Zondag 19 April 1896.
5 centiemen per nummer.
30ste Jaar. 5077.
VERDENKING
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Beloven maar
Maar wat gaven zij ons?..
MAAR
LANDBOUW.
Van tak op tak.
DE DENDERBODE
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal Ier week
voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post om
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des Land.
Cuique suum.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
aijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel©
van dit blad.
Aalst, 18 April 1896.
Wat is er nu op deze wereld gemakke
lijker dan beloven
En ook waarmeê kan men Jan en alle
man nu gemakkelijker paaien dan met
beloften
Wanneer men zich door beloften laat
paaien,herinnert men zich zelfs de spreuk
niet
Veel beloven en luttel geven
Doet de zotten in vrede leven.
Men zou waarlijk zeggen dat de wereld
vol zotten loopt als men »oed inziet hoe
de menschen zich door beloften kunnen
laten om den tuin leiden.
't Is vooral op politiek gebied dat de
verleiding door beloften zich bet meest
voordoet.
Vroeger waren het de doctrinairs ofte
oude pruiken,die de menschen, in grooten
woordenpraal, met gansche scheeps
wachten vrijheid beloofden.
Zij waren immers,zoo ze beweerden,de
eenige voorstaauders en minnaars der
vrijheid,en zij alleen waren bekwaam om
ze voor allen te verzekeren. En die vrij
heid zou voorspoed en welvaart voor allen
brengen.
Wel niets anders dan dwang en ver
volging 't was dwang scheerdraad en
vervolging inslag.
Wat zij ons ook gaven, 't was plaats in
onze beurzen want belastingeu smeden
om aan 't Staatsschotelkeu buik sta bij
te lekken dat was de opperste doctrinaire
wet.
Nu, omdat zij voorstaanders, minnaars
der vrijheid waren moesten zij ze ook
verdedigen tegen de ingebeelde vijanden
die haar verdelgen willen.
De R. K. Godsdienst aanzagen zij als
den grootsten vijand der vrijheid eu zijn
invloed kon dus niet spoedig genoeg ver
nietigd worden.
Eu om deu invloed van den R. K.
Godsdienst te vernietigen, moest men
Hem uit alles trachten te verbannen uit
de wetten, uit het onderwijs, uit de sa
menleving....
De priester, de eerste vertegenwoordi
ger van den Godsdienst, moest dan ook
gedwarsboomd worden in zijne heilzame
zending. Om er in te gelukken werden
onze priesters beleedigd, gehoond, ge
smaad. gelasterd in de liberale gazetten,
schriften en redevoeringen en,waar 't mo
gelijk, was vervolgd.... en dat alles om
ze bij 't volk hatelijk te maken.
Men verwekte aldus den priesterhaat...
maar die priesterhaat deed de goddeloos
heid ontkiemen die zich altijd weldiger
omweldiger ontwikkelde.
Maar uit die altijd aangroeiende god
deloosheid werden de radikalen geboren
die de oude pruiken op 't achterplan
verdrongen.
De radikalen kwamen dan ook met
andere beloften voor den dag.
EENE VR.EESELIJKE
18de VERVOLG.
Grunert, voor deze zaak zal ik een anderen grif
fier moeten nemen, gjj zgt partijdig, dreigde de rech
ter lachend. Maar ge hebt gelijk, ik vrees, dat het
geval niet opgehelderd zal worden, en met zulke zaken
haalt de rechter van instructie weinig eer. Kom, laten
wij naar huis gaan, om te eten, zegde hij en stond op
om heen te gaan. De griffier wilde zijn voorbeeld
volgen, doch beiden zouden beden niet zou spoedig
un bun middagmaal zitten. De denr ging open en
zichtbaar opgewonden trad de commissaris Kuhnel
binnen.
Mijnheer, zoocven heb ik eenc gewichtige vondst
gedaan, riep hg nog buiten adem.
Is die zoo gewichtig, dat ik niet eerst kan gaan
eten 1 vroeg Hiusler, die grooten eetlust gevoelde.
Ik geloof niet, dat ge u daartoe den tgd zult
gunnen, als ge verneemt welk uicuws ik breng, ik,
ik heb te Wilmersdorf, in de woning van Mej. Zier,
een tweede flesch cognac gevonden.
Nu, dat is niets bijzouders. Niemand heeft be
weerd, dat de llescb, die wij ouder onze berusting
hebben, de eenige was, die men in huis hsd, merkte
de schrijver.
Zoo, zoo I en Kubuel wierp hem een medelij-
dendcu blik toe. Maar de Qescb, die ik meebreng,
Zij waren het die de wereld door een
nieuw licht zouden doen beschijnen, te
weten, de fakkel der algemeene weten
schap. De oude slenter zou als bij too-
verslag verdwijnen en, tot heil des
menschdoms, plaatsmaken voor de vrije
gedachte ofte vrijdenkerij.
En als iedereen zou denkeu gelij k en
wat hij verkiest eu wil; wanueer de men
schen in vrijdenkerij zouden leven en
sterven, dan moesten weelde, ware voor
spoed, volksgeluk onbetwistbaar heer-
schenIn andere woorden, als men
vrij zou wezen van te denken gelijk men
het wilde, dan zouden de gebradene pa
trijzen ons van zelf inden mond vallen
Wat olietje zou dat niet wezen
in plaats van weelde, voorspoed, volks
geluk volgden weldra zedelijke en stoffe
lijke verwoestingen.
Velen zijn vrijdenker geworden, velen
hebben het geloof in God en de hoop in
eene beloonde of bestrafte eeuwigheid
verloren.
Na den dood is alles dood,leeren zij en
hierdoor is de, steeds klimmende zucht
naar wereldsch genot verwekt geworden
bij dezen die het meest van genot beroofd
waren.
De werkersstanden leefden gelukkig en
te vreden in hun lot. Zij eerbiedigden God
cn volbrachten hunne godsdienstige plich
ten vol hoop naar hooger blikkend waar
eens de minderen do eersten zullen zijn.
Dus de godsdiensthaters, de vijanden
van God die aan de menschen eenen berg
van beloften brachten in ruil van hun
geloof, ontnamen vooral aan talrijke
werklieden de gelatenheid, de tevreden
heid in bnn lot. Onverzaadbare zucht
naar genot, afkeer van het werk, haat
tegen de werkgevers en afgunst voor de
rijken ontstonden.
De akker was bewerkt voor de socia
listen en dezen moesten niet veel arbeiden
om hunnen geest te doen doordringen.
De socialisten verdrongen op hunne beurt
de radikalen, de vrijdenkers, en gaan nu
tot bet volk met den mond vol van de
verleidendste beloften.
En die beloften heet men Algemeene
gelijkheid, algemeene rijkdom, algemeen
geluk.
Volo lieden worden er heden gevonden
die aan zulke droomzieke volzinnen ge
hoor leenen.
Algemeene gelijkheidDoor alge
meene gelijkheid verstaan de socialisten
zich zei ven vette jaarwedden bezorgen
met het zweet der werklieden, langs den
rug dezer laatsten naar alle eereambten
en bezoldigde bedieningen pogen te klau
teren,en,wanneer men het volk tot dit
einde in opstand heeft gebracht, dat het
aan de wapens van gendarmen en solda
ten blootgesteld staat, zich gaan schuil
houden verre van de soms bloedigste
tooneelen.
Ziedaar de gelijkheid gelijk de socialis
tische leiders ze verstaau.
Algemeene rijkdom bestaat voor de
socialistische belhamels in zich zooveel
geld eu goed mogelijk te verschaffen of
te vergaren. Terwijl zij, dank zij hunne
inkomsten, op brecden voet leven, ge-
stond op eene verborgen plaats, reeds opengetrokken
en de kurk zal er maar losjes op. Als ik mij niet
vergis, dan is er evenveel uit als uit de eerste flescb.
Triomfeerend zette hij de flesch op de tafel. De
rechter hield ze tegen het licht en terwijl hij weer
ging zitten, zegde hg llet is zeker eene gewichtige
vondst.
Laat den cognac onderzoeken, en gij zult zien,
dat dit de rechte is, sprak de commissaris, terwijl bjj
tevreden de handen wreef.
Hoopt gij het vergif gevonden tc hebben
Laat het onderzoeken, meer zeg ik niet, ant
woordde Kuhnel met blijkbare zelfvoldoening.
Dat zal onmiddeiijk gebeuren. Maar hoe zyt gij
aan die flesch gekomen 1 vroeg de rechter aan den
commissaris.
l)al is eene vermakelijke historie, antwoordde
deze. De huiszoeking bezorgde mij weinig moeite,
want het was eene kleine woning met weinig er in.
Toch dacht ik nog altijd, dat ik wel iets over het
hoofd kon gezien hebben en daarom peinsde ik op een
middel om die fout te herstellen. Het toeval kwam
mij ter hulp. Juist toen ze uit het verhoor kwamen,
ontmoette ik de oude juffrouw Zier met haren neef,
den Amerikaan. Deze groette mij vriendelijk als een
oude bekende, maar de oude juffrouw trok hem bij
den arm eu zegde dat is dc man, die onze Valentine
heeft weggehaald.
Ue commissaris bootste daarbij de oude juffrouw
zou aardig na, dat de rechter en grillier in lachen uit
berstten.
Hoor nu goed toe, bel wordt nog schooner,
zegde Kubncl eu hij vervolgde Al. Bauerlicb Huis-
weerdigeu zij zich van tijd tot tijd eens de
openbare vergaderingen bij tc wonen in
eenvoudige kleeding en zelfs in blauwen
kiel om eene oogenverblindende parade
te maken.
Ziedaar de algemeene rijkdom gelijk de
socialistische belhamels hem verstaan.
Algemeen geluk is eenvoudig hunne
persoonlijke welvaart dio de socialistische
menners bewerken.
Waar zijn hunne liefdewerken
Wijst ons eens een enkel werk aan door
do socialistische leiders gesticht waar er
aan de lijdenden van allen aard hulp en
troost wordt bezorgd
Integendeel hebben de hoofdmannen
der socialisten verklaard dat zij zich met
bet lijden der mindere standen niet be
kommeren, dat zij integendeel werken
om de maatschappelijke wonden open te
houden omdat zij aldus handelende, de
menschen gemakkelijker naar 't socialis-
mus lokken.
Verachtelijke volksbedriegers toch
En zeggen dat er zooveel lichtgeloovige
menschen gevonden worden die zich door
die uitzinnige beloften hebben laten ver
leiden.
Ja, uitzinnige beloften, want nooit
kunnen zij verwezenlijkt worden... In
stede van den mensch gelukkig te maken
hier op aarde, kunnen dc socialistische
leerstelsels hem slechts bederf van hart
en geest bezorgen en deze wiens hart en
geest bedorven is, moet onvermijdezijk in
rampen en ongelukkeu vergaan.
Het ware geluk hier op aarde wordt
alleen gevonden in de stipte volbrenging
der plichten jegens God en zijnen eve-
naasten, 't is te zeggen, jegens de samen
leving, in de volle onderwerping aan den
Goddelijken Wil en do gelatenheid in
zijnen maatschappelijken staat in de zoete
overtuigiug der eeuwige vergelding.
God belooft bet eeuwig geluk aan hen
die in Hem gelooven, die in Hem hopen,
die in Hem hun vertrouwen stellen.
In die beloften mogen wij het grootsto
vertrouwen stellen, want Hij is de opper
ste waarheid, Hij is het leven...
Het socialismus verdient geen 't minste
vertrouwen, want bet loochent God eu
verspreidt dus logentaal en bedrog!....
't Is de dood
Maar dat allés belet ook niet dat de
mensch naar de verbetering van zijnen
slaat strove bij die zich op God ver
trouwt, zal er beter in slagen dan deze
die God verloochent 1
Er is spraak van de wet op de
parlementaire onvereenigbaarheid te ver
anderen, ten einde aan uitstekende amb
tenaars te veroorloven deel uit te maken
van de Kamers.
In zekere opzichten zou dat misschien
eene uitmuudende hervorming zijn.
Om witte glacé handschoenen
schoon te maken, zonder aanwending van
benzine, is eene oplossing van zeep in
warme melk een goed middel. Het is doel
matig, op een hal ven liter van deze op
lossing, een tot schuim geklopten eier
dooier er doorheen te roeren, cn voorts
er eenige druppels geest van Salmiak
doorheen te mengen. De handschoenen
worden over de hand getrokken en met
een wollen lapje dat in het mengsel ge
doopt wordt afgewreven. Hangt men «ie
handschoenen om to drogen in de scha
duw op, dan blijft het leder zacht.
Veekeuring Omschrijving Burst.
De keuringen hadden plaats aan de
kerk te Vlierzele.
Er werden 52 stieren aangeboden.
De prijzen zijn toegekend als volgt
Stieren met tanden.
le De Clippele Benjamin, Vlcckem.
2° Martens Bernard, Wanzele.
3* Dc Clercq, We Zonnegem.
4C Rubbons Gustaaf, Oordegem.
Stieren zonder landen.
lc Rubbens Alf. Zonnegem.
2U De Clercq R. Vlierzele.
3e De Clippele Benjamien, Vleckem.
Des namiddags werden 31 koeiën aan
geboden, waarvan 16 der Maatschappij
van Vee verbetering te Borsbeke.
le Prijs Ponnet Severinus, Borsbeke.
2C D'Haese J. B.
3R n Foucquet Marinus, Vlierzele.
Op de 8 veerzeu werdt de eenige prijs
toegekend aan De Munter Aug. Oor
degem.
M. Vde koopman in chimick,
die hier te Schoonaerde en in andere
omliggende dorpen zooveel aftroggelarij
gejheegd beeft, is te Kortrijk met tieu
zijner agenten aangehouden.
M. V.... fopt de boerkens in 't groot
Hij verkoopt 20 en 22 franken, 't geen er
maar 6 waard is.Hij had voor dit stielken
een veertigtal rondleurders. De. eenvou
dige landbouwers zijn niet alleen bedro-
geu voor de waarde hunner vetten, maar
ook op den vervaldag der wissels. Te
Schoonaerde beeft men algemeen gewei
gerd te betalen.
De Fransmans De werkmenschen
die naar Frankrijk gaan werk zoeken,
zullen met plezier vernemen 'tgeen er
voor ben gedaan wordt
Ze zullen voor balf geld in 3e klas mogen
reizeu, mits voorafgaandelijk een getuig
schrift te vragen aan den gemeenteraad,
en bij de terugkomst hun certificaat te
doen stempelen door de statie van afreizen
in Frankrijk.
Die afslag is maar toegestaan op Bel
gische spoorwegen.
Goed zorg dragen van uw getuigschrift.
Eu nu WIE I WIE I heeft er dit be
komen
Hertelijk dank Heeren Woeste, De Sa-
deleer, Diericx. De ware democraten en
volksvrienden maken min lawijt dan al
die papegaaien die ons arm en werkzaam
volk opmaken met bun jeremiaden en
krokodilen tranen. Woorden en zijn geen
oorden
Veel beloven en weinig geven
Doet do zotten in vrede leven.
'k Wedde dat de volksfoppers in hunne
meotiugen dit pluimken op bunnen hoed
zullen willen steken.
terde haar onmiddelijk toe Wat doet genu, nicht
Constance Met dien man moeten wij op ecu goeden
voet blgven, bg heeft het lot van Valentine ia handen
maak het gauw weer goed met hem
Waarom deed hij dat vroeg de rechter
Dat weet ik niet, maar ik zag mijne kans schoon
on maakte er gebruik van want toen dc juffer nu
plotseling vriendelijk cn sprakkzaak werd, vroeg ik
of ze mij een plaatske wilde geven, daar ik te Wil-
mersdorl iets te verrichten had. Als ik meé rijd, dacht
ik, dan kom ik de woning ook wel binnen, en dan kan
ik verder zien.
En gelukte u dat 1
Zeer goed. Het was bitterkoud, het rijtuig sloot
slecht, zoo dat wij vreeselijk koude leden. Toen wij
door dé Potsdammerstraat reden, zegde de Ameri
kaan
Weet ge wat, mijnheer de commissaris, als ge
niet te veel haast hebt en mijne nicht het wil toestaan,
ga dan met ons meé om een glas warme punch tc
drinken, ik zal wel eene flesch meénemen Hij laat
stilhouden, haalt eene flesch punch, en wij rijden
weêr verder.
Waart ge niet bang, dat ge vergiftigd zoudt wor
den vroeg de griffier droogjes.
Nu, vooreerst hadden wc nog geen warme punch,
want dc juffrouw is moederziel alleen in de woning
en in de keuken was geen vonkje vuur, nog cci
druppel water, en het oude mensch was zoo onwel
dat wij van haar niet konden verUngeu, dat ze vuur
maakte. Daarom bood ik me daartoe aan. Dat wilde
zg niet toelaten, maar ik was de kamer reeds uitik
dacht zoodoende de beste gelegenheid te vinden om
nog eens rond te zien. Maar het zij dat de Amerikaan
mgne bedoeling raadde, hetzij hg het voer onl<eleefd
hield mij alleen te laten scharrelen hij kwam mij
achterna om mij le helpen, en bracht een arm vol
papier meé, dat wij in het fornuis stopten en met een
slekske in braud staken. Vervolgens wierpen wij wat
klein hout op liet vuur.
Nu gauw water opgezet, roept Bauerlicb. neemt
eenen pot en gaat er meé naar de kraan van de wa
terleiding. In zijnen iever stoot hij met den voet tegen
bet muurke onder den gootsteen, er valt eenen steen
uit, die stellig los had gezeten. Ik buk me, bezie du
ontstane opening nauwkeurig en het schijnt me toe,
dat daar iets in is. De Amerikaan tracht mij terug te
houden, maar ik beu vlugger dau hij en haal deze
flesch te voorschijn.
Wal is dat dan 1 Wat zegt ge daarvan vroeg
ik en hield bem de flesch voor. Nog zelden heb ik
iemand zoo zien schrikken, als den Amerikaan.
Dus toch dus toch het ongelukkige meisje
Ik heb er wel voor gevreesd, riep hij uit zonder aan
het gewicht van die woorden te denken, liet volgende
oogenblik had hg ze wel voor zgn geheel vermogen
willen tcrugkoopen. Hij bezwoer mij niets vao de
vondst bekend te maken en zegde, dat ik voor mijn
zwijgen zooveel kun eischen als ik wilde. De heleedi-
ging hierin voor mij gelegen, heb ik licra niet kwalijk
genomen, hij deed het in zijne verwarring cn ontstel
tenis, maar dc flescb kreeg hij niet in handen. V
de warme punch kwum nu niets, wij waren toch
reeds warm genoeg geworden. Toen wij met d.
flesch in de kamer kwamen, barstte de oode vrouw
in snikken uit en zegde dat ze behalve de flesch, dit
Christus' doornekroon. Te Pa
rijs ia de Notre Dame is de doornenkroon
van Christus in haar nieuw, kostbaar
kistje ten toon gesteld. Dit kistje is een
kunstwerk van bergkristal en hoeft den
vorm van een krans of hollen ring. De
takken gelijken op die van de spina
CAmri-struik en zijn met diamanten,
paarlen, turkoozen, enz. bezet. Het goud
zoowel als de steenen, zijn het vorig jaar,
op aansporing van den aartsbisschop, ten
behoeve van deze relipuiënkas geschon
ken.
Ieder, die de doornenkroon iu haar
nieuwkistje aanschouwt, verwondert zich,
dat er zoo goed als geen doornen aan te
herkennen zijn, maar wel een biesachtig
fijn riet. Professor Rahault de Fleury
verklaart dit hiermeé, dat de romcinsche
soldaten zich wel gewacht hebben om hun
vingers te bezeoren, door liet vlechten
van een doornenkroon. Zij legden den
doorntak eenvoudig om het hoofd van den
Heiland waarna zij hem met riet vast
bonden.
Na de afneming van het lijk werden
het kruis de doornenkroon, de nagels,
enz. op do plaats begraven, waar do krui
siging geschiedde. Later werden ze door
keizerin Helena opgegraven en kwamen
nog later te Konstautinopel.
In 1238 gaf keizer Boudewiju do door
nenkroon aan koning Lodewijkden Hei
lige. Op deze wijze kreeg de koning ook
een groot stuk vau het heiligo kruis. Tot
bergplaats van deze reliquieën bouwde hij
de Sainte Chapelle, eeu van de schoonste
gewrochten der gothieke bouwkunst.
De reeds genoemde Rahault de Fleury
beweert, dat vergelijkingen met talrijke,
op verschillende plaatsen aanwezige stuk
ken van het heilige kruis, hebben be
vestigd, dat al dit hout van den vijgen
boom is. Hij had dergelijke stukken te
Parijs, te Trier eu op andere plaatsen
gezien, en ze hadden alle eene donker
bruine kleur en naar het scheen ook ta
melijk grove vezels.
WerkliedenpartijDe socialisten
nemen den titel aan van werklieden
partij.... Werkliedenpartij
Eu wie zien wij als hare hoofdmannen,
als hare leiders optreden
Millionaire gelijk Vandervelde, De-
fuisseaux, Furnémoat, De Brouckere.
Gelukzoekers, gelijk Anseele, Van
Beveren en nog meer anderen van klei
neren kaliber.
De eersten handelen uit heerschzucht
en de tweeden eeren de spreuk
Voor het vet en voor het smeer,
Likt de kat den kandeleer.
De groote bakkerij. Brooklyn
kan er zich op beroemen, de grootste bak-
keriik der wereld te hebben .Uit drie hon
derd vaten meel, worden daar dagelijks
70,000 brooden gebakken. In dc bakkerij
zijn 350 personen werkzaam en meer dau
100 voor dit doel ingerichte wagens bren
gen de waren naar Ncw-York en omge
ving ter verdere verzending.
hare nioht opengetrokken had, er nog eene meende
gehad te hebben ze bad daar echter niet van willen
spreken omdat ze niet wist wat daarmeé gebeurd kon
zgn.
En dan verzekeren de menschen nog dat ze de
waalheid, niets dan de waarheid zeggen riep de
rechter uit. Men kan niemand meer gelooven, ieder
een verdraait de waarheid als hel in zijn kraam te pas
komtdat was nog een andere tgd toen de duim
schroeven aangelegd werden.
Ja, zeker geen betere tgd, zegde de schrijver.
Ik heb de flesch vergezeld met den zegelring van
M. Bauerlieh cn een relaas opgesteld, dat door de
oude dame en door hem ouderteekend is. Zij kon
nauwelijks de pen vasthouden, zoodat haar neef hare
hand moest besturen. Zij twijfelen geen van beiden
of er vergif in. de flesch is en dat juffrouw Valentine
die daar verborgen heeft, dal kou ik duidelijk zieu.
Wij zullen het spoedig weten, zegde de rechter,
terwijl hg vluchtig het relaas doorlas.
De flesch werd nog deozelfdcn dag onderzocht, en
toen bleek, dat daann eene hoeveelheid atropine was,
voldoende om nog verscheidene menschen om bet
leven te brengen.
Nu was Valentine's schuld zoo goed als bewezen.
De rechter toonde haar bij hel verhoor de gevonden
flesch en zegde, dat langer ontkennen nutteloos was.
Gij hebt niet uit koele berekening, maar in
drift en daardoor zoo onverstandig gehandeld. In
plaats van uwe vijandin een paar droppels in het
glas toe tc dienen, hebt ge uw geheelrn voorraad
vergif in de flesch gedaan. Toen ge tot kalmte waart
gekomen eu de gevolgen van uwe daad kost
Uitgefloten. Men schrijft uit
Lovendeghem aan den Bien Public vau
Gent
Mijnheer Plancquaert is naar hier
weergekeerd, om eene meeting te houden
in de volle lucht.
a Van dezen keer had hij een goed
gel al zijner medeburgers meê, en ook
eenen tambour
n Op eenen gevallen boomtak begon
hij te spreken.
Van af zijne eerste woorden, begon
het reeds gekkernijon te regenen, en
weldra ging men aan 't fluiten.
M. Plancquaert en zijne vrienden,
waren genoodzaakt ervan door tc trekken.
De meuigte volgde maar 't moet
gezegd worden, dat or niemand was die
hun last aandeed.
Dat duurde alzoo voort, tot op Kor
tendeken, waar M. Plancquaert op deu
koer eeuer herberg trok.
i) Op dit gehuchte,werden er van weêrs
kanten steenen gegooid maar de policie
kwam er aanstonds krachtdadig tusschen,
onder de leiding van deu heer burge
meester, en alzoo kon alle botsing ver
meden worden.
De bende van M. Plancquart is als
dan uiteen gegaan, in de richting van
Waarschoot, Somcrghem, enz.
Van zijnen kant meldt het Gentsche
Fondsenblad nog het volgende
a De aangekondigde meeting, welke
M. Plancquart hier moest geven, heeft
niet kunnen plaats hebben, daar de .spre
ker uitgeschuifeld en uitgejouwd werd.
De policie eu dc gondarmen zijn
eindelijk moeten tusschen komen, om te
beletten dat er gevochten werd tusschen
de partijgangers en de tegenstrevers van
den spreker. Deze heeft ten slotte, ouder
de beschermiug vau de policie, de ge
meente moeten verlaten.
Uit de omliggende gemeenten waren
er liberalen naar Lovendeghem getrok
ken, om den heer Plancquaert te hooren;
want deze vinden een waar genoegen in
de handelwijze van den Zomergemschen
spreker.
■I Ook wordt deze door de liberale
bladen opgehemeld en verdedigd.
Hoe M. Plancquaert die verleiders-
taal niet vat 1 b
Hoeft Het Fondsenblad n in 1894,
aldus ook gesproken als priester Daens
en zijne luitenanten Plancquaert, De
Pelsmaeker, De Backer en consoorten,
hier iu 't Arrondissement van Aalst,
onder de toejuichingen der liberalen en
socialisteu, de eendracht onder de katho
lieken verscheurden 't Fondsenblad
keurde en ondersteunde dan dio scheur
makers....
Maar z'hebben ze nu in 't Gentsche aan
hun garen die groenen scheurvinken en
dat is nu wat anders.
Begrepen, geachte lezers
Stroohoeden. Het bestuur van het
postwezen, erkennendo dat de klakken of
kepis der brievendragers te zwaar zyn bij
warme dagen, heeft besloten de postbe
dienden dezen zomer te voorzien van
ecneu helm in Manilla-stroo.
hebt ge de flesch verborgen om ze later uit den weg
te ruimen, en een andere flesch met onscbadelgken
inhoud daarvoor in de plaats gezet.
Te vergeeft verzekerde Valentine, dat ze nooit een
droppel atropine had bezeten, en niet wist, dat er
nog eene flesch cognac in huis was. Zij bezwoer ook.
dat ze niets wist van eene geheime bergplaats onder
den gootsteen, waarop dc rechter vroeg, hoe do flesch
daar dan moest gekomen zgn. Valentine schudde het
hoofd, daarop maakte zij eene beweging alsof zij
wilde spreken, doch de half geopende mond sloot zich
wéér en na eene poos van dof stilzwijgen mompelde
zij Ik weet het nietIk weet het niet
Daarmeé was de recblur niet voldaan. Hij bracht
haar onder het oog. dat het opbergen van de flesch
en het omspoelen van liet glas op een tijd, dat zg
door smart over haars vaders dsod overweldigd moest
zijn, haar onder steiie verdenking brachten. Hij her
haalde telkens wéér, dat zij stellig iu drift gehandeld
bad, dat de ontdekking niet lang kou uitblijven, en
om haar eene bekentenis gemakkelijk te maken, wees
hij er op, dat zij bijna ontoereikenbaar was toen ze de
daad pleegde. Hg kon haar eehter niet tot bekentenis
brengen, Met angstige zorgvuldigheid vermeed zg
Koenraad Rechling in het gesprek te noemen, en toen
de rechter dit opzettelijk deed, week zg terug en
alsof zü een spook zag, riep zijStil, stil, wek de
dooden niet. Duistere schaduwen scheiden ons. Elke
gedachte, elk gevoej» dit bij nog voor mij zou hebben,
zoo eenc zware zonde zgn.
Wordt voortgezet)j