GRONDWETGEVENDE KAMERS Katholieken overweegt NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. Donderdag 27 September 1894. 10 centiemen per nummer. 49ste Jaar N° 2918. KIEZI1TGEIT voor de op 14 October 1894. Kandidaten der katholieke Vereeniging des Arrondissements Aalst. Voor den Senaat. MM. Liénart Karei, grondeigenaar, Aalst Van Vreckem, Karei, Meerbeke. Voor de Kamers van Volksvertegen woordigers. MM. De Sadeleer Lodewijk, advocaat, Haeltert. Diericx Vincent, brouwer, Geerardsbergen. Van Wambeke Victor, advocaat, Aalst. Woeste Karei, Elsene. t De Belgische centen. DE DENDERBODE. ABONNEMENTPRIJS Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voor zes maandenfr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar Men schrijft in bij C- VAK DE PUTTE-GOOS8EKS, Korte-Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des lands. Cinque Buum. ^DVERTENTIEIVPRIJS Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wénden ten Bureele van dit blad. Wij lezen in 't Laatste Nieuws van woensdag 12 sept. 11. eene godvergetene gazet die wij iedereen afraden te lezen M. Daens is geen man, zooals men dagelijks ontmoet. Een priester, in erne herberg, te midden van pinten pot, gezeten, tussclien liberalen, socialisten en katholieken (1) hooren uitvallen op Mijnheer Woeste. den warmsten verdediger der priesters, is dat met voldoende om belangstelling en bewondering te verwekken Die lof riekt aangebrand jajcd Daens. Hoe aardig moet gij doen, om door zulk een blad bewonderd en geprezen te worden (1) 't Is leugentaal te beweren dat er daar katholieken waren tenzij vier of vijf nieuwsgieren en opstellers van katholieke nieuwsbladen. Eerst en vooral. Het eerste en noodigste doel der socialisten is de Kerken ledig maken en doen sluiten desnoods met geweld. (Getrokken uit het Manifest der Duilsche Socialisten.) Hetgeen wij bestrijden dat is de Godsdienst. Er valt hier geen onderscheid te maken tusschen den Godsdienst en de misbruiken der priesters het is de Godsdienst zelfs die onze vijand is. De geboden der 11. Kerk onderhouden kan niet samengaan met liberaal te zijn. (Getrokken uitLa Clironique, liberaal nieuwsblad van Brussel 11 Oogst 1894.) Het is een goed werk te stelen, als men het gestolene goed ge bruikt om de bestaande samenleving te vernietigen. (Woorden van Sebastiaan Faure, een Fransche boezem vriend onzer socialisten en liberalen God is de eerste socialist geweest. (Woorden van jajed Daens op de meeting te Lede, op Zondag 16 September 1894). Wij, socialisten, willen de revolutie, maar geene revolutie met zoet water bereid de revolutie die wij willen is deze van 1793 deze der Herbertisteri, deze van 1871, deze der communards, deze die de menschen wegmaait. Wij zullen voor de afschuwelijkste misdaden niet achteruitwijken. (Getrokken uit den Almanak opgesteld door 11. Denis, Engels, Vandervelde en andere socialisten.) Aalst, 26 Sept. 1894. Bij Koninklijk besluit zijn de volgende schikkingen genomen tot het inwisselen van het te groot getal 2 centiemenstukken welke thans in omloop zijn Van 5 tot 25 october 1894,zal de Natio nale Bank voor rekening van den Staat, tegen pari en in België gangbare munt ruilen,de Belgische stukken van 2 centie men. Be ruiling zal uitsluitelijk gebeuren te Brussel,in het middenkantoor voor munt- ruiling, gevestigd in de feestzaal van het Park des Jubeljaars. De te ruilen sommen mogen niet min der dan 200 frank bedragen. Zij worden als nederleggingen ontvangen en, na onderzoek, vereffend bij middel van accreditieven welke betaalbaar zullen zijn in de Nationale Bank, te Brussel, of in de provincies. Gedurende het voor de ruiling vastge steld tijdbestek, zullen zijn in de neder leggingen ontvangen worden op al de werkdagen, van half 10 's morgends tot 3 ure 's namiddags, 't zij rechtstreeks van wege de nederleggers, 't zij door bemid deling der staatsspoorwegen of der ver voermaatschappij Van Gend. De de ruiling stukken moeten, ten bedrage van 20 fr.,in zakken bevat wezen. Verscheidene zakken van 20 fr., mogen in éénen geldzak worden vereenigd tot hoogstens 200 fr. Op eiken geldzak moet een stevig per kamenten of kartonnen briefje gehecht wezen met erop den naam en de woonst van den nederleggcr en de weerde van den inhoud. Een voorloopig kwijtschrift zal den zon der tusschenkomst handelenden nederleg- ger worden afgegeven. Dit kwijtschrift zal, op den dag der ontvangst, door hot beheer der posterijeu, worden overgemaakten aan de titularis sen van nederleggingen welke bij middel van den spoorweg of den vervoerdienst zijn toegekomen. De zonder tusschenkomst te Brussel aangeboden nederleggingen moeten ver gezeld gaan van een hordereel dat opgeeft het bedrag, het getal colis, als ook het onzuiver en zuiver gewicht daarenboven moet dit hordereel melden of het, na onderzoek af te leveren accre- ditief, te Brussel dient betaalbaar te worden gesteld, of in een der aan te dui den agentschappen der Nationale Bank. De toezendingen bij spoorweg of bij vervoerdienst moeten vrachtvrij overge maakt worden ten middenkautore voor rauntruiliug en vergezeld van eenen behoorlijk opgestelden vrachtbrief. Van elke toezending behoort kennis te worden gegeven aan genoemd kantoor, hij middel van eenen brief meldende het bedrag der verzending, het getal colis, het onzuiver en zuiver gewicht, alsook het agentschap waar, bij de regeling, het accrediticf dient betaalbaar te worden gesteld. Worden geweigerd de toezendingen welke in liet wisselkantoor zonder voor afgaand bericht toekomen, alsmede die welke ongefrankreed zijn. De koperen schyfjcs waar geen stem pel meer op bestaat, alsmede de munten anders dan de belgischc stukken van 2 cent., zullen als uitschot geacht worden enden neerleggers worden teruggezonden, tenzy de weerde van dit uitschot, minder dan de kosten van terugvoer bedrage. In dit geval,zal het uitschot ter beschikking van den belanghebbende worden bewaard en geacht als wordende door dezen niet meer geëischt. indien hot niet binnen dc veertien dagen werd weggehaald. De briefwisseling betrekkelijk het rui len der stukken van 2 centiemen moet, vrachtvrij, gestuurd worden ten midden- kantoorc voor muntruiling, gevestigd in het Park van het Jubeljaar te Brussel. De ongcfrankeerde brieven worden gewei gerd. De brieven en de vereffonings-acredi- tieven zullen den belanghebbenden ge worden, bij aanbevolen omslag volgens de orde van ontvangst. Katholiek, liberaal, socialist zijn maar een naam Vrijdag avond laatst was het meeting te Heldergem. De optredende spreker was de heer E. De Paepe van Herzelc. Nieuws was er niet te hooren slechts hevige ophitsingen tegen de rijken, laste rende aanvallen tegen M. Woeste, dien men toch veel talent niet ontkennen kon, onhoudbare beloften onder andere alle belastingen op bet maken van genever te zullen afschaffen. Het gansche programma der christene volkspartij zou,volgens den beer De Paepe, op twintig jaar een voltrokken feit wezen. Op andere meetingeu ging men er met nen groveren borstel door,want daar klonk het dcuntjenop vier jaar maken do chris tene volksmannen van de wereld een waar land van beloften Een tegenspreker daagde op en daar do geleerde redenaar en ontegenzeggelijk diepe denker zich als liberaal, vrijzinnig uitgaf, viel de redekaveling nopens een punt van het leidschrift ook op den gods- dienstigen kant der kwestie. Groot was mijne verbazing toen ik een werkman de genaamde P. D, L. dien ik niet verder aanduiden wil, hoorde uit blaffen dat katholiek, liberaal en socialist slechts een naam waren. Brave heer, wat cifeltorenachtige dwa ling hebt ge daar onbezonnen uitge- kraaidAlvorens die woorden uwen mond ontvielen hebt gij wel eens nagedacht op de kolossale dwaasheid die gij, onvoor zichtig weg, uitkraamdet Geen verschil meer tusschen katholiek, liberaal en socialist Le Feuple had volle gelijk dus, wan neer betover drie dagen beweerde,dat de buiten rijp was geworden voor dc socia listische omwentelings-theoriën en Voor uit mooht de mannen van Klokke Boelancl toeroepen, zonder gevaar van logen straffing. Gaat voort met bet volk op te hitsen, gij maakt den bodem gereed tot het on tvangen van goede zaad van 't socia lism.» Kon er iets anders voortvloeien uit de onvoorzichtige artikels van de hoeren Ducatillon, De Backer, De Pelsmaeker en Sterck Wanneer gij liberale sprekers rond zendt, wanneer gij schrijft dat de Werk liedenbonden geen confrericn zijn mogen, wanneer gij den Godsdienst aau de deur zet der maatschappelijke kwestie, kon de werkman daar iets anders uit afleiden dan de woorden, die mijn artikel uitlokken Het volk, zegde een Parijssische roodhuid, Felix Pyat, is een groote rede- neerkundige,die nooit nalaat te besluiten. Gij, geleerden, kunt uw woord eten, gij kunt in tegenstrijd met uw zeiven gera ken, vandaag aanbidden wat gij gisteren verbrandethet volk niet. Met dolle, onstuimige woede stroomt en rolt het immer Tooruit op den weg,waar het geleid wordt, moest het einde ook op eenen bloedvollen afgrond uilkomen Voor P. D. L., die zoo onbezonnen weg verklaarde, dat katholiek, liberaal en socialist slechts een naam zijn, heeft de godsdienst zyn bestaan,het geloof al zijne weerde verloren. Wanneer men zijne overtuiging in het wezen van eenen God heeft verloren, wanneer men zijne hoop op een hierna heeft opgegeven, wanneer men eigendom als diefstal aanziet met de froote hoofden der roode partij, wanneer e familiebonden als een onverdraagbare last doorgaan, dan mag men met dien werkman uitroepen dat alles slechts een naam, eene schim is, een uithangbord 1 Dc liberalen hebben op alle wijzen den godsdienst aangerand, met alle middelen getracht hem uit het hert van het volk te rukken. Voor gewelddaden zelfs zyn zy niet teruggeweken wanucer het er op aan kwam den godsdienst in zyu openbaar betoog te hinderen en te beletteu. Wie over een twintal van jaren de beruchte bedevaart naar Oostakker heeft meêge- daan,die weet te vertellen in welke schau dige hinderlaag hij te Gent is gevallen en wat liberale verdraagzaamheid betee- kent. Wat moest uit dien hardnekkigen en droeven godsdienstoorlog voortspruiten Burger E. Van De Velde, het kopstuk der socialisten in Brussel, gaat het ous zeggen het volgende is getrokken uit zijne redevoering over twee dagen gehou den in de meeting over het collectivism, in de Nouvelle Cour de Bruxelles. Wanneer de liberalen aan het volk gezegd hebben gij moet niet meer aan den hemel gelooven wanneer zij op de deur hunner werkhuizen geschreven heb ben God komt hier niet binnen wan neer zij het wereldlijk en uitsluitend onzijdig ouderwijs hebben ingericht, heb ben zij gewerkt om datgene te doen ver dwijnen, wat wij beschouwen als den voornaamsten hinderpaal voor de ver wezenlijking onzer weuschen den Gods dienst. Dank aan hen staat de weg voor ons open. De socialisten loochenen Tlakaf het bestaan van God zij drijven den spot met hel en vagevuur den hemel willen zij nietdien laten zij aan de menschen en aan den God der papen en hunne ellen dige gelukzaligen. (Heine-Bebel.) De mensch is een dier, een martiko. (Jan de zot in Vooruit.) De persoonlijke eigendom wordt afge schaft niemand mag nog iets bezitten. Het huwelijk verdwijnt er blijft maar een samenkoppelen lijk iu eene peerden- fokkerij. De kinderen worden aan do ouders ontrukt en door den Staat groot gebracht Nietwaar, Mijnheer P. D. L., socialism is slechts ecu naam Op de volgende manier zulleu zij hun beloofde Ecueu invoeren. De Qui-vive schrijft Aan de burgerij Weet dat ons niets zoo zeer aan *t herteligt als liet gedacht eener wraak, die wij wreed en voorbeeldig willen. Een dag zal komen, gij weet het, dat wij meester van de plaats zullen zijn. Dan geene genade Wij zullen uwe hoofden maaien waren zij zelf met zilverwitte hairen bedekt, en dit met de grootste kalmte. Voor uwe vrouwen,voor uwe dochters, zullen wij medelijdeu noch eerbied heb ben Niets anders dan de dood,de akelige dood tot dat hun gevloekt ras van de aarde zal zijn verdwenen. Wij gaan niet verder. Wij hopen dat het bovenstaande genoeg is om dien werk man te overtuigen dat tusschen katholiek, liberaal en socialist, eoue klove ligt, een afgrond, die men nooit zal kunnen aau- vullcn dat die woorden geen ijdel uit hangbord zijn,maar iels wezenlijks bedek ken, waarvan de rust en het geluk der samenleving, der menschheid volkomen afhangen. Bovenstaande artikel is slechts gevloeid uit mijne godsdienstige overtuiging,uit de liefde voor de waarheid, en geenzins inge geven door haat cn wrok tegen personen. Inlichtingen voor de Kiesburelen Wij deelden de bepalingen meê der wet op de kieziugen ziehier nu de bepa lingen aau de kiesburcclen. Art. 145. Het bureel van elke afdeeling is samengesteld, benevens den voorzitter, uit 4 bijzitters,4 plaatsvervangende bijzit ters en eenen secretaris. De kandidaten mogen geen deel maken van het bureel. Art. 14G. Ten minste twaalf dagen voor de kiezing duidt de voorzitter van elk bu reel tot bijzitters en tot plaatsvervangende bijzitters, de acht jongste kiezers der aldeeling aan, onder degenen, die ten minste 40 jaar oud zijn en het driedubbel stemrecht of, zoo uoodig, onder hen die maar het dubbel stemrecht bezitten. Hy geeft hiervan dadelijk kennis aau den voorzitter van het 1 bureel des kautous. Art. 147. Binnen de acht-en-veortig uren na de aanduiding der bijzitters en plaatsvervangende byzitters, geeft de

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1894 | | pagina 1