DE ZEERAAF. NIEUWS- EN AANKONOIGIXGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. Donderdag 28 September 1895. 10 centiemen per nummer. 48sfe Jaar, X° 2815. Politiek overzicht. over den H. Rozenkrans. De R. K. Kerk en de socialistische leering. DE DENDERBODE. ARGNNEMENTPRIJS Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betaien De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij C- VAK DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des lands. 4DVERTENTIEIYPRIJS Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. lleeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wénden ten Bureele van dit blad. Guique suum. September 1§93 Kerkelijke Staten. De vrijmet selarij. Nog eenige staaltjes van liet onbeschaamde streven der vrijmetselarij. Aan de Standard wordt uit Rome ge meld, dat het Yaticaan nadrukkelijk bij de mogendheden er tegen geprotesteerd heeft, dal de vrijmetselaars hunne groote loge op de eerste verdieping van het paleis Borghese gevestigd hebben. Dat is eene beleediging voor het Vaticaan, waaraan het paleis Borghese vroeger toebehoord heeft. In het protest wordt tevens gezegd, dat Italië ue vrijmetselaars gesteund heeft. Het Italiaansclie gouvernement zal weer doen alsof het van niets wist. Nu nog iets sterker De maeonnieke Loges van "V enezuela hebben de regeering uitgenoodigd, om in de Grondwet de volgende nieuwe para graaf te brengen Het recht van vrije vergaderingen vereeniging is gewaarborgd voor alle doel einden, uitgezonderd voor kerkelijke ver- eenigingen van mannen of van vrouwen. Men ziet hieruit, dat de vrijmetselaars in het toestaan van het verleenen van vrijheid aan de katholieken, nog veel kunnen leeren van den Turk. Beiden zijn der Kerk vijandig, doch de eerste wil niet eens den katholieken recht van vrije ver eeniging verleenen. Zij worden door de laatste beschaamd gemaakt. O, ze zijn niet tegen de Kerk Ze zin gen dat iederen dag op alle toonen maar ziet naar hun daden en luistert niet naar hun woorden. Spanje. Zondag morgend, te Bar celona, gedurende eene revue ter eere van het feest der prinses van de Asturieen, is maarschalk Martinez Campos het slacht offer geworden van eenen aanslag. Er werden twee bommen tusschen de pooien van zijnpeerd geworpen. Het dier is dood. De maarschalk werd licht gekwetst aan de bil en door den val werd zijn rechter schouder gekneusd. Generaal Castelli, zijn aide-de-camp, en twee agenten van policie zijn gekwetst, een gendarm bekwam erge wonden. De pleger van den aanslag, een werkman. Pallurda geaamd, is aangehouden. Het volk bracht den maarschalk eene ovatie en juichte den koning toe. »)X(«— 26e "Vervolg. Hij keerde zich om en ging "aar de trappen, zich zeiven afvragend wat hij toch in het vervolg zou doen, wanneer Gillian zijne vrouw was cn dat afzichtelijke wezen hem ook dan nog bleef vervolgen. Had hij booze geesten wakker geroepen door zijne daden, cn zou het nu zijne straf zijn, dat akelige, grijnzende gezicht altijd r.aast zich te moeten zien, om hem te herinneren aan het verleden Luid en zwaar ademhalend .keerde hij zich plotseling om, sloop naar het muurtje en zag overheen. Daar zat hij onbeweeglijk en zonder twijfel in diepen slaap. Een van deze brokken zou voldoende wezen een, behoedzaam opgenomen cn nnhr heneden geworpen Dan was hij weg, de ellendeling, de vloek van leven. Hij trad achteruit, zag nog eens over den rand, trad weer achteruit, terwijl dikke zweetdruppels op zijn voorhoofd parelden. Nog een oogenblik aarzelens, toen scheen zijne vroegere koelbloedigheid terug te keeren, en haastig eenen der groote stcenen opnemend, w oog hij dien de hand, liet hem vallen, sprong ijlings achteruit, greep zijnen kijker, snelde den trap af, cn was weldra onopgemerkt in bet huis verdwenen. Alles is rustig in de stad. De pleger van den aanslag op maar schalk Martinez Campos, zal voor het krijgsgerecht verschenen. De bom, die hij wierp,bevatte dynamiet. Verscheidene peerden gingen op den loop en wierpen de toeschouwers omver. De aangehoudene heeft bekentenissen gedaan, 't Is zekere Payas een anarchist. Een gendarm en een burger zijn door de ontploffing ge dood. Brazilië. Revolutie in Brazilië. De legatie van Brazilië te Londen heeft eene depeche van Rio-de-Janeiro ontvan gen van den 24, meldende, dat de opstand van een deel der vloot met den dag ver- llauwt, en admiraal Mello nog slechts over geringe kracht beschikt. Alle Staten veroordeelden zijne strafwaardige poging cn verklaren zich met geestdrift voor Peixoto. Het leger is in zijn geheel ge trouw gebleven. De stad Rio-de-Janeiro is rustig en heeft haar gewoon aanzien her wonnen. De regeering heeft het volste vertrouwen, dat zij het gezag zal kunnen handhaven. DE ENCYCLIEK In zijnen nieuwen encyclisclien brief over den H. Rozenkrans van Maria, geeft de II. Vader de drie kwalen aan, welke het rampzaligste voor het algemeen welzijn schijnen den afkeer van een eenvoudig cn werkzaam leven, den afschuw van het lijden, het vergeten der eeuwige goederen die wij hopen. Tegenover ieder dezer kwalen stelt de H. Vader als geneesmiddel de mysteries van den H. Rozenkransde blijde voor de eerste de droevige voor de tweede de glorierijke, voor de derde. Over hel eerste punt drukte de Ency cliek zich uit als volgt Wij betreuren en zij zelf die in alles alleen de wetenschap en het voordeel der natuur zien, erkennen het feit en bedroe ven er zich om Wij betreuren dat de menschelijko maatschappij aan eene ver schrikkelijke wonde lijdt men verzuimt namelijk de plichten en de deugden, die een verborgen en gewoon leven moeten versieren. Daar van komt het dat, in de huiselijke haardstede, de kinderen ver flauwen in de gehoorzaamheid die zij aan hunne ouders schuldig zijn, geene tucht meer verdragende, tenzij deze zwak is en zich naar hunne vermaken schikt. Daar van komt het ook, dat de werklieden hun ambacht laten varen, het werk vluchten en, ontevreden met hun lot, hooger reik halzen, eene hersenschimmige gelijkheid der fortuinen verlangende door zulke verlangens aangedreven, verlaten de landbewoners in groote menigte hunnen geboortegrond, om het gewoel en de ge makkelijke vermaken der steden te komen zoeken. 't Is ook aan die oorzaak, dat men het gebrek aan evenwicht tusschen de ver- sohillige standen der maatschappij moet toeschrijven alles is geschiktde zielen zijn aan den haat en de afgunst overge leverd men schendt openlijk alle recht velen, door eene ijdele hoop bedrogen, verstoren den algomeenen vrede, door oproeren te veroorzaken, en wederstaan aan hen die gelast zijn de orde te beves tigen. Tegen die kwaal moet men een middel vragen aan den H Rozenkrans van Maria, die te gelijk eene bepaalde orde van ge beden bevat en de godvruchtige over denking der mysteries van het leven des Zaligmakers en zijner Moeder. Dat de blijde mysteries aan het volk getoond, en voor do oogen der menschen geplaatst worden als taleroelen en voorbeelden van deugden eenieder verstaat, hoe talrijk, hoe gemakkelijk na te volgen, en geschikt om tot een deugdzaam leven aan te sporen de voorbeelden zijn, die men er uit kan trekken en die, door eene wonderlijke, zoete gewaarwording, de harten inneemt. Wat den af keer van hel lijden aan gaat Eene andere hoogst verderfelijke kwaal en welke Wij niet genoeg kunnen bewee- nen, omdat zij dagelijks dieper en nadee- ligcr in den geest dringt, is dat men zich aan het lijden onttrekt, dat men met ge weld alles afweert wat pijnlijk en strijdig met onze nijgingen schijnt. Inderdaad, meest al de mensehen, in plaats van, zoo als het zou behooren. de rust en de vrijheid der zielen te beschou wen als de vergelding.bereid voor degenen die zich gekweten hebben van den groo- ten plicht des levens, zonder zich door de gevaren en de werkzaamheden te laten overwinnen, verbeelden zich de hersen schim van eenen Staat,waar ieder onaan genaam voorwerp zou uit verwijderd zijn, waar men al de goederen, welke dit leven kan verschaffen, in overvloed zou genieten. Een zoo hovig en teugelloos verlangen naar een gelukkig bestaan is eene oorzaak van verslapping voor de zielen zoo ze niet geheel en al vallen, zijn zij toch ontzenuwd.zoo dat zij lafhar tig de kwalen van het leven vluchten en zich erbarmelijk laten nederslaan. Ook in dat gevaar mag men van den H. t Rozenkrans van Maria eene zeer groote hulp verwachten, om de zielen te ver sterken (zoo groot is de invloed van het voorbeeld) zoo de mysteries welke men droevige noemt, van de vroegste jeugd af, het voorwerp zijn van eene stille en zoete overdenking en zou men in 't ver volg ze aanhoudend blijven overwegen. Eindelijk aanaaande het derde punt, het vergeten der eeuwige goederen, ziehierde uitstekendstè plaats der Encycliek De menschen, overgegeven aan de ver maken en zelfzuchtig, die al hunne ge dachten op de aardsche zaken laten gaan en zich niet hooger kunnen vcrheflën, in plaats van door de goederen, welke zij genieten, bewogen te worden om die van den hemel nog vuriger te wenschen, ver liezen geheel en al het denkbeeld zelve der eeuwigheid en vallen in eenen den mensch onweerdigen staat. Inderdaad, de goddelijke Almacht kan ons met geene schrikkelijker straf treffen, dan toe te laten dat wij al de vermaken dezer aarde genieten, maar terzelfder tijd de eeuwige goederen verwaarloozen. Hij zal dat gevaar gansch vermijden, die zich zal toewijden aan de devotie van den H.Rozenkrans.cn de glorierijke mys teriën, die er ons in voorgesteld worden, aandachtig en dikwijls zal overdenken. In die mysteriën, inderdaad, put onze geest het noodige licht om de goederen te kennen, die aan onze oogen ontgaan, maar die God, Wij gelooven het met een vast geloof, bereidt voor die Hem bemin nen. Wij leeren alzoo, dat de dood niet eene vernietiging is, die ons alles ont neemt en alles verdelgt, maar eene ver huizing en, om zoo te zeggen eene veran dering van loven, XVI. Vrijjubelde hij bgna, terwijl hij zich hijgend op eenen stoel liet neervallen en eene minuut of wat luisterend bleef zitten, voordat hij wc6r opstond om de hartversterking te gaan nemen, waaraan hij groote beboette had. Berouw gevoelde hij nu nog volstrekt niet, hoe hij later ook over zijne daad zou mogen denken. Hij had zichzelven van cencvrceselijke nachtmerrie bevrijd, en moest nu eens overleggen wat hem verder te doen stond, want in zekeren zin had bij slechts de iugeviog van het oogenblik gevolgd. Neen, het zou niet goed zijn, dat hij zelf het lijk ontdekte. Dat moest geschieden door iemand die langs het strand kwam.cn dat zou in de eerste uren waar schijnlijk niet gebeuren. En ai dien tijd zou zijnen kwelgeest daar blijven liggen. Welnu, waarom niet? dacht hij. Wat hem betref, mocht hij daar blijven totdat dc vloed opkwam en weggespoeld worden, indien dc rotsblok hem niet tegenhield; er zou niet veel over te zeggen zijn. Uitde zee was hij gekomen, de ree mocht hem terugnemen. Misschien zou men hem niet eens missen en zoo ja' dan was hjj weg. In geen maanden had Morgan Preiss zich zoo weltevreden gevoeld. Hij was als een losgelaten ge vangene, en in zijne blijdschap nam hij een tweede teug uitde vierkante flesch en ging weer zitten, om zich eens naar hartelust te verdiepen in het geluk dat hem wachtte. Nog eene enkele week, en dan zou Gillian hier komen als zijne vrouw dan was hij rijk en gelukkig, dan zou hij het verleden laten rusten en voortaan zijn leven doorbrengen als in een aardsch paradijs. Ja zeker, z(J zou hem beminnen en vereeren, wan1 bij hezat immers alles wat het hart eener vrouw maar wenschen kan goud en zilver en kostbare steenen En wat het verleden betrof, ook hetgecu daareven geschied was... Kom, wat beteckcndc die zwarte matroos Waarom zou er aan hem meer gelegen z(jn dan aan eenen os of oen schaap Hij behoefde hier niet langer te zitten als een gevangene, meende hij verwarmd cn opgewekt door den drank en het gevoel van vrijheid, stond hij op, zag de oude vrouw druk herig met huishoudelijken arbeid en, wcerstaud biedend aan het verlangen om even naar den ingang van de steengroef te sluipen en naar het verpletterende lichaam te kijken, dat daar in het gete zand lag te wachten op de golven die het voort zouden dragen naar de eeuwige rust, nam hij den koevoet uit den hoek en, den tuin doorloopend. alsof hij naar dc bloemen keek, ging hij voort tot hij vlak bij de rotskloof was. Nu behoefde hij zich niet langer in acht te nemen, dacht hij in den roes zijner opgewondenheid, want de dubbele porlio sterken drank had bij den zenuwach tige)) toestand, waarin hij verkeerde, zijn brein bene. veld. Na eenen laatstcn blik op het huis, was hij tusscln-n dc struiken doorgcloopen cn naar het rivier tje afgedaald van den eenen steen op den anderen stappend, had hij spoedig dc ovcizijbc bereikt er smalle pad binnen in dc rotskloof volgend, stond hij weldra naast den waterval. Daarna schoof hij als nanr gewoonte de steenen op zijde, de stroom verlegde zich eenigzins. en zonder zich te bekommeren om I nog neervallende water, klom hij naar beneden trad de rotsholte binnen, die volgepropt was met schatten van allen aard, in den loop der jaren door hem verzameld. Zilver, zorgvuldig ingepakte balen goed, vaatjes rhum en brandewijn, een /.onderling mengelmoes. Hij Allen zonder onderscheid, niemand uit gezonderd, moeten werken voor hun dagelijks brood, zooieeren de socialisten. Die leering steunen zij op de veroor deeling die God tegen Adam,na zijnen val, uitsprak, hem zeggende Gij en uw nakomelingschap zult uw brood eten in het zweel uws aanschijns. En hieruit leiden de socialisten de volkomene gelijkheid der menschen af, 't is tc zeggen, dat allen even rijk, even gelukkig, even machtig op deze wereld moeten wezen. "Wie dus wil dat alle menschen even rijk, even gelukkig, even machtig, zijn keurde dit alles slechts een vluehtigen blik weerdig maar greep den gordel, dien hij den vermoorden schipbreukeling van het lichaam had gesneden, cn zich op een tonncke neerzettend, begon hij dc ver schillende zakjes te openen cn maakte ook de inge naaide steenen los, om die een voor een te bekijken. liet licht, dat in dc grot viel, scheen groen tc wezen het glinsterde en flikkerde door don sluier van het neerdruppend water, terwijl dc sterke stroom, den kant, waar de steenen verlegd waren, kookte en bulderde en bruisclile in de diepte neerplofte met hol en dof geluid, dat tegen het rotsgcwcir weer galmde. Even buiten den ingang van de grot droop liet water tusschen d« roode cn zilvergrijze leislecnlagen en bepartlde de lijne mosjes, dc sierlijke gepluimde varens, die daar in weclderigen overvloed groeiden, terwijl het witte schuim tusschen de groote rotsblok ken opspatte en, het van hoven komende daglicht weerkaatsend, als een veelkleurige regenboog den waterval omgaf. Morgan Preiss echter had voor niets anders oogen dan voor dc diamanten, die hij tusschen duim cn vinger hield, cn die hij in zijne verbeelding reeds goud gevat zag schitteren in dc blonde lokkfn, c den blanken hals van Gillian, zijne Gillian, zijne vrouw. Met eenen slechts half onderdrukten jubel kreet liet hij de steenen terugglijden in hunne veilige bergplaats, en maakte nu het riempje los van hel leste zakje, om er het miniatuurportrct uit tc nemen. Tucn hij hel in de hand nam, was het niet om naar hel op ivoor geschilderde vrouwenbeeldje te zien, maar des te meer naar dc goude achterzijde en den gouden rand. Hij woog het op de hand cn toen hij voelde hoe zwaar het was, kwam er eenen glimlach op zijne lippen. Ik zal mij laten uitschilderen. Waarom niet schare zich in onze rangen, roepen de socialisten. De socialisten beloven een paradijs op deze wereld en velen laten zich door die droombeeldige belofte verleiden. Ja, velen willen dat paradijs, kost wat wat kost, bezitten en zelfs tot gewelda- dige middelen overgaan om het te verove ren. En van daar dien geweldigen haat bij sommigen tegen dezen welke bezitten, tegen onze samenleving en vooral tegen den R. K. Kerk welke gebiedt Wacht u van stelen en onrechtveerdig leven. Die staat van zaken kan de verschrik kelijkste onheilen veroorzaken, hij kan de wereld in een bloedbad en een vuurpoel herschapen. En wie kan die onheilen voorkomen? De R. K. Kerk, welke door hare leering slechts het tijdelijk en eeuwig geluk der menschen beoogt. Het paradijs hier op aarde door de socialisten beloofd is een droombeeld.. Ja, al wat zij er over zeggen, zijn dwaas heden. De domste kneukel der wereld moet begrijpen dat zelfs een land waar allen even rijk, even gelukkig, even machtig zouden wezen onmogelijk kan bestaan. De Kerk integendeel leert ons dat er ten allen tijde armen en rijken zullen wezen, maar zij beievert zich, door hare leering van naastenliefde, door hare zedenleer, om den afstand te verminderen die er tusschen de armen en rijken bestaat. "Wanneer Z. H. Leo XIII ons in zijne encycliek.zegt dat het lot van alle eerlijke en brave werklieden dient verbeterd te orden, dan houdt Hij ons slechts dat gene voor wat, van in de eerste eeuwen, altijd de bezorgdheid der R. K. Kerk is geweest. In de eerste eeuwen was de werkman een slaaf, en, dank zij de Kerk, is hij een vrij mensch geworden. Dc arbeid wordt nimmer als onedel en verlagend, maar als veredelend en verhef fend aanschouwd. Een oppassend werkman kan, dank zy de vrijheid, door zorg en vlijt, zijnen toe stand verbeteren. Nu, de geweldige middelen zullen tot die lotsverbetering niet medehelpen, integendeel in plaats van het maat schappelijk vraagstuk op te lossen,zouden zij ons naar eenen afgrond van nog grootere ongelukken en rampen voeren. De R. K. Kerk alleen is in staat het maatschappelijk vraagstuk, door hare zedeleer, door hare leering van naasten liefde op te lossen en de wereld te bevre digen. Neen, buiten hare voorschriften en leeringen geene redding mogelijk zegde hij opeens en dan laat ik het hierin zeiten, en zij zal hel aan eene gouden ketting om haren hals dragen. Dan zal zij mij nog inniger liefhebben, en Plotseling bleef bij steken, want hij had het kleinood omgekeerd en aanschouwde nu het beeld van eene jonge en schoonc vrouw-, wier oogen hem zoo zonder ling aanstaarden, dat hij er van ontroerde. Malligheid mompelde hij, het portretje weg bergend ik geloof dat iedereen hare oogen heelt. Ik zie haar in ieder, die ik ontmoet. Gillian Welk een lieve naam is het toch Kn wat zal z.ij rijk zijn I Diamanten cn peerlen. ringen en kettingen, alles in overvloed. Eindelijk Eindelijk Hij lachte luid, on zijn stem vermengde zich zonder, ling met het neervallende water, toen hij den gordel op eene vooruitstekende rotspunt ncêricgde. We' voldaan over zijn bezoek, stapte hij door den sluier van glinsterende druppels heen, bleef nog een oogen blik op de steenen staan cn hield zijne hand op, om het vocht op te vangen cn er zijn gegloeid voorhoofd mee te verkoelen, voordat hij uaar boven klauterde en den stroom in zijnen gewonen loop terug leidde. Dc glans in zijne oogen en de levendige uitdrukking van zijn geheel gelaat spraken duidelijk genoeg van de rust, die in hem gekomen was met de kracht en vlugheid van eenen veel jongeren man, greep hij de staaf, lichtte de zware steenen op cn liet het water als eene dichte en ondoordringbare glazen deur voor den ingang van zijne schatkamer neervallen. Zooals hij daar boven den waterval stond, legen den duisteren achtergrond, waaruit het stroompje te voor schijn kwam, zou men hcni in het schemerlicht voor eenen boozen geest hebben kunnen houden de gelij kenis werd nog sterker, toen hij de armen ophief, met den koevoet eenen slag op dc rots gaf en daarbij zijnen schamperen lach door de kloof deed galmen. (Wordt voortgez«t).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1893 | | pagina 1