jnderdag 5 Maart 1896. 5 centiemen per nummer. oO*" Jaar. 5064. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Het godsdienstig onderwijs. PW EE LEVENS, IN ARMENIE. In gelijkheid slavernij. Verdeeling der arrondissementen Van out- DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder gteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week 3r de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes ïanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving idigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont- igen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, in alle Postkantoren des Land. - 'UïiS&Sé V v - i- Cuique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den üijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bure#l# van dit blad. Aalst. 4 Maart 1896. factor Hugo ecu der beste Fransche rijvers dezer laatste tijden, was een denker. !ijne letterkunde gewrochten getuigen 3st allen van den ongodsdienstigen st die hem bezielde. )oeh ondanks hij door en door vrij- iker was, had hij soms oogenblikken rechtzinnigheid en dan ontsnapten lit zijne pen waarheden welke de ver- iging waren van 't gene hij steeds ef verwerpen en bevechten, factor Hugo maakte in 1850 deeluit i de Fransche Volkskamer en te gele- theid der beraadslagingen over een «ontwerp betrekkelijk 't onderwijs, ak hij op 15 jauuari eene meesterlijke ievoering uit in de welke het gods- nstig onderwijs wordt aangeprezen en jchemeld. Wij deelen er de vertaling van meé en gen ze op aan de voorstaauders van (zoogezegd onzijdig onderwijs: i Verre van mij, het godsdienstig on wijs te willen verbannen ik acht het len noodzakelijker dan ooit. Hoe meer bensch opgroeit, hoe meer hij moet loven. Er is in onzon tijd een ongeluk, ik bijna er is maar één ongeluk, 't Is :cre strekking tot het beperken van 3s bij dit leven. Door den mcnsch bet fdsch, het stoffelijk leven tot doel en ide te geven, beeft men alle kwalen Imeerderd door de loochening die het ide is bij de ellenden der ongelukki- a heeft men den ondraaglijken last van d niet gevoegden men maakt wanhoop .t slechts lijden, 't is te zeggen, eene it van God is. Daaruit vloeien diepe latschappelijke moeilijkheden. Mijnheeren, ik behoor voorzeker tot igenen die verlangen, ik zeg niet op ent, het woord is niet k'achtig genoeg, verlang allervurigst,en door alle moge- ke middelen, in dit leven het stoffelijk i van hen die lijden, verzachten doch vergeet niet dat de eerste verzachting staat in hun de hoop tngoven. Hoe aaglijkcr wordt de ellende, wanneer ze Bt eene oneindige hoop is doormengd js aller plicht, van wetgevers of bis- aal hoppen, priesters of schrijvers, geleor- n of wijsgeren, ons aller plicht is het, ider alle vormen de ellende te bestrij- er ;n en terzelfdertijd de hoofden ten hemel ltijd doen verheffen. Wij moeten alle zielen t be fhtcn, alle verwachtingen wenden naar in(j0 u later leven, waar gerechtigheid zal tschieden. jde Zeggen wij het luide niemand zal b0. p onrechte of ten onnutte hebben gele en. De dood is eene teruggaaf. De wet er stoffelijke wereld is het evenwicht de wet der geestelijke wereld is de recht vaardigheid. Vergeten wij het niet en leeren wij het aan allen 't hadde geene waarde te leven, en 't zou de moeite niet zijn, in dien wij heel en gansch moesten sterven. Wat het lijden verzacht, wat het werk heiligt, wat den mensch goed,wijs, gedul dig, goedhartig, rechtvaardig, tevens nederig en groot, het verstand en de vrij heid waard maakt, is het voortdurend visioen eeuer betere wereld, visioen, dat hem doorheen de duisternissen dezes levens tegenglanst. Wat mij betreft, mijn heeren, ik geloof stellig in dat beter leven en, ik verklaar het hier, het is do op perste zekerheid mijner rede gelijk bet de grootste vreugde mijner ziel is. Ik verlang dus vurig het godsdienstig onder wijs, maar het godsdienstig onderwijs der Kerk. n Zoo sprak een vrijdenker in eene vlaag van rechtzinnigheid. Spijtig dat het Fransche volk naar zijne zoo wijze woorden niet heeft geluisterd. Wat al oneerwat al schande wat al rampen en onheilen op ieder gebied, zou men nooit te betreuren hebben gehad?. Het ongodsdienstig onderwijs leidt regelrecht naar de diepste afgronden van zedeloosheid en volksverderf. Het Fransche volk heeft er in toege stemd dat God en de leering der Kerk verbannen wierden uit de school, en het heeft dus zijne straf niet gestolen; 't heeft ze verdiend 1 Pakt Z®D 31® VEBVOLG. uk- Alma dankte hem met tranen in de oogen en toen }rde licl TaJerlaDd verliet, dat zij in lange jaren niet eder dacht te zien, was zij door geen hulde zoo zeer Boffen als door den afscheidsgroet, dien doktor ilT. Ideiki haar ondanks al zijn overstelpende werk- lamheden aan het station kwam brengen. Iwan wachtte hare komst reeds vol koortsachtig Qgeduld af. Tijdens hare afwezigheid was h(j achtcr- Jlgd geworoen door de donkerste schrikbeelden. Iljj nrfde niet gelooven aan het geluk, haar nog wéér te en nu eens vroeg hg zich vol angst af, of hara roeders haar niet terug zouden houden van zulk een Öberroepclijken stap dan weer stelde hij zich voor, »t zij zelve berouw zou gevoelen over hare al roote zelfopoffering of wel, hij zegde tot zichzelf, at'hct lot, dat elke vreugde van zijn pad verbannen ad, zich ook thans zonder ontferming voor hem zoo etoonen, dat zij ziek zou worden en sterven, alvorens era tc bereiken dat de trein, die haar tot joest voeren, verongelukken zou. Geen wonder, dat zijne gejaagdheid een hoogst «deelden invloed op zjjn gestel uitoefende en Alma tem bij hare aankomst veel verminderd vond. Doch zelfs dit schrikte haar niet af. Zg was beslo ven en, hem aan den dood te ontrukken, en hare opnieuw ten eii lies Overal waar het geloof verdwijnt, steekt bijgeloovigheid en dwang het hoofd op. De geschiedenis bewijst dat ten duide lijkste. In 't Zuid-Westen van Asia ligt het uitgestrekte land van Armenie. Veel trouwgeblevene christenen wonen daar, ofschoon hunne noorderburen, de Kur- den, onstuimige wildemannen zijn, en hunne meesters fanatieke Turken. In den loop van verleden jaar tot op den dag van heden, hebben Kurdeu en Turken getoond wat de haat van chris tenhaters vermag. Dc Kurden zijn uit hunne gebergten gesprongen, en hebben eenen ijselijken strooptocht ondernomen in de christene stammen van Armenie. Het was de plicht der Turken hunne onderdanen te beschermen, en de vrij buiters het land uit te j agen Zij hebben de oogen geloken, en, slechter nog, zij hebben medegedaan uit haat tegen de honden gelijk zij de chris tenen plegen te heeten. Wat is er gebeurd De E. H. P. Char- metant, algemeene bestierder der Ooster- ontwaakte geestkracht schonk haar het geloof, dat bei gen omverwerpt en zecèn doet wijken. Hun huwelijk werd in alle stilte voltrokken. Geen hunner bloedverwanten was daarbij aanwezig; men vreesde al tc zeer door een openlijke blijk van sym pathie tegenover eenen opstandeling bij de regeering verdacht te geraken. Maar geen van beiden treurde daaromhun geluk was zoo groot dat het hen onver schillig maakte vooral het overige. Slechts aan elkan der dachtcu lij, en toen Nesdorff en zijne vrouw den trein nastaarden, die hen dienzelfden dag het Zuiden tegemoet voerde, mompelde Paul Zijn zü wel te beklagen ook al hebben zij geen vaderland meer, ook al dreigt hen de dood Zullen zjj niet, al zij het dan ook slechts voor korten tijd, het volmaakte geluk gesmaakt te hebben, dat sterveling kaD worden gegeven Maar de jonge vronw aan zijne zijde schudde meé- warig bet hoofd en antwoordde En toch zijn zij meer tc beklagen dan te benij den, want hoe grooter thans dat geluk is, des tt rampzaliger zullen zij zich gevoelen, als het hun ont zinkt. Alleen de vreugde, die bestemd is uict voorbij te gaan, brengt geene wanhoop mei. Doch reeds was het zwarte gevaarte in de klim mende avondnevels verdwenen en keerden beiden langzaam terug, ditmaal zonder een woord meer te vind- a, dat hunne tegenstrijdige gevoelens weergaf. Den volgenden morgend vei trokken ook zü, met bestemming naar Zwitserland, waar Nesdorff scheidene oude vrienden hoopte weir te vinden, in Polen verdacht geraakt zijnde, zich te Genève sche werken, vermeldt kort weg, in eenen oproep tot de dagbladen, de gruwelen die ooggetuigen hem hebben toevertrouwd u Armenie, zegt bij, staat van het eene uiteinde tot liet andore te viere en te zweerde. Onze christene broeders vallen bij honderden onder het mes der fanatieke Muzelmannen en Kurden deze schur ken outeereu de vrouwen, sleuren zo bij 't hair, en steken ze dood zij stampen de kinderen onder de voeten, slaan ze dood tegen de muren of versmachten ze in de wiegen. Zij zitten de mannen op de hielen, alsof waren zij wilde dieren en zij vermoorden zonder genade al dezen die hun geloof niet en verzaken. Zot van schrik, hebben velen in 't eerst den gods dienst van Mahomet beleden, maar het mresteudeel is liever gestorven. n Zij sterven al den naam van Jesus- Christus to belijden en te aanroepen. Bij duizenden martelaren kan men sedert eenige weken tellen onder schamele christenen van Klein-Azie. Nu met den winter zijn de Kurden met hunnen rijken buit weder de bergen ingetrokken, en 500,000 Armeniërs staan zonder brood, zonder huis, zonder klce- ren, terwijl het vriest en sneeuwt op de bergen en hoogvlakten van hun land. Boven de 00,000 zijn onder 't zwoerd der verdrukkers gevallen en, komt er geene spoedige hulp, het getal van dezen die van ellende zullen vergaan, zal wel dra dit der vermoorden overtreffen.» Degrootc Leo XIII heeft reeds eene aanzienlijke somgeld naar de ver drukten gestuurd, en 't is te hopen dat katholieken van alle landen, hunne arme broeders in 't geloof indachtig, het voor beeld van den odelmoedigen Paus zullen navolgen. Eene laatste bemerking. In 'tjaar 1860 ontstond eene moor- derij door de ongeloovige Druzen op de christene Maroniteu gepleegd, in het Zuiden van Armenie op de Libanbergen. Frankrijk verstond toen nog de weer- digheid van den christen naam, en kwam op als verdediger van het geschonden recht. Duizenden christenen vluchtten naar Damas, onder de hoedo der Fran sche macht. Een Fransch leger van 12,000 man trok naar de Libanbergen om de christenen te beschutten, eu eene Fransche krijgsvloot bleef op de zeekust van Syrië, om met wakenue oog de oproermakers na te gaan. De oorloog was geëindigd. En nu Overal waar, ouder den vorm der wettelijkheid, het christen recht in Frankrijk kan bestreden worden, daar helpt het Fransch bestier. Water ook op den vreemde tegen recht en gods- beijverden, de zaak van het vaderland te dienen. Hij hoopte aldaar een werkzaam aandeel in hunne po gingen te nemen. Intusschcn waren prins en prinses Karoskine slechts langzaam doorgereisd de vermoeienissen van den tocht grepen Iwan zeer aan, en hoezeer beiden ook verlangden, de kleine villa te hcrcikeu door hen te Nizza gehuurd cn waar zjj een voorloopig tehuis zouden vinden, Alma was onverbiddclük, zoodra hel zgn welzijn gold en men kwam eerst veertien d na het huwelijk hij de Middelandsche zee aan. Karoskine was diep ontroerd, toen hg de zo opmerkte, waarmede zij zdfs van verre alles in orde had weten to brengen, om hem het verloren vader land te herinneren en hem te troosten over zijn lichaamszwakte. Wanneer zg bet weder te guur of te onzeker voor bem achtte om uit te gaan, bevond zich als het ware te midden der weelderigste nati in zgne studeerkamer die op eene grootc serre vol groen en vogels uitkwam. De boekenrekken droegen de werken zijner geliefkoosde schrgvcrs wetende, hoeveel bg van muziek hield, had zij haar piano in zijn vertrek laten plaatsen en wanneer hij door een aanval van moedeloosheid werd aangegrepen, speelde of zong zg hem Chopin's werken voor. In alles erken de hij bare liefde. Nooit had eene vrouw 7ichzelve meer verloochend, nooit zich teederdcr kunnen betooncn zij verpleegde hem gelgk geene liefdezuster het zou hebben gedaan, en wanneer hij een dier buien vau lastigheid had. welke den meesten teringlgders zooaeer eigen zgn verraadde zg door woorden noch blik de pgn haar dienst mag gebeuren, daarvoor heeft het nooit oogeu noch ooren meer. Het verlies van 't geloof heeft den dwang gebaard, en de onverschilligheid voor al wat groot is. 't Is nog eene les die de geschiedenis ons leert, en die onze Zuiderburen op den dag van heden bekrachtigen. De zoogezegde gelijkheid der socialis ten zal niets anders zijn dan eene ellen dige slavernij, door dewelke zoowel werkman als burger zullen lijden. Maar om een staaltje van die door de roode demokraten zoo hoog geprezen ge lijkheid te geven, wil ik den lezer 't vol gende onder oogen brengen Volgens de socialisten zal ieder meusch, of liever elke inwoner een gelijk aandeel in 't algemeen kapitaal bezitten, het werk zal onder elkander moeten verdeeld wor den zonder ouderscheid van rang of van fortuin; want rang en fortuin zullen er niet meer bestaan, daar alles de - igen- dom van den Staat zal zijn, eu allen een der van stand zullen wezen. De sociali stische Staat zal alleen bezitter zijn van landerijen, mijnen, fabrieken en werk huizen, enz, enz.; niemand zal nog voor eigen rekening het minste ambacht mo gen uitvoeren, in een woord, allen zullen zijn werkers van den Staat en door hem betaald worden iu natura, 't is te zeggen, in voedsel en kleederen enz. uit de staats- magazijuen en daarenboven, zal men er maar ontvangen volgens verdiensten en moeten fretten wat men toewerpen zal. En natuurlijk zullen de opperhoofden of leiders volgens hun, 't meest ver diensten hebben, en dan ook de vetste brokken enz. bekomen. Verders zal de socialistische Overheid de menschen dwingen het huis of gebouw te bewonen dat hun zal aangewezen wor den, en, volgeus do noodzakelijkheid der werken, zal zij hun van oost naar west zenden, bij zoo verre, dat niemand nog eene vaste woning zal hebben. Men zal de menschen, volgens de grillen der overheden, om zoo te zeggen, van garni zoen doen veranderen net als bij de sol daten. Van eigen woning kan er geen spraak meer zijn, want de eigendom is afgeschaft, alles behoort aan den Staat allen werken ten protij te van den Staat. Dus allen zul len slaven zijn. De kinderen zullen in openbare soho- len of gestichten verre vau hunne ouders opgevoed en ouderwezen worden, vol gens de socialistischo leerstelsols die de vrije liefde huldigen. De menschen zullen dan even als de dieren slechts door drift worden geleid en dat zal dan een lief wereldje zyn door die onrcchtveerdige aanvallen veroorzaakt. Dit alles vormde een groot en onafgebroken geluk, en toch had het zijne schaduwzijde, of liever gezegd zijne gevaren wg stervelingen zgn niet berekend voor een hemel op aard. Wanneer men zich al tc zeer vooreen ander verloochent, dan vindt die andere daarin van lieverlede zoo onmerkbaar langzaam, dat hij zelf er zich geen rekenschap van gerit, een aan leiding om zijn aanvankelijk zachte heerschappg in een dwangjuk te herscheppen. Ivan zou ontsteld zgn van zijn eigen zelftucht, indien iemand cr hem op had gewezen, hoe veeleischcnd hij voor Alma was geworden, hoe bij steeds meer en meer van haar vergde en hare toewijding als iets hoogst gewoons was gaan beschouwen, dat hem rechtmatig toekwam doch zij zelve had hem zoo lief, dat zgn i»^ vrieude- delijke dwingelandij baar voor het r.ogenblik niet pijuigde. Zoo dc hamer ietwat wreed werd, het aam beeld bekende zich zelve dat nog nieC. Een punt echter was er, waarop zij nimmer toegaf, lig z«u haar heel den dag lang hg zich hebben willen houden doch eiken morgen, trots wéér en wind, begaf zg zich op weg, om het/ij in de buipitileo tc gaan studeeren, tietzij les te gaan nemcu bü beroemden leermeester haar door Nadcski aanbevolen, en des middags, wanneer zij zich bg haren ccbl noot neerzette, was het steeds met bet ceu of and wetenschappelijke werk over de ziekte, die th werkelijk tot stilstand gekomen scheen te zgn. Up zekeren middag, dat zü iets vroeger dan woonlijk huiswaarts keerde, want bet was pas twaalf uren geslagen en gewoonlijk was zg eerst om half De ouderlingen zullen ook in hospicen of gasthuizen verwijderd van bloedver wanten, vriendoD en kennissen hun leven gaan eindigen. Waar, ja, waar is dan die verbetering voor den werker! |en dat geluk? Wat zalfde socialistische Staat bijbrengen Niéts helaas dan eene ellendige slavernij in eene dierlijke samenleving, zal ons te beurt vallon. Men spreekt nog altijd van veranderin gen, toe te brengen aan ons kiesstelsel. Men bevestigt dat eene parlementair# groep, met M. Woeste aan 't hoofd, zich gereedmaakt om eenen veldtocht te be ginnen, ten einde de verdeeling der groote arrondissementen te bekomen. M. de minister Schollaert is stellig aanhanger van die verdeeling, maar ver scheidene van zijne collegas zijn het op dit punt met hem niet eens. M. Vanden- peereboom verklaart zich nog niet. Andere, als M. Nyssens, zijn voor de evenredige vertegenwoordiging, maar willen zich.aan het tegenwoordig stelsel houden, ten minste nog voor de kiezingen van dit jaar. De independenteu verwerpen zeer krachtdadig de vordeeling, door M. Woeste voorgesteld. Zij zeggen zeker te zijn te Brussel in massa te zullen herko zen worden; en verklaren, dat, zoo men het arrondissement verdeelt, het ten voor- deele der doctrinairen zal zijn, die een derde of misschien de helft der zetels zullen bemachtigen. Het is niet onmogelijk, gezien de groot# invloed van M. Woeste, dat het princiep nog in dezen zittijd besproken worde ik kan echter niet gelooven dat het nog zal toegepast worden op de aanstaande kie- zingeu, (Corrcsp. Handelsblad.) Wij denken er anders over. Volgens ons dient dc bestaande onrechtveerdige verdeelin» der kiesomschrijvingen te ver dwijnen. Een kiezer te Brussel mag 18 vertegenwoordigers en 9 senateurs ver kiezen; deze kiezers hebben het recht er 11, 9, 8 te benoemen, terwijl gene kiezers er maar 4,3,2 volksvertegenwoor digers en hier en daar maar één mogen verkiezen. Is dat de gelijkheid der Belgen voor de wet? En wat meer is, de kiesomschrijving Brussol, Gent, Antwerpen, Luik, Char leroi, benoemen te samen 58 volksverte genwoordigers, dus meer dan 't derde der Volkskamer. De kiezers van Brussel en Antwerpen zullen bij de aanst. Kamerkie- zingen in Juli, over da meerderheid in de Kamer beschikken. Wij komen er op terug. gereed, was 7-ü hoogst verbaasd, Iwan niet te vinden De dienstboden zegden haar, dat hü het bezoek van twee hun onbekende heeren ontvangen bad en meé ben was uitgegaan. Landgenooten waarschijnlük, dacht Alma ver heugd over dc blüdschap, welke dat welrzieu hem veroorzaakt moest hebben, en toen zij hem iu het eind terug zag komen, liep zg hem een eiudweegs te geraort, om des te eerder het goede nieuws te booren, Maar ofschoon hg haar vol t«cderbeid omhelsde en op baren arm geleund den tuin der villa binnenging, bewaarde hü het etilzwggen over hunne komst. Dit ontging de jonge vrovw niet en zg vroeg ietwat gejaagd Gij hebt toch geene slechte tüding ontvangen, uiet waar t Neen, liefste, waarom klonk het verbaasd. Zie ik er dan somber uit Dat nietmaar ik dacht, dat gij mij opzeltelgk het door u ontvangen bezoek verzweegt. Prins Karoskine lachte eenig/.ins gedwongen en antwoordde Gij zult nog aan onze dienstboden moeten lee ren, zich niet met ous doen en laten te bemoeién, zie ik. Maar Iwan riep zü verdrietig uit, het was im mers zoo natuurlijk, dat ik hun vroeg waar gij geble ven wiaarl en zij moesten mü wel antwoorden. Waren het Polen, die u bezochten Ken Pool en oen Kus. Wordt iQtrtgutf)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1896 | | pagina 1