GRONDWETGEVENDE KAMERS
NIEUWS- EN AANKONDIGINGSSLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST.
op 11 October 1891.
Donderdag 13 September 1891. 10 centiemen per nummer. 18ste Jaar N° 2911.
KIEZIISTGEIT
voor de
Kandidaten der katholieke V ereeniging
des Arrondissements Aalst.
Voor den Senaat.
MM. Liénart Karei, grondeigenaar, Aalst.
Van Vreckem, Karei, Meerbeke.
Voor
de Kamers van Volksvertegen
woordigers.
MM. De Sadeleer Lodewijk, advocaat, Haeltert.
Diericx Vincent, brouwer, Geerardsbergen.
Van Wambeke Victor, advocaat, Aalst.
Woeste Karei, Elsene.
Katholieken
Belgische wijn.
Een en ander.
Kieskronijk.
DE DENDERBODE.
ABONNEMENTPRIJS
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars
fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen
De inschrijving eindigt met 31 December.
De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van
den schuldenaar.
Men schrijft in bij C- VAK DE PUTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat,
N. 31, en in alle Postkantoren des lands.
ADVERTENTIËNPRIJS l
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijDsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiën uit vreemde landen
zich te wénden ten Bureele van dit blad.
Cuique euum.
Aalst, 1» Sept. IMH.
van stad en buiten, burgers, nijvcraars,
neeringdoeners, landbouwers en werklie
den herinnert u de spreuk
Als de vos de passie preekt, loeren
toacht uwe ganzen.
Laat ons eens onderzoeken wat er heden
in ons Arrondissement gebeurt en wij
stellen vooreerst de vraag
Komen de Volksfoppers ofte Scheurma
kers tot u, menschen, om u te helpen
O neen, duizend maal neen zij komen
slechts tot u, omdat liet op 14 October
aanstaande kiezing is voor de Wetgevende
Kamers.
En wie zijn die mannen en wat is hun
doel?
Wie die mannen zijn, hoeven .wii u niet
tc zeggen: velen kennen ze boter dan wij,
maar hun doel dat is wat anders.
Ehwel wat hun doel betreft,wij zeggen
de eenen handelen uit wraak, terwijl de
anderen aldus hopen van de stoppelen te
geraken.
Maar u helpen, uwen toestand, uw lot
verbeteren daar is geen spraak van bij
hun,hunne leus is Zorgen voor hun moe
derskind.
O wij weteu het de taal die zij, vooral
op den buiten, voeren, is hoogst verleide
lijk, 't zijn beloften, beloften met hoopen,
zoodanig dat eens zij gekozen zouden zijn,
het Arrondissement Aalst in een luilek
kerland zou herschapen worden.
Overvloed, vrede,geluk zouden hier dan
heerschen en niemand zou nog te klagen
hebben.
En welke beloften zijn het die de Volks-
foppers doen
Het zijn beloften waarvan zij geene
enkele houden of uitvoeren kunnen of
wel 't zijn dwaasheden.
Het is ons onmogelijk ons heden ouledig
te houden met 't onderzoek dier beloften:
dit zullen wij bij eene naaste gelegenheid
doen. Maar wij zullen 't volgende meê-
deelen om te bewijzen hoe dwaas zekere
beloften zijn
De Aalstersche Moniteur der Volksfop
perij schreef eenige dagen geleden, dat
er meetingskens door de Volksfoppers ge
houden wórden tot zelfs op de treinen.
Dat is waarheid want een onzer vrien
den welke op den trein zat, woonde een
dezer meetingskens bij. En wat hoorde
hij den spreker der scheurmakerij ver
klaren?... Luistert!
Als wij zullen gekozen zijn, dan
zal iedereen gratis, 't is te zeggen,
n zonder betaling, voor niets gelijk men
zegt, met den trein mogen meerijden.
't Is, denken wij, onnoodig te doen uit
schijnen dat dit eene onmogelijk te hou
den belofte is. 't Is te dwaas
Onderzoekt al hunne andere beloften
cn gij zult ondervinden dat ze van den-
zelfden kabiber zijn.
Al wat de Volksfoppers zoeken is dooi
de meest verleidende woorden, haat, nijd
en wrok bij 't volk te verwekken.
Do werklieden hitsen zij op tegen dc
werkgevers
de pachters tegen de eigenaars
de knechten en meiden tegen hunne
meesters
de kinderen tegen hunne ouders
en soms ook de parochianen tegen
hunnen pastoor en onderpastoor, tegen
burgemeester, schepenen en al dezen
welke met de waakzaamheid over de uit
voering der wetten en reglementen gelast
zijn.
Wij vragen het u, geachte lezers, spre
ken wij waarheid ofwel liegen wij
Dus katholieken
Laat u door den holklinkende en ver
leidenden praat der Volksfoppers niet me
deslepen, maar gaat hand aan hand voor
waarts. Zet alle oneenighedenalle per
soonlijke zaken ter zijde en trekt in dicht-
geslotene gelederen ten strijde.
Verspreidt zooveel mogelijk de katho
lieke nieuwsbladen van Ninove, Geerards
bergen en Aalst. Geeft ze ter lezing aan
vrienden en kennissen aan uwe geburen
en ontmaskert,overal en in alle omstandig
heden, de scheurmakers, de Volksbedrie
gers, die ouder eenen katholieken dek
mantel,door ijdele belofte,het volk willen
verleiden ora hunne persoonlijke verhef
fing en welvaart te verzekeren.
Herinnert n de beide spreuken
Als de vos de passie preekt loeren wacht
uwe ganzen.
en
Voor het vet en voor het smeer
Likt de kat den kandeleer.
De wijnbouw in België gaat van jaar
tot jaar den berg af, en zal waarschijnlijk
na eenige jaren geheel verdwijnen, daar
men de wijngaarden niet meer verzorgt
en hen do noodige bemesting niet toe
dient.
De eenige wijnvelden welke men nog in
ons land aantreft, beperken zich in de
Maasvallei tusschen Hoei en Luik, en dit
jaar belooft de oogst er een slecht resul
taat.
In 1846 waren er nog 315 hectaren
wijnlanden, in 1880 nog 130 en thans nog
omtrent.... 12 hectaren.
Op de goede jaren brachten deze wijn-
velden gemiddeld 4 duizend kilos wijn per
hectaar op, of 24 hectoliter wijn, eene
waarde vertegenwoordigende van 1300 fr.
De wijnbouw in België is reeds begon
nen in de 12e eeuw,en had in de 15e eeuw
zijn hoogste graad bereikt. Al de berg
achtige streken hadden hunne wijnbergen
en zelfs de vlakke velden van Leuven,
Mechelen, Diest, Aerschot en zelfs ge
deelten der Kempen. Een enkel dorp op
een uur afstand vau Averbode, betaalde
jaarlijks als (huurschatting of tiende) 800
tonnen aan de abdij van Averbode.
Te Mechelen was de octrooi op den
wijn desijds voldoende genoeg, om het
Schepencollcgie al de andere belastingen
te doen afschaffen.
Als Karei V., België bezocht en zelfs in
Spanje aan zijn Hof, verkoos hij menig
maal" de Belgischen wijn en zelfs dien
vooral welke in de streek der Kempen
gewonnen was.
Men ziet dat wij onder dit opzicht niet
vooruitgegaan zijn.
In Frankrijk neemt men proeven met
Amerikaansche wijngaarden die er buiten
gewone resultaten opleveren, met onze
vervallene wijnvelden langs de Maasvallei,
als proefvelden in te richten,door beplan
tingen met Amerikaansche wijngaarden
zou men wellicht ook de beste resultaten
bekomen, en aldus de grootste diensten
aan onze wijnbouwers bewijzen.
Dezelfde Vooruit schreef den 21 Juli
1891
Wij zijn materialisten en bekennen
ootmoedig God niet te begrijpen en er ook
niet aan te gelooven.
Nog Vooruitvan 17 November 1893
De socialist die beweert niet tegen
den Godsdienst te zijn, verloochent zijn
programma en strijdt met zijn vaandel in
den zak.
En eindelijk Vooruit van 10 Juli 1894
Joden, Christenen of 't is gelijk welko
geloovigen mogen niet meer bestaan.
Kerken, kloosters en kapellen moeten
geslecht en tot gruis afgebroken worden.
Er mogen in de wereld noch meesters,
noch knechten, noch heeren, noch onder
danen zijn.
Ah ze zijn tegen den Godsdienst niet
Zij sr.ijn tegen den Gods
dienst niet De socialisten zijn
tegen den Godsdienst nietWij hoorden
reeds van hunne redevoeringen. Laat ons
nu hunne schriften nagaan
Carl Mar schreef De socialisten
partij moet vooruit en vooral voor doel
hebben hetjmenschelyk geweten te ver
lossen van het spook dat men Godsdienst
noemt.
In een congres wierd Bébel alge
meen goedgekeurd en toegejuicht vooreen
boekje, dat hij uitgegeven en in den bui
ten verspreid had en dat eindigde met de
woorden Wij laten den Hemel voor de
musschen n
Le Peuple,een Brusselsch dagblad voor
socialisten, schreefu De werkerspartij
(dit wil zeggen de socialistenpartij) moet,
om redelijk met haar zei ven te handelen,
den strijd der klasson en den strijd tegen
de Kerk aangaan 1 n
Vooruit van Gent, schreef den 28 Mei
1890
Dwingt men ons tegen wil en dank te
rusten op de katholieke feestdagen, wij
kunnen ten minste verzekeren dat wij op
die dagen meer zielkens zullen ontrukken
dan de papen er zullen winnen. n
Het Vlanmsch van M.
Woeste. Het orgaan der scheur-
partij sprekende over de Vergadering der
Afgeveerdigden, schrijft onder anderen
't volgende op spottenaen toon
Zij zijn bijeengeweest die afgevcer-
n veerdigaen en cFheeren hebben er in
't Vlaamsch gesproken, allen, zelfs M.
Woeste heeft een Vlaamsch Briefken
trachten af te lezen.... M. Woeste, den-
n kende dat hij hcerscht er regeert boven
iedereen, M. Woeste wil van ons
b Vlaamsch niet...
Vooreerst de scheurmakers beleedigen
noch randen M. Woeste nooit aan, zeggen
zij men oordeele weêr eens.
Wat het trachten te lezen betreft, ont-
leenen wij aan Het Hatidelsblad, n de
regelen welke het laat volgen op een
gemein liedeken tegen M. Woeste door
een centenbladjo meêgedeeld en die eene
duchtige afstraffing zijn der ellendige
scheurmakers in ons Arrondissement
B Wij herhalen door en door gemein 1
Als M. Woeste den haat der tegen
partij opwekt, is dit een bewijs dat hii een
man van groote weerde, een strijder is
van top tot teen gewapend, en wij oegrij-
pen dat de liberalen hem bevechten.
a Dat een handvol conservatieven hier-
meè instemmen, is voor ons de domsto
der domheden M. Woeste is overigens de
eenige niet, die zich in dezen toestand
bevindt.
n Dezer dagen sprak M. Woeste eene
Vlaamsche redevoering uit, en er waren
personen die hem hekolden, omdat zijne
taal niet zuiver was.
b Wij, wij juichen hem integendeel toe
het is schoon voor een man als M.Woeste,
aan te leeren wat hem, door zijne opvoe
ding, ontbrak om alzoo nader met zijne
lastgevers in betrekking te komen.
n Spreekt M. Woeste nog niet vloeiend
Vlaamsch, dan gedenken wij nog dat
wijle Victor Jacobs, toen hij zijne aller
eerste Vlaamsche redevoering hield,verre
van vloeiend sprak, en nochtans was hij
kort nadien een keurig Vlaamsch rede
naar.
b Wij hopen hetzelfde van M. Woesto.
b Bij hem, bij een man van zooveel
talent, zooveel helderen geest, is willen
kunnen b
men niemand meer zyne natnurlijke be
weegkracht ziet gebruiken. Iedereen is
op zoek om te marcheeren, om het even
met wat, behalve zijne beenen.
De toekomende geslachten zullen be
stuurbare luchtballen aan hunne vensters
gereed hebben, de electrieke rijtuigen zoo
ras als den bliksem, zullen de vigilanten
vervangen.
Luchtballen en rijtuigen zullen zoo
goedkoop wezen, dat iedereen zijn eigen
voertuig zal hebben. En dit zal hot einde
wezen.
Onze beenen, overbodig, zullen flauw
worden, verkwijnen, tot zij geheel zullen
verdwijnen.
Onze armen, integendeel, zullen buiten
gewoon lang en kloek worden. Dit zijn do
onverbiddelijke wetten der lichamelijke
beweging.
Dat is het gevoelen van Professor Yung
en hij kan op zekere punten gelijk hebben
als men ziet dat er tegenwoordig byna
niemand meer te voet gaat, als hij een
half uur wegs moet afleggen. Is er een
heer, eene dame of zelfs eene meid in de
groote steden, die eene boodschap wil
doen, zij nemen den tram of eene vigi
lant.
Wil men een uitstapje doen naar buiten
't is per open rijtuig. Het to voet gaan is
voor de mensch een last geworden, en als
met het gemak zal hebben, zooals de pro
fessor voorziet, van voor zijn venster een
bestuurbaren ballon en voor zijne deur
eeu electriek rijtuig te vinden, zal er te
voet niet meer worden gegaan en zal men
't gebruik zijner bennen verliezen.
Katholiek program ma.
Op 't Congres der Duitsche Katholieken
't welk de verledene week te Keulen
plaatsgreep, werden een aantal wen-
schen uitgedrukt, welke de eenen reeds
in 't programma der Belgische Katholie
ken zijn geschreven en anderen er dienen
ingeschreven te worden.
Wij laten hier eenige der bijzonderste
punten volgen
1° Oprichting van verplichtende syndi
caten of vakvereenigingen welke de bur
gerlijke personificatie zullen bezitten.
2° Volledige toepassing der zondagrust
en afschaffing van het nachtwerk.
3° Groepeering der werklieden volgens
hun bedrijf.
4° Inrichting in de vakvereenigingen
van leergangen van maatschappelyk on
derwijs.
5° Internationale regeling der werk
uren stichting van werkbeurzenver
zekering tegen den gedwongen stilstand
van den arbeid.
6° Verzekering der werklieden tegen
ziekte en ouderdom.
7° Inrichting van maatschappijen voor
het bouwen van werkmanswoningen.
8° Stichting van kredietvcreenigingon
voor de werklieden,
9° Maatregelen tegen de oneerlijke con
currentie.
Zou liii geen gelijk l»et>-
bon Professor Emicl Yung der
hoogeschool van Geneve, vraagt zich met
zekere onrust af, wat er van het gebruik
onzer beenen zal geworden,eer wij duizend
jaar verder zijn 1
Hij voorziet met spijt, dat de mensch,
binnen duizend jaar, het gebruik zijner
beenen zal verloren hebben en het nog
enkel versieringen aan het lichaam zullen
wezen.
De menschen, zegt hij, toonen meer en
meer eenen afkeer voor het gaan,ofschoon
dit de onontheerlijkste lichamelijke oefe
ning is.
Het is alzoo dat de stoom, de electrici-
teit, de velocipeden, geheel het uitzicht
van Zwitserland hebben veranderd, waar
Brussel. De Vlaamsche Volks
bond van Brussel, heeft zondag zijne alge-
meene vergadering gehouden in do Oude
Beurs, Groote Markt.
De Brusselsche Vlamingen, zyn verdeeld
in drie groepen katholieke Vlamingen,
liberale Vlamingen en onzijdige Vlamin
gen. Het zijn deze laatsten, die in den
Vlaamsche Volksbond vereenigd zijn.
Een honderdtal personen woonden de
vergadering bijAan het bureel zaten
Mil. Josson, Verbeek, Reinhardt, Hiel,
Bogaert en Beun.
Na de stemming van een kiesprogram
heeft de vergadering zich gunstig ver
klaard aan de evenredige vertegenwoor
diging en besloten dat de Vlaamsche
Volksbond in de kiezing van 14 october
zal optreden met eene volledige lijst van
kandidaten.