Donderdag ss Februari 1895. 5 centiemen per nummer. 49* Jaar 2959. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en des Arrondissements Aalst GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. HERDERLIJKE BRIEF DE DENDE Dit blad \ersehijnt den Woemdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad S frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-S5 voor zes Maanden; fr. 1-75 voor drij maanden voorop te betalen. De inschrijving aindigt met 31 December. De onkosten der kwilantiên door de Post ont vangen aijn len laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, in alle Postkantoren des Land. Cuique suuni. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnisaei op 3= bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tagen dan dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landea lich te wanden tea Bareele van dit blad. Aalst, den 2T Feb. 188S. Bevelbrief voor den Vasten VAN HET JAAbO. II. J. C. 1895 O— van fijne Eminentie den Cardinaal Aartsbisschop en Hunne Hoogh. de Bis schoppen van Belgiëtot de Geestelijken en de Geloovigen. Zeer Beminde Broeders, Het huisgezin is de natuurlijkste en de allereerste vereeniging ouder de menschen eu met redeu heeft men hetzelve dan ook de wieg van iedereen in 't bijzonder en van allen te zamen genoemd. Iu zijnen schoot aanschouwt de menscli het levenslicht, en niet zoodra begint hij te leven, of hij wordt daar omringd met die trouwe en vlijtige waakzaamheid,met die menigvuldige en aanhoudende zorgen, welke nog jaren lang zijn zwak lichaams gestel moeten beschermen en de ontwik keling zijner levenskrachten bevorderen. Insgelijks in het huisgezin en door het huisgezin wordt de mensch bekend ge maakt met het verstaudelijk eu zedelijk leven. Ook lgdt het geeneu twijfel, dat het geheel werk der opvoeding bijzonder steunt op de leering, rond den huist dijken heerd ontvangen; en welk nu ook de in vloed zij, waar de menscli, op verschil lende tijdstippen van bet later leven,door b heerscht wordt, seker is het toch, dat de eerste invloed der ouder» boven alle andero werking sterk en duurzaam 1». Wiens woorden treffen eerst vooral het hert van het kind, en maken er het gevoel voor het goede of de neiging voor het kwaad in wakker Het zijn de woorden der ouders, en hunne voorbeelden, die nog luider spreken dau bun mond zelf, laten in het geheugen van het kind een spoor achter,dat nimmer kan uitgewischt worden. Godsdienst en zeden, gewoonten en overleveringen, gedragsregels, indruk ken en gevoelens, alles met een woord wordt den mensch van zijne ouders over gezet en diep in het herte geprent, zooda nig zelfs, dat iedereen van ons teenemaal den aard weergeeft van het huis, waar hij geboren werd en opgroeide. Beschouwt men nu het huisgezin langs oen anderen kant, zoo mag men het de eenheid noemen, die, met vermenigvul digd te wordeu, de maatschappij uit maakt. Uit de handen van het huisgezin ontvangt de Staat zijne burgers,zijne wet houders, zijue bestierders, zijne bescher mers, kortom al de bestanddeelen, die eeue maatschappij daarstellen, en iiarc duurzaamheid, haren gaug, hare veilig heid en haren vooruitgang verzekeren. Dank aan het huisgezin leven van geslacht tot geslacht, de verkleefdheid aau den ge boortegrond, de eerbied voor de voorou ders, de getrouwheid aan de vaderland- sche zeden, de opoffering voor het heil en den luister van het vaderland, leven al die deugden onder het volk immer voort. Ook bestaan er tusschen het huisgezin en de maatschappij zulke nauwe betrek kingen, dat het onmogelijk is, om zoo te zeggen, beider lotsbestemming van elkaar te scheiden, en, wezen nu de gebeurte nissen, die het huisgezin overkomen, ge lukkig of ongelukkig, in alle geval gevoelt de maatschappij daar noodzakelijk do ge volgen van. Wil meu zich daarvan over tuigen, dan- hoeft men de gesebiedeni maar open te slaan, en men ondervindt, dat de groei en bloei van een volk even redig klimt met de bestendigheid en den voorspoed der huisgezinnen, en dat het vergeten der huiselijke deugden altoos eene der oorzaken is van don ondergang eener natie. Die aanvankelijke instelling welke waarlijk de grondvest is, waar de groote maatschappij van 't menschelijk geslacht op rust, werd door God zei ven tot staud gebracht, geregeld eu ingericht. Van God outving het huisgezin zijne wetgeving, en zijn wel is waar de driften daar dikwijls tegen opgestaan, men moet niettemin erkennen, dat zij er nooit in gelukt ziju, die goddelijke wetten heel eu al te doen vergeten. Van den beginne der wereld koint de huiselijke samenleving voor als de bekro ning van de schepping Gods. In weinige en eenvoudige maar duidelijke woorden, doen de Gewijde Boekeu ons haar einde, hare bestanddeelen en hare wetten keinen zij leggen ons uit wat vereischt wordt voor haar bestaan en hare instand houding en op welke voorwaarden zij vrede en voorspoed genieten zal. De huiselijke samenleving steunt op het huwelijk en heeft voor bijzonderste einde, het menschelijk geslacht uit te breiden en voort te zetten, overeenkom stig met de eeuwige raadsbesluiten des Heeren, die man en vrouw vereeuigde, om ziju scheppingswerk te vervorderen. Zij bestaat uit drij wezenlijke bestand deelen uit den vauer, aangesteld als ge volmachtigde van God, en die, zoo verre bet krank vermogen der meuschen toe laat, in den schoot van het huisgezin dezelfde bedieningen vervult als God zelve ten opzichte der schepping; bij ver persoonlijkt het verstand, de gedachte,de grootheid, het gebod uit de moeder, het zinnebeeld der goddelijke goedheid, gelast mot eene zending van loutere zacht moedigheid en liefde zij verpersoonlijkt het hert, het gevoel, de minzaamheid, de ouderdanigheid eindelijk, uit de kin deren, geboren uit vaders cn moeders vereeniging, door deu zegen des Almach- tigen vruchtbaar gemaakt, eu die de levende weergave zijn van hetgene er sterkst cn teederst, edelmoedigst eu zui verst iu bet hert van man en vrouw ligt opgesloten. Heiligheid, eenheid en onverbrekelijke trouw, ziet, dat zijn de grondvesten, dooi de hand des Scheppers zeiven gelegd, om die aanvankelijke maatschappij te doen op steunen. Zoo wou God het geluk dei- lamilie stichten, de eer der vrouw ouder het huiselijk dak verzekeren, den man veredelen met hem eene gezellin te geven, zijner woerdig, cu hel welgelukkeu van het zoo belangrijke werk der opvoeding der kinderen voorbereiden. Zoo wilde hij hetgausche menschdom beschermcu, ze genen en heiligen, met deu vrede van 't menschelijk geslacht op de eendrach tigheid en de heiligheid des huwelijks te gronden. Maar, zooals gij weet, die wetten, hoe edel ook, werden niet lang geëerbiedigd. De trouw van het huwelijk bleef niet lang ongeschonden, de luister van die instel ling, de weldadigste des Scheppers, ver duisterde beide verdwenen alras met het geluk en de onschuld der eerste dagen eu geen deftig schrijver zou thans durven te boek stellen, hoe schandelijk die echt verbintenis ouder de heidenen onteerd, en tot welke eerloosheden zij verlaagd werd te midden van de schitterendste bescha ving zelve der oudheid. Is de vrouw waar lijk de gezellin van den man en tevens zijns gelijke, daar nochtans werd zij ver nederd tot don verachtelijkcn slaven stand, en als echte slaviune ja behandeld. Be geerlijkheid cn zelfliefde doofden alle liefde en achting uit voor de kinderen, cn stelden barbaarsche listen in 't werk, die hst menschelijk gevoel tegeuspauueu. Doch God verliet, te midden van dat algemeen bederf, het ongelukkige mensch dom niet. Jesus-Cbristus verscheen op aarde, en vernieuwde het aanschijn aller dingen. Het huwelijk kreeg in eens, ou der deu invloed van zijne leering eu doel de kracht van zijnen zegen, zijne vorige onschendbaarheid en weerdigheid weder en do Heiland deed zelfs nog meer, bij verhief die verbintenis vau man en vrouw in haar eigen reeds zoo eerbiedwaardig, tot nog hoogere weerdigheid hij hechtte er een nieuw cn grooter merkteeken aan vast en maakte er een sacrament der Nieuwe Wet van. En om door de kracht van het voor beeld de menschen te overtuigen, en hun tetooneu, wat het huisgezin zijn moet volgens zijn goddelijk woord, behaagde het aan de Wijsheid des Heeren, ons van in den beginne des Christendoms zulk huisgezin ter navolging voor te stellen. Dit voorbeeld is wel inderdaad het heilig huisgezin van Nazareth. Onder dat schamele dak werden de wetten der huiselijke samenleving volkomen onder houden. Al wat er noodig is om een huisgezin heilig, en eerzaam, en gelukkig te maken, vond men daar vereenigd daar heerschten eerbied voor den wil Gods, orde en werkzaamheid, eendrach tigheid der herten, liefde onder de huis- genooten en heilige, gemeenschap in droefheid en vreugde. Langen tijd, Zeer Beminde Broeders, heeft men in al de standen der maat schappij huisgezinnen ontmoet, die naar den geest van het Evangelie leefden zij trachtten, in zoo verre bet den mensch mogelijk is, de deugden eu het heilig leven van het huisgezin van Nazareth na te volgen. De gedachtenis er van is te troostend, is te stichtend, om die te laten verloren gaan en het betaamt, dat wij er eenige bijzonderhedeu over meèdcelcn. In die huisgezinnen was de wet Gods de eerste en opper L wet iu alles men vreesde Hem ongelijk aan te doen, en daarom juist w is men liet meeste bekom merd, evengelijk de verplichting van Hem te beminnen en ie dienen alle andere be langen eu gevoelens overheerschte. De vader was het hoofd der familie, niemand betwistte hem die weerdigheid doch als zoodanig achtte hij zich ook ge houden er het voorbeeld van te zijn. De moeder leefde teenemaal verkleefd aan hare taak van zelfopoffering; zij achtte als hare eerste plicht, het huiselijk leven te doen bemianen mot de vreugde eu rede en eendracht te doen heerschen. En wat de kinderen aangaat, zij meenden recht, dat niets ter wereld hij de zorg en bescherming eens vaders kan vergeleken worden, dat niets het hert eener moeder in zachtmoedigheid evenaren kan. Het ouderlijk huis was de eerste en 'oornaamste school, waar het geweteD onderricht werdmen leerde er het goed eu kwaad kennen en onderscheiden. Wat de vermaken betreft die men aau de jonkheid toestond, daar gebruikte men met uiterstezorg die wijze matigheid in, welke de ziel in ruste laat en niet be roert, en baar meteen van alle gevaarlijke begeerten verwijderd houdt. Eu om dc jeugd hare onschuld te bewaren, wat al voorzorgen, wat al vermaningen, wat al waakzaamheid over handel en wandel De echtgenooten ondersteunden elkan der in 't vervullen van al hunne plichten, zij namen deel in elkanders geluk, doch leden ook samen in leed en tegenspoed. Eu hoe zwaar ook de beproevingen des levens hun vielen, vonden zij deu last er van lichter om dragen, omdat zij getwee her* droegen; zij kwamen moeite eu te genstand des te gemakkelijker te boven, omdat zij hunne krachten voreeuigden om die tc overwinnen. Met een woord, iedereen was nergens zoo geerue gezeten als rond deu huiselij- ken heerd men ging er maar met spijt van weg, en men keerde er altijd met nieuw genot naar terug het ouderhuis was een heiligdom, waar God altijd ge kend, aaubeden en gediend was, en de eereplaats hom in alles werd toegewezen. Ah 1 gelukkige en voorspoedige buis gezinnen, welke de eendracht bezielt wier leden nog wederzijdsche liefde sterk aaueenbindt wier ondernemingen, zelfs op stoffelijk gebied, het geluk veeltijds bekroont; huisgezinnen, met de openbare achting te allen tijde omringd, en door den zegen Gods evenzeer ondersteund Dank aan de goddelijke bescherming eu aan het godsdienstig geloof, dat uwe herten vervult, Z. B. B., beslaan er in onze bisdommen nog een groot getal vau die christelijke huisgezinnen. Zij juist, zij bewaren nog in al de klassen der sa menleving de liefde tot het werk, den eerbied voor het gezag, de onderdanig heid aan de wetten, de gewoonten van eea deftig en matig leven, eu daarom ook zijn zij op onze dagen de zekerste waar borg van de maatschappelijke orde en de beste steunpilaren van den godsdienst zij schenken aan den Staat zijue trouwste burgers, en aan de Kerk hare verkleefd ste kinderen. Nochtans, en wie zal het ontkennen? ouder den aandrang der ophitsende driften die de zielen beroeren, en tot hoogmoed, tot hebzucht en overmaat van allerlei stoffelijk genot misleiden, heeft do christcne geest in het huishouden veel, zeer veel geleden. Voegt daarbij het Socialisme, dat niets meer zou willea staande laten in de hedendaagsche maat schappij, en daarom van het huisgezin het mikpunt gemaakt heeft van zijue ver woede aanvallen. Inderdaad, wat bedoelt het Socialisme Het tracht het huisgezin te berooven van ziju godsdienstig uitzien; het wil hetzelve onttrekken aanJesus- Christus eu aau de Kerk, en vleit zich, het eenmaal te kunnen vervangen door hetgene het heet eene vrije vereeui- giug, anderszins gezegd, do vernietiging van allen huwelijksbanden alle zedelijke plicht. Geen wonder, dat men alzoo uitermate veel kwaad gedaan heeft aau de heiligheid van het huwelijk, hetwelk nochtans de grondvest zelve van het huishouden is. Ziet even rond iu ons vaderland, dat zelfs uog zoo katholiek bleef. Wat al mannen lie verblind, wat al vrouwen die verloo- pen hun goloof miskennen, en nalaten do zegeningen ues Hemels over huuue echt verbintenis af te smeeken Wat ai ecüt- jeuooten, niet iu staat om zich de opoffe ringen te getroosten, welke het gemeen schappelijk leven noodzakelijk meebrengt, eu waarom V omdat zij iu 't gebed den moed er niet toe zoeken... eu die nu bet droevig voorbeeld geven van twist eu tweedracht, of zelfs huuue toovlucht nemen tol eene echtscheiding, al even uoodlottig voor hun zedelijk welzijn als verderfelijk voor de opvoeding hunner kindereu 1 Hoeveel anderen uog, die wel is waar tot die uitersten niet overslaan, maar niettemin ontrouw ziju aau de ver plichtingen van eenen staat, welken het God beliefde te heiligen door do gratie van het Sacrament die achter pjdele voorwendsels schuilen, om hunno schuld te dekken, en naar hebzuchtige bereke ningen luisteren, om zich te ontmaken plichten, welke zoo klaar zijn en zoo streug. Den geest van zelfopoffering, waar de grootheid en zedelijke schoonheid vau het huisgezin op steunen, keuueu som mige ouders niet meer, en hij heeft in die herten plaatsgemaakt voor de zinno- lijkhoid, voor den drilt naar vermaken, voor den afschrik van huiselijke zorg en kommer, voor deu alschrik vau al wat eeuig last of moeite kost. Vaders eu moe ders meeuen overtuigd te ziju, dat huu geene verplichtiug meer overschiet, zoo dra zij huuue kiuderen eeuigzi*s bezorgd hebben wat noodig is tot het leven des lichaams maar wat de behoeften der ziel hunner kiuderen aaugaat, daar den keu zij geenszins op eu 0111 huu verder den geest van het waar geloof voor to houden eu de gevoelens der ware zeden leer in te ooezemeu, om hen te beschut ten logen allen schadelijken iuvlued eu te verhoeden tegen alle oudeugeudo nei ging, daar bekommeren zij iu geene decle zich om. Het vaderlijk gezag uit zijn eigen zoo eerbiedweerdig, waut het heeft tegelij kertijd van het koningschap, van hot priesterschap en van de godheid zelve, dat vaderlijk gezag heeft niettemin bij velen merkelijk verloren van zijnen in vloed en zijne rechten, 't Is wel waar, dat hetzelve menigmaal vrijwillig afstand ge daan heeft van de macht, door God ter hand gesteld om het [huishouden te be stieren, eu iu dat geval luisterde het maar al te gemakkelijk naar zwakke toe gevingen of misbegrepen teêderheid Maar grooter kwaad kwam het van elders tref fen; de bloedigste slagen, welke het va derlijk g zag te lijden bad, werden er aan toegebracht door die noodlottige leer stelsels, die op onze dagen alles tot eene ingebeelde gelijkheid willen herleiden, en derhalve geen enkel gezag, welk hot ook zij, nog staande laten. Eu vandaar het bedroevende schouwspel dat zooveel huisgezinnen ons aanbieden; alles staat eu handelt er verkeerd, en die alleen go- bieden er, die integendeel er dienden te gehoorzamen. Vandaar nog dat gebrek aan bescheidenheid en onderdanigheid bij de eenen; aan weerdigheid en kracht dadigheid bij de anderen, en zekerlijk moet zoo iets bet verdwijnen van allen eerbied, die de noodzakelijke band in de huiselijke samenleving is, na zich sleepen. Eindelijk, en die inbreuk op de christene verordening van het huisgezin is al even erg, men gaat zoo verre, dat men aau de ouders het recht betwist, hunne kiuderen volgens de wet van God op tc brengen, eu voor hunne opvoeding vrijelijk meesters te kiezen, die de weer- digste en bekwaamste schynen om het verstand dier kiuderen te ontwikkelen, en hunnen wil te bestierem met het oog op huu geestelijk cn tijdelijk welzijn. De kwalen, welke dit zedelijk verval der huisgeziuuen veroorzaakt, konnen zeker niet verholen blijven voor het waak zaam oog van den doorluchtigen Hooge- priester, die thans aau 't hoofd der Kerke staat. Herhaalde malen heeft hij den iever der Bipschoppeu opmerkzaam daar op gemaakt, en er de aandacht der we reldlijke macht op getrokken. Nauwelijks is hij op deu Stoel van Pe trus verheven, of in zijnen eersten We- reldbrief, betreurt hij bet omwerpen der waarheden, welke de noodzakelijke grond vest ziju van de maatschappij eu het ver achten der wottou, aau wier hoede de goede zeden eu het recht ziju toever trouwd. Hij neemt de verdediging op van de heiligheid des huwelijks, waar de hedendaagsche wetgeving eerst eene lou ter burgeiijke overeenkomst wil van ma ken, 0111 kort naderhand uit te komen op de echtscheiding, met andere woorden, op de vernietiging zelve van het huishou den. Later, ia een gedenkstuk van het hoogste belang, legt hij aau de wereld den goddelijken oorsprong voor van het huis- geziu, dezeifs samenstelling, zijne wetten, zijne weerdigheid eu dc volmaaktheid •au het katholiek huwelijk. Eu als hij, bij brieve vau deu 10 Janu ari 1890, dun Christenen hunne voor naamste- plichten herinnert, dan zet hij bijzonder de huisvaders aan,het beslier hunner huisgezinnen en de eerste opvoeding hunner kiuderen naar de n voorschriften van het geloof te regelen, n Dat men rekening boude, schrijft hij, n met den grooten invloed, welken de huiselijke opvoeding op de ziel der kinderen uitwerkt.Iu geval de jonkheid - rund deu huiselijken heerd de regels van een deugdzaam leven leert kennen, n cn daar als 't ware practische lessen n van christene deugden onder de oogen heeft, dan zal het heil der maatschappij n grootendeels verzekerd zijn voor de toekomst. Bij die leering eu die herhaalde ver maningen kou de iever van Leo XIII zich nog met bepalen, en nu heeft hij die andermaal aan de katholieke wereld willen tooneu, doch onder deu vorm van toepassing, om ze des te beter iu de horten te doen doordringen. Krachtens ziju oppergezag, heeft hij het Algemeen Genootschap der huisgezinnen aan de H. Familie van JS'asareth toegewijd inge steld hij heeft er de standregelen van goedgekeurd,eu doet toveus eeueu oproep tot de Bisschoppen der geheele wereld, om dat heilig verbond van christene huisgezinnen naar alle kanten uit te breiden. Gelijk wij daareven zegden, heeft hy voor doel, het heilig Huisgezin van Nara- rcth aan den eerdienst der geloovigen en tot navolging voor te stellen hij wenscht, dat men dagelijks zekere gebo- deu voor het afbeedscl der H. Familie zoude verrichten, hopende op die wijze de menschen or toe te brengen, dat zij hun leven zullen regeleu naar de uitstekende deugden, waar dc H. Familie, tot voor beeld van al de standen der maatschappij en inzonderheid van de wérkende klas, in uitmuntte. Gij begrijpt aanstonds, Z. B. B., hoe de oprichting van dit Genootschap juist op tijd geschiedt, en welk groot belang

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1895 | | pagina 1