m ml Zondag o November 1895. 3 centiemen per nummer. 30"* Jaar. 5029; GEMEEN TE KIEZING EN. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. t J AL 1ST ID ID JLT 3E IsT van den Cafh. Antisoc. Kiezersbond der Stad Aelst. 10. 12. 13. 14. 17. Kandidaten der Nijverheidshoofden, Kandidaten der Werklieden, STAAT en LEEST! Zonder doekskens. Medeburgers Landgenoten Wat is een liberaal j||r^el E en en ander. DE DENDERBODK GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. lie prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwilantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique Huuni. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Per drukregel. Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnissen op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalst, tien 2 November 18DJ!. MM. 1. 2. 5. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 11. 15. 16. 18. 19. Arys Hector, koopman in visch. Bauwens Isidoor, geneesheer. Bethune (Baron) Leo, advocaat. Claus Engeen, landbouwer. De Clippele Paul, advocaat. De Ooninck August, brouwersgast. De Coninck Frans, kleermaker. De Gheest Victor, uotaris. De Hert Felix, advocaat. De Somer Jan, schrijnwerker. De Wolf Desideer, koopman. Duwe7. Judoeus, landbouwer. Eernan Achilles,nijveraar. Geeroms Leo, weverij-bediende. Gheeraerdts Leo, nijveraar. Meert Lodewijk, koopman. Moyersoen Komaan, advocaat. Scbockaert Eduard, landbouwer. Van de telde Alexand. vlasbewerker. Kiezers voor den Werkrechtersraad. MM. Dazeleire August. Van Ghyseghem Jozef. Kiezers voor den Werkrechtersraad. MM. Vermoesen Judoeus, metser. Vernaeve Alfons, twijnder. - Achtbare Kiezers, let toch op eene zaak voornamelijk Van nooit, onder geen opzicht, voor niemand, in t werk van ij het hedendaagsch li Dera il lismus meê te helpen. Bestrijdt toch niet het kostbaarste dat er bestaat Uw Geloof, Uw Katho- n liek Vaderland En verder Wat zou er van ons allen geworden, b welk Vaderland zouden wij aan het Nageslacht overlaten,moest die belsche n sekte macht en gezag krijgen, om haar b valsche en vergiftigde dwalingen onder b de Kinderen en Jonkheden en onder de b Werklieden te verspreiden n Geachte Medeburgers Zoo schreefHel Land van Aelst op Zondag 19 October 1890 Eu nu, vijf jaren later, in 1895, wil de verradersklièk, waarvan het de tolk js, de katholieke partij verscheuren en helpt aldus meê om het kostbaarste to bestrijden dat er bestaat Uw Geloof, Uw Katholiek Vaderland Meer dan eens heeft men hulde ge bracht aau de rechtzinnigheid van Lc Journal dc Gand. Ja, meer dan eens heeft dat liberaal orgaan zonder eenige onwegen, rechtuit zijn gedacht gezegd. Dat staat natuurlijk de liberale kliek- jannen niet aan, want zo worden er het schijnheiulig masker door afgerukt waar mee zij zooveel dutsen weten om den tuin te leiden. Zoo schreef dit liberaal orgaan dezer laatste dagen, het godsdienstig onderwijs de lagere volk sscholen bedoelende Hot klerikaal ministerie houdt er aan dat onze kinderende hersens vol gestampt worden van die stomme le- geilden en dien driemaal onnoo- zelen gekkenpraat die de gekruin- den (de priesters), verkoopen onder den naam van gewijde geschiede- nis en van catechismus. Die taal is schandalig maar ze levert ons toch nog dit goede op dat wij eens te meer weten hoe de liberalen denkeu over 't godsdienstig onderwijs, waarmee zij, in zekere groote steden, uit schijnhei ligheid en voor de b&at, vrede hebben Do gomeentekiezingen staan voor de deur. Het is de opperste plicht van u allen welke kiesrecht bezitten van ernstig alles te wikken en te wegen en u dan de vragen te stellen Voor wélke kandidaten moet ik stem men Tl elke kandidaten mag ik bij vrienden en kennissen aanbevelen Maar, om alles wol te kunnen wikken en wogen, moet men zich nog deze vraag stellen8 Welke belangen u orden op ons Stad huis, op ons Gemeentehuis waargenomen En de antwoord luidtDe zedelijke en stoffelijke belangen. Wanneer uit uw onderzoek, uit uw wikken en wegen blijkt dat het Bestuur uwer stad of gemeente Onzen Godsdienst eerbiedigt en zijne vrijheid erkent Voor eene christelijke opvoeding en een vaderlandsch Vlaamsch wetenschappelijk onderwijs uwer kinderen zorgt De priesters ter zijde staat in hunne verhevene zending De rechten der Vlamingen wat onze taal betreft voorstaat De gelden der gemeenten wel beheert Deze gelden gebruikt tot verbetering der wegen, tot gezondmaking en ver fraaiing, in een woord, tot openbaar nut en voor allen De veiligheid der burgers door eene doeltreffende inrichting der politiemacht goed verzekert Heeren Kiezers Wanneer dit alles uit uw onderzoek blijkt, blijft dan getrouw aau zulk een bestuur, houdt het in eer, want g'hobt een model van bestuur. MedeburgersAelstenaren Het is ons onmogelijk )plaatsgebrek laat het ous niet toe) hier hot manifest over te drukken dat door de katholieke Kandidaten tot het Aelstersche Kiezers korps komt gericht te worden. Het spijt ons, het niet te kunnen meê- deelen.... Maar wij zeggen u, Aelsle- naars Leest het aandachtig, onderzoekt, wikt en weegten ge zult overtuigd zijn dat wij sedert bijna 30 jaren, hier te Aalst, een wijs en spaarzaam bestuur hebben gehad en in vollen vrede leven.... En Jiet programma dat de kandidaten van heden hebben op zich genomen te verwezenlijken, is dat voor 't oogenblik niet alles wat men op zedelijk en stoffe lijk gebied wenschen kan Het zal immers nog meer zedelijke om stoffelijke ontwikkeling voor onze geliefde stad bezorgen, nog meer bloei, voor handel, nijverheid en landbouw.,,. Ja, dit programma zal en moet de alge- meene welvaart verzekeren, den vrede en de verbroedering stichten onder al de standeu onzer Aelstersche samenleving. Medeburgers Landgenoten overal gekozen voor de katholieke Kan didaten, voor eene enkele lijst Geen verraderij 1 Recht door zee 1 gelijk het aan ware Vlamingen betaamt KATHOLIEKENKan dat zijn Men spreekt altijd van evenredige ver tegenwoordiging vrij lijk toegepast, alle partijen, zonder strijd, vertegenwoordigd op 't stadhuis. Door evenredige vertegenwoordiging, verstaat men toch wel zeker de verte genwoordiging der partijen volgens hare getalsterkte. Maar wie kan er nu, in waarheid, de getalsterkte der partijen vaststellen? Elke partij heeft er belang bij 't getal harer aanhangers grooter op te geven dan het waarlijk is en het zou dan wel kunnen ge beuren, dat de partijen, al te samen ge nomen, veel meer aanhangers tellen dan er kiezers ingeschreven zijn. Men zou dus nooit tot accoord geraken. Waarlijk 't is dwaas en dom, dat voor stel van V. vrijlijk toegepast. Best zal 't dus zijn, zich naar de wet te gedragen. Indien de partijen hier te Aelst even- machtig zijn, dat geene kandidaten bij do stemming do volstrekte meerderheid ver krijgen, dan wordt het stelsel der E. V. toegepast en krijgen de partijen haar aan deel volgens getalsterkte. Maar dat zal 't geval niet zijn indien wij de eendracht blijven bewaren. Liberalen en socialisten zijn vogels van eender veeren, bekent k La 116for me want tusschen beide be staat geene enkele tegenstrijding van grondbeginsel. Hieruit moet men afleiden Stemt voor de liberalen of stemt voor de socialisten dat komt ten eenen uit, 't zijn vogels van eender veèren. Hier te Aalst nogthans hebben de li beralen zich van de socialisten willen af scheiden en waarom Maar zie de liberalen zouden wel in 't geheim de stemmen der socialisten willen, maar openbaarlijk mot hen op treden, hunne namen nevens die van so cialisten op de kandidatenlijst zien prij ken dat is te gevaarlijk, dat kan immers niet zijn ze zijn toch wat to gemeen de mannen die de socialisten als kandidaten voorstellen 1 Ziedaar waarom op 't oogenblik, hier ie Aelst, de liberalen en socialisten geene vogels van eender veeren schijnen to wezen. Er is meer De godsdienstige kwestie maakt alle toenadering tusschen ons, katholieken, en de liberalen en socialisten onmogelijk. Wij, katholieken, willen getrouw blij ven aan 't Geloof onzer voorvaderen wij willen onze godsdienstige vrijheden be waren, 't is te zeggen, willen onzen Gods dienst in zijne ceremoniën zoo in 't open baar als ter kerk geëerbiedigd zien wij willen vrijlijk onze godsdienstige plichten kwijtenwij willen flat onze kinders eene godsdienstige opvoeding ontvangen wij willen dat, in onze hospitalen, de zieken door Zusters vau liefde worden vertroost wij willeu kerkhoven geheiligd door de gebeden der H. Kerk, enz. enz. Maar de liberalen en socialisten wat doen zij Ze bevechten dit alles met eene onge- mcene hardnekkigheid... Ja, zij nemen alle gelegenheden waar om onzen Gods dienst en onze Priester te bestrijden en het grootste kwaad mogelij k te berokke nen. Nu, wij, katholieken, zouden dan ons met onze gezworne vijanden moeten ver staan, hun de wapens in de hand geven om dat beter nog te bevechten wat wij op aarde boven alles liefhebben En dat wordt ons voorgesteld door mannen die op den titel van christen dur ven aanspraak maken Neen, neen, dat kan niet zijn, wij zou den den naam van katholiek onwaardig worden. Dus Katholieken I Overal gestemd, gelijk een man, voor dc katholieken Niet panacheeren Al len voor eene enkele lijst, voor de katholieke lijst gestemd Ziedaar 't ordewoord Men is liberaal en socialist of men katholiek 1... Een van de twee 1 Daarop is er dan eene polemiek tus schen de twee liborale organen ontstaan, maar niettegenstaande is do vraag Wat is een liberaal tot hiertoe onopgelost gebleven. Die polimiek heeft aanleiding gegeven tot meuige bekentenissen en onder ande ren tot deze «Indien La Chronique moest ge- n lijk hebben, zegt L'Etoilc wanneer b zij beweert dat men geen liberaal kan b zijn zonder den Godsdienst af tezwe- b ren, de helft van 't liberale leger ware b verplicht van de liberale vlag te ont- 8 vluchten. n Wat moet men uit dit antwoord van L'Etoile b afleiden Eenvoudig dat een groot getal liberalen den vrijdenker uithangen, maar de ge woonte niet hebben van vrij te denken en dat hunne levenswijze eene aaneenscha keling is van tegenstrijdige handelwijzer die hun aan hnnne medeburgers voor stellen als hadden zij een masker van schijnheiligheid aangetrokken De liberalen beweeren dat hunne leerstelsels de samenleving ten toppe der beschaving moeten voeren en alleen ten doel hebben de misbruiken van de ver- ledene tijden uit te roeien. Maar zie, nu lest ziju twee liberale organen, L'Etoilc Beige n en «Zo Chronique n aan 't wisten geraakt aan bande de eenvoudige vraag Wat is een iberaal L'Etoile b met hare gekende schijn heilige tronie, beweert dat de liberalen in 't geheel geene godsdiensthaters zijn en dat, daar het bijzonder leven en het openbaar leven twee verschillige zaken zijn, men zeer goed te gelijk katholiek in Godsdienst en liberaal in politiek kan zijn. La Chronique b is rechtzinniger en ze verstoot die schijnheilige trukken zij vindt dat er van die tweogezichters niets goeds te venvachten is. Immers bij haar Chronique n is een liberaal, en kan ook niets anders zijn, dan een ongeloovigeeen vijand van God, Gods dienst on Priester, kort weg, 't is een vrijdenker. En La Chronique wil niet van dio mannen die noeh mossel noch visch zijn. Iets voor de schoolpedanten. 't Gene wij hier laten volgen is iets voor de liberale schoolpedanten die weke lijks hunne zoutlooze proza in Dender- galm ten toon spreiden De liefde van de liberalen voor de scholcu, zegt Het Volk gaat nooit tot in den portemonnaie. n 't Is met het geld van de lastenbetalers, dat zij de scholen bekostigen, b Dat hehben wij on anderen reeds dik werf geschreven, maar nog niet hoe de liberalen het aan boord leggen. Luistert, geachte lezers, Vooruit zegt het ous. De wet van 1884 stelde een minimam van 1200 fr. 's jaars voorde onderwyzers en 1000 fr. voor de onderwijzeressen, iets wat niet overdreven isen nochtans wisten de blauwe redders, onderwijzeres sen en onderwijzers dienst te doen nemen aan 400 en 500 fr. 's jaars 1.... We kunnen ziekelijke, zwakke jong vrouwen noemen, die men letterlijk voor dien prijs doodmartelde men gaf haar klassen van 75 woelige kinderen, plaatste ze drie kwart uurs van de ouderlyke woonst en niemand spaarde die arme, uitgebuite intellectueele proletariërs, tot ze ziek en uitgeput neèrvielen. 8 Alzoo gebeuren in onze hoogge roemde (Gentsche) stadsscholen echte ad ministratieve moorden Men benoemd eenvoudig de jonge onderwijzers en onderwijzeressen maar als plaatsvervangers I n En de poets was gespeeld, het loon feitelijk tot eenen spotprijs verlaagd en dit.... soms voor vier, vijfjaren Maar een feit is het, dat op de 400 leden van het huidige personeel er ruim 120 vermeerdering van loon bekomen door eene klerikale wet. Deze bekentenis van Vooruit is goud waard. t Zijn dus de katholieken die de loonen der ouderwijzers en onderwijzerossen ver hoogd hebben en dit tegen den wil van liberalen, socialisten en valsche demo- kraten die zich te samen naar Brussel hebben begeven om er tegen de nieuwe schoolwet te protesteoren. Eu dat zijn dan do valsche demo- kraten die 't lot van den werker, van den zwoeger moeten verbeteren JJC11G uuigt Zo dBB jtzui Eene burgerlijke begrafenis. Zondag 11 heeft te Leuven 'zulk eene begrafenis pla ts gehad. Het was deze maal geen man, 't was eene vrouw eene moeder, die door de leer der socialisten en libe ralen misleid, tot in haren doodstrijd God verloochende en de vertroostende Sacramenten en de gebeden des priesters heeft verstooten. Ziedaar, Medeburgers, tot waar de li beralen en socialisten ons willen brengen door het onzijdig, of liever, goddeloos ouderwijs, door hunnen kreet De priester uit de school MEDEBURGERS Vaders, Moeders, gij, welke aan onzen Godsdienst houdt eu niet wilt dat de mensch als een redeloos dier in den grond gedolven worde, zoudt gij u niet tot in uw hart geschokt ge voelen van verontweerdiging moest gij dergelijken stoot door onze straten zien trekken Ja, een gevoel van verontweerdiging zou uwe ziel bestormen bij 't zien van dien lijkstoet. Ehwel, de valsche christen demo- kratie, de verraderskliek, wil de katho lieke partij verscheuren ten voordeele en profijt van de liberalen en socialistische partijen, wier orde woord is De pries ter uit de school. En waarom moet de priester uit de school Om alle godsdienstig gevoel in de harten der opkomende geslachten te ver- dooven en vrijdenkers te kweeken die eens als redelooze dieren zullen ten grave dalen. En ton voordeoio van die openbare vijanden van God, van onzen Godsdienst, van onze Priesters wil de Judaskliek do katholieke partij verscheuren. Katholieke Medeburgers I... Toonen wfj dat wij alle Judasserij ver stooten en stemmen wy als een man voor eene enkele lijst f voor de Katholieke lijst! Weg de Judassenkliek! Socialistische vrijheid. Vrijda* laatst is in de kerk van Maldegem, een tweejarig kind gedoopt van eenen socia list, aan wien het te Gent, door zijne ba zen verboden was zijne kinders te laten doopen. Schoone vrijheid, inderdaad, bij de mannen van Vooruit De scheuring bij de socialisten. ia Henegauw verbrokkelt de roode partij meer en meer. Van alle kanten worden or twisten en zelfs gevechten gemeld on der de gewezen socialistische broeders. Te Houdeng Aimeries, op het gehucht ront du Sart, hebben do aigeveerdigden van het rood Maison du Peuple aan ci- toyen Singeneyer, schatbewaarder der socialistische jonge wacht, verboden nog het woord te voeren namens de party 1 Bij middel van plakbrieven werd er te laturages eene socialistische meeting aangekondigd. Dadelijk liet een andere groep socialisten aanplakken dat de mee ting gegeven werd door oen gezel die ver kocht was en die zijne partij verraden had. Eene klacht voor laster is door den bedoelden socialist Dij de policie inge diend. s Avonds werd de zaal, waar de meeting moest gehouden worden, door eene bende secialisteu ingenomen. De meeting kon geen plaats hebben. Twee socialistische volksvertegenwoordigers van den Borinage staan elk aan het hoofd der vijandige groepen. Middel tegen de verkoudheid. Men zegt dat een goed middel .tegen de koudheid is, een citroen in de hand uit te duwen en hot sap krachtig op tc snuiven. De oudate Hollander. —Te Gronin gen woont den heer Boomgaerd, die nu 107 jaar oud is. Ter gelegenheid van zijnen laatsten verjaardag, hebben zijne medeburgers zijn portret doen toekenen. Dat portret is aan de koningin regentes aangeboden, die het, bij uitzondering, in dank aanveerd heeft. Boomgaerd, van Groningen, is dus juist zoo oud als Willem Van Renter- ~L~ van Ruddervoorde, geworden is. Aardappelbier. - Wij lezen bet volgondc in een Hollandsch blad In de Groninger Veenkoloniën trek ken bijzonder de aandacht de proeven welke nu in DuiUchland genomen wor den, om uit aardappels bier te bereiden. Indien het blijkt dat men uit aardap- r.„ smakelyk bier kan brouwen, dan zou dat voor den boer uit de Veenen een sohoon buitenkansjo zijn. Als men nagaat dat 100 kilos mout gulden kosten, en dat men uit 400 kilos aardappelen, welke omstreeks 4 gulden 80 kosten, evenveel bier kan brouwen dan blijkt dat het laatste bier, het aard appelbier nog al merkelijk beterkooper zou zijn.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1895 | | pagina 1