POLenSTANT
Wat willen zij
AFSCHEIDSGROET
Een bezoek bij oom Tist.
Hij zit in 't net
Briefwisseling.
Fereenigd in 't gevaar.
Volkskamer
Kerkelijk Nieuws.
S. Let op Doras, men zal ti uitschel
den als nen eeredief en uen broodroover.
D. Tut, tut, tut.
S. Men zal u bedreigen met de straf
fen van den rechtveerdigen God.
D. Ja, Stien, wij zullen die mannen
eens volgen op hunne levensbaan en wij
zullen nog aardige dingen zien. Publiek
kwaad wordt publiek gestraft. En de straf
begint al. Ziet de ge daar nen Petrus
Daens die op zijnen poin doueur moet
staan meê zijn hoeike in de hand, ge
kromd en gebukt voor de liberalen! Feci 1
welke vernedering 1
S.Ja, Dorus, wie had dat ooit durven
peizen.
D. Alia, 't is te veel schandalig 1
Maar ik moet voort. Tot later Stien.
S. Bonjour, Dorus. Als er een arti-
kelke komt tegen de liberalen zal ik bet
u zenden sulle.
Ja, wat willen dè volksmisleidere van
Chipka, met hunne onophoudende aan
hitsingen van armen tegen burgerij en
rijken, van pachters tegen eigenaars, van
werklieden tegen patroons?
Betrachten zij bierdoor de lotsverbe
tering der mindere standen te bekomen
Voorzeker neen.
De ondergang of do verdwijning der
burgerij, het onherstelbare verval der nij
verheidshuizen zullen zij met geestdrift
begroeten, omdat zij door dit onheil, even
als de socialisten, hun denkbeeldig regee-
ringsplan zullen trachten to verwezen
lijken.
Do gemaskerde socialisten van Chipka
keauen, zoo wel dan wij, de akelige toe
stand van het grootste deel onzer burgerij;
zij zijn niet onbewust van den ougur.stigen
toestand der verschillige nijverheden en
ambachten; dit belet hen nochtans niet
van het werkvolk door alle middelen te
pramen om van onze gemeente Overheden
to verkrijgen, dat nieuwe lasten zouden
komen drukken op die beproefde Aalster -
scke burgers en nijveraars. Moest men
naar die volksbedriegers luisteren, Aalst
zou thans duizende eu duizend© franks
aan den armen moeten uitdeelen.
En die geldsommen zouden geput wor
den iu de zakken onzor medeburgers,
stielmans en ambachtslieden, met het ge
vaar van deze personen meer en meer in
eenen bekrompen toestand te brengen eu
van onze vorige zoo voorspoedige Stad de
ongelukkigste en bedroevendste plaats des
lands to maken. Die ramp staat overigens
in hun verlangen om hun doel van lage
wraakgierigheid en zotte» hoogmoed te
kunnen bereiken.
01 hadden de geveinsde menschlie-
vende Donchisten xulkdauige barmhartige
gevoelens, zoo als zij boweeren, thans
zouden zij niet nalaten in deze harde win
tertijden, eene insclirijvingslijst in bun
blad te openen ten einde hulpmiddelen te
verzamelen voor de werkeloozen.
De merteleer zou niet beter kunnen
doen, dan in te schrijven aan het hoofd
dior lijst eu zich thans hiervoor wat beroo-
ven van te veel eer aan eene overvloedige
spijskaart te doen in eenen restaurant
achter den grooten Theater van Brussel
en zich wat te onthouden den café, cognac
en sigaar te gaan nemen, in gezelschap
van den beroemden baron Fricandon van
Ermen en Beenen, in den Café Venitien
op de Natieplaats der hoofdstad. Dit zou
aan den merteleer eer gesproken en met
dankbaarheid door de werklieden aange
nomen worden.
Zou Broeder Pie ook niet kunnen zijne
liefdadigheid bevestigen met eeneschoone
gift voor die groote ellende in Aalst, lie
ver dau de centjes,die hij gewonnen heeft
achter den Werkman, te besteden tot het
koopen van land van 't vriendje van Den-
derhautem?
En zou Monfrère uit de Gebroken Buit
zijne begeerte van prachtige en kostelijke
spiegelglazen in zijne winkelramen te
plaatsen, niet een weinig hebben kunnen
uitstellen, om het zijne bijtcbrengen tot
hulp der noodlijdenden
Maar neen, de volksliefde dier helden
gaat zoo verre niet over 't lot van den
armen mcnsch jammeren eu crocodilie-
tranen storten is goed en voordeelig.raaar
to vergeefs, zal men die mannen zoeken,
daar waar onze geestelijke en wereldlijke
Overheden,het als eene plicht aanschou
wen de werkman ter hulp te komen door
allerlei liefdadige inrichtingen.
Riemen snijden uit andermans leèr, dit
is de leus van de twistzoekers vaa Chipka.
Het Aalstersche volk zal er zich langs
om meer kunnen van overtuigen.
Den nagel op den kop door twee
vaartwerkers.
Wannes. Maar, Koben, waarom
zendt die groote manosu ver maker van
Chipka ons naar 't Stadhuis om hulp te
vragen, en waarom en geeft hij ons zelf
niet
Koben. Wannes, z'hebben mij gezeid
dat dio man aan 'tland koopen is, en
daarvoor ge weet, hé man, ge moet ze
krhebben 1
Wannes. Zoo 't nou toch van zieren
gepeisd hein, Koben Wij meendegen
wij dat dio kerel zijn hemde zou wegge
geven hein, en daar de kiezing is errez-
zekes voorbij, en djim 't is land te koo
pen en wat weet ik....
Koben. Ja, Wannes, en nou maakt
hij ons op tegen onzen braven Berremees-
ter en tegen ons Schepenen, en als hij
zelf zou Berremeester zijn gelijk de mer
teleer nou presentant is, tein gaf bij ons
allemaal ne schip onder ons vieol en do
kerel kocht dau kastcelen
Wannes. Ja, ja, Koben Maar wij
zullen er eerst nog nen' keer op slapen
Is het waar?
De menschen uit de Liénartstraat we
ten niot wat Mr Paster Daens drij of vier
maal ter week bij den photograaf komt
verrichten die zijn portret verkoopt aan
2 franken stuk.
Zoo bet schijnt bestaat er tusschen dien
photograaf en M. Daens een akkoord om
den vorkoopprijs zijner potrotten te ver-
deelen, en komt dese van tijd tot tijd eens
kijken of er nog geen zout in 't gemeeno
baksten is 1 1
Da wijf 11
Iemand vertelde onlangs aan eenen
Waalschen Priester den lagen dougenie-
ten trok van het u omgekochte wijf
waaraan de volksfoppers hun zogepraal-
tje te danken hebben.
Mais c'est une canaillerie cela 1
riep de brave man verontweerdigd uit.
Bien tapé 1
ontmoeten elkander 't halven
van d'heirbaan, en na de gewone
pleegvormen van den
vriendengroet, begint 't parlement.
Pol. Hoe
is 't in de stad,
Stant? Zijn de
werken al her
nomen Nog
altijd zooveel
ermoei
Stant.
Ja, Pol, wij
mogen zeggen dat we gesalveerd zijn de
vaart is open, de metsersgasten zijn aan
den gang, en de fabrieken doen stilltkens
voort, de eene zeer wel, de andere al sla
bakken.
Pol. Zoo dat de werkzame man toch
aan den kost kan komen, Stant
Stant. In 't algemeen gesproken,
jaan. Pol die braaf is en deugdzaam,
daarbij spaarzaam en ieverig, die kan
wel ne keer eenige dagen zonder werk
zitten, maar zelden, en in alle geval 't en
duurt niet lang.
Pol. En daarbij, Stant, in uwe brave
stad, zooals gij over acht dagen zegdet,
worden d'erme menschen ferm bijgestaan.
Stant. Jaas, Pol en ik had u dan
nog vergeten te zeggen dat d'erme men
schen bij ons veel troost genieten van bet
Armbureel of van 't Bureel van weldadig
heid, waar onze brave Gemeenteraad jaar
lijks eene toelage voor stemt van duizen
den en duizenden franken.
Pol. Zoo, zoo, Stant, gij hebt eenen
braven Gemeenteraad Katholiek Goed-
hertig Weikzaam Met het welsijn van
't volk bekommerd
Stant. Ja, Pol, de menschen van
Aalst mogen er iontent van zijn; 'tziju
allemaal heeren met religie, met haar op
hun tanden, met kennis van zaken en met
eene teedere bezonderheid voor de klei
nen en de veriatenen.
Pol. Maar zegdet gij mij niet over
eenige weken dat er verschillige plaatsen
openstaan in den Gemeenteraad?
Stant. Jaat Pol en er wordt veel
gesproken door onze katholieks mijnhee-
ren van eenige werklieden voor te stellen
als kandidaten voor den Gemeenteraad.
Pol. Dat mag zijn, Stant; en dat
ware opperbest maar dat so toch voor
zichtig zijn, dat zo toch geene socialisten
pakken, geen bedriegers, geene religie
haters, geene pharisaers Maar brave en
goede katholieke menschen die terzelfder
tijd verstand hebben en geern gezien zijn
van d'ander brave werkmenschen 1
Stant. Zij gerust, Pol daar zal in
voorzien wordcu want zoohaast als de
gemeente kieswet gekend is, dan zullen
ze seffens d'hand aan 'twerk slaan om
alles ten besten te schikken.
Pol. Stant, dat ze toch voorzichtig
zijn en de socialisten buiten houden
Stant. Ja, Pol al wat waarlijk ka
tholiek is in onze stad, al wat deftig, eer
lijk en deugzaam is, zal zich de hand lee-
ucn om gezamenlijk eene kieziug te be
werken die den bloei en den voorspoed
onzer geliefde Stad zal verzekeren.
Pol. Ha, Stant, mochten or toch
geene treêters, geene phariseers, geene
judassen voor do pinne komen gelijk met
de kieaing van den 14 Oktober 1
Stant. Dat is te vreezen, Pol; want
dio zelfde heete en kale koppen bestaan
nog altijd; dezelfde duivel van hoogmoed,
van wraakzucht, vau haat en nijd bezielt
hen; ha, konden zij nu zelf de plaatskens
veroveren waaruit zii een ander willen
doen nederploffeu Do groote nijdigaard
sjoert er al naar van over meer dan 10 ja
ren, en nu met al zijne lijftrawanten der
revolutie, nu zal hij komen afgestormd
met al do duivelen der bel achter zijn
hielen
Pol. Durft hij hem al uitereu in het
publiek
Stant. En wat durft diesch.... vent
niet, Pol. Nu beeint hij af te geven voor
goed tegen geheel den Gemeenteraad on
zer Stad en bijzonderlijk tegen 't Schepe-
nen-kollegie; hij duidt het hun ten kwade
dat hun 800 fr. per jaar betaald wordt en
niets aan hem; hy zegt dat zij niets doen,
dat zy vervallen, enz., in een woord, dat
zij weg moeten I
Pol. Dat is nen fameuze stouterik,
Stant, die alzoo durft spreken.
Stant. Jaat, Pol, gelijk er maar
eenen op de wereld en loopt; maar, Pol,
't zou kunnen van in zijnen neus in zijne
m.... druppen, en toens zou de dikke lip
kunneu gespen trekken.
Pol. Er zouden er het hem verdui
veld vele jonnen, Stant; maar alla, een
beetje patentie, nog niemand en is geble
ven zonder loon naar werken
Stant. Pol, vivan 't rechtuit, uio
waar man I Geef my d'hand daarop, eu
tot de naaste week 1
Pol. Als 't God belieft, Stant 1
AAN
ALBItEGHT BOONE,;
vertrekkend naar Congoland.
«o»—
Du.ii klinken do kreten verward door rUa&r,
Daar sluiten op 't strand zich do scharen,
haar itroeiron de reizigers up 't schip al te gaar.
Daar groeten zij voren te varen.
Daar geeft men dan kus wrér aan moeder en vaftr.
Daar scheidt van olkander heel mineend een paar
Daar staat uien de zee in te staren.
Voor ons ook, in 't harte de durende spoor
Voor 't vriendelijk wezen verkoren,
Voor dood niet bevreesd is hij oudren Zelfs voor
Voor niets was zijn moed reeds verloren.
Vsor lange vertrekt hij en gaal bij den moor,
Voor dezes gedreig is hij zonder gehoor.
Voor hem i* de hoop aan liet gloren.
Hier heer» Aiberecht met zijn vredebauier,
Hier zullen wij feeste dan vieren
Hier zuilen wij zyn dan gelukkig eu der
Hier willen wij 't hoofd hem versieren.
Hier loven wij ecuwig tjjn heldenmanier.
Hier kntne hij wcêr, overdekt met laurier,
Hier, vriend, i» de wcuech die we u stieren.
Kozijn Wannen uit 't Metjesland,
is den vastenavond bij zijnen oom
Tist in Aalst komen doorbrengen;
hij is zeer nieuwsgierig het plaat
selijk politiek te kennen. Wij laten
hier hunne onderhandelingskens
volgen
Wannes. Wel, oom Tist, wij booren
bij ons, 'savonds rondden haard, veel
■preken van den merteleer van Aalst, is
het toch wel waar dat men dien gezalfden
per»oon zoo doen lijden en zoo vreeslijk
beproefd heeft tijdens de Kameririezin-
geu.
Tist. Ja, indien men zijne partij
gangers moest gelooveu, zou nooit zelfs
grooter schelmstuk tegen een deftig
mensch gepleegd of begaan zijn geweest.
Wannes. Men spreekt van duizend
franken, waarmeê eene vrouw zou om
gekocht geweest zijn, om den merteleer
in «chande te brengen.
Tist. Och 't is te wreed om er aan
te denken...., gelukkiglijk dat de be
proefde vast in zijne schoenen stond.
Wannes. Is het waar dat eenige
zwanzen van vrijmetselaars, den man
voorafgaandelijk heeft willen dronken
maken, in een hui» van eene afgelegene
straat, en hem aldaar deden volle bekers
champagne en cognac drinken, ja, dat
men hem zelfs gekroond beeft met roozen
om hem een fraai voorkomen te geven.
Tist. Daar heb ik ook al een woordje
hooren van reppen Wannes, maar dit is
moeijelijk aan te nemen voor wicn den
deftigen en eerlijken man kent. Immers,
men beschuldigde de catholiekeu, van dit
satanische plan van bekoring.
Wannes. Kunt gij die duivelsche
heks, oom Tist, die zich alzoo te pande
stelde om dien kuischen man te besmeu
ren en eene eeuwige vlek op zijnen naam
te prenten?
Tist. Neen, Wannes, ondanks al de
vlijtige opzoekiugen der champetters van
stoden en dorpen, is men er tot heden
niet in gelukt de baud te leggen op dit
schandevel.
Wannes. Nogtans in het vlugschrift
daags voor de kiezing in geheel het Ar
rondissement Aalst uitgedeeld, wierd er
gezegd dat die vrouw het feit aan 't Ge
recht was komen kenbaar maken en dat
er thans een rechterlijk onderzoek daar
over ging geopend worden.
Tist. Ja, dat zijn noten met holle
keus, Wannes; daar om wordt er ook be
weerd, dat de historie van bekoring eene
laatste kiesbedriegerij der volksfoppers
is eu dat er vele kleingeestige menseben
zich hierdoor hebben laten 'misleiden.
Men zou het kunnen golooven, aangezien
de zoogezegde beproefde zelfs naar het
politiebureel gegaan is om te verzoeken
dat men de uitdoeling der vluchtschrif
tjes, die het schelmstuk ruchtbaar maak
ten, niet zou hebben belet.
Wannes. Gij moet bekennen, oom jj
Tist, dat het lage kiesmiddeleu zijn vau jj
wege personen dio zich christene demo-
kraten durven noemen.
Tist. Dit zou inderdaad moeten af
gekeurd worden, Wannes, maar over die
duistero zaak, mogen wij toch niet gauw
een vonnis strijken. Wie weet of men niet
die bekoorlijke nimf vroeg of laat ontdek
ken zal de bozonderste detect iven van
binnen- en buitenland bemoeien er zich
meê. En een» lint spel klaar, zult gij er
alles van weten,
Wanne». Is er intusschentijd geen
middel, oom Tist, om dien nieuwen mer
teleer eens te zien.
Tist. Kom aan, rond dees uur, komt
hij gewoonlijk zich toonen op de markt
nemen wij een lekker pintje bier bij den
vriend Jan in de Riche en ik twijfel niet
of wij zien hem daar voorbijgaan. De
vertegenwoordiger der misleiden, zoo
men hem noemt, is steeds zoo bekom
merd, bij draagt meestendeels in zijne
handen eene hoeveelheid liberale en so
cialistische gazetten, welke hij dagelijks
doorsnuffelt om zijnen eigenlof daarin te
vinden.
Wanne». Ja, dat de man vol affai-
rens zit, is gemakkelijk om begrijpen, by
zoo verre heb ik in de stad hooren zeg
gen, dat hij de tijd niet meer vindt om
dagelijks mis te lezen. Zou 't waar zijn
dat schrijven eu politicckeeren voor do
gebeden gaat?
Tist, Daar zullen wij ook eens over
informeren, Wannes, maar zie daar is hij.
Wannes. Och, oom Tist, dien man
willen bekoren hoe is 't saperloot
mogelijk hij is voorzeker het schoon
ste Sint Antoniusbceld voor schilders on
boetseerders 1 1
De vergoeding vau 10 fr. per maand,
aan de ouders der militianen verleend, is
voldoende.
Niemand in mijn arrondissement
vraagt vermeerdering.
- Een Vlaamsche jongeling kan niet
meer dan 10 frank por maand aan zijne
ouders opbrengen.
Wie heeft die schandige taal te Brussel
gesproken
Den volks vertegenwoordiger Daens
Maar, ziende dat hij daar eene kolossale
beestigheid heeft begaan, tracht hij zich
uit den slag te trekken met aan de Stad
Ninove te schrijven dal hij tegen de
vermeerdering der 10 franken niet is 1
Maar, M. Daens, indiende belachelijke
vergoeding van 10 fr. volgens unieer dan
voldoende is, en er niemand de vermeer
dering van eischt, ware het dan geene
loutere geldverkwisting van die ^-meer
dering te stemmen Onbetwistbaar ja
Maar M. Daens vreest voor xyne popu
lariteit, en daarom keert hy dapper zij a
blad
Krachtig middel cm goeie
zaken te doen-
In onze dagen waarop iedereen strijdt
voor 't leven, zal het van het grootste be
lang zijn van een krachtig middel te ken
nen om in dien strijd overwinnaar te
blijven. Ik meen dan aan 't menschdom
eenen grooten dienst te bewijzen met dit
middel aan te wijzen.
Ik moet vooraf bekennen dat ik met
mijn klein verstand denzelven niet heb
gevonden, daartoe ben ik te dom, maar
dit kostelijke middel is door de Volks
vrienden alias Roelanders uitgedacht en
in werking gebracht.
Ziehier waarin hij bestaat, hij is zoo
krachtig als eenvoudig Is men advokaat
zonder zaken, men make eenen bond; het
werkvolk betaalt 0,10 cent" per week en
die advokaat zal pleiten voor elk lid dat
in moeielijkheden zit; ja pleiten, en gra
tis pleitenals de bond hem betaalt en
wel betaalt.
Men ziet, de advokaat vindt op éénen
dag eene talrijke klienteel, zoo te meer
dat er met dien tijd vaa Roelanderij, veel
gevochten, gemoord eu verweten wordt,
en dat er moot gepleteu worden.
Is men doctoor zonder zaken, ik wil
zeggen zonder zieken,men make wederom
eenen bond de doetoor geneest al de
leden van den bond die hij kan genezen,
en dat alles gratisals de bond betaalt
en wel betaalt.
Niets is gemakkelijker dan sulken bond
inrichten. Alen stelle de volgende vc
waarden
1De bond bestaat maar uit leden van
30 tot 60 jaren oud, in do jaren waarin
een man weinig of nooit ziek is.
2. Elk lid betaalt wekelijks 0,10 cent0
dus per jaar fr. 5,20, ziek zijn of niet ziek
zijn.
3. Al» men 60 jaren geworden i» houdt
men op van deel te maken van den bond,
omdat men alsdan begint ziek te worden,
en men verliest zijn inleggeld, dat aan den
doctoor blijft.
Men ziet, dat is zoo dom nietvoor
advokaten en doctoor» van de Christene
Vloekpartij.
Wie verdere inlichtingen begeert,wende
zich tot den Bestuurder van het Strooi-
muziek van Aspelaere.
MEIRE, 25 Februari 1895.
D enderbode,
Wilt gij ons het plezier doen vau aan
M. Daens te vragen waarom hij loch zoo
lang wacht van ons do 400 franken op te
sturen die hij beloofd beeft aan de armen
van Moirc tc schenken zoodra hij te Brus
sel aan den trok zou liggen. Nu dat er
hier ook met dien onverwaohten winter,
menschen zonder work loopeu, zou dit
geld ons zeer wel tc pas komen.
Wij zouden wij zelf aan M Daens zijne
belofte herinneren, maar sedert zijne
kiczing is mijnheer hier met geene oogen
meer te zien.
Bedankt voor uwe goedheid.
Boeb Tist.
ONZE ANTWOORD
Vriend Tist,
Wij beklagen de arme dutsen van Meire
indien zij naar die 400 franken moet»n
wachten om brood te koopen
Hier te Aalst heeft ons werkvolk den
vent met dezen harden winter ook voor
goed leeren konnen.
Als men achter hem gaat vragen bij
zijnen broeder Petrus, dan is hij by zijne
zuster Mie en als men bij zijne zuster
Mie gaat, dau is hij weg naar Brussel
en zijne zuster zegt dau nog dat het niet
noodig is van terug to komen als 't is om
te vragen, want .lat haren broeder niet»
te veel heeft. En de arme menschen
krijgen het afvagen van hunnen neus.
Ge zult mij zeggen, vriend Tist, dat
Al. Daens in de Kamer verklaard heeft
datsind» 25 jaren, hij en zijnen broeder
al hunnnen overschot aan de armeu
geven 1
Ehwel vriend, dat doen die brave zie
len. Ze nemen er wel is waar eerst hun
nen nooddrift van af, en dat is toch recht-
veerdig.
Zoo bij voorbeeld, AI. Petrus kocht on
langs oen groot stuk land te Denderhau-
tem, maar ten was maar om plezier to
doen aan nen andoren volksvriend, om
hem af te lossen.
En de baas uit de Gebroken Buit heeft
de vorledeue week zijne vensterruiten
vervangen door schoone spiegelgelazen.
Alaar 't was noodig, en om alles te zeggen I
gelijk 't i«, 't and»r was toch wat gemcin
voor 'nen representant.
Enfin, 't is ook waar dat M. paster
Daens alio dagen zijn noenmaal neemt te i
Brussel in deu grooten restaurant van
Smet, achter.clon theater. Maar zie, boer
Tist, de man moet zich toch verkloeken
om wel te kunnen klappen voor ons werk
volk
't En is du» de foute niet van die brave
volksminuende zielen dat hunnen over
schot voor de arme dutsen zoo bermhartig
kleiutjesis. Och neen
Nu, vriend Tist, g'on riskeert nogtans
niet van zelf ne keer Al, Daens te komen
aanspreken.
Alaar ik vrees dat hij met de arme
werkeloozen van Meire zal Joen gelijk
met die van Aalstze naar uw Gemeente
bestuur zeuden, eu misschien ook wel
een socialistenschriftje doen drukken
om uw volk trachten op te hitsen tegen
dat Bestuur. Daar is de kerel nog al ge
reed meê. Dat kost hem zoo weinig, en
oudortusschen is hij de arme dutten kwijt!
Alaar dat vult geen magen, hoor ik u
zeggen.
Dat is helaas waar, beste vriend, maar
nog eens, g'en riskeert toch niet van eens
te probeeren
En laat on» dan eens weten hoe gij ge
varen zijt.
Den vrieudelijkeu goeden dag, boer
Tist, en als gij onzen redder ziet, doet
hem ons komplimenten.
Dendebbodb.
In het lomm'ryk groen verloren
Zag weleer aan Scheldeboord,
Ver van nyd en oorlogssporen
't Mildste 't schilderachtigste oord.
Daar was liefde, daar was vreugde
Zwirlde zoetste vriendschapsgeur
Die in werk eu pijn verheugde
Smarten maalde in rozenkleur.
Ettelijke jaren leefden
Twee gezinnen reeds in 't dal
Rondom hen bestendig zweefden
Vredo en eendracht overal.
Doch een kleine twist kwam scheiden
Wat vroeger was zoo vast vereend,
Ergerde aan, zóu niet verbeiden
Hen in wrok te zien versteend.
Schrikk'lijk met do winternachten
Zwol de stroom eens ijzig op,
Rolde blonde watervrachlen
Reikte dra den dijkentop.
Zwichten dreigden steeds de dammen
Onder 't drukkend woest geweld,
't Was gedaan met beide stammen
Wierd de dijk niet ras hersteld.
Toen vergat men vroeger veten
Hielp elkander in het werk,
Stopte wat was 'doorgespleten
Stelde 't water paal en perk.
Wat zij meest wel moesten duchten
Voor hun huis en voor hun goed,
Voor hun kroost, en voor hun vruchten
Was niet vred», maar den vloed.
Zoo is 't ook op onze tijden
In ons lieve Denderland,
Socialist komt nu strijden
Grooter vijand treedt in 't zand.
Dat alle katholieke harten
Zich vereêngen tegen hem.
Hij verwekt alleenlijk smarten
Aan die volgen zijne stem.
bereid en wel gestorven is bij den Heer,
in den Hemel
Zijn de socialisten tegen den Godsdienst
niet
(Gazette van Kortrijk.)
De Socialisten en de Godsdienst.
Zij zijn tegen den godsdienst niet, zeg
gen ze om de eenvoudige menschen te
paaien zij trekken hun den godsdienst
niet aan, voegen zij er bij en elk mag
daarvan denkeu en doen wat hij wil,
zeeveren zij ten slotte.
Is het inderdaad alzoo.
Luistert naar een voorbeeld, iets dat
de verledene week gebeurd is
Een zekere Stanislas Lepers was sedert
8jaart'huis in 't Oudemanhuis te Rou-
baix. 't Was een oude man die straf geern
gezien was, en geacht van allen die hem
kenden. Als christen mensch kweet hij
voorbeeldig zijne plichten, was nooit
nievers te kort in de kerk en la» schier
den dag door zijn paternoster
De man wierd ziek. biechtte met volle
verstand, ontving Ons Heer en de H. Olie
in volle kennis, en met vurige godvruch-
heid.
Wat is er gebeurd
Eenige uren voor de dood van dien man
is zijn zoon socialist cn schepen te Rou-
baix, bij zijn sterfbed gekomen met
Carette, den burgemeester socialist als
de man reeds buiten kennis begon to zijn.
En z'hebben daar voor dat bed een stuk
afgelezen, en dat wierd geteekond door
die twee socialisten, en de naam van den
ouden man staat er ook onderWelnu,
die man kou niet schrijven
Die man wilde stellig kerkelijk be
graven zijn ten anderen, geheel zijn
levtn vroeg het.
En wat hebben die waugodt ochten ge
daan Dien braven man burgerlijk doen
delven, niettegenstaande 't krachtdadig
verzet van een familielid.
Ja, eene burgerlijke delving, met don
vrijdenkersbond en al dat goddeloos en
socialist is de^helft van deu gemeente
raad was mede.
En op het kerkhof, drie lijk reden, tegen
de priesters en de Kerk en God.
En een voor een, zeiden die redenaars
dat er geen God noch eeuwigheid en was,
enz., enz.
Eu als er nog een God en eeuwigheid
zou ziju, zei die laatste ellemiigaard
ehwel, vader Lepers zou bij God inden
hemel zijn.
Wij zijn deel» van dit laatste gedacht
en wy zeggen die brave man, zoo wel
Zitting van 38 Februari.
Ktedevoerin^ van <loi» lie©»*
DE SABELEEIt-
Plaatsgebrek laat óns niet toe de rede
voering van onzen achtbaren Vertegen
woordiger iu liaar geheel meê te deelen
en wij zijn du» genoopt zoo kortbondig
mogelijk de bijzonderste punten te be
handelen.
Onze achtbare vertegenwoordiger be-
statigt dat er in 't belang der landbou
wers talrijke maatregelen worden ge
vraagd, maar hij stelt de vraag of er wel
een enkelen gedurende den zittijd zal
kunnen gestemd worden. Hij vreest dat
de tijd ontbreken zal, ten ware men alles
wilde vermijden wat de beraadslagingen
kan rekken, namelijk,ordemoties en vra
gen om inlichtingen. De landbouwers
zouden'er erkentelijk over wezen.
De achtbare spreker verklaart zich niet
te zullen onledig houden met punten
waar omtrent wetsvoorstellen werden
ingediend, zooals vermindering van
grondbelasting, van de overdrachts en
erfenisrechten, afschaffing van den accijns
op de tabak, enz. Dat alles zal op tijd en
stond worden behandeld.
Het amendement dat ik met den heer
Van Cleemputte mede onderteekende,
zegde M. De Sadeleer, strektom het kre
diet voor 't afgemaakt vee van 500 dui
zend franks op een millioen te brengen,
omdat wij oordeelen dat het hier een be
lang van bet allereerste orde geldt de
volstrekte redding van onzen veestapel.
Wordt de boer uit naam der openbare
gezondheid onteigend, dan zou de regee
ring hem de gansche waarde van bet door
hem geledene verlies moeten terug beta
len. Ons amendement vraagt de afschaf
fing van het maximum, het bepalen van
den betaalden prijs op de twee derden
der waarde en het toekennen van vergoe
ding zelfs wegens longtering.
De regeering vreest dat, zoo de premie
te hoog is, er zou op gespeculeerd worden
en men oude zieke beesten zou invoe
ren om ze te doen afmaken en de premie
te trekken. Nu men kan de beesten op
eene onuitwischbare wijze teekeneu.
Al. De Sadeleer vraagt verder toelagen
voor de syndicaten tot bevordering van
't fokken van vee, welke uitstekende
diensten aan deu landbouw bewijzen.
Aleer toelagen zouden aan de maat
schappijen van Onderliugeu Bijstand en
aan de Vereenigingen tot verzekering
tegen de sterfte van het vee moeten ge
schonken worden, en wordt ons amende
ment aangenomen dan zal de regeering
zulks kunnen doen.
Onze achtbare vertegenwoordiger doet
opmerken dat er tegenwoordig in het
Arrondissement Aalst, sterk wordt ge
klaagd over de onbeschaamde eu gestadig
toenemende vermenging van boter en
margarine.
Dit eerloos bedrog moet beteugeld wor
den.
Het vet van zieke beesten, bedorven
grondstoffen,kunnen tot de fabrikatie van
kunstboter gebruikt worden. Werd dit
ongezond vet te koop aangeboden men
zou bet aanslagen, doch tot margarine
verwerkt is er geen toezicht meer moge
lijk.
Spreker verzoekt dus de regeering eer
lang de door haar aangekondigde voor
stellen betreffende het belasten der mar
garine, bet accynsrecht en 't bewaken
der inlandsche fabricatie over te leggen.
Eindelijk sprak Al. De Sadeleer over de
hopteelt en drong er op aan dat de regee-
ring de toelage van 4000 franks zou blij
ven toestaan aan de Aalstersche Commis
sie die reeds zoovele diensten aan onze
hopplanters heeft bewezen. Heden zou de
regeering nog slechts 1000 franks willen
toestaau, doch moest zij in dat besluit
volkerden, dan zouden wij ons verplicht
zien een amendement aan te bieden ten
einde de toelage op 4000 franks te be
houden.
KERK VAN DEN H. MARTINUS.
De drij dagen van het veertig uren go-
bed zijn troostelijke dagen geweest voor
de godvruchtige zielen en ook met voel
luister gevierd geweest. Dagelijks werd
het H. Sacrameut ter aanbidding uitge
steld van 's morgens 5 uren onder het
luiden der klok tot na het Lof, een over
ouds gebruik. Gansch den dag zag men
tor kerk gedurig-aanbidders om 11 uren
kwam het St-Marteusgesticht, om 11 1/2
uren de Eerw. Paters Jesuïteu met hunne
leerliugon, hetgeen zeer stichtend was
's namiddags was het de beurt der wees-
en ouderlingengestichten, in een woord,
't was eene processie naar onze St-Mar-
tiuuskerk. Het prachtige koor was aller
rijkst versierd; 't was tot ieders voldoe
ning, want uit aller monden hoorde men
des zondags 's morgens Alen zou van
lust naar de kerk gaan.
Zondag 3 Maart. De diensten naar
gewoonte.
Maandag 4 Maart. H. Casitnirus
(1483). De kristeue die wilt dat God in
zijne ziel woont, moet alle ijdelhodeu dei-
wereld daaruit bannen.
Dijnsdag 5 Maart. II. Andriauus
eu H, Eubulus, martelaar (309). Te ver
geefs nemen wij deu titel van kristeue en
discipel van Jesus aan, indien wij naar
zijn voorbeeld niet gewillig ons kruis dra
gen.
Woensdag 0 Meert. H. Coleta.
Plechtige feestdag in do kapel van den
H. Geest. Om 8 uren plechtige JVlis: om
4 uren Lof en Sermoen,