Donderdag 23 Juli 1893. 3 centiemen per nummer. J9sle Jaar. 3000. I Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. K VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. luitenlieden 1 eens geluisterd. fWEE LEVENS. EN NU Een voorbeeld. Over het Rooken. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder igteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week en jor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-23 voor zes aanden; fr. 4-73 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving de )ndigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont- |ngen zijn ten laste van den schuldenaar. \q. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, i in alle Poslkantoren des Land. Cuique suuni. Per drukregel, Gewone 13 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op 3' bladzijde 30 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. lalst, den Juli 189ö. (Buitenlieden, g'hebt reeds gehoord dat socialisten besloten bobben door alle iddelen mogelijk hunne leerstelsels op b buiten te verspreiden. Gazetten, ïcktschriften, vliegende bladjes, enz, i., zullen bij duizenden on duizenden fspreid worden om de buitenlieden in jsocialistische netten te lokkeu. poch aan de katholieke drukpers is re p plicht opgelegd onze landgenoten van b buiten te waarschuwen, hun te leeren (meu wat de socialisten beoogen en wat (■dig voordeel en profijt zij er zouden vinden. Een der eerste beloften der socialisten jdat zij de pachters willen verlossen van 4 ondragelijk juk der grondeigenaars, p emeu wij aan dat zekere pachters over tone eigenaars te klagen hebben, maar llen de socialisten dien toestand verbe ten jGeenszins,want volgens de socialistische Ir zouden de hedendaagsche eigenaars 1 rvangeu worden, door een enkele eige- iar, de Staat, en deze zou een nog (dragelijker lot op den landbouwer wer- P- jOp onze dagen zorgen de huisvaders or t onderhoud van hun gezin en kun- 'Jj b zij door vlijt, werkzaamheid en spaar- ^mneid iets vergaren om dan eens jenaar te worden van hunne hofstede van 't land dat zij bewerken. Onder eene socialistische samenleving ia dit volstrekt onmogelijk zijn. Immers (dan zou niemand voor eigen rekening ogen werken men zou moeten werken (voordeel en profijt van allen. Het socialistisch programma houdt het 11 jor, wanneer het zegt i,( Het reclit het op genot van de mid delen van voorbrengst door bijzondere .4" personen of groepen, mag gcenen an- deren grondslag hebben dan het maat- fchappclijk nut. mat wil dat zeggen Wel dat wil zeggen dat Jan of Cies jet voor hunne eigene rekening, voor jtnno vrouw en kinderen mogen werken, aar wel vooral de menschcn niet alleen ,a' jn hun gehucht, van hun dorp maar van ,30 psch de wereld. |A1 de vruchten die Jan en Cies door tanen arbeid en hun zweet op hunne toderijen zouden gewonnen hebben, zou- ta door den Staat ingeoogst worden om dan te verdeelen tusschen alle men- ihen bij gelijke mate en Jan en Cies raden niets meer krijgen dan de luiaards, «o» lB,e VERVOLG. IReeds verdwenen de dames nu, om zich wan hare M pelsen bezette winterkleuren tc ontdoen en een Of uur later weer een voor een te verschijnen in de |teavondtoiletten, die zij hadden meegebracht. Ook de heeren hadden hunne bonte mutsen en fege rylecrzen afgelegd en toen zij terugkwamen ld men zich in eene parijzer feestzaal kunnen denken. Iwan hielp zijne zusters om de gasten te onthalen, die gulle wijze welke men slechts in Polen kent, •ar men zeirs geen eenvoudig beleefdheidsbezoek jn afleggen, zonder dat er aanstonds een bord met ferlei lekkernijen wordt binnengebracht. Na den maaltijd zette een der heeren zich aan de ■no cn begon men op muziek van Chopin de mees flijke mazurkas te dansen, waarbij de bevalligheid adat wondervolle Slavische ras uitkomt, en weldra (tbt niemand meer aan iets anders. Het was zeer laat voor dal men uiteenging om rust i genieten, en prinses Karoskino had geerne het jorbeeld harcr dochters gevolgd om reeds nu den top te gaan zoeken, doch het verlangen om de in pikken van haren zoon tc vernemen, was haar te pk, en terwijl de bedienden bezig waren in de twee iwte zalen de lichten uit te dooven, nam zjj hem Mnaar haar klein boudoir, en nadat beiden aldaar de dronkaards, do lecgloopcrs en ver kwisters. Begrijpt gij, landgenoten van den bui ten De socialisten roepen u toe Boeren nu moet ge werken voor de groote heeren die op hunne rentep leven... maar waren de socialisten volkomen meester voor wie zouden ze dan moeten werken Voor de fijnaards die met de beste brokken zouden wegspinnen, de luiaards en leegloopers van gansch de streek. En schoon vooruitzicht voorwaar eene tweede kwestie Zullen de boeren oigenaais blijven van hunne landerijen Wel neen! het socialistisch programma bepaalt immers 't volgende Trapsgewijze overname van den n grondeigendom door den Staat of de Gemeenten. n Inrichting van komiteit endoor werk lieden en bedienden der openbare in- stellingen gekozen, om met het midden- n bestuur de voorwaarden van inrichting van 't werk en het loon te bespreken. Dit wil in andere woorden zeggen dat men de hofsteden, landen, meerschen, enz. stillekens aan zal aanslagen om er Staats- of Gemeentegoederen van te ma ken. Niemand zal een voet grond in eigen dom mogen bezitten cn de landbouwers zullen dus als eenvoudige werklieden en net als slaven de staats- en gemeente gronden mogen beploegen tot profijt van wie? Van den Staat, 'tis te zeggen van iedereen, de luiaard en leegloopers be grepen. De landbouwers zullen nogthans een recht bezitten namelijk van de komitei ten te verkiezen die in gemeenen overleg met het hoofdbestuur het werk zullen re gelen. Maar zij zullen zich dan ook aan de maatregelen die er zullen genomen wor den moeten onderwerpen en de bevelen van 't komiteit naleven. Men zal zelfs het werk niet mogen kie zen dat men liefst verricht, men zal dat moeten uitoefenen 't welk het komiteit zal opleggen en waarvoor meu soms de meeste tegengoesting zal gevoelen. Het loon (als er een betaald zal worden zal ook naar beliefte door het komiteit bepaald wor den en men weze gerust de fijnaards zul len het wel weten te regelen naar hun voordeel en profijt. En de woonstede men denkt misschien dat men zal mogen wonen waar men wil. Mis is 'tGe woont hier of daar op deze of gene parochie het komiteit zal u doen veranderen van garnizoen gelijk de solda ten, in andere woorden, het zal u naar willekeur doen verhuizen naar deze of gene onbekende streek. plaats hadden genomen bij liet vrooljjke haardvuur, vroeg zij Welnu, Iwan, zijl gij voldaan over den uitslag uwer moeite De jongeling wierp een droomenden blik op de vlammen en antwoordde Meer dan voldaan, moeder. Verwonderd zag de oude vrouw hem aan. Gij zegt dat op zulk een mocdeloozcn toon, dat men bijna aan uw woorden moet twijfelen, en dat zou mij toch eene groote teleurstelling zijn, want ik had gehoopt, dat deze bijeenkomsten u zouden vermaken. Ik kan ook niet zeggen als dat het feest uitmun tend is gelukt. Maar dan t Wenscht gij dat ik u mijn innigste gedachten zal blootleggen, gelijk ik dat tot dusverre altijd deed Gij weet wel hoeveel leed het mij doen zou, wanneer gij iets voor mij verborgen hield. Welnu dan, ik vrees dat ik op weg ben mijn hart te verliezen. Mevrouw Karoskine liet een bljjden uitroep hooren. Dwaze jongen En neemt gij daarom zulk eene sombere uitdrukking aan Maar dat is immers het gelukkigste nieuws dat gij mij hadt kunnen meé- deelen O! Ik stel mij daaromtrent geen geluk voor. Geen oogenblik zelfs verwacht ik dat zij mijn gevoel zal deelen. En lk wilde dan ook zoo geerne, onder voorwendsel cener zware verkoudheid of iets derge lijks, van den verderen tocht afzien. Nu is het nog tijd haar beeld uit mijne gedachten te verdrijven. Later zal het dat niet meer zijn. Ziedaar het lot dat aan de boeren in den socialistischen Staat zou beschoren zijn. Waarlijk 't boerenleven zou plesant zijn: alle onafhankelijkheid, alle vrijheid, alle eigenbestaan verloren cn de boer een eenvoudige staatsslaaf onder den priu- gelstok der meesters van deu dag. Men bewere niet dat wat wij hierhoo- ger aanhalen verzinsels zijn neen, wij hebben het geput iu 't programma aan genomen door 't socialistisch congres op 25 a 26 maart 1894 gehouden. Onze geachte landgenoten van den bui ten die ons lezen zullen nu genoegzaam zijn ingelicht om te kunnen oordeelen wat er hun in eenen socialistische Staat zou te wachten staan onder stoffelijk op zicht. In zake van godsdienst zou het nog er ger ziju; immers de socialisten verlooche nen de Godheid en staan de vrije liefde voor. Het zou dus verboden zijn in God te gelooven, de eeredienst zou afgeschaft, de kerkeu gesloten worden gelijk over honderd jaren en het menschdom leven net gelijk redelooze dieren. Waarlijk het zou dan een lief wereldje wezen. Een brief van Z. H. Leo XIII aan de Belgische Bisschoppen. Le Bicn public van gister dijnsdag deelt meê dat een telegram uit Rome meldt dat de Osservatore romano n eenen brief afkondigt gericht tot de Bel gische Bisschoppen handelende over het maatschappelijke vraagstuk. Indien men zich op het resumé mag verlaten dat de telegraaf van den pause lijken brief overseint, dringt de H. Vader vooral aan op de noodzakelijkheid der eendracht onder de katholieken en spoort de Bisschoppen aan om in gemeenen overleg te beraadslagen over de beste middelen om dat doel te bereiken. Z. H. Loo XIII wijst de princiepen aan op de welke de Bisschoppen hunne hou ding zullen moeten steunen. Deze prin ciepen berusten op de vrijheid en op de goede verstandhouding tusschen de katho lieken en de burgerlijke instellingen. Z. H. de Paus noodigt de Bisschoppen den katholieken te beletten onder hun openbare pennetwisten te openen en aldus het princiep van wettelijk gezag te ver mindereu Hij besluit met alle katho lieken te verzoeken van zich krachtda- diglijk tegen de verdervende leerstelsels van t socialism te verzetten, 't welk al zij De pogingen aanwendt tegen de religie en den Staat en poogt het goddelijk recht en de menschelijkc wetgeving omverre tc werpen. Wij zullen dan later den pauselijken brief meêdeelen. De prinses zag hem vol twijfel aan. Zjj kon niet gelooven dat men onverschillig voor haar zoon zou blijven. Ik ben overtuigd, dat gij al te nederig zijt, sprak zij glimlachend. Gij hebt hier altijd te midden van onze bosscben gewoond, waar wij u door eenen gouverneur lieten opvoeden, uit vrees dat gij u te Warschau door kameraden zoudt laten overhalen in de een of andere politieke onderneming deel te nemen. Daardoor echter hebt gij de vrouwen niet leeren ken nen, of liever gezegd, niet kunnen zien hoe zjj zich in de wereld bewegen. Geen barer, die niet zoekt haar innerlijke en heiligste gevoelens te verbergen, en ik zou al een zeer treurige meening koesleren omtrent het jonge meisje, dat gij den eersten den besten avond eener ontmoeting getoond zou hebben aan u te hechten. Weet gij wie ik bedoel vroeg Iwan een weinig verlicht. Neen, maar ik raad het. Mag ik haar noemen O, zeker 1 Léontine Zuckow. Neen, zij is het niet. Dan een harer zusters T Ook deze niet. Eene pijnlijke uitdrukking verving den blijden glimlachlach van daareven. Dan moet het Alma zijn Iwan knikte toestemmend. De prinses was sprakeloos gebleven. Ditmaal had de vrees, die haren zoon vervulde, zich ook van haar meester gemaakt. Na verloop van eenige minuten hernam de jongeling Onze Confrater Het Land van Waas deelt meê dat bet ontwerp van overeen komst door den Christen Volksbond ran 'tLand van Waas voorgesteld door de Burgerij en de Landbouwers van S' Ni klaas is bijgetreden geworden. Dit ontwerp bestaat hierin dat de Bur gers, de Werklieden en de Boeren elk afzonderlijk, in evenredigheid hunner ge talsterkte, hunne kandidaten voor de aanst. gemeentckiezing zouden voorbren gen, en dat de drie afzonderlijke groepen, in een machtig katholiek kiesverbond vereenigd,samen de kiesbewerking zouden doen om do verdedigers van .Godsdienst, Eigendom en Huisgezin, zegevierend uit den strijd te doen komen. Onze Confrater juicht aan die overeen komst van herte toe. St. Niklaas mag er fier op zijn, zegt hij, aan andere steden het voorbeeld van Bendracht cn Vrede tc geven en met ware voldoening leest hij in u Fondsenblad u Mocht dit voorbeeld (van St. Niklaas) overal nageleefd worden, voomanielijk daar waar er, gelijk te Aalst, voortdurend niets anders dan ticeespalt en wanorde heerscht. Vooreerst wij hoeven hier te Aalst het voorbeeld van St. Niklaas niet na te leven en wij zijn geneigd te denken, dat onze katholieke vrienden der Waasche Hoofdstad veeleer het voorbeeld van Aalst hebben nagevolgd, aangezien het hier, sedert meer dan G maanden, in prinoiep besloten is geworden, dat de ver- schilligc standen, Werklieden, Land- boimers en Burgers enz. op do lijst der kandidaten voor de gemeentokiezing zul len vertegenwoordigd zijn in evenredig heid hunner getalsterkte. En reeds is dit princiep in uitvoering gebracht geweest door de benoeming van twee leden in onze Weldadigheidsge stichten welke er den werkersstand ver tegenwoordigen. Voor 't overige heerscht hier te Aalst volkomene eensgezindheid onder de katho lieken tot de verschillende standen toebe- hoorende. Wel is waar heeft er zich hier eene kliek gevormd, samengesteld uit lieden die de eenen uit hoogmoed, de andere uit heerschzucht handelen en waarbij zich eenige misnoegden of greeven hebben aangesloten. Die mannen hebben zich generalen ge bombardeerd van een leger dat ze christen heeten maar dat slechts op papier be staat. En die generalen wier haat cn wraak zucht gcene palen kent, hunuc onmacht gevoelende, hebben nu met liberalen en socialisten een verbond gesloten, en vor men thans het leger der helsche geal- Ik zie wel dat mijn keus u verwondert.... O er valt niets op het jonge meisje aan te merken, haastte zjj zich te zeggen. Integendeel, toen jaar geleden haar moeder zoo zwaar ziek werd, dat zij nacht en dag hulp eischte en de vader en zoons een pleegzuster wilden ontbieden, smeekte zij hun dit niet tc doen, belovende, hen te zullen waarschu wen, zoodra haar eigen krachten te kort schoten zoolang een zieke eene dochter aan hare zijde had, mocht er geen sprake wezen van vreemden bijstand, zegde zij, cn verscheidene achtereenvolgende maanden verzorgde zij de gravin met voorbeeldelooze toewij ding. Tot den dood der moeder toe hield zij alleen die zware taak vol, en wie dat gedaan heelt, kan geen slecht hart bezitten, gcljjk een ieder baar toeschrijft. Alleen maar, het valt niet té ontkennen, zjj is niet zooals anderen, en ik vraag mij af, of zij wezenlijk wel in staat zal zijn zich ooit" aan ccnig sterveling te hechten. Zij heeft zoo iets kiiels over zich, onder de hulde die men haar bewijst. Dezen avond, terwijl er gedanst werd, is zij zeker een half uur achtereen bij mij komen zitten pratcu. Geen een der andere dames heeft daaraan gedacht. Ja, ik begrijp, gij meent dat zij dit niet gedaan zou hebben, indien zjj bijzonder op mjjn gezelschap gesteld ware geweest j gij ook zijt bang, dat mijne liefde nimmer beantwoord zal worden laat mij daarom de anderen morgen niet vergezellen nog kan niemand de ware reden daarvan vermoeden, gij zelve hadt niets bespeurd en na verloop van eenigen tijd zal ik haar verder bijzjjn voor mij vergif zon zjjo. Ziet gij dat blok daar ginds in den heerd, moeder Nog is het heel, maar uit de voegen van het hont lieerden, dat reeds tegen ons, katholieken is te velde getrokken. Dus, te Aalst bestaat geene oneenig- heid ouder de katholieken alleenlyk leven wij hier in oorlog met onze natuur lijke vij'anden, do liberalen en socialisten en eenige zoogezegde christen, 7rooger katholieken, die naar 't vijandelijk kamp zijn ovcrgeloopen. Ziedaar de ware toe standen en jammer is 't dat ze te Gent en elders niet beter gekend zijn. Ja, waren de Aalstersche toestanden te Gent en elders beter gekend men zou ophouden ons, katholieken, den steen van afkeuring toe te werpenintegendeel men zou ons steunen in onzen strijd tegen onze natuurlijke vijanden wier eenige hoop op overwinning berust in de hulp die zij van de verraderskliek verwachten Over een vijftigtal jaren wierd het snui ven zeer aangeprezen, men had zulks in de burgerij aangeleerd van hoogere stan den. De snuifdoos was een voorwerp van algemeen nut geworden, en diende meer maals tot geschenk als men iemand wilde verecren; ook maakte men schoone en prachtige snuifdoozen, zooaLs men er jansche verzamelingen in do tentoonstel- ingen kan bewonderen. De gewoonte is haast geheel verdwenen; de oude hofdamen en kasteelvrouwen hebben het snuiven gestaakt; de burgers- vrouwen hebben dit voorbeeld nagevolgd, en als men tegenwoordig hier of daar eene snuifdoos ziet te voorschijn komen, is het slechts in bijzijn van nauwbekenden en dan nog met eene zekere terughouding. Ook de pruimtabak, vroeger zoo ver spreid verdwijnt van lieverlede. Maar do gewoonte van tabakrooken is niet verdwenen; integendeel, deze wordt meer en meer uitgebreid en vindt van dag tot dag meer aan klevers. Eertijds was het rooken laakbaar; men rookte nimmer in het bijzijn der vrouwen, die den tabak afkeerig waren, nu is dit zoo niet meer. Is do hoffelijkheid jegens de vrouw verdwenen Neen, maar zy duit] het rooken, zij vinden het zelf aangenaam en somwijlen durven zij wel een klein sigaar tje proeven. Is de gewoonte van te rooken schadelijk voor de gezondheid Er is te Parijs eene maatschappij die iremiën uitlooft, aan degenen die tegen iet gebruik van tabak schrijven; moet men die maatschappij gelooven dan is de tabak eene der schadelijkste planten die bestaan. Rooken versomberd het verstand, ver zwakt de geestvermogens, maakt den sijpelen dc tranen, het knettert kreunend onder den vurigen kus der vlammen, en langzaam, heel lang zaam verteert het hout, terwijl zij er zich steeds dichter omheen kronkelen. Zoo zou hel ook gaan met mjjn hart, indien het den speelbal werd van «ene hopelooze liefde. Laat mij baar ontvluchten, nu bet nog niet tc laat is. De prinses bad het hoofd opgeheven en wierp hem een trotschen blik toe. Zoo gij voor pijn terugschrikt, dan hebt g(J gelijk, sprak zij hooghartig, maar tot dusverre heb ik u nooit op dergelijke kleinmoedigheid betrapt. Zoo gij geestkracht genoeg bezit om uw lot ai te wachten en gij beschouwt die vrouw weerdig uwe toekomst te deelen, waag dan den kamp. Herinner u, dat de parel van waarde steeds op den bodem der zee rust en dat men baar uit bet diep moet ophalen naar het licht. Het geluk dat iets beteekent, is altijd als dien gouden beker, die, door het leven zelf in den brui senden afgrond geworpen, een moedigen duiker be- hoelt om hem te bemachtigen. Wil meu iets van het bestaan verwachten, dan moet men daarmede wor stelen gelijk Jakob eenmaal deed en evenals bjj spreken: Ik laat u niet gaan, aleer gij mjj zegent! Gevoelt gij de sterkte daartoe, welnu, beproefden strijd. Zijt gij te zwak. geef dan den prijs op, nog voor hem aan te vangen. Ook het gelaat van den jongeling had een uitdruk king van vastberadenheid gekregen en hij reikte haar de hand met de woorden. [Wordt voortguct)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1895 | | pagina 1