m
DE
ENE VOLKSFOPPERS
NIEUWS- EN AANKONOIGIN&SBLAD V«N DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST
VAN
Donderdag o October S895. 10 centiemen per nummer. 48sle Jaar, IV0 958lo.
Jt s
-•
Klokke Roeland en Hel Land van Aalst betrapt op heeter daad van leugens en bedrog
Klokke Roeland verloochend door Monseigneur de Harlez
Twee brieven
aan de Stad Ninove.
Een en ander.
DE DENDERBODE
ABONNEMENTPRMS
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag De prijs ervan is 6 frank 's jaars
fr. 3.25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drïj maanden, voorop te betaien
De inschrijving eindigt met 31 December.
De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van
den schuldenaar
Men schrijft in bij C- VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat,
N. 31, en in alle Postkantoren des lands.
rs,-f rtPi@£?)LyC~->! 'A
SlÉÉ|W.
v ZST-i
vx*.-
Cuique suum.
DVERTEIVTIElVPSUwS
Per drukregel, Gewone 45 centiemen Reklamen fr. 4,00 Vonnissen op
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag avond. Voor de adverlentiën uit vreemde landen
zich te wenden ten Bureele van dit blad.
Anlnl, 4 October 1893
Logenlaal en bedrog leiden gemeenli k
tot beschaming, vernedering en verach
ting. Indien deze spreuk ooil aan iemand
kon toegepast worden dan is het wel aan
de Volksfoppers in ons Arrondissement,
die, om hunne leugens en bedriegerijen
door 't volk als waarheden te doen aan
nemen, de schaamteloosheid lot dus verre
dorsten drijven alom te verkonden dat
die leugens, dat die bedriegerijen door
onze Geestelijke Overheden waren goed
gekeurd.
Ten einde onze geachte lezers instaat
te stellen oin over de schaamteloosheid
der Volksfoppers te kunnen oordeelen
nemen wij 't volgende over uit het blad
De Stad Ninove
Monseigneur oio Harlez
't Was deze week een heuglijke dag in
ons leven.
Den 12 September 11. kondigden de
Roelanden eenen brief af die, volgens zij
beweerden, door Monseigneur de Harlez,
Huisprelaat van Zyne Heiligheid den Paus,
Hoogleeraar aan de Katholieke Hooge-
i school van Leuven, eigenhandig zou ge
schreven zijn en hun rechtstreeks gezon
den, om overgedrukt te worden in
Klokke Roeland en tevens aan eenieder
te bewijzen dat hunne nederige pogin
gen aangewakkerd en aangemoedigd
zijn door dien heiligen priester ver
grijsd in de studie, het gebed en de volks-
werken.
Bij den brief, zoogezegd bestemd voor
het blad, was zelfs een bijzonder schrij-
ven gevoegd, altijd gelijk zij beweer-
I den, om de mannen van de Klokke
I geluk te wenschen over den strijd
tegen Anseeleen verders zeggende
Het manifest der Kristene Volkspartij is
goed. Verdedigt het met ijver. Stoort u
niet aan beleetligingen, noch laster.
Onze Goddelijke Zaligmaker is uitge-
maakt geweest voor volksbedrieger,
bezetene, enz., 't Is een goed teeken
dat gij behandeld wordt als Hij,
't Was feest voor Roeland en van uit
hunnen bevlagden toren, klepte de geest
driftige ju belklok
Het Land can Aalst jubelde niet min:
de brief van Mgr de Harlez was immers
eene onrechtstreeksche tegenspraak of
afkeuring der veroordeeling van de
christene volksfopperij in 't Arrondisse
ment Aalst door Mgr Stillemans uitge
sproken
In nummer van 24 September 11.
schreef Mirrceus
Dit programma is als de politieke
Grondwet der christene volkspartij.
M. de Harlez, Huisprelaat van Z. H.
den Paus, Hoogleeraar te Leuven, door
den Bien Public genoemd een heilige
Priester, vergrijsd in de studie, in de
volks werken en in 't gebed, Mgr. de
Harlez heeft met veel aandacht dit
programma gelezen en schrijft aan de
Redaktie van Klokke Roeland Uw
programma is goed verdedigt het met
ijver stoort u niet aan belecdigingen
noch laster.Onze Goddelijke Zaligmaker
is uitgemaakt voor volksbedrieger en
bezetene, enz. 't is een goed teeken
dal zij behandeld wordt als Hij. De
brief van Mgr.de Harlez stond zaterdag
in Klokke Roeland wij raden ieder-
een aan hem te lezen.
I>e Belgische BisscliO|)-
pen kunnen van geen nn-
dei* gedacht jn dan Mgr
de Harlez
Niemand, gaat De Stad Ninove voort
verdacht dc echtheid van het feit doch
velen stonden verwonderd, verbaasd,
ontredderd, ontmoedigd.
Wij niet dat bewijst ons nummer van
verleden Zondag. Ons eenvoudig gedacht
was dat Monseigneur de Hari.ez, onwe
tend. verloren was geloopen in een wol-
venhol. Hem bij de hand nemen, Ilem
rond dien kuil leiden, Hein iedereen wolf
afzonderlijk leeren kennen en Hem ver
lossen uit hunne klauwen, dat was ons
eenig doel. En, God zij dank, ten volle
gelukt is onze nedrige poging.
I)en volgenden brief ontvingen wij
Woensdag
Leuven, 20 September 1893.
Heer Bestuurder,
Ik ben hoogstens verwonderd, over
heigeen ik lees in het blad dal gij mij
wel hebt willen toesturen.
Ik vervul eenen plicht met overal
de Kath. jeugd aan le moedigen waar
zij haar toewijdt aan hel behartigen
van het stoffelijk en Kristel ijk welzijn
der werklieden,en betrachtniet eenige
beooordeeligde kringenmaar wel de
massa der werkende klas le winnen.
Mijn schrijvenhetwelk gij goed
vindt om aan te vallen, verwierf de
hoogste goedkeuring der geestelijke
overheid,en het verdienstelijk en mach
tig dagblad L'Univers van Parijs, heeft
het overgenomen,zeggende Het dient
aandachtig gelezen te worden de gansche
wereld door en bijzonderlijk door zekere
Katholieken die weigeren in de maat
schappelijke zaak het Evangelie in le
voeren.
Ik weel dat de jongheid die zich
aan deze noodzakelijke werken toe
wijdt, meermaals wordt miskend en
op onrechtveerdige wijze wordt beoor
deeld. Hetgeen ik er in dit geval
over zeg de,betrof eene zaak aangaande
één enkelen persoon. Het was van
gansch verlrouweljken aard en dien
de niet ruchtbaar gemaakt te worden
in een dagblad, zooals UEd. hel heeft
moeien opmerken.
Voor wat overigens mijnen brief
betreft, ik weel niet wat er mede ge
beurd is. De Klokke Roeland ken ik
niet en ik had mij hiermede niet
in te laten, tenzij met de aanbeveling
van een waar Kristelijli grondbegin.
Gebruik makende van mijn recht
eisch ik de inlassching dezes en bied
U, Heer Bestuurder, de verzekering
mijner hoogachting
Cl. de Harlez.
Aan hel Beheer der Stad Ninove,»
Ninove.
De brief was voor ons een donderslag.
Onze oogen schemerden, onze ooren tuit
ten, onze handen beelden.
't Was ongelooflijk 't was onmogelijk
Voorzichtigheidshalve vroegen wij aan
Monseigneur de Harlez,per brief-express,
of dat schrift echt was,of het 't werk niet
was van eenen kluchtspeler
Ziehier het tweede antwoord van Mon
seigneur
M ijnheer,
De brief welken gj ontvangen hebt
is echt. Maar dewijl ik geen Vlaming
ben en geen Vlaamsch kan schrijven,
heb ik mijnen brief door eenen vriend
laten vertalen. Misschien zijn de woor
den er van een weinig hard.
Verklaar maar stellig, als 't u be
lieft, dat mijn schrijven niet bestemd
was om ruchtbaar gemaakt le wor
den.
Met hooge achting,
C. de IIsii*lez.
Herent (bij Leuven), 29 Sep/. 1893.
Ilet is dus echt en waar Monseigneur
de Harlez kent de Klokke Roeland niet,
nescio vos, en wij zeggen het met
fierheid, met hoogmoed, door de zorgen
van De Stad Ninove alléén is de
Klokke Roeland betrapt op heeter daad
van schaamtelooze leugens en bedrog.
Monseigneur de Harlez ontvange hier
over dat uitsteken I blijk van genegen
heid met onze eerbiedige hulde, onzen
diepen en rechtzinnigen dank.
Wij nemen echter de eerbiedige vrijheid
Hem te doen opmerken dat wij noch zijn
schrijven, noch zijn gedacht over de
huidige krisis, hoegenaamd niet, hebben
aangevallen.
Wij beweerden alleenlijk
dat de mannen van do Klokke zijne
achting en zijne verkleefdheid onweer-
dig zijn
dat hunne bedekte en onbedekte pogin
gen dienen geschandvlekt te worden door
eenieder en geenzins aangewakkerd en
aangemoedigd
dat, inde veronderstelling dat Mon
seigneur de Harlez zich wezenlijk zou
aangesteld hebben als aanklever en ver
dediger der begrippen, der leerstelsels,
der pogingen, der werken van Klokke
Roeland, dat zulk voorbeeld een slecht
voorbeeld was
dat de mannen van Klokke Roeland
zeiven door te veel onheelbare en zelfs
besmettelijke ziekten en kwalen zijn aan
getast, om anderen te kunnen helpen en
genezen
en dat de pogingen van allen die hen
gelijken slechts van aard zijn om nog
grootere onheilen over de wereld te doen
losbarsten
Nu echter, dat onze doorluchtige
briefwisselaar komt stellig bevestigen
dat hij Klokke Roeland niet
kent
dat hij aan Klokke Roeland niet ge
schreven heeft
dat zijn brief integendeel bestemd was
voor een enkelm persoon
dat de brief van ganech ver-
trouwelijken aard is
dat die briefniet diende ruchtbaar
gemaakt te worden in een dagblad -
nu ook komt onze doorluchtige brief
wisselaar levens getuigen en bewijzen
dat hij de mannen van Klokke Roeland
geen geluk gewenscht over hunnen strijd
tegen Anseele
dat hij het programma der zoogezegde
Christene Volkspartij niet hecflgoedge-
gekeurd
dat de mannen van Klokke Roeland
in zijne oogen niet moeten vergeleken
worden aan onzen Goddelijken Zaligma
ker
dat hij hunne bedekte en onbedekte
pogingen niet heeft aangewakkerd en
aangemoedigd
dat hij bijzonderlijk, wien Monseigneur
met eenen brief vereerde, een laakbaar en
schandig misbruik heeft gemaakt van een
vertrouwelijk schrijven
dat de brief, in de Klokke verschenen,
noch aan het blad gezonden is, noch
voor het blad bestemd was
datdie I>rïef in de Klokke
verval«clit is
dat Roeland schaamteloos heeft gelo
gen en schaamteloos heeft bedrogen;
dat Roeland eene gemeene volksfopper
is
dat Monseigneur de Harlez Roeland
verloochentnescio vos
dat Monseigneur de Harlez nooit Roe
land zal aanwakkeren en aanmoedi
gen, nu Hij Roeland kent en Roeland
icaardeerl
da.[ Rocla)idzic\\ plichtig heeft gemaakt
aan eene schelmerij tot den dag van heden
nog ongehoord en onbekend in de eerlijke
pers.
Ziedaar, lieve lezer, ziedaar de mannen
van Klokke Roeland
Ziedaar het puike der Christene Volks
fopperij voor ons arrondissement
Ziedaar die edele -< telgen van ons chris
ten Vlaamsche volk
Ziedaar de schriftgeleerden en Fariseërs
van God zei ven gezonden voor de lierop-
beuring eener gansche bevolking
Ziedaar de ellendige huichelaars die hier
dc les opspellen aan al wat deftig, en
eerlijk, en katholiek is die onze pries
ters, kloosterlingen en Bisschoppen be
zwadderen en bevuilen en dusvolgens
ook onzen Godsdienst èn bespotten, én
verachten
Ziedaar ook tot welke lafhertigen, en
oneerlijke en bijna eerlooze middelen die
hongerige kas teel bassers zich vernederen
om hun waggelend kraain recht te houden
en hunne vervalsclite waren aan den man
te brengen.
Ja, zie ze daar in hunne walgelyke en
terugstootende naaktheid gelijk ze een
vergramde God ons gezonden heeft, al die
schaamtelooze Volksfoppers van Aalst tot
Denderleeuw, van Denderleeuw tot Den-
derhautem.van Denderhautem tot Ninove,
van Ninove tot Aspelaere, van Aspclacre,
tot Geerardsberpen
Zóó kan Judas hunne nainen schrijven
in het slijk der straat, waar persoonlijke
hebzucht en politieke wraakzucht ze ge
vonden hebben en waaruit een onmeet
bare hoogmoed ze een oogenblik getrok
ken heeft. D. AN'NEESSENS.
Itondgenootgeliap. De
doctrinairs ofte oude liberale pruiken, de
demokraten en socialisten vergaderden
vrijdag 11. te Antwerpen, in het Café
Mille Colonnes om een verbond te
sluiten en een gemeenzaam programma
op te maken dat, in alle geval anti-catho-
liek moe' wezen.
Binnen veertien dagen zal er eene
tweede vergadering gehouden worden om
dit programma goed te keuren en te be
spreken.
De godsdiensthatende en godverloo-
ehende broeders hebben zich dan eindelijk
den Judas-kus gegeven.
Dit bondgenootschap verwekt groote
opschudding onder de behoudsgezinde
liberalen.
Onze ee-.wenoude vijanden, zijn dus
vereenigd om den R. K. Godsdienst te
bevechten. Geen doctrinairs, demokraten
en socialisten meer, maar allen geuzen.
De Volksfoppers en hun orgaan Klokke
Roeland slagen dus den bal leelijk mis
wanneer zij beweren dat de politieke strijd
op godsdienstig gebied is uitgestreden en
de kiesworstelingen voortaan op zuiver
huishoudkundig of economisch gebied
zullen gebeuren.
De vlag van onze tegenstrevers zal dus
hall'blauw en half rood zijn.
Ons land gaat in twee kampen verdeeld
worden van den eenen kant de gods
diensthatende en wraakzuchtige doctri
nairs vereenigd met de oproerige en god-
vei loochendedemokraten en socialistenien,
van den anderen kant.de machtige katho
lieke partij met haar talrijke leger van
katholieke burgers en werklieden, strij
dende voor 't behoud en de terugeisching
onzer godsdienstige vrijheden en voor de
verbetering des lots van den werkersstand.
Dees geusche bondgenootschap bewijst
ons dat de vertegenwoordiging der min
derheden, vooral in de groote centrums,
weinig baten zou wanneer er in den Stede-
lijken Raad, zal te beslissen vallen over
zaken die onze R. K. Godsdienst raken.
Onze verbondene vijanden zullen er
altijd in meerderheid wezen en wanneer
de catholieke minderheid hare stem al te
hoog zou verheffen, zal de meerderheid
dadelijk de beraadslaging sluiten met de
stemming te eischen. De catholieke leden
zullen goed te protesteren hebben, hunne
vijanden zullen er zich niet om bekom
meren en hunne vervolgingen, kwellingen
en plagerijen voltrekken!
VVefjj met liet Vaderland!
Dat is de kreet der anti-militaristen. Het
Maison du Peuple le Brussel heeft niet
gedacht zich te comprometteeren met hun
gastvrijheid le geven voor hun gewoon
congres. Men heefi et' zeer zware beschul
digingen uitgekraamd tegen dc kapita
listen.
Maar de palm komt zeker toe aan eenen
mijnheer, die gevraagd heeft dat men de
deserteurs zou ondersteunen Al de ove
rige besluiten zijn in denzelfden zin.
I'o'tro;* ontmaskerd. De
socialisten, schrijft LePatnote zingen
op alle tonen, dat men het achturenwerk
moet eischen om werk te verschaffen aan
de werkeloozen.
Nu, ziehier wat ter onderlinge school
der socialistische redenaars,in 't Volks
huis, te Brussel, komt onderwezen te
worden.
Wij halen het verslag aan over de les
gegeven over het achturenwerk door een
der opperhoofden van La Populace
Wie durft er beweren dat het aebt-
uren werk bezigheid zou verschaffen
aan het altijd stijgende getal werkeloo-
zen Zullen de werkers-syndikaten
altijd machtig genoeg wezen om tegen
de werkstaking te strijden Zullen de
werkstakers, integendeel, niet eindigen
inet de vereenigingen, de machtigste
Trades-Unions te vernietigen