ij. door ons eigen en door onze mindere mannen, de pauzoljjke troepen voor vuige huurlingen uitmaken dat verzwakt altijd hun aanzien in de oogen des volks. Otn echter tot de hoofdzaak te komen generaal de Kamoricière wordt een ernstig gevaar voor ons Hjj heelt nu reeds achttieu duizend man bijeen. Als wij geen gebruik maken van den ponjaard, is het met de Revolutie en met het carbonarisme gedaan. Generaal de Lamoricièrc moet dus vallen. Als die man maar verdwenen is, kunnen wjj ver ders veel aangaan, zonder veel te moet. 11 vreezen gelijk van wie. Met meer recht dan* Voltaire zullen w(J hem mogen toeroepen Tu auras beau jeuDan zul len Wij niet, zoo als dc roemzuchtige keizer Ju liaan overwonnen worden maar wij zelf zullen den Gall- Icér overwinnen, tien, lui.tru.hli.. ,n teteh, I dm lioog„,u«Jige. biood.jo ,n (riUutmoft mie. (Wondt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1892 | | pagina 1