Zondag 27 October 1893.
3 centiemen per nummer.
30s,e Jaar. 3027
GEMEEN TEKIEZ1IS
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en t Arrondissement Aalst.
van den
Cath. Antisoc. Kiezersbond der Stad Aelst.
Kandidaten der Nijverheidshoofden,
Kandidaten der Werklieden,
Katholieken
VERRADERIJ
Boeren, opgepast
Maehiavelismus
DE DENDERBODE.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutslraat, N. 31,
en in alle Poslkantoren des Land.
Cuique suunn.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op
3® bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
lleeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele
van dit blad.
Aalst, den 26 October 189S.
MM.
1. Arys Hector, koopman in visch.
2. Bauweus Isidoor, geneesheer.
3. Bethune (Baron) Leo, advocaat.
4. Claus Eugeen, landbouwer.
5. De Clippele Paul, bijzondere.
6. De Coniuck August, meestergast.
7. De Coninck Frans,meester kleerm.
8. Dé Gheest Victor, notaris.
9. De Hert Felix, advocaat.
10. De Somer Jan, meester schrijnw.
11. De Wolf Desideer, koopman.
12. Duwez. Judoeus, landbouwer.
13. Eernan Achilles, nijveraar.
14. Geeroms Leo, bediende.
15. Gheeraerdts Leo, nijveraar.
16. Meert Lodewijk, koopman.
17. Moyersoen Romaan, advocaat.
18. Schockaert Eduard, landbouwer.
19. Van de Velde Alexand.
Kiezers voor den "Werkrechtersraad.
MM. Dazeleire August. Van Ghyseghem Jozef.
Kiezers voor den Werkrechtersraad.
MM. Vermoesen Judoeus, metser.
Vernaeve Alfons, twijnder.
BRIEF
van 'JL. II. M£i*. Stillemans,
Bisst'hop van Geut.
Met innige droefheid zien Wij dat de
gazetten der zoogenaamde PARTIJ-
DAENS, niet de minste rekening hou-
dende van den brief door welken de
Bisschopen van België, op bevel van
Z. H. den Paus, de katholieken van ons
land tot eendracht onder elkander aan-
manen, heviger dan ooit de verdeeldheid
betverken en verspreidenen de katho-
liéke Besturen aanvallen. Zoo veire
drijven de opstellers dier gazetten den
OVERMOED, dat zij hunne lezers
pogen te doen gelooven dat, zóó hande-
lende, zij de goedkeuring hebben van
Z. H. den Paus en van de Bisschoppen.
Zulke gedragslijn is te VEROORDEE-
LEN, zij is hoogst nadeelig aan de
belangen der WARE christene deniocra-
tie; zij is gansck tegenstrijdig met de
gedachten van Zijne Heiligheiden onze
Belgische Bisschoppen; en Wij achten
het Onze plicht de geloovigen te verma-
nen zich door dergelijke gazetten niet
te laten MISLEIDEN.
f Antonius, Bisschop van Gent.
EXTRACTEN.
1° Uit eenen brief des Bisdoms van Gent, 5
Stemt veor de katholieke
Kandidaten alleen
Wij achten het noodzakelijk uwe aan
dacht in te roepen op zekere bepalingen
der nieuwe kieswet.
Die bepalingen zijn van allergewich-
tigsten aard en betreffen het zooge
noemde panacheeren, in andere woorden,
stemmen geven aan eenige kandidaten
van eehe lijst of van verschillige lijsten.
Vroegortijds kon het panacheeren gcene
zeer kwade gevolgen hebben. Jau had
vrienden in de lijst 1, in de lijst 2 en ook
in de lijst 3 en Jan koos voor zijne vrien
den der drij lijsten. Nu, dat kon alleen
voor gevolg hebben dat die kandidaten
van verschillige lijsten meer stemmen
bekwamen en soms gekozen geraakten....
En daarmeê was 't ook al.
Maar uu lieden is 't gansch anders. Als
geeue kandidaten de volstrekte meerder
heid verkrijgen of maar een gedeelte der
kandidaten ze bekomen, dan wordt de
evenredige vertegenwoordiging toegepast,
't is te zeggen, de zetels worden dan ver
deeld tusschen de partijen volgens het
getal stemmen, of 't kiescijfer, dat de
kandidaten bekomen hebben.
Om het kiescijfer te bepalen worden
volgens de wet alleen in rekening aange
nomen dc stembrieven die gceuo andere
stemming uitbrengen dan voor de kan
didaten van eonc zelfde lijst.
Bijvoorbeeld Jan stemt voor gansch
de kath. antisoc. lijst, zijn stembrief zal
in rekening aangenomen worden voor
't bepalen vau 't kiescijfer.
Pier stemt voor een, twee, drij, vier.
vijl', zes of meer kandidaten van de kath.
antisoc. lijst zijn stembrief wordt ook in
rekening aangenomen voor 't bepalen van
't kiescijfer.
Ilier valt er uogthans iets te bemer
ken
Zekere personen beweren dat dc stem
brieven die slechts con of meer stemmen
geven aan kandidaten van eene zelfde
lijst niet mogen in rekening gebracht
worden om het kiescijfer vast te stellen.
Het art. 44 der wet is uogthans zeer
duidelijk
Art. 44. Het getal der stembrie
b ven, bevattende geldige stemmen ten
voordeele van eene lijst of van een of
b meer harer kandidaten bepaalt het
b kiescijfer der lijst, b
Wat nog meer is de heer minister
Schollacrt zegde in de Volkskamer
u Do wet zegt dat, men, voor iedere
b partij al de stembrieven verzamelt
b die geldige stemmen geven aan al de
kandidaten eener lijst of aan eenige
n kandidaten dezer lijstdat zijn partij-
stembrieven,'t is te zeggen, dezen door
de welke de kiezers uitsluitelijk stem-
b men hebben gegeven aan kandidaten
van de zelfdo partij, 't zij dat zij voor
b de volledige lijst hebben gestemd, 't zij
j b dat zij voor slechts eeu ol meer kand:
jj daten hebben gestemd.
5 Het is dus klaar Al de stembrieven
3 die alleen stemmen geven aan allen of aan
i eenige kandidaten eener lijst komen in
aanmerking om het kiescijfer te bepalen.
Maar, geachte Lezers, let wel op
Indien al wie ware katholiek is, al wie
geen Judas is, eendrachtig en aan zijne
partij getrouw blijft, indien wij allen
moedig en onverpoosd een oog in 't zijl
houden, om de listen en lagen der libe
ralen en de verachtelijke kuiperijen en
eerlooze uitstrooiiugeu der valsclte demo-
kraten te vernietigen en te verijdelen....
oh dan ja, mogen wij u eene zegepraal
verzekeren, nog schitterender dan de
schitterendste, nog' roemrijker dan de
roemrijkste, welke wij hier sedert 1866
hebben gevierd
Katholieke Stadsgenoten
Stemt allen als een man voor de
kandidaten eener enkele lijst
Niet gepanacheerd
Stemt aHen voor de Kath. An- jj
tisoc. Kandidaten onder den kreet: l
Geene judasserij I
Leve Godsdienst Eigendom
Huisgezin "Vaderland Vrijheid I
Moedertaal
medeqedeeld in Denderbode van 9 Be-
kember 1894 g Jaak stemt voor 12 katholieken en
liberalen, Jaak heeft voor twee verschil
kember 1894
Gij weet dat Mgr. de Bisschop u ver
klaard heeft dat hij diegenen laakt,
die, in den strijd onder personen van
de zelfde denkwijze, den steun van den
gemeenen vijand vragen of enkel aau-
veerden. b
2" Uit het verslag van M. Colaert
over de kamerkiezing te Aelst.
Al de feiten aangeklaagd als te Sot-
b tegem te zijn voorgevallen zijn valsch
b bevonden.
b Er is aan velen ouder ons de over-
b tuiging overgebleven dat priester
b Daens met de Kamer den spot heeft
b gedreven door feiten aan te klagen die
b bij 't geringste onderzoek valsch zijn
b bevonden.
3° Uit een vonnis der burgerlijke
Beeldbank van Audenaerde.
Dc verweerders hebben met eene
zoo roekelooze miskenning der waarheid
gehandeld dat zij hunne deloyaliteit en
hunne kwade trouw bewijst.
En wie zijn die verweerders MM. Van
Bunnen, De Galan-Daens, J.-L. Miers,
A. De Backer en priester Daens.
Maar men is nieuwsgierig, ja, ten
uiterste nieuwsgierig, te vernemen welke
personen hier te Aelst, hunnen naam
zullen durven leenen om die schand
daad te plegen.
Deftige burgers uit verschillige standen
onzer bevolking, welke door de valsche
demokraten schaamteloos aangewezen
werden als bereid te zijn den verachte-
lijken rol van Judas te spelen, hebben
met walg en verontweerdiging geprotes
teerd.
Alleen onnoozele menschen die men,
door gedurige aanhitsingen, heeft weten
te misleiden, kunnen zich tot daar verne
deren.
En nauwelijks zal de kandidatenlijst
der valsche demokraten het daglicht zien
of hij zal door de eerlijke Aalstenaars
gedoopt worden als de
Lijst der Judassen
der zoogezegde volkspartij-
Le Bien public n klaagt de verraderij
aan door de valsche demokraten gepleegd
egensde katholieke partij.
Staat nu vast, of liever,'t is eeu onbe
twistbaar feit, zegt onze Gontsche con
trater, dat liet katholieke Gemeentebe
stuur vau Ninove, op 17 November, zal
bevochten worden niet alleen door de li
beralen en socialisten, maar ook door de
zoogezegde kristene demokraten.
Eu u Le Bien public b heet dat, gelijk
wij, eene hatelijke verraderij.
De tolk van het Bisdom herinnert nog
de plechtige veroordeeling, welke Mgr
Stillemans onlangs uitsprak tegen deval-
sche demokraten, die niets anders be-
trachlen dan de verdeeldheid onder de
katholieken te zaaien en gedurig den haat
bij den minderen man tegen de burgerij
aau te vuren.
Een te laat komend protest, zegt Le
Bien public geuit door eeu naamloos,
eu waarscbijnelijk niet bestaande komi-
teit tegen die verraderij te Ninove neemt
de verantwoordelijkheid niet weg van ze
kere kopstukken, waut die kopstukken
hebben kunnen voorzien wat er nu te
Ninove gebeurt, en zo zijn verwittigd ge
weest.
IjC Bien public n schetst die kopstuk
ken naar natuur af het zijn lieden,
zegt hijdie bij gebrek aan wel
sprekendheid, de begeerlijkhe
den en de wraakzucht der me
nigte aanhitsen.
Wie dat scboeutje past, trekke bet
maar aan
Onze Gentsche confrater doet ook uit
schijnen dat de valsche kristene volks
partij van Aelst op niets groudig is
gevestigd, dat zij geen enkel propaganda
werk, zooals 0. v. Werkmanskringen,
Vakvereenigingen, heeft gesticht en dat
bet om die rede is dat de Belgische
Volksbond, in 't laatste Congres te Gent,
besloten beeft, fan de niet ingerichte
groepengelijk de zoogezegde b volks
partij van Aelst, uit zijnen schoot te
verbanuen.
Het artikel van Le Bien Public
verwekt grooten indruk by de Katholieken
van gansch 't Land. Al de katholieke
dagbladen drukken het over en keuren
het volkomen goed
Elders gaat het nog zoo erg niet onder
de roode broeders, doch in het geheim
gebeuren er veel aardige dingen.
lige lijsten gestemd... ehwel, zijn stem
brief zal wel in rekening komen voor
't bepalen der volstrekte meerderheid,
maar niet om het kiescijfer te be
palen, indien geene kandidaten of maar
eenigen de volstrekte meerderheid beko
men.
Katholieke Medeburgers i
Luistert eens goed
Wanneer gij panacheert, 't is te zeggen,
stemt voor katholieken en voor hier of
daar een liberaal of socialist uwer vrien
den, weet ge wat ge dan doet?
Gij. katholiek, ge stemt tegen uwe
partij, want ge ontneemt haar de een,
twee, drie of vier stemmen dio gij bezit,
om liet kiescijfer te bepalen in geval er,
gelijk vroeger balotteering zou moeten
zijn en uu de evenredige vertegenwoordi
ging moet toegepast worden.
Katholieke Vrienden
Wij schrijven dezo regelen niet, omdat
wij vreezeu dat,door 't verraad of door de
judasserijeti der valsche christene demo
kraten, er hier gevaar zou zijn de evcur
redige vertegenwoordiging te moeten toe
passen, Neen
Le Bien Public vraagt zich verder
af of de verraderij der valsche
demokraten zich zal bepalen aan
de Stad Ninove.
Onze Gcutschc confrater twijfelt er dus
nog aan dat onze scheurmakers, hier te
Aelst-, ook de Katholieke Kandidaten zul
len bestrijden benevens dc liberalen en
socialisten
Leest men dan te Gent de gazetten
onzer volksfoppers niet
Die gazetten schrijven immers weke
lijks dat zij zich verplicht zien
alleen in 't strijdperk te treden, dus van
dc Katholieke macht te verdeelen en op
die wijze, de liberale kandidaten te
bevoordeeligen.
De zelfde verraderij - als te Ninove.
zal dus te Aelst gepleegd worden, en dit
om de eenvoudige reden, dat aldus han
delende onze valsche demokraten hunne
schuld kwijten jegens de geuzen van alle
kleur die hen, bij de Kamerkiezingen
hebben ter zijde gestaan om onze Katho
lieke Volksvertegenwoordigers ie bestrij
den.
Wie zijne ziel verkoopt, moet ze
leveren
De socialisten hebben te Breslau in
Duitschland een Congres gehouden. In
't lang en breed daarover handelen zou
overbodig wezen.
Eeu punt echter moet iu 't helder dag
licht gesteld worden en 't is dit hoe de
socialisten het gaarne zouden aanleggen
om op don buiten iu te dringen.
De zoogenaamde Voorzichtigen hebben
daar den aap voor goed uit de mouw
laten komen.
Geeue brutale aanraudingeu, zegden
zij, geene hevige uitvallen, noch tegen
Godsdienst, noch tegen eigendom Maar
gedeeltelijke, gemakkelijke hervormin-
gen-precken die gretig door den boer
zullen aangenomen worden, en de gemoe
deren tot ons trekken. Den boer zelfs
vleien zooveel mogelijk, en hein zoo in
't net krijgen on eens dat hij op één
punt met ons is, zal de rest wel volgen
in alle geval hij zal beginnen met
voor ons te stemmen.
Die schijnheilige taal heeft grooten
indruk gemaakt op het Duitscho platte
land en wij moeten de socialisten be
danken dat zij aldus hunne helsche
plannen blootgelegd hebben, omdat dit
eene waarschuwing is niet alleen voor
Duitschland, maar ook voor België.
Want hier gaat het ook zoo als de
mannen van Vooruit en C'® hunne propa-
gande maken op den buiten, dan wachten
zij zich wel het aan te leggen zooals bij
de ongeloovige en verstokte stedelingen
Zij komen met zoogezegde onverschillig
heid tegenover den Godsdienst voor den
dag: de Godsdienst, o. daar willen zij niet
aan raken Neen zij willen misbruiken
uitroeien, onrechtvaardigheden doen op
houden, gelijkheid doen hecrschen, en al
die schoone dingen meer. Maar het eind
doel.daar spreken zij niet van; van weg
cijfering van God en gebod, van Kerk en
priesters, van scherreweg te spelen
met hel gewonnen geld en goed, daar
wordt niet van gerept. Waarom niet?
Omdat zij redeneeren in 't duister zooals
die van Breslau het openlijk deden
Eenen keer dat de boer ons aan 't roer
zal geholpen hebben, zal hij weten wat
hij gedaan heeft. Hij zal het dan wel te
laai weten, maar wat geeft ons dat Wij
zullen baas zijn en wij zullen 't hem wel
doen gevoelen en doenbetalen u
Boeren, opgepast
Socialistische broederlijkheid.
Wij hebben reeds meermaals gezegd dat
er eene scheuring dreigt te ontstaan in de
socialistische partij in België. Dc eerste
openbare kentoekens daarvan doen zich
in don Borinage voor.
Een der roode kopstukken, citoyen
Fauviau, wordt er door een groot getal
socialisten bestreden en deze laatsten
worden ondersteund door denLandclijkcn
raad der partij.
Verleden zaterdag was Fauviau te Was
mes op eene vergadering zijner tegen
strevers verschenen. Zoodra men hem
zag, werd hij vastgegrepen en naecpo
goede schudding aan ae deur gesmeten.
Aalst, den 24 October 1895.
Heer Uitgever van Den Denderbode.
Maehiavelismus Wie dat woord
durft richten tot onze christene volks
partij moet beneveld zitten in zijn ge
dachten of niet vrij mogen oordeelen. b
Zoo luidt het Evangelie van Chipka van
zondag 20,ten dezer in antwoord op mij
nen brief. Maar, kettersche bijbels zijn
geene H. Schriftuur, want
Ten eersten.
Het Land van Aelst schrijft de
historie onzer jongste kiesstrijden niet
zonder partijdigheid het maakt een
andermans rekening heel grof op en ge
baart voor zijn eigeno rekening geen
schuld te hebben. Het zou veel heter doen
eens zelf zijne baud op zijnen kop te leg
gen en eens te zien wie er daar onder zit.
Cuique suum Het evenredig stelsel
Ten tweeden.
Het Land van Aelst heeft jaren
lang den Poll gevraagd, 't Was al Poll
dat de klok sloeg. Nu, mon geeft den
Poll, eenen oerlijken en deftigen Poll
maar onze volkspartij vreest van in den
Poll niet te gelukken, zij weet immers
hoe sterk zij is en ze wilt zij, tegen wind
en tij in, toch op het Landhuis geraken en
daarom wilt ze nu van geenen Poll meer
hooren. Dien Poll 1, foei 't is kalisse
water, 't is boter met 85 per cent mar
garine 1 Onze volkspartij is voor den
grooten pot en voor de patotters.
Immers, den Burgemeester item zóó
veel patotters per jaar, de schepenen
item zóóveel, do raadsleden item zóó
veel en onze volksmannen eten geerne
patotters dus, zij moeten buiten allo re
glement - en avant recht naar 't Land
huis 1... Zoo haastig niet, de trein is
daar nog niet.... Eersteen parabelken
Ik ben Docteur in medecijnon, ik moet
citó al de klanten hebben, daarom loop
ik langs alle kanten rond om op mijne
confraters af te geven, ik spuw gal eu
venijn op deze wiens plaats ik zoek in te
nemen. Mijn confraters zijn allen ezels of
uitbuiters, zij hobbeu voor hunne zieken
uog niets goeds verrieht en als er zyn die
toch genezen, 't is buiten hun weten ik
alleen heb medecijnen tegen alle kwalen,
ik verkoop zelfs pillekes tegen den dood
ik ben den eenigen en waren verlosser
van het meuschdom. Mijn confraters
durven mij viorkantig uitlachen, er zijn
er zelfs die meenen dat ik eene vijs los
heb, anderen kloppen mii nog al duchtig
op de duimen. Mijno Overheid, mijne
Professors, op wien ik mij altijd beroem,
geven mij vermaningen en goeden raad,
maar ik bon slimmer als zij en ik weet
altijd hunne leeringen ten voordeele vau
mijnen kwakzalverswinkel te verdraaien.
Men hoopt wel dat ik tot andere gevoe
lens zal komen, maar vier duizend patot
ters k' cn kan ik toch mijnen winkel
niet naar den duivel slaan, 'k blijf liever
charlatan 1
Heer Denderbode, is dat de toestand
niet onzer christene volkspartij?
Ten derden.
Zonder ons werkvolk kan de volkspartij
niet gelukken, daarom muct men het
werkvolk gedurig ophitsen tegen de ka
tholieken, men moet het werkvolk wan -
trouwig maken, het uitgeven voor slaven,
voor kiesvee en de catholickeu uitschel
den voor alleenheerschers en dwingelan
den. Men geelt aan ou» werkvolk eene
wekclijksche les van loosheid en lafheid,
van wantrouwen en verraad en als er
iemand is die men bijzonderlijk hatelijk
wil maken in de oogen van ons werkvolk,
men noemt hem met verachting - Den
Rijke. -
En terwijl men al dat verachtelijk cn
verderfelijk werk verricht, loopt men
gedurig met de Pauselijke Encykliek in
de hand en het Evangelie ouder den arm,
en, met het masker der deugd en der on
schuld voor het aangezicht, durft men
zeggen onze inzichten zijn toch zoo zui
ver, wij stryden slechts voor God en voor
het volk
Is dat maehiavelismus wie zulks
denkt zit wel zeker beneveld in zyue ge
dachten wie zulks durit zeggen, mag
niet vrij oordeelen
Aanvaard, Heer Uitgever, myoe op
rechte groetenis.
IP DE NAEYEJR.