Pol en Stant.
Misbruik van jenever.
LUTHER.
Klokke Roeland
Boekbeoordeeling.
ZONDAGRUST.Y"'5"™"85'0'
dikken BAL (pelote).
Pol de zeissen op de schouder en
't pijpken in den mond, trekt wel
gemoed naar zijn klaverstuk
Stant zit rustende op den kant van
den gracht.
Stant. Ha, Pol,
koin zet u wat nevens
mii wat zijt ge toch
gelukkig van zoo alle
dagen den frisscken
en weldoenden bui
tenlucht te mogen
inademen
Pol. Ja, Stant
man, 't is hier tegen
woordig aangenaam en plezant alles
spreekt hier van leven en geeft leven
Stant. Welk verschil toch. Pol, met
de stad 't Is waar, in den winter moet
ge dikwijls veel afzien op den buiten
maar in dees sejoen is 't open veld onbe
taalbaar En waar trekt ge naar toe,
Pol, met dien wroeden safel op uw schou
ders
Por.. Klavers maaien, Stant, of lie
ver klavcrkes, want ze zijn nog wat klein,
maar toch zoo malsch en zoo frisch dat
men er zou in bijten
Stant. Maar, Pol, ia dat niet scha
delijk van die klavcrkes aftcmaaièn als
ze nog zoo klein zijn
Pol. Jaat, Stantze groeiën bij
den minuutmaar daar zijn twee redens
waarom dat we er ons toch al op schie-
ten ten eersten, vroeg af, is vroeg
geschoten en ten tweeden, loof en bet-
teraven zijn op, en ons beestjes staan te
borrelen op stal, en er moet daar toch
iets mcê gedaan worden
Stant. Alia, Pol, g'hcbt gelijk
trekt ze maar af, eer 't acht dagen voorder
is, zit ge toch in de volle snee
Pol. Dat hoop ik ook, Stantmaar
't is toch sedert eenige dagen abomina
bel droog en mager wéér, daarbij kou
nachten en bijgevolg kleine vooruitgang
Stant. Ja, Pol maar de wind
draait stillekens aan naar den zuiden en
van daar komen do goeie nachten en
't vruchtbaar weèr.
Pol. Wie zou dat zeggen, Stant, dat
nen steeman daar zoo wijs zou over spre
ken Oeenen hoer van do woreld en kan
't beter zeggen
Stant. - Maar Pol, gij zelve, g'hebt
gij mij al veel geleerd van den buiten en
'k mag toch wel nen keer een woordeken
lof hooren van u l
Pol. Ha, Stant gij en hebt niet te
klagen 'k behandel u altijd als nen
foeiün vriend, maar ook altijd op zijn
oorsch, 't is te zeggen, recht uit en
zonder doekskens aan
Stant. Hewel, Pol, dat is waar
maar rt is die handelwijze die do beste is
ja, rechtuit en zonder doekskens aan
maar ongelukkiglijk leeren ze de men-
schen tegenwoordig anders op't is
tegenwoordig slim té zijn en die best kan
gebaren en den schijnheiligen spelen, dio
brengt het verst
Pol. Waar zijn, Stant, waar zijn
Want zio nen keer naar den fameuzeu
merteleor nu dat we zijn toereu ken
nen, wie zou dat ooit gopeisd hebben,
dat al die beloften en al die grrroote
woorden Tan rechten en verlossing van
't volk, en bijzonderlijk die vuile historie
van 't wijf, wie zou dat ooit gepeisd heb
ben, Slant, dat dat allemaal schijnhei
ligheid en bedrog was
Stant. 't Is alzoo, Pol maar die
mannen hebbeu al do menschen leeren
valseh zijn 'k heb hem zoo dikwijl*
hooren zeggen en 't heeft zoo dikwijls in
hunne leugengazetten gestaan, dat de
menschen moesten beloven van voor de
goeie en de katholieke partij te kiezen,
maar dat ze moesten anders doen als ze
in 't biechtstoeleken stonden dat ze
daar moesten stemmen tegen hunnen
pastoor en tegen 't katholicismus, voor
de redders van 't volk, of liever voor
d' uitbuiters en de bedriegers vau boei
en werkman
Pol. Ja, Stant, daar en is geen
valschheid en geen schelmerij in de we
reld, die door die mannen niet begaan
en is, om toch tot hunnen hut te geraken
en hunnen hoogmoed en andere lage
driften to voldoen.
Stant. - Och erme, Pol, dat is nu
gekend van iedc?reen maar is 't waar
dan dat de merteleer naar Komen ge
roepen is
I'ol. Emmaar zwijg mij daar af,
Stant gisteren achternoen kwam ik
kozzen Tist tegen en daar en is toch niet
in den wereld dat kozzen Tist niet en
weet, en hij vertelde hij mij dat daar ook,
dat de merteleer naar Rome geroepen is
maar hij heeft mij daar nu nog al ander
histories van verteld, Stant.
Stant. Ja, Pol, geef nen keer af,
als 't u belieft want daar en is daar
geenen end aan aan al de vieze kuren die
die fameuze kerel uitsteekt.
Pol. Wel, kozzen Tist, heeft mij
gezeid dat de merteleer nu zooveel pre
tentie en hoogmoed in zijnen bol krijgt,
dat het nu nie meer genoeg en is van hier
in ons Arrondissement zijneu zeever en
erremen raas rond te dragen en uit to
strooien, maar dat de kerel nu simpelijk
geheel ons land en g'heel de wereld rond
zijn viugerken wilt doen draaiëu
Stant. Ho bo, Polzou de man
nog op weg niet zijn naar Ghecl
Pol. Dat is een liefdevolle vraag,
die ge daar doet, Stant want is rt van
zaken dat de man wel weet wat hij uit
steekt en te wege brengt, 'k en zou niet
geern met zijn paksken ten oordeele
gaan.
Stant. En ik verduiveld ook niet.
Pol
Pol. Ja de groote Jan gaat nu naar
Brussel, naar Hal, naar Antwerpen en
t land door 't volk opmaken en de revo
lutie prediken
Stant. Brr.... Brr..., Pol, Pol j
maar durft die kerel dau alles
Pol. Alles, Stautmijnen kozzen
Tist heeft mij gezeid dat er nog nooit op
de wereld zulken stouten, koppigen en
lioogmoedigeu meusch verschenen en
was.
Stant. 't Doet, 't doet, Polhij en
is hij toch zoo stout eu zoo koppig en zoo
hoovaardig niet als Luther was, dien
ongelukkige» monnik, die ook de revolu
tie preekte aan 't volk en die toch zoo
ellendig gestorven is
Pol. Hewel, Stant, sprekende van
Luther weet gij dat de merteleer daar
een groot raau van maakt Weet gij dat
bij daar van zegt dat dat nen man was op
d'hoogte van zijnen tijd en die schrikke
lijk veel goed gedaan heeft, maar dat hij
te ver is gegaan
Stant. Wel, heilige Sinte Pieter
Pol jongen, dat en is toch zeker geen
waar
Pol. Of 't waar is, Stant Maar
weet de merteleer waar hij zelve zal uit
komen met zulke gedachteu en zulke
leerstelsels
Stant. Ha, Pol, Pol, laat ons voor
den sukkeleer lezen en bidden ha
't waar toch zoo wreed voor nen priester,
hij mag nog zijn wie hij wilt, tegen de
Heilige Kerk opstaan, zijn geloof verlie
zen, en.... en... voor altijd misschien in
d' eeuwigheid
Pol. O'hebt gelijk, Stant, dat ge
't niet uitspreekt, want 't is te wreed,
't is te schrikkelijk 1 1
Stant. Maar, Pol, g'hebt daar ge
zegd, dat de merteleer naar Hoornen
geroepen is waarvoor zou dat zijn Pol
Pol. Ah, Stant, daar en kan ik u
niet op antwoorden, man maar volgens
't gedacht van kozzen Tist, zou hij daar
toch wel opzijnkneukelonkunnen krijgen!
Stant. Hewel, Pol, dat ze te Romen
wisten wat dat die vont hier uitsteekt,
wat kwaad dat die verderfelijke volks-
foppers hier al gedaan hebben en nog
willen doen, 'k geloof, Pol, dat er de
bandon zouden afspringen
Pol. 'k Geloof 't ook, StaDtmaar
alia, laat ons wachten en zwijgen en
daarentusschen veel lezen en bidden voor
de bekeering van de zondaars
Stant. Wel gepeisd, wel gesproken,
Polja, laat ons nu toch veel lezen en
bidden, nu bijzonderlijk met de schoone
maand van Mei en met die schoone in
stelling van 't genootschap van de heilige
Familie 1
Pol. Ja, Stant, dat is een schoon
dingen en hier bij ons zijn alle men
ichen daaronder, en wordt erdagelyk;
voor gebeden in d'huisgezinnen.
Stant. Hewel, Pol, 't pakt in AaUt
ook gheol goed met duizenden en dui
zenden zijn er reeds ingeschreven en
worden er dagelijks nog ingeschreven
en verleden zundag onder 't lof voor de
algemeene opdracht, was ons groote St
Mertenskerk te klein I
Pol. Alla, Stant, dat hoor ik geern;
laat ons daar veel goed van verwachten
ja, dat elkeen het heilig huisgezin van
Nazareth vereere eu aanroepe dat
elkeen zich herinnere de deugden die
daar geoefend wierden dat elkeen zich
toelegge om zijn leven to schikken naar
dat der heilige huisgonooten van Naza
reth eu wat zegen, wat geluk eu wat
voorspoed zullen we overal in d'huishou-
deas niet zien ontstaan I
Stant. Ja, Pol, 'tware een alge
meene benediktie, de wereld door
Pol. Alla, Stant, meê hoop en
moed vooruit(loet uw beste te Aalst,
we zullen daarentusschen hier ook niet
slapen
Stant. Als 't God belieft, Pol en
mochte onze heilige Vader de Paus toch
wel ingelicht zijn aangaande de merteleer
en aan dien verdwaalden geest toch veel
licht en hulpe schenken voor zijn geluk
en zijne zaligheid
Pol. Dat wensch ik ook, Stant en
tot binnen acht dagen
Stant. Ja, Polen in alle eerlijk
heid en deftigheid den hertelijken en den
vriendelijken goeiën dag
Hij lieeft «een
oordjes «lk heb
geen (jeld. Er eijn zoo veel
armen onder onze werkliê
n d'il ik altijd mijn geld op
voorhand kwijt ben, B zegde
onze merteleer, zondag 11. te
Borgerhout.
Zoo, zoo merteleer, ge geeft al uw geld
aan den arme. In alle geval 't is toch te
Aalst niet.
Gij hebt geen geld, zegt gij... maar;
Is het waar dat gij zaterdag lest, te
Brussel, zoo ferm aan 't dineeren zijt ge
weest in de restauratie van den Café
mctropole en dit in gezelschap van één
l'ranschman en van L. D., den vloeker op
.le Brusselsche meeting, een persoon die
door 't gerecht een zeer aardig brevet
komt tc ontvangen
Is het waar dat gij daar te samen
menige flesch lijn druivensap hebt ge
kraakt
Is het waar dat den fijnsten Cham
pagnewijn in karaffen werd bediend eu
gewone bierglazen gebruikt om geen
opzien te verwekken
Is het waar dat gij lekkere en geurige
Ilavanasigaren van Ir. 1,50 hebt gerookt
en met wellust de rookwolkjes in de lucht
zat te blazen V
Is het waar dat gij er u tegen verzet
hebt dat de vloeker het gelag zou betalen,
uwen porlemonnaie uit den zak hebt ge
haald en het beloop van 't verteer op de
tafel hebt geteld? G'had ze kruipen man!
Is het waar dat de vloeker ook hot
beloop op de tafel telde
Is het waar dat de franschman einde
lijk in den twist over wie zou betalen
tusschen kwam en de rekening vereffen
de?
Eu ge geeft dan al uw geld aan de
armen I... Maar ge zorgt toch eerst bui
tengewoon wel voor uws moeders kind...
Kan jenever of gelijk welke sterke
drank aanzien worden als een voedings-
midel Wel neen, want dergelijk vocht
houdt geen enkel bestanddeel in dat aan
ons organismus kan ten bate komen.
De spiritus of alcool die zij bevatten,
wordt, volgens de proefnemingen die de
geleerden gedaan hebben, door ons li
chaam niet benuttigd, de spirutus wordt
gedeeltelijk door de poriën van ons huid,
door den adem of door de daartoe be
voegde organeu onveranderd weggewor
pen en gedeeltelijk doorliet bloed" naar
onze hersens gebracht waar hij dit or
gaan benadeeligt en bederft.
De spiritus of alcool verzwakt en ver
nietigt de hersens die de zetel van het
leven zijn, het verbrandt de organen der
spijs verteering, verzwakt het zenuwstel
sel. De maag en de nieren ondergaan
door het misbruik van jenever aanmer
kelijke veranderingen en eindigen met de
werkingen waartoe zij geschikt ziju niet
meer op behoorlijke wijze te doen de
dronkaard eet ook niet veel, zijne maag
wil het voeden niet meer, hij vermagert
en verdwijnt zooals de sneeuw voor de
zon, zijno zenuwen verzwakken, zijne
handen beven en het wordt hem oumogc-
zijn werk te verrichten.
Zijne hersens worden bedwelmd, het
verstand verstompt, die mensch wordt in
eu onmogelijkheid gesteld gezond te oor-
deelen en te handelen.
Het is onder den invloed van den ster
ken drank dat gewoonlijk al de baldadig
heden gebeuren, 't is door den jenever
dat vele overtredingen der wet plaats
grijpen, 't is meest altijd na drinkpartijen
dat moordtooneelcn plaatsgrijpen.
Volgens eene optelling door eene
Engelsche verzekeringsmaatschappij op
gemaakt (verzekering op het leven) the
united kingdom Temperance and gencrlal
providen company zijn de sterfgevalen
veel minder onder die menschen welke
er zich van onthouden. Dit verschil is
zeifs zoo aanmerkelijk, dat wie zich van
sterke dranken onthoudt eene mindere
jaarlijksche premie moet betalen.
Priester Daens zegde te Hal
In vroegere tijden wierd het volk
insgelijks verdrukt, en wel bijzonder-
lijk door de edelen groote misbrui-
n ken bestonden alsdan onder de gees-
telijkbeid en zelfs in de kloosters
ii maar toen ook stond een man daartegen
op, een geleerde monnik, een veruuf-
n tige geest uit de 16® eeuw, met name
n Lutber. Ongelukkiglijk hij is te ver
i gegaan. n
Wat moet m«u besluiten uit die woor
den maar toen ook stond een man
daar tegen op.
Moet meu daar uit niet besluiten dat
hij priester Daens als een anderen Luther
is opgetreden tegen de zoogezegde mis
bruikon van onzen tijd, zoo op geestelijk,
als op stoffelijk terrein
Maar toen ook Wie wil ons die
woorden beter verklaren
O hoogmoed O wraakzucht 1
Gedenk u, O Daens' de woorden van
den H. Apostel Paulus
Qui stal videat ne cadat.
Wie staat zorgc dat hij niet volle.
IVojf Lu Mier. Nu, wie was
Marteu Luther, die door priester Daens
tot in de wolkeu wordt verheven
Marten Luther was een apostaat, de
stichter eener ketterij, een man die zijne
paterskap over de haag wierp in 1514
en een jaar daarna openbaarlijk in huwe
lijk trad met Catharina Boren eene nou
die hij had verleid. Hij stierf op 18 fe
bruari 1546 gelijk hij geleefd had, t' is
te zeggen, als vijand der R. K. Kerk.
Zietdaar wie en wat Marten Luther
was
Aangaande de oorzaak der ziekte
bestaat nog geen zekerheid, vermoedelijk
wordt zij door een coccus of bacil ver
oorzaakt.
Op <le meel ing te Horgei -
liout sprak M. Daens over den ouden
goeden tijd en zegde volgens 't verslag
van - Het Handelsblad
n In die bloeiende steden leefde een
groot volk. De werkman werd niet
B afgesloofd. Het werk was geregeld eu
hij won genoeg om vrouw en kind een
b deftig bestaan te verzekeren.
b Eu op don buiten wat was het daar
b goed wat zou men nu watertanden,
b als men over dien toestand leest. Een
b boer won, volgens eene opgave van dien
tijd, genoeg in eeu week om een vet
b schaap en een paar schoenen te koopen
eu in 3 weken kocht hij zich eene koe.
b Wat zijn wij daar tegenwoordig ver
b af.
Nu, in welke eeuw is Vlaanderen die
soort van Luilekkerland geweest, datzegde
M. Daens niet. I)e man zal dat zeker ge
droomd hebben, maar droomen is bedrog.
In alle eeuwen heeft er welstand voor
de eenen eu ellende eu armoede voor do
andere bestaan; ja, altijd nog heeft de
eene het kwaad voor zijae schenen, ter
wijl do andere al lachende door do wereld
komt.
Indien er in de middeleeuwen meer
welstand voor den werkenden mensch
bestond, dan was dat alleenlijk te danken
aan de goed ingerichte vakvereenigingen.
Laat ons dus onder dit opzicht tot de
middeleeuwen terugkeeren en er datgene
gaan putton 't welk in verband met onze
heden-laagsche samenleving eu zeden
voordeelig zijn kan, om 't lot onzer arbei
dende standen te verbeteren. Door de
vakvereenigingen alleen is er redding
mogelijk.
De otidsto dei* doktors.
Ter Frausche zeestad den Havre, maakt
men toebcreidsels om den verjaardag te
vieren van Dr De Bossy, die nu 103 jaar
oud geworden is.
De kloeken ouden heer, werd dezer
dagen uitgehoord door eenen medewerker
van den Figarodie hem vroeg wat men
alzoo wel doen moet om zulk eenen
hoogen leeftijd te bereiken.
De grijsaard woont bij zijnen zoon, die
apotheker is. Toen de verslaggever belde
zei de meid, alsof het eene doodeenvou
dige zaak ware
De doktor is niet thuis hij is over
een goed kwartier bij eenen zieke geroe
pen. B
Het duurde echter niet lang of de
doktor stapte, vlug als oeu jonge man, de
kamer binnen. Den ouden heer vertelde,
dat bij in 1818 zijnen diploma van genees
heer bekwam. Hy trok naar Eugelsch
Iudië waar hij twintig jaar het bedrijf
van geneesheer deed hij keerde toen
terug en vestigde zich in den Havre.
Toen de bezoeker vroeg of hij eene
bepaalde manier van leven had gevolgd,
zeide de doktor
Nooit Mijn stelsel is, van alles
b gébruilcen en van niets misbruiken.
r> Gematigheid in alles, dat is het recept
b om oud te wordon. Ik heb het van
a mijnen vader geërfd, die 108 jaar is
b geworden. Ik ben in 1792 geboren eu
- nog geenen oogenblik ben ik ziek
b geweest. Gij ziet, ik heb nog geen
b enkel gebrek. Mijne tanden heb ik nog
b bijna altemaal en ik schrijf het daaraan
b toe dat mijne maag uitmuntend is
- gebleven, b
Ik wed, heer doktor, dat gij zelf niet
b bijzonder veel aan de geneeskunde
b gelooft b
Wel zeker geloof ik er aan. Maar
b ik geloof niet aan de microben. Eene
- prachtige uitvinding, de microben
b Over honderd jaar leefden wij immers
b ook wel zonder hen. Gij zult zien dat
b er binnen een poosje niet eene microob
meer zal zijn. n
Neemt gij een of ander voedsel bij
b voorkeur -
d Volstrekt niet. En wat den koffie
T b betreft, waarvau men zooveel kwaad
Het mondlilautv/.eer. In heeft gezegd, ik heb hem mijn leven
het Derm. Zeischrif t wordt de aandacht n lang gedronken eu drink hem nog.
gevestigd op het toenemen van mondzeer jj Tabak gebruik ik geregeld, zonder er
bij den mensch, ten gevolge van besmet
ting uitgaande van aan mond- en klauw
zeer lijdend vee, dat thans door bijna
geheel Europa verapreid voorkomt,. In de
meeste gevallen heeft de besmetting
plaats door het drinken van melk van
zieke dieren, vooral hij kinderen, maar
ook kan de besmetting, zij het ook zeld
zaam, door het gebruik van boter en
kaas, afkomstig van melk van dieren,
overgebracht worden, zoo ook door on
middellijke overdracht, vooral bij mel
kers die kleine wonden aan de vingers
hebben, of door besmette kleederen. Na
het gebruik van de besmette melk kon
digt de ziekte zich aan door koorst,hoofd
pijn, drooge mond gevolgd door blaasjes
aan lippen, tong eu mond, die korsten en
pijnlijke zweertjes achterlaten. Knauwen,
slikken en spreken worden bemoeilijkt,
de lippen zwellen op eu het moudslij in
dies wordt rood en pijnlijk.
Bij kinderen komen daarbij somtijds
darmaandoeningen voor, die doodelijk
kuunen verloopen. Meesttijds is echter
het verloop der ziekte gunstig, ofschoon
semtijds ook zware gevallen met epilep
tische krampen, verlammingen, ziekten
der genetalia of necrose van een deel der
tong zijn waargenomen.
Men moet daarom, in tijden dat mond
en klauwzeer bij het vee wordt waarge
nomen, vooral niet in gebreke blijven de
melk te koken en aanraking met zieke
dieren of besmette goederen vermijden.
Verhitting van de melk tot 70° is niet
voldoende daar de ondervinding heeft
geleerd dat de smetstof daardoor niet
wordt vernietigd en welk tot die tempera
tuur verhit nog kalveren kan infectee-
ren.
a nadeel van te ondervinden eu ik wil u
b wel bekennen dat ik geerne mijn bor-
b reltje drink. n
b Hoe laat staat gij op n
b Winter en zomer om 7 ure. Zoodra
b ik met mijne morgenddoening veerdig
b ben, ga ik mijne zieken bezoeken, en
b enkel als het zeer vuil is, maak ik
b gebruik van den tram of van een
rijtuig.
De laatste meeting door de
kristene demokraten, te Brussel, gehou
den is, wat - Het Land van Aalst - er
ook van zegge, eene ware schande ge
weest.
Ja, er werd daar gevloekt als of al de
duivels der hel waren losgelaten.
Eu tusschen dat gevloek hoorde men
ook de kreten Leve paster Daens
Leve de roode vlag 1... Leve de socia
listen Nu, in plaats van die toejui
chingen te ontloopen of te verstooten
luisterde onze Poncius Pilatus er naar
met zichtbaar welbehagen want glim
lachend groette hij dio woeste menigte
inet de hand... O hoogmoed I
geld bezit om die reis te ondernemen
Wanneer .toied Daens ecu verhoor b'J
Z. H. Leo XIII verzocht, dan moest hij
wel weten dat hij over de uoodigc mid
delen diende te beschikken om die reis
te bekostigen Eeu verhoor vragen bij
Z. H. den Paus en geene middelen be
zitten om zich dan naar dit verhoor te
begeven, dat ware eene zottenstreek....
of ten ware dat de tijding dat het verhoor
werd toegestaan op een oogenblik aan
kwam gelijk 't liedje zegt
De graaf van den Luxemburg heeft al
zijn geld verjoep toepttoept...
't kanton vau Niuove vau hem eens deftig
uittekleeden indien hij voortgaat zijn
werkvolk haver met de schachten toe te
dienen in paats van met boeten te straf
fen.
Hewel A lokkeals gij aan de cor
rectie zult werken, ga dau langs Dender
leeuw over. Er is daar eene grroote
demókraat... grroot van persoon
eu grroot vau handeling. Do baas uit den
Roelanderskring de koetsier van paster
Donche on advocaat Thomas de werk
en rijtuigmaker van Boune; de bestuur
der van 't poederfabriek, Pietje Vuur
in een woord, bekend voor nooit te pro-
cedeeren, voor nooit in verschil te zijn
met klanten, geburen en werkgasten;
zoo rustig eu onzijdig dat hij zelfs niet
gaat kiezen? bezield met eene overgroote
volksliefde de welke zich altijd vertoont
eu in werking komt, telkens dat eenen
knecht zijnen dienst verlaaten raad
ccus Klokkehoe die volksliefde zich
bewijsthoe met aan den onge
lukkige een ferm pak s.. toe te dienen.
Niet langer dan de verledene week
verhuisde Pieken zijnen Gelas, nen knecht
van de soort gelijk er daar altijd te vinden
zijn. Om in de gewoonte te blijven,bracht
Pieken hem met de hand van hot hart n
den geicoien groet der scheiding.
Maai Gelas deze beleefdheid te gevoelig
vindende beantwoorde ze met den biljard-
stok die op het hoofd van Pietje Vuur
terecht kwamOch mijnen kop...aei...
oeiaei Leonie.... toetoeden
doctooren... do policie,.... Eu geheel
de statie was ontsteld door de lamantee-
ringen van Pieken
Klokke Roeland, wanneer gij den bru-
taleu fabrikant zult aftakkelen, wil dan
ook het portret maken van Pietje Vuur
uwen vriend, met al zijne deugden, be
gaafdheden en hooge verdiensten het
zal aan den mau kalandisie en vermaard
heid bijbrengen, en aan u lezers en in
schrijvers.... Maar let op van in een
andermans oogen geene splinters te
zoeken als uwe eigene pinkers met balken
bedekt zijn.
Met de E. V. beweert Pie van
Chipka, zou er godsdienstvrede heer-
schen. Niemand gedwongen, maar
niemand gehinderd Den godsdiens-
i tigen toestand behouden geli'k hij
is.... b
Wie de liberalen eu socialisten kent,
wie weet welke hardnekkige gezworen
vijanden van God, Kerk en Priesters het
ziju, kan van heden af voorzeggen wat er
'hier geburen zou.
Wie kan er gelooven dat de liberalen
en socialisten zouden afstand doen van
hunnen onverbiddelijke» baat tegen God,
tegen de Kerk eu tegen de Priesters voor
de schoone oogen van onze Pio
Waren de liberalen en socialisten hier
meester ten Stadhuize voorzeker zou er
godsdienstvervolging in volle hevigheid
woeden.
En zelfs zouden de godshaters het zoo
verre durven drijven van te verbieden
dat het Allerheiligste langs onze straten,
't zij naar dc zieken, 't zij in de Proces
sion zou gedragen worden, net gelijk te
Roubaais eh Rijsel.
Pie van Chipka redeneert juist gelijk
de socialisten. De Godsdienst schrijft
hij, zweeft boven alle gezindheden als
een Engel van vrede en waarheid.... n
Bijna dagelijks bazuint Vooruit dat ook
over de daken uit, maar in andere woor
den. en, dus tusschen de socialisten van
Chipka en de mannen der roode vod is
er onder dit opzicht geen hoegenaamd
verschil: beiden verstooten de tusschen-
komat van den Godsdienst in de wereld-
sche zaken
Wie had er dat ooit verwacht van den
heiligen man van Chipka
NnnrKome. Volgens Het
Volk a van Gent, is joined Daens niet
naar Rome geroepen om uitleggingen te
geven, maar er zou hier slechts kwestio
zijn van een gunstig antwoord van Z. H.
Leo XIII op eene vroegere vraag van
verhoor door den jojed gedaan.
Maar als dit nu zou waarheid zijn,
waarom dan openbaarlijk op de meeting
te Borgerhout geklaagd dat men geen
Lessen over Landbouw, Hove-
nierderij en Dierenkweek, ten gc-
bruike van Normaalscholen door H. Mys,
gewezen professor in de Normaalschool
te Sint Niklaas en J. B. De FeyDr, land
bouwingenieur, professor in de Normaal
school te St-Niklaas. Tweede uitgaaf,
omgewerkt eu vermeerderd volgens het
nieuw staatsprogramma van 1892.
Oent, A. Siffer, uitgever, 1895. Te ver
krijgen bij do schrijvers. Prijs 2 fr.
Met waar genoegen maakten wij ken
nis met dat boek.
De eerste gedachte, welke ons bij 't
overzicht ervan te binnenschoot was
Hoe spijtig toch dat wij binst ons ver
blijf in de Normaalschool geen dergelijk
boek in handen kregen Wij zouden in
dat geval thans zoo niet verplicht zijn te
blokken ten einde op de hoogte te
geraken, waarop wij dienen te staan n
Inderdaad het onderhavig handboek
mag alleszins opperbest lieeten Re land
bouw wetenschap wordt er op de eenvou
digst mogelijke wijze uiteengezet, en door
gepaste voorbeelden als 't ware aanschou
welijk voorgesteld. Geene lange, uitge
rekte zinnen, die, boven de eigenlijke
wetenschap, nog eene bijkomende studie
van wege den lezer vereischen. Daarbij
staat het boek vol wezenlijk praktische
wenkennevensde theoretische voorstellen.
Zelden ontmoet men de landbouwleer
aldus opgevat. De lieeren professors Mys
en De Feyter zijn den oprecht goeden
weg ingeslagen. Terwijl andere werken,
over dat vak geschreven, opgepropt zitten
van cijfers en aardige dingen, geven deze
Lessen het volstrekt noodzakelijke op,
gevolgd van practische toelichtingen en
eenvoudige, maar niettemin treffend
juiste voorbeelden.
Wij wenschen de schrijvers oprecht
geluk over hun kostbaar gewrocht.
Tevens is dit werk zoo volledig als
juist. Het programma der Normaalscho
len, is onder opzicht van landbouwleer,
vrij groot. Echter zal geen leerling,gehol
pen door de - Lessen, wanhopen er met
klank door te geraken.
Maar niet alleen voor de leerlingen der
Normaalscholen is dit boek bestemd
alle onderwijzers zij het ten hoogsie aan
bevolen zij ook zullen er het grootste
nut uittrekken. De landbouwieeraars zul
len er in leeren hoe men eenvoudig, prak
tisch en verstaanbaar de wetenschap met
de prakrijk paart, Eveneens zullen vele
landbouwers het met vrucht in handen
hebben geerne, ja zeer geerne, zagen
wij het in allo boerderijen op 't scbouw-
bord pryken.
Hel boek is daarenboven opgeluisterd
door een groot aantal houtsnèegravuren,
tusschen den tekst geplaatst. I)at zet sier
lijkheid en leven bij, en geeft blijvende
indrukken.
Kortom, schrijvers en drukker hebben
hun best gedaan om een puik, onder alle
opzichten aan te p-ijzen boek voort te
brengen, en den schal van Vlaamsche
kunstwerken met één te vergrooten, dat
eene eerste plaats verdient.
Onze vurige wensch bjijft dan, dat
Lessen over Landbouw, llovenierderij
en Dierenftioeek met duizenden verspreid
worde en talrijke uilgaven moge beleven
Het is oververdiend.
Ten einde volledig te zijn, veroorloven
wij ons renig kleine opmerkingen
Ware het niet goed geweest, in
het hoofdstuk over de groensoorten, de
streken aan te duiden, waar die in België,
gevonden worden Op de zandgronden
kan liet min kwaad dat het mest eenen
zekeien tijd opongebreid ligt, dan op de
leemgronden(Dl. 69) Wij rneenen
dat het tegenovergestelde waar is, want
uitdroogde mest, past aan geene zand
gronden. Op bl. 73 gebruik der vloei-
rneslen - hadden wij geerne meer zien
steunen op 't inwtrken der vloeimesten
dat is een belangrijk werk. Er gaat onge
looflijk veel verloren door het boven op
gieten onze landbouwers moeten onder
dat opzicht meer gewaarschuwd worden.
Op bl. 74 slaat eerst eene laag afval,
daarboven eene laag stalmest, dan wat
kalk. Kalk op stalmest zouden wij niet
durven aanraden, om wille van 't verlies,
dat er zou door veroorzaakt worden. De
schrijvers zeiven zeggen zulks op bl.lliG,
alwaar tevens te lezen is: Sommige zou
ten mogen niet lang gemengd blijven
staan Nitraat en superfosfaat, nitraat en
ijzerslakken De stikstof zou verloren
gaan. - Dat kunnen wij niet onvoorwaar
delijk aannemen. Op bl. 155 zouden wij
graag nog eene doorslaande reden tegen
het braakliggen willen doen gelden, na
melijk dat de landbouwer zoowel den
pachtprijs binst het braakliggen moet be
talen als op jaren van wezenlijke opbrengst,
en de braak nooit zal kunnen winnen,wat
hij aldus verliest.... Bij de kenteekens
eener goede melkkoe, blz. 251, mag men
voegende rugringen .wijd van elkander,
kenteeken door de landbouwers hoog
geschat).
Wie nu zou denken, dat het werk der
geleerde lieeren professors, door deze
kleine aanmerkingen,iets van zijne waar
de verliest, zou het deerlijk mis hebben;
want het is en blijft een uitstekend ge
wrocht, dat wij iedereen ten hoogste
aanbevelen. Karel.
Openbare Lessen van Bieënteelt
te geven te Aelst,
Zaal van St-Martensgesticht,
Esplanade6.
Zondag 12 Mei, 3" Les.
Inrichting dek Bieenhal Bieënwonin-
»en. Stelsels. Voordeelen van elk stelsel.
Werktuigen van den Bieman. Hun ge
bruik. Onderzoek der korven. Natuerlijk
en kunstmatig zwermen. Flora van den
Bieman. Schadelijke dieren voor den
Bieonteelt.
s middernachts.
Heden Zondag 12 Mei, dienstdoende
Apotheker i11r DE UL'YTEH,
Lange Zoutstraat, Nr 39.
Stad Aalst.
KAATSSPEL - Esplanadeplein.
O
PRI JSKAMPEM
met den
De Maatschappij - Club der XXX, -
zal gedurende het jaar 1895, eene reeks
Kampstrijden geven lusschen de beide
partijen van den Buiten en van de Steden.
De eerste prijskamp tusschen 8 par
tijen van den Buiten zal beginnen
Zondag 26 Meiom 2 ureh namiddag.
Grembergen (Bogaert) tegen Hamme
(Blommaert).
Om 3 1/2 uren
Audeghem (Van Ighem), tegen Her-
dersem (Muylaert).
Om 4 1/2 uren, de winnende partijen.
Zondag 9 Juni, om 2 uren namiddag.
Hofslade (Van der Heyden), tegen Nieu-
werkerken (Beygaert).
Om 3 1/2 uren
Opwyck (Raes), tegen Baesrode (Wie-
land ts).
Om 4 1/2 uren, de winnende partijen.
Zondag 16 Juni.
Groote besliaaing.