KOGELHOEP
Zondag 29 Juli 1894.
10 centiemen per nummer.
18s,e Jaar N. 2901.
NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAO VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST.
-
Monsterverbonden.
DE
Betaling in kopermunt.
Emigratie.
DE DENDERBODE.
ABONNEMENTPRUS
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars
fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen
De inschrijving eindigt met 31 December.
De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van
den schuldenaar
Men schrijft in bij C- VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat,
N. 31, en in alle Postkantoren des lands.
ADVERTENTIENPRIJS
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiën uit vreemde landen
zich te wenden ten Bureele van dit blad.
Guique suum.
Aalst, 38 Juli 1894.
Sedert weken zijn doctrinairs, radika-
len en socialisten aan 't onderhandelen
ten einde een verbond te sluiten. Afzon
derlijk genomen zijn de drij partijen
machteloos om bij de aanstaande Kamers-
kiezingen met eenige kans van welgeluk-
kentegen hetcatholiek leger op te treden.
Vele doctrinairs en zelfs radikalen wa-
waren tot nu lest vijandig aan een ver
bond met de socialisten. Hand aan hand
moeten gaan met lieden die u, vroeg of
laat,zullen komen berooven van uwe eigen
dommen, dat, kon er zelfs bij de rad i kaat
sten onder de radikaleu nog niet al te
goed door; zij aarzelden want het riekt
wat aangebrand.
Doch het congres later gehouden deod
hunne aarzeling verdwijnen.
Immers de radikale hoofdmannen, heb
ben aan de congresleden wijsgemaakt,
dat de socialisten den privaten eigendom
niet willen afschaffen,maar ze door traps
gewijze aankoopen tot staatseigendom
brengen, zoodat de Staat de eigenaar van
alle middels van voortbrengst zou worden
en de eigenaars in klinkende munt ver-
De gematigde liberalen ofte doctrinairs
slikten de pil ook binnen want de gewe-
zene liberale minister Olin riep uit
Wij hadden tot hiertoe altijd gemeend
dat de socialisten van zin waren den
privaten eigendom in tc palmen, maar
aankoopen dat is wat anders.
Ah ge denkt heeren, liberalen, dat do
socialisten den privaten eigendom niet
zullen inpalmen, dat gij hem tegen klin
kende munt zult kunnen verruilen! Gij
hebt u iets laten op de mouw spetten, en
dit bewijst ons dat uwe baat tegen de
katholieken umet volkomene blindheid
heeft geslagen en uw geheugen verdoofd.
In de verklaring van grondbeginsels
die het programma der socialistische
partij voorafgaat, wordt nochtans klaar en
duidelijk gezegd hoe zij liet. verstaat
De rijdommen, leest meu in die verkla-
n ring, zijn de vrucht van den arbeid, der
vorige en hedendaagsche geslachten
zij zijn het gemeen erfdeel van het
mensebdom. Men mag het erfgoed niet
n bezitten dan tot algemeen nut. Het is
ongeoorloofd dat er eene klas bestaat
die den eigendom geniet zonder te wer-
n ken, terwijl de andere klas een deel der
opbrengst van haar aan de bezitters
moet afstaan.
Wie kan deze woorden anders uitleggen
dan door niemand heeft recht tot priva
ten eigendom, of rijdommen te bezitten
de eigendom is een diefstal gepleegd te
nadeele der nietsbezitters
En wat willen de socialisten invoeren
om den privaat eigendom te vervangen
Het gemeenschappelijk bezit van alle
natuurlijke middelen van voortbrengst en
de werktuigen.
Nu, dit wil in andere woorden zeggen
De Staat alleen eigenaar der gronden,
mijnen, fabrieken, nijverbeidsgesticliten,
ijzerenweg, vaarten, enz., enz.
Eu hoe kan de Staat daar eigenaar van
worden
Natuurlijk met de tegenwoordige bezit
ters van hunne eigendommen te berooven.
Voorzeker zal die berooving gebeuren
zonder schadevergoeding te verleenen aan
de eigenaars.
Wie daar mocht aan twijfelen, raad
plege het werkje van den socialist Vander
Velde, over liet colectivism, waarin bij
uitlegt dat de onteigening of berooving
wel zou kunnen gebeuren zonder schade
vergoeding.
Doch liever zou hij de middelen zien
toepassen door de socialisten in bun pro
gramma aangewezen, en deze middelen
zijn
1° Instelling van eene klimmende be
lasting op het inkomen, de ertgiften en
schenkingen tusschen levenden
2° Afschaffing van het erfenisrecht be
halve in rechte lijn en dit dan nog maar
behouden binnen zekere palen.
En zoo hoopt men de Staat allengskens
meester te zien worden van alle de goed-
ren en rijkdommen.
Het stelsel der socialisten moet dus
aldus begrepen worden de hedendaag
sche eigenaars in het bezit laten van
hunne eigendommen, maar hunne nako
melingen er allengskens van berooven.
Men merkt het verschil dat er bestaat
tusschen het stelsel der socialisten en het
aankoopen der goederen, gelijk men het,
aan de vreesachtigen onder de doctrinairs
en radikalcn heeft wijsgemaakt.
Maar laat ons dat aankoopen wat van
naderbij onderzoeken.
Veronderstellen wij een oogenblikdat
de socialisten volkomen meester zijn en
den privaten eigendom hebben aange
kocht, wat zullen de eigenaars dan aan
vangen met de gelden die zij ontvangen
hebben
Niemendale, want het kan tot niets
dienen.
Een der hoofdpunten van de socialis
tische samenleving, wil dat het geld geene
weerde meer bebbe.
Bebel, schrijft bet in zijn werk Die
ff OM. n
n Allen, zegt hij, zonder onderscheid
van geslacht, zullen tot gelijke arbeids
plicht gehouden zijn. Zonder arbeid
kan de samenleving niet bestaan. De
samenleving beeft dus het recht te vor-
deren dat eikdie zijne behoeften voldoen
De hoef der Kogelboeren lag in de bergen van Oppcr-
Beieren en droeg haar naam heel te recht.
Achter het huis, dat tegen eene steile rots stond,
alsof het van deze bescherming en veiligheid wachtte
kreeg dc steen een hoog punt, bij het volk gewoon
lijk kegel, doch later, door een woord verandering
kogel genoemd. Het huis, met twee reien hoornen en
en met den hoogen, sterken trap langs beneden hui
zing, lag op een groot grasveld, zoo netjes of het,
gelijk het volk zegde in een kerstkribbeke was ge
bouwd.
In de weiden stonden eenige hooge hoornen, vooral
twee schoone oude lindenboomen, die naar oud ge
bruik, aan geene hoef mogen gemist worden, en ron.
dom de weide stonden als tot afsluiting groote krie-
kenboomen.
Daar tusschen zag men pruimenboomen doch hun
grbei en deYcfiori met mos bedekt loonei) aan, dat
zij daar niet op hunne plaats stonden het was er te
hoog en te koel, al beschutte ook de Kogcllioef hen
n wil, ook in evenredigheid met zijne gees-
n telijke en lichamelijke bekwaamheden,
n aan de voortbrengt van producten tot
voldoening der behoeften meêwerkc.
Dus er zal nimmer te rentenieren val
len elk zal ontvangen voor zijne behoef
ten volgens verdienste, en waartoe zal het
geld dan nog dienen
De liberalen en radikaleu aan de welke
men op de mouw heeft gespet dat ze scha
devergoeding zullen ontvangen voor hunne
geroofde eigendommen zullen leelijk
staan te kijken. Ze zullen moeten wer
ken gelijk anderen, want die niet werkt,
krijgt geen eten in de socialistische staat
der toekomst.
Sluit maar verbonden met de socialis
ten, heeren liberalen, als ze meester ge
raken, zullen zij u dan doen begrijpen hoe
zij het colectivism verstaan.
Het is te hopen dat vele gematigde libe
ralen de oogen zullen openen en den toe
stand begrijpen waarin eene socialistische
samenleving ons zou brengen.
Waar ging de moordenaar van
Carnot naar school.
Dat wierd onderzocht, en al dc geuzen
van hier en van elders zijn in dc grootste
vreugde, omdttf^zü gevonden hebben dat
Caserio, die Italiaansche moordenaar,
naar eene godsdienstige school geweest
heeften zij roepen op zegevierenden
toon n Caserio is geen vrucht dor school
zonder God.
Wat dient er daarop gezegd te zijn?
Vooreerst dat er dingen van allen aard
verteld worden in dc Fransche nieuws
bladen nopens de jonge jaren van den
misdadiger.
Daarbij, als de geuzen daarmee zege
vieren en victorie kraaien, 't moet zijn dat
het een zeldzaam feit is (als liet waar is)
dat een kind dat wel opgebracht wierd,
anarchist en moordenaar wordt.
En eindelijk, is Caserio moordenaar en
anarchist geworden, 't is niet als kind van
de H. Kerk, maar als anti-catholiek; trou
wens, om anarchist en werkelijk voort
planter van die monsterleering te worden
moet men begonnen hebben met aan alle
godsdienstige gedachten en grondstelsels
te verzaken.
En aan 't is gelijk welken geus die daar
mee preuseh voor den dag komt, zullen
wij vragen zoo gij kinderen licbt wat
kiest gij voor hen, de school zonder God
of de oude christeue school, waar men van
kindsgebeente leert, boe men eens zeiven
moet eerbiedigen, en zijn evenmensch,
en gehoorzaam zijn aan de rechtveerdige
wetten des lands.
Hoe lang is bet geleden dot een rechter
die vrijdenker was, in volle zitting uitriep
dat eene school zonder God de jongens op
den weg der galeien brengt, en de meisjes
op de baan der ontucht
tegen de koude windvlagen...
Dc Kogclhoevc was stipt genomen eene woestijn
de huizen der andere bergbewoners lagen uren ver van
haar, en als de bewoners der hoeve zondags naar dc
kerk gingen, moest men een sterk gaander zijn, om
den weg in anderhalf uur af le doen.
Op gewone dagen was in en rondom de hoef niets
anders tc hooren, dan 't geloei der koeien, dié met
hunne klinkende bellen op de helling gingen weidën;
het gekraai van cenen haan, die zijne vrouwelijke ge
zellinnen bijeen riep; het gekrijscli van eencn val-
die loerend boven de wei vloog, of het gekras van eei:e
raaf, die bij bet invallen des avonds zjjn nest in het
bosch ging opzoeken.
Tusschen deze klanken in, klonk wel eens het
menscliclijk gejuich, doch de vogels en koeien waren
dan zoo verwonderd over die klanken dat zij er naar
schenen te luisteren.
Op zekeren dag, in het begin van den herfst, toen
reeds de toppen der lijsterbeziën met de braambeziën
in rood begonnen te wedieveren, toen reeds de prui
men en de zwarte beziën eene donker blauwe kleur
kregen, zag er dc hoef wel uit als anders, doch het
was er niet stil meer.
Soms galmde door de bergen dc slag van een los
brandend geweer, hetgeen in de bergstreken verkon
digde, dat de jaclitlust wéér wakker was, en men
zich beieverdc, om de herten in de bosschen op te
sporen, on dc gemzen tol op de hoogste rotsen te
Volgen.
Wie uit het eiken bosch kwam, kon reeds van verre
ook op dc Kogelhocf en hare omgeving eene bijzondere
drukte opmerken. De bewoners liepen heen en wéér,
als bestond er een bijzondere reden, om het riagelijk-
sche werk aan den eenrn kant te zetten. Bovendien
klonk menigmaal van de hoef een vrooljjk lachen of
zingen, dat noglans met het werk samenging.
Aan de achterzij van het buis voerde een weg naar
de schuur, welke maar klein was, want voor de op
brengst der korenvelden, welke daar in die streek nog
rijpe vrucht geven, was geen groote ruimte genoeg.
De andere gebouwen waren zooveel grooter, om I
hooi cii toemaat tc bergen, dat 's winters voor veevoe
der noudig was. Ben aangename reuk kwam door de
geopende deuren naar buiten, waardoor men den in
houd der schuren gemakkelijk raden kon, die op dit
oogcnblik schier onkennelijk waren gemaakt,
Du wanden waren met mastenboomtakjes bezet, en
dit zoo dicht, dat dc schuur het aanzien had van
ruime groene kamer, terwijl liet groen der takken af
gewisseld was door kleurige papieren rozen, en groote
witte drapcriën. Hier en daar staken nog de blauwe
asters of de purpere dahlia's te voorschijn, die als le
vende juwcelcn het geheel schenen aaneen tc houden.
Dc poort aan den achterkant der schuur was geslo
ten en was tot middelpunt der versiering aangewend.
Op deze liepen geplooide witte strepen der draperiën
als stralen tot eencn krans saam. In dezer midden
pronkte eene reusachtige M„ uit zonnebloemen ge
maakt.
Hoe lang is het geleden, dat Littré, die
geen catholiek was,zegde aan zijne vrouw
na dat zij hun meisje tot haar 16 jaar
christelijk had opgevoed Vrouw ik had u
gevraagd van mij dat dochterke weder te
geven als het 10 jaar was, om het dan te
kunnen naar mijne gedachten opleiden
maar ik heb mij wel overdacht neemt gij
dat kind maar voort bij u gij hebt het
deugdzaam en gelukkig gemaaktik zou
het mij verwijten indien ik in die onschul
dige ziel nu twijfelachtigheid ging neder-
strooien.
Heeren van 't liberalismus en geuzen-
dom, gij weet toch zeker dat Judas, niet
aleen naar eene goede school geweest had
maar in Christus school zelfs, en dat heeft
hem niet belet van verrader te worden en
Godsmoordenaar.
De godsdienstige opvoeding maakt niet
dat de mensch niet meer kan zondigen.
Maar zij wapent toch de joukheden tegen
hunue driften zij is voor hen eene vuur-
bake en eene haven zoolang zij aan die
opvoeding getrouw blijven, en als de drift
oogenblikkelijk de bovenhand heeft, de
godsdienst komt ze opbeuren door het
leedwezen hij troost en versterkt door
het geloof aan do vergiffenis der zonden
en aan Gods oneindige bermhertigheid.
Van degenen die hen geheel en gansch
overleveren aan hunne driften, aan on
tucht, misdaad, opstand, anarchie, moet
gij niet zeggen ziedaar do vruchten
vau de school met God, n want 't is lang
dat zij ongelijk gehad hebben van af te
breken met de grondbeginselen en de
godsdienstige gebruiken die de vreugde
wareu van hunue kinderjaren, 99 op 100
vervallen door 't gezelschap en 't verkeer
met die god- en zedelooze jongens die uit
de goddelooze scholeu komen.
De heer Begerem-, minister van justicie
heeft den volgenden omzendbrief gezon
den aan de procureurs-generaals bij de
Hoven van Beroep.
Brussel, 23 Juli 1894.
Artikel 1 der wet vau 16 augustus 1887
op de betaling van bet loon aan werklie
den, bepaalt dat het loon moet betaald
worden in wettelijk gangbare klinkende
munt of papieren geld. Dat artikel zegt
nog Alle betalingen onder eenen an
deren vorm gedaan zijn nietig en worden
beschouwd als hadden zij geene plaats
gehad. n Overtredingen van die bepaliug
worden bedreigd met de in artikel 10 der
zelfde wet gestelde straffen.
Daar het vreemde kopergeld geen wet
tigen koers in België heeft, zoo is het on
betwistbaar dat de betaling van loon met
die munt onder het wetsverbod valt.
Werden, tot nog, toe de aldus gedane
betalingen niet aan rechtsvervolging on
derworpen, dan is het alleen om reden
In de scbuur, die aan eene balzaal geleek, stuud
eene tafel, gedekt niet een wit auielaken, waaraan de
roode punten met ontbraken, die de landlieden zoo
geerne zien.
Tellooren en schotels toonden duidelijk aan, dat
onder hel aardewerk eeu gioote keuze was gedaau, en
menig prachtig stuk te voorschijn was gehaald, dat
misschien na grootvaders dood zijne eereplaats nooit
had verlaten.
Alen zag dat op de Kogelhocf een gast verwacht
werd, en dat dit een voornaam man moest zijn, zooals
bij voorbeeld een geestelijke of grondeigenaar uit den
omtrek, of misschien de landrechter, die voor rech
terlijke zaken, of voor plezier op reis zijnde, in de
Kogelhocf kwam logee ren.
In het gebouw was een jonge boer druk bezig, om
aan de gcheele versiering nog de leste hand te leggen-
hij bezag met eene uitdrukking van voldoening het
geheel, terwijl hij soms het groen dichter bij elkander
trok, een bloem vastbond of eene plooi in drapcrij
schikte.
Op den dorpel der schuurdeur, zat een boeren
meisje, In haar witten voorschoot had zij eene massa
bloemen, uit welke zij een grootcn bloemtuil maakte,
't Was niet moeilijk om raden, vanwaar die bloemen
kwamen, want tegenover, op korten afstand, lag het
hofkc, door een houten latwerk afgezet, binnen welk
de ridderspoor en dc liscbhloem weelig groeiden.
De tuil had reeds een aanzienlijke grootte bereikt
toch scheen het meisje nog niet genoeg te hebben en
der algemeene inschikkelijkheid sedert
jaren door het publiek ton aanzien van
het vreemde kopergeld betoond.
Krachtens de wet van 31 mei laatstle
den, doet de Regeering de vreemde koper
munt uit den omloop wegnemen; het is nu
van belang niet langer toegevendheid uit
te oefenen en aldus die munt in het Rijk
terug te lokken.
De openbare ontvangkantoren zullen de
vreemde kopermunt voor hare volle naam
weerde nog aanveerden tot 10 september
aanstaande; te beginnen met den 11 sep
tember zullen zij ze alleen met verlies
voor de bezitters aannemen.
Het is van belang zooveel mogelijk te
verhinderen dat het verlies voor rekening
komc van den werkenden stand, ten ge
volge van betalingen in overtreding van
de wet gedaan
Ik verzoek u diensvolgens, Mijnheer de
procureur-generaal, de aandacht der par
ketten van uw gebied te vestigen en
vooral aan te dringen bij dc parketten
nabij de Fransche grens op artikel 1
der wet van 16 augusti 1887, en aan te
bevelen de werkgevers te doen vervolgen
die, na 15 augusti aanstaande, in strijd
met de wetsvoorschriften, hunne werklie
den in vreemde kopermunt zouden beta
len.
De minister van Justicie
V. BEGEIIEM.
Wij lezen in De Volksstem van 4 Juli
1894, een Vlaamsch katholiek weekblad,
verschijnende tot De Pere, Wisconsin,
Vereeuigde Staten van Amerika
Het emigreeren uit Europa naar dit
laud, begiut hard achteruit te gaan. Dit
is toe te schrijven, ten eerste aan den al-
gemeenen slappen tijd, eu ten tweede aan
het feit dat er verleden jaar, zoowel als
reeds dit jaar, velen naar Europa terug
gekeerd ziju, die daar teruggekomen een
alles behalve mooie geschiedenis vertel
len, en een invloed tegen emigratie naar
hier uitoefenen.
Ook zijn er duizenden in dit land,
die voorheen familieleden lieten over
komen, maar die thans al huune ver
diensten of spaarpenningen voor hun
eigen onderhoud uoodig hebben, en dit is
een factor, die in landverhuizing van niet
weinig belang is.
Daarenboven zijn de stoombootmaat
schappijen heel wat voorzichtiger gewor
den ten opzichte van emigranten, daar
het in den laatstcn tijd niet zelden ge
beurd is, dat zij genoodzaakt waren, arm
lastigen en minder gewenschtc karakters
naar het land hunner af komst terug te
brengen.
Al deze oorzaken droegen er het hunne
toe bij, dat gedurende het afgeloopen jaar
zulke groote vermindering in de landver
huizing heeft plaats gehad.
hield hem voor zich, om te zien waar zij nog iets er
aan kon brengen. Terzelfder t|jd had dejongeliug met
z|jn werk gedaan; hij stond achter in de schuur zon
der iels te verrichten ziju oog was op het meisje ge
wend, doch zag meer ter zijde af, als hij dacht bemerkt
te zjjn.
De tlinke en krachtige gestalte van den jongeling
kwam nog beter uit door het vest van grauw linnen,
den besükteu gordelriem, dc korte broek, eu de wel
gevormde beeneu met slobkousen. De jagershocd met
haneuveeren op zijn bruin krulhaar scheen als uitge
vonden voor dezen vruoljjkcu jongen, op zijne kracht
een weinig lier.
liet meisje was gekleed in de destijds algemeene
dracht der bergbewoners. Die bleeding was niet kost
baar; zij hoorde ook niet tot de rijken uit den omtrek
doch wat zij aan had was net en met goeden smaak
gemaakt. Ook als zij zat, stonden haar het zwarte lijf
met zilveren kettiug, de met franje omgeven zwart
zijden halsdoek met zilveren gesp heel goed. liet
meisje bad iiarcn hoed afgezet, en unast zich
gelegd.
Deze zal haar hinderlijk geweest zijn bij het slaan
van den band om de bloemeu. Zij hield dien aan het
eene eind tusschen de witte tanden vast en legde er
niet eenige moeite de knoopen. Des tc beter was haar
gelaat zichtbaar, ecu meisjesgezicht, dat men niet
eene buitengewone schoonheid kou roemen, doch
waarop een aangemane, vriendelijke uitdrukking lag.
j De mond was lot eeu lachje geplooid; hare oogen had
Iedereen verheugt zich over deze, zij
het dan ook slechts tijdelijk, stuiting ia
den stroom vau landverhuizersniet om
dat wij den emigrant hier geene plaats
gunnen, doch omdat de hoop op lotsver
betering, die toch in bijna alle gevallen
den nieuwkomer aanzette zjjn geboorte
grond te verlaten, in de tegenwoordige
tijdsomstandigheden groot gevaar loopt
verijdeld te worden. Degenen aan gene
zijde van den Oceaan, die van plan moch
ten zijn naar de Vercenigde Staten te ver
huizen en daar hun kost nog kunnen
verdienen, raden wij ten sterkste aan hun
vertrek voorloopig uit te stellen. Hunue
kansen op slagen in een vreemd land,
waar thans duizenden werkeloos zijn, zijn
uiterst gering, en de moeilijkheden die
den nieuwkomer altijd in den weg staan,
zijn thans om zoo te zeggen onoverkome
lijk.
Opgepast buitenlieden! Vooruit,
de socialistische gazet van Gent, deelt in
nummer van vrijdag 11. mee dat als er
Aalstersche socialisten zijn die des zon
dags, in de omliggende dorpen, den
Landbouwer willen gaan verkoopen, zij
voor zaterdag avond op de bestuurzitting
van den propagandeclub verwacht worden.
Buitenlieden, gij zijt dus verwittigd,
laat de socialisten met hunne votksfop
pende nieuwsbladen maar varen.
En als*zij u hunne logen of lasterpa-
pieren voor niet toewerpen, dan is 't orde
woord Do stoof of den beirput in, daar
zijn die dingen op hunne ware plaats.
Vergeet niet dat men in de liberale en
socialistische nieuwbladeu zaken verteld
worden die nog te vuil zijn om voor do
verkens geschreven te zijn.
Lnndboiiw. Het Staatsblad
deelt eenen omzendbrief meè aan de hee
ren gouverneurs, de wijzigingen uitleg
gende welko, bij koninklijk besluit van
20 Juli aan dat van 9 Februari 1891, op
do vleeschkeuring, ziju toegebracht.
De bijzonderste dezer uitleggingen is
de volgende
Inecval van afmaking, bij bevel, van
runddieren die verdacht zijn als aange
tast door besmettelijke longziekte, is de
provinciale toezichter veeaarts gehouden,
krachtens artikel 9 van het koninklijk
besluit van 10 December 1890, zich ter
plaats te begeven, ten einde, namelijk te
onderzoeken, of het vlcesch der afge
maakte dieren tot voedsel mag geleverd
worden. Dit onderzoek van den toezichter-
vcearts maakt alle verder onderzoek van
den expert der gemeente overbodig.
De toezichter-veearts zal dus zijn merk
stellen op alle vlcesch, dat tot voedsel
geschikt wordt bevonden. Het onderzoek
is zonder kosten voor den eigenaar. Aldus
moeten de landbouwers, die door het ver
lies, dat zij ondergaan, reeds beproefd
den sous eene spottende en schelmsche uitdrukking.
Hoe ieverig zij ook met baar werk bezig was, vond zij
toch gelegenheid sous eens naar den jongeling te
zien. Zij scheen iets te willen vragen, doch hield de
vraag steeds terug.
Eindelijk zegde de jongeling
Hoe staat bet, (NannieT zonder zijne plaatste
verlaten. Is uw bloemtuil vandaag gereed, of wilt gij
ook iets voor morgen bewaren 1 Als gij er nu toch
eenen almanak van maakt, wel steek er dan veel
feestdagen in
Daarover zal ik mij eerst nog eens bezinnen, zegde
Nannie, zonder van houding te veranderen ik geloof,
dat dc kogclboer uiet houdt van veel feestdagenIk
heb ook over iels anders nagedacht, Leur. Ik heb er
op gedacht, wat ik met al die bloemen zal aanvangen.
|k heb tc veel bloemen geplukt, on denk nu nog wel
een tweeden grooten tuil te kunnen geven. Zou het
niet goed zijn dat ik er nog een schoonen maakte
voor de koningin? Want als de kouing.komt, zal er de
koningin wel bij zijn
De koningin? riep de jongeling lachend uit Het
meisje was gekwetst; toom eu schaamte deden haar
Bloed naar de wangen stijgen en zij liet den tuil
zakken.
Nu, wal moet dat dwaze lachen beduiden vroeg
zij, en zag hem, alsol zij hare vraag meer nadruk
wilde bijzetten, en als tut verdediging half opstaande,
strak in het gezicht.
(Wordt voortgezet.)