Pol en Stunt.
Van tak op tak.
Vredegerecht van Aalst.
Groote Meetingen
Pol is aan't bewerken van zijnen
vl&sschaard, wanneer Stant, zijn
zweet afdroogende. hem toespreekt.
Stant. Wel wel,
Pol, 't is heet gelijk te
midden van den zomer.
Pol.Jaat, Stant,
't is pertikilier 't en
is nog van z'leven niet
gebeurd; 'k geloof dat
.we wel twee maand
verschokt zijn op de
weèrhorlogie
Stant. 'k Peist ook, Pol maar
daarentusschen profiteren w'er toch van
en nog nooit en zijn de velden zoo schoon
geweest dezen tijd van 't jaar
Pol. Nen mensch zou kurieus ziin,
Stant, om nog een maand of twee te le
ven want vollederen en kan dat toch
niet, man I De meertsche buiën, de roste
maan en zooveel anderen bucht die ge
woonlijk afkomt eer 't volkomen zomer is,
dat geeft mij achterdenken, Stant
Stant. Bah, bah, Pol,misschien zal
Onze Lieve Heer daar nen keer over
Êaan van dees jaar; hij is hij en hij blijft
ij meester, en zoo lang als we wel varen,
laat ons d'hand zegenen en gebenedijden
die 't ons geschonken heeft.
Pol. Parbleu, Stant,'t is meê ge-
heele beken van wijsheid dat er uit uwen
mond stroomen als go begint 1
Stant. Hcwel, Pol, 'k moet 't be
kennen, hoe ouder dat nen mensch wordt,
hoe meer ook dat hij begint filosoof te
worden
Pol. Sa, Stant, dan moesten er veel
filosofen loopen op de wereld in den
ouden tijd Want ge weet het, he man,
Mathusalem 969 jaar en veel ander die-
niet veel met hem en schollen.
Stant. Ja, Pol, 'k zou wel nen keer
een half uurken een van diogebrevoteerde
veterans hier bij ons willen hebben ze
zouden zeker anders over de zaken van
't leven raisonereu als die jongo heet
hoofden die den dag van vandaag g'hecl
de wereld willen bestieren van als ze nog
maar pas uit d'eerste broek en komen
Pol. Dat geloof ik wel, Stantwant
't is schandalig, als g'hoort hoe er te
Brussel en in ander groote steden meê
hoopen van die jonge avekaatjes gevon
den worden die pretenderen meer ver
stand te hebben als al ons bekwame, ver
standige en brave presentanten en mi
nisters te samen
Stant. 't Is waar, Pol; en dat g'aan
veel van die fijne monheerkens moest
vragen of z'hunnen Onzen Vader keuneu,
ze zouden uit den lucht vallen en staan
kijken lyk nen uil op nen kluit
Pol. Ge slaat den nagel op deu kop,
Stant en 't geen dat die mannekes be
kommert en zoo hevig doet roepen en tie
ren tegen ons katholiek gouvernement en
tegen alle wettig gezag, dat is de quoniam
bonus die zij niet hebben en waar ze
nochtans bonjour zouden willen meê
scheren
Start. Ja, Pol, den quoniam bonus
en den gloria mundi, speelt in die baas-
kes hunnen kop, en dat is d'uiilegging
van al dat geweld en al die werkingen
om den wereid te veranderen I
Pol. En kon 't gouvernement aan al
die beslagmakerkes een plaatsken bezor
gen van eenige duizenden frankskens in
't jaar, dan waar 't allemaal om te beter,
Stanten onzen mijnheer Woeste en on
zen Koning en al zijn Ministers waren de
beste van de wereld maar nu is 't wat
anders 1 Nu moet alles veranderen, nu
moet alles omver En helaas, zooveel
eenvoudige werklieden van de stad, bij
zonderlijk de vloekers on de geneverba
zen geloovcn datEn als alles zou omvojrc
liggen, Stant, dan zouden die groote men-
heerkens trachten te visscben in troebel
water en wij erreme menschen zaten tot
over den kop iu den diaprastikusAlzoo
raisonneert mijnen kozzen Tist daarover,
Sunt
Stant. Of hij gelyk heeft, Pol
want 't is tegenwoordig al geldzucht en
hoogmoed dat ge tegenkomt 1
Pol. 't Is een schrikkelijk dingeu,
Stant; en 't staat pourtant zoo schoou in
d'eerste les van do catechismus, dat do
mensch niet geschapen en is om hier op
de wereld zijn geluk to vinden en zijn
glorie achterna te jagen, maar dat hij ge
schapen is om zijn onsterfelijke ziel te
brengen in den Hemel en daar 't opperste
goed te genieten 1
Start Hewel, Pol, gisteren avond
preèkte Pater Van Acker het zoo schoon
in onze Sl Martenskerk. Het zijn, zegde
hy, valsche vrienden van 't volk of liever
volksbedriegers, al diegenen die het volk
willen brengen tot opstand of broeder
twist, omdat zij werken tegen onzen ka
tholieken Godsdienst, die d'onderwerping
aan 't wettig gezag en d'eenheid en de
broederliefde voorschrijft, en dat de
Godsdienst het grootste goed is, om niet
te zeggen, het ceoig goed dat de mensch
en byzonderlyk den erremen mensch be
zit
Pol. Dat is de waarheid, Stanten
'k moet 't u bekennen, had ik mijn religie
niet en betrouwde ik mij niet op onzen
lieven Heer 'k zou dikwijls malheuren
doen, en 'k waar den ongelukkigste
mensch van de wereld 1
Start, En ik dan, Pol Ha als ik
's avonds 't huis kom, moei en mat, wat
is cr dan mijn troost en mijn geluk Ha
is 't myn religie niet Is 't mijn brave
Trien niet die onzen lieveu Heer mij ge
schonken heeft om samen de lasten van
't huisgeziu to dragen en malkanderen te
troosten t Zijn 't mijne kiuderkes niet
die mij te samen meé hunnen engel be
waarder komen tegen geloopen en die mij
vader noemen, en die korts nadien op
mijnen knie zitten om mij 't omhelzen en
mij te zeggen dat ze al al hun gebeden
kennen Eu als wo dan gezamenlijk deu
Paternoster lozen, mijn Charelkeu voor
op, en ik en de vrouw en de twee kleine
maskes achternaar, wel Pol, meent gy
dat ik de vermoeienissen van den dag nog
gewaar worde meent gij dat ik dan niet
gelukkiger ben dau uen koning op zijnen
troon Ja, Pol, 'k vraag dagelijks maar
eene zaak aan onzen lieven Heer, en dat
is van mijne kinderkes treffelijk te kun
nen opbrengen en dat is mij genoeg
Pol. Dat is gesproken, zie, Stant,
en mochten alle werklieden alzoo spre
ken 1 'k weet 't wel werken en zwoegen
is raoeielijk, maar als men 't doet meê
religie en meê hoop op de toekomst, dan
is er toch ook solaas bij en zelfs geluk
Stant. Zoo is 't. Pol en zoo heeft
onzen lieven Heer ons geleerd, en zoo
zelfs heeft Hij gedaan, Hij en zijne Moe
der Maria en zijn voedstervader, den H.
Jozef 1
Pol. Daarom, Stant, houden wij
vast aan ons geloof, na lijden komt ver
blijden is 't hier wat moeiëlijker, 't zal
later en voor altijd zooveel te gemakke
lijker en zooveel te troostelijker zijn
Stant. Dat is mijn zeggen, Pol en
nu gooien vriend, nen zaligeu Paschen en
tot de naaste week
Pol. Ja, SUnt, zondag toekomende
houd ik hem 'k ben altijd ccnen van
d' eerste, 'k laat de schelling over aan de
liefhebbers 1
Stant. 'k Houd hem ook zondag,
Pol en nu tot later 1
Pol. Ja, Stant, goeiën verkoop en
wel 't huis 1
Socialistische broederlijkheid.
De socialistische gemeenteraad van P&tu-
rages ligt ook al overhoop, zoowel als die
van Quaregnon. Citoyen Audin, peerden-
smid, die schepeue van openbare werken
benoemd was, heeft zijn ontslag gegeven.
Tc Luik is de scheuring in de socialis
tische partij thans volledig.
Nieuwsoortige aftruggelarij
Zekere Z., van Rijsel, heeft weer een
nieuw middeltje uitgevonden om de men
schen geld af te zetten.
Hij stelt u voor zooveel of zooveel dui
zend franks te leenen, op voorwaarde dat
gij u te zij uen voordecle op het leven laat
verzekeren voor een bedrag gelijk aan dat
der te leenen som.
Gij laat u verzekeren en gij betaalt de
eersto premie.
Als dat gedaan is meent ge dat Z... u
de vastgestelde som zal leenen, maar dat
doet hij niet; hij geeft allerlei uitvlucht
sels op en ge krygt niets.
Als de tweede premio moet betaald
wordon weigert gij natuurlijk, omdat de
voorwaarden niet volbracht zijn en het
kontrakt met de levensverzekerings is
verbroken.
Maar de eerste premie zijt ge kwijt en
Zdeelt het beloop er van met deu
agent der verzekering, die met hem
takkoord is.
Oppassen is de boodschap
Ezelsmarkt van Chipka. Wilt
ge nu eens weten, geaciite medeburgers,
neringdoeners en ambachtslieden, waar
om gij door de coöperatieven van allen
aard in uwe broodwinning bedreigd zijt?..
Luistert Omdat, zegt het orakel van
Chipka, de Evenredige Vertcgenwoordi
ging in de laatste kiezingen te Aalst niet
is konnen toegepast worden door de schuld
der katholieken die aan liberalen,valsche
demokraten en socialisten een formidable
buis hebben bezorgd.
En zulke en meer andere dommigheden
worden er op de ezelsmarkt van Chipka
verkocht.
Hasselt en Antwerpen. Een der
honderden verhalen, die wijlen P. De
Deken van zijne reizen door heel de we
reld aan zijne vrienden wist op te dis-
schcn
't Was tijdens zijne reis met prins
Henri van Orleans.
Op de grenzen van Tonkin werden do
reizigers ontvangen door de officiers van
eeuen Franschen voorpost.
Toen zy in een blokhuis traden hoorde
P. De Deken daar, onvoorziens, in zijne
moedertaal, een formidabel klinkenden...
vloek
De missionnaris sprong op.
Wie heeft er dat geroepen? riep
hij.
En men wees hem een sterk gebouw-
den kere] er uitziende als een zwaren
Polderboer.
P. De Deken ging er op af, gaf hem
op de rechterwang eene oorveeg van be
lang (dat was voor den vloek zegde de
geestelijke), kuste hem daarna op do
linkerwang en zegde hem
Gij zijt van Hasselt
Ja, mijnheer, en gij zijt van Antwer
pen.
Zij hadden malkaar aan den tongval
herkend.
Nooit, zei de pater, heb ik zulke
ontroering gevoeld als wanneer ik daar,
in die Aziatische wildernis,eene gemeene
Vlaamsche uitdrukking hoorde.
Al wat ik nog aan tabak bezat,stopte
ik in de handen van dien grooteu lompen
Hasseltenaar, voor welken ik, aaar zoo
ver van huis, eene broederlijke liefde ge
voelde.
Ik weende als een kind.
De vloeker,als wij 't goed voor hebben,
was die Husseltenaar, die diende iu het
vreemdenlegioen en die, bij eene bestor
ming, het eerst op eenen Chinecschen
vestingmuur gekomen, zijne vreugde over
zijn heldendaad uiet beter wist uit te
drukken dau door te roepen Vivan
Liapol
De man kreeg het kruis van 't Eerele
gioen.
Een eitje.—'t Land zegt dat het nog een
eitje te pellen heeft met M. Woeste over
zijne woorden te Brussel, dat er in de
kiezingen van 1894, schurkenstreken zijn
uitgerecht geweest, (des tours dc fripon).
Pas op M, Woeste, roept men, tv ij ko
men af... Zo komen af!... 't Zal er wreed
toegaan Komt maar af met uwen gan-
schenboel van de Marollen van Chipka
toch nie verveerd Maar zeg eens Ma
ndiën van Chipka, de zaak van d'omge-
kochte slons die onze merteleer moest be
koren en in 't verderf storten is dat geen
schurkenstreek (Un tour de fripon).
Volgens ons is 't nog meer, 't is eene ca-
naillenstreek (un tour de canaille)... En
als men zoo eene canaillostrcek op de
lever heeft, dan schijnt zwijgen ons on
verbeterlijk.
Kopergeld. De stad en de omstre
ken van Kortrijk zijn weder overstroomd
van kopergeld. Het komt zoo zeer binnen
als dat het uit het land gedreven is ge
weest. Veel handelaars en nijveraars
zitten daar grootelijks meê in nesten. Zij
zijn gedwongen door de koopers kopergeld
te aanveerden en weten er geenen uitweg
meê. De banken aanveerden geen en de
wet verbiedt er de werklieden mede te
betalen.
't Is hoog tijd dat er maatregelen geno
men worden om den voortdurenden terug
keer van 't vuil kopergeld te beletten.
Dat deze die er in bezit van zijn, op
hunne hoede wezen, want 't schijnt dat
Frankrijk van zin is het vreemd kopergeld
niet meer te aanveerden en alleenlijk het
Fransch te behouden.
Zoo verre durft Het Land van Aelst
de onbetamelijkheid drijven van de zoo
genaamde christene volkspartij, do val
sche demokratie aan onzen Goddelijken
Zaligmaker te vergelijken
De christene volkspartij die optreedt,
- met christone liefde, die belogen, gelas-
- terd, vervolgd wordt gelijk weleer de
Zaligmaker.
Wij vragen het Hij die zich zulke
onbetamelijke vergelijking veroorlooft,
is die man nog verre van Gbeel verwijderd
Goede botergeefstersM. Reuoult-
Lizot komt eene ontdekking te doen, wier
juistheid door de leeraars Cornevin en
Baron is bevestigd, en onmiddellijk toont
of eene koe goede botorgeefster is.
Hij heeft opgemerkt, dat de tepelkeus
die zich bevinden iu den mond, aan den
binnenkant der kaken, verschillende vor
men aannemen, naar gelang het dier
goede, tamelijke, of slechte melkgeefster
is.
Zijn de tepels dik, breed en plat, dan
is het dier goede botergeefster zijn ze
rond dau is het eene middelmatige zijn
zo puntig, dat is het eene slechte boter
geefster.
Dat bewijs is gemakkelijk. Iedere land
bouwer kan er zonder moeite do juistheid
vau beoordeelen en er zijn voordeel uit
trekken.
Een Pastoor onzes Arrondissements
herhaalde ons deze week nog
u Al het kwaad door de zoogenaamde
christene volkspartij ouder opzicht zoo
van den Godsdienst, als van den vrede
onder de menschen gesticht,kan op mijne
parochie, in geene öOjaren hersteld wor
den. Ik tan u alles uiet verhalen, maar
ge zult kunnen oordeelen als ik u zeg dat
de losbandigheid, do ontevredenheid, de
drift naar wercldsch genot,zich bij zekere
lieden sterk heeft ontwikkeld en dat er
nu meer gevloekt wordt op eenen enkelen
dag dan vroeger op een gansch jaar.
n Sprekende van de organen der val
sche democratie zegde hij Ik lees weke
lijks u Het Land van Aelst. Dit blad
loopt over van beleedigingen, snoode zin
spelingen van allen aard... en dan bij de
minste aanraking, of wanneer het eene
waarheid soms wat hard om hooren
ten antwoord krijgt, dan jammert het,
dan stort het crocodillcntranen Waar
zijn dc schoone dagen van voorheen
Ja,ik herinner ze mij nog !...Toen had ik
vrede met dit blad maar nu ik moet het
vlakaf zeggen de strijd dien het heden
daags voert strekt tot weinig eer en zelfs
ik voeg erbij dat ze waarheid spreken
zij die zeggen dat het eenen strijd voert,
waarvan liberalen en socialisten al de
vruchten zullen plukkken... Eu wij voe
gen er bij gelijk zij ze reeds te Ninove,
te Geerardsbergen en te Sottegem geplukt
hebben.
geldelijke belangen in de coöperatief heb'
ben wier zij de besle klanten zijn
M. Vandenpeereboom en de so
cialisten.De hevige uitval van den
minister van spoorwegen heeft sommigen
kunuen verbazen, maar zij weten niet dat
de socialisten zich onder den dekmantel
van M. Vandenpeereboom eene massa
vrienden en veel populariteit aanwerven.
Iu Henegouw gaan de citoyens-nfge-
veerdigdeu overal uitstrooien dat zij van
de ministers, en namelijk van M. Vanden
peereboom, al verkrijgen wat zij willen,
omdat deze van tijd tot tijd, als zij recht
matige eischen voorbrengen, hun recht
laat wedervaren.
Dc socialisten aanzien dit zoo niet,maar
zij maken kiesreklaam voor hunnen win
kel uit de rechtvaardigheid des ministers.
Deze is niet op de tong gevallen on
heeft hen eens tor dege laten hooren,
wat hij denkt over hunne handelwijze.
Zekere coöperatief weet waarlijk
niet hoe zij het zou aanboord leggen om
aan 't volk te doen gelooven dat katho
lieke kooplieden en uijveraars onzer stad
hare stichters zijn, dus geldelijke belan
gen bij haar hebben of te minste met haar
handeldrijven.
Hier wilt men zelfs boven de merkt be
talen, danr vraagt men stalen van haver
en vertelt men dan dat cr haar stalen van
meel zijn aangeboden, enz. enz.
Die knepen, kunnen elders lukkeu
maar te Aalst niet... Niet slim genoeg,
mannen, om die katholieke Aalstersche
handelshuizen over 't ijs te leidon.
Wacht maar 't zal wel uitkomen waar
't gebrand heeft en dan zullen wij wel
zien of't geene liberale heeren zijn die
Altijd bassen Do dezer dagen
n overleden schrijver Arsène Houssaye ver
haalt in een zijner werken, het volgende
treffend geval
Ik jaagde te Bruyères met een van mijn
vrienden, die voor een godloochenaar
doorging. Mijn twijfelzucht belette niet,
dat ik een langs deu weg staande kruis
beeld op den Calvarieberg met eerbie
digen ernst begroette. Mijn vriend barstte
in een schaterlach los.
Ik zal u eens laten zien, voegde hij
mij toe, hoe ik het kruisteeken maak. -
Hij riep zijn hond, zette hem zijn
jachtpct op en trok den kop van het dier
op en neer, bij wijze van begroeting. En
als ware die godtergende bespottingen
nog niet voldoende, nam hij een poot van
het dier en maakte daarmede een kruis
teeken. Het arme beest begon zonderling
droevig en eindelijk woedend te huilen.
Welnu, vroeg hij, zijt ge vol
daan
Zeer voldaan, - antwoordde ik, maar
ik was bleek als een doode.
Wij jaagden als naar gewoonte, maar
toen wij op onzen terugweg hetzelfde
kruisbeeld voorbijgingen, begon mijn
vriend te blaffen als een hond, met wat
meer kermender, akeliger gehuil dan zijn
hond, een paar uren geleden had doen
hooren.
Ik dacht aan eene nieuwe heiligschen
nis, maar ik zag aan zijn gelaat, dat het
blaffen een onwillekeurige handeling
was. Eenige oogenblikken daarna kwam
hij weer tot zich zei ven en poogde te
lachen, alsof hij comedio had gespeeld,
ji Maar bij zijne moeder gekomen, die
g eene vrome vrouw was, blafte hij weder,
ook den volgenden dag blafte hij, en den
dag daarna, en voorts altijd...
Wat pretentie De heeren Hel-
leputte, Maenhaut en Van Cleemputte,
beginnen nu in de Kamers te spreken
gelijk priester Daens, zegt zijn orgaan.
Drij der bekwaamste en welsprekend
ste leden der Kamer, drij der verdienst-
rijkste verdedigers der landbouwbelan
gen die nu priester Daens zouden na-
kraaien II!!! Wij gelooven dat zij er zich
wel zullen van wachten, want moesten zij
het wagen, do lieer de Smet-de Naeyer
zou hun ook kunnen zeggen, gelijltaan
priester Daens bij de bespreking der ta-
bakwet Gij spreekt over zaken waarvan
gij zooveel verstand hebt als den bok
van safraan te keuren.
Drij der bekwaamste mannen onzer
Volkskamer zouden nu de gedachtdieven
geworden zijn van don man die de mi
nister van geldwezen een brevet van ezels-
dom verleende I... Wat pretentie Wat
pretentie toch
Bier. AanbestedingTe Kortrijk
heeft eene openbare aanbesteding plaats
gehad voor het leveren van 't bier noodig
in 't O. L V. hospitaal en in do H. Gees-
tesschool.
Er waren 9 aanbiedingen. Mme Vays
werd leveraarster verklaard tegen fr. 9,50
den hectoliter voor 't eerste lot en fr. 9
voor het tweede lot.
Do overige brouwers hebben aange-
geboden te leveren tegen fr. 11.00 en
fr. 10.50.
De coöperatief der spoorwegbedienden,
zoo verzekert men ons, verbakt weke
lijks 20 zakken of 2000 kilogr. meel. Deze
20 zakken-meel leveren 1800 brooden op
van 1 ih kilogr. Wie speelt die 1800 broo
den wekelijks binnen 1800 brooden
1 */2 kilogr. of te samen 2700 kilogr.
brood, 't is kolossaal I Wat moeten er
doorjager,s zijn bij die spoorwegbedienden
als ze wekelijks, in zulk gering getal,
2700 kilogr. brood zonder de rest met
hunne huisgezinnen verslinden 't
ongelooflijk 1
Wij zouden de boeken eens willen na
zien uit loutere nieuwsgierigheid om die
doorjagers eens te kennen.
Dendergalm vraagt gedurig waarom
wij van de coöperatief der Achterstraat
niet gewagen, deze gesticht door anti
socialistische werklieden.
Moeten wij het nogmaals herhalen
Wij betwisten aan de werklieden 't recht
niet van coöperatieven te stichten de
werklieden hebben, volgens ons, zoo veel
recht als iemand anders van zich te ver-
ecnigen om zich zoo goedkoop mogelijk
levensmiddelen of iets anders te ver
schaffen.
Wat wij aan alle coöperatieven zouden
willen zien verbieden, 't is van openbaren
handel te dry ven, van te verkoopen of te
leveren aan anderen dau de leden der
maatschappij.
Wij hebben nog uiet gehoord dat die
coöperatief dit misbruik, volgens ons,
pleegt, en ziedaar waarom wij ze niet aan
te klagen hebben.
Slachtvleesch. Men verzoekt ons
aan onze beenhouwers eens te willen vra
gen waarom ze de prijzen van 't slacht
vleesch niet afslagen of verminderen nu
dat de vette beesten bijna 100 franks per
kop zijn afgeslagen.
Hoor eens, vriend, vraag hun dat eens
zelf... Wij zijn wel juist van de beenhou
wers niet verveerd, maar 't zijn toch
maar vieze mannenverstade mij en
dit vooral als zo vette paaschbeesten gaan
slachten
Hola PietOns doel is niet, lezen
wij in een manifest der socialisten hier
zondag II. verspreid, ons doel is niet dc
kleine burgers te treffen
Wie moeten wij nu gelooven, Vooruit
of 't manifest
Vooruit schrijft
Wat ons, socialisten betreft,
het verdwijnen der kleine bur
gerij werkt ons in de hand. Hoe
eer zij verdwenen is hoe netter
onze strijd zal wezen.
Wie liegt er de Aalstersche socialis
ten, als ze in hun manifest zeggen dat
het hun doel niet is dc kleine burgerij to
treffen, te doen verdwijnen, of Vooruit
die zegtde kleine burgerij moet ver
dwijnen in 't belang der socialisten
Wij gelooven Vooruit
Vooruit xan maandag 11. schrijft dat
do grootste ontroering in Aelst heerscht
door de stichting eeuer vierde coöpo-
ratief. De kleinhandelaars wier bestaan
ernstig bedreigd is, houden meting op
meting.
De socialisten van Recht voor allen
komen dan beweren dat ze de nering
doende burgerij niet willen treffen....
Maakt dat aan de ganzen wijs Au-
dreas en consoorten.
En wilt ge weten wat middel van vcr-
weêr Vooruit aan onze neringdoeners
aanraadt
Het eenigste middel voor de be-
dreigde kleine burgerij is van ook...
samen te werken
Samen te werken tegen wie
Natuurlijk tegen de coöperatieven deze
van de socialisten der Saskaai of Zate
bij begrepen.
Medeburgers, kleine neringdoeners,
gij allen die iu uw bestaan bedreigt zijt
Vereenigtu, ondersteunt elkander 1
Daarin alleen ligt de redding Eu Den-
derbode sal helpen in de maat zijner
krachten Ge moogt er op tellen
ontvangen wij de
volgende corres
pondentie
Wil mij een plaatsje in uw geëerd dag
blad verleenen, want deze week wierdt er
in ons Moorsel iets zoo aardigs verteld
dat ik niet kan laten het mede te deelen.
Luistert
In ons katholiek Moorsol, zou- de ka
tholieke Burgemeester (sedert deu 1 De
cember 95), (A) in de katholieke school
een katholiek concert door eeuo katho
lieke maatschappij gegeven beletten. Zou
dit niet wonder geweest zijn
Maar de man die het zóó goed meent,
die zóó onpartijdig gaat besturen, heeft
niet vergeteu dat wij hier in Rusland niet
zijn, dat men hier in een alleenheer-
schend bestuur tegen gehouden wordt,
dat iedereen niet, zooals de hondjes van
't kasteel, voor zijne voeten moeten krui
pen.
Socialisten zou hij door alle middelen
bestrijden maar katholiekende
hemel beware hem, er ooit tegen te wer
ken Daarom moogt gij aan uwe lezers
wel kenbaar maken, dat, niettegenstaande
alle valsche geruchten, het concert te
Moorsel op Maandag 6 en Zondag 12 April
in de katholieke meisjesschool zal plaats
hebben.
Gij moogt verzekerd zijn dat onze Be
stuurders te wel de wetten kennen en
zich zullen wachten voor schending van
grondwet soms voor de Rechtbank to
moeten verantwoorden. Dat zij niet zul
len willen gedoogen dat men van hun
zegge
u Gij hebt wel gedaan als gij die hon-
derden akten van partijgeest hebt daar-
gesteld, waarvoor gij reeds hebt moe-
ten verantwoorden (B)
Want, partijgeest, die kennen zij niet
Ons doel is niet als knikker in den ge-
n meenteraad te zetelen, maar wel om
er verandering van doenwijze en on-
partijdigheid in te brengen. (B)
Wat, partijgeest Het bureel van Wel
dadigheid is aangesteld door het vorige
kathol't is to zeggen tegenstrijdig
bestuur, het moet weg en onze mannen
moeten er iu geplaatst worden.
De maatschappij der pompiers behoort
tot Je katholtot de tegenpartij, wij
zuilen trachten dat zij niet meer kan be
stak-
Het muziek der katholder tegen
strevers zullen wij doen vallen.
De werklieden door het bestuur, be-
hoorende aan de katholaan de tegen
partij, vroeger aangesteld, zullen wij
vervolgen cu dau zult gij nog zeggen gij
hebt wel gedaan mot aan ziekelijke
n menschen hunne broodwinning te ont-
n nemen. (B)
Maar, wat is het, mcD heeft zooveel
beloofd vóór de kiezing Moorsel ging in
een luilekkerland herschapen worden,
de discipels volgden de leering van hun
nen meester De Merteleer de noodige
r wei ken zullen verricht worden, zooals
n onderhoud en verbetering der open-
n bare wegen, nieuwe kasseiwerken, in
een woord,ieverige waakzaamheid over
n alles, b (B)
Plaatsen wierdou er met karrevrachten
beloofd, nog een weinig en de nieuwbe
noemde Secretaris en den veldwachter
wierden vervanged en gij weet wel wij
n beloveu het u, onder dit opzicht zoo
min als onder alle andere zullen wij
b aan onze plichten niet te kort schie-
b ten. a (B)
Eu u verandering van doenwijze a heb
ben wij die dan niet in onzen gemeente
raad? Zekerlijk. Wij zagen immers een
schepen benoemen en acht dagen nadien
door een andere vervangen.
Een manifest alsdan aan 't publiek uit
gegeven verklaarde die handeling maar,
duivels, ik heb nog een ander manifest in
handen gehad om dit te verklaren. Waar
om is dit niet uitgegeven? of was het
misschieu te hekelend voor den inblazer
om door den titel» oer enden tot uitdeeling
toegelaten te wordon Ja, ik zag alsdan
de verwezenlijking van hetgeen ons door
een transparant bij de inhuldiging des
burgemeesters voorspeld was Daar is
de verlossing. Men was verlost van alle
allecnheersching, niemand meer was nog
gedwongen.
O--
Zitting van 27 Maart 1896.
Zaak Pieter Van Bever te Aalst, be
schuldigd van beleedigingjegens priester
Daens.
Getuigen verhoor
Daens Adolf, priester to Aalst, ver-
schijnt niet de man heeft zeker geoor
deeld dat bij weêr eens een triestig, zeer
triestig figuur zou maken. (Voor de zit
ting was priester Daens tegenwoordig
doch na eenigo woorden in bet oor van
den heer Commissaris van policie gebla
zen te hebben, verliet hij de gehoorzaal).
De Lombaert Theofiel, schoepmaker,
heeft zich, bij 't hooren van gerucht ter
straat, aan zijne straatdeur begeven en
Van Bever hooren zeggen Ik veeg mijn
kaan priester Daens,dien smeerlap.
Op verzoek van den heer Felix De
Hert, advocaat, vraagt de beer Vrede
rechter of Vau Bever uiet werd uitge
daagd, en tot wien bij die woorden zegde.
De getuige antwoordt. Ik weet het
niet....
De heer Vrederechter. Ge weet het
niet, was het dan tegen de muren
De getuige. Er waren daar school
kinderen in de straat.
Dc Schepper Esther. —Van Bever hield
lawijd ter straat en zegde Ik veeg enz.
De heer Vrederechter. Tot wie wa
ren die woorden gericht
De getuige. Ik weet het niet
De heer Vrederechter. Ge weet het
nietWas het dan voor de huizen of tot
zich zei ven dat hij dit zegde
De getuige. Er waren daar eenige
kinderen ter straat die van school kwa
men ik geloof dat hij tot zich zeiven
sprak.
Van Mieghem Louisa, vrouw Leo De
Vos, huishoudster.
De heer Vrederechter. Zeg mij, wat
weet ge van de zaak
De getuige, (op kwezelachtigen toon).
Ik durf het niet zeggen, Mijnheer, 't is
te leelijk
De heer Vrederechter. Ge moet de
waarheid zeggen g'hobt gezworen zo te
A. Zie brief in Dkkdihdodi i December i8g5.
B. Manifest uitgedeeld daags voor dc kiezing
van 17 Nov. «895.
De getuige. Ik denk het niet te
moeten herhalen omdat het opgeschreven I.
is.
De heer Vrederechter. Wat er opge
schreven is geldt hier nietge moet hier I
zeggen wat ge weet van de zaak.
De getuige. VaD Bever heeft gezegd: I
Ik veeg mijn kaan paster Douche,
't is ne smeerlap. (1)
Getuige weet niet tot wien Van Bever
het zegde er waren eenige kinders ter
straat.
Gits Mariehuishoudster, verklaart op I
't gerucht zich aan de voordeur van hare
woning te hebben begeven, dat eenige
schoolknapen in de straat Van Bever
nariepen Vivan paster Donche en
dat hij,Van Bever, al voortgaande, geant- I
woord heeft'tls goed, 'k veeg enz. enz. I
Spitaels Gustaaf, oud 17 jaar, heeft 1
Vau Bever hooren roepen, maar heeft niet j
begrepen wat hij riep.
M. Van Bever loochent die woorden j
te hebben gesproken.
De heer advocaat De Hert, in vervan- j
ging van M. baron Leo Bethune afwezig
uit oorzaak der ziekelijkheid van een zij- j
ner familieleden, geeft leziug van uitge- l
breide besluitselen in de welke onder I
andoren wordt gezegd, dat om de uit- j
drukkingen door Van Bever gebruikt als I
eene strafbare beleediging te kunnen aan-
schouwen, het kwade inzicht, het doel 1
van de faam te willen benadeeligen of te j
schaden uitdrukkelijk moet bewezen zijn.
Nu, die voorwaarden missen volkomen in I
do zaak. Deze zienswijze wordt door de
aangehaalde rechtsleer en talrijke ex-
trakten van vonnissen gestaafd.
Ook wordt herinnerd dat die uitdruk- I
kiogen door Van Bever zouden gebruikt
zijn in November 1895, ten tijde dat de
beschuldigde iu 't weekblad van priester l
Daens, op de hevigste wijze werd aange- I
vallen, bij zooverre, dat do drukker van
H Land van Aelst tot eerherstelling werd j
veroordeeld door de civiele Rechtbank j
van Dendermonde wegens beleediging j
jegens Van Bever.
Verder wordt de aandacht ingeroepen
op de omstandigheid dat er aan Van
Bever voorstellen werden gedaan om de
tegenwoordige aanklacht in te trekken, op
voorwaarde dat hij, Van Bever, er zou in
toestemmen zich met eene schadeloos- 1
stelling van 150 franks, in plaats van
300 fr., door de Rechtbank bepaald en te
betalen door P. Daens-Mayart, te bevre-
digen.
Om alle deze redenen en gezien de ver-
klaringen der getuigen, acht de beer De t
Hert de zaak als zeer onbeduidend en
denkt hij de vrijspraak van Van Bever te
mogen vragen; of ten minste dat, rekening
gehouden van do omstandigheden in de
welke de aangeklaagde uitdrukkingen
zouden uitgesproken zijn geworden, de
Rechtbauk hem slechts tot do geringste
straf en voorwaardelijk zal veroordeelen. j
De heer Vervoort, Commissaris van
Policie, openbaar ministerie, beroept zich
op de wijsheid van den heer Vrederechter. 1
Uitspraak in aanst. zitting, Vrydag
toekomende.
(t) Getuige bevestigt de woorden die letterlijk voor- 1
komen iu de aanklacht door priester Daens eigen-
handig geschreven.
ter gemeenten Lede en Hofstade.
Katholieken Nering- en Burgerabond van
Aalst. Zondag 29 Maart 1896, openbare
meetingen.
Dagobde 1. Propaganda en strijd
tegen de coöperatieven 2. Vereeniging S
der neringdoeners, landbouwers en
burgers.
Inwoners, en gij bijzonderlijk bedreigde I
neringdoeners van Lede en Hofstade I
weest allen op uwen post, want hot geldt I
uwe belangen I