Zondag 18 Juni 4895.
10 centiemen per nummer.
•47sle Jaar N. 2785.
NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST.
Politiek overzicht.
MIJNHEER JUDAS
Drij bekentenissen.
De zondagsche Postzegel.
De aap komt uit de mouw.
LANDBOUW.
DE DENDERBODE.
ARONNEM ENTPRUIS
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 Irank 's jaars
fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen
De inschrijving eindigt met 34 December.
De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van
den schuldenaar
Men schrijft in bij C- VAK BE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat,
N. 31, en in alle Postkantoren des lands.
ADVERTENTIEPRIJS
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiën uit vreemde landen
zich uitsluitend te wenden lol de Agencie Havas, te Brussel,32, Magdalena
Straat en te Parijs, 8 Beursplaats. (Paris, 8 Place de la Bourse.
Guique suum.
Anlat, 1T Juni 1893.
In Elzas-Lotharingen. De kies-
manifesten in Elzas-Lotharingen zijn altijd
belangwekkend om lezen.omdat men zich
afvraagt of de bevolking nog wel zoo
franschgezind is als de Fransche bladen
beweeren.
Ziehier eenige staaltjes die, men ver
moedt het, in Frankrijk werden verveer-
digd
Eeuwig kan de heerschappij van het
ruwe geweld niet duren weldra zal de
dag aanbreken, die de zege der gerech
tigheid zal brengen. Uwe broeders in
Frankrijk hebben u niet vergeten. Van
ganscher harte zijn zij u trouw gebleven.
Hunne gedachten zijn altoos bij u Innig
leedwezen gevoelen zij over uweaanhou-
houdende zware verdrukking.
In stilte maken zij zich gereed om
zooveel mogelijk de komst te bespoedigen
van den dag, die u in den schoot van het
u liefhebbende Fransche vaderland zal
terugbrengen. Gelooft de Duitschers niet,
die u vleiend zullen zeggen, dat Frankrijk
zijn Elzas-Lotharingen heeft vergeten,
want dat is leugentaal Aan u wordt
steeds gedacht en steeds zal men werk
zaam blijven tot er zich eenmaal eene
gunstige gelegenheid voordoet om u ein
delijk aan de klauwen van den Pruisischen
adelaar te ontrukken
Een tweede bladje, in het fransch en
duitsch gedrukt, zooals het hierboven
staande, maar waarvan men aan het
duitsch kan zien dat de oorspronkelijke
tekst fransch is, luidt als volgt
Stemt gij op protestmannen, op
priesters of op socialisten, dan stemt gij
tegen het duitsche legerplan, tegen alle
ongerechtigheden, die gij sinds 22 jaren
n de regeering der Duitschers to danken
hebt, en vóór uwe verdwenen vrijheid.
Dan stemt gij ook tegen die harde
dictatuurwet, waardoor gij aan uwen
onbarmhartigsten vijand zijtovergeleverd;
tegen de verworging der drukpersvrijheid,
tegen den paspoortdwang, tegen den
gehaten duitschen dienstplicht, tegen de
verdrukking der fransche taal, de ont
binding der turnvereenigingen en der
verzekering-maatschappijen, tegen de be
zwarende burgemeesters van beroep, de
handelingen eener woeste politie en
bovenal tegen de annexatie.
Gaat allen ter stembus Geene ont
houding Mocht uw geweten u verhin
deren, op dezen en genen kandidaat te
stemmen, levert dan een wit stembiljet
in. Nogmaals, geene onthouding. Het
komt er nu op aan, voor Frankrijk, voor
Elzas en Lotharingen Leve Frankrijk,
leve Elzas, leve Lotharingen
Onnoodig te zeggen dat de Duitsche
overheid, zoodra zij kon, de hand legde
op die manifesten.
44* Vervolg.
Heel goed, Mijnheer Judas, zegde Fanks, bijtend;
als ge lachen wilt, dan verzoek ik u zoo gauw mogelijk
buiten Irondflelds te gaan lachen
En waarom dat? Niemand weet iets van
zaakIs het niet zoo
Dat is waar. Doch ofschoon uw karakter door de
wereld niet gekend is, ik ken het. Ik hen de wet
die zal u dwingen deze stad te verlaten. Een man
gij is te gevaarlijk en ge zoudt beter doen naar Parijs
terug te keeren, waar ge nog wel meer schurken van
uwe soort zult ontmoeten.
Eh, mijnheer, ik ben er niet op uit in dat mist-
achtig land te blijven. Doch als ik lust daartoe hch,
dan blijf ik, ziedaar.
Probeer het maar, zegde Fanks beteekenisvol.
Ducli Mijnheer Judas had geen lust om het te pro-
boeren. Hij schokschouderde dus eenvoudig en ver
wittigde hen dat, indien zij niets weer te vragen bad-
Algcmecne kie/.ingen In
Duitsclilnnd.
Berlijn, 16 juni, 8,35's avonds.
Tot nu toe zijn er 27G uitslagen op 397
gekend.
Het getal gekozene militaristen beloopt
tot 73 en dit der antimilitaristen tot 78.
De socialisten hebben over al veel aan
gewonnen ook komen hunne kandidaten
in vele kiesdistrikten in balloteering.
Er blijven nog 135 balloteeringen over,
doch alles doet voorzien dat de antimili
taristen in groote meerderheid zullen
gekozen worden.
De Duitsche keizer heeft dus door zijn
beroep op't volk verloren in plaats van
gewonnen hebben.
Naar men denkt zal eene tweede ont
binding volgen.
1° Sprekende over het voorstel van Mgr
de Harlez betrekkelijk de vrijheid van
onderwijs, schreef La Chronique van
Brussel, 't Is wel eene herhaling van 't
gene wij op 8juni 11. ineèdeelden, maar
zulke zaken moeten herhaald worden,
opdat het volk de liberalen zoude leeren
kennen gelijk zij wezenlijk zijn
Wij zijn bereid,scheef La Chrotitque,
ons bij het voorstel de Harlez aan te
sluiten op twee voorwaarden
- Do eerste, dat het mogelyk weze in
elke gemeente eene liberale school op te
richten.
De tweede, dat men ons de verzeke-
ring geve dat de rijke liberalen de mil-
lioenen zullen betalen, welke tot het
onderhoud der scholen noodig zullen
zijn.
- Het moet wel verstaan zijn, dat de
liberalen hunne gewone vrekkigheid
moeten overwinnen en scholen bouwen
- en onderhouden niet voor één jaar,
maar voor altijd, willen zij België onder
het klerikaal juk niet gebogen zien.
Wij kennen de likerale
kopstukken. Het groot-
-> gte getnl zal zicli tevreden
- stellen in de kussen voor
deliberofeseliolen eenige
- koperen stuivers of eeni-
- jje centen of self's eenige
n knoppen te steken.
Dus de liberalen zijn vrekken, oordjes-
bijters zonder eenige liefde of genegenheid
voor den minderen man.
2° La Gazette spreekt in eene nog min
vleiende bewoording over onze liberalen.
Luistert
Het ontbreekt in de liberale partij
noch aan mannen van talent, noch aan
mannen van karakter, noch aan man-
nen van overtuiging. Maar wij mogen
het onder ons wel zeggen, de beminne-
lijke en gedienstige mannen zyn er niet
zeer talrijk. De meesten onder hen
worden, zoodra zij tot iets geraken,
den, hij wenschte te vertrekken. Hoger vroeg hem
echter terug neer tc gaan zitten.
Ik geloof, sprak Hoger kalm, dat het enkel recht-
veerdig is, wanneer ik hier het deel kom uitleggen,
dal Miss Varlins in deze ongelukkige zaak heeft geno
men. Zij verkeerde in het stellige gedacht dat Miss
Marson niets te zien had in de dood van Mclstanc. Zii
vroeg mij de brieven van dien man trachten tc be
komen,vrcezende dat hij er gebruik zon van maken om
schandaal te verwekkendoch zij vermoedde alsdan
niet dal cr zich een huwelijksactc lusschen bevond.
Gedurende de ziekte van Florry en tcrwyl deze in
ijlkoorts lag, ontdekte zij bet geheim van dit huwelijk
en hel beslaan der acte.
Natuurlijk stelde Miss Variius alles in het werk,
opdat geen woord van dit huwelijk in de wereld zou
komen Melstane was nu toch dood en het was te
hopen dat de gehecle zaak nog op het beste zou afloo-
pen. Dit was de reden waarom zij weigerde aan Fanks
de brieven te laten lezen, zonder ze zeil eerst gezien te
hebben, vreezende dat hij die huwelijksactc er zou
lusschen vinden en Florry onrechtstrceksch in ver
band brengen met de dood van haren cllendigen
echtgenoot.
Doch de gehecle rampzalige waarheid ontdekte Miss
Varlins slechts toen Florry, in cenen aanval van
razernij, ook den moord aan het licht bracht. Toen
stokken met doornen aan Men weet
- niet langs welken kant ze vastpakken.»
Dus de liberalen die van niets tot iets
zijn geraakt, zijn hoogmoedige onhandel
bare kerels, in een woord, oprechte ste
kelvarkens.
3° L'Echo d'Arlon, schildert onze
liberalen op zijne beurt ai en doet tevens
eene gewichtige bekentenis die aan velen,
hopen wij.de oogen zal openen
- Er zijn liberalen die rijk zijn, maar
zij zijn niet vrijgevig. Indien onze partij
niet over de joden beschikte, zij
ware reeds lang dood.
Dus 't zijn de rijke joden die de liberale
drukpers beloonen over haren oorlog
tegen onzen R. K. Godsdienst.
't Is dus voor rekening der joden dat de
liberale schrijvelaars onze Bisschoppen,
Priesters en Kloosterlingen begekken,
bespotten, beliegen en lasteren
Maar wat is 't?... Voor't oordje is eene
liberale ziel tot het schandaligste veil
Sedert eenige dagen gaat er in de libe
rale drukpers een gedruisch van rccrimi-
natiën op tegen den zondagschen postzegel
welken door den heer minister Vanden
Peereboom komt in gebruik gesteld te
worden.
Die recriminatiën zijn niet alleen dom
en zouteloos maar ze slaan soms tot ge-
meene grofheden over.
Welk doel wil de heer minister berei
ken
Eonvoudig de zondagrust zooveel mo
gelijk verzekeren aan het talrijk leger der
post- en telegraaf bedienden.
Nu die maatregel gaat van een chris
tenen of katholiek gedacht uit en van dan
af is het slecht voor de liberale godver-
loochenaars.
Godsdiensthaat is hier onbetwistbaar
de drijfveer der liberalen immers hunne
vrijhe d is geenzins gekrenkt
De postzegel is derwijze geschikt dat
niemand de zondagrust erkennen moet.
Aan den postzegel is een bandje gehecht
met de woorden in beide talen niet
bestellen op zondag en wie dus wil
dat zijne brieven des zondags besteld
worden, hoeft het maar af te scheuren.
De zondagsche postzegel moet, volgens
ons, door al wie het met de zondagrust
goed meent, als eene weldaad begroet
worden.Deze hervorming zal aan talrijke
werklieden de gelegenheid laten het 3°
goddelijk gebod Viert de Heiligdagen
allegader na te leven.
Maar zie,wij herhalen het, het heiligen
van den dag des Heeren stoot de liberale
godsdiensthaters geweldig tegen de borst
Le Peuple, het orgaan der socialisten,
sluit zich bij de liberale drukpers niet aan
en verdedigt krachtdadig den maatregel
door M. Vanden Peereboom genomen.
Het roode orgaan bewijst dat geen ande
ren dag voor den wekelijkschen rustdag
redelijker wijze kan genomen worden dan
den zondag.
handelde zij op eene wijze die getuigt van haar edel
karakter. Mijnheercn, Florry was door hare stervende
moeder als een heilig pand aan Miss Varlins achter
gelaten en zij toonde zich weerdig van dit vertrouwen
Zwakke vrouw zelve, plaatste zij zich tusschen de
onverbiddelijke wet eu de schuldige, zelfs ten koste
van schande en oneer op haar eigen hoofd.
Ik smeekte haar, zonder haar een oogenblik als
plichtig te aanzien, de waarheid le zeggcn.Zij weigerde
te antwoorden op mijne vragen, zy weigerde noch de
beschuldiging te weerleggen, noch te erkennen en hel
was dan dat ik vermoedde dat zij iemand wilde ver
bergen. Ik dacht dat het M. Marson wasop Florry
zou ik nooit gedacht hebben.
En nu is hel geheim opgeheldeid.... het raadsel is
opgelost. Florry is de eenige schuldige in de dood van
den ongelukkige, die te Jarlchester stierf doch ware
het niet geweest dat zy hare kamer was ontsnapt en
in hare zinneloosheid bare plichiigheid had bekend,
Miss Varlins zou op dit oogenblik het brandmerk der
misdaad op het voorhoofd hebben gedragen. Eene
edele, vrouw, gij zult het allen bekennen.
Edel inderdaad I stemden allen toe, behalve
Judas natuurlijk, die slil in zich zeiven zat te lachen
en nog onbeschaamder werd. naarmate hij zich zag
ontmaskeren.
Binnen eenige maanden, besloot Roger met
ii Ik weet, zoo schrijft het, dat zekere
socialisten alhoewel zij eenen wekelijk
schen rustdag vragen, er zich tegen ver
zetten dat het noodzakelijk een zondag
weze. Er zijn onbetwistbaar eenige dien
sten welke in werkzaamheid moeten
blijven, doch dit zijn buitengewone geval
len en wij houden ons op 't oogenblik met
een algemeenen regel onledig. Nu, de
katholieken hebben reden om aan den
zondag te houden wij hebben er geen
om andere dagen te verkiezen, 't Is dus
de zondag die het moet behalen.Er zouden
ten andere machtige reden moeien bestaan
om inet eene overlevering af te breken
sedert eeuwen bevestigd en aan honderd
duizenden menschen opgelegd door geloof
belijdenissen diep in hun hart gegrift. De
rationalisten die deze eeuwenoude gebrui
ken zouden willen veranderen voor 't
loutere vermaak van aan de Kerk eene
poets te spelen zouden ten minste
dienen na te denken over de practische
gevolgen dezer verandering de vrouwen
zouden haren rustdag houden en zich ter
kerk begeven wanneer de mannen zouden
aan 't werk blijven de mannen zouden
den maandag of den dijnsdag vieren ter
wijl de vrouwen ter fabriek zouden wezen.
De ouders zouden gaan wandelen wanneer
de kinders ter school zouden verblijven
en deze laaisten zouden des zondags rus
ten terwyl hunne ouders naar 't werkhuis
zouden gaan.
Ei* moet dus, 't is onbetwistbaar, een
en de zeilde rustdag zijn voor iedereen,
behalve de noodzakelijke uilzonderingen.
De rustdag inoet den zondag wezen. De
socialisten zijn het met vele katholieken
eens om de tusschenkomst van den Staat
in deze zaak te vragen. Zij moeten, bij
gevolg, openlijk en uitdrukkelijk goed
keureu alles wat die hervorming voorbe
reidt, en namelijk de initiatief welke door
M. Vanden Peerebooin komt genomen te
worden.
Wij hebben deze regelen slechts ge
schreven om onze geachte lezers eens te
laten oordeelen over de houding, in zake
van zondagrust, der liberalen van hen die
altijd beweren dat wij lasteren wanneer
wij hen van vijandschap tegen Godsdienst
beschuldigen.
Ten slotte: Wy weten bij ondervinding
dat de heer Vanden Peereboom zich bitter
weinig zal bekommeren om alle die libe
rale beleedigingen en bespottingen. Hij is
immers geen man om het zoo lichtelijk
op te geven hij weet immers dat het met
deu zondagschen postzegel zal eiDdigen
gelijk met de andere hervormingen door
hem ingevoerd, namelijk, dat dezen die er
heden het vijandigst aan zijn, zullen
eindige met goed le keuren
Men weet dat La Réforme zich,
in zake van openbaar onderwijs rondbor
stig voor de algeheele vrijheid heeft ver
klaard.
Die verklaring heeft de socialistische en
doctrinaire pers tot woedende gramschap
gevoerd.
De gramschap, men weet het, is eene
I kwade raadgeefster en zoo komt het dat
er aan die pers nu waarheden zijn ont
snapt die zij meer dan eens bij hoog en
bij laag loochende.
De Slaat en de Slaat alleen moet
de rol van opvoeder des volks vervul
len, zoo roept M. Volders in a Le Peu
ple uit.
Wat wil dat zeggen
Dat wil zeggen dat de ouders, dat vader
en moeder, onbekwaam of onwaardig zijn
hunne kinders op te voeden. De Staat
alleen heeft het recht zich hiermeè te ge
lasten en dus van ze op te voeden gelijk
Hij het goedvindt. Nu, daar de Staat
geene denkwijze heeft, zoo zal men de
kiudercn laten opgroeien buiten het ge
dacht der Godheid en van den Godsdienst.
Begrijpt gij, geachte lezers, wat zede
lijk, wat ordelievend, wat eerlijk geslacht
men in die Staatsscholen zou vormen
Gij ziet dagelijks voor uwe oogen hoe
diep zij gemeenlijk.onder opzicht der zede
lijkheid en eerlijkheid, verzonken liggen,
zij, die noch God, noch zijn gebod willen
herkennen.
La Chronique drukt zich nog klaarder
en duidelijker uit onzijdigheid in 't on
derwijszegt zij, is de vi-ijdenke-
rij.
De vrijdenkerijvoegt het blad er by,
leert dat er niets in de natuur is, of het
kan wetenschappelijk uitgelegd wor
den.
Dus er bestaat geen bovennatuurlijke
en die bewering is eene platte godsver
loochening.
Die bekentenis was voor ons niet nood
zakelijk, reeds van over lang hebben wij
meer dan eens uitgelegd en, bewezen dat
onzijdig onderwijs en vrijdenkend on
derwijs synomien zijn.
Zullen de ouders welke hunne kinderen
aan die zoogezegde onzijdige school toe
vertrouwen dan eindelijk toch den aap uit
de mouw niet zien komen; ja, zullen zij de
oogen niet openen, na zoo dikwerf reeds
te zijn wakker geschud door ons en onzo
Confraters
Het wordt meer dan tijd dat de wet op
't openbaar onderwijs gewijzigd worde
Wij katholieken, eischen dat elkeen
vrij wezen zijne kinderen op te voeden
gelijk hij het goedvindtja, wij willen de
vrijheid en alleen de vrijheid voor allen
Iets over de voederbeet.
Daar de voederbeeten, bij gebrek aan
vochtigheid, veelal onregelmatig of niet
uitkomen, en geraken zij nog boven, dan
door den ontijdigen duur der droogte
grootendeels worden terneergedrukt, ja
zelfs verkwijnen, zoo zal de landbouwer
al zijne zorgen aan de blijvende plantjes
moeten wijden, en de weggestorvene, bij
bevende slem, hoop ik haar als mijne vrouw naar hel
allaar te leiden en ik bid God dat het geluk in de toe
komst de rampen uit het verleden ral doen vergeten,
en dat ik mij weerdig moge loonen van die pcrel van
vrouwelijke deugd, die mij zal toevertrcuwd zijn.
God geve het. sprak Japix op gevoelvollen toon-
En nu eenige woorden van den doktor. Florry Marson
is dood. laat ons medelijdend spreken over haar. Ilct
is waar dat zij Melstane doodde, doch eene belangrijke
bijzonderheid vermindert hare schuld. Hare moeder,
schuw en lichtzinnig van aard, was aangedaan door de
zelfmoord-manie en trachtte herhaaldelijk, in oogen-
hlikken van verstandsverbijstering,een einde aan haar
leven te stellen.
Zij stierf zinneloos —razend zinneloos en al de
kwalen in haar bloed waren het erfdeel harcr dochter.
Daarom waakte Miss Varlins over haar met al de opof
fering eener moeder.
Judith had wel spoedig opgemerkt dat hel zaad van
het slechte zich vermengd had in het bloed van hel
gelukkige, lachende meisje en dat het misschien
vruchten zou schieten, vóór iemand er zich aan ver
wachtte. Het was het gedrag van Melstane dat het
noodlottige oogenblik deed komen.
Hij had gedacht in haar eene rijke erfdochter le
trouwen wanneer hij ontdekte dat zij arm was,
schikte hy zich daar niet in, zooals ieder eerbaar man
zon hebben gedaan, doch hy ging met bedreigingen te
werk, zoodat haar verzwakt brein spoedig haar alle
wilskracht en zelfbewustzijn deed verliezen.
Wellicht, ware zij alleen geweest, zon het gedacht
aan eenen moord zoo spoedig niel ingang gevonden
hebben bij haar doeb de duivel spookte in haar in dc
gedaante van Judas en stookte haar op. Zij had echter
geen liet minste plan tot uitvoering vóór Spolgerhaar,
in eene ongelukkige samenspraak, dc manier van
handelen aanwees.
In alle onschuld, onderbrak Spolger haastig.
Zeker, in alle onschuld, antwoordde Japix ern
stig Eens dat zij het plan in baar hoofd had, bracht
zij het ten uitvoer. Zij maakte.de pillen en wachtte de
gelegenheid af om ze in dc doos te leggen. Hoe zij het
deed hebben vyij vernomen uit liet verhaal van Judas
doch ik ben overtuigd dal, had Melstane baar een
weinig vriendelijkheid beloond, zy op het laatste
oogenblik zou terug gedeinsd zijn Zij was niet volko
men zinneloos, ofschoon zy niet meer volkomen
meester was over baar doen en laten en het was
sbchts toen zij onvoorziens Melstane's dood vernam,
dat zij liet afgrijselijke vnn het gebeurde inzag en zy
geheet het verstand verloor. Wat was het gevolg Zij
stierf in eenen aanval van razernij en «ij mogen God
danken dat hy, op deze wijze, een einde heeft gesteld
aan een leven dat nog enkel een beslaan van jammer
de verdunning, door gezonde moeten ver
vangen. Door de ongewone weergestclte-
nis die thans aanhoudend heerscht, zal
hij dus genoopt zijn het dunnen der voe
derbeeten wat uit te stellen, ten einde, in
de voorkomende gevallen, de ledige plaat-
son aan te vullen. In alle andere gevallen
echter moet deze belangrijke werking
zooveel mogelijk vervroegd worden. In
derdaad, wanneer de jonge plantjes te
lang in hutjes samen staan, moeten zij
elkander het voedsel verdeden, dat maar
voor eene plant geschikt was zij worden
in hunne jeugd, door mangel aan eten, al
te zeer terneergedrukt, eu kunnen der
wijze de noodige krachten niet putten om
later kloeke, gezonde en deugdrijke plan
ten te vormen.Daarbij ontnemen /ij elkaar
lucht, licht en vochtigheid die tol hunne
regelmatige ontwikkeling onontbeerlijk
zijn. Om dezelfde reden moet het zeilen
ook zoo vroeg mogelijk geschieden, en
mag insgelijks maar in geval van weg
sterving wat verschoven worden.
Aan het regelmatig planten en plaatsen
der boelen is tevens veel gelegen, en nog-
tans wordt die bewerking meestijds ge
brekkig uitgevoerd. Men bekreunt zich al
weinig of de lijnen recht zijn en op den
vereischten afstand liggen, of het zaad
overal op de noodige diepte zit en do
planten regelmatig staan, enz..enz. Neen,
dit wordt veelal over "l hoofd gezien, en
zoodoende, wijst dc landbouwer ecu mid
del van de hand, dat, volgens menigvul
dige en ernstige proefnemingen, dc op
brengst zijner oogsten merkelijk zou
kunnen vermeerderen.
De voederbeeten mogen niet tc wijd
staan, want dan heeft men dikke bectcn,
die arm zijn aan suiker en voedingstoffen,
maar rijk aan water. Plant men integen
deel dichter, zoo bekomt men kleinere
doch rijkere boeten. Do voordeeligste
afstand is voor de rijen van 40 lot 80
centimeters; in de lijnen zullen dc planten
van 25 tot 45 centimeters van elkandor
verwijderd staan, volgens de grootte van
de soort, de vruchtbaarheid des gronds
enz. Voor ieder geval is er een afstand,
op welken de beeten het meest opbrengen.
Is deze te klein, dan heeft tnen meer bee
ten, maar hun minder gewicht kan door
de vermeerdering van liet getal planten
niet ingewonnen worden. Is hij te groot,
dan verliest men door do vermindering
van het getal der planten deze moeten
zeer groot worden, om dit verlies te kun
nen vergelden, zijn dan ook tc waterach
tig en dus van mindere hoedanigheid. Uit
proefnemingen is gebleken dat 0,1 kil.
middengewicht beeten slechts 3.1 kil.
suiker gaven, terwijl 2,1 kil. middenge
wicht 6,7 kil. °/0 suiker opleveren.
Daar de voedzaamheid der boeten af
hangt van de hoeveelheid droge stoffen
die zij bevatten, en de suiker onder die
droge stoffen de voornaamste is, zoo
springt het in 't oog dat een doelmatige
afstand veel invloed op den rijkdom van
den beetenoogst zal uitoefenen.
De juiste afstand, op welken eene gege-
vene soort, onder bepaalde omstandig
heden, het meest zal opbrengen, moet
iedere landbouwer zelf onderzoeken.
en ellende zou geweest zijn.
Toen ieder aldus zijne zienswijze had doen kennen
vatte Fanks in eenige notes in zijn geheimzinnig
boekje het geval te saineu.
Toen Florry Marson trouwde met Scbasliaac Mei'
slanc, was zij gezond van geestdoch het zaad der
zinneloosheid bevond zich iu haar Idocd en was nog
niet tot rijpheid gekomen.
Gezien de brutale handelingen van haren echtge
noot en de opstokitigen van Judas, kwaui dc erfclyke
kwaal tot stand cn openbaarde zich in cenen zucht
naar moord.
t Het gesprek met Jackson Spolger loonde haar den
weg aan hoe zij, zonder gevaar voor haar zcltcn, zic'i
van eenen gehaten persoon kon ontmaken.
Zij trok er haar voordeel uit, maakte dc pillen
met morphina die zjj bij Spolger had gestolen en wist
ze in de doos te plaatsen, op den bewustcn avond in
Binter's kosthuis.
Melstane vertrok naar Jai Ichcstcr om daar bare
aankomst af te wachten cn zonder achterdocht nam hij
de pillen.Ilct plotselinge nieuws van zijnen dood zette
hare hersens overhoop cn maakte haar zinneloos.
Oaur zij van die zinneloosheid nooit meer genezen
kon, is het voor haar een geluk dal deze zaak aldus is
afgeloopcn.
(Wordt voortgezet)