GRONDWETGEVENDE KAMERS NIEUWS- EN AANKQNOIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. op 11 October 1891. Donderdag 20 September 1894. 10 centiemen per nummer. 48sle Jaar IV0 2916. KIEZIFGEU voor de Kandidaten der katholieke Vereeniging" des Arrondissements Aalst. Voor den Senaat. MM. Liénart Karei, grondeigenaar, Aalst. Van Vreckem, Karei, Meerbeke. Voor de Kamers van Volksvertegen woordigers. MM. De Sadeleer Lodewijk, advocaat, Haeltert. Diericx Vincent, brouwer, Geerardsbergen Van Wambeke Victor, advocaat, Aalst. Woeste Karei, Elsene. De Zondagrust. Vermindering van tarieven. Hongersnoodwet. Vlaamsch in het Onderwijs. Een en ander. De vijfde wind. 't Is de groote pot GROOTEN POT I DEDENDERBODE. ABONNEMENTPRMS Dit blad verschijnt den W oensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 trank 's jaars fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij c van de PDTTE-GOOSSENS, Korte-Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des lands. ADVERTENTIËIVPRIJS Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiên uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Cuique suum. Aalst. 1» Sept. 1894. Naar zijn ongeluk loopt een land waar de zondagrust niet meer onderhouden wordt. Trouwens, werken het jaar door, zonder den tijd eraf te doen om de ver loren krachten in eene stille rust weder te winnen, dat is den mensch onmogelijk maar hoe dikwijls moet die rust wel genomen worden Tot hiertoe is er geen een geneeskundige opgekomen, die niet bekennen moest dat een dag op zeven,wel en wonderwel, geschikt was om den mensch 't werk voortdurend mogelijk te maken. Dat Hij dus wonder wijs gehandeld heeft de Schepper, toen hij aan zijn schepsel zei zes dagen zult gij werken en den zevenden zult gij rusten 1 n Ten anderen, zij verstaan het, onze hedendaagsche goddeloozen en rationa listen, dat zij eene dwaasheid staande houden wanneer zij zeggen dat de mensch zeven dagen werken moet omdat hij zeven dagen moet eten en daarom ook staan zij den werkman wekelijks eenen dag rust toe, maar dien rustdag verschuiven zij enkel tot den maandag. Enkel vergeten zij dat de Schepper toen Hij de rustbevool, erbij voegde Eu dien zevenden dag zult gij den Heere toewijden, en het zal de dag des Heeren zijn. Zeker, door het onderhoud van dit gebod erkennen wij, dat wij van God afhangen,en wie weigert die afhangelijkheid van God te erkennen, zal vruchteloos Gods zegen over zijn werk verwachten. De christen Vlaming weet daten hij zet dit gedacht nagelvast in zijne taal, wanneer hij in zijn spreekwoord zegt zondagwerk verrijkt niet. [Ongeluk kig dan het volk, dat ait gebod der zon dagrust onder de voeten trappelt, zijnen God verlaat om van Hem verlaten en ver- stooten te worden. Alle katholieke Vlamingen zullen met die woorden instemmen, en zij zullen dan ook met spijt gezien hebben dat een nieuw blad, dat vooral beweert gesticht te zijn om de rechten en de belangen der werklieden en terzelfdertijd de belangen van den godsdienst te verdedigen, als eersten maatregel genomen heeft de zon dagrust niet te eerbiedigen. {Zondagbode.) De Moniteur bevat het besluit van ver mindering der tarieven nog niet maar het zal binnen kort verschijnen ziehier reeds den korten inhoud van dit besluit De vermindering bedraagt 25 ten hon derd op ongeschorst hout, lange mijn- houten (meer dan 6 meters), houten bills, peeën, kemp en vlas in stengels,',hooi, rapen, lange staken (meer dan 6 meters), lijnkoeken. Al dozo produkten gaan van de 3e in 4« klas over. De schikking, rakende hot bijzonder tarief n. 30, geeft eene vermindering van rond de 50 t. h. a) Scheikundige en kunstmest, wollen vodden voor mest, potaschkloor, afval van oud leer, van hoorns, en al wat tot mest stof wordt aangewend n) Landbouwvoortbrengsels en andere dienende tot huisvoorraad, als boter, peeën, selder, kooien, boonen, droge kaas, vet, erwten, hesp, melk, geslachte konijnen, spek, margarine, rapen, ajuin, aardappelen, zoete lies.varkensvleesch. En te beginnen van 1 October 1894 versch inlandsch fruit, groenten, zaad en graan, aardperen, raapkoeken, bieën, was en honig. Het tarief 36 ondergaat eene dubbele verandering. Het wordt opnieuw uitge breid op kunstmest, scheikundig mest en sommige houtsoorten. Op afstanden van 100 kilometers wordt de vervoerprijs verlaagd. Verder worden aanzienlijke vermin" deringen toegestaan op afval uit steen- en kalkgroevcn, afval uit suikerfabrieken en stokerijen, heide, mutsaard, nitraat, guano, pulp, beet (in hoeveelheden van 50,000 kilos en voor afstanden van 100 kilometers. Het tarief 37 is gewijzigd voor het ver voer van slijk en straatvuil4 beir, enz. De liberalen en socialisten zijn tegen de beschermende rechten in't algemeen de landbouwers gevraagd welke door worden. Maar zie dat is niet te verwonderen de liberale stedelingen behandelen de boeren als hunne gezworene vijanden. Als ze van de boeren spreken,'t is altijd domme boer van hier,stomme kneukel van daar, dom schepsel, stinkende ziel, ploeg die in God gelooft, Dijpenkop, barbaar, halfhouten en nog meer scheldende bena mingen, vol van verachting die in hun woordenboek te vinden zijn. De beschermende rechten op de granen betitelen onze liberalen en socialisten met den hatelijken naam van hon gersnood wet. En waarom Omdat zij aldus hopen aan de werk lieden der steden schrik aan te jagen, en ze hunne stemmen te ontfutselen te hun nen voordeele. In Frankrijk, toen er spraak was van beschermende rechten op de granen te heffen, gingen zekere hebzuchtige hande laars aldus ook te werk. Zij wilden geen stemmen ontfutselen maar de goudstuk ken in hunne zakken Moen rollen. En wat gebeurde er De werklieden der steden en groote nijverheidcentrums lieten de hebzuchtigen maar voortpraten, zonden eene groote meerderheid be- schermgezinden naar de Kamer en de rechten werden gestemd. Onder de gekozenen trof men de groote socialist Basly aan en in zitting der Kamer van 16 juni 1891 verklaarde hij u Het is onredelijk het werkvolk door dit getier tegen duur brood op te hitsen i Toen ik mijne candidatuur voorstelde i heb ik beloofd de rechten op het brood te zullen stemmen. En ondanks deze zoo duidelijk verkla ring, ondanks zijne belofte werd hij ge kozen als volksvertegenwoordiger. Kan men nu ecu klaarder bewijs heb ben dat deFransche werklieden overtuigd zijn dat de landbouw moetjter hulp geko men worden met beschermende rechten Neen, neen, gematigde rechten zullen de werklieden niet uithongeren noch nadeeligzijn. Met Den Westvlaamschen landbouwer zeggen wij Wie een weinig goed oordeel heeft, verstaat genoeg dat de landbouwer moet kunnen leven of dat gansch de samenleving kwijnt, en dat het beter is duur brood te hunnen hopen dan goed- hoop brood te moeten bedelen. die werking gedaan Het blad antwoordt a niets, n en het leidt er van af dat de protestantsche kerk zelve groote schuld heeft in haar verval. De Hollandsche Kerkelijke Courant zegt dat ook in Nederland, de protestantsche kerk zich veel te verwijten heeft. Ook daar worden de kerken door velen niet meer bezocht en houden zij niet meer vast aan den bijbelHet protestan tism is onmiskenbaar in verval. Zou het protestantism wel drie eeuwen bestaan hebben, indien het niet gedurig door Staatspenningen was gesteund ge worden Een© rekening. Als de socialisten er moesten in gelukken aan het bestunr van het land te komen, dan zouden zij beginnen, zeggen zij, met de groote fortuinen aan te slaan om dezelve tusschen het werkvolk uitte deelen. Mochto het zoover eens komen, dan zou voorwaar ons klein België weldra in een luilekkerland veranderd zijn. Het maandschriftRevue des hommes d'aeuvres, heeft dc rekening gemaakt en gevonden dat de Belgen per kop en jaar- ijks een frank vijf-en-twintig centiemen of twee centiemen en half per weck zouden mogen opstrijken. Met er dus zeven cen tiemen en half bij te leggen zou elkeen wekelijks een pint bier kunnen koopen. Eu daarom het goed van anderen moe ten stelen en eer het zoo ver is, alles in rep en roer moeten zetten en veel onnoo- zel bloed moeten vergieten De beloo ning, dunkt ons, is wat mager om den verstandigen werkman te misleiden. De kostgasten der kolonie van Gheel zelfs zouden zich in den strik niet laten vangen. Het is daarom toch niet te verwonderen dat er vele socialistische aanleiders of hoofdmannen gevonden worden om het volk te bedriegen. Die mannen we ten heel wel wat zij doen en willen. Want eer zij aan hunne arme en ongelukkige broeders zouden uitdeelen, zou er wel iet of wat uit het kasken aan hunne vingers blijven plakken. Zij kunnen toch niet kos teloos kommandant spelen. Dezer dagen werd er in de maconieke spelonken geknarsetand, en verwenscht. De gramschap was onbeschrijflijk groot. Dominico Margiotta, afgeveerdigde-toe- zichter des midden-bcstuurs van 't ma- conismus in Europa, heeft openbaarlijk de helsche secte afgezworen. In eenen brief aan Adriano Lemmi, het opperhoofd "an de secte zegt hij onder anderen Ik ben allergelukkigst de ketens ver broken te hebben waarmcè uwe groote bouwmeester kluistert... en verder Ik vraag mij af hoe ik niet verstikt werd door de vergiftigende uitwasemin gen der duistere moortelspelonkeu.» En 't is op 't oogenblik dat zulke beken tenissen worden gedaan dat de aanhangers der logie onze stem komen vragen!.... Wacht wat, wij komen I LAMDDAG. Ten gevolge van onvoorziene moeielijk- heden zal de LANDDAG, die tegen Zon dag 23 dezer ontworpen was, onbepaald verschoven worden. De zefier die malsch en zacht Ons uit het zuiden tegenlacht, Komt vaak ons drukkend lot verzachten. Dan als wij schier door hitte smachten Maar 't vijfde wi ndj e dat hier woedt erzacht geen hitte of zonnegloed t Verwekt bij 't werken en bij 't zwoegen Geen 't minste voordeel of genoegen. Uit 't Westen loeidt die ruwe vent Die boomen, daken, huizen schendt Ja, boomen kan hij nedervellen, Dus mag men hem als meester tellen I Doch na een poos brutaal geraas Volgt regen op zijn woest geblaas. De vijfde wind baart slechte zeden En velerlei belachlijkheden Die wind die onzen roem verkracht, Waait hier uit Frankrijk, dag en nacht Hij rukt geen pannen van de daken, Hij doet gebouw noch huizen kraken, En toch, die Fransche of kalo wind Blaast meen'gen Vlaam zoo doof en blind Dat hij in woorden, schriften, daden, Het Vlaamsch, zijn Moedertaal, durft [smaden. De Vlaamsche, katholieke bond Beoogt, hier op der Vlamen grond Dien wind, den vader veler grillen Te keer te gaan of te doen stillen, Het Franschte eerbieden, maar gewis Niet verder dan het noodig is, Het Vlaamsch uit zijnen smaadpoel tillen, Gij, kiezers, hoeft het maar te willen Onafhankel ijke J. C. liet Protestantism. Een Duitsch kerkelijk blad klaagt in een wijd- loopig artikel over het verval van net irotestantismde hoogere standen komen n den regel niet meer ter kerk de bur gerstanden volgen die gewoonte Wat den werkmansstand betreft, deze maakt zich een godsdientje op zijn eigen, zich grondende op de valsche proleten van onzen tijd uat zijn de socialisten en christene volksfoppcrs. En wat heeft de protestansche kerk, vraagt de AUg. Ev. Luth. Zeit., tegen De vijfde wind waar ik van spreek, Komt uit geen onbekende streek, Die ver in overzeesche hoeken, Maar hier is korter hij te zoeken. Het windje dat van daar ons raakt, En hier een schuilhoek heeft gemaakt, Is voor de Vlamen nimmer streelend, Maar haatlijk, kwetsend en vervelend. 't Is waar, de wind uit 't gure Noord Brengt zelden ons iets anders voort Den koude onaangename dagen, Dan regen-, sneeuw- en hagvlvlagen, Maar na een dag of twee ol drij Dan zijn die vlagen weêr voorbij, Naar 't vijfde windje zaait hier kuren Die voortbestaan e* blijven duren. Die 's winters uit het Oosten loeit En vorst en ijs en koude broeit, Is goed voor dikke Bacchus buiken Die veel van 't keldergat verbruiken, Maar 's zomers schroeit hij 't veldgewas, De klaver en het voedergras. De vijfde wind die wij bedillen Baart steeds belachelijke grillen. n Dm 14 Octoberde groote pot die in staat.... Wie zal hem winnen vraagt Het Land van Aélst.... Wie zal ,hem winnen 't Is dus niet om 't lot van werkman, boer, neeringdoener, enz. te verbe teren dat de Volksfoppers vragen om naar de Kamers gezonden te worden, maar wel om den grooten pot van jaarlijks 4000 voetjes te winnen 't Vat geeft altijd uit wat het in heeft, en wij hebben het reeds dikwerf ge zegd de Roelanders bekommeren zich geenszins om de algemeene welvaart; wat zij beoogen, 't is hunne eigene ver heffing, 't is liet winnen van den Eerlijklieid en Vrijheid. Volgens 't Land van Aclst is de Christe Volkspartij ontstaan om de eenige reden dat men 't kiezerskorps niet heeft willen raadplegen over de kwestie van don Poll en dor E. V. n Er zijn pcrsoonlijh voetstappm ge daanVruchteloos alles vruchteloos t roept het scheurorgaan uit. Zou 't Land ons niet willen zeggen bij wie die voetstappen gedaan werden. Niemand weet er hier een gebenedijd woordje van. Wat men weet, 't is dat Het Land van Aélstvan in juni 1893, de Katholieke Bewarende Vereening heeft vervallen ver klaard. Het oud testament 't welk dood en ver sleten is, moet verdwijnen en eene nieuwe vereeniging in hare plaats optre den, riep men uit. Zijn het de eigenlyke woorden niet, 't is toch den zin. Gij hebt gemeend dat het voldoende was het zoo gezegd oud testament verval len te verklaren om het van 't tooneel te doen verdwijnen maar het was zoo dood en versleten niet als men het wel dacht, want weldra toonde het dat het nog volle leven en krachten bezit. En men vond zich in zijne verwachtin gen bedrogen. Men droomde immers den rol van democraat te spelen om een mandaatje van Volksvertegenwoordiger te veroveren.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1894 | | pagina 1