Donderdag 8 Augusti 1895. 5 centiemen per nummer. 49s" Jaar. 3004. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Lucifer en Adonaï. TWEE LEVENS. Strijd tegen de religie. Zij zijn meerderheid! Een en ander. DE DENDERBOBE. Dil blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan istweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden G frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. i-75 voor drij maanden voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C.'Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, den Au^usti 18Di> Een Fransch republikaansch cn vrijden- ümblacl schrijft het volgende Een der meest gekende aankleefsters van het luciferanisme, miss Diana Vau- ghan, is bekeerd tot het christendom, en dit maakt zoo het schijnt, veel gerucht in de godsdienstige wereld. Miss Diana Vaughan is een nog al schoone persoon; zij heeft donker kastan jebruin haar, is groot van gestalte en krachtig van voorkomen. Welke is de luciferikaansche geloofs leer, het Palladisme, om den echten term te bezigen Het is, zegt M. Jules Bois, een ontzaggelijken eercdienst, hebbende zijn hoogste directorium te Charleston, hot Jerusalem van den hclschen Messias, zijn uitvoerend comiteit te Rome en ziju beheer te Berlijn. Het doel van het Palladisme is niet enkel het veroveren van de politieke macht, maar van de geheele wereld; het zoekt dezer ontchristelijking. Cornelius Hertz, Hcenkel en Bleichröder waren Luciferanen. Maar wilt gij ceno zeer juiste bepaling, hoort dan Huysmans, de meesterlijke schrijver, die van het satanisme en van de tooverkunst eene zoo diep grondige studie maakte Voor de Palladisten.zegt hij, is Lucifer gelijk aan Adonaï Adonaï beteekent den God der katholieken hij is de God des lichts, de oorsprong van het goed, terwijl Adonaï de God der duisternissen, de oorsprong van het kwaad is; het is, iu een woord, Satan zelf. Ook is het voor hem eene belccdiging Lucifer met dezen naam te noemen. 't Is dus het omgekeerde christendom, het averechtsche katholicisme, en deze eeredienst heeft zijne vurige aanklcvers en beoefenaars. Kortom, zegt Huysmans, men kan deze leer als volgt bepalen Een nieuwe uiting van het oude manichëisme dat, na over eeuwen henen gestapt te zijn, opnieuw in het modder dezer tijden zijne afschuwelijke wortels schiet. M. Jules Bois, tot wien wij andermaal terugkeeren, legt uit Te Parijs waar zij nog niet veel macht hebben, bezitten de luciferanen twee tempels; de eerste in de Rue Rocheehon- art, niet verre van de kerk van het H. Hart; de tweede op den liuker-oever, nabij het aartsbisdom. Een derzelve is de beruchte triangel Saint-Jacques. Men leest er de witte mis, (andere zeggen de zwarte misen daar hebben de ma^onieke zittingen met oproepingen van Satan plaats. s' Vrijdags ten drij ure vertoont Lucifer zich te Charleston en hij openbaart zich ook in vcrschillige centrums behalve te Rome 3(lc VERVOLG. Nu eerst wordt het fantastisch, riep Léontiuc uil, zich dichter in hare pelseu wikkelende. Ik zal nog bang worden in dat spookachtige hosch prins Iwan, gij moogt wel oppassen, dat de peerden geenen zijsprong maken, of ik val dauw van schrik. Lachend antwoordde de jonge man haar, m&ar vergaf het haar slechts met moeite dat zij hem aldus dwong zich met haar bezig te houden, terwijl hij zoo geerne zijn gesprek met Alma had voortgezet. Hel duurde niet lang, of de twee vrouwen werden stil en gaven zich geheel en al over aan bet grootste schouwspel dat zich voor hunne oogen ontrolde de eeuwenoude pijnboomen staken hunne takken omhoog om een sombere schaduw te werpen op de met sneeuw bedekte varens cn struiken. Het was als een heerlijk droomgezicht de vlammen der fakkels verspreidden een rossen gloed op het witte vloertapijt en Iwan kon niet nalaten aan Alma's oor te fluisteren Zoo zou ik altijd willen rondzwerven. Zij zag hem lachend aan en zegde met zacbten spot lie witte mis. Afschuwe lijkc, sacrilcgie. De ivitc mis dat is de omgekeerde mis. De gekozeu tooveraar of de meeste- steres tempelierster die haar doet, draagt een kasuifel met het kruis 't onderste boven. De commune wordt gegeven met de species; do hostie is zwart en Lucifer is er tegenwoordig. In een tijdschrift, dat eenige weken geleden miss Diana Vaughan nog bestuur de, vinden wij de standregclen dezer sec te. Wij vatten ze hier in de volgende regels te samen De Luciferanen vormen zich in fami liegroepen; Om eene familiegroep samen te stellen moet men'ten minste met elf personen ziju, die allen den ouderdom van meerder jarigheid hebben bereikt en genoeg onder wezen ziin om propaganda te maken voor do luciferiaausche grondbeginsels, elk zijne volle vrijheid van handelen bezit tende en afgebroken hebbende mot do vooroordeelen van het bijgeloof 1 1 Die elf grondleggers zijn zeven broeders en vier zusters. Het nauwkeurig getal voor eene fami liegroep en bestendige werkzaamheid is 110, zeven-en-zeventig broeders en drij- cn-dertig zusters. De breve, welke machtiging geeft om eene familiegroep te stichten, zal zijn op Japaansch keizerlijk papier. Volgens de verplichtingen betrekkelijk den plechtigen eed, het onderschèi- dingszegel en vervolgens Alvorens over te gaan tot de inwijding van cenen postulant of postulante, heb bende toebehoord tot het adonaïsme, gezegd Roomsch-katholiek, zal het comi teit der familiegroep zich moeten verze keren of de recipiendaris voor goed afge broken heeft met de vooroordeelen van het bijgeloof. Evenwel zal men dit doel niet moeten overgaan tot het doorboren of bezoedelen van adonaïsche hosties, satanische praktijken welke hot herboren Palladium afkeurt en veroordeelt. Voor de familiegroepen is er geen ander altaar noodig dan een gewoon eikenhouten tafel in zevenhoekvorm, overdekt met een vurig rood tapijt. Deze tafel heet het altaar der Wijsheid en staat te midden der zaal. Zij draagt een reuk- kasken of urn waarvan het binnenste een goed onderhouden vuur of alcool bevat gemakkelijk om op het oogenblik der aanroepingen te ontstoken. Dau volgen de bijzonderheden over de gebeden, de aanroepingen en eindelijk zoo dikwijls men in rechte is dit te doen, zal men zijue vrienden en bloedverwanten behoeden van de aanraking met de katho lieke priesters in bet stervensuur. Ziedaar in 't kort de luciferaansche grondwet. Miss Diana Vaughan, die haar heeft afgekondigd,heeft er spoedig berouw over gevoeld.Het ziju overigens de getrou wen, die haar het eerst hare onbeschei- Vergeet niet, dat liet geen geschikte manier tot men zwerven zou zijn. Eene donkere wolk verduisterde zijn gelaat, terwij] hij bijna fluisterend ten antwoord gaf Gij hebt gelijk er mij aan te herinneren, dat mijne liefde alleen hel vaderland toebehoort. Het gesprek liep verder over gewone zaken. Iwan meende in haar woorden den wenk te hebben ontvan gen, nimmer op eenige tecderhcid van haren kant te houden en dien avond vroeg h(j haar slechts eenmaal ten dans, zichzelve daarbij trachtende te overtuigen, dat hij zulks alleenlijk deed om niet onbeleefd te zgn. Maar dat onafgebroken samen z(jn gedurende zoovele achtereenvolgende dagen verbond hem nog slechts meer en meer aan haar en eiken morgen, als zij de eene of andere zaal binnentrad, moest hij zich gew eld aandoen om niet op haar toe tc snellen en haar Ie vragen of zij goed gerust had cn het leven op den duur niet te vermoeidend voor haar was. Hij had cchtcr geen recht zich aan haar op te drin- n en moest toezien hoe de andere heeren beurte lings het genoegen hadden aan hare zgde den tocht te vervolgen, gedurende welke hij haar zoo geerne geen oogwenk verlaten had. Reeds hadden zij hun tiende feest bijgewoond toen den daaropvolgenden morgend een van Iwan's zusters tot hem zegde Het spijt mij zeer, maar Alma Podnawska zal ons niet verder kunnen vergezellen. denheid verweten hebben. Dan heeft zij ruzie gehad met lucifer in persoon. Op zekeren dag sloeg het meisje den weg in naar een klooster. Zij werd er door de genade getroffen cn eindigde met te verbranden wat zij aanbeden had, terwijl zij aanbad, wat zij verbrand had Maandag in den Stedelijken Raad te Brussel, zegde Burgemeester Buis Na de wetten van 1842 en 1879, wor- den de liberalen er toe gedwongen den ouden strijd te herbeginnen tegen het n ultramontauisme dat aan velen scheen n als van onzen tijd niet meer te zijn. De priester van godsgelecrdheid door- drongen verkeert iu eenen onderge- schikten staat om te onderwijzen. Id 7> tegenwoordigheid van den vooruitgang der wetenschap, bestaat zijne eerste n bekommernis in ze met het geloof po- I) gen overeen te brengen. Nu, deweten- n schap en het geloof zijn niet overeen te brengen, en ziedaar waarom het a liberalisme tegen het godsdienstig onder- wijs eenen oorlog zal voeren die slechts i zal eindigen met de Kerk. Die slechts zal eindigen met de Kerk... Wat beduiden deze woorden Zij bedui den dat het liberalisme de R. K. Kerk, 't is te zeggen, onzen Godsdienst, zal blijven bestrijden tot hij totaal zal vernietigd wozen. Het is dus eens te meer bewezen Dat hot liberalisme, zijn zoon 7 radi- kalisme en zijn kleinzoon 7 socialisme de gezworne vijanden zijn van God, Gods dienst en Geestelijkheid Dat liberalen, radikalen en socialisten God zullen blijven verloochen, de Kerk en hare leeriug bevechten en de Geeste lijkheid en de geloovigen vervolgen tot dat zij ze zullen overwonnen hebben, in andere woorden, dat er van God geen spraak meer zal zijn, de Kerk verwoest en vernietigt en de laatste priester van de aarde zal verdwenen wezen. Wij voorzeggen het u, heeren godver loochenaars en liberalen, al zijt gij nog zoo zeer gesteund door de helsche mach ten, nooit zult gij uw doel bereiken. Nooit, zegde de zaligmaker wanneer Hij zijne Kerk stichtte, nooit zullen de poorten der hel tegen u iets vermogen. En inderdaad zoo is het tot op onze dagen geweest en zal het blijven bestaan. Bijna 19 eeuwen strijden de liberalen, ketters en schismatieken, met behulp der hel tegeu de Kerk cn ze ziju zoo verre gevor derd als deu eersten dag. En zelfs wan neer de duivclsche machten dachten dat de neerlaag der Kerk nakend was, dan op eens behaalde zij eene schitterende zegepraal cn scheen Zij over de wereld als eene zon dio overal hare verlichtende stralen heen zendt.... De Kerk zal lijden en strijden maar De jonge man zag schielijk op. Hoe dat Zij is toch niet ziek geworden Neen, maar haar vader is door een zgner oude aanvallen van jicht aangetast cn wil kost wat kost huiswaarts kceren. Het spijt mij des te meer voor haar, omdat het een lange moeilijke weg is met oenen zieke cn dat hare broeders er niet van hooreu willen mee terug tc gaan. Ik moet dan ook bekennen, dat M. Podnawska zeer goed verhoor zou kunnen geven aan het dringend verzoek onzer gastvrouw, om zoolang iu deze woning te vertoeven, dat hij weer geheel en al hersteld is. Hij zou er zoo goed zijn als te huis, daar wjj toch allen dezen namiddag vertrekken en alleen de dienstboden achterblijven maar hij is niet te bepraten. Iwan dacht een oogenblik na en daarop begaf hij zich rechtstreeks naar de kamer van den zieke, dien hij luid op hoorde kermen van dc pijn. Op zijn herhaald getik opende Alma de deur. Haar gelaat droeg het spoor eener groote afmatting en bij begon dat ook met baar te vragen, of zij zich ziek Neen, dank u, antwoordde zij, het is slechts wat uitputting. Vader riep mij om drie uren en w|j waren juist pas gaan rusten maar dat beteekent niets. Wij zullen spoedig op weg naar huis zijn en eenmaal duar kan ik mijne schade ruimschoots inhalen. Is uw vader niet tc bewegen, hier te blijven Neen, helaasHg vreest, dat hij ditmaal zwaar overwonnen worden., nooit, want volgens 't woord van haren Goddelijken Stichter zal ze nooit vergaan want ze is eeuwig. Nog een woord ten slotte Medebur gers Volgens de helden van Chipka zou den wij er moeten in toestemmen dat er nevens de katholieken ook liberalen en socialisten in ouzen Gemeenteraad zete len, mits met die godverloochenaars en godsdiensthaters op voorhand een vast akkoord te maken van den Godsdienst te eerbiedigen... Maar is dat wel mogelijk De oorlog tegen God en Kerk, tegen eigendom familie en vaderland, is dc eeni ge rede van bestaan van liberaal en socia list en die mannen zouden zich moeten verbinden den Godsdienst te eerbiedigen, eigendom en familie te behouden en 't va derland te verdedigen 't Is wel moge lijk dat zij het zouden beloven, maar eens gekomen daar waar zij het verlangen, zouden zij hunne belofte weldra vergeten hebben.... In ons volgend nr zullen wy op deze kwestie terugkomen en in afwachting zeggen wij Do helden van Chipka zijn de gevangenen der liberalen en om uit hunne klauwen te geraken stellen zij ons voor eene daad te plegen waartegen onze eer en ons geweten zouden protest aanteeken De Etoile heeft dezer dagen eene eze- larij in de wereld geworpen, die zijne lezers nochtans alweer zullen geslikt hebben. Het gouvernement zegde de Comnteere heeft het meerendeel van 't kiezers korps tegen zich. In de kiesingen van octobcr hadden de liberalen met de socialisten 5.909,678 stemmen en de katholieken hadden er 5,633,125, Ge denkt te droomen, lezer Maar ge zegt dat het kieskorps in Oc tober maar over 2,111,127 stemmen be schikte. Hoe het blad aan hare lezers dat wiel voor de oogen draait, is te lang om uit te Genoeg is het te zeggen dat een libe raal of socialist, in het arrondissement Brussel voor 64 stemmen telt. En de liberale lezer, dit gezieu heb bende, kropt gelijk 'ueu duiver eu zegt, zonder te weten wat hij zegt Wij, wij zijn de meerderheid in Bel gië, wij, wij hebben 5,909,687 stemmen voor ons - Overigens, dat truutje van meerderheid hebben zij van vóór jaren cn jaren ge zongen, omdat het in hun kraam te pas kwam. ziek zal worden cn verlangt naar zijne eigene haard stede. Hoe laat vertrekt gij Binnen een uur. Hoeveel bedienden hebt gij bg u l)e koetsier alleen, want de stalknecht moet do sleé mijner broeders vergezellen maar ik kan volko men op hem rekenen, bij is reeds dertig jaren bij ons in dienst en sterk genoeg om mijn vader in en uit de slee te dragen. Toch is bet niet genoeg. Gij kunt immers ieder oogenblik iets op weg overkomen. Stel u slechts voor, dat cr iets met de peerden gebeurt of dat uw vader minder wel wordt, hoe zult gij u dan redden. Ik kan niet anders dan mij aan de omstandig heden onderwerpen, antwoordde zij moedig. Ik kan ook wel eenigzins voorstellen, dat jongelieden er tegen op moeten zien, zoo op eenmaal, ter wille van eene ongesteldheid,die z|j reeds herhaaldelijk bijwoon den, een reeks van feesten op te geven, die nu pas iu vollen gang ziju. Maar gij zeire offert ze wel op O Met mij is dat iets geheel ander»eene vrouw moet altijd pleegzuster weten te zijn. Zoudt gij mij een groot genoegen willen doen T vroeg Iwan haastig en niet zonder eenige verlegen heid. Geerne... zoo het in mijn* macht staat. Vergun mjj dan u te vergezellen... Een reusachtige vleesch- etenrRe plant. Vleeschetende planton, behooren voorzeker onder de merkweerdigheden der plantenwereld. De poëtische Linaeus, die gelegenheid had om de vliegenvangende pioenroos te bestudeeren, wist erin zijne verbazing geen anderen naam aan te geven dan miraculme natural (wonder der natuur). Do pioenroozen zijn gewoonlijk van kleine afmetingen. Fabiani Garlo maakt evenwel melding van een reusachtige vleeschetende plant, die op den oever van het meer Nicaragua door eenen natuuronderzoeker, Dunstau genaamd, ontdekt is. Hij ontdekte deze merkweerdige plaut op de volgende wijze: Met zijnen hond op reiszynde, hoorde hij het dier van pijn janken. Naderby gekomen,vond hij den hond vastgehouden door drie zwarte, klevende banden, waar onder het vol tot bloedens toe geschaafd was. Die banden waren de takken van eene nieuwe soort van vleeschetende plant, die Dustan de land octobus noemt. De takken zijn buigzaam, glad, zonder bladen, scheiden eene kleverige vloeistof af, en zijn voorzien van zuigers, waardoor zij zich aan hun slachtoffer hechten. Om zijnen hond los te maken, beproef de Dustan de takken door te snijden, wat hem ook gelukte, maarniet zonder moeite en na zijne handen, door de voelspieren van de land octobus zwaar bezeerd te hebben. Zooals wel te begrijpen is,was het onder deze omstandigheden geen geschikt oogen blik om nauwkeurige waarnemingen te doen,en kon de natuuronderzoeker slechts eenige bijzonderheden betreffende deze zonderlinge plant opmerken. Hy bostatig- de de aanwezigheid van een aantal#zuigers en bevond, dat de lucht van de zwarte kleverige vloeistof, waarmede do takken bedekt zijn, aan de plant dient om hare prooi aan te trekken. Hij kon ook over eenkomst met den aard van andere vleeschetende planten ontdekken, de land octobus laat bij voorbeeld hare prooi los,na de voedingsstof er uitgezogen te hebben. De inboorlingen van Midden-Amerika geren deze zonderlinge plant den toepas- selijken naam van de duivelstrik. n Goud en zilver. In een Fransch blad doolt de heer Toville, 't een en t ander mede over de voortbrongst van edele metalen. Iu 1592 was Europa arm aan zilver en goud; nauwelijks bedroeg, volgens geloof- weerdige personen, het gezamentlijke bedrag 475 millioen gulden. au 1493 tot 1872 is de voortbrongst niet noemensweerd ontwikkeld. Volgens de opgaven van Alexander von Humboldt, herzien en voortgezet door Adolf Soetbeer, was van 1493 tot 1650 de productie van tijne donkere «ogen zagen baar met zulk eene smeekende uitdrukking aan, dat z|j hem getroffen de band toestak en zegde Ik zal nooit dit blg'k van vriendschap - prins bij geen onzer tochtgenooten zou zijn mij een dergelijk voorstel te doen maar ik mag geen misbruik van uwe edelmoedigheid makon wachten nog allerlei genoegens heb dank dus, van gantcbcr barte dank en vergeef rnjj, zoo ik tot mijnen zieke wederkeer. Slechts een enkel woord nog. Zou mijn gezel schap u aangenaam z|jn geweest Integendeel. Gij weet hoezeer mijn vader op gesteld is maar... Dun kunt gij mij ook niet verhinderen aan zijne zijde tc blijven, sprak hg beslist en liet er met eenige bitterheid op volgen Vrees niet, dat bet m|j hoop zal schenken op datgene wat lusscben ons niet zijn kan voor mij zijn deze feesten toch zonder weerde, laat mij dus het geluk u van dienst te wezen. Z|j zag hem een oogwenk onderzoekend aan en daarop antwoordde z|j Indien gij het waarlijk wiH, mag ik ter wille van mijn vader niet weigeren. Wordt voortgezet)j

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1895 | | pagina 1