Pol en Slant.
De Godin der Rede.
MIJN BLAUWE KIEL.
Een en ander.
WieWieWie Leeft weèr
g-elogen
Pol is aan't inrijden van zijn loof,
wanneer hij Stant in de verte
ziet afkomen de vuist inde lucht
en de muts zwierende boven zijn
hoofd.
-- W w-TCrtji van de' katho-
Üeken, Stant,
vivan de katholieken van Aalst
Stant. Ja, ja, Pol, vivan de katho
lieken van Aalst! Maar in Aalst noemt
den geuzenboel ons dompers, en wij ne
men dien naam aan meê plezier en vol
doening, Pol, omdat we met den domper
zoowel gewerkt hebben van zondag acht
dagen, dat er niet een geuzenkeersken
meer overgeschoten is I
Pol. Ha, Stant, g'haalt er eer van.
'tls schoon, 'tls een schitterende viktorie
niet alleen voor Aalst, maar voor g'heel
't land
Stant. 'k Gelooft verdjakes wel,
Polg'heel de wereld sprak van Aalst
'k en kon mijnen voet niet verzetten of
de menschen vroegen mij nieuws over de
kiezingen van Aalst; iedereen was er meê
bekommerd; en 'k en hoorde anders niets
als: Alla, Stant, goeien moed en weerd
u, maar 't is toch zulken harden strijd,
tegen liberalen, tegen socialisten on te
gen de verraders van 't katholiek leger
Kortom, Pol, 'k zag wel dat iedereen op
den buiten vreesde voor Aalst
Pol. Hewel, Stant, om te zeggen
gelijk als 't is, w'hebben hier ook ge
vreesd; 'k en heb het u niet willen of dur
ven zeggen, maar mij docht ook, Stant,
dat de katholieken, aangevallen niet al-
leenlijkdoor hun oude vijanden, liberalen
en socialisten, maar ook door hunne ver
blinde en verdoolde partijgenooten, de
donchisten, er niet door en zouden ge
raakt zijn, ten minsten toch niet meê
g'heel de lijst
Stant. 'k Moet 't bekennen, Pol,
't was nen moeilijken strijd, zooveel te
meer dat 't niet genoeg en was meê
meest stemmen te hebben, maar dat men
de volstrekte meerderheid moest hebben
voor g'heel de katholieke lijst, of anders
met die fameuze evenredige tegenwoor
digheid kwamen de geuzen erin, en 't is
best. dat zulk gespuis buiten blijft, want
daar en is geen huis meê t'houden
Pol. —Neen,'t Stant, neen't; dat volks
ken is tegen Ons Heer en tegen d'heilige
Kerk en meê zulke soort en komt men
nievers niet Maar alla, Stant, t'Aalst
inoefen toch veel brave menschen wonen
niettegenstaande al dat slecht dat de
donchekliek van over jaren en jaren over
Aalst schreef
Stant. Maar jaat, Pol, er wonen
veel brave menschen in Aalst, en als ze
peizen, de eeuzekliek en d'ander jannen,
dat 't katholiek geloof daar ver weg is
uit 't volk, dan zijn z'er verduiveld wel
meê, en dan zullen ze nog dikwijls aardig
opkijken 1
Pol. En is g'heel de gemeenteraad
nu katholiek, Stant
Stant. Om zoo te zeggen, iaai, Pol;
verleden zondag zijn er twee liberaalkes
in de kiezing van den werk- en nijver-
heidsraad, door de verraderry van de
donchisten en door die fijne evenredige
vertegenwoordiging in de gemeenteraad
binnen geslibberd, maar 21 felle, deftige
en bekwame katholieken zijn gekozen
meê een verbazende meerderheid om de
stad te bestieren en gelukkig te maken 1
Pol. Dat is een oKe, Stant, dat is
een olie Gelukkig Aalst deftige stad
fel volk 1
Stant. Dat zeg ik met u, Polwant
had ons stad moeten vallen in d'handen
van de geuzen, 't was troebel, 't was ver
volging,'t was miserie op tafel! En nu,
is alles gered; een rechtveerdig, verstan
dig en krachtdadig bestuur zal den vrede,
de welvaart en den voorspoed stichten
onder ons volkiedereen zal gelukkig
zijn, iedereen zal bekomen wat hem toe
komt, en godsdienst, huisgezin, eigen
dom en dagloon zullen gehandhaafd en
beschermd worden tegen allen druk en
vervolging
Pol. Alla, Stant, nog eens proficiat,
man Maar daar is vreugde en plezier
geweest zeker, Stant
Stant. Pol, dat kan ik u niet be
schrijven, mensch Als van zondag acht
dagen om 11 uren 's avonds 't blijde ge-
spel van onzen schoonen beiaard gemen-
?uld met het onophoudelijk geschut des
anons aan g'heel de stad de schitteren
den zegepraal van de katholieke partij
afkondigde, 't was een algemeen solaas,
een algemeen jubelen en zegevieren, nen
algemeenen dank ten Hemel Ja, overal
hoorde men de hourrahs weergalmen en
het God zij gedankt, B rees op uit aller
herten en monden 1
Pol. Ha, 't is schoon, Stant, en
verrukkelijk Mochtet gij nu in Aalst de
vruchten van uwen strijd plukken door
lange jaren van rust en voorspoed!
Mochte do goede en katholieke zaak zich
meer en meer versterken en hare welda
den over g'heel de stad meer en meer
verspreiden
Stant. Ja, Pol, dat hopen wij en
daar ziin wy zelfs zeker van. De geuzen-
macht ligt voor altijd verbroken, en het
onbeduidend getal van oude katholieken
die zich door overmoed en verblindheid
hebben laten misleiden, vermindert van
dag tot dag, en zal volgens 't algemeen
gevoelen, welhaast g'heel en gansch ver
smolten zijn door nen moedigen terug
keer in den schoot van d'heilige Kerk en
van 't machtige katholiek leger.
Pol. Opperbest, Stant, opperbest 1
Want 't is toch onmogelijk voor een eer
lijk en katholiek hert van niet te luiste-
reu naar de stem van d'Overheden van
d'heilige Kerk on van zijn geweten 1
Stant. 'tls zoo, Poltegen zijne
wettelijke overheden opstaan, de stem
van zijne Priesters, van zijnen Bisschop
en van Z. H. den Paus niet aanhooren en
verstooten, is God zelve verloochenen en
den duivel dienen, den stichter van alle
kwaad.
Pol. Ja, Stant, en 't is daarom dat.
die verleiding en die dwaling vau som
mige katholieken niet langer kan blijven
duren, en dat ook in Aalst, zooals hier
reeds overal op den buiten, de beste
eendracht welhaast zal heerschen onder
alle weldenkende menschen der stad.
Stant. Daar zijn wij zeker van, Pol;
en nu moet ik voort, want 'k moet wat
inhalen op de verledene week volgens
't spreekwoord - een kermis is een gee-
seling weerd. Tot de naaste week, Pol!
Pol. Ja, Stant, goei zaken en wel
t'hui» 1
Op Vrijdag 10 November jongstleden
was het honderd en een jaar geleden, dat
in Frankrijk het schandelijkste en afschu
welijkste comediespel plaats greep, dat
ooiteen christen volk te zien kreeg. Op
dien dag werd de Godin der Rede. in de
plaats van den eenigen waren God, te
Parijs triomfantelijk rondgevoerd en
geestdriftig vereerd.
Robespierre, de bloedman van 1793,
bracht zijne avonden en meest ook zijne
nachten door bij de tooneelspeelster
Melanie Maillard, eene vrouw zoo eerloos
als zij schoon was. Op zekeren avond
vertelde hij haar, dat de Conventie (of
vergadering der Volksvertegenwoordigers)
besloten had het Christendom af te schaf
fen en den godsdienst der Rede in te
stellen.
En gij, Melanie, zoo ging hij voort, gij
zult de Godin der Rede vertegenwoor
digen gij zult in triomf naar de kathe
draal van Parijs gevoerd en in de plaats
van de Godheid vereerd worden.
Kom, gij schertst, antwoordde het
eerlooze vrouwmensch.
Neen, ik scherts niet. Overmorgen, op
klokslag van 10 ure, zal mijne Melanie,
vergezeld door tienduizend nationale
garden, in triomf ter kerk geleid worden.
Ik ben alzoo de Godin van Frankrijk
o Robespierre, uwo macht is groot
Ja, inderdaad, die macht was groot,
maar Frankrijk was ook zeer diep geval
len. Op 10 November gebeurde wat
Robespierre gezegd had. De Godin der
Rede werd op een triomfwagen,door eene
juichende menigte en een gansch leger
van nationale garden, naar de kathedraal
geleid. Tot nu toe was die kerk toegewijd
aan O.-L. Vrouw en droeg den naam van
Notre Dame toen werd zij geheeten de
Tempel van de Godin der Rede.
Daar gekomen, steeg de eerlooze Mela
nie af, en langs een pad met bloemen
bestrooid en omwolkt met wierookdam
pen, trad zij in het heiligdom, ging zitten
op den troon, waar de Onbevlekte Maagd
sinds eeuwen vereerd was geworden en
drukte haar voeten op de plaats, waar
het Heilig Sacrificie duizende malen was
opgedragen. De klokken van Parijs weer
galmden, het kanon bulderde.en het volk
op de knieën voor dat gemeen vrouws
persoon, zong het vaderlandsch lied, het
lied der vrijheid.
Zoo viel Frankrijk van de eene schande
in de andere. Zijne priesters waren weg
gejaagd of vermoord zijnen koning
LoJewijk XVI had zijn hoofd onder het
mes der guillotine gelegd de koningen
en andere prinsen en prinsessen waren
op dezelfde wijze onthoofd de eeredienst
van den waren God was afgeschaft, en nu
viel het bedorven en goddeloos volk op do
knieën voor.... de bijzit van Robespierre.
Hoe toch een volk, dat vroeger den
eeretitel van Oudste Dochter der Kerk
verdiende, in eenen poel van schande
kan wegzinken, wanneer bet de verma
ningen zijDer priesters in den wind slaat
en zijn oor leent aan de drogredenen der
goddeloozen I
Groot, ja ontzettend groot was de
macht van Robespierre, maar toen hij
eenige maanden later inzag, dat de Fran-
scben meer en meer bloeddorstig werden
en ook naar zijn bloods naakten, wilde hij
opnieuw in God eenen steun zoeken tegen
den opstand van bet volk.
Den 7 Mei 1794 stond hij in de Con
ventie op het spreekgestoelte en erkende
dat er een God was, en was er geen
zoo voegde hij erbij, dan moest men er
een uitvinden om bet volk in bedwang te
kunnen houden. Onnoodig er was een
God, en die God knipte hom weg met
zijnen vinger en nooit stierf iemand
wreeder, en verschrikkelijker dan Robes
pierre.
Terwijl eene bende rond zyne woning
huilde, vloekte en dreigde hem naar het
schavot te voeren, schoot hij eene pistool
in zijnen mond af. Daar lag hij met ver
scheurde kinnebak en gebroken schedel
doch hij leefde nog. Het volk drong bin
nen, tilde zijn zieltogend lichaam van den
grond op, sleepte het voort naar de kar,
die aan de deur wachtte, en een uur
later viel het gehate hoofd van den bloed
man onder hetzelfde mes, dat op zijn
bevel zooveel duizende hoofden van
onschuldigen had doen vallen.
Hier te Aelst was de kerk van het
Begijnhof den tempel van de Godin der
Rede, en zekere zoo genaamde Delia
Vogeiesse was de Godin die er vereerd
werd.
De haremnutsen onzer gendar
men. Men zegt dat de heer generaal
Brassine, minister van oorlog besloten
heeft de harenmutsen onzer gendarmen
te vei vaugen door eene soort van talback
met koperen kinketting.
De gendarmen zijn, zoo hot schijnt,niet
zeer ingenomen, met die verandering, die
niet geroepen is, bij te dragen tot verster
king van hun gezag.
Men zegge wat men wil, maar, met
buune harenmuts, verwekken zij ontzag
en maken zij eenen diepen indruk.
Aardig! Zeer aardig
Toen de lijst der liberale candidaten voor
het eerst het daglicht zag, kwam den
naam er op voor van M. Anné.
Maar zekere liberale candidaton von
den het verre onder hunne weerdigheid
dat de naam |van den groom van Mille-
ken nevens hunne namen op de lijst der
liberale candidaten zou verschijneu.
Wat is de oorzaak der onweerdigheid
van M'. Anné die, volgeDS die groote libe
rale heeren, niet toeliet dat hij ouder de
groote liberale candidaten zou opgeno
men worden
Wat is de oorzaak?... Iu alle geval
M. Anné vloog van de liberale candida-
tenlijst en werd vervangen door iemand
anders.
Maar als vertroosting bood men dan M
Anné als candidaat aan voor de verkiezing
van 24 Nov. afdeeling werklieden.
En dank aan 't verraad der judassen-
kliek en der E. V. is M. Anné gekozen
geraakt.
Aardig aardig! zij die van M. Anné
niet wilden op hunne lijst, krijgen eene
buis en de verstooteling is gekozeu
In Augustus 11. richtte de Belgische
Volksbond eene prijsvraag voor liet beste
lied, dat, in 't Vlaamsch of in 't Franscb,
zou ingediend worden.
Fransche liederen werden niet ge
stuurd 't schijnt, dat de Waalsche de
mocraten beter kunnen peroreereu dan
zingen...
Twee en twintig liederen in 't Vlaamsch
waren ingezonden, en daaronder heeft
het volgend lied, door den Heer B. Buc
kinx, van Cortessem, gedicht, den prijs
bekomen.
1.
Ik ben een boer, die in het veld
Zijn daaglijksch broodje wint
Ik ben gezond en goedgesteld,
En altijd welgezind
De klak op 't hoofd, de klompen aan,
Zoo zwoeg ik aan mijn stiel,
En fier ben ik gelijk een haan
Met mijnen blauwen kiel
2.
Mijn wijfken is een struische vrouw
Drie kindjes kloek en schoon
Schonk zij alreeds aan mijne trouw
Twee dochters en een zoon.
De jongen is zoo wakker, och
En heet, als ik, Machiel
Vaak smeekt hij Vader, kreeg ik toch,
Als gij, een blauwen kiel
3.
Mijn huisje blinkt zoo rein en frisch,
Met levend groen omlijst 1
En als het feest of hoogtijd is
Kookt 't vrouwtje pap met rijst
'k Neem op mijn schoot het oudste kind
En, zoo zijn lepel viel,
Zegt moedor Pas toch op, mijn vrind,
Met uwen blauwen kiel
4.
Ik kus mijn vrouw eer ik vertrek
Des morgens naar het werk,
Eu zegt zij somtijds Oude gek
Dan kus ik eens zoo sterk
Ik zoen mijn slapend kroost, mijn bloed,
Terwijl ik biddend kniel,
En dan, dan rolt een traan zoo zoet
Op mijnen blauwen kiel
5.
't Socialismus preekt zijn leer
't Wil iedereen gelijk.
Het duldt geen hoop in d'eeuw'gen Heer,
't Maakt allen groot en rijk
Ik blijf voor zijne prullen doof
En trap ze met den hiel
Ik hou mij aan mijn oud geloof
En aan mijn blauwen kiel
5.
Ik richt voor vrouw en kroost een bed,
Een vuurge beè tot God
Zoo slijt ik hier in heil en vreê
Mijn needrig werkmanslot
'k Min ook mijn Taal, mijn Land, mijn
Uit al de kracht der ziel. [Vorst,
Want ziet, een vaderlandsche borst
Klopt onder mijnen kiel.
Huwelijk. M. Woeste Leeft Don
derdag op het bureel der Kamer een
wetsontwerp neergelegd, ter vereenvou
diging der formaliteiten betreffende het
huwelijk.
O Wie 1 Wie Wie is de gebuis-
de liberale candidaat wiens
vrouw moest kamerbode worden en die
reeds de gordijnen bad gekozeu om voor
de vensters van 't stadhuis te hangen
Wie Wie 1 Wie 1 is de gebuisde libe
rale candidaat die reeds eenen nieuwen
paletot bad aangekocht om zich naar de
zittingen van den gemeenteraad te bege
ven i
Coöperatief.Indien wij go-
loof mogen hechten aan de geruchten
welke in onze stad in omloop zijn, dan
zou de eigendom der familie Lefebvre,
gestaan ia de Nieuwstraat, verkocht zijn
aan heeren van Gent, welke er eene coö
peratief zouden stichten alwaar niet al
leen brood maar alle artikels van dage
lijks verbruik zouden verkocht worden
tegen prijzen beneden alle concurrentie.
Wij zullen verdere inlichtingen trachten
in te winnen.
Is het waar dat de liberalen be
sloten bebbeu voortaan nog alleen hunne
klandisie te jonnen aan gekende liberale
partijgenoten
Indien het waarheid is, dan is het de
plicht van alle katholieken uitsluitelijk
hunne klandisie te gunnen aan katholieke
vrienden.
Eu als de liberalen dan gemeten wor
den, met dezelfde maat waarmee zij ons,
katholieken, meten, dan zullen ze niet te
klagen hebben.
Onze katholieke vrienden van den bui
ten zullen, zoo hopen wij, ons bijstaan en
dan zullen het wel de katholieken niet
zijn die er 't meest zullen bij te verliezen
hebben.
Milicie. Inschrijving voor de
lichting van 1896. De jongelingen
geboren van 1 januari tot 31 december
1876 zijn gehouden zich te doen inschrij
ven voor de loting der lichting van 1896,
van 1 tot 31 december 1895.
De inschrijvingslijsten zijn open op het
bureel vau milicie, ten stadhuize.
De drankhuizen van Brussel.
Volgeus eeno optelling van ambtswege
bad Brussel zonder zijne voorsteden op
het einde van verleden jaar, 4281 drank
huizen.
In 1894 werden er 276 nieuwe geopend
en slechts 170 oude gesloten dus eene
vermeerdering van 106.
Tusschen die 4281 ziju er
38 gasthoven
28 gasthoven-spijszalen
11 gasthoveu-herborg
6 herbergen
8 spijszalen
63 koffij huizen
45 koffij huizeu-spijszalcn
1815 koffij huizen-herbergen
53 herbergen-spijszalen
41 logisten
190 herberg-logisten
1930 wijn- en likeurhuizen
24 wijn» en likeurhuizen-logisten.
Brussel stad heeft dns 1 drankbuis op
43 inwoners dit maakt 1 op 9 huisge
zinnen.
Wit brood en bruin brood. Vele
personen denken dat bet wit brood het
beste is, en talrijk zijn zij, zelfs bij de
werklieden die het als gemeen aanzien,
brood te eten dat niet helder wit is.
Zij hebben het gansch verkeerd op.
In de bloemmolens houdt meu natuur
lijk rekening van die eischen en men
betracht bloem voort te brengen waarvan
de witheid tot het uiterste gedreven is.
Om echter tot dien uitslag te komen
moet men de bloem hare voedzaamste
bestanddeelen ontnemen.
Daaruit volgt dat het prachtbrood, zeer
licht en zeer wit, het slechtste van allen
is niet alleen is het niet voedzaam,maar
het is nog gevaarlijk erbij.
Het echt goede en gezonde brood, is
het brood dat men buiten eet, het bruin
brood. Dat is niet beroofd gelijk het wit
brood van de bestanddeelen, die den
grondslag uitmaken van het voedsel.
Dank aan de voorbandneming van
eenen dagbladschrijver, is eene verande
ring van zienswijze teweeggebracht onder
de bevolking van Parijs.
Men begint er weer naar het oude ge
zonde bruin brood te vragen.
Een groot getal bakkers, verkoopen er
nu, en de verbruikers aan dat brood wor
den elkeu dag talrijker.
Ook zijn al degenen die dit brood eten
het eens om te verklaren dat zij er zich
uitnemende wel mede bevinden.
De schoonheden van eene repu-
blikeinsche regeering. De stoom
boot Yang-Tse is te Marseille uit Mada
gascar aaugekomeu met 200 zieke Fran
sche soldaten aan boord.
Om al die zieken op te passen was er
één ziekendiener, die zelf ziek was.
De verzorging moest dus gedaan wor
den door den geneesheer, geholpen door
de matrozen.
Achtien zieken zijn onderweggestorven.
De republikeinsche regeering van Frank
rijk moet sparen en zij spaart ten koste
der 8rme soldaten die gedwongeu waren
hun lijf en leven in Madagascar te gaan
wagen
Is het zulk regiem dat de republikei
nen voor ons droomen.
Een wissel van 133,600,000 frs.
Eene indrukwekkende plechtigheid
heeft zaterdag laatst om 11 ure 's mor-
gends in de Bank van Engeland te Lon
den plaats gehad. Het gold do betaling
der oorlogschatting door China aan Ja
pan, in eenen wissel van 4,900,000
ponden sterling, hetzij 122,500,000frank.
Alles liep overigens in de volmaakste
orde af. Op het gestelde uur bevond M.
Bowen hoofdkassier der Bank van Enge
land, zich aan zijn winket en vulde den
wissel in.
De vertegenwoordigers der beide lan
den boden zich alsdan voor hem aan, en
M, Bowen overhandigde het kostelijk
document aan den ambassadeur van
China. Deze overhandigde het op zijne
beurt aan den ambassadeur van Japan,
terwijl hij eene diepe buiging maakte.
Eindelijk gaf de vertegenwoordiger van
Japan den wissel aan den kassier terug,
die hem inschreef op het actief van het
Japaansch gouvernement. Elk ging dan
zijnen gang en de toer was gespeeld.
Een reuzensnelheid.. De Araeri-
kaansche correspondent van Tel. be
schrijft als volgt een reisje van Rochester
naar Buffalo met the Empire-State-Ex-
press, the f astent train of the world. Deze
trein rijdt 60 mijlen per uur.
De passagiers bijua uitsluitend heeren,
stonden onder 't groote afdak van de
statie te Rochester de meesten met het
horlogie in de hand. Een oudachtig heer,
met grijs Amerikaansch puntbaardje,
zegde met een bedenkelijk froudsen der
wenkbrauwen he is late, to dayalsof
het heil der wereld er van afhing.
Vijf en een halve minuut over tijd kon
digden een hel brullend gefluit en een
stofwolk de nadering van den express
de wielen knarsten, vastgegrepen door de
Westinghouse-rem en het gevaarte stond
stil. De portieren aan 't einde der wagens
vlogen open, de treden werden neerge
laten, eon stroom menschen verliet den
treiu en wij stapten in. Onder de hand
hadden zes kerels aan den eenen kant
van den bagagewagen de koffers geladen,
aan den anderen kant gelost. All a hoard
klonk het lang gerekt, de treden werden
opgehaald, de portiers dicht gesmeten en
voort ging het weèr eerst langzaam door
de stad dan spoedig sneller. Het opont
houd had twee minuten geduurd, het was
een lust om te zieu, hoe juist alles ging.
Zeven minuten waren wij dus achter. Die
moesten ingehaald worden, want do State
Express komt nooit te laat in Buffalo.
Wij zijn nu geheel buiten de stad de
snelheid waarmede wij de lucht door
klieven, is onbegrijpelijk en grenst aan
die van een kanonkogel, en alhoewel de
ramen dubbel zijn, komt een fijn stof den
waggon binnen.
Niettegenstaande deze overgroote snel
heid voelt men geeue schokken, de zware
waggons vliegen over den prachtig aan-
gelegden weg, zonder stoot en, en ik kou
niet nalaten terug te denken aan den af
stand Amersfoort-Apehlooru, waarop ik
zoo menigmaal lot ziek wordens toe door
een gerammeld ben.
Alleen dan wanneer wij een spoorbrug
overgaan, krijgt men een onaangenaam
gevoel, alsof men eenige voeten valt, doch
de trein richt zich op, zoodra hij weer op
vasten grond is. Wordt een wissel gepas
seerd, dan is het of men inet een stoom
hamer metaal hoort smeden, zoo hard is
de slag van de wielen tegen de rails.
Wij vliegen met donderend geraas door
de statie van Batavia, hali'wèg Buffalo.
Ramen of deuren, kou ik er niet onder
scheiden. De telegraafpalen jagen elkan
der in woedenden haast na.
Zulk eeu rit heb ik nooit te voren ge
maakt. De posttreinen München-Frank
fort en Bazel-Keulen gaan snel, doch zijn
niets meer dan buurtspoorwegjes, verge
leken met de State Express. En nochtans
beeft men geen gedacht van de snelheid,
waarmoê men door de lucut vliegt. Kalm
zaten de meeste Amerikaucu te lezen, en
raadpleegden hunne horlogie zoo nu en
dan eens, terwijl ik mij over het voorbij-
jagende landschap verbaasde. Daar klinkt
driemaal een hel gefluit. De conducteur
loopt den trein binnen en roept -Buffalo-
Buffalo - een enorme rangcertrein
snellen wij voorbij, de rem wordt plotse
ling aangezet en wij staan onder het afdak
van de statie te Buffalo.
De Empire State Express was een
halve minuut voor haar tijd aangekomen.
Teu slotte ter verduidelijking eene ver
gelijking. De 440 mijlen werden dus afge
legd iu 407 minuten of wel 708 kilometers
in 6 uren 47 minuten. De trein naar Keu
len, 250 kilometers van' Amsterdam,
heeft 4 '/t uur noodig, Parijs ongeveer
500 kilometers in 12 uren. Hamburg
eveneens 500 kilom. in 10 uren.
Tot den zooeven vermelden heer zegde
ik Ze is toch op tijd. - Natuurlijk -
was het eenige wat hij antwoordde, en
met een vertrouwen in den toon, waaruit
meu las, daaraan heeft niemand ooit
kunnen twijfelen.
MaahaaI De heer Alex, vander
mOOFSei. Noot verzoekt ons den
volgenden brief moê
todeelen
A Monsieur Vandeputte-Goossens,
éditeur du Denderbode, Alost.
Monsieur,
Je désire répondre quelques mots k
l'articulet sur les elections de Moorsel,
paru dans votre journal, numéros du 21
et du 24 Novembre courant.
1° Si j'ai été libéral etjel'aiété
sincèrement depuis beautemps j'ai
cessé de l'étre. II ne me couvient pas
d'appartenir encore a un parti dont la
raude majorité s'aplatit, sans aucune
ignité, devant, le socialisme, éloignant
aiusi tous les éléments moderés.
2° Je n'ai jamais appartenu, ni jamais
n'appartiendrai au parti démocrate-ckre-
tien parceque je ne veux du socialisme
sous aucune forme.
3° Les deux listes en présence A Moor
sel se réclamaient également des princi
pes catholiquos. Lisez A eet égard notre
manifeste e'est comme tels que nous
avons été élus, aussi uotre administration
sera catholique.
Je suis bien aise, Monsieur, d'avoir
l'occasion de faire cette triple déclara-
tion. II me tardait de la faire, parceque
mon revirement ne date pas d'hier et
que j'aimo les situaiions nettes et fran
ches.
Veuillez, Monsieur, inséror la présente
réponse dans votre plus prochain numéro
et agréez l'expression de mes civilités.
Bon vandee Noot.
Aangezien velen onzer geachte lezers
de Fransche taal niet machtig zijn, laten
wij de vertaling volgen
Mijnheer,
Ik verlang eenige woorden te antwoor
den op 't artikeltje aangaande de kiezin
gen van Moorsel, in uw blad versckeneu,
nummers van 21 en 24 November loo-
pende.
1° Indien ik liberaal geweest ben
en ik ben bet reektzinniglijk geweest,
sedert lang heb ik opgehouden het te we
zen. Het past mij niet meer nog tot eene
partij te behooren waarvan de groote
meerderheid zich, zonder eenige waardig
heid, vernedert voor 't sociatismus, aldus
al de gematigde bestanddeelen verwijde
rende
2° Ik heb nooit tot de christene volks
partij behoord en zal er nooit aan be
hooren, omdat ik onder geen vorm van
't socialismus wil.
3* De twee lijsten in tegenwoordigheid
te Moorsel maakten gelijkelijk aanspraak
op katholieke princiepen. Leest te dien
opzichte ons manifest. 't Is als zulkdani-
geu dat wij zijn gekozen geworden ook
zal ons bestuur katholiek zijn.
Ik ben verheugd, Mijnheer, de gelegen
heid te hebben deze drievoudige verkla
ring te kuunen doen ik verlangde sterk
ze te doon omdat mijn ommekeer niet
van gister dagteekent en ik de onbewim
pelde en ongeveinsde toestanden liefheb.
Gelief, Mijnheer, de tegenwoordige ant
woord in uw eerst verschijnend num
mer af te kondigen eu mijne groetenis te
aanvoerden.
(getoek.) Bon vander Noot.
Algemeen ismen hier verwon
derd over't bitter klein getal stemmen
dat de socialistische candidaten in de
laatste kiezingen hebben bekomen.
Dit getal stemmen is niet iu verhou
ding met dat 't welk de candidaten dezer
partij bekwamen in de provinciale kiezing
van 28 October 1894.
Men verzekert ons ten stelligste dat
meer dan de helft der socialisten hunne
candidaten in den steek hebben gelaten
en eenvoudig voor de liberalen stemden.
Dit legt uit hoe het gekomen is, dat de
liberalen iu de kiezing met rooskleurige
stembrieven 200 stemmen meer hebben
bekomen dan zij verwacht hadden.
Do zilverlingen der logie hebben, zegt
men ons, menige socialistische overtui
ging aan 't draaien gebracht en van
draaien komt mon tot ommekeer.
Ziedaar wat men ons verzekert, maar
wij gelooven er niets van, neen, geen
woord, want de liberalen hebben immers
al de eerlijkheid, rechtzinnigheid en def
tigheid van de gansche wereld in pacht
In hunne gansche kliek is geen enkele
Menheer Men te vinden die zelfs
't kleinste stemmeken zou durven koo-
pen Ze zijn toch zoo eerlijk, de libera
len 1
Men kent den woedenden uitval die M.
Daens deed ter Volkskamer in zitting van
19 Novem. 11. Gelijk Le Bien public
het zuowel deed bemerken, was lnj zijne
tong niet meester.
Onder andere kraamde M. Daens uit
Werd er niet zekere barbier, bevende
bev onden en voorzien van een genees-
kundig getuigschrift, begeleid in het
kiesgangetje, wanneer hij gansch den
morgend geschoren had
Het Land van Aelst van zondag
24 Nov. 11. bevestigt het feit van den
baardscheerder door M. Daens ter kamer
aangeklaagd.
Op eerste bladz. le kolom leest men
- De kiesbureelen waren samengesteld
op de pariijdigste wijze; schaliedek-
kers, schrijnwerkers, baardscheer-
ders, die verklaarden niet alleen te
kunnen stemmen, mochten opgeleid
- worden mannen met eenen' doek
voor hun oogen werden aanveerd als
blind.
Maar wat leest men dan verder in
't zelfde blad, 3® bladz. eerste kolom
Luistert
De baardscheerder waarvan kwes-
- lie is in ons Hoofdartikel, was geko-
men om opgeleid te worden, maar de
Voorzitter weigerde.
Dus de baardscheerder is niet opge
leid geworden. Het Land van Aelst
bekent het en logenstraft dus zich zeiven.
Maar door die logenstraffing, treft het
rechtstreeks M. Daens, onze broeder)
want zij bewijst dat hij in de Volkskamer
de waarheid heeft miskend, in andere
woorden, gelogen heeft.,.
Onze achtbare vertegenwoordiger, M.
Woeste, had dus groot gelijk te zeggen
De Kamer moet weten wat er te den-
ken is van den heer Daens, wanneer
hij over Aelst spreekt. De heer Daens
en andere lieden hebben destijds een
kiesbureel beschuldigd de uitslagen
der jongste wetgevende verkiezing ver-
valscht te hebben. Welnu de heer
Daens werd als lasteraar veroordeeld
door de Rechtbank van Oudenaerde.
En dan durft men vragen wanneer en
waar men gelogen heeft
KIESKRON1JK.
Heldergem Uitslag der verkiezin
gen van 17 Nov. Reeks voor 8 jaren.
Oudbestuur MM. Bonlinck, 132
Goeman, 116; Vanden Neucker, 119; Van
Wassenhove, 118 Vonck, 115.
Jonge katholieken: MM. Antheunis,
185 Baeten, 179 De Swaef B. 184 De
Vuyst, 177 Vanden Steen, 176.
Reeks voor 4 jaren. Oudbestuur
MM.De Peismaeker, 136; Van Driessche,
116 Van Houdenhove, 123 Verleysen,
120.
Jonge katholieken MM. De Pauw E.
162De Swaef E. 169 D'Haeseleer, 176
Thys, 169.
De jolige katholieken hebben dus geze
gepraald. Er was te Heldergem hoege
naamd geen spraak van Roelanders ofte
Donchisten en Woestisten.'t Warende ou
den tegen de jongenen onder de gekozenen
zijn er 3 van min dan 30 jaren, 3 van in
de dertig jaren en 3 van 41 en 42 jaren.
Kerkxken. De heeren Van den
Eynde Philemon, L. Roelandt en J. F.
Coppens, candidaten gekozen in de laat
ste kiezing verzoeken ons te melden dat
zij geene roelanders ofte christene volks-
foppers zijn.
Wij zijn, zeggen zij, gehoorzaam aan
onze Bisschop en aan de leerstelsels der
II. Kerk en wij durven belijden en be
kennen dat wij zulke goede cn vaste
katholieken zijn, dan onze tegenstrevers.
Gansch Kerkxken zal dat getuigen.
Hillegem. Men schrijft ons uit deze
gemeente dat men sommige niet gekozen
candidaten wil doen doorgaan als Roe
landers. De strijd is beweert men, enkel
geweest op het het terrein der gemeente
belangen.
Voor 't overige kunnen wij den inhoud
van de ons toegezondene correspondentie
niet meèdeelen omdat men in persoon
lijkheden treedt.
Uit deze bovenstaande en andere pro-
testatiën die ons ter oore zijn gekomen,
besluiten wij dat men overal beschaamd
wordt van bij de Roelanders ofte Don
chisten gerekend of gerangschikt te wor
den.