Wie? Wie? Wie?
De nieuwe schoolwet.
Pol en Stant.
SJ^T* Brief
2, H. den Bisschop van Gent.
De H. Drijvuldigheid.
Een half uur tusschen smok
kelaars.
prijs niet geldig is als aanzoek en dat de
termijn van acht dagen niet kan verlengd
worden.
4° Doch eene behoorlijke vergoeding
komt den afgaandeu pachter toe, welke
o >k de hoeveelheid vetten zijn die hij ge
bruikt en het tijdstip waarop hij ze toege
diend heeft. Dit is een princiep van reebt-
veerdigheid door de kostumen voorge
schreven en de rechtbanken erkennen aat
do kostumen niet afgeschaft zij.
De betaling moet geschieden door den
eigenaar te zijnen huize, onmiddellijk na
do overeenkomst, maar kan bij wederzijd-
sche toestemming ook overgelaten wor
den aan den aankomenden pachter.
Bijaldien de eigenaar den prijs ver
werpt, moet de afgaande pachter de
vrucht opdoen en pacht en grondlasten
betalen tot het tijdstip der inoogsting,
zonder recht te hebben op vergoeding
voor navette.
De afgaande pachter is nog gebonden
het land in behoorlijk zuiveren staat af
te leveren. Daarom moet hij in de vrucht,
die hij voor zijneu prijs moet opdoen, het
onkruid ten bekwamen tijde weren, opdat
het zaad der onkruidplanten niet uitrijze
en aldus het land zijne vruchtbaarheid
gedeeltelijk beneme. Bleve hij te dien
opzichte in gebreke, dan zou hij kunnen
gedwongen worden schadeloosstelling te
Betalen.
Menige landerijen zijn met houtgewas
omzoomd en sommige perceelen grond
zijn er gansch mede bewassen. Dit hout
mag de pachter kappen na acht jaren als
het van natuur hard is en moet zulks na
negen jaren is het murw, dan mag hij na
zes en moet na zeven jaren.
Ware dit houtgewas, bij de verandering
van pachter, niet in staat gesleund te
worden, dan zou de afgaande pachter het
niet mogen opdoen en gedwongen zijn eene
overeenkomst te treffen met den eigenaar
ofwel met den aankomenden pachter.
Verder kunnen andore voorwaarden
vastgesteld worden door den pachtbrief,
die elke pachter zou dienen Ie bezitten
om alle moeilijkheden te voorkomen.
Meire, den 2 August! 1895.
P. Van df.n Ef.ckhout.
BIeënteelt. Eengroote weder-
landsche Tentoonstelling van Bieënteelt
zal te Bergen (Henegouw) plaats hebben
op 31 oogst, 1, 2 en 3 september aanst,
linnikonmiers. Nu de tijd
daar is om de komkommers te plukken,
maakt de Academie van Geneeskunde de
belanghebbenden er opmerkzaam op, dat
het zeer gevaarlijk is die vruchten te
bereiden in koperen pannen. Alles wat
men er kan bij winnen is een schoon groen
uitzicht dat de komkommers verkrijgen,
doch het voordeel weegt niet op tegen
het gevaar dat men loopt.
Wie zat er zondag te Brugge in de her
berg "Au Singe d'Or
Wie heeft zich daar laten omringen en
toejuichen door eenen hoop socialisten
Wio is daar rechtgestaan om te peror-
eeren en aan de Bruggelingen eene
zeehave te beloven
Wie is er dan al smooren door de
straten van Brugge naar de statie gegaan
om er den trein te nemen waar Anseele
mede naar Gent kwam
Wie Wie Wie
Lezers, gij kunt het gemakkelijk raden.
Groote veranderingen komen aan de
wet óp 't lager onderwijs toegebracht te
worden.
Het vrije onderwijs zal krachtdadiglijk
ondersteund worden groote bijlagen
worden toegekend, 'tgenc toelaten zal dit
onderwijs en den toestand van 't onder
wijzend personeel te verbeteren.
Maar de groote verandering, de hoofd
zakelijke verbetering aan de welke alle
katholieke herten vuriglijk toejuichen, is
de verplichting aan al de scholen zonder
ouderscheid opgelegd van den Gods
dienst en de kristene zedenleer aan te
leeren op pene van berooving van alle
geldelijke hulp van den Staat.
Men heeft bestadigd, en Anseele riep
het meermaals uit, dat de scholen zonder
God oprechte kweekerijen van socialisten
zijn.
Ons katholiek ministerie heeft daar een
einde willen aan brengen. Geen scholen
zonder God meer Ziedaar art. 1 der
nieuwe wet. En van daar die razernij van
liberalen en socialisten die op 28 juli 11.
naar Brussel tegen die heilzame wet en
het katholiek ministerie zijn gaan mani
festereu,
De Aalstersche vrijdenkcrsboel, socia
listen en vooruitstrevers, met M. K.D. M.
aan 't hoofd zijn daar ook hunne -uaflouefl
piot| voor onzen II. Godsdienst gaan be-
tóoneh.
Onnoodig to zeggen dat deze wet. die
aan God de plaats teruggeeft welke Hem
in de scholen toekomt met geestdrift ge
stemd werd door alle ware katholieke
kamerleden.
En de eenige priester die in de Kamer
zetelt, bevond zich, zoo vraagt go zeker
aan 't hoofd der ware katholieken
Of gij het gelooft of niet gelooven kunt,
priester Daens heeft voor die wet niet
gestemd
Maar 't is schande hoor ik u roepen
cn alle katholieken zullen er aldus over
denken.
Nu, onze morteleer bekommert zich
bitter weinig met wat men or over denkt.
De liberalen en socialisten tempeesten
tegen die wet, die ze eene schandalige
wet beetcn en dat is genoog opdat
M. Daens ze niet stemme... Hij mag im
mers die mannen aan do welke hij
15 duizend stemmen te danken heeft niot
misnoegen Hij kan ze immers nog eens
uoodig hebben.
lieu priester gevangene der vrijdenkers!
't Is stichtend
Zfelverkoopei-ij. Verleden
maandag, om 4 uren stipt namiddag, stap
ten twee vreemde liberale helden,
Jefke de Vloeker en de Erpesche De-
mosthnes de pooi ten van Chipka binnen
zonder eenige complementen, net als of
zij naar hun werk gingen.
Wanneer wordt het verraderlijk ak
koord afgekondigd Of zal 't weeral
konkelfoes zijn om later tc kunnen
afloochenen V
Stant, druipende van 't zweet,
komt den hof opgestoken en ziet
door d'openstaande venster de vlij
tige Ka bezig aan den kaffe.
Stant. Wel,beste
Ka, ik kom een wat
rusten en mijn zweet
afdroogenwant zoo
heet ea heb 't ik nog
van mijn leven niet
geweten.
Ka. Kom binnen,
Stant kom binnen en
zet u 'k ben bezig
met er eenen op te gieten en ge zult nen
pot pakken meê ons.
Stant. 'Ten is van geen refuus,
Kaken, want 'k beu halfdood
Ka. 'k Gelooft, jongen,'k gelooft,
'gen hebt gij 0<>k uw brooken voorniet
niet, Stant.
Stant. Ja, Kaken, 'k moet ik ook
door alle weêren maar alla, als nen
mensch maar alhier en aldaar een
stuiverken op en doet, geraakt dat alle
maal rap vergeten maar zeg nen keer,
Kaken, 't is hier zoo onberrahertig stil op
't hof is er de manschap allemaal van
door getrokken Of zitten die menschen
nu ook op 't veld om door noen door al te
werken
Ka. Neen, neens, Stantze zijn ze
allemaal aan 't slapen en dat tot een
kwaart voor den tweeën en dan drinken
ze kaffe en daarachter trekken z' op
Pol. (Uit eene zijdeur komende en
zich de oogen wrijvende.) Wel, Stant,
durfde gij daar door komen, door alzoo
een hitte
Stant. 'T is erg genoeg, Pol maar
wat is er aan te doen Niet gaan en is
geen eten en we moeten 't pakken gelijk
't komt.
Pol. Ja, Stant er wordt tegen
woordig een wat afgezweetwe weten er
hier ook van te sproken, man w'hebben
gisteren en vaudaag in d'haver gewerkt
en 't is van den achternoen nog te doen
maar God zij gedankt, t'avond is ze bin
nen
Stant. Allemaal, Pol?
Pol. Allemaal, Stant meê alzoo
een weêr gelijk nu is er avance bij, 't is
wat anders als over acht dagen 1
Stant. Maar is 't nu niet te forsig
heet, Pol Gaan do vruchten nu niet
allemaal verschroeien en verdroogen
Pol. Maar neens, Stant, 'ten is
maar slecht voor menschen en beesten
die in d'hitte moeten gaan en werken
maar voor de vruchten is 't eerste klas
van wtêr
Stant.— En hoe is 't nu met de patat-
terkes, Pol Gaan ze voort met te beder
ven
Pol. Ik peis van neen, Stant die
slecht ot geplekt zijn die zijn kapot, maar
gaat het nu voort met droogen, 'k geloof
dat 't bederl zal stakeu en dat d' opbrenst
nog redelijk goed zal zijn.
Stant. A la bonne heure, Pol, ge
ziet toch hé man, dat ons Lieven Heerken
nog altijd t'huis is en dat Hij toch nog op
tiju do geesels en de malheuren weet
tegen t' houden en af te weren.
Pol. Ja, Stant, 't is alzoo. maar
'nen mensch is toch altijd bevreesd en
iedereen roept als'them begint te nijpen.
Stant 'T is alzoo altijd geweest',
Polmaar die op ons Heer betrouwt,
vindt toch altijd solaas en hulp
Pol. Zekerlijk, Staut, zekerlijk en
'tis spijtig genoeg dat die oü tradiliëu en
dat waar geloof stillekeus aan van onder
't volk wegsterven.
Stant. Wat zouden we zeggen. Pol?
Wat is er nog in de wereld en bijzonder
lijk in dien zoogezegden nieuwen wereld,
wat is er nog anders als pretentie, hoog
moed en miskontentemeat
Pol. Ja, Stant, miskontentement
En uogthans w'hebben wij van z'leven
andere tijden beleefd Iedereen klaagt
en zucht cn roept om verbetering maar
hoevele en zijn or niet die toch ook niet
en leven om gelukkig te kunnen zijn
Stant. Ha, Pol, 't is een algemeene
miserie zekerlijk er ziju lieden wier
toestand ellendig en betreurensweerdig is
en die alle medelijden en troost verdie
nen maar hoevele huisgezinnen zijn er
toch niet te vinden waar slecht gedrag,
bederf en opstand er de oorzaak van zijn
Pol. Ja, ja, Stant, neemt de dron
kenschap en d'hooveerdij weg en daar
waar er nu nooit geen zout in 't baksken
is, daar zeg ik, zal er welhaast welstand
terugkeerua 1
Stant. En daarbij nog,Pol, 't slecht
leven en brengt geen benediktie bij en
als men den grooten Meester niet meê
heeft, dan vaart men toch niet wel
Pol. Dat heb ik grootmoeder Stance
zaliger wel duizend koeren Iiooren zeggen
Stant, maar er komt 'nen wereld op die
zo, t' Aalst, volgons 't zeggen van kozijn
Tist, den nieuwen wereld noemen, 'nen
wereld brrrrvan hooveerdigaards en
slechterikken, die lachen en spotten met
al 't geen dat ze zouden moeten eeren en
beminnen.
Stant. 't Is le wreed, Pol, gelijk
het tegenwoordig nu in Aalst gaat j de
socialisten werken als duivels om ons
brave Aalstersche jonkheid te bederven
en meê te sleepen de liberalen spotten
met de religie en haro dienaars en daar
loopt daar een ander sekte die nog altijd
roepen dat ze aan God en aan den Paus
gelooven, maar die zoo vol venijn, hoog
moed en deugnieterij zitten, dat ze overal
waar ze kunnen de ieverigste en be
kwaamste katholieke strijders en zelfs
onze brave on welbeminde priesters aan
vallen en bezwadderen
Pol.En kan 't volk dat verdragen,
Stant
Stant. 't braaf volk is vorontweer-
digd, Pol en verontweerdigd tol in 't diep-
sto van de ziel en er wordt veel en zeer
veel gebeden en gelezen tot herstelling
van de goddeloosheden, d'heiligschende-
rijen en de godslasteringen die zij durven
uitbraken en neerschrijven maar de
slechte wrijven in hunne handen en roepen
jou, als ze zien hoe mannen die vroeger
tegen hen waren en hun bestreden, nu
met hen te samen aan een zeel trekken,
om den katholieken godsdienst in den
grond te booren en de priesters al hun
gezag en noodige achting t ontrukken.
Pol. Stant, dat is ongepermetteerd
en dat zijn ware slangevellen
Stant. Er zijn geen woorden, Pol,
die de plicktigkeid, de boosheid en de
verantwoordelijkheid van zulk een gedrag
kunnen weergeven maar laat ons geen
wraak willen en hopen dat onzen lieven
Heer er zal tusschen komen meê zijn
licht en zijne gratie
Pol. Hewel, Stant, er ziju van
z'leven nog mirakels gebeurd en wie weet
of.
Stant. Ja, ja, Pol, zeg het maar
recht uit wie weet of die ongelukkige
volksbedriegers en verleiders de gratie
der bekeering niet zullen bekomen
Pol. We zullen er ook nog nen
Wees gegroet voor lezen, Staut want
't is toch zoo wreed in ons Hoer geloofd
hebben of misschien nog gelooven en
terzelfder tijd met toegerolde vuist tegen
Hem opgaan om de katholieke p irtij en de
priesters te verloochenen en te vervolgen.
Ka. Alia, alla, de koffi is uitge
schonken en zet u alle twee bij, Stant en
Pol, en drinkt nen goeien pot eix maakt u
geen kwaad bloed in al die ju lassen en
verraaiërs.
Stant. Volgeerne, Kaken en kerte-
lijken dank maar die j udassen en die
verraaiërs, die gedurig durven roepen
dat dc Paus en de Bisschoppen hen niet
af en keuren en die geheel wel weten dat
de brieven van den Paus en de Bisschop
pen tegen hen en rechtstreeks tegen hen
gericht ziju hewel, zeg ik, die judassen
en die verraaiërs een oogenblik vergeteu,
dat en kan ik niet, Kaken want ik sidder
en beef in hun eigen plaats al« ik denk
wat al schrikkelijk kwaad dat ze doen en
wat straffen dat ze toch over hen neder
trekken
Ka. Ja, ja, Staut, 't is de waarheid,
man, maar ze moeten ze dat maar weten,
't is een oud spreekwoord die zijn
verbrant moet op de bleinen zitten, en
doen ze zij meê meê Hanskeü Pek, ze
zullen zij krijgen gelijk hij
Stant. Goeiën kaffe, Kaken, goeien
kaffé 'k meendege dat mijn Trien den
besten van de wereld maakte, maar, per-
bleu, z'is af en g'hebt den prijs, Kaken
Ka. Bedankt voor 't kompliment,
Stant, als hij u en mijnen Pol maar en
smaakt, dat is me genoeg en pakt maar
nen tweeden pot, Stant.
Stant. Merci, Kaken,merci,'k moet
voort, 't is mijnen tijd Kaken cn Pol tot
de naaste week en laat ons lezen voor de
volksbedervers.
Pol. Ja, Staut, de komplimenten
thuis en breng goed nieuws meê binnen
acht dagen,
Ka. Dag Stant, en de komplimenten
aan uw Trien.
Stant. Zonder mankeeren, Kaken
en 'k wensch u ook den hertelijken en
den vriendelijken goeïën dag
VAN
Met innige droefheid zien Wij
dat de gazetten der zoogenaamde
partij-Daens, niet de minste reke
ning houdende van den brief door
welken de Bisschoppen van België,
op bevel van Z. H. den Paus, de
katholieken van ons land tot een
dracht onder elkander aanmanen,
heviger dan ooit de verdeeldheid
bewerken en verspreiden, en de
katholieke besturen aanvallen. Zoo
verre drijven de opstellers dier
gazetten den overmoed, dat zij
hunne lezers pogen te doen ge
looven dat, zóó handelende, zij de
goedkeuring hebben van Z.H. den
Paus en van de Bisschoppen.
ZuJke gedragslijn is te yeroor-
deelen, zij is hoogst nadeelig aan
de belangen der ware christene
democratie zij is gansch tegen
strijdig met de gedachten van
Zijne Heiligheid en van de Bel
gische Bisschoppen;en Wij achten
het Onze plicht de geloovigen te
vermanen zich door dergelijke
gazelten niet te laten misleiden,
f ANTONIUS, Bisschop van Gent.
't Eftokt van d'lionrïsda-
Het Land van Aalst van zondag
11. is eene aaneenschakeling van laffe
zinspelingen, boosaardige beschimpingen
tegen gekende katholieken onzer Stad en
bijzonderlijk tegen de achtbare Leden van
ons katholieke Stadsbestuur.
Ehwcl, na eene gansche kolom van die
beleedigingen roeptSnullemans van Chip-
ka schaamteloos uitDien Denderbode!
n wij spreken van vrede en hij is aan
't spotten en verwijten....
Is 't zinneloosheid of kwade trouw
Misschien wel een beetje van 't eene
en van 't andere.
Onder dezen titel hebben wij een schrij
ven overgenomen van onzen Confrater
Dc Gazette van Diesl, en bij verge
telheid werd die oorsprong niet aange
wezen ondanks er bevel was toe gogeven.
Een achtbare correspondent zendt ons
de volgende bemerkingen op dit schrijven
welke wij hier laten volgen
Heer Denderbode
Hetzij mij toegelaten eenige bemerkin
gen te maken op het artikel van donder
dag laatst, getiteld De H. Drijvuldig
heid.
Van der Velde beweert dat het mysterie
der H. Drijvuldigheid tegen het verstand
is dat wij om dat mysterie te kunnen
staande houden, moeten aanveerden dat
1+1+1 gelijk is aan 1.
Daar is niets van. Dit zegt het mysterie
der LI. Drijvuldigheid de Goddelijke
natuur bestaat niet meer dan eens, maar
in die éen Goddelijke natuur zijn er drij
personen. De wijsbegeerte zegt dat natuur
en persoon verschillen, en geenszins het
zelfde beteekenen. Weet ge wanneer dit
mysterie tegen de gezonde reden zou
zijn Indien wij zegden drij personen
zijn gelijk aan oenen persoon, ol' drij
naturen zijn gelijk aan ééno natuur. Maar
zoo is het niet Lloe het mogelijk is dat
een natuur drij personen ziju, dat ver
staan wij niet. En waarom Wol om
dat onze gedachten komen van hetgeen
wij door onze zinnen waarnemen. Wij
zien gedurig voor onze oogen dat elke
menschelijke natuur éen menschelijke
persoon is, en nergens zien wij eene
natuur die twee of drij personen zouden
zijn, en daarmeê hebben wij daar geen
gedacht van. Maar is het daarvoor onmo
gelijk Neen.
De bewijzen die men aanhaalt uit de
wiskunde om het mysterie der 11. Drijvul
digheid te wettigen zijn volgens mij niet
juist gekozen.
De H. Drijvuldigheid is, zegt het arti
kel, een produkt van 3 gelijke factoren
1+1+1. Wel neen De Vader, de Zoon
en de H. Geest zijn drij verscheidene
personen, zoo als wij leeren in den cate
chismus.
Wat er in het artikel gezegd wordt
nopens don kubiekmeter, komt even min
van pas voor de II. Drijvuldigheid. Om
het meer of min te kunnen toepassen heeft
de schrijver volgens den letterlijken zin
deze woorden moeten verstaan een
meter lengte een meter breedte een
meter hoogte is gelijk aan één kubiek
meter. n Maar dat mag in zijnen letter
lijken zin niet verstaan worden lengte-
meters vermenigvuldigen eerst met
breedtemeters en daarna met hoogte
meters om kubiekmeters te bekomen, dat
heeft geenen zin. Dat is even dwaas als
peerden vermenigvuldigen met koeien. De
meetkunde leert dat de aangehaalde
woorden eene verkorte manier van spre -
ken zijn, die toegelaten is, om te betee
kenen dat men om den inhoud van eenen
kubus te hebben zooveel kubieken een
heden heeft als er vlakte-eenheden in de
basis zijn, en dat zooveel maal genomen
als er lengte-eenheden in de hoogte zijn.
Wij besluiten dus dat men beter zou
gedaan hebben die bewijzen uit de wis
kunde hier weg te laten. N.
Kicsreklanicn. Het liberaal
comiteit gelast met het nazicht der kie
zerslijsten heeft weêr eens aan 't werk
geweest. Naar men ons verzekert is het
samengesteld uit splinter nieuwe rechts
geleerden, en andere eSpjnujo.v mannen.
Wij hebben de gelegenheid gehad
eenen oogslag te kunnen werpen op de
werkzaamheden van 't nieuw comiteit en
dadelijk hebben wij bemerkt, dat zijne
leden, wat de bekwaamheid betreft, verre,
zeer verre ouder 't peil hunner voorgan
gers staan.
De leden van het oude of afgedankte
liberaal comiteit begonnen iets van kies-
zakeu te verstaan en waarlijk 'twaren
tegenstrevers geworden die te duchten zijn
en waarmeê men, gelijk vroeger, den zot
niet meer houden mocht.
Maar de leden van 't hedendaagsch of
nieuw comiteitjc bewijzen ten volle dat
ze nog te onnoozel zijn om de kieswet in
hare klaarste bepalingen te begrijpen.
Z'hebben ezelarijen uitgestoken die waar
lijk onvergeeflijk zijn aan rechtsgeleer
den. Neen, neen, aan zooveel onbekwaam
heid hadden wij ons niet verwacht.
Als dc liberalen van zulke Tisteu de
zegepraal verwachten dat ze dan maar
gerust in hunne pijpen blijven.
Sinds de Moniteur het besluit bevatte,
dat alle invoer van vee uit Nederland in
België verboden is, is er in Zeeuwsch-
Vlaanderen, oostelijk deel, een smokkel
handel ontstaan,die eene zekere levendig
heid teweegbrengt en sommige ingezetenen
der nabij de grens gelegen dorpjes, ten
goede komt of dit ook in andere grens
streken het geval is, weten wij niet, doch
dit is zeker, dat deze streek er bij uitstek
voor geschikt is, wijl van hieruit Antwer
pen en Gent, twee voorname veemarkten,
gemakkelijk te bereiken zijn.
Vele kooplieden trekken hier rond en
koopen al het rundvee, dat ze machtig
kunnen worden. Vandaar, dat de boeren
hier nog al een tamelijken prijs voor hun
vee kunnen maken, 's Avonds komt al het
gekochte vee op eene afgesprokene plaats
bij elkander en gaat onder goed geleide
over de grenzen.
's Avonds ging uw correspondent ook
eens zien. Op omtrent 20 minuten afstand
van de grenzen, in een gehucht, waar een
tiental huizen staan, was het rendez-vous.
Tegen 9 ure het begon al donker te
worden zag men de kooplieden met de
drijvers van alle zijden aankomen, en
weldra waren er een 22-tal schoone
beesten bij elkaar. Ook de smokkelaars
kwamen langzamerhand op en verspreid
den zich in een drietal herborgen, om in
dezen tusschcntijd een glas op hot goed
gelukken der onderneming te drinken.
Een der herbergen binnentredende, zag
ik een 30-tal smokkelaars druk redeneren
en met armen en handen slaan.Het waren
kerels uit de laagste klas der maatschap
pij de meesten hadden reeds met policic
enjusticie kennis gemaakt, en bij allen
kon men goed zien dat zij groote vereer
ders van Bacchus waren. De meesten
wareu blootvoets en bloothoofds, droegen
enkel oen gekleurd hemd en broek, waar
hier en daar nog het bloote lichaam door
zichtbaar was. Allen hadden een sterken
stok in de hand. Zeg, vriendje, zoo sprak
ik tot een stevigen Belg, die alleen aan
een tafeltje een glas bier zat te drinken,
gaat gij hot van nacht weer eens pro-
beeren
Ja, mijnheer, wij gaan er weer op af,
maar 't is spijtig, 't is van avond te schoon
weer. We moesten het hebben als verle
den zaterdag, toen er zulk een vreeselijk
onweer woedde en de regen bij stroomen
neerviel. Toen was er geen enkel
douanier te zien.
't is anders toch een gevaarlijk werk!
Och ja, wij verdienen onze 7 frank
niet zonder moeite, maar 't is toch schoon
geld en wij moeten dan toch niet werken
overdag. Somtijds ontmoetten wij wel eens
eenige ambtenaars, maar zoo'n troep van
75 man, zoools nu, durven ze zoo licht
niet aan. Erger wordt het, als er velen
vereenigd ziju, dan kan het cr leelijk
toegaan. Velleden week is de broeder
van die twee jongens doodgeschoten, en
ziet ge dien kromme die draagt nog een
kogel in het been, dien hij verleden jaar
tegen Kermis opgeloopen heeft. Doch de
moeste nachten ontmoetten we geen
sterveling; want onze voorzorgen zijn goed
genomen. We weten wel, waar ze zijn en
daar komen wij natuurlijk niet. Wij heb
ben onze spionnen, die de douanen beloe
ren. Zie, daar komen er eenige aan
Eu jawel, ik zag eenige haveloos ge-
kleedde kerels, de broek halverwege
het been opgestroopt en druipende van
't zweet, tegen eenen koopman staan
praten, die het hoofd der bende scheen.
Die wijzen ons den weg. Zij hebben
alles nauwkeurig nagegaan en weten juist,
waar de douanen dienst doen. Zij zijn
altijd een 100 pas voor de beesten en bij
het minste onraad geven zij een teeken.
En is er met dat smokkelen zooveel
te verdienen
Voor ons niet, Mijnheer, een leider
heeft 7 en een drijver slechts 5 frank, en
bij behouden aankomst een goeden borrel
of een glas bier. Maar de kooplieden, die
maken zaken. Wij hebben vandaag bees
ten, die ze te Autwerpen met 150 a 200
frank winst verkoopen. Over 14 dagen
hebben die mannen eenen os gesmokkeld
op klaarlichten dag en daar verdienden
zij over de 300 frank aan. Dat was een
buitenkanske.
En daar wordt het teeken gegeven.
Ieder stormt naar buiten en in een tiental
minuten staat de troep in orde. Vooraan
gaan spionnen, daarachter de beesten.
Bij iedere koei een leider en twee drijvers.
De kooplieden sluiten den stoet. Stil,
zonder een woord te spreken, gaan allen
voorwoarts, de grenzen over.
Burgerij en Jaloezie.
De burgerij onzer verschillige wijken
richt feesten en vermakelijkheden in
om zich met de laatste zomerdagen ook
wat te verlustigen en met den eenen wat
neering te verschaffen aan stieldoende
menschen.
En daar is Snullebol van Ch ipka razend
kwaad om zijne zeeverlappeu staan er
vol van
Wel, sukkelaar, iedereen heeft toch de
middelen niet om naar Knocke te gaan
gelijk gij en uwen broeder, don armen
martelaar om er in de zee te pladderen
en zich vet te mesten
Iedereen heeft geenen Werkman
om halve kluiten uit do zakken der suk
kelaars te kloppen iedereen trekt geeno
twaalf franks daags, zondag en werkdag,
gelijk uwen slimmen broeder
Mogen de andere menschen, burgers
en werklieden, zich dan ook niet een
weinig verlustigen, zich wat verzetten,
en, ja zelfs soms eens flikkeren, terwijl
gij in de badplaatsen, aan 't zeestrand de
groote jannen uithangt
Die gasten van Chipka zullen nog van
jaloerschheid bersten Maar pas op,
menschen, maakt u dan maar dapper uit
de voeten
EBBE! EBBE! waar er zoo
veel over gezwadderd en afjonstig gekrab
beld is Erpe I g'haalt er eere van Om
't schoon kroouen on eenparig broeder
lijk feeste vieren vindt ge nergens uws
gelijke Er viel te vieren en te versieren
otn eenen jeugdigen, vcolbelovenden
Priester, den Eerw. lieer Karei De Vos,
te vereeren, bij zijne plechtige Eerste
Mis binnen zijne geboorteplaats.
Dc jonge priester, zoon van den Burger
vader, Heer Doctoor Germaan De Vos,
provinciaal Raadslid, deed schitterende
studiën binnen onze stad in 't Kollegie
der EE. Paters Jezuieten en kwam dit
jaar tot de hooge Waardigheid van 't Pries
terdom. Prachtige praalbogen en spar
rengroen met vaantjes versierden den
doortocht van 't vaderlijk huis tot aan de
kerk Vlaggen, bloemkransen, jaar
schriften en heilwenschen,'kundig ver
vaardigd en opgemaakt prijkten aan elke
woon 't was feest, groote feest en vol
komen, zondag op Erpe.
Een stoet van priester, bloedverwan
ten en vrienden der achtbare familie, ge
leidde den gezalfden des Heeren tempel-
waarts. De Leden der familie volgden tal
rijk. Negen priesters stonden den jongen
Leviet aan t Altaar bij. De Gloria en
Kyrie der Missa (opus 99) van Cherubini
was eenigzins boven de krachten van de
Maitrise van Erpe, voornamelijk met
begeleiding van't Orgel dat wellicht om
dunkens een weinig valsch klonk. Credo,
Sanctus en Agnus Dei werden met meer
statigheid opgevoerd. De Heer Kapel
meester neme het ons niet kwalijk als wij
Hem voornamelijk dit laatste muziek dur
ven aanraden als min boven de krachten
van zijn koor.
Bij het terugkccren vergezelde eene
geestdriftige menigte den jongen priester,
wien, de Heer Schepeue Van Droogen-
broeck, aan de deur dor vaderlijke woon,
onder eenen prachtigen praal bqog, in
naara der gansche Gemeente, eene mees
terlijke rede van hulde en heilwenschen
toestuurde. Kloosterkinderen boden Hem
met rijmtaal eenen gulden ruiker aan,
waarna le diepberoerde Priester zijnen
wclgevoeldeu dauk om heteenparig bewijs
van verkleefdheid aan den Godsdienst in
't vereeten der priesterlijke weerdigheid,
in klare en verhevene gedachten en boei-
ënde taal, aan gansch Erpe yist uit te
drukken.
Wij zullen het niet wagen den luister
der kroring verder te beschrijven. Bene-
vcus 't vaderlijk huis, waren school,
kloostei, pastorij en kerk, alsook de ver
schillige huizen kunstig en keurig van
sieraad m opschrift.
Mogede wensch der gansche parochie
zich ve-wezentlijken in dien jeugdigen
zielenkceder.
MIJnieer icareL De Vos, We Wen-
sChen I VeLc heLLVoLLe priester Jaren.
Dat «bsüs UWe prlesterLIJke Loop
baan Mit aLLerLel gUnsten VerVULLe.
't Wijf. Dijnsdag
was er een goochelaar ofte
escamoteur ter Café Jliche.
De artist voerde wonder
bare- toeren uit en voor
slot zou hij, zoo als hij zeg
de, tot magnetism over
gaan. Al de aanwezigen
ontvingen een stukje papier
waaro] zij do eene of andere vraag moch
ten sc rijven. Vier dezer vragen zouden
beantvoord worden en de antwoord door
eene bvennatuurlijke hand geschreven
wordei op eene lei of schalie. De artist
nam tvee leien en legde tusschen de twee
een sükje krijt en bond ze samen.
Meemaals was de vraag geschreven
Waar i 't wijf die priester Donche moest
bekore.
Deze vraag was de eerste die zou
beantword worden.
De )ien werden ontbonden en de vol
gende .ntwoord klaar en duidelijk ge-
schrevQ, stond te lezen.
Dtbélla dona die paster Donche
n moesbekoren bestaat niet, of liever, ze
heeftiooit bestaan 't is eene ware
cana'lenstreek door eenen cerloozen
tegentrever uitgevonden. n
Iedesen was ten uiterste verwonderd
over dte antwoord, daar zij eene onbe-
twistbae waarheid bevestigt. Ja, eene
ware caaillenstreek is 't waarvan men
zich bdiend heeft om den grooten pot
van 400 ballekens te veroveren... Tot
boeveelierloosheid de baatzucht iemand
brengenkan
Vaj kikvorschen ofte
puitei. Menig god verloochenende
wijsneu: heeft beweerd dat de mensch
van deraap afstamt.
Voorit van Gent heeft het nu gevon
den ensckrijft dat die wijsneuzen het
mis op ebben, dat de mensch niet van
den aajafstamt maar wel van kikvorschen
ofte pu en die op eiers zaten te broeden
gelijk e- kiekens....
Geaite lezers, wellicht zult gij zeggen
Dendöode is aan 't zwanzen.... Maar
neen,denderbode zwanst niet,'t staat in
Voord, zwart op wit gedrukt:De eerste
meichen waren puiten die hunne
jonskens broedden uit hunne eiëren.
Wtehben meer andere dwaasheden
hoort uitkramen.... maar dat van oiër-
broetnde puiten dat schijnt ons het
toppit der beestigheid te bereiken.
Edaar volgens de helden van Chipka,
alle irtijeu iu de gemeenteraden verte-
genvordigd moeten zijn, zouden de
socitsten, die zulke beestigheden voor-
staa' op ons stadhuis moeten zetelen....
Maaweest gerust daar zullen de katho
liek Aalstenaars nooit in toestemmen.
Aiseeltó eu Daens t©
Bugge. Anseele die in de Kamer
zoaovig uitviel tegen de millioeuen door
de regeering voorgesteld voor Brugge-
zociven kreeg het in de bol van maan-
da 11. in deze laatste stad meeting te
ga. houden tegen dit ontwerp zoo lief
a.de Bruggelingen. Anseele kwam er
kvlijk van af niet alleen werd hij zelfs
do socialistische werklieden gelaakt,
nir liet volk liep samen en gaf lucht
aagevoelens jegens hem die in 't geheel
ni vredelievend waren. De Gentscke
kaworst werd door duizenden Brugge-
liEn eene uitgeleide naar de statie ge-
da, waarbij gezangen, uitjouwingen en
gent niet outbraken. De socialistische
bcamel was om te sterven van angst,
da dank aan do bescherming der gen-
daien geraakte hij in veiligheid de
st;e binnen.
an de statie terugkeerende vonden de
mifestantcn priester Daens in eene
koorg gezeten met M. Tkeodor,
visvertegenwoordiger van Brussel, in
wns gezelschap hij eenige dageu in
'lardsch paradijs te Knocke had o ver-
gracht.
.'olgens een Brusselsch blad Le XX0
Iele vroeg de menigte aan het koppel,
'ksvertegenwoordigers, of ze van zin
Ten in 't voordeel van Brugge-Zeehaven
stemmen.
De twee lccperikken verhaastten zioh
vestigend te antwoordenen de
migte bracht hun eene ovatie 1... Niet
m, eh