Zondag [6 Juni 1895. 5 centiemen per nummer Jaar 2990. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Eene uitdaging De aanstaande Kiezing. VOORSPEL. Eerste bedrijf. Tweede bedrijf. Derde bedrijf. ksle Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; tr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Poslkantoren des Land. Cuique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen of. 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. /Valst, den lö Juni 1H1IÖ. Het Land van Aalst van zondag 9 juni daagt Den Denderbode uit iu de schriften of iu den handel der Gebroeders Daens eenige valscheid en leugentaal te vin- B den n wij kunnen ons vergissen, we n kunnen slecht ingelicht zijn, voegt n 'torgaan van CMpka erbij, maar over ons eerlijk en rechtzinnig hert moeten de treffelijke tegenstrevers getuigenis geven.... Denderbode neemt die uitdaging aan. Onder de duizende leugens en valsche berichten door de gebroeders Daens in de wereld gezonden, zullen wij er slechts twee herinneren Eerste leugen. Op 7 October 1894, verscheen een vlie gende blad, bijvoegsel aan Het Land van Aalst, door 't welk, in vette letters, het bezoek der kandidaten van de volks fopperij in 't Bisdom valschelijk wordt voorgesteld en gezegd Ten slotte gaf d de Bisschop zijnen zegen aan de kandi- n daten der christene volkspartij Die mededeel ing is leugenachtig en valsch, want Z. H. Mgr. Stillemans had hun zijnen zegen niet gegeven in hunne hoedanigheid van kandidaten der chris tene volkfopperij maar wel als bijzon deren, gelijk overigens elkeen die 't verlangt den Biss«hoppelijken Zegen ontvangt. Z. H. Mgr. Stillemans, die leugenach tige mededeeling bedoelende, zegde dan later Briester Daens is een leugenaar, ik heb hem op heeterdaad van leugentaal betrapt. Waart gij hier slecht ingelicht of had gij u vergist Wat is 't Tweede leugen. De tweede leugen, eene helsche leu- gGn, werd bij duizenden exemplaren ver spreid. Wij doelen het vluchtschrift door 't welk de katholieke partij wordt be schuldigd van een wijf te hebben willen omkoopen voor duizend franks om pries ter Daens, even als Sint-Antonius te bekoren, in 't verderf te storten en eene eeuwige vlek op zijnen naam te prenten. Dit lasterend vluchtschrift zegt dat die vrouw het feit aan 't gerecht is gaan kenbaar maken en een rechterlijk onder zoek daarover is geopend geworden. Nu, wie is die vrouw of dat wijf?... en waar en wanneer heeft ze dit feit aan 't gerecht kenbaar gemaakt? Nergens noch te Aalst, noch te Ninove, noch te Geerardsbergen, noch te Sottegem, noch te Herzele, noch te Aude- naarde, noch te Dendermonde. Nergens Nergens Dus helsche leugentaal en schan delijk bedrog En komt dan niet beweren. Gebroeders Daens, dat dit vluchtschrift buiten uwen wete is gedrukt en verspreid geworden. Het is immers openbaarlijk gekend en geweten dat die lasterende beschuldiging, die ware canaillenstreek, werd in letters gezet te Aalst op 7 December 1894, dat priester Daens de proef ervan den zelfden dag om 11 uren des avonds verbeterde en die lastering daarna op Chipka werd ge drukt bij duizenden exemplaren. Dal valt niet te looclie- neii En toen des anderendaags dit vuige factum werd verspreid onder de buiten lieden die hier te merkt waren gekomen en onze Politie, uit vrees van wanorde, de uitdeelers naar haar bureel had geleid, dan zag men er priester Daens verschij nen om te eischen dat de verspreiders of uitdeelers in vrijheid zouden worden ge laten om ongehinderd de lasterlijke be schuldiging in de wijde wereld te zenden. Ah de gebroeders Daens hebben nog nooit in hunne schriften en handel met valschheid en leugentaal omgegaan Wat schijnheiligheid toch Deze twee feiten tusschen duizend ge nomen, bewijzen genoegzaam hoe men op Chipka de eerlijkheid en de deftigheid verstaat. Op onze beurt dagen wij u uit, Land van Aelst, te kunnen bewijzen dat De Denderbode bij 't voorstellen der twee hierhooger aangeduide feiten aan de waarheid te kort blijft. Wij dagen u verder uit. Land van Aelst, ons bovenstaande schrijven te dur- Yon overdrukken. Maar neen, ge zult onze uitdaging niet beantwoorden, neeu neen 1 het zou im mers de eerste maal wezen dat er in uw blad spraak zou zijn van die zoo eerlooze als verachtelijke canaillenstreek van het omgekochte wijf die alleen door onbe schaamde en vo<>r niets schrikkende hui chelaars, door ellendige volksbedriegers kan bezonnen worden 't Woord is aan u, Gebroeders Daens, als ge durftals ge kunt antwoorden. Wie persoonlijke intresten nastreeft 5 waar het de algemeene geldt,is den naam s van katholiek niet waardig. 3 Er is hier geen gebrek aan mannen die ronduit katholiek zijn en die uaam met eer dragen. Die vindt men dan ook alle standen. Vrij en onafhankelijk zullen de kiezers die weten uit te steken en hun de ver dediging hunner belangen toevertrouwen. Wij zouden willen dat het meer en meer gekend en verspreid wierde wat men in de aanstaande kiezing zinueus is te doen. Het is buiten allen twijfel dat de Katho lieke Partij, die er zich op roemen mag de belangen van den Godsdienst niet te hebben vertreden,en den Pauselijken om zendbrief als leiddraad te genomen heb ben, begeert en eischt dat de werklieden hunne rechtstreeksche vertegenwoordi ginghebben in den Stadsraad. Al de belangen moeten daar hunne verdedigers hebben. Het zijn de katholieken niet die als vijanden zouden kunnen optreden van deze of gene intresten. Volgens de katholieke beginselen moe ten al de belangen overeenstemmen men denke niet dat de eene kunnen strijdig zijn met de andere. Men vindt er nogthans ongelukkiglijk, die hot katholiek leger in twee kampen zouden willen vcrdeelen, en ze onver poosd tegen elkaar zouden willen zien vechten, als verdrukten tegen verdruk kers. En mag men dan nog katholiek ge noemd worden Het is waar, die scheurmakers, die de eenvoudige menschen, lang hebben doen gelooven, (nu is dat gedaan) dat zij uit do Pauselijke Encjddiek gesproten waren, hebben zich een piotestansch etiket op het voorhoofd geplakt. Het is eene heiligschenderij zulke eene scheuring gelijk er hier is teweeggebracht te durven verrechtvaardigen met de vredelievende woorden van den Heiligen Vader. Zoo zou men den H. Vader moeten toeschrijven het heropstaan van de libe rale partijen op den builen die sedert lang noch taal noch teeken meer gaven. De Paus des Vrede's zou dan goedge vonden hebben den godsdienstoorlog aan te stoken en de socialisten in hun verdel- giugswerk vooraf te gaan. Deze wier woorden en werken zulks schijnen te zeggen mogen geen aanspraak maken op goede inzichten. De katholieken rekenen het zich ten plicht den H. Vader te volgen in de sociale beweging. Liefde voor den werkman, en geen ijdele liefde alleenlijk in woorden be staande maar in werken en daden. Hierom zullen alle katholieken het eens zijn om den werkerstand een evenredig aandeel te schenken in de aanstaande kiezing. Van allen goeden vooruitgang hebben de katholieken ten allen tijde de eerste voorstaanders geweest. De Paus heeft nu gesproken, de katho lieke hebben die stem met eerbied aan hoord en zullen zich gelukkig achten die stem te mogen volgen. Zijne Heiligheid vraagt de toenadering der klassen, de verbroedering der vcr- schillige standen der maatschappij. Geen burgeroorlog, geen klassenstrijd, maar vrede en welvaart voor iedereen. Aan 't werk katholieke mannen met moed en zelfopoffering. Brengt al de belangen te samen, geeft aan allen bijzondere verdedigers, en dat deze onder t geleide van den Pauselijkeu Wereldbrief al die verschillige doch niet tegenstrijdige intresten doen overeen stemmen. De Godsdienst is het richtsnoer met deze en deze alléén kan men de maat schappelijke kwestie naar ieders wc.i-xh oplossen. Geene verbonden bijgevolg met geuzen en socialisten Geen aandeel aan mannen die de maatschappelijke orde willen storen en aan de brave menschen een slavenjuk opdringen. Tabak. De Kamer zal de toeko mende week het ontwerp van afschaffing van het accijnsrecht op 't planten van tabak onderzoekeu. Men is algemeen van gevoelen dat, indien het accijnsrecht niet totaal wordt afgeschaft, er merkelijke verzachtingen zullen toegestaan worden. Driester Daens en Mar- garine. Geene meetiag werd door onze merteleer gegeven, geen nummer van Het Land van Ververscheen er of het klonk Als er geen inkomrecht en accyns- tocht van ten minste een frank den kilo op de Margarine wordt gesteld, n dan is onze boternijverheid dood en eens do boternij verheid kapot wat zal f Pvleii 7rau, P^uselijken Gezant er van de landbouwers geworden M' herteleer,gij legt wat te vrij eene christene held. 'T is waar, die groote man had die eer weten te verdienen door zijn zwoegen en slaven ten voordeele van zijne noodlijdende broeders.en door de menig vuldige inrichtingen,die hij ten voordeele van den landbouwer en van den werk man, in het land van Aalst heeft doen ontstaan en voortdurend doet bloeien, Wij gaan, beste lezers, dit reisje naar Rome meêdoen; de diepe nederigheid, de welgekende ootmoedigheid van Paster Daens zal ons wel toelaten eenige oogen- blikken in zijn gezelschap te vertoeven Te Rorgerhout. Faster Daens. «De Paus zendt ons - thans tot de volkoren om te zorgen dat n er eeneindegesteldworde aandeellende van den werkman.Dezen morgend ben n ik geroepen geweest bij denPauselijken Gezant te Brussel.Hij zegde mij dat er een brief van de Paus was voor mij dat de Paus mij wenscht te spreken om te weten welke de ware toestand in ons w Vlaanderen is. - Ik ben bereid naar Rome te gaan,zegde ik, maar ik zal moeten te voet gaan want ik heb geen geld.Ik zal dus ver- ij trekken naden parlementairen zittijd. Te Brussel, 's anderendaags in het Heelt onze merteleer nu in de Kam*.PauseHjke uïtnocdigiig uit. Gij zult ver- voorgesteld de rechten op do Margarine tot een frank per kilogr. te verhoogi Geenszins,hij sprak er niet van, 'tis te zeggen, hij stelde niets dergelijks voor.... Zijne bewering dat ouze boternij verheid zal te niet gaan als er geeu inkomrecht vau een frank op de Margarine wordt gesteld is dus weèr een van die honderde bedriegelijke middelen door de volksfop- pors gebruikt om de eenvoudige en licht- geloovige menschen te verschalken. Wie ooit eens een reisje naar Drussel wil doen, Die zal liet zich r beklagen. Zoo zong over ettelijke jaren een bra ve burger die voor den eer sten keer van zijn leven het geluk mocht genieten de schoone stad Brussel eens te gaan bewon deren. Alles was wel vergaan. De goede mensch was er niet van uitgesproken de straten waren vol volk de huizen en de winkels prachtig de inwoners braaf, de faro was goed en, wat meer is, hij had den koning in persoon zien voorbij rijden omringd van al zijne stafofficieren. Welk schoon en onvergetelijk schouw spel Maar beste lezers, wat is een reisje naar Brussel in vergelijking van eene reis naar Rome Rome de moeder stad Rome het wereld beroemde Ro me in de geschiedenis zoo vermaard door de heldendaden zijner zonen, door zijne overheerlijke tempels en paleizen, door zijne onvergelijkelijke kunstwerken, door het bloed zijner martelaren, en vooral, door hetgeen een christen harte het meest ontroert door de tegenwoor digheid van den Vader der christenheid, den opvolger van Petrus, den plaatsver vanger van God zelve. Een reisje mo gen doen naar Rome,wie heeft er niet van gedroomd Den H. Vader mogen aan schouwen, zijne raadgevingen mogen aan- hooren, zijne handen kussen, het hoofd buigen onder zijnen zegen welk zoet, welk innig geluk Ook wordt het slechts aan eenige bevoorrechte stervelingen geschonken. Vele reizigers komen wel dagelijks te Rome toe, maar indien zij geen deel maken vau groote bedevaarten hebben zij de gelegenheid niet van den Paus te zien Welnu, naar Rome gaan en den Paus niet zien,dat is eene mislukte bakte, dat is eene bcdorvene reis. Maar welke eer moet het niet zijn door den H. Vader zelf uitgenoodigd te wor den om naar Rome te komen Die opper ste oer valt alleenlijk te beurt aan groote en roemrijke manucn die door hunne woorden en meer nog door hunne werken uitstekende diensten aan den Godsdienst hebben bewezen. Zij viel onlangs te beurt aan Faster Daens, de alom gevierde trekken, niet na den parlementairen zit tijd, maar deze week nog, hoor je? Ja maar, Eminentie Niet te ja maren, deze week, hoor je 1 Mag ik eerst naar Leuven gaan bij zekere kennissen en vrienden om een certificaat van goed gedrag Ja, maar deze week vertrekken, hé Ja, Eminentie. M1 Petrus Onlangs zegde onze eerw. broeder Paster Lemire is te Rome,de Bisschop van Luik gaat er naartoe ik zoude ook wel eens willen bij den II. Vader gaan...Eu zie, de Paus roept zij- nen priester Als Koning Leopold eenen van zijne officiereu in zijn paleis ontbiedt'tis een teeken dat hij groot werk maakt van dien man. Wij zullen onze lezers van de stad - zelfs per vliegend blad je aanstonds op de hoogte houden van het nieuws van Rome. Wij gaan dus zaterdag naar de statie begeleid van den baas uit de gebrokeno ruit en van broeder Petrus die nog wat dieper dan gewoonlijk de lip laat hangen ij en rondsjoert gelijk nen razenden houd. 5 Handgciiruk, afscheidsgroeten volgen malkanderen op tot wederziens en I wij vliegen in eenen asem naar Brussel. I W ij vertoeven daar slechts eenige oogen- s blikken en voort! voortnaar de grenzen. 'T is wonder Het volk in België is weinig met zijne helden bekommerd. Nemo propheta in patria, Niemand is profeet iu zijn eigen land. Overal laat men ons ongemerkt voorbijrijden de groote man steekt vruchteloos aan de eene of andere statie den kop uit den portel niemand die hem wil bezien ondankbaar vaderland Maar niet zoohaast zijn wij de grenzen voorbij of het schouwspel verandert.. Iu alle dorpen waar wij doorrijden zijn de volkeren toegestroomd om den Vlaam- schen volksleider te aanschouwen en geluk te wenschcn. De bedienden, de champetters met de hand aan den képi, de meiers met hunnen sluier staan op hunnen poindonneur. Te Luxembourg tc Strasbourg, tot Basel toe, staan wel 5000 menschen den trein af te wachten en wanneer hij komt binnengestoomd, 't is een gedrang, een gewoel, een ge roep, een geestdrift onbeschrijfelijk. Hoch Hoch 1 Hoch klinkt het uit die koene Duitsche en Zwitsersche borsten De komplimenten regenen, en welhaast is het compartiment vervuld met bloem tuilen die van alle kanten worden toege worpen. De held is ontroerd, hij heelt de tranen in de oogen, hij bedankt met handcugroeten en voortvoort naar den St. Gothard. Wij rijden en schokken door de duis ternissen. Van tijd tot tijd komt een be diende eens sjoeren of er niets aan onzen held ontbreekt maar hij is verdiept in streelende mijmeringen, in zoete droo- merijen: Mie had dat ooit gepeisd, denkt hij, dat ik het zoo ver zoude bren gen Mijn naam, te voren onbekend, is wereld beroemd geworden, al de ga zetten houden zich met mijnen persoon onledig en nu roept de II. Vader mij tot hem. Wat zullen mijne tegenstrevers van t land van Aalst daarvan zeggen Laat ze nu maar bassen en spotten de laatste wapens vallen uit hunne handen. BellinzonaDaar vallen onze oogen op een reusachtig plakkaat waarop in kolossale letteren geschreven staat 11 pastore Doncho,arriva via St. Gothardo. Dezelfde drukte, het zelfde gewoel, de zelfde geestdrift heerschen in de ver schillende statiën waar de trein voorbij snoeft. Hier en daar lijk te Milanen een minuut halte. Zelfde ontvangst lijk in Duitschland en Zwitserland Evviva pastore Doncho. Evviva weergalmt het uit duizende monden maar 't is wel haast partenza Voort 1 voortnaar Rome... Daar rijst zij eindelijk voor onze oogen de groote wereldstad met hare ontelbare torens en koepels. GegroetGegroet I spuitend en kuchend komt ons ijzeren paard in de statie binnengestormd. De portels worden opengeworpen. Don derend herklinken nog eens de blijde welkomgroeten. De hoeden steken om boog in de luchtde zakdoeken wuiven de straten, de markten, de daken der huizen zijn zwart van volk. Door twintig armen werd de groote Belg vastgegrepen, op de schouders gehecschen, en in triomf voortgedragen. Hoort daar speelt een muziek de brabaugonne. 't Zal 't muziek zijn van den Paus die hem komt afhalen. Zingend en joelend rolt de volksmassa langzaam door de stfateu en hij komt eindelijk te recht iu het Hotel dela Mi nerva, waar de ministers en gouverneurs hem hunne hulde komon brengen en waar tot laat in den nacht Evvivas en serenaden ter zijner eero weergalmen. 's Anderendaags gaau wij naar het Va- tikaau en kloppen aan bij M« Rampolla. Een poortier in livrei komt te voor schijn Is zijne Eminentie hier Mr ik ken u niet. Wel, ik ben de merteleer, de we reldberoemde merteleer. Ha Ik zal zoo even Zijne Eminen tie gaan verwittigen. Wij wachten een half uur en eindelijk komt Kardinaal Rampolla binnen Eminentie, wanneer kan ik den H. Vader zien Ik weet niet of den II. Vader u wenscht te zien Mij I Ja, gij zijt immers de merteleer van Aalst, niet waar Ja, de gevierde merteleer. He wel ik heb onlangs nog den II. Vader hooren spreken van schanda len die door uw toedoen in 't land van Aalst gebeurden. Maar Hij heeft mij tot Hem geroe pen? Mis Hij heeft u te Rome gedaagd voor een tribunaal om rekening te geven over uw gedrag. Ginds iu die zaal zitten de rechters u aftewachtcn. Maar ik zal toch den Paus mogen zien Dat ware nu schoon. Ik, merte leer, zoude naar Rome komen en de Paus niet zien Ik weet het niet, salutMon seigneur vertrekt). De Merteleer, boos, Daar zit Woeste onder met zijn pruisisch herte. Voor tlo rechtbank. Een tafel met een groen tapijt waarop een stapel van papieren numeros van 't Land van Aalst, Klokke Roeland, Werkman, Patriote, Fondsenblad, enz. Plakkaten en vliegende bladjes, an dere schriften. Vier Kardiualeu rechters. De Voorzitter tot den beschuldigde Uw naam en beroep. Ilerodes Pilatus Daens, demokraat en merteleer te Aalst (Chipka). V. Gij zijt beschuldigd van de katho lieke partij in stukken getrokken te heb ben in het arrondissement van Aalst en dat, alleenlijk, uit hoogmoed en intrest. A. Dat is laster, Eminentie. VDat bliikt integendeel uit al uwe woorden, uit al uwe schriften. Er staat hier geschreven dat de naam van katho liek een verouderde naam is die moet verdwijnen. A. 't Is de schuld van broeder Pie, Eminentie. V. Gij hebt openlijk een verbond aangegaan met liberalen, framassons en socialisten, tegen de katholieken. A. Met liberalen en framassons, ja, want dat zijn te Aalst mijne hertelappen, zij geven mij immers eten en drinken, maar met de socialisten toch niet. V. Neen? en de socialisten hebben allen voor u gestemd en zij dragen nog gedurig uwe schriften uit en gij hebt zelf beloofd te Overboulaere van in geval van balloteering voor hen te stemmen. Zijn dat woorden in den mond van eenen priester A. 't Spijt mij, Eminentie. V. Gij hebt gedurig den naam van Paus en Bisschoppen in uwen mond ge had om uwe eigene handelwijze te ver- rochtveerdigen. Wie had u die toelating gegeven A. Dat is mij opgestoken door broe der Pie. VGij hebt uit eigen intrest de lage driften aangehitst van den werkman gij hebt rondgeloopen als nen Charlatan in herbergen en danszalen en nu nog loopt gij lijk non kreemer op de merkten. Wat manieren zijn dat voor nen priester A. Ik zal het niet meer doen, Eminentie. V. Gij randt alle katholieken en alle katholieke inrichtingen aan. Scheuren on omverwerpen zonder iets in de plaats te stichten dat is uwe taak. Is dat de han delwijze van een minister van vrede A. Maar ik ben demokraat, Emi nentie en als men demokraat is, men mag toch niet doen lijk een ander. V. Iu uwe woorden en schriften doet gij niets als liegen en lasteren om het volk te bedriegen en te verleiden Is dat zoo niet? A. Helaas v- Gij bebt daar eene historie uit den hoek gezocht van een wijf dat u moest in schande brengen. Mag een priester zulke valsche schandalen uit vinden A. Ooh Eminentie, ik heb daar toch al zooveel voor moeten afzien. V- 't Was verdiend. Hebt gij iets in te brengen voor uwe verschooning A. Anders niets als dat ik demokraat ben en merteleer. V. Hewel, ge raoogt gaan. Wij zullen u later uw vonnis doen kennen. Intus- schcutijd geene meetingen, geen lawijt. Houd u stilkoes of anders. A. Zal ik den H. Vader niet mogen zien, Eminentie VDe H. Vader heeft geen uitstaans met merteleers van uwe soort. A. Mag ik Hem ten minste niet zien door eene venster door de spleet eener deur?Ik heb te Borgerhout gezegd dat de 11. Vader mij wilde onderhouden over üeu toestand van Vlaanderen kan ik nu te Aalst gaan bekennen dat de H. Vader mij een verhoor heeft geweigerd V. Gij hebt eens te meer gelogen de reste en trokken wij ons niet aan', salut en de kost. (Zij vertrekken.) Helaas I helaas 1 naar Rome komen en den I aus met zien. Zeker is dat de schuld van dien verraderlijken Woeste Daaraan had ik mij toch niet verwacht Broeder Petrus: Alle dagen leest onze broeder mis in het Vatikaan voor zijne kiezers. Hij heeft aan den H Vader een stuk overhandigd dat zal blijven bo- rusten in het V atikaan.— Om zekere iP j n eu Somatische redens, - heelt de Paus onzen broeder niet kunnen - ontvangen." Ons Vlaanderen van Waereghem Groote triomf! De christene demokraat eerw. lieer Daens die zich thans te ivome bevindt is door Paus Leo XIH volledig goedgekeurd. De H. Vader heeft de christene volkspartij gezegend eu aangemoedigd. Kickte Boeland «Groote belonging- °P 'er eere ran den grootcn christenen held die met eene volledige goedkeuring nit Kome wederkeert. II. Daens zal het woord vocron en al do sprekers zuUen door hem opgeleid worden I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1895 | | pagina 1