Zondag 5 Juni 1894. 10 centiemen per nummer. 48'" Jaar N. 2883. NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 7 ARRONDISSEMENT AALST. HET GEHEIM Politiek overzicht. Commissaris van Policie. Een en ander. DE DENDERBODE. ABONNEMENTPRUS I Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C- VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des lands. ADVERTENTIENPRIJS Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wénden ten Bureele van dit blad. Cuique suum. Aalst, 2 Juni 1894 Frankrijk. Verklaring van het nieuw ministerie. Weer eens staat er sedert eenige dagen een nieuw ministerie aan 't hoofd van 's landszaken in Frank rijk. M. DüPUY, minister-voorzitter, heeft lezing gegeven in de Kamer van de minis- terieele verklaring, waarin wordt gezegd: Het ministerie ontveinst zich de bezwa ren niet, maar rekent op de meêwerking der Kamer om ze op te lossen. Met beslistheid zullen wij de openbare orde handhaven, tegen elke woeling en de stipte nakoming der wetten zullen wij verzekeren Krachtig zullen wij werkzaam zijn aan de democratische hervormingen, welke de wetgeving der toekomst zullen moeten kenmerken. Een uitvoerig program is niet noodig de reeds aan de orde gestelde zaken, waaraan eene practische oplossing wordt gegeven, zullen wij trachten tot stand te brengen.Den arbeiders zullen wij toonen,dat de republiek niet revolutionair behoeft te zijn, om verbetering in hun lot te brengen. Op wetgevend gebied zal de hoofdzaak zijn het financieel program, waarvan alle partijen het gewicht erkennen. De toe stand des lands laat niet toe de oplossing der fiscale kwesties te verdagen. De regeering is zich de groote verant woordelijkheid bewust, welke zij op zich neemt, zoowel als de plichten welke tegenover de democratie op haar rusten. Wij zullen bij het ontwerpen der wets voorstellen ons laten leiden door den geest van rechtveerdigheid en vooruitgang, die de groote meerderheid van het parlement bezielt. Wat debuitenlandsclie staatkunde aan gaat, zal onze gedragslijn zijn, de voort zetting te verzekeren in de inzichten en de betrekkingen, welke aan ons land heb ben vergund onder de verschillende naties de haren naam weerdige plaats weer in te nemen. Engeland in Afrika.— De Nat. Zeil. deelt een fel opgemerkt artikel meè over de handelingen der Engelschen in Afrika. De Engelschen hebben getracht te pro- fiteeren van de oneenigheid tusschen Duitschland en Frankrijk om een tractaat te sluiten, dat echter geen van beide lan den bevredigt. Te Parijs begint men eindelijk in te zien dat men werkt voor de koningin van Engeland wanneer men ook in Afrika de revanche - politiek tegen Duitschland voortzet. 't Is niet aan den kant der Vogezen dat de vijanden van Frankrijk wonen. -(O)- 56e Vervolg. Op raad van den vriendclijken hoofd-cipier, had Robert dit oogenblik gekozen, om zich te vertooncn. Eike veroordeelde krijgt een uur voor het gebruik van zijn maal. Gedurende dezen tijd heelt hij ruimschoots den tijd om to eten, zijne hangmat op te rollen en zijne cel te reinigen Ia hij hierracè gereed, dan mag hij, als hij kan lezen, een boek ter hand nemen, want de gevangenis heeft eene boekverzameling, en de gevangenen die zich zeer goed gedragen, kunnen er gebruik van maken. Indien hij daartoe lust gevoelt, mag hij gaan slapen, in de cel op cn neer wandelen, of zich op zoodanige wijze bezig houden als binnen de grens valt van de weinige middelen, die le zjjncr beschikking staan. 'I Is ook gedurende het middaguur, dat de doktor zijn ronde doet om de gevangenen te bezoeken, die zich ziek gemeld hebben,en de komman- Men moet op do Quai d'Orsay dit be ginnen in te zien, ja, de bewijzen er van bezitten. Handelsblad Rome, 3i mei. Rusland en het Vaticaan. M. Iwolsky heeft het Vaticaan in kennis ge steld van een door hem ontvangen tele gram, de meedeeling inhoudende van het instellen eener vaste legatie van Rusland bij den Paus. Het maatschappelijk vraagstuk. Z. H. Mgr Goossens, Aartsbisschop van Mechelen en Primaat van België heeft op 23 April lest, in de vergadering der Eerw. Heeren Dekens,de zoo wichtige en belang rijke maatschappelijke kwestie behan deld. Wij kunnen de redevoering van Mgr. Goossens in haar geheel niet meèdeelen doch wij zullen ons bepalen ze zoo beknopt en klaar mogelijk te ontleden. Welk is het groot kwaad onzes tijds Welke geneesmiddelen moeten er aange wend worden Deze punten wil Z. Em. bij het licht der onderrichtingen van den H. Vader onderzoeken. De doling en de zonde bestaan van in het begin der wereld. De mensch, met tegen de goddelijke orde op to staan, heeft de wanorde in de wereld gebracht. Wat is de geschiedenis des menschdoms anders dan de geschiedenis der afdwalingen van 's menschen geest en der zwakheden van zijn hart Toch biedt elke eeuw een verschillend aanzien aan, zoo voor 't kwaad als voor het goed. Het merk van het kwaad in de tweede helft der 19lle eeuw is het Socia lism. Het Socialism loochent en breekt alles af, niet dit of dat geloofspunt, niet deze of geene oefening,maar heel het christelijk leven. Het hoofd der Duitsche Socialisten heeft die leering in de volgende woorden samengevat In politiek zijn wij Republikanen in bestuurlijke orde Socialisten, en in hetgeen gij religie heet, godloochenaars. Uitgaande van het valschegrondbeginsel, dat al de mensshen van natuurwege vol maakt en volstrekt gelijk zijn, leiden do aanhangers van het Socialism daaruit af, dat allen dezelfde rechten en dezelfde plichten hebben, en erkennen zij geene overheid noch in de maatschappij, noch in het huisgezin. Den persoonlijken en privaten eigendom afschaffen om den gemeenschappelijken in zijne plaats te stellen, van den Staat den eenigen bezitter van den grond en van de werktuigen voor den arbeid maken, voor allen hetzelfde aandeel in alle goederen en genieten afeischen, geen gezag in zake van recht of macht laten bestaan,en diens volgens al de bestaande godsdienstige, rechterlijke en militaire inrichtingen weg vagen om de maatschappij te herbouwen op nieuwe grondslagen, waaruit God, de onsterfelijke ziel, het later leven, de huwe lijkstrouw, de regelen van zedeleer en rechtvaardigheid worden weggelaten ziedaar waar honderduizenden gansch de werelddoor naar streven. Deze noodlottige maclit is overal verspreid en groeit dage lijks aan, bijzonderlijk onder de werkende klas. Ja, vooral onder die lijden en zwoegen, richt het Socialism zijne verwoestingen aan. Het geeft zich uit als hun verdedi ger, als een hersteller van het onrecht. Tot hiertoe vond het slechts in de groote steden zijne aanhangers, maar nu zoekt het ze op onder de buitenlieden, en het is te vreezen dat het er zal onder ont moeten. De groote oorzaken van dezen ver schrikkelijke» vooruitgang eener zoo verderfelijke leering zijn de ongodsdien stigheid en de zinnelijkheid. Waar het geloof verzwakt, schiet het Socialism wortel. Neemt uit het hart van het volk het geloof weg inGod.Opperwet- gever der menschelijke maatschappij, de hoop in een toekomend leven, waarin het lijden en de beroovingen van het tegen woordige eene billijke vergoeding zullen ontvangen, en daar zal voor de onterfden dezer aarde niets overschieten dan het gezag en het eigendomsrecht te loochenen, en een gelijk aandeel in alle stoffelijk genot te vorderen. Maar niet alleen de armen, ook de ver mogenden, dragen bij tot de verspreiding van 't Socialism. Keert men den rug naar het Evangelie, zegt Mgr. Freppel, om voor de oogen des volks eene bande- looze pracht en een leven waarin slechts plaats is voor het zingenot bloot te leggen, hoe wil men dat zulke voorbeelden niet in i de harten der menigtede koorts der afgunst ontsteken Is het niet de ellende verbit teren en het lijden vertoornen, als men de aardsche goederen misbruiktom den vollen teugel aan de driften der zinnen over te laten Is het ten minste geene voorwend sels aan de tegenstrevers van den persoon- j lijken eigendom ter hand te stellen En 1 wie bemerkt niet wat voedsel deze mis- j bruiken aanbrengen om den maatschap- pelijken haat aan te vuren. I Met welke middelen zal men het kwaad j te keer gaan De ongelijkheid van staat ligt in de natuur van den mensch ieder- een moet zich in zijnen staat schikken en I zich aan den arbeid en het lijden onder- j werpen, die men nooit van de aarde zal kunnen verbannen. De armen en de rijken zijn geene geboren vijanden. De Kerk werkt om ze met elkander te verzoenen, met aan beiden hunne plichten te lierin- j neren. I De eerste middelen waarover de Kerk J daartoe beschikt zijn de bovennatuur lijke. Bidt voor uwe schapen, onderwijst ze, dant is dan genegen om de klachten te vernemen. Dit achtte men het meest geschikte tijdperk om op te treden. Stanley kwam de trap op, te midden van eene bende, die zich haastte naar de cellen, niettegen staande er strikt bevel gegeven was, dat men slechts bedaard cn kalm door de gangen mocht loopen. De Zigeuner echter toonde geen haast. Zjjn gang was vermoeid, zyu bleek gelaat was op de borst gebogen en hij toonde niet de minste blijdschap over het vooruitzicht, dat het middagmaal hem wachtte. Hij was een mager man, van middelbaren leeftijd, met donker haar en baard, koit afgesneden natuurlijk. Robert merkte dadelijk op, dat zijne oogen dezelfde eigenaardige, starende uitdrukking hadden, die ook zoo opvallend was bij M. Sint-Alba.llekend met beider afkomst van Zigeuners, verwonderde deze gelijkenis l hem in geencn deele. Groote, starende oogen waren hlijkhaar eene eigenaardigheid van dit geslacht. Toen hij de cel naderde, in welker nabijheid Robert i stond, zag Stanley op. In een oogwenk herkende hij den jongen inspecteur, niettegenstaande de uniform van gevanbewaarder, cn zoo bleek als een doodc, deed hij huiverend over zijn geheel lichaam, eene schrede achterwaarts. De doktor riep hij uit. De doktor Zoo, zoo, herkent gij mij zegde Robert, terwijl hij met ecnig medelijden den veroordeelde, die voor hem stond, van het hoold tot de voeten opnam, 't Was moeilijk in dezen verworpeling der maatschappij den man terug te vinden, dien hy in Woolchestcr ontmoet had. Ja, zegde de gevangene, naar lucht snakkend en niet in staat om van zijne verbazing te bestrijden. Thans kunt gij zien, waartoe gij mij gebracht hebt door uwe schurkenstreek, zegde Power ernstig. Aanschouw den man, wiens levensgeluk gij verwoest hebt, door uwe vervloekte leugens. Het was ot het verzwakte lichaam van Stanley door eene stuiptrekking doorboord werd, maar hij gaf geen antwoord. Het was nu tijd om de cel binnen te gaan en het brood werd aan de gevangenen gebracht. Daar Robert hierbij de behulpzame hand moest bieden, bestond cr geene gelegenheid om het gesprek voort te zetten. Maar later, toen alles weder rustig was en toen de cipiers zeiven ook waren gaan eten, opende Robert de cel van Stanley zoo zaeht mogelijk cn hij trad binnen. Dc veroordeelde had zijn maal bijna niet aangeraakt. Gedurende zijn verblijfde gevangenis was hij over het algemeen steeds een slechte eter geweest. Steeds was hij hoog tevreden met het rantsoen, dat hem voorgezet werd, maar heden had hij nog minder Irek dan anders. Zijne ontmoeting met den doktor had hem geheel in de war gebracht. Gij komt ongetwijfeld om mij te bespotten, zegde hij. ledereen krijgt zyue beurt cn gij heb thans de uwe. Het leven is hier zeer hard cn ik vermoed, dat gij T nog wel wat erger zult maken. Gij zult we| predikt hen het woord Gods, leert Jesus- Christus en zijn Evangelie kennen en her haalt aan het volk de spreuk eens Kerk vaders Christus is de oplossing aller moeilijkheden. Brengt de geloovigen naar de bronnen der gratievermenigvul digt uwe vermaningen en uwe oefeningen, opdat er dikwijls en waardiglijk gebruik der Sacramenten worde gemaakt. Deze middelen, die het aanschijn der aarde hebben veranderd,hebben niets van hunne kracht verloren. Maar het is noodig uwe toevlucht to1 menschelijke middelen te nemen. Het eerste bestaat in het vormen van vereeni- gingen, ten einde de maatschappelijke herboring te bewerken. Wat het onheil des werkmans 'sedert de Fransehe Revolutie uitmaakt is zijne afzondering Onder voorwendsel van hem te ontslaven, hem de vrijheid te schen ken, heeft men hem verzwakt. Hiertegen moet worden ingegaan met de maatschap pelijke instellingen, door de Revolutie vernietigd, le herstellen, in voorwaarden met onzen tijd overeenkomende. Ongelukkiglijk heeft de Vrijmetselarij reeds de gelegenheid benuttigd om eeno groote menigte onder haar banier te scharen en haar tot de vervulling harer verderfelijke plannen te doen dienen. De Katholieken mogen zich noch in zake van vooruiizicht,noch van verkleefd heid door hunne tegenstrevers laten over winnen. Deze werken om te vernielen wij om te redden zij dienen het kwaad en de Vorst des kwaads wij God en de deugd. Het ware vernederend hun het slagveld over te laten, en hun eene ge makkelijke overwinning te bezorgen. Z.E. de,Kardinaal-Aartsbisschop, na de Patroonschappen en de godsdienstige Ver- eenigingen aangeprezen te hebben, als middelen ter bestrijding van hetSocialism, gaat als volgt voort - Nevens de vergaderingen bestaan er andere, wier onmiddellijk doelwit is aan de werklieden eene vermeerdering van stoffelijk welzijn te verschaffen, en die wij onder den algemeenen naam van Werk- mansvereenigmgen zullen voorstellen. Gewis, Mijnheeren, bestaat de hoofd plicht des menschen in zijnen Schepper den Hem verschuldigden eeredienst te betuigen maar, tegelijk geest en stof, heeft do mensch, vooral de werkman, aan de ontberingen, de ellende, de ziekte onderworpen, bijstand en troost van noode, en geene instelling zal dieper op hem werken, dan die, welke zich tege lijkertijd met de verschillende noodwen digheden zijns bestaans zal bezighouden. Ongetwijfeld nog, is de crisis, die de maatschappij ondergaat, in den grond eene godsdienstige crisis, cn men zal haar redden met het menschdom tot het uit oefenen van het Evangelie terug te voeren. Echter is het waar, dat er insgelijks een economisch en maatschappelijk vraagstuk i telkens rapport over mij indienen. Ik ben niet van die soort, antwoordde Robert, volkomen begrijpende wat de veroordeelde vermoedde, waardoor zijnen toestand nog oneindig veel ellendiger zou worden, dan thans bet geval was. Indien ik deed, wat gij veronderstelt, zou het niets meer zijn dan hetgeen gij verdiend hebt. Gij hebt echter niets anders te doen dan u goed te gedra gen, dan zal ik u geene moeite of last veroorzaken. Ik zie wel, dat gij zwaar genoeg gestraft zjjt. Gij ziet er uit, alsof gij op 't punt zijl van te sterven. Ik ben door en door ziek, dat is de waarheid, snikte Stanley. Ik heb niet dc minste kracht meer om mij over het leed heen te zetten. Dit leven doodt mij. Als gij u ziek voelt, waarom gaat gij dan niet naar het hospitaal vroeg Robert. Dan zoudt gij het toch beter hebben. De gevangene schudde ontkennend met het hoofd. Neen, 't is niet in 't hospitaal waar ik herstel zou vinden. Waaraan ik behoefte heb, is versche lucht en ik moet gerustgesteld worden, 't Is dc zorg, die mij een langzemen dood doet sterven. Wat hebt gij dan voor zorgen, terwijl gij in de gevangenis vertoeft Stanley maakte opnieuw een ontkennende bewegirg met het hoofd. 't Zijn ook geen zorgen in de gewone beteekenis, zegde hjj, 't is de gedachte aan haar. die zoo zwaar op mij drukt. Ik weet het doktor, gij zijt mij niet vriendschappelijk gezind, na hetgeen my u gedaan bestaat, dat op tijd, door gepaste maat regelen dient opgelost te worden. Het is dus noodzakelijk dit vraagstuk van stoffe lijke orde te bestudeeivn en geneesmid delen voor deze wonde te zoeken. - Z. E. staaft deze aanbeveling door aan halingen uit de H. Schrift en uit den omzendbrief van Z. H. Leo XIII, en door de woorden van Kardinaal Manning en Z. H. den Bisschop van Luik. De priester is verplicht zich bezig te houden met mid delen op te sporen om den toestand van het volk te verbeteren hij moet daartoe zich met het volk in betrekking stellen en zich bij de Werkmansvcreenigingen aansluiten. Z. E. noemt er eenige dezer op de maatschappijen van Onderlingen Bijstand, de Spaarkassen, de Werkmans- kringen, die tol bevechting van hetalco- lism en tot inrichting van Werkmans woningen en de LaHdbouwhonden.Vooral hecht hij een groot belang aan het tot stand brengen van Beroepsvereenigingen en Werkmansgilden. Al deze werken behoeven noodzake lijk op een godsdienstigen grondslag te rusten Dat zij geplaatst worden onder de bescherming van eenen heilige dat zij jaarlijks eene of meer godsdienstige plech tigheden vieren dat zij deelnemen in de katholieke betoogingen, zooals proces sie», jubel- of nationale feesten dat gods dienstige zinnebeelden op hunne banieren prijken dat godsdienstige onderrichtin gen in hunne bijeenkomsten worden ge geven, dat men er de oefening des gods- dienstes in aantnoedige en de leden aanzette te vorderen dat men er de ver vulling van vergemak kei ij ke. De vurigste wensch van Z. E. is dat deze instellingen zich in gansch het Aarts bisdom ontwikkelen tot voordcel van het goede,van het algemeen geluk en van den algemeenen vrede. Hij rekent op zijne geestelijkheid opdat, in elk huisgezin, ten minste één persoon zich er als lid van doe opschrijven. Z. E. eindigt met de rol der drukpers. Niets evonaart de macht en de volksge liefdheid van een dagblad, bijzonder onder de massas. De drukpers teelt de gedachten en vormt de openbare denkwijze en de gedachten, op hunne beurt, vormen de zeden en regelen de levenswijze van een volk. - Men heeft gezegd dat de maatschappij aan hem zou toebehooren, die meester van de opvoeding der jeugd zou wezen. Maar dat men het niet vergete de maat schappelijke opvoeding van den volwas sene gebeurt doorgaans door het dagblad, en dit oefent geen minder besturenden invloed uit dan dc school. Het slechte dagblad is een der ergste vijanden der zielen, der maatschappij en en der Kerk. De geestelijkheid moet er onophoudelijk de gevaren doen van ken nen en erde geloovigen op hunne hoede tegen stellen. Tevens mag zij niets ver- waarloozen om do goede dagbladen te begunstigen. De Kardinaal-Aartsbisschop sluit {deze hehben, maar gij zoudt niet kunnen wenschen, dat iemand zich ellendiger voelde, dan ik mij nu gevoel. Bedoelt Rij,dat gij ongerust zyt over uwe vrouw vroeg Robert. Dezen keer maakte Stanley een toestemmend gebaar met het hoofd, waaruit bleek, dat thans dc juiste gissing was gemaakt. Over haar ben ik bezorgd. Op zijn langst had ik veertien dagen geleden ecu brief van haar moeten krijgen. Maar Willem, dc cipier in de werkplaats, plaagde mij en bracht er mij toe, hem in drift een klap te geven. Er werd rapport van mij gemaakt en ik verloor twaalf goede merken en de kans om iets van haar le hooren. De gevangene bedekte zyn gelaat met zyne handen. Zijne gedachten waren geheel en al vervuld met de vrouw, van wien hij gescheiden was en waaraan hij zoo innig gehecht scheen Robert Power liet niet na, dit punt op te merken, cn het vervulde hem met de hoop, dat het niet zoo moeilijk zou zijn,als het scheen om zich met Stanley tc verstaan. In den toestand, waarin deze verkeerde, was het ongetwijfeld het verstandigste hem vriendelijk te behandelen, hetgeen niet moeilijk was, daar hjj medelijden gevoelde met den ongelukkige, 't Lag niet in Robert's karakter wraak te nemen op iemand, die reeds zoo zwaar gestraft was. Wat zoudt gij er van zeggen, zegde hy, na eenige minuten gezwegen te hebben en elk woord goed wik kende, als ik u eens eenig nieuws kon melden van belangrijke aanspraok met de volgende woorden Ik eindig met eene bemerking, inge boezemd door den bijzonderen toestand, waarin ons geliefd vaderland verkeert. Het is een voltrokken feithet volk heeft den toegang,in massa, tot dekiesbus veroverd; het is in bezit van het staatkundig stem recht. Meer dan ooit, ziedaar het souve- reine volk Hoe zal hot van dit voorrecht gebruik maken Voor of tegen de orde Voor of tegen het goede Voor of tegen God 1 Zie hier het antwoord het zal het gebruiken volgens de voorbereiding, die het zal ont vangen hebben, volgens de richting, die men het zal indrukken. Nu, Mijnheeren, de priester,ziedaar de opvoerder des volks op elk gebied, dat het geweten raakt Ziedaar den raadsman en den geleider,dien het bij voorkeur volgtHoe schoon, Mijn heeren, is uwe zending, maar ook welke verantwoordelijkheid 1 .'Arrondissement .A:ilst. Eiath<»lii>ko Verceniging. In alle de Steden en Gemeenten onzes Arrondisseinedts gaan de katholieke kie zers kortelings uitgenoodigd worden tot het aanduiden der Kantonale Afgeveer- digden welke zullen geroepen worden ora de Katonale Comiteiten aan te stellen welke dan het Midden-Comiteit zullen verkiezen. Verder zullen de Afgeveerdig- den der Gemeenten op tijd cn stond in al- gemeene vergadering te Aalst worden bijeengeroepen om over te gaan tot d# aanduiding der kandidaten bij de aanst. kiezingen voor 't Senaat, Kamer en Pro vincie* Er zal aan de kiezers alle mogelijke vrijheid gelaten worden in den keus der Afgeveerdigden. Wanneer de kiezingen der Afgeveerdigden in volle vrijheid ge beuren dan zullen al de standen van het kiezerskorps evenredig ver tegenwoordigd wezen. Nieuwstijdingen uil de verschillige Kantons melden ons dat het nieuw regle ment overal wordt goedgekeurd door allen die het met de toekomst en de be langen der katholieke partij goed mcenen. St-ÜVikoIaas. Zondag 11. ver gaderden de leden van den katholieken kiezersbond, in de groote zaai van - Het Kruis, ten einde te beraadslagen over het ontwerp van een reglement. Dit ontwerp van reglement stelt voor één afgeveerdigde te benoemen per 500 inwoners. Het stelsel van den Poll is dus te St- Nicolaas ook verlaten of als onmogelijk bij de uitvoering gehouden. Nergens heeft men tot hiertoe dit stelsel aangenomen immers het wordt alleen voorgestaan door deze die kabaal willen maken, verdeelen, ruziestoken,troebel waterken maken in de Gij riep de Zigeuner met schitterende oogen. Ja. antwoordde Robert. Plotseling echter vatte de veroordecldo argwaan op. Gij zult den gelf met mij houden, zegde bij nijdig. Gij tracht mij te tergen. Ik begrijp liet wel, gij kwaamt hier om eens met mij te spelen. Neen Stanley, antwoordde Itohertik ben niet zoo wreed als gij denkt. Er was een tjjd, waarin ik genegen geweest zou zjjn om u te verwurgen, voor hetgeen gij mij hebt gedaan, maar dat alles is voorbij. Ik heb er veel over nagedacht en ben tot het besluit gekomen, dat, daar ik u niet het minste leed deed, gij geen reden kondt hebben om mij kwaad te doen. GjJ werd er toe aangezet. De Zigeuner knikte, als blijk van toeslemming, maar zweeg, daar zijn argwaan nog niet verdwenen Toen ik zegde, dat ik u nieuws omtrent uwe vrouw kon geven, vervolgde Robert, meende ik het ik heb haar gezien. Hebt gij haar gezien Die vraag w erd gedaan met eene trillende stem. En ik weet waar zij woont. Was zy was zij wel, toen gij haar zaagt Ik zag baar slechts een oogenblik. Zjj scheen wel tc zijn, maar ik betwijfel, of het haar heel goed gaat. t Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1894 | | pagina 1