Donderdag 22 Augusti 1895. 5 centiemen per nummer. I9S|P Jaar. 5008. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Vloekers. TWEE LEVENS, Vooruitgang. De Heilige Drievuldigheid. De wet over de eerherstelling. Anseele en Brugge-zeehaven. Een en ander. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder lagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week -oor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes Baanden; fr. i-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving indigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont- angen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, ,i in alle Postkantoren des Land. -.rat Guique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, den 21 Aug. 18955 1 Weinige dagen geleden weerklonken in ,ze Belgische Volkskamer de verschrik- elijkste godslasteringen. Do roode vloekers traden er op in unne afschuwelijke naaktheid. Ja, zij ertoonden zich daar als woedende god loochenaars, als haatvolle religie- aters. En nogthans wil men ze hooren in unne dagbladen en in hunne redevoe- ngen op die plaatsen waar zij voor het •rst willen indringen, dan eerbiedigt het icialismus den Godsdienst. Hoe dikwerf reeds heeft Vooruit niet tgeroepen - Het socialismus is niet goddeloos katholieke, joodsche, protestantsclie werklieden, 't is onverschillig, allen wil het onder de zelfde volksvlag ver eenigen. i Het socialismus is niet goddeloos, niet jgo'lsdienstig... maar waarom dan loo- bent het dan de Godheid, ontkent het de odkeid aan O. H. Jesus-Christus, ver- naadt het de H. Maagd Maria, vervolgt et de II. Kerk, bespot het de ceremoniën an onzen Godsdienst, beleedigt het gedu- g de Geestelijkheid Waarom ver- oot het de tien geboden Gods en bijzon- erlijk de 6° 7e en 9° geboden, die drij •boden welke de grondzuilen zijn der jdendaagsche samenleving De socialisten zouden geene religie- aters zijn en er bestaat geen heilig- ïhendend woord waarvoor zij achteruit- ijken, geene beleediging hoe snood ook e zij naar 't hoofd der katholieken niet arven slingeren. Dagelijks toonen de socialisten in de olkskamer dat zij in zake van religie awetendheid aan onbeschoftheid paren. jDoch hoe meer de socialisten zich in ónnc religiehatende naaktheid ver ionen hóe eerder ook zullen hunne dagen ïtcld zijn. miners het volk verwacht meer van en dan hunne godslasteringen en uit dien tegen Kerk en Priester. De socia- sten hebben beloften op beloften gedaan: zouden het aanschijn des lands doen Iranderen, 't volk hebben gelukkig ge taakt, maar geene van hunne beloften jn verwezenlijkt geworden. Neen, neen het Belgische volk zal zich let te vrede stellen met den hoon en naad die men toewerpt aan al wat het inbidt en eerbiedigt. Even als te Roubaais, in Frankrijk en in kigeland zullen de Belgen aan de socia- iten de deur der Volkskamer uitwijzen zij door hunne godslasteringen hebben meerd. Ja, de katholieke Belgen in unne godsdienstige gevoelens gekrenkt, dien zich er bij de eerste gelegenheid lillen over wreken. o 5de VERVOLG. Dat beloof ik u, sprak Iwan, die thans naast ur stond en haar vol dankbaarheid aanzag. Gij weet iet hoe gelukkig gij mij maakt door dat blijk van ver- Goeden nacht dan, zegde zij glimlachend en hem Ie hand toestekende. j Wij zijn dus weer goede vrienden Voor liet leven lang zoo gij dat wilt en terwijl zijn zetel geheel en al van haar afwendde, ovcr- ïeesterde hem een geluk, zoo groot, dat hij zich tel lens moest herhalen hoe kort deze tocht zou duren, niet luid zijn vreugde te kenuen te geven, i Omstreeks drie uur opende graaf Podnawska de •Ofcn en vroeg hij waar zijne dochter zich bevond. Zjj ligt te slapen wilt g|j dat ik haar wekken ■If vroeg Iwan terstond. Neen, het arme kind moet doodelijk uitgeput zijn. Waar is zy Hier, in ditzelfde vertrek. Het is goed, dan zullen wij stil zgn om haar liet te sloren. Hebt gij iels voor mij te drinken f Binnen ecuige dagen,schrijft de Gazette van Korfrijl;, gaan dc volksvertegenwoor digers in verlof. Als wij een oogslag werpen op de werking van dezen zittijd dan zijn wij verontweerdigd dat de zaken zoolang gesleept hebben en dat er nog zooveel te bespreken valt, dat nog voor het algemeen belang reeds kou gestemd en verwezenlijkt zijn. Quis causa Ja, wie is de oorzaak van dien tragen voor uitgang. Niemand die de gazet leest en de verslagen der kamerzittingen vervolgt, kan bot staan op die vraag, noch kan een oogenblik aarzelen met spijt te antwoor den dat de socialisten er de schuld van zijn. Nogtans die brave menscheu die nooit ongeprezen slapen gaan omdat zij felijk de koekoe altijd met hun zeiven offen, die citoyens zeg ik, hebben noch tans bij hoog en bij leeg houden staan dat zii alleen de volksvrienden waren en alleen vooruit wilden. 't Is nu reeds negen maanden geleden dat er eenige van die kadés in de Kamers zitten, en iedereen heeft moeten getuigen dat zij veel, veel tijd hebben doen verspe len, dat zij veel onnoozelen prietpraat uitgekraamd hebben, dat zij redens geuit hebben, die zoo proper waren dat de annalen der Kamer ze niet geheel hebben kunnen wedergeven, dat zij eenen brief van verontweerdigiug ontvangen hebben van wege de kleinkinders van onzen gevierden Conscience,dien citoyen Anseel aangevallen had te midden dor Kamer, dat zij goddelooze en diensvolgens zedeloozo scholen gevraagd hebben enz., enz., en dat zij buiten dit niets gedaan hebben danhunne ongeluk kige kiezers bedrogen. Immers onze waarzeggers van sociali sten hadden overal uitgeklonken dat zij iedereen heer en meester gingen maken, dat ons landeke een lief aardsch paradijs ging worden, en dat allen gelijk koningen gingen zijn en eene gelijk voorziene beurs hebben. Dus luiaards en dronkaards gin gen zoo welhebbend zijn als de oppassende en sparende man hoe rijmt men dat te gaar 't En was dan maar om aan het bewind te komen dat de socialisten deze taal gesproken hebben. Wij zijn thans getuige dat zij farceurs zijn wagenvoeren woor den en spreuken,maar daden,niets te doen. De socialisten hebben dus gelogen maar excuse want op hun woord van eer 't is zonder te weten. Nogthans dit onwillekeurig bedrog zal eenieder, en bijzonderlijk de bedrogenen tot les dienen, en zij zullen deze niet echt bevonden volksvrienden, een naasten keer zonder stem vooruit zenden. Hunne zedenleer. Er is in de bespreking der schoolwet veel over zedeleer geraasd. De jongeling overhandigde bem het gewenschte en de grijsaard hernam Ik zal u nooit uw goede zorgen kunnen vergelden. Indien mg iels overkwam dan ma» ik er op rekenen, niet waar, dat gij Alma in alles ter zgde zult staan f Ozekerinaar gevoelt gij u dan minder wel Integendeel, de pijn is geheel verdweneumaar ik heb moeite adem te halen en gij weet even goed als ik op welke w ijze podagristen meestal sterven. Maak u daaromtrent geen schrikbeelden, graaf, haastte Iwan zich te zeggen, ofschoon het hem wezen lijk voorkwam, dal bet gelaat van den zieke een akelig blauwe kleur had verkregen. Gij moet niet vergeten, dat gij op een ellendig bed, in eene bedompte kamer ligtmaar morgen zijt gg te huis en zult gg u een ge heel ander mensch gevoelen. Ja, dat zal het zijn, sprak de oude edelman, ter wijl Iwan zgn kussens opschudde ik ben nu reeds veel beter, heb nogmaals dank ik zal trachten nog wat in te dommelen, bet is nog volslagen nacht. Eenige oogenblikken later sliep hg weer in, maar de ademhaling bleef beklemd en nog was er geen uur verloopen, of hg maakte een hevige beweging, als poogde hij tevergeefs lucht te krygen, en zonk daarop achterover. Iwan had zich schielijk over hem heengebogen, maar een doffe kreet ontsnapte aan zijne lippen. Alle aardsche hulp was hier te vergeefs zijn lijder was in het hart getroffen. Wij kregen gisteren toevallig twee aanhalingen onder de oogen, die de zeden leer onzer tegenstrevers in hun waar daglicht stellen. De Grcef, leeraar aan de brusselsche Hoogeschool, verklaarde Onzen dier lijken oorsprong nader komende, hebben wij geleerd ons te kennen zooals wij zijn. Xonen van tie Beest, niet ilei* Godheid En de Fransche vrijdenker Itenan, de geloofsverzaker, riep uitZedeleer en deugd hooren tot het verleden Voorwaar, propere zedenleer I En de mannen die deze zedeleer voorstaan zijn de bondgenoten der helden van Chipka. 1+1+11 x31 (Vandervcldc) 1 X1X11l3 —1 (Wiskunde) De bespreking der nieuwe schoolwet heeft aan do Socialisten de gelegenheid verschaft hunnen haat tegen den gods dienst bot te vieren. Wat onzin hebben zij al niet uitgekraamd Het geheim der Heilige Drievuldigheid, dat de grondslag van de katholieke geloofsleer is, heeft de verstandige Van- dervelde voorgesteld als een onding. Kan de ondenvijzcr leer en. zeide hij, wat de priester leertnamelijk dat 1+1+1 of 1x3-1?» Hoe is het mogelijk, dat er geen enkel redekundige in de Kamer gevondeu werd, om hem te doen opmerken dat er geene spraak is van eene optelling maar van eene vermenigvuldiging, namelijk IXlXl of P—1 Deze stellingzulks weten vele school kinderen wordt verwezenlijkt in den kubiek meter één meter lengte x één meter breedte X één meter hoogte is gelijk aan één kubiekmeter. Inderdaad indien men dan toch wis kunde wil op het tapijt brengen —de Heilige Drievuldigheid is een product van drie gelijke factoren en niet eene som ven drie gelijke eenheden. Welnu het product van drie factoren, gelijk aan 1, maakt 1. En wat zegt de Catechismus, die het kort begrip der Godgeleerdheid en te gelijker tijd een meesterstuk van gezond verstand is Is God de Vader God Ja Is God do Zoon God Ja. Is God de Heilige Geest God Ja. Zijn cr dan drie Goden Neen. die drie personen zijn maar éèn God. Hoe kunnen drie personen één God wezen Omdat zij alle drie maar één en het zelfde goddelijk wezen of natuur hebben. Welnu, komt de Catechismus niet overeen met de Wiskunde Als versteend stond de jongeling daar. Hoe zou hij Alma op haar onherstelbaar verlies voorberei den Zjj sliep zoo rustig voort, dat bet hem bijna eene misdaad toescheen, haar totde ontzetter.de wezenlijk heid terug te roepen, en toch, hier mocht van geen uitstel sprake zgn, Zachtkcns drukte lig de oogen van den doode toe en schikte alles zoodanig om bem heen, dat zijn aanblik niets schrikwekkends opleverde. Daarop trad hg op de legerstee toe. waar zij rustte en aanschouwde haar eenige oogenblikken sprakeloos. Zij rustle daar, schooner dan ooit, hare gelaatstrekken hadden alle hardheid verloren, zg moest in gelukkige droomen verzonken zgn, want een glimlach zweelde om haar lippen en een zachte bloos lag over haar wangen ver spreid. Hoe zou hij dan ooit moed hebben haar de waarheid te zeggen Slechts gehoor gevende aan de stem zgns harten, welke in drie uren alle afstanden tusschcn hen uit het oog deed verliezen, kuielde hij aan hare zgde néér en met bevende vingers omklemde hij hare kleine hand. Alma, (luisterde hg, Alma wordt wakker. Zij had blijkbaar moeite zich aan haar droomen te ontrukken, want zij sprak Ja, in de slede, niet waar, en voor altijd, o zeg het nog eens, voor altgd Alma, herhaalde hij dringender, uw vader ii minder wel. lxlxl—1 Hebben de drie factoren niet hetzelfde wezen De H. Kerk leert niet dat de Vader één God, en de Zoon één God, cn de Heilige Geest één God is maar dat de Vader God, en de Zoon cn de Heilige Geest God is. De drie personen hebben éénzelfde goddelijk wezen, en er is slechts één God. Ziedaar iets voor Meester Vandervelde, den arend der socialisten. Het strafwetboek van 1808 bevatte, henevens het recht van gratie te verlee nd), dat de koning nog altijd bezit, nog eene soort eerherstelling, welke de ver oordeelde kon bekomen door zijn goed gedrag. Het strafwetboek van 1867, dat geheel het strafrecht behelst, heeft de artikels over de eerherstelling feitelijk afgeschaft is M. Begercm heeft nu voorge steld haar, mits eenige veranderingen, terug in voege te brengen, en M. De Jaar heeft over dat voorstel verslag gemaakt. De geest van die nieuwe wet is deze iemand die veroordeeld is en zijne straf gedaan heeft, kan na een zeker getal jaren goed gedrag bekomen dat die straf zou uitgevaagd worden cn nergens meer vermeld worden. De gratie is eene gunst welke men voor het uitdoen der straf aan den kouing vraagt, welke de koning mag weigeren, en die in alle geval slechts ontslaat van het kwijten der straf, maar de veroordeeling laat bestaan. De eerherstelling is eeu recht, dat de veroordeelde bezit. De rechterlijke overheid heeft slechts na te zien of de oudveroordeelde zijne straf gekweten heeft en het noodig getal jaren van goed gedrag geweest is zoo ja, dan moet zij de eerherstelling uitspreken. Met die korte woorden uitleg, zullen onze lezers het verschil tusschen beide begrijpen. Die eerherstelling is zoodanig nuttig en cn zelfs noodig dat de wetgevers iu Frank rijk, hoewel over het algemeen veel strenger dan de belgische, ze altijd in het strafwetboek behouden hebben. Het is inderdaad goed, zedelijk en mcnschlijk dat iemand, die eens gelaaid heeft, niet altijd geschandvlekt blijre maar dat hij door zijn goed gedrag kunne bekomen dat zijne veroordeeling geheel uitgewischt worde, op het policieboek niet meer ver meld sta, geen beletsel stelle aan voor waardelijke veroordeeling getroffen. De voorstelde wet is dus ten uiterste goed te keuren zij vergemakkelijkt zeer veel de beternis van dezen die door ver- oordeeliegen getroffen, maar niet grondig bedorven zijn. Maandag avond heeft Anseele op eene meeting te Brugge verklaard, dat hij par tijganger is van Brugge-zeehaven maar Thans opende zg verschrikt dc oogen. Mijn vader, herbaalde zij sidderend, hij is ziek, en gij roept mg, ofschoon het nog nacht is. Waar bevindt bij zich Ik hoor hem tocb niet komen. Wees moedig, mgn arm kind, hij heelt daareven een benauwdheid gekregen. En... en... gg wilt mg zeggen, dat hg dood is, niet waar 0 zeg, dat het zoo niet is Iwan boog het hoofd op de borst, lig had de kracht niet haar wanhoop aan te zien. Maar reeds zegde zgn zwijgen haar meer dan woorden en riep zg hevig uit. Waarom hebt gij mij niet geroepen Hoe is bet mogelijk, dat gg niet begrepen hebt, dat ik alleen bet recht had zijn laatste woorden, z|jii jongsten snik op te vangen O dat gij mij niet in tijds geroepen hebt! Ik had toch uw vaste belofte, anders zou ik nooit in geslapen zgn. Ik zelf, die hem voortdurend gadesloeg, heb den dood niet zien komen hij trad plotseling in, zonder eenig lijden, zonder dat uw vader een woord of ook maar een kreet uitte. Gg zult zien boe rustig hg daar ligt, het is alsof hg nog ontwaken moet. Werktuigelijk rees het jonge meisje overeind. Schijnbaar kalm trad zij op den overledene toe, maar toen zg de lippen op dat koude voorhoofd drukte en zich volkomen rekenschap van dg wezenlijkheid gaf, zonk zg onder luid snikken naar hem neer en verborg het hoofd op zijne borst. Langen tijd liet Iwan haar ongestoord aan har bestrijder van de overeenkomst Cousin* Coiseau. Een Bruggeling weerlegde eenige onnauw keurigheden en vervolgens riep een socialistische werkman uit dat, indien Brugge-zeehaven valt, dit zal zijn door de schuld der socialisten. Anseele verliet Brugge ten 8 ure 52, begeleid door de policie en uitgefloten door de menigte. Vijandelijke benden doorkruisten de stad; de eene zong de Marseillaise, en de anderede Vlaamsche Leeuw. Patriote Broederlijk. De socialisten van Roubaais klagen in hun blad Egalité de.bazen aan die Belgische werklieden in hunnen dienst hebben, en eischen dat de Belgen uit Frankrijk zouden gejaagd worden. Dat is een nieuw staalje der internatio nale broederlijkheid van de rooden, die do Belgische mijnwerkers vermoordt, de Belgische wevers uitplundert en al wat Belg is wil verbannen, uit haat tegen de eerlijke Vlaamsche werklieden. Tegen wratten (wurten). Wij lezen in een Amerikaansc.li blad hot volgende middeltje tegen wratten. Men neme gewone siroop en besmeere er de wratten mede, en zelfs de aller grootste gaan dan spoedig weg, zoowel bij den mensch als bij het vee. In hoeverre dit voorschrift vertrouwen verdient weten wij niet. Het middeltje is in alle geval gemakke lijk en goedkoop om te beproeven. Hoe lang kan een peerd honger en dorst lijden V Door proeven is bewezen, dat een peerd veel beter voeder ontberen kan dan water. Krijgt een peerd geregeld het noo- dige water om te drinken, dan kan het 25 dagen zonder vast voedsel leven, tor- wijl het maar vijf dagen leven kau als het vast voeder krijgt, maar aan water gebrek lijdt. Wordt een peerd geregeld gevoederd, maar krijgt het nu en dan water, dus iu onvoldoende hoeveelheid, dau sterft het, omdat van de maag te veel wordt gevergd, Heeft een peerd iu drie dagen geen water gehad, dau is zijnen dorst zoo groot, dat het 90 liters in drie minuten opdrinkt. Uit [deze proeven, die men vooral nam, om te zien, waarop men in oorlogstijd moet letten, is gebleken dat in geval van nood, water het noodzakelijkst is, om peerden iu 't leven te behouden, daar ze natuurlijk ook wel ten koste hunner krachten veel beter het voeder een tijd lang kunnen ontberen. droefheid overteu slotte echter naderde hg haar zachtkens van daar te verwgderen. - Laat mij aan zgnezgde, riep zjj op driftigen toon weet gij dan niet, dat ik u haat om hetgeen gij gedaan hebt 7 Gij alleen heht mij gedwongen door uwe woorden en bezorgdheid te gaan rusten, terwyi mijne plaats bij mijnen vader was. In mgne armen alleen had hij moeten sterven, gelgk ook mgne moeder deed. Ik vergeef u dat nooit. Laat mij nu. De jonge man was bleek geworden, mhar ant woordde op vasten toon Het staat u vrij mg te verfoeien, ofschoon God weet, dat ik geen gevaar voorzagmorgen scheiden onze wegen voor immer, ik zal n niet weer met mijne tegenwoordigheid tot last zijn; maar dezen nacht moet ik handelen, gelgk uw broeders dat gedaan zouden hebben. Ik zal dun koetsier gaan roepen en met bem atste zorgen aan deu doode geren. Wil zoo lang hier bij het venster plaats nemen. Wg zullen spoedig gereed zgn. Zij gehoorzaamde hem ditmaal en toen h(j mei den ouden dienaar harer familie teruggekeerd was, trof het haar zelfs in dit oogenblik, hoe onhoorbaar hy te werk ging, ten einde haar elke noodelooze pgn te besparen. Wordt voortgezet)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1895 | | pagina 1