Zondag 27 Januari 1893.
3 centiemen per nummer.
19s,p Jaar 2930.
POLeiiSTAJNT
I
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en des Arrondissements Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
- j
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Hoe staan de zaken?
De landbouw
Hoe rijmt men
dat te saam
Ge kunt het nie weten.
Oordeel
Leo XIII en België.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voorde Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 'sjaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des Land.
;,Tv'C c.
Cuique ahuin
Per drukregel. Gewone to centiemen Reklamen fr. 1,00 Vonnissen op
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Ileeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wénden ten Bureele
van dit blad.
Aalst., den 26 Jan. 1 NIK».
Hoort iemand over deu iiuidigen toe
stand, over de sociale kwestie spreken,
en als die iemand geen Godloochenaar is,
zult ge alras vernemen dat hij den toe
stand als zeer bedenkelijk aanziet en
afschildert.
En zoo is iedereen het eens dat de
maatschappij door sluwe opruiers voort
gestuwd, in deu afgrond te recht zal
komen.
De ontevredenheid heerscht overal
hervormingen vraagt men, en voorzeker
niemand zal betwisten (hit zekere hervor
mingen op huishoudelijk gebied hoogst
dringend zijn.
Maar het is ook zeker, dat men zich
vergist, wanneer men denken zou, dat
socialisten en andere opruiers van den-
zelfden deesem, ooit te bevredigen zijn,
hoe billijk en welwillend dan ook de
maatregelen mogen zijn, die men nemen
zal.
Hun doel is immers niet het hard lot
van den werkman te verzachten, maar
wel hunne persoonlijke heerschzucht en
hunnen haat voor den Godsdienst bot te
vieren.
Wellicht ook zal de huidige strijd geen
einde nemen vooraleer opruiers en opge-
ruiden er in gelukt zijn eene bloedige
omwenteling te veroorzaken.'
En zullen dan de grieven ophouden
Zal daarmede de ellende weggenomen
zijn?
Men ondervrage de geschiedenis en men
zal de oneindige reeks onheilen en ram
pen zien die de revolutie steeds mede
brengt.
Het is met voorvallen gelijk wij dezer
dagen in Frankrijk weerom hebben zien
gebeuren,dat iedrreen eens diep geschokt
wordt, en gevoelt dat de maatschappij
voor goed aan 't waggelen is.
Alle bestuur wordt onmogelijk, wordt
stelselmatig omgestooten.
Wat is dat anders dan revolutionnair 1
Men zou hier knnnen opwerpen dat
wij in Frankkrijk niet en zijn.
Godlof, neen. Maar wanneer wij den
uitslag der verleden kiezing onderzoekeu,
zijn wij genoodzaakt te bestatigen de
reuzensprongen der Belgische socialisten,
die al op eens met in de dertig mannen te
gelijk het Parlement binnentrekken, waar
zij tot hiertoe nietééneu zetel telden.
Eu dan verliest ons pochen op onzen
meer rustigen en stabelen toestand ge
weldig veel grond.
Geestelijkheid gezonden, lezen wij het
volgende
u Men hoort soms zeggen dat het rod-
middel gelegen is in den terugkeer der
- maatschappij tot het Geloof eu de
beoefening van het Evangelie het is
volkomen de waarheid, en het kwaad
- zal maar hersteld worden in cvenredig-
beid van dien terugkeer.
Eu in den Wereldbrief vanxZijae Hei
ligheid Paus Leo XIII, hadden wij reeds
vroegar de volgende krachtige sententie s
gevonden
Laat men de Kerk niet tot haar recht
komen, dan zullen alle bemoeiingen 5
- der menschen vruchteloos ziju. - jj
Zal er dau nog een weldenkend mensch 3
gevonden worden, die niet zeggen zal
Die stem moeten wij aanhooren
Ieder dus het zijne bijgebracht om deu
Godsdienst zyue vroegere plaats van ecre
te geven.
De hoegere standen moeten het voor
beeld geren aan de minderen. - Exempla
trahuntVoorbeelden trekken. Zij toouen
zich dan dwars door katholiek.
Liberalen en socialisten mogen zwetsen
met hunne goddeloosheid, zij schijnen fier
te zijn van God noch zijn gebod te willen,
eu wij weten hoe dwaas eu uitzinnig zulks
En wij zouden geen hart genoeg hebben
om tegenover eenieder te toonen wie wij
zijn J
De werkliaden zulle* volgen hunne
belangen bijzonderlijk heeft de H. Vader
voor oogen gehad. Eene omwenteling zou
nog meer ellende veroorzaken, gelijk
altijd. Men raadplege de geschiedenis.
De toekomst door de socialisten afge
schilderd is eene droomerij, eene loutere
droomerij, en drooineni» badrog.
luidt de
noodklok
Wal staat er ouh te doen V
Indien men het eens is om den tegen-
woordigen staat van zaken bedenkelijk en
slecht te vinden, ware het ook te wen-
schen, dat iedereen het zijne wou bijbren
gen om het kwaad te bevechten en zoo
mogelijk af tekeeren.
Onze katholieke vertegenwoordigers
zullen hunne taak behartigen, om op
wetgevend gebied al te doen wat in hunne
macht is, om de rechtmatige eischeu
onzer werklieden voldoening te geven, en
hunnen deernisweerdigen toestand te ver
beteren.
Doch gelijk ik reeds hoogcr zegde, hoe
welwillend de wetgeving ook zij, en hoe
doelmatig de gestemde wetten, nooit zal
men daarmeê alleen het socialismus en
zijn verdelgend werk zegevierend kunnen
bekampen.
Men vergete niet dat de bijzonderste
faktoor van 's menschen geluk de Gods
dienst is neemt dezen weg, zegt maar
aan den mensch, dat met dit leven alles
uit is, en vraagt hem dan dat hij zou
arbeiden en slaven van den morgen tot
den avond voor andereu, dat hij zijne
dagen in armoede en elleude zou slijten
terwijl andere in weelde leven.
Neen, zoo is het niet mogelijk, ou de
socialisten weten het wel zij beginnen
met alle godsdienstig gevoel bij den werk
man te verbannen, en dan wordt hunne
taak van opmakerij en aanhitsing gemak
kelijk.
Willen wij dan iets uit den huidigen
storm redden, scharen wij ons onder het
vaandel van den Godsdienst.
In den Herderlijken Brief van Mgr
Doutreloux, Bisschop van Luik, over de
werkmanskwestie, onlangs aan zijne
De landbouw is de eerste en de groot-
,e nijverheiun het land; hij lijdt,
en hij moet krachtdadig en zonder uit
stel geholpen worden.
Alzoo wordt er overal gesproken, niet
alleenlijk onder de mannen van het vak,
onder de geleerden en onder de politieke
mannen, maar ook in de Kamers eu in de
redevoeringen van ministers. Als men
zulke eensgezindheid ziet voor het te be
reiken doel, dan zou men toch mogen
rekenen op eene krachtige tusschenkomst
van het Staatsbestuur om naar gepaste
redmiddels uit te zien.
En nochtans zakt de landbouw altijd
dieper en dieper in de crisis, zonder an
der hulpmiddel dan schoone woorden en
beloften
De ontevredenheid van den buiten
groeit aan in hevigheid en uitgestrekt
heid. De boer, die 't bestaan niet meer
vindt in zijnen stiel, overdenkt zijnen toe
stand cn overal ziet hij den landbouw
onderdrukt door alle soorten van onrecht
vaardigheden, welke hij in de goede tijden
niet had ontwaard, maar die hom nu
nijpend en tergend voorkomen.
Eu vooreerst ziet hij het land, dat
eigenlijk zijn werktuig is, onder dc lasten
verplet. Terwijl de roerende schatten
volle vrijheid van handel genieten en aan
de meeste belastingen ontsnappen, gaat
de grondeigendom gebukt niet alleenlijk
onder de grondlasten, maar ook ouder al
de registratie- overschrijvings- eu suc
cessierechten die nog zwaarder wegen.
Wil de boer de raadgevingen volgen
van dc landbouwkundigen, en naar het
kweeken van nijverheidsplanten uitzien,
gelijk dc tabak, dan staat wederom dé
tolbeambte daar gewapend met wetten,
welke tegen onze vrijheidsgedachten en
aloude zeden stooten eu 't is met ver
ontwaardiging ia 't hart dat hij vrienden
en geburen in 't gevang ziet slepen omdat
zij vrij genoeg waren eenige planten tabak
te verzorgen voor dewelke zij, bij gebrek
aan geldmiddelen, de noodige verklaring
niet hadden gedaan.
Wil de boer hem toeleggen op het vet
ten of kweekon van vee, dan wordt hij
nog meer behandeld als een vorstoote-
ling.
Voor het dier dat hij aankoopt heeft
hij geene aanspraak tegen den verkooper,
maar verkoopt hy hot dier, na het met
geld eu tijd verzorgd te hebben, dan staat
nij blootgesteld, zelfs nu nog na de nieu
we wet, aau de vervolgingen van den
aankooper.
Deze toestand werd nog op eene schrik
kelijke wijze verergerd door het inrichten
des vleeschkeuring, die, volgens de be
kentenissen van den Minister zeiven, met
eene overgroote strengheid werd uitge
voerd, en die de indolving medesleept
van duizende en duizende franken gezond
Ucc-sca grootelijks ten uadeele van den
boer. Het vee, de rijkdom van den land
bouwer, werd, om zoo te zeggen, overge
laten aan den willekeur vau gansch ons
leger van keurders, veeartsen en provin-
ciale toezichters cn, bij overmaat van
onrechtvaardigheid, is het dc eigenaar
vau het vee die zelf de onkosten té dra
gen heeft vau dien maatregel, welke geno
men werd ten zijnen uadeele en ten voor-
deele van het algemeen welzijn.
Terwijl men voor geene onkosten ach
teruitwijkt en dat men duizend eu dui
zende franken doet verteeren om de keu
ring in te richten in iedere gemeente
voor het vee vau den Belgischen hoer
weigert het ministerie een toezicht in te
richten voor het vreemd vee, omdat dit
eenige onbeduidende onkosten zou mede
slepen. De Hollander raag dus ongehin
derd den Belgischen boer bedriegen, en
hem pokzieke dieren leveren die zijne
stallen zullen besmetten, en die toch
vroeg of laat ten.' nadeele van den B I
zuilen afgekeurd en gedolven worden,
legen den Hollander die ons land met
pokziek vee overlaadt geen toezicht 1 Dit
bestaat slechts tegen den Belg.
De boter daalt in prijzen en geeft geen
winst meeriedereen weet dat de bij
zonderste oorzaak ligt iu het overgroot
bedrog en in de vcrvalschinjen het
gouvernement heeft de kracht niet doel
treffende en gekende middels te gebruiken
om de margarine gemakkelijk kenbaar
te maken en alzoo het bedrog te bestrij
den. J
Wil de boor naar veevoeder uitzien,
gelijk de pulp, dan staan de tarieven
hooger voor den Belg dan voor deu vreem
deling want de verlaging vau prijs is
slechts verkrijgbaar voor groote afstan
den zoodat het onmogelijk is voor den
Belg, die zich natuurlijk tot de naastge
legene suikerfabriek taoet wenden, ervan
te genieten.
En zoo is het in alles.
Dc landbouwer wordt door al die da*o-
lijksche onrechtvaardigheden geplaagd
en getergd.
Wel is waar heeft het gouvernement
het landbouw-onderwijs ingericht maar
hoe traagzaam gaat dees geneesmiddel te
werk Voor nijpende kwalen passen
krachtigere en sterkere maatregelen.
Maar, om de liefde Gods, dat men toch
met geene beloften aankome Men heeft
reeds zooveel beloofd, en onder andere
nog de inkomende rechten op verschillige
voortbrengselen die iu 't begin van dozen
zittijd zouden gestemd geworden zijn
Maar wat is er van gekomen
Die miskende beloften, al die ongelijk
heden en die onrechtvaardigheden waar
tegen de boer dagelijks stoot, verbitteren
hem des te meer dat do stiel geen levens-
bestaan meer oplevert. Zij doen hem twij
felen aan de gevoelens van rechtvaardig
heid van het landbestuur en het is
alzoo dat de ontevredenheid langzaam
opschiet in woede, den redelijksten
mensch verblindt en hem zijne hoop doet
stellen, niet meer in klachten en iu
smeekingeu, maar in geweld en in op
stand.
0
In een artikel van ver
leden Zondag in Het
Land van Aalst, - vinden
wij op do vierde bladzijde, in groote let
ters gedrukt Eerlijkheid in 't politiek
eerlijkheid en vrijheid - altijd met
deftigheid gewerkt.
Het is curieus om zien, hoe da sommige
menschen die eerlijkheid en deftigheid
verstaan.
Om u daar een gedacht van te geven,
Lezers, ïb het genoeg, Het Land van
Aalst van verleden Zondag te doorloo-
pen.
Zonder hier te spreken van die eerlijke,
vleiende eu deftige woorden, die de
schrijver van dit blad, naar den kop
werpt van onzen achtbaren Volksverte
genwoordiger van Geeraardsbergen is het
ons genoeg hier eenige staaltjes aan te
halen, van die deftige uitdrukkingen,
waarmee Chipka onzen hooggeachten
heer Woeste ver eert.
Ziehier wat wij in het genoemde blad
lezen
d Mijnheer Woeste die Waal, "an
Pruissisch bloed, is de koppigheid in
speciedie bittere, zure, bijtende eu
raspige vent, heeft geen vrienden in
i) Brussel spiitig dat Mr Woeste in de
n Kamers dcD dweezerik heeft gespeeld
hoe durft die staatsman toch zoo
wreed liegen eu met zulke autoriteit
n liegen - de Brusselaar stak op het
einde zijnen briefin zijnen zak al prins-
muilende ze meinden dat Mr Woeste,
woensdag eene geraaktheid kreeg van
koleire Mr Woeste zit daar iu de
n Kamer) te pronken en te blazen, gedijk
een vreemde stekelbagge enz., enz. n
En dan, Lezers, durft men schrijven,
in groote letters alles in deftigheid, iu
kalmte, in eerlijkheid, niemand lasteren,
niemand aanvallen, elk moet men gerust,
elk moet men in zijne opinie laten, n
Dau durft men nog schrijven iu het
vliegende bladjc van Zondag waar
en wanneer hebben wij Mr Woeste uitge
scholden in ons gazetten eu schriften
Moet iedereen niet, bekennen dat wij
altijd alle persoonlijke aanvallen eu spot
ternijen zorgvuldig hebben vermeden
Met zulke deftigheid en zulke eerlijk
heid cn vier eens eu half en krijgt men
nievers eene pinto hier.
Tiserdeman.
Wij lezen iu het 1 Het Land van
W Aalst, n van Zondag laastleden
Dat de geestelijken toch wel
oppassen van den Godsdienst in
geen politiek te mengen.
Zou die mensch misschien niet
II beter doen, van in plaats van de
les te willen spellen aan onze
brave Geestelijkheid, die niets anders en
wilt dan het geluk, eu den voorspoed van
het volk, zou hij uiet beter doen, van die
t egels ne keer goed onder den neus te
wrijven van zijnen Broeder, die geheel
ons schoon Ar. ndissement in rep en roer
heeft gestold
Wie weet hoe dat een toe nen haas
angt Ikniet.
goedheid hebben ons het middel te doen
kennen dat hij voorstelt om dien ongeluk
kigen toestand te veranderen, n
In ander woorden Het is niet ge
noeg, M Daens, van te zeggen en gedurig
te herhalen dat er, vooral des winters,
werk ontbreekt dat de daghuren in
sommige fabrieken te klein en ontoerei
kend zijn dat de landbouw kwijnt; dat
de verkoopwaarde der landbouwproduk-
ten te laag is en nog dreigt te vermin
deren enz. enz.
Dat wist men binnen en buiten de Ka
mers lang vóór dat er spraak was van
onzen held.
Wat wij en iedereen van M. Daem
/erwachten, ja eischen, is dat hij red
middelen aanwijze.
Gij hebt aan de arme dutsen beloofd,
mijnheer Daens, van de daghuren te doen
opslaan indien zij u naar de Kamer stuur
den
Gij hebt gezegd dat gij den koffie zoudt
doen afslaan
Gij hebt gezegd dat gij de contribution
zoudt doen vermindereu
Gij hebt aan de boeren beloofd dat de
pachten zouden verminderen, on dat de
opbrengst van hun landbouwbedrijf zou
vermeerderen zoudra zij u naar de Kamer
zouden zenden.
Hewel, ge zit nu in de Kamer I
Vergenoegt u niet met te zeggen, dat
er ellende u in de wereld. Dat weet im
mers lederen Zeg wat er te doen staat
om die ellende te verminderen of weg te
nemen
Gij hebt er duizendmaal de plechtige
belofte van gedaan Houdt uwe belofte
en nu dat gij iu dc Kamer zetelt, stelt
die maatregelen vóór die ons moeten
redden.
Doet dat, en wij allen, zonder onder
scheid, - De Dcnaerbode, aan 't hoofd,
zullen uwen lof zingen.
Maar indien gij Yoortgaat in de Kamer
lollekens eu historiekeus te vertellen, en
blijft vergeten dat gij wetgever, daar ge
zonden zijt niet 0111 te praten maar om
wetten voor te stellen ten voordeele van
den noodlijdenden man, dan hebben wij
het recht te zeggen dat gij een klucht
speler zijt, die met veel beloven slechts
betrachtte een wel betaalde zetel in de
Kamer te bekomen 1
van den H. Vader
JLeo XIII over onzen
martelaar.
De katholieke dagbladen van ons land
kondigen af dat Z. H. den Paus Leo XIII
sprekende met den nieuwen Bisschop van
Brugge, Mgr. De Brabandere, over deu
toesiaud van België, op de strengste wijze
den oneerlijken strijd afkeurde, gevoerd
door ouzen nieuwen St.-Antouius tegen
den verdienstrijken heer Woeste.
Nu, het dagblad - La Patrie van
Brugge, de tolk vau Mgr. Do Brabandere,
sprekende over de redevoering van onzen
held in de Kamer, schrijft het volgende
- Spreker (Daens) heeft nog gezegd
-UIJ nPt
1- v-1
Ik ben t akkoord met den Paus, ons
opperste hoofd.
n Ilewel dat is eene onbeschaamde
leugen
De Heilige Vader Leo XIII heeft den
strijd van Daens een
BCIIANDAAL
genoemd. Dat is de waarheid.
Dat zal n t Land van Aalst aan zijne
lezers niet doen kennen
Helotto i» ectiuld Toen
verleden week onze martelaar iu
de Kamers vertelde (iets dat
iedereen wist) dat er vooral des
winters vele menschen zonder
werk zijn, of onvoldoende daghuren win
nen, vroegen hem herhaalde malen ver
schillige zijner collegas, onder anderen de
heer Cartuyvels, do groote verdediger
van den landbouw, wat middel, volgens
hem,dien ongelukkigen toestand kon ver
beteren.
Onze achtbare vertegenwoordiger M.
Diericx, stuurde hem insgelijks dezelfde
vraag toe M. Daens, zegde hij, zal fa
Pol, de schup onder den arm,
trekt naar den meerseh op de mol
len vangst; hij ziet Stant afkomen
in de verte en wacht hem af.
Pol. Zet
af, Staut, en
rust nen klont,
want gij zult
nog kreveren
op de baan.
Stant.
sJa, Pol, nen
mensch moet
veel doen voor zijn brooiken, maar alla,
God zij geloofd, wij komen er toch nog
altijd.
Pol. En daarentusschon, Stant,
worden de kinderen al langs om grooter
en dat doet toch op hoop leven 1
Stant. t Is alzoo, Pol, maar den
dag van vandaag is 't ook al iets met de
kinderen, ze zijn ze ook al rap boven ons
bootd gegroeid en bijzonderlijk in de stad
ziet het er droef uit mot de kinderen.
Pol. Dat geloof ik, Stant; daten
verbetert op den buiten ook al niet, man;
geern schoon gekleed, veel geld in de zak,
liever in de herberg ais in de kerk, en
hoe min werken hoe beter 1
Stant. Och Pol 1 dat en is nie meer
gelijk in onzen jongen tijd; maar gij zijt
toch nog honderd keer beter op den bui
ten als bij ons in stad
Pol. Maar, Stant, er wordt in de
stad toch zooveel gedaan voor do kinde-
ren gij spreekt ons zoo dikwijls van al
die patronagiën, zondagscholen, werk
manskringen, waar dat aan de kinderen
zooveel goed geleerd wordt, en zoovele
voordeden verschaft worden
Stant Hewel, Pol, dat is waar, vele
brave burgers en rijke menschen, cn bij
zonderlijk ons koerageuze priesters doen
al wat ze kunnen om onze kinderkes te
onderwijzen, 't goed voor te gaan en te
helpen door al wat ze kunnen maar gij
kunt niet gelooven ook hoe ons lieve kin
deren in de stad bedorven worden
Pol. Dat verslecht op den buiten
ook van dag tot dag, Stant; men zou zeg
gen dat er 't kwaad meè gemoeid is
Stant. En bij 011», Pol, zijn er al do
duivels meè bemoeid; op de straat slech-
ten klap, slechte liekeus en vloekea iu
de fabrieken algemeen bederf, en in veel
huishoudens de religie buiton I Daarbij
de eene slechte gazet op de andere; altijd
maar opmaken tegen alle gezag, altijd
maar kritikeren eu verbitteren; 't was tot
over ecnigen tijd die vuile Vooruit alleen
die onze kinderen hun geloof onttrok eu
ne socialist maakte, maar nu, 't is do
eene gazet op de andere, die 't hoofd doet
draaien aan de kinderen en aan 't volk,
en die iederaen doet klagen, tieren en
werken voor de revolutie
Pol. Wel, Stant, jongen, waar gaat
dat naar toe
Stant. Pol, mensch, ik weet het
met; mijne gebuur Manewei zei mij giste
ren avond nog, dat Antechriit geboreu is
en dat er haast de brokken zullen afstui
ven Haja, zei de bravo man, als ge dat
hoort, van tien kinderen negen die hun
daghuur achterhouden geheel ol ten deele
van tien negen van die jonge snotbekken
die onze brave priesters niet meer salue
ren, velen zelfs die naar de kerk ni«fc
meer gaan en 't H. Sakrament niet meer
eerbiedigen en met hunne muts op het
hoofd voorbij trekken als onze lieven Heer
naar de zieken wordt gedragen
P(!L- Alla, Stant, dat is te grof dat
rordt effenaf nen beesten wereld
Stant. Waar, Pol, waar; en nogtans
den J 3t Z&' C'at toc^ QOo gewor-
Pol. Er valt voor te bidden, Stant;
want als onze lieven Heer daar op geeno
zienlijke wijze tusschenkomt, is 't met do
wereld gedaan. Ik heb 't zoo dikwijls
hooren zeggen van grootmoedor Zeva za
liger, dat nen wereld zonder religie, zon
der eerbied voor onze lieve Heer en zijn
priesters, niet lang en kan bestaan en
uat er altijd wreede gebeurtenissen op
handen zijn, als 't volk alzoo vervalt
Stant Ja, Pol, grootmoeder Zeva
had gelijk; en alle brave menschen schud
den en beven voor de toekomst.
Pol. Maar a propos Stant, hoe is
met den trein Nog geen afslag
En hoc is met de arme menschen 'i
Nog geenen opslag? Nog altijd te bede
len
Stant. Tot hiertoe, Pol, nog altijd
van deuzelfden derden; maar 't zal toch
komen, zeggen ze. De martelaar, hebben
ze p.j gisteren gezegd, zal nu alles wat
hij heeft uftJeelen aan de arme menschen,
en hij trekt nu toch a« vier duizend fra»-
ken per jaar, daarmeê kan fin nu tocfi al
iets doen.
Pol. Deelt hij al uit, Stant
Stant. Dat weet ik niet. Pol; maar
k hoor zeggen dat er toch al zijn die van
ziB zijn van nen keer te gaan sjoeren hij
den martelaar.
Pol.—God gave dat hij veel geeft,
Stant; want arm zyn is toch maar ver
drietig
Stant.'t Is de waarheid, Pol; de
naaste week, denk ik, zal ik or u meer
van waten te vertellen; totzions, Pol.
Pol. De goeiön dag, Stant, tot later.
Reeds deden wij opmerken hoezeer da
Paus zich om België's lot bekommer!
Nu meldt men dat, meer en meor onge
rust over de twisten die sommigen willen
doen ontstaan, Z. H. ecuen brief aan de
Belgische Bisschoppen gereed maakt.
Zijne encycliek over het maatschappe
lijk vraagpunt, Rerum novarum, heeft
aanleiding gegeven tot verschillende uit
leggingen eu tal loozo betwistingen
De onvoorzichtigen, over welke wij
»u oen vorig nummer spraken, riepen
zelfs soms die encycliek in,welke,volgens
hen, hen aanzette om op do ingeslageu
baan voort to gaan.
Lao XIII heeft daarover zyno grooto
ontevreden heid te kennen gegeven cn nu
wil Hij beletten dat er nog verder van do
Rerum novarum worde misbruik ge
maakt.