Donderdag 20 Februari 1896. 5 centiemen per nummer. 30*" Jaar. 5060. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Sfad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. STILLEMANS, TWEE LEVENS. Schikkingen voor den Vasten. V DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, ouder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutslraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklaraen fr. 1,00; Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den üijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel# van dit blad. AalRt. den I O Feb. 1896. ANTONIUS door de bermhertigheid Gods en de genade van den H. Apostolieken Stoel. Bisschop van Gent, Aan de geestelijken en geloovigcn van ons Bisdom, zaligheid en zegen in Onzen Heer Jestis Christus. Zeer Beminde Broeders De h»ilige tijd van den Vasten is aan staande. De Vasten is die tyd gadurende den welken, sedert het begin der Kerk, de geloovigen door de versterving, door het gebed, door de overweging van de groote waarheden der Zaligheid, sich voorbereid hebben om het hoogetijde van Paschen weerdig te vieren. Paschen, dag van heerlijkheid, van zegepraal, van blijdschap, op welken de Goddelijke Zaligmaker van de dood tot het leven is verreien. Om dien hoogdag weerdig te vieren, is het niet voldoende aan die groote gebeur tenis te denken, en er de blijde en zege pralende berinnering in het geheugen van te verlevendigenneen, men moet aan die gebeurtenis deel nemen. Want de lichaamlijke verrijxenis van den Zalig maker is het toonbeeld der geestelijke verrijxenis waardoor de ziel opstaat uit de dood der zonde tot het leven der gratie. Die geestelijke verrijzenis geschiedt voor- naamlijk door de groote Sacramenten der Biecht en der Communie. 'tls daarom dat de H. Kerk, door den goddelijken Zaligmaker ingesteld, van in de oudst» tijden eene heilzame en cer- biedwoerdigo wet heeft uitgevaardigd, die ds Christenen verplicht met den paasciitijd tot deH. Tafel te naderen na zich daartoe zorgvuldig te hebben bereid. Gij weet het, B. D., die wet is van zulk belang dat dezen die zo overtreden, nauwlijks Christeneu mogen genoemd worden iu dit leven, en dat zij, zonder eene oprechte bekeering, zich zelveu van het geluk der eeuwigheid berooven. Ook, gedurende de lange eeuwen van geloof, werd die heilige wet algemeen ge- 19* VEBVOLG. Alles werd nog dien avond tot het huwelijk vast gesteld, gelijk Alma bet voorspeld had, zon zg, na haren terugkeer, onder de hoede hunner vrienden blijven tot den dag der plechtigheid, die in alle stilte plaats zou hebben. En daarna, besloot zij. gaan wij den winter in een zonniger klimaat doorbrengen. Iwan moet herle ven, in liet Zuiden, op eene plek, waar geen koude heerschtik wil dat hij tot het leven zal wcêrkccrcn In ziende, dat hij ongclouvig het hoofd schudde, ging zij voort Liefde vermag zooveel, zij maakt den mensch schrander. Laat uwe verpleging aan mij over, en als gÜ genezen zijl, breng ik u tot onze vrienden wéér om ben te laten oordeelen over mjjn werk. En hare stem klank zoo opgeruimd, haar oog glimlachte zoo hoopvol, dat er alleen in haar eigen arm hart nog twijfel overbleef, of zg de kamp zou winnen. IX. Alma had zich naar Warschau tcrugbegeven en daar alles geregeld wat hare zaken betrofzg had Olga Texakoff de belofte afgedwongen eiken zomer «erbiedigd in alle Christene landen. In ons vad»rlaud vooral werd zij getrouw onderhouden, en onder de inwoners van ons Vlaandoren trof men er slechts enke len aan die ze verzuimden. Waarom helaas moeten Wij heden daags, zelf in eenige plaatsen van ons zoo katholiek bisdom, zuchten over een aan zienlijk getal van ongelukkigen die ze overtreden?En waarom dreigen die ouge- lukkigen talrijker te worden Wij zouden met geene herderlijke ge voelens bezield zijn B. D., indien wij niet verschrikten bij het zien dier betreurens- j weerdige dadelijkheid, en Wij zouden plichtig zijn vóór God en vóór u indien Wij de oorzaken van dien droeven afval niet nagingen, en dat ons de moed ont brak u die oorzaken aan te toonen. Het zij ons toegelaten, B. D., u te spre ken met eene volle apostelijke vrijheid, die haar recht vindt in ons herderlijk ambt zelf, en die, desnoods, bare vcr- schooning zoude vinden in de liefde en in de verkleefdheid die ons wegens u be zielen. En vooreerst ons' tot de ouders wen dende, zij het ons toegelaten hun te vragen Hoe zoude het mogelijk zijn B. D., dat de kinderen die Godu heeft toevertrouwd, u lastende met op hun tijdelijk en eeuwig geluk te waken, hoe zou het mogelijk ziju dat zij den paaschplicht zouden eerbie digen, als zij het ongeluk zouden hebben van te zien dat hunne ouders, die voor hen de eerste vertegenwoordigers zijn van het goddelijk gezag, dit belangrijk gebod minachten en verzuimen Oh, beminde ouders, Wij smeeken het u, iu deu naam van don hemelscheu Vader, die u uw gezag scbouk on do plichten oplegde die dit gezag verheven en heilig maken Wij smeeken het u, door bet belangen dat gij stelt iu het geluk van die kinderen die u zoo duurbaar ziju, dat uw voorbeeld uog meer dan uwe woorden uwe kin de reu bewege tot het volbrengen van eene plicht die zoo groot is voor eenen chris tene, en waarop de eer en het geluk is gesteund van zijn leven op aarde, gelijk xijn heil in de eeuwigheid. De gevoelens in eeae jonge ziel gedrukt midden in het huisgezin, door eenen vader, door eene moeder die bemind en geëerbiedigd worden,zijn meer dan welke ook diep en duurzaam.Wee de ouders die sprekeu of handelen derwijze dat die eerste indruk noodlottig zij. Maar, B. D., gij weet het, de opleiding van bet kind is het werk niet der ouders alleen. Er komt een tijd dat, buiten het heiligdom der familie, nog anderen aan zijne ontwikke ling medewerken. Alsdan is het uw plicht te zorgen dat dezen aan wie gij het toe vertrouwt, bekwaam ziju de plichten te vervullen waarmede gij zei ven gelast zijt en de hoogere belangen zijner ziel en zijner eeuwigheid te bevorderen, ter met haar gezin ecnige weken of maanden, al naar zg zelve verkoos, op Sterna door te gaan hrengen cn te waken, dut er geene veranderingen in hot oude hui werden aangebracht. Daarvoor bestond echter niet veel vreeseen ieder in Iwan's familie beschouwde haar thans als het vol- maakste wezen, dat op aarde kon leven en zelfs de verstokte speler had, toen hij haar gedrag tegenover zgnen schoonbroeder vernam, haar uit eigen bewe ging, en diep getroffen, beloofd, voortaan een beter leven te zullen leiden en geen booger wensch te kennen, dan haar nog eenmaal te vergelden wat zij voor de zijnen had gedaan. Zoodra alles gereed was cn zg wcér over eenigen vrijen tijd kon beschikken, begaf zij zich naar eenen ouden doktor, in wiens wetenschap en ondervinding haar vader steeds groot vertrouwen had gesteld. Toen hij haar zag binnentreden, ging hij haar glimla chend te gemoet. Ondanks zijne ruwe vormen en zonderiog karakter, wat hij oprecht aan baar gehecht en altijd blij haar te ontmoeten. Hoe nu, vroeg hij, gg komt mg raadplegen cn ziet er zoo gezond uit als eene roos Zoudt gij voor het eerst in uw leven voor ziak gaan spelen, zooals honderd anderen mijner vrouwelijke patiënten, die niet tevreden, of ik moet haar wat suikerwater voor schreven Neen, neen, stel u gerust, dokter, antwoordde zg lacheuo, ik heb geen tijd mg met dergelijke dwaas- I) op Ie houden. Ik kom u, helaas I voor e«n ernstige zieke spreken en tevens afscheid van u nemen. zelfder tijd dat zij hem de kennissen aan- leeren voor zijne tijdelijke loopbaan ver- eischt. Te vergeefs, zult gij al uwe ouderlijke en christene zorgen besteed hebben aan de jonge zielen uwer kinderen, indien gij het uitstekend belang niet begrijpt van den goeden keus der school waar gij hen zult zenden. Arme kinderen die naar eene school gezonden worden waar men vermijdt deu Naam des Heeren uit te spreken, waar do vrees dei Heeren niet aanzien wordt als het begin van alle wijsheid, waar mon aan de kinderen de kennis en de liefde der wet van God niet inprint, waar men, in één woord, zich er op toelegt de kin deren te doen opgroeien buiten allechris- tene en godsdienstige begrippen. Zonder te spreken van dc onheilen welke zulke opvoeding noodzakelijk over buisgezin en maatschappij moet trekken, zal bet voor eenieder Waarblijkend zijn dat dergelijke scholen de jeugd moeten verwijderen van de godsdienstige oefe ningen en van het kwijten van den paaschplicht. Oh nog eens, in den naam van den Vader die in de Hemelen is, en voor het geluk uwer bemind» kindereu, denkt et- wel aan, en begrijpt dat, wilt gij uwe kiuderen ware christenen zien worden, bet noodzakelijk is ben naar christene scholen te zenden. En daar wij over dit zoo gewichtig onderwerp «preken, zullen wij er bijvoegen, B. D., dat niet alléén de keus van eene lagero school u moet bekommeren, maar dat op alle trappen van hot onderwijs, gelijk de rede en de ondervindiüg het ons leeren, de keus der scholen van het grootste belang is en een der grootste plichten der ouders wegens hunne kinderen. Als de mensch nu volgens lichaamjen geest ontwikkeld is, wordt hij zelf verant woordelijk voor de baan die hij inslaat. De grootste zorgen der beste ouders, al do pogingen der verkleefdste meesters kunuen hem niet in veiligheid stollen voor alle gevaar. Ja, de betreurlijke voorbeelden en een ongelukkig onderwijs der kinderjaren of der eerste jongheid, hebben er velen voorbereid tot de ver- zuimenis van den paaschplicht maar een volwassen mensch, wat opvoeding bij ook genoten hebbe, komt andere vijanden tegen van zijn christen geloof en van ziju geluk. Van die vijanden zullen wij er u jcden sleehts eeuen enkelen aantooneu, bijzonder gevaarlijk op onze dagen. Men vindt dien in eene zaak die uit haren aard goed is, maar waarvan de geest des kwaads zich te dikwijls bedient om de Kerk, door Christus gesticht, te bevechten, en om de zielen, door het bloed van den Zaligmaker vrijgekocht,te verderven. Wij willen de Verceniging, de maatschappij, bedoelen. Hoe matig voor het goed is de vereeniging niet, als zij Afscheid bromde dc geneesheer. Dsn wed ik tien tegen een, dat gij den winter in het Zuiden gaat doorbrengen, dat gg u ook al verbeeldt niet tegen onzen frisschen, levengevenden Noordenwind te kannen O die vrouwen, die vrouwen, zij den ken op niets anders als op haar gezondheid. Ja, ik ga naar het Zuiden, zegde het jonge meisje nog vol opgeruimdheid, maar niet voor mg zelve, ik ben zoo sterk mogelijk. Lieve Hemel de wereld loopt ten einde Een vrouwelijk wezen, op aarde, dat verstand bezit. Hel is te schoon om te kunnen duren. En welke oude kuchende juffer vergezelt gij, als ik vragen mag Het is geen oude vrijster, stol u gerustmaar mijn echtgenoot. Uw... echtgenoot? riep de grijsaard uit, zgne ooren niet durvende gelouvenAlma, de onoverwin nelijke, stemt er iu het laatst in toe een aardsch wezen lief te hebben En welke betooverenda prins heeft dat wonder bewerkt. Het gelaat der jonge vrouw werd zeer ernstig, toen zij fluisterde: U alleen mag ik het nog toevertrouwen» want het moet zoolang mogelijk een geheim blij ven voor zijne veiligheid. Het is Iwan Karoskine. Iwan Karoskine schreeuwde dc grijsaard, op tafel slaande met de gebalde vuisten. Zijt gg zinne loos Angstig blikte Alma Podnawska om zich heen. StilIlluisterde zij. Men mag ons niet hooreo. Ilij is er in gelukt naar Europa te vluchten. Als gij zulk eene gekheid wilt begaan wensebte door do rechte rede en door hetgoddelijk licht geleid wordt maar ook, wat pui- nen hoopt zij niet op, als zij door den geest des kwaads wordt voortgedreven 1 In onze meer bemiddelde klassen be staan, in het duister, vereenigingen die onverzoenbaar den oorlog voeren tegen de H. Kerk, tegen Onzen Heer Jezus- Christus, tegen Zijne leering en Zijne wet. Die oorlog is sedert eeuwen begon nen, en duurt voort. Maar,in deze laatste tijden, en onder onz» werkende klasse, zijn er vereenigingen tot stand gekomen, waar verdwaalde menschen, in plaats van voor den werkman eene billijke en mogelijke verbetering te betrachten in zijn lot, pogen de grondvesten der samen leving te vernielen,de goddelijke en men- schelijkc wetten omver te werpen, en trachten den werkman van rijn goddelijk geloof te berooven, alsof dit geloof een hinderpaal ware voor de verbetering van xijn lot op aarde. Helaas, zoowel m de hoogere als in de lagere klassen, heeft dit dubbel slaeh van vereenigingen een groot getal ongeluk kigen misleid. Hoezeer ziju ze niette beklagen die zich in dergelijke vereeni gingen laten inwikkelen Want, B. U., indien dezen die u willen aanwerven, in het eerste begin, uwe godsdienstige ge voelens niet opentlijk kwetsen,om u beter aan to winnen, welhaast nogtans zullen zij u Lunne echte grondstelsels, veropen baren, dagelijks die in gesprekken, rede voeringen en schriften u herhalen, er. deze zullen allengskens iu uwen geest dringen, gij zult van de H. Kerk verwij derd en van God gescheiden worden. 't ls om onzen herderlijken plicht te kwijten, B. D., dat wij noodig hebben geacht u die oorzaken der verzuimenis van den paaschplicht aan te duiden. Gave de Hemel dat gij di» oorzaken, gedurende dezen tijd van zalige overweging, ernstig aanschouwet, en gelieve vooral de Heer u het vast voornemen in te boezemen en den christen moed om ze te vermijden, voor uw eigen geluk, voor het geluk uwer kinderen, voor het heil der samenleving. Ingevolge de bijzondere macht welke Wij van den Heiligen Stoel ontvangen hebben, vergunnen Wij, gedurende den aanstaauden Vasten, de volgende dispen sation of toelatingen I. Het is toegelaten boter en zuivel te gebruiken alle dagen van den Vasten. II. Het is toegelaten eieren te eten alle dagen, uitgenomen op Asch-Woensdag en Goede-Vrijdag. Degenen die ver plicht zijn te vasten, mogon buiten de Zondagen, maar eenmaal daags eieren eten, te weten op den voornaamste» maaltijd, en niet op de collatie cn zulks moeten zij ook onderhouden op de andere vastendagen van het jaar. Dit verbod raakt nochtans de eieren niet welke ik, dat hg nog in de galden zat. Een prachtige partij lorwaaral zijne goedaren zijn veibeurd verklaard i zijne familie is in dien lusschcntgd te arm gewor- in om hem te onderhouden, Ik beu immers rijk. Maar ook al is bg terug, hij is en blijft een balling ea mag immer naar Polen weerkeeren. Ik zal gelukkig wezen zjjn zwervend leven te dcelen. Waar haalt da kerel de stoutmoedigheid van- daau hernam de grijsaard verwoed. Zich eerst als een grooten uil ta hebben laten vangen in eene ver gadering, die Polen niet het minste nut aanbracht' daarna arm terug te kceren cn waarachtig de rijkste, de schoonste vrouw van heel Warschau ten huwelgk te vragen I Ik heb mijn leven lang niet van zulk eene brutaliteit gehoord Maak u zoo boos niet tegen hem, sprak Alma b(j dacht er zelf niet aan dat ta doen. Dan is het ceu raadsel van begin tot eind. Ik zelve heb mijne hand in de zijne gelegd. Gij hebt hem ten huwelijk gevraagd Gg, Alma Podnawska, de meest trotsche onder de trotschen, en dat, nadat gij een twintigtal van onze eerste, knapste, meest vermogende jongelieden hebt afgewezen 't Ge- loove het wie wil, ik zal het nooit aannamen. En toch is het zoo, antwoordde zij vol zachtheid: oen enkel woord tal u alles ophelderen, ook waarom ik ieder ander partij weigerde. Toen hg gevangen ge nomen en naar Siberia gezonden werd, waren wg in stilte verloofd. Ik bleef hem trouw, eu toen hg weêr- kearde ander omstandigheden, die hem verboden, mij dienen tot het bereiden van andere spijzen III. Wij staan het gebruik van vleesch toe op deu Zondag, Maandag, Dijnsdag, Donderdag en Zaterdag van iedere week, uitgenomen op den Zaterdag van Quater temper (29 Februari) en den Zaterdag der Goede-Week. Degenen die verplicht zijn te vasten,mogen buiten de Zondagen, maar eenmaal daags vle6sch eten, te weten op den voornaamsten maaltijd, en niet op de collatie en dit geldt ook voor vleeschsoep en jeugd. IVHet is verboden, zelfs aan degenen die mogen vleesch eten, vleesch en visch tc eten op één en denzelfden maaltijd, met alleen alle dagen van den Vasten.de Zondagen inbegrepen, maar ook alle andere vastendagen van het jaar. VMen is verplicht drijmaal te lezen deu Vaderons en den Wees-gegroet, en eens de akten van Geloof, Hoop, Liefde en Berouw iederen dag dat men van de dispensatie van vleesch te eten, in dezen Bevelbrief verleend, gebruik zal maken. Men zal zich nochtans van deze ver plichting kunuen ontslaan, met eene aal moes, ieder volgens zijne middelen en godvruchtigheid, in den offerblok van den Vasten te storten. Deze aalmoes, die ver plichtendis voor allen die de voorgeschre- vene gebeden niet onderhouden, zal tot goede werken besteed worden, volgens Ons advies en de gebruiken van dit Bis dom. VI. Aan de militairen van allen graad, aan lumne huisvrouwen, kinderen en dienstboden, alsook aan de andere per sonen die dadelijk in militairen dienst ziju, staan Wij het gebruik van vleesch toe op alle dagen van het jaar, uitge- nomeu op Goeden Vrijdag. Met de militairen stellen wij gelijk de gendarmen, d» douaniers, de commis sarissen en bedienden van politie die in werkelijken dienst zijn, de bedienden van den ijzeren weg welke in dienst zijn op de treinen, alsmede de in dienst zijnde post boden en bedienden der accijnsen. VII. Wij meenen aan de geloovigen van Ons Bisdom wederom te moeten her inneren, dat de Vastendagen, buiten den veertigdaagsche Vasten ziju de Woens dagen, Vrijdagen eu Zaterdagen van Quatertemper de Vigiliedagen voor Sinksen, voor de plechtigheid vau de HH. Petrus en Pauius, voor Onze-Lieve- Vrouw Hemelvaart, Allerheiligen en Kerstmis en dan nog, dat het al do Vrijdagen van 'tjaar verbodenis vleesch te eten, behalve don Vrijdag, waarop Kerstmis zou vallen. VIII. Ingezien do tijdsomstandigheden, en ingevolge de bijzondere macht, Ons verleend door Zijne Heiligheid deu Paus van Rome, lateu Wy toe aan al Onze diocesaueu, dit jaar vleesch te eten, zelfs meermalen daags, op Sint-Marcusdag en op do Kruisdagen. aan mijne belofte van voorheen te herinneren, ben tot hem gegaan dat is alles Terwijl zij sprak, had dc grijsaard haar strik aan gekeken met zijn doordringende, onder stoppelige wenkbrauwen verborgen oogen. Alles, alles prevelde hg driftig. Alsof er nog iets meer bij kon, om mij te bewijzen, dat ik u in een dwangbuis zou moeten sluiten En dat wis mij nog wel de eenige vrouw, aan wier verstand ik niet twij felde Maar om het even. Alma Podnawska, gg zgt een heldhaftige ziel, een cchlc dochter van Polen. Ouze vrouwen zgn allen zinneloos, maar het zijn ten minste verheven gekken. liet meisje reikte hem getroffen de hand. Zij wist, dat zijn mond, haar geen hoogcr lof had kunnen toe- En nu gij uwe toekemsl zoo onverstandig ver broddeld hebt, hervatte hij na een oogenblik, terwgl hij de glazen van zijn vochtig geworden bril afwreef, wat gaal gij verder beginnen Naar bet Zuiden trekt gij henen, zegdet «ij, naar ik geloof? Ja, tenzij dal gij mij iets anders aanraadt. Een schoonc grap Alsof ik vcrwachlle dat gij naar mij zoudt luisteren. Ik zal het in dit geval toch onvoorwaardelijk doen. Leg mij dan eens nader uil, waut ik hoorzulke ongelooflijke dingen sedert ceu kwartier, dat i,ei uign verstand te boven gaaL Wordt ¥4*rtgezeq s

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1896 | | pagina 1