GELE HAREN.
De tien Geboden.
ALKOOL.
hetzelvo oplevertdie daad van den Pain
moge als een nieuw bewijs gelden van
het doorzicht en de wijsheid van den
Stadhouder van Jesus Christus, als een
blijk van de bezorgkeid, welko hij in ziju
vaderlijk herte koestert voor het geluk
en de welvaart van het menschdom. Wij
twijfelen dan ook geenszins, of gij zult
allen zijnen oproep met iever beant
woorden
Men versta nochtans wel, dat hier geen
kwestie is van eene dier plechtige uit
spraken, van eene dier bepalingen in zake
van geloof of zeden, welke u verplichten
uw geloof er aan te onderwerpen en uw
gedrag er naar te schikken, neen maar
de eeuwenoude verkleeldkeid der Belgen
aan den apostolieken Stoel heeft hun
geleerd, dat de katholieken, welken dien
naam inderdaad weerdig zijn, hunne
plicht van eerbied en kinderlijke onder
danigheid aan het opperhoofd der H.
Kerk niet teeuemaal vervuld hebben met
enkel aan zijn onfaalbaar woord gehoor
zaamheid te betuigensij weten insgelijks
zeer wel, dat er leidingen door den Paus
aangewezen, raadgevingen door hem rneê-
gedeeld, instellingen door hem tot stand
gebracht of aanbevolen, welke de geloo-
vigen dienen tc aanvoerden, en waarom
omdat sij die moeten aanzien als daden
uitgaande van een gezag, door God aan
gesteld tot het bestier zijner Kerk, en
derhalve bijgestaan door bijzondere gra
tiën en bijzonder licht van den H. Geest.
Zulk oordeel, en geen ander, moet gij
vormen over het Genootschap dat wij u
aanbevelen, en dat in zoo hooge mate uw
geluk in deze wereld en uwe zaligheid na
dit leven aaubelaugt.
Voegen wij er bij, dat België nooit meer
dan heden van noode had, den bijstand
van den Godsdienst in te roepen, en de
bermhertigheid des Hseren over zich te
trekken.
Het staat met ons Vaderland gelegen
gelijk met bijna al de landen van Europa;
het is in zoodanige moeilijkheden gewik
keld en verkeert in zoo groote gevaren,
dat het bestaan zelf der maatschappij op
het spel ligt. Zekerlijk zal het nooit den
katholieken toegelaten zijn te wanhopen
aan hunnen moed, noch zelfs in ontmoe
digende gedachten toe te geven; maar het
zou toch ook eene ouvergeeflijke fout zijn
van hunnentwege, moesten zij de oogen
sluiten voor de waarheid der feiten, en de
gevaren niet willen zien, welke onze hui
dige toestand oplevert.
Om die gevaren af te keeren, schieten
de hulpmiddelen van louter menschelijke
voorzichtigheid te kort, evenals de wijs
heid der staatkunde en de opgave der
huishoudkundige wetenschaponvoldoende
ziju. Het kwaad komt niet enkel uit stof
felijke oorzaken voort, maar het zit insge
lijks en vooral in de zielen, en die, die
kunnen maar door God alleen genezen
worden, dit wil zeggen, bij middel eener
goddelij..ü leering en goddelijke hulp. De
terugkeer van al de standen tot het Evan
gelie, het oefenen der evangelische deug
den, de onderhouding van Gods geboden
en de onderdanigheid aan de leoring der
Kerk, ziet, dat zijn de eerste en voor
naamste hulpmiddelen, zonder dewelke
alle de andere weinig of niets vermogen.
Welnu, het Algemeen Genootschap der
Christelijke Huisges innen is als 't ware
de samenvatting van die hulpmiddelen.
Met uw leven getrouw te schikken naar
zijne standregelen, zult gij, Z. B. B.,
nieuwen moed en versche krachten schep
pen in den reinen geest van 't Evangelie,
en gij zult onderling de banden nauwer
toehalen, welken u reeds in het geloof en
in de liefde vereenigden. Dag op dag zult
gij elkaar wedervinden knielende vóór de
beeltenis der H Familie de hulde uwer
trouwe on uwer liefde aanbieden, en door
uwe vereenigde gebeden, zoo machtig bij
den heer, zult gij menigvuldige en groote
gratiën voor de wereld bekomen.
O ja wij durven het nog hopen, Jesus-
Christus zal wederom in elk huishouden
de eereplaats bekleeden, welke men hem
nooit had mogen ontnemen. Hij zal er
beerschen met zijnen invloed, met zijne
leering, met zijnen geest, met zijn leven I
Hij zal er het gezag des vaders met ziju
eigen gozag beschutten, en het hert der
moeder met dien geest van zelfopoffering
bezielen, welke hare zending van noode
heeft. Zijne gratie zal den band tusschen
man en vrouw versterken, en hun beiden
de uoodigc krachten schenken, om geza
menlijk den last des lavens en de verant
woordelijkheid van hunnen staat moedig
en verduldig te dragen. Die zalfde gratie
des Heeren zal in de ziel der kinderen de
twee deugden ontwikkelen, die hen sterk
maken, namelijk de gehoorzaamheid en
de zuiverheid. Zijue gratio, met één
woord, zal, met het huisgezin te heiligen,
er terzelfdertijd rein geluk, zalige een
dracht en standvastige trouw doen beer
schen.
Ten slotte richten wij nog inzonderheid
het woord tot u, die onze welbeminde en
weerdige medewerkers zijt in de zaligma
king der zielen.
Het gevaar is nakend. Ongehoorde po
gingen spant de vijand van bat mensche-
lijk geslacht in,om de zielen aan God, aan
de Kerk en deugd te ontrukken.De bedor-
vendstc driften hitst hij op, de ougerecht-
ste begeerteu der vervallen natuur prik
kelt hij aan, eu meteen tracht hij het ge
loof in de herten uit te roeien, de hoop er
uit te banuen.de liefde er in te versmach
ten, doende alsoo den Godsdienst en de
maatschappelijke orde onder hetzelfde
geweld op hunne grondvesten wankelen.
ids priesters van Jesus-Christus, gelast
met zijn werk vau zaligmaking en redding
voort te zetten op aarde, kunt gij de zie
len, waar da Zoon Gods zooveel voor ge
leden heeft, kunt gij die niet ongevoelig
zien verloren gaan. Doch gaat tot die
ongelukkigen, die men kost wat kost wil
bedritgenen in 't verderf stortengaat
tot hen, om hen te onderrichten en te
leeren klaar zien Gaat tot de kleinen, tot
de armen, tot de werklieden, tot allen die
lijden, om hen te troosten, op te beuren,
te ondersteunen, en vooral om hen te be
minnen.
Door den H. Geest ingegeven, wijst de
Kerk 11 thans eane instelling aan,die beter
dan alle andere schijnt te beantwoorden
aan de noodwendigheden der zielen. Stelt
al uwe krachten in 't werk, om die te ver
spreiden en te doen bloeien. Moge het
Genootschap der H. Familie in elka paro
chie oDzer bisdommen opgericht worden
Want hoe eenvoudig, hoe klein ook eene
parochie ook zij, toch zijn er overal zie
len tc redden, is er overal jonkheid te
beschutten, zijn er huisgezinnen te heili
gen Dat Jesus, Maria en Jozef rond eiken
heerd aanroepeu worden, en mogen zij
daar de eenvoudigheid en kuischheid van
zeden, den eerbied voor de wet Gods, de
onderdanigheid aan de Kerke doen herle
ven, en van stonde af zullen ook het ge
luk, de vrede en eendracht onder de
menschen wederkomen.
Wij laten hierna de vertaling volgen
van de Pauselijke Breve, waardoor het
Algemeen Genootschap der Christenc
Huisgesinnen ingesteld wordt. Gelieft, Z.
B. B. die woorden van den H. Vader met
kinderlijken eerbied te aauhooren.
Gegeven op den feestdag van den Hei
ligen Eranciscus van Sales, den 29 Jan.
1895.
f PETRUS LAMBERTUS, Kabdinaal
GOOSSENS, Aartsbisschop van Me-
chelen.
f VICTOR JOSEPIIUS, Bisschop var.
Luik.
f ISIDORUS JOSEPHUS, Bisschop van
Doornijk.
f ANTONIUS, Bisschop van Gent.
f JOANNES BAPTISTA, Bisschop van
Namen.
f PETRUS, Bisschop van Brugge.
Schikkingen voor den Vasten.
Ingevolge de bijzondere macht welke
Wij van den Heiligen Stoel ontvangen
hebben, vergunnen Wij, gedurende den
aanstaanden Vasten, de volgende dispen-
satiën of toelatingen
I. Het is toegelaten boteren zuivel te
gebruiken alle dagen van den Vasten.
II. Het is toegelaten eieren te eten alle
dagen, uitgenomen op Asch-Woensdag en
Góeden-Vrijdag. Degenen die verplicht
ziju te vasten,mogen buiten de Zondagen,
maar eenmaal daags eieren eten, te
weten op den voornaamsten maaltijd, en
niet op de collatie en zulks moeteu zij
ook onderhouden ep de andere vasten
dagen van het jaar. Dit verbod raakt
nochtans de eieren niet welke dienen tot
het bereiden van andere spijzen.
DE VROUW
MKT
16* Vervolg.
Ik begrijp n«et hoe g>j zoo kunt te werk gaan,
zegde mevrouw Smith met weerdigheid, terwijl oom
en ik toch maar alleen zegden dat gij u vergist moet
hebben. En dat zal ook wel zoo zijn, voegde zij er iets
zachter bij.
Emma was diep beleedigd en gekrenkt. 2ij stond op
om mar huis te gaan.
Zal oom met u meegaan vroeg mevrouw Smith.
Miss Ilol'is wees echter de aangoboden hegeleiding
van de hand, en vertrok.
Nu, ik mag lijden dat er dezen nacht niets gc-
beii' t. sprak zij.
Zoodra Miss Hollis de voordeur achter zich toege
trokken had, en mevrouw Smith de voetstappen vsn
haar nichtje niet meer hoorde, zag zij haren echtge
noot vragend aan.
Kan cr mogelijk toch iemand geweest zijn vroeg
zij.
Wel neen. Het moet M. Saltascii zijn geweest. Hij
draagt ook een langen frak, dat weet gij, en in de
grootte vaa een menach kan iemand zich licht ver
gissen.
Hm. hm. Emma scheen anders org zoker ta zijn
van hare zaak, zegde juffrouw Smith.
XIV.
Alvarans naar bed te gaan, ondernam juffrouw
Smith aien avoud earst nog eene onderzoeking door
het geheels huis, waarbij haar man haar moest ver
gezellen om haar bij te lichten, eu gelijk van zelf
spreekt, zao noodig ook om haar met zjne* aterken
urm te beschermen.
Alles stond echtar op zyne plaats, er was geen
spoor van eenen indringer te ontdekken, en in spijt
van Emma's vrceselyke voorspellingen, gebeurde er
dien nacht nieta, nat iemands sluimering ook maar
in het minst had kunnen storen.
Toen echtar den volgenden morgend Miss Hollis
reeds vroeg kwam opdagen, gelijk Darins toen Dsniél
in den leeuwenkuil zat, om te zien wat de nacht ge
bracht had, toen mocht zij toch da voldoening smaken
van Ie hooren, dat cr wel is waar niets gebeurd was,
maar dat zij toch wel gelijk had kunnen hebben.
'sMorgenda namelijk, toen juffrouw Smith bezig
was de straat te schrobben, trof het juist, dat dc
eigenares van het huis aan den overkant denzelfdeu
nuttigen arbeid verrichtte. De buurvrouw scheen
dien dag bijzonder goed gemutst te zijn zij kwam j
mi.t den bcssem in de hand da straat overgeatekea om
een praatje te houden.
ni. Wij itann het gebruik ran vleesch
toe op deu Zondag, Maandag, Dinsdag,
Donderdag en Zaterdag van iedere week,
uitgeuomeu op den Zaterdag van Quater
temper (9 Maart) en den Zaterdag der
Goede-Week. Degenen die verplicht zijn
te vasten, mogen, buiten de Zondagen,
maar eenma-1 daags vleesch eten,te vreten
op deu voornaamsten maaltijd en niet op
de collatie eu dit geldt ook voor vleesch-
loep en jeugd.
IV. Het ia verboden, zelfs aan degenen
die mogen vleesch eten, vleesch en visch
te eten op één en denzelfden maaltijd,
niet alleen alle dagen van deu Vasten, de
Zondagen inbegrepen, maar ook alle
andere vastendagen van het jaar.
V. Men is verplicht drijmaal te lezen
den Vaderons en den Wees-Gegroet, en
eens de akten van Geloof, Hoop, Liefde
en Berouw iederen dag dat men van de
dispensatie van vleesch te eten, in dezen
Bevelbriel verleend, gebruik znl makeu.
Men zal zich nochtans vau deze ver
plichting kunnen ontslaau, met eone
aalmoes, ieder volgens zijne middelen en
godvruchtigheid, in den offerblok vaa den
Vasten te storten. Deze aalmoes, die
verplichtend is voor allen die de vool'ge-
schrevene gebeden niet onderhoudon, zal
tot goede werken besteed worden,volgens
Ons advies en de gebruiken van dit
Bisdom.
VI. Aan de militairen van allen graad,
aan hunne huisvrouwen, kinderen en
dienstboden, alsook aau de andere per
sonen die dadelijk in militairen dienst
zijn, staan Wij hel gebruik van vleesch
toe op alle dagen van het jaar,uitgenomen
op Goeden Vrijdag.
Mot de militairen stellen wij gelijk de
gendarmen, de douaniers, de commis
sarissen en bedienden van poliiie die in
werkelijken dienst zijn, de bedienden van
deu ijzeren weg welke in dienst zijn op de
treinen, alsmede de in dienst zijnde post
boden en bedienden der accijusen.
VII. Wij fneenen aan de geloovigen
van Ons Bisdom wederom te moeten
herinneren, dat de Vastendagen, buiten
den veerligdaagschen Vasten, zijn de
Woensdagen, Vrijdagen en Zaterdagen
van Quatertemper de Vigiliedagen voor
Sinksen, voor de plechtigheid van do HII.
Petrus en Paulus, voor Onze Lieve Vrouw
Hemelvaart, Allerheiligen en Kerstmis;
en dan nog, dat het al-de Vrijdagen van
het jaar verboden is vleesch te eten, be
halve den Vrijdag, waarop Kerstmis zou
vallen.
VIII. Ingezien de tijdsomstandigheden,
en ingevolge de bijzondere macht, Ons
verleend door Zijne Heiligheid den Paus
van Rome, laten wij toe aan al Onze dio-
ceauen, dit jaar, vleesch te eten, zelfs
meermalen daags, op Sint Marcusdag en
op de Kruisdagen.
Om dezelfde beweegredenen en inge
volge dezelfde macht, vergunnen Wij ins
gelijks aan al Onze diocesanen, tot aan
den Vasten van het toekomend jaar,
vleesch te eten, zelfs meermalen daags,
op al de Zaterdagen van het jaar die
geene vastendagen zijn.
Ten einde te voldoen aan het verlangen
van den H. Vader, moeten wij de geloo-
vigen die van deze toelating zouden ge
bruik maken, aanwakkeren, om daarvoor
andere goede werken te doen, en bijzon-
lijk hot gebod van het vasten en van het
vleeschderven stiptelijk to onderhouden.
IX. Wy laten toe, gebruik te maken
van afgesmolten vet in plaats van boter
alle dagen van het jaar, behalve op Asch-
Woensdag en Góeden-Vrijdag.
Bovenstaande Herderlijke Brief en
schikkingen voor den Vasten zullen van
den preldkstoel afgelezen worden in do
kerken, openbare kapellen, geestelijke
gemeenten en colleges van Ons bisdom.
Zij zullen daar gedurende geheel den Vas
ten, volgons gewoonte, te lezen hangen.
Gegeven te Gent, onder Onze handtee-
kening, Onzen zegel en de tegenteekening
van Ouzvu Secretaris, den 18 Februari
1895.
f ANTONIUS. Bisschop van Gent.
Op bevel van Zijne Hoogwoerdigheid
den Bisschop,
A. De Meester, Secret.
Wel. wel, juffrouw, sprak rij, ik sta ar altijd
verbaasd over, hoe gij toch zoo goed van uwe kaïacrs
afkomt, en dat nog wol in het slechte seiioea. Ik
heb nog geen oenen wintor het geluk gehad van iets
te kannen verharen, en gij hebt ar nu zoo maar al
di'it onder dak
Uric Neen, hoor, het zijn ar maar twee, ver
beterde juffrouw Smith.
Zie, dat heb ik ook gezagd, het zyn cr maar
twee mair Kate beweerde dat gij «r drie hebt. Op
de eerste verdieping ia die dame met dat gale haar,
niet waar? an benedan die lange beer maar nu zei
Kale dat gij uwe andere kamer op de tweade vsrdie-
ping ook nog verhuurd hadl, waat giateren avond,
toen zij voorbijkwam, zag xij eenen heer hier binnen
gaan. Ik zegde dat hat zekar een kennis van u was,
maar Katu zegde dat hij zonder te bellea met den
sleutel in huis ging, dus dat het zeker een heer op
kamers nas. En zij meende hem ook al eens meer
gezien te hahben, 's avond» laat, zegde zy, geloof ik.
Juffrouw Smith waa erg bijgeloovig, en plotseling
kwam er eene afschuwelijke gedachlc in haar op, dat
het mitacfïien spookte in haar huis
Wie had er ook weer gewoond in dit huis veor
Smith het kocht? Kon dit misschien de schim zijn
van emen vroegeren bewoner Zij deed voor hare
buurvrouw a sof zij eeae andere richting aan het
gesprek wilde geven, en vroeg
Gij woont al heel lang hier in de buurt, is het
niet Is cr wel eens iemsnd gestorven in dit huis
Wset gij dat bij geval ook
O jawel, zegde de andere, met gretigheid dit
Het is een feit,dat overal in alle landen
de socialisten zich uitdrukkelijk tegen
onzen katholieken Godsdienst verklaren,
't Is ook wel begrijpelijk.
God gaf eens den menschen zijne gebo
den te kennen.
De socialisten door hunne leering,
bestrijden die geboden zij kunnen dit
natuurlijk niet redelij leerwijze, zonder
God zei ven, die se den meusch veropen
baarde, te loochenen.
Gij zult niet stelen
heeft God aan den menseh geboden, en
de socialist antwoordt
De eigendom is de diefstal,
dat wil seggen niemand heeft het recht
te bezitten, niemand heeft het recht te
behouden, wat hij door zijn zweet, zijn
talent, zijn vernuft, zijnen moed heeft
verworven.
Gij hebt e«n huis door spaarzaamheid
hebt gij het geld verzameld om het op te
timmeren, door uw aanhoudend werk
hebt gij u aan het hoofd gesteld van eene
nijverheid die bloeit en aau velen werk
verschaft-- dat huis, die nijverheids
inrichting, hebt gij gestolen, zegt de
socialist.
- Het hoort u niet toe. Wanneer ik de
kaas klaar zal hebben, zal ik het u
afnemen. Ziet gij dien lediglooper daar
hy heeft nooit ééu frank weten bijeen te
houden, altoos zijn geld in de herbergen
verkwist, geleefd met het geld van
anderen, welnu, alle eigendom is dief
stal, die luierik is zoowel meester van
uw huis, van uw nijverheidsinrichting
als gij zei ven.
n Wanneer wij de macht zullen zijn
vau het getal, waarvan de ordoloosen eu
de luieiikken de groote meerderheid
zullen zijn, dan zullen wij de wetten
maken en ons princiep
Wij zullen den bezitters alles ontnemen
wat zij bezitten wij zullen aan degenen
die gewerkt hebben en gewonnen, de
vrucht van hunnen arbeid ontrooven om
deze te verdeelen, met degenen die het
geraadzamer vonden niet te werken, wel
te verkwisten.
Wij zullen u verder beletten een appel
tegen den dorst t« bewaren, voor de
toekomst van uw huisgezin in geval van
nood, wij zullen u verder ook beletten
te spareu om de kinderen die gij lief hebt,
het welzijn dat gij hun in uw leven hebt
verdiend, waaraan gij hen gewend hebt
gemaakt, eenigszins te bewaren na uwen
dood.
Overigens, zoo gaat het stelsel der
nieuwe dieven voort, wat zoudt gij u
nog ons uwe kinderen bekommeren Uw
God, dien wij loochenen gebiedt u
vader en moeder te eeren
n De dreigende plak zal het vaderlijk
woord vervangenvloeken de moederlijke 1
vermaningen.
Men zal hun lichaam misvormen door 8
de wereldlijke wreedheid, en hunne ziel
door socialistische ikzucht.
Wanneer in eene opwelling van het
ouderlijk hart, uit verachterde gevoe- j
lens die een ware socialist niet meer moet
hebben,gij eens den voet zult zetten in
het Staatskinderhuis,om uw eigen vleesch t
en bloed eens aau het hart te drukken, j
dan zult gij het niet meer herkennen. i
Een nummer zal zijn naam hebben I c
vervangen. De hoop ongelukkige schepsels t
die gij zult rondom u zien, zullen u stom
bekijken en u vragen wat gij toch nog
met dia versleten naam van vader en
moeder, van zoon en van dochter wilt j
beduiden c
Met wil of met werk j T
slaat niemand dood, j '0
gebiedt uw God, zoo gaat de socialist
voort, welnu, wij verklaren, dat wij,
wanneer wij de kans zullen klaar zien,
om tot ons ordeloos doel te geraken, f
zullen slaan en moorden al degenen die r
ons in den weg zullen staan. c
Wij zullen beginnen met de koningen r
en de bevelhebbers, wij zullen voortgaan I
met de gendarmen en burger* tot dat er i
niemand meer is die ons nog hoofd kan I
bieden.
Reeds in ons midden eene sekte out- i
staan die der anarchisten.
Zij heeft vernietiging gezworen van
al wal burger is.
i) Zij heeft bet moordend dynamiet tegen i
het menschdom gekeerd en wij ook zullen
dat voorbeeld volgen, wanneer wij door
beloften en bedreigingen, door leugens j
en bedrog, door het uitleggen onzer
princiepen niet tot ons doel geraken.
i
Christenen, dat is de taal van den j
socialist.
De geboden van God trapt hij onder de i
voeten, en daarom loochent hij God,
even als de engelen des kwaads, die zich
in hunnen hoogmoed wilden verheffen
boven God.
Welnu, die wraakroepende walgelijk
heid wordt thans reeds overal gepredikt,
zij heeft hare verdedigers tot in de zaal
der wetgeving. J
Op bedekte wijze, verborgen onder
bedriegëlijke vormen, dringt zij van do J
stad naar het dorp, om daar ook den
eenvoudigen boerenwerkman aan te ran
den, en den boer zelveu, die door de kwij
ning van den landbouw zich in zulken I
droeven toestand bevindt.
Hoog daarom het vaandel van den
Godsdienst 1
Waar de Godsdienst huist, kan geen
socialist binnen, zelfs die van Chipka niet.
Waar het volk gelooft, daar gehoor
zaamt het ook aan de geboden van God.
Wij,wij schaffeu eenvoudig de familie
af, en dit gebod is er dan ook niet meer
noodig.
Uw God verklaart
de onschendbaarheid van het
huwelijk
Wij willen geen huwelijk meer dat
voor het leven verbindt.
n De familie? maar dat is eene tirannie!
Gij behoeft niet te werken voor uwe
kinderen, en gij hebt er geen recht op.
Uw® kinderen zijn de kinderen van den
Staat, zij ziju het recht van alle man.
n Niets kan u nog verbinden jegens
eene echtgenoote aan wien gij geen trouw
meer behoeft te zweren.
Wanneer gij elkander niet meer past,
scheidt dan van elkander.
Wij ontnemen u toch uwe kinderen,
die u nog zouden kunnen vereenigen.
v Wanneer zij de horsten der moeder
niet meer zullen noodig hebben, plaatsen
wij ze in ovorgrooto Staatsbewaarscholen.
Daar zullen zij eenvoudig genum
merd worden als koopwaren in een
magazijn.
x Zij zullen allen de livrei vau den
Staat dragen, alleu opgevoed worden in
dezelfde gevoelens van socialistische god-
loocheniagen wildheid.
onderwerp aangrijpend. Daar was een heer, die stierf
aan eene ziekte in zijn hoofd, zoo wat ren jaar «oor
dat gij kwaamt. Hij woonde op de eerste verdieping,
als ik ray niet vergis, en ia de achterkamer heelt hij
ziek gelegen, en daar is hy ook gestorven.
Dat is de slaapkamer vaa mevrouw Fleming,
mompelde juffrouw Smith, tusschen haakjes.
Ja, hij heeft weken lang ziek gelegen, ver
volgde de buurvrouw, en op een goeden dag waren al
de gordijnen neergelaten, en toen «isten wy dat hij
don hoek om was. Dat was op eenen maandag, geloof
ik, en op eenon vrijdag hebben zij hem begraven. Ik
en Kate stondon voor het Tcnster om den stoet te
zien Op den lijkwagen waren geen bloemen, matr
pluimen, en hel regende dat het goot, een weer,
■ensch, om geen hond naar builen te jagen cn gij
weet hoe glibberig die gang bij u kan zijn, als het
«oehlig weer is.... Nu, en toen zij hem dan het huis
uitdroegen, schoof een van dc bidders uit. en,., ik
verklaar u. Kate eu mij schoot het hart in do keel,
toen wij dc kist zagen vallen. Zjj viel heclemaal om.
juist op de plaats waar gij nu sta.i.t, en zij kwam
haast recht overeind legen het hekken aan te staan.
Ja, ja
Juffrouw Smith /ag met afgrijzen naar de bewuste
ple onder hare voeten.
Ik herinner het uy nog heel goed, voer de an
dere juffrouw voort Wij hadden een paar kennissen
uitgenoodigd om naar dc begrafenis te komen zien,
on een zegde er, dal het haar niets verwonderen zou
of die arme heer ging spoken. In elk geial, hel is een
slecht leeken, dat heb ik al dikwijls gehoord. Eene
Ziehier wat de beroemde doctoor
Magnan, geneeaheer van 't zinneloozen-
gesiicht St-Anua te Parijs, over het
alkoolism denkt
De alkool opent de deur der zinne-
loozeugestichten aan 35 tot 39 teu hon
derd der opgeslotene mannen en aan 14
ten honderd der opgeslotene vrouwen.
Deze cijfers, die helaas al te welspre
kend ziju, verdienen zeer ernstige aan
dacht, bijzónder als men gedenkt dat
talrijke goalkooliseerden die lijden aan
longziekten enz., niet in ons gesticht
komen maar in een gewoon hosjütaal. En
wat het ergste van al is in dien aangroei
van 't alkoolism, 't is dat de alkoolzieken
niet alleen tot last dienen der samen
leving, maar dat zij afstammelingen
achterlaten die op hunne beurt last en
zorgen zullen kosten. Want de alkool-
ziokte brengt uiet anders voort dan be
vlekte wezens, stompzinuigen, zwakken
van verstand uf half zinueloozen, als het
zelfs geone lijders zijn aau vallende ziekte
of tering.
En niettegenstaande die hertscheu-
rende gevolgen van den giftdrank, zijner
nog uitzinnigen die niet willen gelooven
eu maar gedurig het hellewater inslorpen
en het aan anderen te drinken geven.
vriendin van mij, die had eene tante, wier kist ook
gevallen was toen zij naar liet graf gedragen werd, en
naderhand hebben zij haar dikwijls zien spoken. Zij
zeggen dat zoo'n val de rust verstoort, en dat een
doodc dan niet meer kalm in zijn graf kan blijven.
Kort na dit gesprek vei scheen miss Emma Hollis.
Zij vond hare tante in de keuken gezeten.
Emma, zeide juffrouw Smith, het was niet goed
van ons, dat wij u gisteren niet wilden gelooven. Ik
heb eenen vreesHyken schrik gehad, sn oom ook,
dat wil zeggen, als hij niet zoo ongcloovig was... Wat
gij gezien hebt, kind, dat was een lijk.
Miss Hollis gilde het uit.
Smith maakte een afkeurend gebaar. Hij had ver
geefs op alle mogelijke manieren trachten tc bewyzen
dat het gcheele verhaal Tan zijn nichtje hoegenaamd
niet* heteekendc. Hij was en bleef nog van ineening,
dai het Sallash geweest was, dien zij in het donker
had gezien.
Juffrouw Smith gaf nu eeu breedvoerig verhaal van
hetgeen zij van hare buurvrouw had vernomen. En,
liet zij cr op volgen, ik vertelde hnar natuurlijk niets,
uit vrees dat ons huis anders soms in eenen kwaden
reuk zou komcu te staan maar bij mij zelve dacht
ik cr het mijne van. Wat gij en Kate gezien hebt,
was hel spook van dien armen heer. die hier in huis
dood uitzync kist gevallen is. Jawel En het ergste
is m g, dal Kate hcai al meer gezien heeft, 's avonds
laat.
Wordt voortgeee
de eigendom is diefstal
in werking brengen.