Pol en Slant. Van tak op tak UITDAGING- Io vreugde eu leed zijn God altyd, uw hulp en troost en zaligheid. Voor niets neem u, bij dag en nacht, zoo zeer als voor u zeifin acht. In hope zwe ven, maakt zoet het leven. Voor 't begin nen wel bezinnen doet gewinnen. 's Paaschfeest 's morgen verdrijft de zor gen. Over den oorsprong van het gebruik der gekleurde eieren, die als Paaschgc- schenk dienen, zijn verschillige gissingen fewaagd verklaard is er weinig. Het est deukt men nog aan de oude vasten- wet, waardoor de eieren als spijze in den vasten verboden waren. Dit kon ligt tot de gewoonte leiden, om den eersten dag, dat de eieren weer mochten genuttigd worden, de zelve tot geschenk te maken op den blijden Paaschdag. Men wijst hierbij op het gebruik der Romeiuen,die den hoofdmaaltijd gewoon lijk met eieren begonnen, waarop dan de planten eo vleeschgerechten volgden, terwijl het maal gesloten werd met ooft. Voor den maaltijd in den vaste diende, volgens Prudentius' lied de bladeren van het moes. de peulvruchten en des plantcnrijks heerlijke gave. Eerst op het Paasehfeèst kou de gewone erena weder begonnen worden, en zoo waren dan de eieren natuurlijk het eerst wat na den langen vastentijd werd opgedischt als krachtiger voedsel. Of de Paascheieren met een voorchris telijk Heidensch gebruik samenhangen, is niet uit te maken. Sommige volkssagen zouden daaraan doen denken, zooals die der Paaschhazin, welke de eieren leggen zou, weshalve meu ook soms de Paasch eieren voor de kinderen in den tuin ver bergt. Volgens de Duitsche legende was dc Haas aan Ostara gewijd, welker feesten bij de Lente-nachtevening gevierd werden. Op verschillige plaatsen ont vangen de kinderen koeken in den vorm van een haas. In sommige streken worden aan de pastoors eu kosters omstreeks Paschen eenige eieren geschonken. Spo ren van zulke offers vindt men reeds in do negende eeuw. Iu het begin der Kerk moesten de peters en meters om- streeks Paschen. den voornaamsteu tijd voorliet doopsel, de kinderen herinneren aan de verplichtingen, die zij bij het H. Doopsel hadden op zich genomen, van daar op vele plaatsen het gebruik, dat de peters eu de meters aan de kinderen Paascheieren ten geschenko geven waarbij, helaas 1 de herinnering van de doopbeloften thans vergeten wordt. Ziehier ten slotte eene verklaring van dc zinnebeeldige beteekenis der Paasch eieren. Als zo werkelijk iets meer betee- keneu moeten dan eene aangename, voedzame spijze, dan mag men de eieren als symbool der Verrijzenis aanzien, waarmede het voortbomen der vogelen uit de harde schaal eenige overeenkomst heeft Zinnebeeld der wereld, die door het christendom schooner gemaakt en verheerlijkt wordt, of symbool des men- schen, die, gelijk het ei slechts onder den invloed der warmte tot een organisch leven ontwikkeld wordt, evenzoo alleen in de stralen der goddelijke genade, als het ware ondcr .de vleugelen, aan het Hart Gods tot een bovennatuurlijk leven komt. Het Hart Gods Daar wilden wij komen en daar brengt ons ook werkelijk het graf van Christus. In de oud-christe lijke kunst vinden wij soms den Heiland afgebeeld, met do Paaschvaan uit het graf opstijgend, terwijl het graf do ge daante heeft van een ei. Zoo herinnert ons het ei het graf, nu het graf zoowel Jesus' liefde als J. sus' glorie. De kinder lijke vreugde der kleinen moet ons het zelve te biunen brengen. Volgens hunne sage komen de eieren met do klokken op Paasch-Zaterdag van Rome. Volgens ons komen dc eieren met geheel de vreugde van het blijde Paschen, uit het Hart van Jcsus. Zie overigens, hoe de Heer zelf dit lecrcn wilde, toen Hij, zoo herhaal delijk en zoo nadrukkelijk al de Apostelen en vooral Thomas op Zijne geopende Zijde heeft gewezen op dat eeuwig durend liefdewonder, do Bron der II. Kerk, den weg naar het eeuwig leven, en daarbij voegde Ziet nu tast en voelt maar wees dan ook niet ongeloovig, maar geloovig Pol, dejipgoed toegeknopt en de muts over d'ooren getrokken, trekt meè de spaai onder den arm 't veld in, en Stant achterhaald hem. «De kiezerslijsten voor den n Werkrechtersraad zijn opgemaakt met eene schreeuwende partijdigheid, b roept 't Land van Aélst van zondag 11. Indien die lijsten met zulke schreeu wende partijdigheid zijn opgesteld, waar om heobeu «Ie liberalen, roode cn groene socialisten dan de noodigo rcklamen niet ingediend om die schreeuwende partij digheid te doen herstellen De kiezerslijsten der nijverheidshool- den eu werklieden bevatten meer dan 2500 namen eu raadt eens, geachte lezers, hoeveel vragen van inschrijving en afschrabhing de liberalen en donchis- teu hebben ingediend Diep in de 08 te samen Dus in hoop eu al 68 reklameu tegen eene kiezerslijst die, volgens Mirreeus, met eene schreeuwende partijdigheid is opge steld!.... Eu die 68 rcklamen zijn geschreven door het zelfde baud en werden ten bu- rcele van 't commissariaat neérgclegd14 door een letterzetter van Cbipka cn 54 door raadsheer Anné, die volgens M. Bruyudonckx aan 't steertjozit.... H Land van Aelst vindt het ook be spottelijk dat de Eerw. Broeders van Maria, als borduurders, op de lijst der nijverhoofden zyn ingeschreven. De Eerw. Broeders oefenen die nyverheid uit zoo goed als de boekdrukker vau Cbipka de zijne. Maar als de Eerw. Broeders geen recht hebben waarom hunne afschrab hing niet gereklameerd Maar dat hebt ge niet gedaanMirreeus, eu om redo. Hoort 1 Waren «Ie Eerw. Broedérs van Maria gekende liberalen, 't Land van Aelst zou hel in 't geheel niet bespotte lijk vinden dat ze op de kiezerslijst zyn ingeschreven Begrepen, geachte lezers 1 Stant. Hewel, Pol, w'hadden gelijk he, als we over acht dagen zegden dat er nog vieze klodden in de lucht zaten Pol. Jaam,Stant, w'hadden gelijk, eu 't is vandaag ferm koud! Stant. Het en heeft van g'heel de week niet gedeugen, Pol, eu nen mensch had liera reeds al een bcetjen op zijn zomers gezet, eu 't is miskadé Pol. 'k heb ik er mij van den mor- gend ingedoefeld gelijk te midden van den winter, Staut, en 'k zal ik 't spel nog wat afzien eer da'k zal uitspelen. Stant. 't Is voorzichtigst. Pol; want 'k sprak over eenige dagen meê nen ouden doortrapten doktcur en die zei mij ook dat de kou dezen tijd van't jaar gevaar lijker is als 't is gelijk wanneer. Pol. Ja, Stant, 't is 't sezoen van dc borstvallingen en de fleurissen! Stant. En noch 't een noch 't an der en deugt niet, Pol, en nen mensch moet er hem van mijden eu hoe is 't nu meê den kouter, Pol Pol. Hewel goed, Stant I Alles wordt nu wel wat tegen gehouden dooi den kou, maar er staan veel vruchten die mogen wat ingehouden worden, bijzon derlijk 't graan. Stant. En wat zoudt gij liefst heb ben, Pol, altijd groeiende en warm weêr, of wel van tijd tot tijd wat kou daar tus- schcn Pol. Stant, ge zijt nen aardigen vraagsteert; maar alia 'k kan u daar toch op antwoorden. Nen boer is best als alles op zijnen tijd komt, maar dat alles iu d'handen laten van Onzen Lieven Heer, on gaan meê goed betrouwen voort, dat is mijn doening, Stant Stant. Gelijk hebt ge, Pol en hoe ver staat 't werk nu al op deu buiten Pol. 't Is redelijk verre gezet vol gens den tijd van 't jaar, Stant; maar daar blijft toch nog veel te doen. Nog drij we ken goed weêr en 't waar er meè gepast. Stant. Zijn de patatterkes al ge plant, Pol Pol. In den lochting jaas, Stant maar op 't veld en zitten z'er nog niet in. Stant. Eu hoe is het meê 't vlas, Pol, cn meè d'haver Pol. 't Vlas ligt er in Stant, en al hier en aldaar ook een partij haver maar veel land ligt gereed en bij d'eerste zonne zal z'eroveral op geworpen worden. Stant. 't Is t'hopen, Pol, dat we niet lang zullen moeten wachten naar 't schoon weêr en dat de boerkes zullen wel varen van de jaar. Pol. Jaat, Stant, 't mag wel zijn; en nu dat do menscheu allen hunueu Pa schen zullen gehouden hebben, zal Onzen Lieven Heer toch ook goed en bermkertig zijn en ons werken zegenen Stant. Ja, Pol, maar er loopt toch zooveel slecht volk in de wereld en er wordt toch zoo schrikkelijk veel kwaad gedaan Pol. 't Is waar, Stant, maar alla er er zijn toch veel brave menschen ook, en bijzonderlijk op den buiten; want hier cn is 't overschrikkeleu meê den Paschen niet gekend. Stant. Ja, Pol, er zijn in de stad ook veel en zeer veel brave menschen; maar dat ellendig vloeken, Pol, dat is een miserie en een schrikkelijk kwaad. Pol. Dat is waar, Stant, en de vloo ker wordt dikwijls op een zienbare wijze gestraft Stant Dat heb ik dikwijls hooron preêken, Pol, en 'k heb 't zelfs al dikwijls gezien van huisgezinnen waar dat er veel gevloekt wierd en waar dat ook 't een malheur op 't ander voorviel. Pol. 't En kan niet anders, Staut; want nen vloeker en zoekt toch niets an ders als van Onzen Lieven Heer te ter gen, terwijl dat nen anderen zondaar, als hij 't kwaad doet, toch iets achternaloopt voor zijn eigen zclven, 't zij zijn plezier, of zijnen hoogmoed, of zijn geldzucht, of iets anders. Stant. 't Is waar, Pol, en daarom, zoo heb ik over twee jaar nog hooren preêken, bestond or bij de Joden, vóór Christus geboorte, eeu wet waardoor dat de vloeker zijn toug doorboord wierd meê een gloeiend ijzer. Pol. Dat is wreed, Stant, maar alla 'k eu kan er niet aandoen, 'k en zou er geen kompassie meè hebben, moest ik het zien gebeuren. Stant. Eu wat dat er ook een plaag is tegenwoordig onder 't volk, dat is d'hooveerdij, Pol. Pol. Zwijg mij daar af, Staut; want als ge bepeist hoe dat wij opgebracht zijn eu dan ousjoukheid van deu dag van van daag beziet, ge zoudt er zot vau worden Stant. Ja, ja, Pol, en ten is niet te zeggen van hier of daar, maar 't is overal man. Elk wilt hoven een ander zijnen niemand en kan hem niet meer gedragen volgens zijn conditie Pol. Helaas. Stant, 't is alzoo En daarbij dau nog mannen vinden die, ge lijk kozzen Tist het gisteren avond nog vertelde, die, zeg ik, door hun gazetten en door hun meetiugcu die gemoederen van 't volk willen exploiteren ten huunen profijie en alzoo de menschen nog altijd maar meer oef geven om voor te gaan iu hunnen hoogmoed en iu hunnen nijd Stant. Ja, Stant. dat is 't werk van de socialisten, de goddeloosto sekte die er ooit op de wereld verschenen is. Pol. Jaat, Stant, en 't is ook het werk van die mannen die tegen 't gezag op, zoo geestelijk als wereldlijk, zich zei- S lijk want men jaagt den mindere tegen ven kristenen noemen en aan 't volk ge- don rijke op. durig voorhouden tlat zij mishandeld wor- Niet allee„ is tol cen0 le,lgen ,eg_ jtaeotertotal eo dat rij moeten opstaan gcn, jat „p Jon iluiton dc boe~ uiot mc=r tegen de rijke menschen enjegen allo zal betalen, het is e 8eza8 - M. Doumer zegt van c Stant. Dat zijn afgrijselijke kwaad stichters, Pol en bestaan er andere wraakroepende zonden, dat is voorzeker wel d'eerste en d'afschuwelijkste Pol. En dat doen zij nu reeds se dert twee jaren hier onder ons volk en 't land door en waar zullen die ellendi- gaards toch eindelijk uitkomen Stant. Ha, Pol, dat is zeker man, zij zullen vallen in d'handen vau Ouzon Lieven Heer, en 'k wilde nog voor al het geld van de wereld in hun plaats uiot zijn Pol. Ja, Stant, den hoogmoed is zulke kwade beestLuther, Calvieu, Zwingel en zooveel andere geleerde man nen, ze zaten ook meê de gloria mundi of d'hooveerdij in den kop, eu veel men schen hebben zc verleid en in "t ongeluk gedompeld ja, maar zij zelve zijn in de goddeloosheid gevallen en gestorven zon der bekeerenBrrr.... brrr.... het is wreed om op to peizen. Stant. En Luter was pator geweest en predikant, niet waar, Pol Pol. Jajaai, Stant; hij had hij reeds veel goed gedaan mensch; maar hoe is 't? Corruptio optimi pessima, zegt onze kozzen Tist, en dat wilt zeggen Van hoe hooger dat ge valt, hoe grooteren klesj Stant. 't Is alzoo altijd geweest. Pol; want 'k bob meer als nen keer hooren zeggen dat Lucifer, die nu ecu van do ra- zigste duivels is, een der schoonste en verhevenste engels was P°L- Zie, Stant, laat er ons van zwijgeu 'k en zeg er maar een woord meer op en dat is als die scheurmakers eu die revolutionnairs en die volksverlei ders niet zot en zijn, dan zijn 't helscho booswichten, en schrikkelijk is hunne verantwoordelijkheid Stant. Och, Pol, 'k heb 't wel dui zend koeren al booreu zeggen, en dat door allerbraafste en zeer geleerde menschen 1 Pol. Laat ons ootmoedig blijven, Stant, en lezen voor de zondaars Stant. 't Accoord, Pol; en 'k wensch u nen zaligen Hoogdag van Paschen 1 Pol. Vansgelijken, Stant, en goei paascheiërs daarbij voor u eu de vrouw en de kinderen Stant. Dank u, Pol; en tot do naaste week Pol. Ja, Stant, en wel t'huis Gymnastiek in de scholen. Se dert een twintigtal jaren maken de gym nastische oefeniugen deel vanhotprogram der lagere scholen. Dat zijn kunstmatige lichaamsoefenin gen, waarvan de bureelrattcn, die in de onderwijs-afdeeling van 't ministerie ncs- teleu, de grootste verwachtingen hebben gekoesterd. 't Is nu zoover gekomen, dat dp speel tijd in de moeste scholen is afgeschaft en vervangen door eene les gymnastiek. Dat valt weinig in den smaak van het meereudeel der onderwijzers cn nog min der in dien der leerlingen. De geneeshoeren, die zich met de zaak hebben onledig gebonden, verklaren zich nu ook tegen die gymnastische oefenin gen. De Belgische doktor Lagrange zegt Wo zijn van meening dat men do b kunstmatige oefeningen moet verban- nen voor het meerendeel der school- n kinderen tot den ouderdom van 20 jaar. De Duitsche dokter Burgerstein De gymnastiekles is dc vervelendste b der schooluren. De oefeningen in die voorwaarden uitgevoerd zijn noch uit-, n spanning noch lichaamsoefening het is een verloren uur en verre uit het minst belangwekkende, n De Fransche dokter Rochard Het is maar eene les gevoegd hij zoo- vele andere eene vermoeienis, eene a verveling van een ander slacb, en dat 8 is alles. B Die dokters Lebben overschot van ge lijk men late de kinderen hua kwartier uitspanning of speeltijd, gelijk voorheen, dan zal hun geest meer geschikt zijn tot aandacht cn studie. De roode kliekjannen liggen zoo wat overal geweldig overhoop, 't Is uiet alleen volle ruzie te Luik, in de omstre ken van Bergen, maar ook in het centrum te La Louvière enz. Overal worden de roode opperhoofden of leiders beschuldigd van eerlijken handel.... Verder aandringen is niet noodzakelijk. Klimmende belasting. Men weet dat men in Frankrijk de progressieve be lasting op het inkomen wil invoercu, en dat dit stelsel door den minister van finan ciën, M. Doumer, in de Kamer werd voor gestaan. Hij deed dit, zegt het Journal des Débat's, met al den haat tegen de rij ken en de kasteelhecren, die hij in zich heeft. Het is blijkbaar dat die belasting een wapen is tegen hen. De socialisten hebben den minister op de dolzinnigste manier toegejuicht. M. Doumer heeft aan de buitenkiezers wijs gemaakt, dat zij voortaan geene lasten meer zullen betalen; dat alle lasten zullen gedragen worden door den - ka steelheer of groote grondeigenaar. (Dat willen de valscbo d..mokraten van Aalst aan do menschen ook wijsmaken). Maar in dc steden zijn er geen kasteel- hecren. welnu, daar zullen rijken n al leen betalen. Het Journal des Dcbats zegt dat die verklaringen gevaarlijk en valsch zijn. Valsch want zij zijn niet waar; gevaar even onwaar 't geen de steden. Wel integendeel 600,000 huurders te Parijs waren vrij van de mobiliere belas ting; 300,000 zullen nu getroffen worden. Al wie, man en vrouw te samen, meer dan 7 fr. per dag wint en daar zijn er veel zullen onder de kasteelheeren ge rekend worden, zij zullen... betalen, en aan de iukwisitie Doumer onderworpen worden. Wel heeft de miuister beloofd dat er met veel toegeving zal worden gehandeld; doch het Journal des Débats houdt de in voering dezer wet voor onmogelijk. De belasting zou geeu 24 uren gestemd zijn, of men zou met alle strengheid moeten te werk gaan, zegt het blad. ChipkaChipka Chipka nu loopt DE MAAT over!.... Ja, de maat loopt nu over eu wij, wij zulleu den moed hebben te zeggen Waarom de maat over loopt.... De verledene weck predikte de Eerw. Pater Van Acker, S. J. hier, ter onzer Sl Martinuskerk, de sermoenen van voorbe reiding tot de paaschplicht. Iu zijn eerste sermoen wees de Eerw. Pater op de plicht aan alle catholieken opgelegd van alleen aan de raadgevingen en vermaningen hunner priesters door Z. H. den Bis schop aangesteld gehoor te Iconen. Do priesters door Z. II. den Bisschop aange steld zijn alleen de leidsmannen der chris- tene menschen. Wilt ge nu ecus weten, geëerde lezers, hoe Het Land van Aelst het orgaan der valsche demokuitenj die zich chris ten?!? uoemcD, dit sermoen beoordeelt? Luistert Al wat de Eerw Pater Van Acker, van op den Stoel der waarheid, ter onzer Sl Martinuskerk, tot de christeuc menschen zegde en hen voorhield, zijn Valsche redens, drogredens, val sche munt in d'hand stoppen Eri dat staat in volle letters te lezen in 't Land van Aelst n van zondag 11.... Nu, dat blad durft op den titel van Jcatho- 1 liek orgaan aanspraak maken en andere confraters uitschelden voor liedeu behan gen met oenen schijn van Godsdienst I Nooit hebben Het Verbond n van ver achtelijke nagedachtenis, en Dendergalm met meer verachting van de predikatiën gesproken.... Achteruit farizeërs de maat loopt over van verachtelijke schijn heilige judasserij Wij dagen 't Land van Aelst uit nog te durven houden staan dat Mgr. Korum, Bisschop van Trier, priester Daens en de valsche christene demokratie goed keurt. Onbetwistbaar zal onze uitdaging onbe antwoord blijven de farizeër van Chipka weet waarom. Het paradijs der vrouwen. Te Séoul, de hoofdstad van Corca, wordt met zonsondergang de groote bronzen stads klok geluid, wat voor ieder man het sein is naar huis te gaan. Elk man, die na zonsondergang op do straat wordt gevon den, beloopt geeselstraf wegens wetsover treding. De vrouwen mogen echter dan uitgaan, om eeu luchtje to scheppen en met hare vriendinnen een praatje te houden. Een ander merkwaardig onderscheid tusschcu mannen eu vrouwen is, dat de laatstgenoemden geen naam hebben voor dat zij getrouwd zijn cn dat, na het huwe lijk dc man verantwoordelijk wordt voor wangedrag van zijne vrouw en in zijn eigen persoon do opgelegde straf moet ondergaan. Naar Rusland. Steenbakkers. Wij hebben iu ons ur van donderdag 11., meegedeeld dat de beer Distrikt-Com missaris van 'i Arrondissement van Aalst, woensdag 11. in de veertig paspoorten heeft afgeleverd aau werklieden allen van Hillegem behalve con die van Herzele is, welke gewerfd zijn om, voor rekening van de sociëteit Cockerill te Seraing, naar Rusland te gaan k.ireelsteen bakken. Deze werklieden zullen zich dijnsdag op reis begeven naar Ekoterinoslaw, gclcgeu in dc kom van Donetz, dus verscheidene honderden uren van hier. Onder deze werklieden bemerkte men knapen van ten hoogste 15 jaren oud. Kaarten ofmedalie. Gelijk meu weet hebben de gemeenteraadsleden van Gent kaarten bekomen, welke hun vrijen toegang verschaffen iu de stedelijke wer ken, diensten, enz. In de bespreking stelde gezel Anseclo voor medaliën te geven in plaats van kaarten. Die medaliën, zegde hij, zullen binnen 500 jaar veel kluiten weerd zijn, gelijk nu de schilden van de knapen van het Belfort. Bah, antwoordde de heer De Vigne, biunen 500 jaar zal de eigendom wel fgeschaft zijn, bijgevolg zouden medaliën dan geene waarde meer hebben. Of gezel Anseele stond te kijken Hij begreep dat hij daar eene ezclarij had uitgekraamd van eersten kaliber,, ecu bewijs gevende dat hij zelf niet gelooft dat ooit het kollcktivism zal in voege komen. Verzending van pakken. Het bestuur der ijzerenwegen kondigt aau dat, te beginnen met 15 Juni, de pakken van meer dau 5 tot 10 kilogrammen, vrachtvrij verzonden iu het binnenland, zullen gefrankeerd worden bij middel van ijzerenwegzegels, zooals dit thans geschiedt met de pakken van 5 kilos eu minder. De taksen voor deze pakken te ontvan gen zullen gelijkvormig bepaald worden, voor allen afstand, op 1 frank voorver zeudiugeu per expres (tarief n° 1) en op 60 centiemen voor deze van den versnel den dienst. Buurtspoorweg. Oordegem-Aalst- Assche. Wij vernemen dat de Natio nale Maatschappij der Buurtspoorwegen aan 't Gouvernement komt te verzoeken deze lijn iu aanmerking Ie willen nemen. Indien dit verzoek wordt ingewilligd, dan zal het Gouvernement te zelfdcrtijde het aandeel bepalen zijner tusschen- komst in de onkosten dezer werken. Laat ons hopen dat de voetstappen welke het katholiek Stedelijk Bestuur onzer Stad Aalst, aanwendt door de andere belanghebbende gemeenten zullen ondersteund worden. De geldelijke tusscbenkomst der Pro vincie is van nu af aan verzekerd voor de uitvoering van dit werk 't welk allernut tigst wezen zal voor de Stad en 't Kanton van Aalst Ze winnen aan 't Orgaan van Chipka boft er gedurig op dat de valsche demokratie hier zoo schroomelijk veel aanhangers bij wint Distinguo Wie is het die hier iu getalsterkte aanwint, is het de valsche demokratie of de liberale kliek Is het de valsche demokratie die naar 't liberale kamp overloopt, ofwel, dc liberale kliek die zich iu de rangen der valsche demokratie gaat scharen 't Orgaan van Chipka beweert dat het de valsche demokratie is die in getal sterkte aanwint.... Nogthans wij bestatigen dat de valsche demokratie door talrijke lieden, die vroe ger bedrogen zijn geweest, dagelijks ver laten wordt. Buiten eenige eerste broek ventjes, gemakkelijk om te verleiden, eenige ontevredenen eu bedekte socialis ten, treft men er weinige ernstige men schen bij aau. Moest er morgen kiezing zijn voor de Kamer, ge zoudt den albelover Jambonus eeu dansje zien vliegen Wij zijn beter ingelicht. De valsche demokratie is ten volle naar de liberale kliek overgcloopen.... Liberale eu valsche demokraten zijn j lieden die door godsdiensthaat verblind, 't accoord de politieke werking staat a Je katholieken, in hunnen strijd teeet onder een en zelfde bestuur. Al wat er 't socialismus blijven dwarsboomen. gedaan en geschreven wordt is door den zelfden geest ingegeveo. j Wat is Denderbode schoon Nu, om er zich van te overtuigen men wroken In zijn n' van 27 febnï 7IP.I» naar 't hnrnol war» .lal,-,1.1 ion, i r-w -lt-UI U43 ooit eene beleedigendere taal tegen de> Geestelijkheid gevoerd L'Etoile Beige het haatvolste liberaal; orgaan dat er bestaat, juicht aau die be- leedigingen van M. Plancquaert ook luidruchtig toe... Deze toejuichingen zijn veelbeduidend.'! Nog een woord Le Bien public zegt dal priester Daens den veldtocht van M Plancquaert en consoorten afkeurt. Confrater Bien public begrijpt ge dan die Plint user ij niet Als priester Daend die beweging afkeurt, waarom laat hij toe' dat ze, om zoo te zeggen, onder zijne be- scheming geschiedt W ij hebben de uitnoodiging tot eene meeting te Kortrijk onder oogon en wij lezen dat de twee redenaars MM Pclsemacker cu Du Catillon, zich voon geven als de medestrijders van pas toor Daens. Begrijpt ge nu die Pilatuserij, confrater! Bien public, waarmeê hij u weet te paaien Geen catechismus. Het Volks-! recht, liet orgaan der socialisten in West Vlaanderen, windt er geene doekskeni om en zegt maar vlakaf wat de socialists beoogeuMen oordeele Wij leereu geen catechismus of hek ligc geschiedenis aan onze kinderen, geen liefde voor God of vaderlaud. Wij zullen hen do gebeurtenissen van 187fl dc geschiedenis der commune verbal leu, het heldhaftig gedrag onzer kam pioenen vergelijken met de lage eif laffe handelwijze hunner vijanden' waarvan de bourgeois nu de vertegen* woordigers zijn, met de hoop hun hntf \oor alwat leeft van onderdrukkingea uitbuiting van den arbeider genoeg aai? le vuren, opdat zij er kracht uit puttaj om iu den slag, die zoo spoedig moi geleverd, dan toch het voorbeeld dfe communards te volgen, om zoo di- commune en zich zelve op eene schit terende wijze te wrekeu 1 Dat is klaar en duidelijk, geloova' wij... Wij hopen dat vele gematigde libt- ralen, zij die nog hunne christene plich ten vervullen, eindelijk toch eens zuil* - de oogon openen en zich afscheuren vai begeve zich naar 't bureel van 't distrikt- 1 1894, keurde "'Het Fondsenblad^ commissariaat cn vrage er inzage van de j schrijven af, door Denderbode mcê3 rcklamen togen de kiezerslijsten van den j deeld, over eene mcetiug te Niuor Werkrechtersraad, die er op 31 Maart gehouden door katholieken voor- zyn neergelegd geworden. staanders der christene volkspartijÜj Ons artikel, zegde toen 't Fotidsenblai handelt geheel en gausch over 8 inzichten, welke het blad (Denderbodé b aan de sprekers toeschrijft. Eu ging onze Gentsche Confrater voort! volgens Denderbode, deze laatstenii volksfoppers, wereldverlichters die ver n holene streken zoeken, kwakzalvers Si b vergiftige pillen uitdeelen. n Zij hitsen het volk op tegen huüB meesters en werkbazen en zoeken d zijn ueêrgclegd geworden. En wat zal men dadelijk bemerken 1° Dat de reklameu der valsche demo kraten en van de liberalen door het zelfde hand geschreven zijn en dat de zelfde ge drukte formulen gebruikt werden, iu een woord, dat alles uit den zelfden koker komt. Valt er nu nog een oogenblik te twijfe len, dat liberalen en valsche demokraten een verbond hebben aangegaan Dit verbond bestaat immers sedert no vember 1894 maar nu wordt het door daadzaken bewezen. Er valt dus nimmer te loochenen, de valsche demokraten zijn naar 't liberale kamp overgeloopen. Wij winnen aau roept Mirreeus omdat hij deukt dat de liberalen naar de valsche demokratie zijn overgegaan maar wacht wat-, man, het tegenovergestelde is waarheid de liberalen hebben de uilen van Chipka gevangen 1 De socialisten zijn tegen den R. K. Godsdienst niet, wat zouden ze wel I... Maar zie ondanks zij den R. K. Gods dienst voorstaan richten zij jaarlijks de wereldsche eerste communie in om aldus de vrijdenkerij, de godverloochening den haat tegen don R. K. Godsdienst in dc jeugdige herten te prenten. En om hunne genegenheid voor den R. K. Godsdienst nog meer te bewijzen, heb ben de socialisten nu te Luik een volks banket ingericht 't wulk op Goeden Vrij dag heeft plaats gehad. De dischgeno- tcu smulden er vlecscn en visch en begoten alles met wijn enz. Uit louteren godsdienstzin spotten de socialisten met de voorschriften of gebo den der R. K. Kerk, welke alsdan het asteu oplegt en geven zij ergernis: Vroeger jaren waren het de liberalen die op Goeden Vrijdag bauket hielden eu er vleesch van alle slach van dieren bin nenspeelden ook alles begoten met fijne dranken. De socialisten zijn de afstammelingen der oude liberalen die allengs uitsterven en aldus wordt de spreuk eens te meer bewaarheid Zoo de oude zongen, zoo piepen de jongen. Grové beleedigingen. Naar aan leiding van het verslag door Le Bien mblic meegedeeld over de meeting te Liovcndegem, alwaar de valsche demo kraat Plancquaert zoo duchtig het holle keu werd gewasschen door den Eerw. H. Pauwels, Pastoor, zondt do zoogezegde Leeuw van Vlaanderen een antwoord aan het Gentsche blad. Dit antwoord is eene aaneenschakeling van grove beleedigingen. Dc priesters op deu buiten, schrijft M. Plancquart, zijn onwetenden, on- bekwamen, onwaardig van aan de helden der valsche demokraten vcrgele- - ken ie wordencnz., enz. Z. II.Mgr Stillemans is ook niet ge spaard gebleven... Men vergetc niet dat die zelfden Planc quaert to Aalst candidaat is geweest der valsche demokraten, dat hij do eerste luitenant of rechterarm is vau priester Daens en dat hij dnor 't Land van Aelst als <len Leeuw van Vlaanderen wekelijks tot in de wolken wordt verheven De liberale drukpers verheugt zich hier natuurlijk in eu LaFlandre libérale vraagt: Hebben „de liberale gazetten wel n pachters tot aartsvijanden te maks van de eigenaars. Hunne middels zijn het volk vleie 8 en verleiden, do minste kwaal vergroei n ten en ze met eene aanstootelij kekwaal 8 willigheid te laste leggen van de gokt 8 zenen om aldus,door liegen en laster» 8 eenen opstand te verwekken en, s 8 eigene ophemeling, de zetels te vei 8 overen, n Ja, al wat Het Fondsenblad hooger bedoeld ur aanhaalde, schra Dendcrbode. Maar ook wat Denderboi toen schreef, later menigmaal herhaalde en heden uog bevestigt, is de onbetwis bare waarheid I En hoe menigwerf werd aan Dendei bode den steen niet toegeworpen omdi hij die waarheden neêrschreef... Wij predikten alsdan in de woestijn ja, meu geloofde ons niet eu verweetot dat wii uit haat en afgunst handelend» terwijl wij slechts de belangen ons partij verdedigden. Twee jaren zijn er sedertdien vervk gen wij zijn april 1896, en wat zien* gebeuren Voor ons liggen twee vluchtschriften t vliegende bladjes gedrukt in de drukker van Het Volk- te Geut. Die Gentsche vliegende bladjes spreki du over de valsche demokraton van Aali gelijk Denderbode het sedert bijna Sr. jaren doet. Ja, die bladjes zeggen geit Denderbode i Die valsche demokri tan, 't Zijn volksverleiders, mannen 4 vergiftige pillen uitdeelen die de weii - lieden tegen de bazen, de landbouw! tegeu de eigenaars ophitsenscheur» - kers die de eenheid der katholieke pari willen verbreken mannen die aldt handelen uit eerzucht en vooral ui baatzucht on om van de stoppelen t geraken. Leest Le Bien public, leest B Volk, •- en ge zult ondervinden dat d& twee Gentsche organcD over de valsë] demokraten ook oordeelon gelijk Des derbode. Beschikten wij over de noodigo plaaS wij zouden tot bewijs die beoordeelinge aanhalen. Le Bien public schreef eens dat t christene demokraten van Aalst ('t Ware toen nog geene valsche demokraten) ge socialisten zijn en zij dus den naam t; socialist niet verdienen. Maar nu heden schrijft dit zelfde bh dat zo valsche demokrateu zijn, die* pons gebruiken aan 't arsenaal dor soca listen ontleend Meer nog zouden wij kunnen aan bale maar het zij ons genoeg te bestatigen 4 zij die ons destijds den steen toewierp® nu verplicht zijn de valsche demokra» of groene socialisten te beoordcelen geS wij het te beginnen van Oogst 1893 b«: ben gedaan. Enja, ja, dat doet ons deuj aan 't herte I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1896 | | pagina 2