Medeburgers
Katholieken
Pol en Stant.
HAL.
Eendracht maakt macht
Bij de roode schavuiten.
i Zinneloosheid
Schijnheiligheid.
Landbouwleergang ten huize-
Liberale lof.
BAVEGEM. Monstermeeting.
Wat meer is, is er weelde op den bui
ten? dan blijft do buitenmensch thuis.
In 't tegenovergestelde geval zakken zij
af naar de stedeu en doen alzoo eene
doodende mededinging aan de werklieden
der fabrieken. Zij bieden hunne arbeids
kracht voor 'nen spotprijs aan en ein
delijk, door ellende, kommer en gebrek
uitgeput, vallen zij in de handen der
ongeluksgceitende socialisten.
Hopen wij dat de schrijver van Klokke
Roeland onze beweegredens zal beant
woorden. Wij beoogcu alleenlijk licht in
de zaak opdat boer en werkman die vraag
met bevoegdheid zou kunnen beoordeelen.
In ons nummer van woensdag jl. schre
ven wij
De kiezingen voor de vernieuwing
der gemeenteraden zullen in November
aanst. plaats grijpen en dus slechts nog
7 maanden scheiden ons van den dag op
den welken, op menige plaats en hier
vooral in ouze stad, eenen gewichtigen
veldslag tusschen de verschillige par-
tycn zal plaatshebben.
Wij zeggen vooral in onze stad, om-
dat alles ons aanwijst dat wijkat ho
rn Heken, hier zullen te strijden hebben te-
gen de vereenigde krachten der libera-
len, socialisten en lieden behangen met
hoogmoed en wraakzucht.
Op 't zelfde oogenblik wellicht dat wij
deze regelen schreven, ontving Vooruit
van Gent, de volgende mededeeling uit
onze stad en die de bevestiging is van
't gene wij zeggen betrekkelijk 't verbond
tusschen fiberalen, socialisten en de man
nen van Cbipka.
Medeburgers Katholieken Over
weegt..... Wij schrijven letterlijk uit
Vooruit over
<c A-A.L8T. Al te gelijk.
Vrienden er is tegenwoordig niet veel
nieuws in onze stad, maar het zal wel-
dra weêr drukker gaau worden.
YVnl ik weel «lal it* «lat
°.lle demokralisell© pnr-
tijen te samen zullen «tri j-
«len onder een program
van Htoffelijke hervor-
mingenvoordegemeente
111 de iinnsltinndegemcen-
o tekie/ingen. Geen© «Ier
partijen kan hier alleen
lukken.
De wensch van 't volk is hier Weg
met het gemeentebestuur.
Medeburgers 1 Katholieken 1 De aap is
dus eindelijk uit do mouw gekomen
Dit verbond tusschen liberalen, socia
listen en zoogezegde cbristene demokra-
ten bestaat niet van gister of cergister;
neen, het bestaat van lang vóór de
kamerkieziugen van verleden jaar.
Menigwerf hebben wij in Denderbode
dat verbond aangeklaagd, en ook telken
male sprongen de Volksfoppers als beze
tenen op om het te logenstraffen.
Eu nochtans onze inlichtingen waren
aan zuivere bron geput.
En waarom telkenmale die hevigheid,
die woede der Volksfoppers
Omdat niets zoo zeer kwetst dan de
waarheid, die men zoekt geheim te hou
den I
Geene der partijen kan hier alleen
lukken schrijft Vooruit, cu wij ant
woorden
Al onze vijanden te zamen verbonden
zullen ni«»t lukken, alle hunne krachten
zullen machteleos blijven indien ons ka
tholieke leger eensgezind en moedig ten
strijde trekt.
Medeburgers I Katholieken groot en
klein, herinneren wij het ons gedurig
Nu,wanneer wij die vaderlandsche spreuk
in eere houden en beoefenen dan zullen
de verbondene machten der hel tegen
ons niets vermogen en is onze zegepraal
verzekerd 1
Lc Courrier de Bruxellcê drukt de hoop
uit dat die nieuwstijding van Vooruit zal
gelogenstraft worden.
Indien onze Brusselsche confrater, goed
ingelicht ware over't gene wij hier da
gelijks zien gebeuren; ja, wist hij, gelijk
wij, dat de held van Cbipka met niemand
anders verkeert dan met progressisten en
socialisten dat hij gedurig en overal in
hunne gezelschap is dat hij met hen
zei Is tot laat in den avond geneimo ver
gaderingen houdt waar er tegen dc ka
tholieke partij wordt samengezworen,
indien Lc Courrier dat alles wist dan zou
hij die hoop niet hebben uitgedrukt.
eenen zieke droeg, heeft het volgende
geval ontmoet. Een wever, socialist, wilde
den koster de bel uit de hand rukken,
zeggende dat hij de policic ging roepen.
Voorbijgangers grepen den werkman
vast. Er ontstond eene botsing. Een jong
meisje sloeg den wever in het gezicht
deze sloeg terug en nam de vlucht.
Alsdan kou de Pastoor zijnen weg
voortzetten.
Kan men duidelijker bewijzen hebbeu
van de onverdraagzaamheid der socia- ij
listen
Dit breugt mij onwilkeurig e<
te binnen dat ik in Denderbode
woord
s heb
gelezen en die het gevoelen vertolkte vau
eenen Roelander katholiek, liberaal
en socialist zijn maar een naam
Die zulks beweren kan is reeds bij de
rooden ingelijfd maar indien alle gevoel
bij hem nog niet is uitgedoofd, vragen
wij hem wat hij van het gedrag der socia
listen van Roubaix denkt.
Al de ceremoniën van onzen godsdienst
worden door do socialisten bespot, Zij
apen de eerste Communie na, en dit doen
zij, volgens Vooruit, oui hulde te bren
gen aan die ouders en die kinders die
moedig genoeg zijn om aau de godsdien
stige dwaasheden der Roomsche Kerk to
verzaken en een openbaar bewijs te geven
dat zij vrijdenkers zijn.
Werklieden opgepast, geene commu
nards geloofd, want dezo zijn er alleen
op uit u te bedriegen en te verschalken.
Wij zyn tegen don godsdienst niet,
schrijlt - Vooruit dikwijls om de bui-
tcnmenschcn te bedriegen. Voor ons is
hij ieders persoonlijke zaak 1
Welke laffe leugen Dagelijks toonen
zij door hunne handelwijze het tegenover
gestelde. De godsdienst is hunnen groot
sten vijand en met alle middels willen zij
hem afbreken.
Tc Roubaix zijn de socialisten moester
op 't stadhuis en een oud-gazetleurder
Carrette is er burgemeester. Welnu de
socialistische gemeenteraad heelt een be
sluit genomen, waarbij het de priesters
verboden wordt in priestcrklecdij met
lantaarn en bel.de zieken dc HH. Rechten
te gaan dragen.
Die verordening van burgemeester
Carrette wordt door een goddeloos Bel
gisch blad als belachelijk aanzien.
Ziehier wat volgens Het Vlaamsche
Volk n is voorgevallen
De E. H. Pastoor van St. Joseph
te Roubaix, die het Sacrament naar
Pol zijn klaverstuk met lust en
voldoening aanschouwende, ziet
Stant op hem afkomen.
Stant.
Hewel, Pol, ze
schieten op als
wolvenbrood
met dienen
V malschen re
gen, niet waar?
Pol. Ja
Stant,ze groei
en dat 't een plezier is, en alzoo nog
veertien dagen een weèr, en we zitten er
aan I
Stant. Maar heeft het wederom al
niet te veel geregend, Pol
Pol. Ja en neen, Stantvoor ges en
klavers en ook voor 't graan heeft het
goed weèr gemaakt, maar voor d'auder
reste zijn we veel beter meê droogte en
zonue.
Stant. Voor de patotters, Pol
Pol. Ja, Stant, voor de patotters,
haver, vlas en al dat nog moet gezaaid
worden.
Stant. Ja, Pol, 'k geloof dat 't daar
voor hoogen tijd wordt en dat 't laud nat
genoeg ligt.
Pol. Zoo is 't, Stant en wat wij
bijzonderlijk kunnen missen, dat zijn die
slagvlagen gelijk we er woensdag achter
noen eene gehad hebben.
Stant. Doet dat veel kwaad, Pol
Pol. Veel kwaad cu geen goed,
Stant 't land dat bewerkt is, wordt er
door verslegen en verpletst en waar dat
de vruchten gezaaid of geplant ziin, daar
valt dan niets meer aan te doen, eu
dat belooft weinig voor 't uitschieten en
't opgroei ën.
Stant. Heeft dat hier ook alzoo
gedonderd woensdag achternoen, Pol
Pol. Jaat, Stant, 't heeft hier een
wreed weêr geweest, maar z'hobben er in
de walen toch nog anders van gehad. o- -j
Stant. - Zijn d'er daar geen malheu- ?a u 1 helpeU en .bi4tMtaan.eQ
reu gebeurd, Pol j daarenboven nog zeggen wij dat wie hier
bonheur trachten te zoeken in de
lutie 1
Stant - En wie zouden er de slecht
ste meê zijn. Pol
Pol. Wel, Stant, den armen boer
en de werkman, eu den braven burger
daarbij 1
Stant. Zoo is 't, Pol maar zijn de
meuscben hier nu toch zoo ongelukkig op
den buiten, Pol
Pol. Hewel, Stant, gisteren avond
waren we daarover aan 't raisonneeren
onder ons gevieren, a propos, van 't geen
daar stond in een vodde van een gazet van
Aalst, die hier in gbeel den environ nie
meèr gelezen en wordt en waarvan de
menschen hier zeggen dat de opsteller
ne veel grooteren socialist is als Hankzee!
van Gent.
Stant. En wat stond daar in, Pol
Pol. Dat on kan ik u zoo juist nie
zeggen, Stantmaar de zin was toch den
dezen dat er op den boer van z'leven nog
zulke erremoei en miserie uog nie ge
weest en was gelijk nu eu dat de men
schen er gedurig kreveren eu sterven van
elleude
Stant. Maar, Pol, hoe is 't toch
Gods mogelijk
Pol. Ja, Slant, hoe is 't toch Gods
mogelijk En weet te gij, Stant, wat dat
daar d oorzaak van is, volgens die heilige
en menschlievende artisten
Stant. Spreekt, Pol, spreekt.
Pol. Hewel, d'oorzaak is dat ons
priesters te veel meedoen meê de rijke
menschen en dat ons priesters geen goeiê
priesters nie meer en ziju en daareubo
ven uog dat er bijna geen eenen rijken
mcnsch meer en is die uog deugt
Stant. WelHcere Domiuus 1 Pol
Waar gaal dat naartoe
Pol. Wel, 'k heb 't u al gezoid,
Slant dat gaat naar 't auarchismus,
naar 't sociafismus, naar 't moorden en
naar 't branden 1
Stant. Maar, Pol, zeg ne keer wat
hebt gij onder u gevieren alzoo gezegd
van d'erremoei op den buiten
Pol. Hewel, Stant, we hebben daar
van gezeid dat den boer inderdaad moet
krabbelen om rond te geraken, bijzonder
lijk 't. pachtboerkeu dat in 't kweekeu van
zijn kindereu is, omdat alles zoo goedkoop
is en dat de monsch weinig geld kan
maken maar van nen anderen kant,
zijn we tot dit besluit gekomen dat een
pachtboerken het ten allen tijde kwaad
gehad beeft in 't kweeken vau ziju kinde
reu, en dat bet leven vau de buitenmen-
scheu in 't algemeen veel raoeiëlijker eu
pijnlijker is geweest in vroegere tijdon
dan nu 1
Stant. Dat helt ik ook uog hooren
zeggen, Pol.
Pol. Ja, Stant, dat is zoo maar
om «lat goed te weten, moet gij luisteren
niet naar den eenen of den andereu uit-
geschudden of jongen waaghals die op
niet uit en is dau op kwalsteren, drinken
en scheuken, maar gij moet het vragen
aan nen beredenden mensch van jaren,
en die mensch zal u zeggen dat, in zijne
jonge jaren, men veel meer werkte dan
nu op den buiten, dat men met minderen
kost konlent was, dat men veel min won,
en dat men ook veel min verteerde.
ant. Dat geloof ik, Pol, maar
het lot van den bocrenmensch moet toch
verbeterd worden
Pol. Jaat, Stant en al ons over
heden zeggen dat met ons maar wij
zeggen dat men niets moet overdrijven
om 't jong volk bijzonderlijk optemaken
de geest van revolutie en opstand zit er
genoeg in, dat ondervinden d'ouders best;
eu wij zeggen daarbij dat wij met ons
overlieden moeten voreenigd blijven om
revo- Landbouw-comice Heraele. -
OF
In 7 Land van Aalst, van zondag 11.
lezen wij
Geen sclicui-in^Geei
kl;«8t*©ii8t i-ijtl J
Bij 't lezen, vroegen wij ons af
Bezit de schrijver dezer uitroepingen
wel zijne vijl' zinnen of wordt de schijn
heiligheid tot in het uiterste gedreven
En die vraag is zeer natuurlijk. Immers
sedert twee volle jaren, legt t Land er
zich op toe om de katholieke partij te
verscheuren tot groot voordeel barer doo-
delijke vijanden, de liberalen en socia
listen
En dit blad durft nu uitroepen Gee
ne verectieuring J...
Zinneloosheid of schijnheiligheid....
Pol. Jaat, Stant, den donder heeft
daar een schrikkelijke rollc gespeeld hij
heeft daar 't werk van de socialisten bo-
gonnen, meê moorden en branden I
Stant. Ho, ho 1 Pol
Pol. Ja, Stant, veel huizen zijn door
den bliksem vernield en te Tubize onder
anderen, zei kozzen Tist mij gisteren
avond, was er nen peerdeknecht bezig
meê labeuren meê een koppel strabbante
peerden en poef 1 De tweo sterke ruins
worden omver geslegen en mors dood op
den slag
Stant. Wreed, Pol, wreed I En hoe
was 't met den peerdeknecht
Pol. Die was er van af met den
schrik, Stant maar de twee erme bees
ten waren mortibus
Stant. Ha, dien donder, dien don
der 1 Wat is onzen lieven Heer toch
machtig en wat al middelen heeft hij
toch in handen om ons te doen schrikken
eu beven I
Pol. Waar, man, waar 1 En niette
min gaat dat geuzengespuis en dien socia
listenboel toch maar altijd voort met den
spot te drijven meê ons Heer en meê al
wat er is F
Stant. Maar daar hebben toch ten
allen tijde zulke miserabelen te vinden
geweest, Pol
Pol. Jaat, Stantmaar den dag van
vandaag gaat het te ver over zijn hout
dat helsch gespuis nestelt al lang in
de groote steden, waar dat volksken stinkt
van bederfmaar peinzen, Stant, dat
ze dat nu ook willen inbrengen op den
buiten en ons hier zouden willen doen
lachen meê ons Religie c-n ons priesters 1
Stant. Ja, Pol, ze werken overal
als duivels I
Pol. Ja, Stant, maar zo en ziju toch
nog niet waar dat ze komen willen wij
kennen huuno fijne trokken wat ze
willen ons opmaken tegen pastoor en
burgemeester, tegen de rijke ineuscbcn,
tegen al wat dat gezag heeft en braaf is,
altijd onder den schiju vau ons 't helpen
en t ondersteunen maar we kennen dat
voosken 1 Als die rekels hier alles kop
over gat zouden gezet hebben en ons
zouden gebracht hebben in d'onrust, in
do stoornis en d'ellende, dau zouden ze
ons vierkant uitlachen en hun eigen
serieus wil braaf zijn, zorgeu eu werken,
toch uog vau honger niet en zal sterven,
gelijk die groote volksvrienden van Aalst
of liever volksverleiders het durven uit-
kraaien
Stant. Nu verstaa'k u. Polen ik
geloof dat gij den nagel op den kop slaat.
Pol. Spreekt er maar van aan wie
gij wilt hier op ons prochie, als 't nen ge-
zetten en nen treffelijken mensch is, en
potten mijn gotten en Pie mijn
hij zal hij klappen gelijk ik 1
Stant. "Ja, ja, Pol, alzoo is 't, man
eu 't euis hij nie genoeg meê altijd maar
te klagen en op te maken eu optehitsen
gelijk die schijnheilige zakkloppers doen
maar alla, Pol, 't heeft nu Paschen ge
weest, ze zullen misschien een rechtzin
nige biecht gesproken hebben, en wie
weet Onze lieven Heer is oneindig
bermhertig en zij die zoo dikwijls nen
oproep doen tot zijne Almacht cu zijne
Rechtveerdigheid, zo zullen misschien
door zijn gratie gebracht geweest ziju om
toch eindelijk die Almacht eu die Recht
veerdigheid te leeren vreezen cu toch
eens rechtzinnig mea culpa te doen 1
Pol. Ja, Stant, dat waar wel want
we moeten toch aan iedereen goed wen-
scheu, en een rechtzinnige biecht zou
wel deugd doen aan menschen die toch
zooveel kwaad gedaan hebben I
Stant. Laat ons hopen, Pol, en tot
de naaste week.
Pol. Ja, Stant, en brengt goed weêr
meê, als ge komt I
Stant. 'K zal er voor zorgen, Pol,
salut 1
Pol. Den vriendelijken en den her
telijken goeiën dag, Stant 1
FOSFATEN. - Onder de voe
dende elementen tot den groei der plan
ten vervullen de fosfaten eene gewichtige
rol fosfoorzzuur bevindt zich in alh
planten.
Deze meststof oefent niet alleenlijk
hare werking uit op do hoeveelheid, maar
bijzonderlijk op de hoedanigheid der
vruchten, het geeft strafte en klockte
aan de halmgewassenimmers als graan
gewassen vroegtijdig vallen, mag men
de oorzaak aan gebrek aan fosfoomiur
toeschrijven. Fosfoorzuur draagt ook veel
bij tot het vormen van het zetmeel in
aardappels en graan en het suiker in de
beeteu. Voorde klavers en du weiden is
het insgelijks eene zeergeschikte mest
stof, de vruchten zijn voedzamer en kloe-
k'er eu zoo kunnen de prodne... n der
koeien van betere hoedanigheid zijn.
Aangezien onze gronden arm zijn aan
fosfoorzuur zooals voorgaande scheikun
dige ontledigen en menigvuldige proef
nemingen ons getoond hebben, zoo vindt
men in het boekDe Landbouw vruchten
een treffend voorbeeld van een proef in
potten met de witte mostaardplant.
I. Volledig vette 100.
II. Zonder fosfoorzuur 57.
IH. stikstof 65.
Zoo men hier uit dion uitslag ziet is
het hoogst noodzakelijk onze gronden met
fosfoorzuur te bemestenjzijne afwezigheid
in de bemesting vermindert de opbrengst
43 p. h.
Het stalmest en de beir, die de land
bouwer op zijne hoeve heeft,bevatten ook
zeer weinig fosfoorzuur meuigvuldigc
proeven hebben ous reeds daarvau over
tuigd zoo vindt men nog een voorbeeld
in het verslag der proefnemingen van
het cornice Horzele van 1S95, van een
proefnemer die op een afzonderlijk per
ceel 1 kilogisuperphosphaat per roede
had gevoegd bij goeden beir. Het vlas had
eene zeor schoone kleur en was volgens
deskundigen 50 ceutieinen meer weerd
op deu struik per roede, dan vlas geteeld
in gewone omstandigheden. Zoodus nog
maals een klaar bewijs dat de beir eu de
grond arm zijn aau fosfoorzuur die bij
zonderlijk onze aandacht verdient aange
zien het eene zoo goedkoope meststof is
zij kost 3 maal minder dau de stikstof
ook nog dat de opbrengst altijd genoeg
geregeld is naar het planten voedsel dat
de grond minst van bevat en dat men
met eene kleine uitgaaf bijna de helft der
opbrengst kan vermeerderen zooals de
eerste proef ons bewijst.
Deze meststof kan men in don handel
zich aanschaffen onder verscheidene vor
men dc twee meest gebruikte ziju de
snperphosphaten eu ijzer of Thomasslak
ken.
De superphosphaten komen voort van
beenderen die veel fosfoorzuur bevatten j
verbonden met kalkook nog op som-
mige plaatsen (1) vindt men in den grond
eene soort van rood bruin zand dat j
voel fosfoorzuur verboudeu met kalk be-
vat. Nu dat dit fosfoorzuur iu die j
beenderen en zand iu water niet oplos- i
baar en is, heeft men die meststoffen met
zwavelzuur behandeld. Daardoor wordt k t ----------
het oplosbaar in water en kan spoediger i -j' door, heden die de gezwoorne
door do plant benuttigd worden Die vette I 7JaD;len,zlJu der ware priesters, door lie-
beeft het voorkomen van zwart of bruin- 3 die de,waro pnesters verachten, ver
achtig poeder en heeft eenou eigenaardi- 3 \o13en? beleedlgen en versmadenMet
gen reuk eu is droog als zij wel verzorgd 10 hedon gaat de merteIeer dagelijks om
of bereid is. 3 En waarom worden al de ware priesters
De gemiddelde inhoud der suporphos- f door de liberalen veracht, vervolgd, be
phaten is vau 12 tot 15 ten honderd deza le°digd en versmaad
vette wordt per eenheid fosfoorzuur ver- ij Omdat zij met de liberalen niet meê
kocht en kost heden 0,36 centiemen per doen.
Geen kl;iseein*t i-ijd En
't Land hitst gedurig op den werkman
tegen den patroon, den minderen man
tegen de burgerij, den pachter tegen den
eigenaar I
Nu, omdat 't Land niet loochenen zou,
willen wij hier letterlijk overschrijven
wat in zijne 3,u kolom, te lezen staat
Fr zijn brave i-ijlt© men-
schen, maar 't ie de uit-
zondering S
En die schrijvelaar durft uitroepen
Geen klasaeust rijd
Waaraan moet men die ongerijmdheid
toeschrijven
Aan schijnheiligheid Aan zinne
loosheid Spreekt, geachte lezers
7 Woord knlliolielc, bewarende
>i katholieke partij it* veracht ge-
worden bij 't volk zoo schrijft 7 Land
van Aelst.
«Van k ris ten e alleen mag er uog
spraak zijn 1
Do R. K. Godsdienst wordt dus op
Chipka in 't proudelkot, bij 't oud ijzer
geworpen ou Hij wordt vervangen door
den zoogezegden kristenen eeredienst
gelijk bij de protestanten.
Ziedaar de religie van de nieuwe we
reld I...
Ileere, vergeef het aan de mannen van
Chipka, want ze weten niet wat ze doen
La Flandre Libérale
een godsdiensthatend blad,
vlecht kronen eu kranzen
voor merteleer Daens.
M. Daens, schrijft dat
blad, geniet eene populariteit zonder
wcêrga. Hij wordt bemind, hij wordt
vereerd als een heilige.
Als een heiligen... met wassenteenen
zegt men te Aalst.
Maar door wie wordt onze merteleer
bemind en vereerd als een heilige?
Door godverloochenaars, godsdienst
haters, liberalen, socialisteu en anar
Morgen Zondag 21 April,
gaat priester Daens te Hal
oenc voordracht houden, of
liever, hij gaat er het vuur van twist en
tweedracht onder dc katholieken aan
stoken.
Wat droevigen rol speelt dien gezalfden
des Heeren wiens zending het is aan de
menschen den vrede te verkonden en de
eendracht te bewaren onder de R. Katho
lieken.
O hoogmoed I O wraakzucht I hoe kunt
gij, zelfs een priester, tot zulke be-
treurlijke daden doen dalen 1
eenheid. Superphosphaten mogen als
boven-bcmestiug niet gebruikt worden,
als het kan zijn op graangewassen is zij
best voor den winter ingeploegd nochtans
vroeg in het voorjaar gebruikt, geeft zij
ook zeer goede uitslagen. Voor de zomer
vruchten werkt men het altijd goed in
met de ploeg of de egge voor verlies
naar den ondergrond moet men niet
vreezen.
De ijzerslakken komen voort uit do
ijzersmelterijen het is eene droge, zware,
fijn gemalen stoffe en bevatten ongeveer
17 t. h. fosfoorzuur vau 36 tot 45 p. h.
kalk en van 5 tot 8 magnesia.
De inhoud van kalk is gedeeltelijk de
oorzaak van hunnen goedou uitslag op
zure meerschon men mag ze nooit met
stalmest mengen, omdat de kalk den
ammoniak der stalmest zou doen ver
vliegen. Dc iizerslakken werken lang
duriger dan de superphosphaten hunne
werking duurt ten minsten drij jaar. Best
gebruikt men ze voor den winter en
ploegt ze goed in,
Op zure weiden is het eene uitmun
tende meststof, vele slechte planten ver
dwijnen en goede komen iu de plaats
zij worden hier ook best voor den winter
gebruikt,
Hoe fijner de slakken zijn, hoe beter
en hoe eerder zij werken. Do fijnheid
wordt bepaald door e#n zift van 0.17
millimeters die vette wordt verkocht op
voorwaarde van 50 a 75 t. h. fijnheid en
per eenheid fosfoorzuur, zij kost lieden
26 centiemen per eenheid.
Op weiden, klei- en leemgronden prijst
men aan het fijnste te gebruiken en in
zandgronden het andere.
Een deel van het fosfoorzuur der ijzer
slakken is oplosbaar in citroenzuren
ammoniak eu het andere in sterke zuren.
Gebruikt dus superphosphaten en ijzer
slakken 1...
Omdat onze gronden er groot gebrek
aan lijden
Omdat h*t stalmest en de beir er weinig
van inhouden
Omdat het zoo gunstig werkt op dc
boedauighetd der vruchten zooals
strafte aan de graangewassen,kloekte en
voedzaamheid aan voedergewassen
Omdat het zulke goedkoope meststof is
koopt zo altijd aan onder waarborg van
zuiverheiden per eenheid fosfoorzuur;
koopt te zamou en laat nooit na, ze te
doen ontleden.
En de merteleer Daens doet met dc
liberalen en socialisten openlijk meê en
daarom wordt hij, door hen bemind en is
hij in hunne oogen, een heiligedus
een liberale heiligeWacht nog wat en
't beeld van dea liberalen heiligen mer
teleer Daens zal weldra in de koten der
francmagons nevens 't beeld vau Lucifer
staan te prijken
Dc Gazet van Nijvel bemerkt heel te
recht
Welke priester zou den onwelrie-
kenden wierook, hem door 'torgaan
van den haatdragendeu sectaris Lau-
rent toegezwaaid, aanveerden. Er ziju
loftuitingen die een ware katholiek
nooit aannemen mag. 't Zijn deze der
vijanden van zijnen God en van xiju ge-
loof
Maar O hoogmoed O wraakzucht I...
Maandag 15 dezer, tweeden Paaschdag,
hadden wij 't geluk den merteleer van
Chipka in ouze gemeente Bavegem te zien
aanlanden.
Zooals naar gewoonte is een der meest
socialistisch gezinde personen, met lan
gen blauwen kiel en twee versleten schoe
nen aan de voeten naar Wettcren-statie
geloopcn, om den zeevereer, albelovcr,
bij zijne aankomst, den eersten handdruk
toe te slingeren.
Eene menigte Wcttcrschc socialisten
wachten met ongeduld de aankomst van
den Aalsterschen held af. Een lang
hoera !l klonk als een wild gebrul uit den
mond van al zijne vrienden, terwijl oor
verscheurende vloeken eu godslasterin
gen zich als bazuinklanken hoven dat
helsch lawijt lieten hooren. Dit laatste
gerucht echter, was veroorzaakt, door
eenige zijner verknochten, die ongeluk
kiglijk, inden voormiddag,wat te dikwijls
hun gewoon genevorglasje hadden omge
keerd. Op dit oogenblik bevonden zich
daar ook eenige deftige lieden, die, als
moedige katholieken, hunne stem verhie
ven uiet den kreet Weg met paster
Daens 11! En zoo ontstond er eene zekere
botsing tusschen deze laatsten en pater's
sleepdragers. Gelukkiglijk kon Dollken
door eenen behendigen sprong aan dit
rumoer ontsnappen en plaats nemen in
een rijtuig aan de zijde van zijnen boe
zem vriend van Bavegem.
Zoo kwam de "vermaarde zeevcreer om
4 ure van den namiddag in ons dorp aan
Hij was nog vergezeld van zijnen misluk
ten en diep bedroefden De Backer en van
zijueu lijfknecht of schoenpoetser Van
ochuiti-nbergh. Zijne plaatselijke vrien
den beantwoordden aan zijnen oproep
hieronder telde men bijna *1 de libera
len en socialisten van Bavegem, (waar
onder ceuigen, die soms door OTervloedic
werken cu draaien, hunnen paaschplicht
vergeten), en voor 't overige, allo do
Hardnekkigste godsdiensthaters der na
burige gemeenten. Allen stonden met
gapenden mond naar 't evangelie van den
ÏUBzosspos te wachten.
Bij zijne aankomst op Lel Watermolo-
ken is .ie merteleer door zijne Trienden
opperbest ontvangen en vrouw moleu-
draaaster schudde eerst krampachtig de
hand vau den aardigon St-Antoiiius° de
andere huichelaars volgden natuurlijk
t voorbeeld. J
i ^atedA?onche eene tafel vóór
de 3 a 400 personen aldaar vergaderd, de
kreet van leve paster Donche ontsnapt
aan 10 a lo monden en de komedie be
gint.
Mijne beste vrienden, zegt de raorte-
eer, wij zijn hier gekomen om onze be
lofte to vervullen die wij u röör de kiezin-
geujl. hebben gedaan maar nog voorna-
meiijk om uwe ondersteuning voortdu
rend af te bedelen. Nu, immers, heb ik
uwe hulp meer dan ooit noodig, ten einde
mijn medestrevers naar de Kamer te
sturen, die mij, in mijnen zoo verheven
hoogmoed zullen bijstaan, het verwezen
lijken mijnar dwaasheden zullen mogelijk
maken, en de hersenspan nog meer zullen
"7ffe»dier stijfkoppige behouders
zooals MM. Woeste en De Sa-leleer. Eens
op zijn paardje, vindt de held cr behagen
in den overvloed zijner gal tegen onze
achtbare volksvertegenwoordigers uit te
spuwen.
Eindelijk komt hij nog eens terug op
zijne onuitvoerbare hersenschimmen. Hij
zet zijuen gewonen rim ram nog wat moer
kracht bij, en zoo wascht hij zi«h, zooals
Pou'.ius Pilatus, nogmaals de handen aan
het watermolenwiel.
Belasting op margarine, op granen en
akties; regeling der pachten, klimmende
belasting, dat alles vraag ik voor u, vrien
den, maar men hoort mijne stem uiet in
de Kamer mijn roepen en schreeuwen
blij It zonder uitwerksel, zendt mij mede
helpers, die met mij zullen huilen, zooals
mijnen diep bedroefden broeder en vriend
De Backer hier (op deu neêr.slachtigen
De Backer wijzend) zoo zullen wij Woeste
en zijne kliek wel van het schotelken
weten te houden om ons zeiven eens lek
kertjes in te vetten. Nog geruimen tijd
tracht hij het aanhitsend vocht tegen
MMWoeste en De Sadeleer iu de herten
der nieuwsgierigen te storten. De distrikt-
commissarissen wierden ook aangevallen;
die ambtenaars zijn er niet noodig want
ze doen niets dan de brieven van 't hoo-
gere bestuur aau de gemeenten zonden
men zou iemand in hunne plaats kunnen
aanstellen die dat werkt verricht voor
2000 franks. Dat ware zoo iets voor den
nobelen vos.
Volgt daarna de beurt der geraeente-
kiezingen. Volgens Uilenspiegel, heeft
het geweten daar niets in te zien. De
bottik is ook al niet vergeten. Pie zou
niet content zijn. Men moet zijne verra
derlijke gazetten lezen, en kwam eens
de koster of do pastoorsmeid zulks te
verbieden men moet deze naar den weer
licht zenden.
Zoo gaat de dweeper in een adem voort
tot dat eindelijk, do ongelukkige De
Backer, door de stem van den Uilen
spiegel aangemoedigd, de plaats op het
tafelken inneemt om onze achtbare ver
tegenwoordigers en ons huidige gouver
nement door het slijk te sleuren.
De spreker verveelt een groot deel
zijner toeschouwers met een langdurig
geraas over Maasforten, Congo en alge
meen stemrecht op 21 jaar, in een woord
altijd het oude deuntje der socialisten.
MWoeste en diens gezellen vergelijkt hij
aan ezels, met lange ooren en stijve
koppen en drukt ten laatste de vurige
hoop uit, binnen vier jaar het gansche
kiekenkot eens te zien zuiveren. (1)
Na dezen hoop lasteringen tegen ons
achtbaar gouvernement uitgebracht te
hebben verlaat spreker het tafeltje en
Uileuspiegel verschijnt voor de tweede
maal op het tooncel. De loldaten waren
ongetwijfeld uit zijne hersenpan gespron
gen en die ook moest hij toch gelukkig
zeeveren. Hij die in de Kamer verklaarde
dat do ingelijfde jongelingen reeds genoeg
trekken met hunne 10 fr. beloofde hen
daar 15 fr. Een jonge soldaat, echter do
leugens niet meer kunnende slikken, riep
met daverende stem Gij weet cr niets
van want wij ontvangen reeds 20 fr. per
maand. Gelach 11
Onnoodig te spreken over het stuk
gespeeld door schoenpoetser Van Schui-
tenberg zoo het schijnt is deze nog wat
minder handig iu het uitkramen van
leugens en lasteringen voorzichtigheids
halve vergenoegde hij zich met eenige
donderende lasteringen der voorgaande
kluchtspelers te herhalen.
Wat de toeschouwers betreft, alles is
rustig afgeloopen \an hunnen kant. Dit-
maal moesten ze zich hijzonder goed dat
zij redelijke schepsels Gods waren, zoo
met waren er eenige der genoodigden met
slappe boenen van afgekomen en Pater's
tafelken om verre gevallen.
De vergadering gaat uiteen. Vrouw
molendraaister grijpt onzen zeeveraar
b'J den arm en zoo werd hij bij goed
geleide der hardnekkigste socialisten iu
het inolendraaistershuis gebracht waar
d-- zestien paascheiërs van Cics hem als
een wonderding worden voorgesteld.
Len inwoner van Bavegem
(1) t Is spijtig dat er daar niemand was
oni uit to leggen hoe zekere groote ezel
het aan boord heeft gelogd, om, door zijne
schuld, eenen jongeling te doen soldaat
worden.