i mmm Zondag 26 Mei 1895. 5 centiemen per nummer. 49ste Jaar 2984. Feestdag - Sinksen. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en t Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. DE LEVENDE DOODE De rantsoenen der dieren. rl DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. i-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique su urn. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. A.alst, den !2» Mei 1H9S. Zijne Heiligheid Leo XIII komt eenen brief te schrijven, om de katholieken van de geheele wereld tot bijzondere god vruchtigheid aan te sporen te gelegenheid van het aanstaande Hoogfeest van Sink sen. Met eene heilige vurigheid roept de Paus de gebeden in van alle geloovigen om de zoo dierbare eenheid van geloof en van werken onder de volkeren te bevorderen. Geen tijd in het jaar is daar toe zoo wel geschikt, als de dagen die den Sinksendag onmiddellijk voorafgaan, want het was alsdan dat reeds de Apostels zelf, na do Hemelvaart des Heeren, zich ver- eenigden en volherdden in het gebed met Maria, Mooder van Jezus, de sterkte van hierboven, die hun beloofd was, en allerlei gaven en zegeningen afwachtende. Hun betrouwen werd niet te leur gesteld; de Geest van waarheid en sterkte kwam over hen neder en stortte eenen vloed van genaden in hun hert. Overvloedig waren weldra de vruchten dezer zegeningen onder andere vloeide hieruit voort die opperste eenheid van don wil bij de eerste geloovigen, die men nooit genoeg zaam aan de navolging der christenen heeft voorgesteld - De menigte der geloovigen had maar één hert en maar ééne ziel. Indien dan, zegt de H. Vader, de katholieken zich beijveren om de christe lijke eendracht onder elkander te bewaren en eeustemming den II. Geest om hulp en zegen smcckcn, zullen Wij goede hoop mogen hebben aangaande de bekeering van onze afgewekene broeders. Ten einde dezen zijnen oproep tot do katholieken krachtdadiger te maken, heeft de H. Vader verscheidene aflaten bij deze gelegenheid willen toestaan. Wij vertalen hier woor delijk dit deel van den pauselijken brief, dat er de slotrede van uitmaakt: - Diensvolgens,aan allen die gedurende de negen dagen, welke onmiddellijk den Sinksendag voorafgaan, dagelijks en god- vruchtiglijk, in hot openbaar of in het bijzonder, eenige bijzondere gebeden aan den Heiligen Geest zullen opdragen, ver- leenen Wy voor iederen dag eenen aflaat van zeven jaren en zevenmaal veertig dagen Wij verleenen eenen vollen aflaat, te verdienen op één dier negen dagen bij verkiezing, of op don Hoogdag zelfvan Sinksen, of op één der acht volgende dagen, aan degenen die, na gebiecht en gecommuniceerd te hebben, zullen bidden volgens Ouzo mccning hierboven uitge drukt. Wij verleenen daarenboven, aan dege nen die door hunne godvruchtigheid aan gezet, wederom in dezelfde voorwaarden zullen bidden gedurende de acht dagen na Sinksen, de gunst van ook wederom dezelfde aflaten to verdienen. En Wij besluiten en verklaren dat de aangeduide aflaten mogen toegepast worden tot rust der heiliga zielen iu het vagevuur, en dat zij voortaan zullen te winnen zijn alle jaren, onder alle voorbehoud van gebrui ken en recht. l»te VERVOLG. 't Was heel leelijk van Silas, Jago, die kleiner en zwakker is te slaan en 't was nog leelyker van Jago, den andere met zijn mes op het lijf te vallen Ja, mijnheer had Silas hem het mes niet ontrukt en ik verzeker u dot hjj daar zijne hand vrcaselijk mee bezeerd heeft, ik heb zelf de wonde verbonden had Silas dit niet gedaan, 't zou naar alle gedach ten zijn uitgeloopen op moord. Nauwelijks was dit vreeselijk woord over hare lip pen gekomen, of ze zag om en ontstelde hevig. Ik gaf mijne oogen dezelfde richting. Een menschelijkc ge daante stond in de schaduw van den olmboom ons beloeren. Onmiddelijk stond ik op en wilde op de gedaante afgaan, maar Naomi hield me terug. Ze had hare tegenwoordigheid van geesl herkregen, en wendde zich nu levendig tot de gedaante, met do vraag Wie zijt gc Wal doet ge hier l)e gedaante bewoog zich naar ons toe en toen bel volle maanlicht baar bestraalde, bleek bet i mand anders te zijn dan John Jago. Ik hoop dat ik u niet stoor, zegde hij met slrakken blik op mij. Wat is uw verlangen riep Naomi. Hoe men het volk onderwijst op Aalstersclien christenen zin. Men kan het maar niet genoeg her halen al wat de socialisten doen komt er op uit, deu klassenstrijd meer en meer aan te vuren. De armen tegen de rijken ophitsen een afgrond delven tusschen beide stan den vau haat en wraakzucht, onder het schijnheilig voorwendsel het lot der klei nen te willen verbeteren en de we/eld in een socialisten-paradijs te herscheppen. Ziodaar het werk en de beloften der roode omwentelaars. MAAR hebben zij wel de monopool van dit hate lijk en verdelgend werk Wii meenden zulks te mogen denken Edoch voorzeker hebben wij den bal missiegen. Er dagen helpers op voor de rooden van omtrent de vischmijn. Dezelfde grieven doet men daar gelden, dezelfde aanhitsingen tegen de rijken bazuint men daaruit, of liever, nceu het is niet volstrekt hetzelfde. Hier komen iu de afgemaalde tafereelcn godsdien stige kleuren en verwen den hemel nog wat ophelderen, met dees uitwerksel, onzes dunkens, dat zij daardoor nog wat aantrekkelijker worden, in andereworden meer gevaarlijk. Volgens die zoogezegde demokraten, die met de ware volksvrienden niets gemeens hebben, is onze Lieve Heer voor hen alleen op de wereld gekomen. En men schaamt zich niet zulks te willen bewijzen met aanhalingen van de H. Schrift,uur. Van den beginne af, van het stalleken van Bethlehem, zou het kindje Jesus de rijken van zich verstooten hebben. Wij geloofden en gelooveu no», naar de leering van onze Moeder de II. Kerk, dat de God-menscli op de aarde is geko men, om zijn rijk te stichten, dat heel do wereld in zich moest besluiten een rijk van liefde en rechtvaardigheid voor ieder een, voor rijken en armen, zoodat rijk en arm met dezelfde rechtzinnigheid des harten dagelijks mochten bidden u Ons toekome uw rijk. Nu die demokraten meenen zulks te moeten veranderen. En waarom Omdat het kindje Jesus de Herderkens tot zich heeft geroepen en vau dezen eerst heeft willen aanbeden worden. En onder de rijken die verstooten waren wie somt men op Herodes alleen. Besluit. Al de hodendaagsche rijken zijn Horodes,sen 1 Och arme, is het daar de christene leer, mijn vriend, en willen uwe lezers die pil inslikken? Van de drij wijzen uit het Oosten, die noch tans geene schaliedekkers waren, maakt meu geeu gewag. ZIEHIER een tweedefeit door dien welwillcndenga zettier aangehaald om denzelfden bela- chelijken thema te bewijzen. Als ons Heer zijn Evangelie preekt de werkende menigte volgde Hem tot in de woestijn. Zoo luidt bedoeld artikel. Besluit de rijke waren verstooten. Het is misschien een vervalschte een protestantsche bijbel die onze gazettier overdrukt. Ik meende, zooals de pastoors het, van op den stoel der waarheid, steeds uitleg gen, dat in het gevolg van deu Zaligma ker alle standen der maatschappij verte genwoordigd waren. Maar halte-lü, de Pastoors zijn mis, de onfaalbare waarheid moet nu van aan de vischmijn komen, de monopool is daar men is gebreve- teerd. In die menigte die ons Heer volgde naar d« woenstijn, waren er niet dan de werklieden van do katoenfabrieken van Jerusalem. Is dat nu uitzinnig genoeg? Wij moe ten er nog iets bijvoegen, lezers, een weinig geduld. Eonige dagen nadien de Zaligmaker preekt in Jerusalem, een rijke madam n schuift door de menigte eu komt aan n ons Heer vragen een goede plaats van n eer en winst voor haar twee zoons. De schrijver bedoelt hier de moeder van de twee apostelen Jacobus en Joan nes en noemt die u een rijke madam, n Nieuwerwetscho explicatie, het licht komt bepaald van devischmijn. En wat besluit de schrijver uit dat voorbeeld an eene moeder, die door moederliefde aangespoord, eene tijdelijke gunst komt vragen voor hare kinderen Datde rijken onzer dagen doen geliikdie moeder? Neen, neen, dat ware te flauw. Hoort, de schrijver zelve Zoo ook in dezen tijd... deheerschcnde klas (de n rijken) verdeelde de plaatsen gelijk de roovers hunnen buit. 9 Ziedewel, in die rotsvaste redeneoring wordt de moeder van de kinderen van Zobedeus vergeleken aan roovers ver beeld u de bende van Baekeland of Jan de Licht1 En men schaamt zich niet van die hei lige zaken zoo een schandig misbruik te maken, om ons katholiek en gods dienstig Arrondissement overhoop te zetten, de menschen vau elkander wan trouwig te maken, ze af te keeren van hunne priesters en dit alles, ouder het schijnheilig voorwendsel den toestand der lijdende klas te verbeteren, maar in der waarheid om zich zei ven een postj e te kunnen verschaffen. Walgelijk schijnt ons die manier van handelen. En wat zegt men van die meesterlijke redevoe ring van M. Woeste,om de imkorarechten te vragen en onze beproefde boerkens wat op te beuren Dat het zure, ampere en bijtende woorden zijn tegen M. Beernaart. En met dit al beweert men den mono pool te hebben van eerlijkheid,deftigheid, broederliefde, rechtveerdigheid. vrijheid en al wat eenigszins deugdrijk is. De katholieken noemt men alleen hcerschers, liberalen en socialisten (waar men niet al te vies van is) zouden de katholieken moeten vervangen. Maar wat moeten ze zeggen die valsche volksvrienden, wanneer zij hier cn daar hoorcu dat de waro demokraten, die het zijn uit plicht, en die aan den naam van katholiek niet hoeven te verzaken, be- geeren alle belangen vertegenwoordigd te zien in den gemeenteraad van werk lieden, ambachtslieden, klein en groote burgerij En dit alles zou verwezenlijkt worden iu de volledigste vrijheid. Dat is katho liek, en wat katholiek is, is bij uitstek christen 1 Het voedsel dat een dier per dag neemt, hebben de geleerden rantsoen gehee- ten. Daarin onderscheiden zij met recht twee deelen een deel dat de dieren uoodig hebben om voort te leven, een deel dat ze noodig hebben om iets voort te brengen, hetzij werk, hetzij vleesch, hetzij melk. Het eerste heeten ze onderhoud of herstel rantsoen het tweede voortbreng- rantsoen. Ia de voeding moet men trachten het voortbrengrantsoen zooveel mogelijk te vermeerderen. Het is klaar dat de land bouwer, die door doelmatig voeden een dier twee maandon eerder vet dan men het gewoonlijk doet, winst doet; hij be spaart twee maanden onderhoudrant- soenen. Om dezelfde reden handelt de veekweeker voordeelig die de jonge dieren ras aaukweekt hij wint gemak makkelijk de onderhoudrantsoenen van een.halt jaar. In het samenstellen der rantsoenen moet men rekening houden van den omvang, den inhoud, de bi jzondere eigen schappen en de smakelijkheid van het voeder. Omvang. Het is niet onverschillig onder welken omvang de dieren de grondstoffen krijgen, die hun tot voedsel dienen. Hunne ingewanden moeten be hoorlijk gevuld worden. De omvang dien het rantsoen hebben moet, hangt vooral vau de dierensoort af. Een peerd en een zwijn vragen in evenredigheid van hunne grootte een minderen hoop voeder dan het rund en de koe. Het ras en de dienst zijn ook in te zien. Een Engelsch peerd vraagt min hoop dan een Belgisch peerd, cu een Engelsch peerd dat voor de koer sen dienen moet, min dan een Engelsch peerd dat in het rijtuig loopt. Inhoud. - In het rantsoen moet er eene zekere hoeveelheid eiwitstoffen, vet eu koolhydraten zijn nevens do ruwe celstof die bijzonderlijk dient om 't noodig volumen te geven. Daarboven moeten zij in gepaste verhouding zijn. Het is onmogelijk de hoeveelheid van iedere der grondstoffen juist vast te stellen. Het is igemakkelijk om verstaan dat die voor eene zelfde dierensoort moet verschillen met het ras, den ouderdom en tic bijzondere geschiktheden der dieren, met den warmtegraad, met den aard van het voeder, euz. Men heeft door lang durige en menigvuldige opzoekingen gemiddelde cijfers vastgesteld, die als de 'grondslag moeten aanzien worden dor doelmatige voeding, de eenigsto voor- deeligo. Nochtans waar men het goed vindt,mag men ze in pratiek wat wijzigen, zonder nochtans er te veel van af te wijken. Do rantsoenen worden uitgerekend op 500 of 1000 kilogr. levend gewicht. Voor jonge dieren die, voor een bepaald ge wicht, meer uitwendige oppervlakte heb ben en bijgevolg meer warmte verliezen door uitstraling, mogende cijferswat ver hoogd worden. Bijzondere eigenschappen der voeders. De landbouwer weet dat sommige voeders best geschikt zijn voor melk beesten, andere voor vetbeesten, enz. Het is belangrijk van die aanduiding rekening te houden. Eindelijk, zegt Warington, is er eene voorwaarde die men nooit met cijfers zal kunnen uitdrukken en die eenen aanzien lijken invloed op de uitwerksels van een rantsoen heeft, het is de smakelijkheid. Een aangename smaak geeft eetlust en verhaast waarschijnlijk de vertering. een mond Neen, onze priesters zija geen slechte kerels, zij handelen wel want ze strijden voor onze tijdelijke wel vaart, voor ons eeuwig geluk! Ehwol, als het zoo is, ondersteunt dan jij allen, kristenemenschen, uwe priesters n hunnen strijd tegen de helsche mach ten van socialismus en liberalismus, en I*i*eokt nt met de partij die zich kristene durft noemen en aan welker hoofd een priester staat die, in de oogen der socialisten, de oenigste goede priester is van de wereld, omdat hij den weg opent langs waar zij, in Vlaanderen zou den kunnen binnensluipen om er het roode vaandel op onze kerktorens te laten wapperen Breekt at! Breekt afKristene Vlamingen! Een enkele goede priester bestaat er op onze wereld, volgens de so cialisten, en het is Jop?d Daens. Al de andere pries ters zijn, volgens die zelfde rooden, slechte priesters, mannen welke men altijd moet verachten, beliegen, belasteren en vervolgen wan neer er daar waar men het maar kan. En waarom is jopjd Daens alleen een goede priester, en zijn al de andere priesters slechte kerels in de oogen der socialisten V JOTBj Daens is bij de socialisten een goede priester omdat hij een hunner beste medewerkers of handlangers is, omdat hij den weg opent langs waar de socialistische leerstelsels in Vlaanderen kunnen binnendringen. Al de overig® priesters zijn slechte ke rels bij de socialisten en waarom Omdat zij er zich uit al hunne macht en kracht tegenverzetten dat de socia listen in ons katholiek Vlaandoren hunne godverloochenende en religiehatende leerstelsels zouden komen verspreiden; Omdat onze priesters willen beletten dat de socialisten hun zedenbederf in Vlaanderen zouden zaaien, daar zij weten dat een zedeloos volk een ongeluk kig volk is Omdat zij willen beletten dat de socia listen in ons Vlaanderen de grondzuilen zouden komen vernietigen waarop onze samenleving rust, te weten Eigendom, Huisgezin, Vrijheid en Vaderland. Ja, ziedaar waarom JOjBd Daens alleen een goede priester is en al de overige priesters slechto kerels zijn in de oogen der socialisten en van zekere liberalen. Katholieken 1... Kristene menschen van stad eu dorp 1 wij vragen het u: Zijn uwe Pastoors en Onderpastoors slechte kerels omdat zij 't socialismus en 't libe ralismus bevechten; omdat zij willen be letten dat de Vlamingen zouden verdier lijkt en, van dan af, ongelukkig gemaakt worden? Wij hooren u allen antwoorden als uit Ik wcnsch u dezen keer niet te storen inaar zoodra het Miss Naomi gelegen komt, zou ik me zeer vereerd achten, als ik u even onder vier oogen mocht spreken. Hij sprak zoo beleefd mogelijk, maar vergeefs trachtte hij eene sterke gejaagdheid te verbergen, die zich van hem had meester gemaakt. Wild flikkerden zijne oogen in den maneschijn en die oogen waren met eene zonderlinge mengeling van smeekend ver langen en van wanhoop op de gelaatstrekken van Naomi gericht. Zijne bevende vingers poogden gedu rig zich te krommen tot eene vuist. Hoe weinig sym pathie ik ook voor hem mocht hebben, op dat oogen- blik was ik met hem ingenomen. Is het, vroeg Naomi met onverholen verbazing is het uwe bedoeling mij nog dezen avond te spre ken Om u te dienen, miss Naomi Zoodra het u en M. Lefrank passen zal. Kan 't niet tot morgen wachten vroeg ze na eenige aarzeling. Morgen zal ik den ganschen dag voor zaken afwezig zijn. Ik hoop dus, dat gij mg van avond een paar minuten zult willen toestaan. Hij trad vlak voor haar, cn met zachte, van aan doening trillende stem ging hij voort Waarlijk, miss Naomi ik heb u iets van groot belang te zeggen. Ge zoudt me een dienst, een grooten, zeer grootcn dienst bewijzen, als ik u noi dezen avond even mocht spreken. Ik stond op om heen te gaanmaar nogmaals werd ik door Naomi terug gehouden. Neen! riep ze, wat ik u hidden mag blijf hier Toen wendde zc zich bang tot Jago, zeggende Als het van zooveel belang is, dat ik u spreek volgens uw verlangen, dan moet het in vredesnaam maar geschieden, hoewel ik niet begiijp wat ge me kunt te zeggen hebben, dat geen derde hooren mag. Maar het moet dan maargc weet, dat ik de klok in de zaal iederen avond ten tien|urcn opwind. Welnu kom dan maar, al was het om mij een handje te helpen, en naar alle gedachten zullen we daar het rijk alleen hebben. O neen niet in de zaal, als 't u belieften ik hoop, dat ge 't mij niet kwalijk zult nemen, als ik zeg in 't heele buis niet Mag ik weten, waarom niet 1 vroeg ze met een zweem van bitterheid. Ik bid u, Miss Naomi, heb geduld met mij. Ik geloof, dat ik u kan doen begrijpen, wat ik meen. Er zijn hier in huis oogen die loeren, en ooren die hoo ren en er zijn voetslappen zoo zacht, dat niemand zc hooren kan. Naomi had hem begrepen, cn sprak gelaten. Het zij zoo Waar zal hel dan gebeuren Hier, in den hof? Hartelijk dank voor uwe goedheid I Deze plaat% hier, hij wees op een open gedeelte van den hof, wcnschtc ik u voor te stellen. Daar kunnen wij alles om ons heen zien, cn kan geen luistervink ons hoo ren. Ten lien ure dan H(j boog en verwijderde zich. Weldra verkondigde ons het nauw hoorbaar dichttrekken van eene deur, dat John Jago het huis weêr was binnengetreden. Nu eerst, nu zij zeker was, dat hij haar niet hooren kon, verbrak Naomi het stilzwijgen, cn zegde op ernstigen toon Ik hoop toch niet, dat ge mij in staat denkt tot geheime verstandhouding met hem. Ik kan evenmin als gij begrijpen, wat hij van mij verlangt. Zoudt gij my raden 0111 maar weg te blijven Nu eenmaal de afspraak is gemaakt, geloof ik, dat het uw plicht is, hem niet te bedriegen. Als gij in het minst bang zijt, zeg het dan gerustdan zal ik in een ander gedeelte van den hof in hinderlaag staan en <'p ow geroep onmiddellijk ter hulp schieten. Met eenen glimlach van medelijden om mijne on wetendheid antwoordde zij G'j zijt een vreemdeling, M. Lefrank I Anders zoudt ge zoo niet spreken. In Amerika weten de vrou wen zich zonder mannen te helpen. Ge heht gelijk dat het mijne plicht is, tegenover hem mijn woord te houden, en zoo zal ik doen. Na eene korte poos ging ze, als tot zichzclvcn sprekende, fluisterende voort Dat die Jago zoo achler de sluipwegen van die slimme nicht is gekomen Ik stond verstomd. Het was dus de zwaarmoe dige miss Midowcrofl, waar Jago op gedoeld had Wat al verrassissingen binnen weinige uren Op mijne vraag, of ik het goed had begrepen, ant woordde ze Wel zeker. Die valsche kat heeft de helft van het kwaad dat hier gebeurt, op haar geweien. Ik ben overtuigd, dat ze onophoudelijk haren vader opstookt tegen hare broirs. Al is zc oud en leelijk, toch schijnt Het leven een Pleziertrein. Wanneer gij' u ergens aan eene statie bevindt waar een pleziertrein voorbij komt, dan zult gij zeker getuigen zijn van een vroolijk en luidruchtig gezel schap. Gij hoort in den trein lachen en zingen, gij kunt aanstonds raden wat er te doen valthet zijn menschen die een plezierreisje gaan doen. Is die vroolijkheid toe te schrijven aan het weelderig en rijke genot dat de trein hun oplevert Geenzins, ge woonlijk reizen zij in do derde klas, zitten op harde banken gedurende lange uren en niets is er dat hun in den trein veel aangenaams oplevert dan het gezel schap. Waarom dan die vreugde Die vroolijkc en opgeruimde stemming is toe te schrijven aan het doel van hun uitstapje. Zij weten het, zij gaan weldra van die harde banken opstaan en stappen in de eene of andere stad af, waar zij zich zullen vermaken. Mot 't oog op de genoegens welke hen daar wachten, ver geten zij gemakkelijk de ongemakken, welke hun de trein oplevert. Wat zou men zeggen van iemand, die zulk plezierreisje medemaakt en die onderweg niets anders zou doen dan klagen of steunen over de gebrekkige inrichting der dorde klas die niets anders zou spreken dan over de weelde rige zitplaatsen, welke de rijken in de eerste klas genieten en zich daarover ontevreden zoo toonen Zoo iemand zou niet aanhoord worden en het vroolijk gezelschap zou zich met genoegen van zulken socialist verlost zien. Wij zeggen socialist. Inderdaad, de socialistische werkman redeneert over de inrichting dor 'maatschappij golijk een knorrepot in e«n pleziertrein. Voor den katholieken werkman is het leven een pleziertrein,waarmede wij naar den hemel stoomen. Als het leven niet altijd met rozen beplant is, als wy hier of daar doornen ontmoeten, dau wordt dit verzacht door het doel onzer reis wij zien dan op naar de plaats van onze bestemming, waar wij moeten afstappen, om voor altijd eene oneindige belooning te genieten voor do wederwaardigheden, welke wii in dit leven mot geduld en ge latenheid verdragon hebben. ze eene flauwe hoop te hebben om John Jago's tweede vrouw te worden. En wilt ge wel gelooven dat ze er in 't minst geen bezwaar in zou zien, als de jongens wierden onterfd, en zij alles kreeg't Is niet voor niets dat ik haar heb bespied 01 mijnbeer Lefrank u u dingen kunnen vertellen... Maar daar heb ik nu gccnen tijd voorwant het zal gauw tien ure zijn. Ik ben zeer blij, dat ik u in 't geheim heb genomen nu het tijd is om te scheiden, herbaai ik mijne dringende bcé-. doe, wat in uw vermogen zal zijn, om althans de mannen in dit goddeloos hui* te verzach- en te maken dal zjj zich schamen over zichzel- ven. Morgen als gij de hoeve bezichtigt, zullen wij nader spreken. Nu moeten wij scheiden, waot daar slaat het tien ure. En zie, daar komt Jago al het huis uil. Goeden nacht, beste vriend Slaap wel en droom plezierig. Terwijl zjj met de eene hand de mijne hartelijk drukte, gaf zij mij inel de andere eea ongegeneerd stootje in de richting van het huis. Wat een betoo- verend meisje Ik kan u zeggen, dat ik op dat oogen- blik bijna even sterken atkeer had van John Jago, als de jongens. Aan de glazen deur gekomen, zag ik om naar de optn plaats in den hof. Ik zag twee menschenge- daanten te samen op en neer wandelen in den maneschijn de vrouwelijke een weinig voor de andere uit. Wat zou hij haar zeggen Waarom was hij zoo bang, dat er ook maar een enkel woord van zou worden afgeluisterd Somtijds, ofschoon zelden, is het voorgevoel de waarachtige profeet van de toe komst. Een onbestemd, maar onweerstaanbaar gevoel van wantrouwen ten opzichte tan die ontmoeting in den maneschijn maakte zich meester van mijn ge moed. 7.al er kwaad van kernen vroeg ik mijzeivcn af, toen ik de glazen deur achler mij dicht trok. Ja, er is kwaad van gekomen, en ge zult spoedig hooren hoe. IV. Wanneer menschen van een zeer gevoelig of zenuw achtig gestel voor het eerst in een vreemd huis te bsd zijn gegaan, moeten ze er maar op rekenen, dat ze den ganschen nacht niet zullen slapen. Mijn eerste nacht op Morwick Hoeve was geen uitzondering op dien regel. De weinige slaap, dien ik genoot, ward door be nauwde droomen gestoord. Omstreeks zes ure in dan morgend werd mijn bed mij ondraaglijk. De zon scheen vroolijk door mijn venstar, en ik besloot te beproavon, of eene kleine wandeling in de Irisscbe morgenlucht niet een opbeureuden invloed op mijnen 6eest zou teweegbrengen. Nauwelijks was ik uit myn bed gestapt, of ik hoorde voetstappen en stemmen. De voetstappen hielden op onder mijn venster, en de stemmen werden duidelijk hoorbaar. Daar ik den nacht met open venster had doorgebracht, kon ik ongemerkt zien en hooren wat daar omging. (Wordt voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1895 | | pagina 1