GRONDWETGEVENDE KAMERS
Katholieken overweegt
Zondag 50 September 1894. 10 centiemen per nummer, 49 Jaar N. 2919^
NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST.
op 14 October 1894.
advertentiënphijs
KIBZUsTGBlT
voor de
Kandidaten der katholieke Vereeniging
des Arrondissements Aalst.
Voor den Senaat.
MM, Liénart Karei, grondeigenaar,
Van Vreckem, Karei,
Aalst
Meerbeke.
Voor
MM.
de Kamers van Volksvertegen
woordigers.
De Sadeleer Lodewijk, advocaat, Haeltert.
Diericx Vincent, brouwer, Geerardsbergen,
Van Wambeke Victor, advocaat, Aalst.
Woeste Karei, Elsene.
Katholieken overweegt
MM. Beernaert en Woeste.
Werklieden
De vrijheid van tegen
spraak te Heldergem.
JAN EN KOBEN.
DE DENDERBODE.
ABONNEMENTPRIJS
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars
fr. 3,25 voor zes maandenfr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen
De inschrijving eindigt met 31 December.
De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van
den schuldenaar
Men schrijft in bij C. TAN DE PDTTE-GOOS8ENS, Korte-Zoutstraat,
N. 31, en in alle Postkantoren des lands.
Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op
3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag avond. Voor de advertentiên uit vreemde landen
zich te wénden ten Bureele van dit blad.
Cuique suum.
Wij lezen in 't Laatste Nieuws van woensdag 12 sept. 11. eene
godvergetene gazet die wij iedereen afraden te lezen
H Daens is geen man, zooals men dagelijks ontmoet
Een priester, in eene herberg. Ie midden van pinten pot, gezeten
tusschen liberalen, soc.alisten en katholieken (1) hooren uitvallen
op Mijnheer Woeste, den warmsten verdediger tier priesters is dat
niet voldoende om belangstelling en bewondering te verwekken
Die lof riekt aangebrand isUM Daens. Hoe aardig moet gij doen
om door zulk een blad bewonderd en geprezen te worden I
(1) 't Is leugentaal te beweren dat er daar katholieken waren tenzij
vier of vijf nieuwsgieren en opstellers van katholieke nieuwsbladen.
Eerst en vooral. Het eerste en noodigste doel der socialisten
is de Kerken ledig maken en doen sluiten desnoods met geweld.
(Getrokken uit het Manifest der Duilsche Socialisten.)
Heteeen wij bestrijden dat is de Godsdienst. Er valt hier geen
onderscheid te maken tusschen den Godsdienst en de misbruiken der
priesters het is de Godsdienst zelfs die onze vijand is. De geboden
der H. Kerk onderhouden kan niet samengaan met liberaal Ie zijn
(Getrokken uit La Chronique,
van Brussel 11 Oogst 1894.)
liberaal nieuwsblad
Het is een goed werk te stelen, als men het gestolene goed ge
bruikt om de bestaande samenleving te vernietigen.
(Woorden van Sebastiaan Faure, een Fransche boezem
vriend onzer socialisten en liberalen
God is de eerste socialist geweest. (Woorden van aajed Daens
op de meeting te Lede, op Zondag 16 September 1894).
Wij socialisten, willen de revolutie, maar geene revolutie met
zoet water bereid de revolutie die wij willen is deze van 1793 deze
der Herbertister., deze van. 1871, deze der communards, deze die de
menschen wegmaait. Wij zullen voor de afschuwelijkste misdaden met
achteruitwijken
(Getrokken uit den Almanak opgesteld door II. Denis
Engels, Vandervelde en andere socialisten.)
Aalst. 29 Sept. 1894.
Door wie worden de Scheurmakers in
al de Steden en Gemeenten onzes Arron
dissements ondersteund
Wie werkt voor hun, wie spreekt voor
hun
1De liberale schoolmeesters, de hel
den van den hatelijken en ruineerenden
schooloorlog ten tijde der liberale heer
schappij.
2. De liberalen van alle kleur en dee-
sem.
Hier moeten wij nogthans eene bemer
king laten volgen
Alle gematigde klaarziende liberalen,
blijven in 't algemeen onverschillig, doch
eenigen verklaren bereid te zijn voor
zekeren onzer Katholieke Kandidaten te
stemmen liever dan de Scheurmakerij te
steunen.
Het zijn dus de haatvolste liberalen, de
hardnekkigste vijanden van God, Kerk en
Priesters die overal de scheurmakers
steunen.
En de scheurmakers roepen die haat
volste liberalen, die hardnekkigste vijan
den van God,Kerk en Priesters ter hulpe,
de hoop van te zegepralen... over wie
Over de ware katholieken,over de ware
verdedigers onzer katholieke vrijheden en
rechten die de liberalen ons ontroovcn
willen.
En aan 't hoofd van die scheurmakers
bevindt zich een priester...
Wat willen die liberalen
De volkome scheiding van Kerk en
Staat, 't is te zeggen, dat er geen ge
meens meer zou bestaan tusschen den
Staat, de andere Besturen en de Kerk.
Staat en Kerk zouden dus als vijanden
den èene nevens de andere staan en dit
op een tijdstip dat de beste verstandhou
ding onder hun moet heerschen in 't be
lang der maatschappij, van het goede
orde en der openbare welvaart.
En waaromwillen de liberalen de schei
ding van Kerk en Staat
Om aan de Kerk de middelen van be
staan te ontrukken en Haar eindelijk te
zien verdwijnen.
Dus volgens de liberalen, moeten de
Priesters verdwijnen en de kerken geslo
ten worden gelijÊ in den besloten tyd
Afschaffing van het voorrecht aan de
Seminaristen toegestaan in zake van
militie en pensioen.
Welk doel willen de liberalen hierdoor
bereiken
Al de seminaristen naar de kazerne
sleuren om hierdoor de werving der
Geestelijkheid tegen te werken, in andere
woorden, om te beletten dat de Kerk de
noodige Priesters zou kunnen vinden tot
bediening der HII. Sacramenten.... Ook
nog om aan de oude priesters het mager
pensioentje te ontnemen dat hun in hun
nen dag wordt gegund
teschre-
lor jaar
Afschaffing der eerbewijzen voorgi
ven door het dekreet van Messido
XII.
Dus geene eerbewijzen meer door het
leger aan God in het H. Sacrament, geene
medewerking meer des legers aan de pro
cessie van het H. Sacrament, geene eer
bewijzen meer aan onze Bisschoppen. Er
is immers geen God, zeggen de liberalen,
en hoe zou Hij dan kunnen tegenwoordig
wozen in het H. Sacrement
Afschaffing der godsdienstige formuul
van den eed.
God en zijne Heiligen tot getuigenis
roepen der waarheid die men voor de Ge
rechtshoven gehouden is te verklaren,
dat mag volgens de liberalen niet bestaan,
want er is geen God, er zijn geen Heiligen,
Maar zij zullen het hiernamaals best
ondervinden of er geen God, looner van
goede en straffer van 't kwade bestaat.
Verteereldlijking der kerkhoven.
De katholieken moeten, zoo willen het
de liberalen, gelijk zij, in ongewijden
grond begraven worden.
Zij, liberalen, beweeren dat zij voor de
rijheid zijn, waarom willen zij dan aan
ons, katholieken, het recht ontzeggen van
eens onder de schaduwe des kruizes in
gewijden grond te mogen rusten
Verplichtend wereldlijk onderwijs.
Men weet bij ondervinding wat de libe
ralen hierdoor beduiden willen, 't Is de
kinderzielen aan de Kerk ontrukken, 't is
onze kinderen als godverloochenaars, als
ijanden van Kerk en Priesters opvoe
den. Wie kent die ongelukswet van 1879
niet, die zoo veel ramp en wee heeft ver
wekt? 't Is onnoodig er verder over uit te
wijden.
Wij zouden nog meer maatregelen van
vervolging tegen de Kerk en ons katho
lieken kunnen opsommen die de liberalen
willen invoeren, maar genoeg voor heden.
Wat wij beoogen, 't is klaar en duide
lijk doen uitschijnen door wie de
scheurmakers in ons Arrondissement,
bij woord en daad, krachtdadig onder
steund en voorgestaan worden.
Wij herhalen het aan 't hoofd der
scheurmakers staat een katholieke pries
ter...
En die priester schaamt het zich niet
de hulp en bijstand der haatvolste vijan
den van God, van onzen H. Godsdienst
en der Priester af te smeeken in de hoop
van te kunnen zegepralen bijzonderlijk
over den warmsten verdediger van de
Kerk en der Priesters 1
Waar de blinde hoogmoed toch iemand
voeren kan I
Een achtbarö vriend bevestigde ons dat
er hem eenen brief van den Staatsminister
Beernaert is meegedeeld geworden in den
welken deze laatste, in eene strenge be
woording, den strijd afkeurt die door de
scheurmakers tegen onzen Woeste en ook
tegen de andere katholieke kandidaten
gevoerd wordt.
De heer Beernaert zegde verder dat het
hem ten zeerste grieven zou moest onzen
Woeste vallen.
Wees gerust, heer Beernaert, de katho
lieken van 't Arrondissement Aalst, groot
en klein, zullen hunne plicht weten te
doen en er voor zorgen dat gij in stede
van u te moeten bedroeven, u integendeel
zult mogen verheugen.
De liberalen willen even als de socia
listen de verwereldlijking der scholen,
't is te zeggen, dat de kinders zonder
godsdienstieustige leering, zonder den
cathechismus, zonder de kennis van God
De katholieken willen dat de kinderen
der werklieden ook in scholen met God
worden onderwezen of opgeleerd, waar
men God erkent, waar de Religie en de
Priesters worden geëerbiedigd, waar men
aanleert dat de goddelijke en kerkelijke
geboden stipt moeten nageleefd worden,
waar men ze tot brave menschen, tot
nuttige leden der Maatschappij opleidt....
Wie spant hier met de liberalen aan
Wie rekent op de stemmen der libera
len, op de stemmen der socialisten, op de
stemmen der gezworene vijanden van
onzen H. Godsdienst
De Volkfopperskliek.
Dus, kiest voor de ware Katholieke
Kandidaten, die, in zake van onderwijs,
willen wat gij wilt
opgevoed en onderwezen worden.
Ja, dat willen zij voor de volksscholen
voor de scholen waar de kinderen van
den werkman onderwezen worden.
De kinders van den werkman moeten
dus volgens de liberalen, ongeloovigen,
religiehaters, godverloochenaars, in een
woord,slechte menschen worden, die God
en zijne geboden niet kennen en die
veelal hun leven in 't rasphuis eindigen.
Maar willen de liberalen dit ook voor
hunne eigene kinderen
Neen, duizend maal, neen, want waar
zenden zij hunne kinders ter schole
Dijde Priesters, bij de Jesuïten,bij
de Broeders, bij de Nonnen.
Dus volgens de liberalen moeten de
kinders der werklieden in scholen zonder
God opgevoed worden en hunne eigene
kinderen in scholen met God.
KI. Roeland zingt op alle tonen dat op
hunne meetingen net woord vrij is, dat
iedereen mag spreken wie wil, maar hij
heeft altijd er vergeten bij te voegen dat
hun klakkerskliekje de tegenspraak zal
dulden en verdragen.
Men zegt en schrijft wel iedereen mag
tegenspreken, maar op een gegeven tee-
ken, als de tegenspreker ze liggen heeft,
staat het klieksken op, dat op alle mee
tingen tegenwoordig is,en er wordt lawijd
gemaakt, om den spreker het woord af te
nemen. Ik zegge geen woord van de
hevige en onophoudende onderbrekingen,
om den spreker uit zijn lood te slaan, om
hem van zijne n route n te helpen, lijk
men te 'Heldergem op de meeting
schreeuwde.
Elders hebben wij gezien wat de vrijheid
van tegenspraak beteekentde meeting
van Heldergem heeft de vraag beslist. De
Roelandsche redenaar, de hoofden van
het kliekje hebben het signaal gegeven
om lawijd te maken, om den tegenspreker
uit te jouwen en uit schreeuwen.
Ter herberg van M. B. De Pauw, koop
man, was het meeting en een Brusselsche
redenaar trad als spreker op. Hij begon
zijne redevoering met eene lasterende be
schuldiging tegen M. Van Vreckem,
draaide daarna bet volk op, dat onze be
waarders, onder anderen de heeren De
Sadeleer en Woeste de schuld waren dat
de wet op den inlandschen tabak nog be
stond, wist op de doodschuld een aardig
sprookje te vertellen, bekloeg met tranen
in de oogen het lot onzer werklieden, aan
wie hij een hemel hier in België beloofde,
wilde bewijzen dat de inkomreehten op de
granen nadeelig aan den werkman waren,
ïitste deze tegen de eigenaars wat op en
eindigde zijne redevoering door een lof
dicht op de officieele onderwijzers, die in
1879 trouw op hunnen post waren blijven
staan Honderde kosters en koralen wa
ren alsdan in het onderwijs gekomen en
er het peil leelijk doen van dalen
Dat was zijne redevoering.
Moest men ieder punt onderzoeken het
zou ons te verre leiden. Wij verhaasten
ons uit die redevoering de gevolgtrekkin
gen af te leiden die er zijn in opgesloten
en daarna te verhalen wat voorviel.
Het lofdicht op de officieele onderwij
zers gepaard met eenen aanval op d
katholieken waarin klaarblijkelijk twee
aanwezige personen gemikt waren, bewijst
duidelijk dat do spreker een liberaal is,
die het schaapskleed der Kristene Volks
partij heeft aangetrokken.
Dat is nu reeds de tweede den vrijdag
te voren was de heer E. De Paepe, eene
voordracht-meeting komen geven in de
herberg van M. Ph. Braeckman. Die heer
dierf ten minste nog openlijk bekenneu
dat hij liberaal was de spreker van zon
dag was 'nen doortrapteren heer 1
Het volk van Heldergem wordt dus door
liberalen opgeleid en ingelicht 1
Zal het katholiek gevoel, dat te Hel
dergem zoo levendig was over eenige
jaren, dan nog ingesluimerd blijven zal
het niet wakker schieten en zullen de
oogen niet opengaan
De spreker onder daverende toejui.
chingen, het klakkerskliekje deed zyn
best, was nog van den stoel niet, toen een
persoon van Heldergem, persoonlijk ge
mikt in een deel der vorige redevoering
denzeive beklom.
Dat was wat men sedert vrijdag vreesde
ook had men voorzorgen genomen om
hem zijne stoutigheid duur te doen ver-
koopen. Men moest hem beletten nagels
met koppen te slaan lijk den vorigen vrij
dag avond.
Dit opkomen wierd begroet met den
kreet Dien willen wij niet hooren! Een
man en eene vrouw, wier ware plaats te
St. Hubert en te Gheel is, waren de haan
tjesvooruit. Met moeite bekwam de spre
ker twee minuten stilte maar vond daarin
toch tijd genoeg om den Brusselccr en een
onderbreker twee noten te kraken te
geven, die zij nog lang zullen gevoelen.
Dit was te strafmen wierd gewaar dat
de slag verloren ging zijn, want reeds ver
lieten de beste mannen het slagveld het
klakkerskliekje begon zijn werk, hield een
lawijd,dathet spreken onmogelijk maakte
uen
en den sp reker dwong beneden te stap
pen Alsdan ging een gewoel en gejouw
uit, dat zien en hooren verging, daarboven
kwamen soms hevige lasteringen uit tegen
den persoon van den spreker.
De Brusselccr deed zijn beste om het
volk nog op te hitsen; die werkman
de fortnin begunstigd, lijk hij
door t
zelf zegde, kon de pandoering niet ver
kroppen, die hij daar op twee minuten
tijds had gekregen; zijne onmacht maakte
hem razend. Hij schold zijnen tegenstre
ver uit als eenen leugenaar, alhoewel deze
hem klaar als de dag bewees, dat de
waarheid langs zijnen kant was wedden
dierf die roode Brusselaars niet,wat noch-
thans had doen zien dat hij gelijk had.
Weerom verslagen,wierp hij zijnen tegen
strever naar het hoofd aat het een uitge
kochte van M. Woeste was.
Dat is laster, vuige laster In de zaal
aren er geen tien personen, die de hulpe
an hunne parochiaan niet hebben inge
roepen. Geweigerd heeft hij nooit en zijne
dienste zijn altijd onvergeld gebleven
Niettegenstaande dat is die smaad door
toejuichingen onthaald geweest, zelfs,van
digenen die hij misschieu van ondergang
had bevrijd
Hoe toch de afgunst, denijd iemand
kunnen verblinden
Gij, Roeland, moogt nu het pluimpje
ir vrije tegenspraak van uwen hood ruk
ken. Het zou misstaan bij mannen, die
met open vizieren strijden en lijk zij be
weren, het volk niet zoeken te bedriegen
door ijdele beloften.
Op al uwe meetingen is uw klakkers
kliekje strijdveerdig, 't is altijd gereed
om uwe redenaars toe te juichen en de
tegensprekers uit te jouwen zelfs met de
vuisten te bedreigen. Gelooft dat kliekje,
dat hei te Heldergem iets goeds heeft ver
richt 't is deerlijk bedrogen, want men
schen met gezond verstand worden toch
;evonden, die zullen zeggen Waarom
ïem niet laten spreken men kon hem
antwoorden en zoo hij ongelijk had, was
het gemakkelijk hem tot zwijgen te bren
gen; hij had dan nog de schaamte toe en
men deed nog wat mon wilde.
Jan. L)ag, Koben jongen, 't is al
eeue eeuwigheid dat ik u gezien heb
Waar zit gij dan
Koben. Wel hier en daar en daarbij
ik ga niet veel uit.
Jan. Dus dat gij niet veel weet van
't gene er heden zoo al gebeurt.
Koben. Wel ik doe ik hoor al wat
van de kiezingen.
Jan. Wat denkt gij zoo al over de
katholieke kandidaten en de partij van
priester Donche
Koben. Wel, wat zou ik er over den
ken; wat ik u zeg 't Is dat ik overtuigd
ben dat onze katholieken kandidaten hun
woord zullen houden en alles zullen doen
om den toestand van werkman en land
bouwer te verbeteren.... ja, daar ben ik
zeker van.
Jan, Ik heb dat heel anders op zy
zijn al lang aan 't roer....
Koben. Oh ik hoor 't, g'hebt u ook
al laten over'tijs leiden.... Ga voort..,,