l*ol en Stant.
Herderlijke Brieven
Van tak op tak.
DENDERLEEUW.
De armoede van de eenen maakt
het fortuin van d'anderen
S' Lievens-Essche.
Solemneel Octaaf
ZONDAGRUST. ^£5
Pol stapt diepzinnig en met looden
beenen rond zijnen vlasschaard
hij heeft Stant slechts ontwaard als
dezen op twee passen afstand hem
den goeden dag toebrengt.
Pol. Ha, Stant,
'k ben blij van u te
zien. Ncu meusch zon
er bem zot op dubben!
Stant. En waar
zijt ge nu weerom meê
bezig, Pol Meê bet
weèr? Meè den regen?
Pol. En waar
i zou 'k anders kunnen
op peizen, Staut"? Is 't niet wreed als ge
dat arm vlasseken hier ziet staan Alzoo
gedurig snokken naar wermte en regen,
en altijd dien wind in den noorden en ge
durig voort die spijtige on magere droogte?
Stamt. Och, Pul, 't is org l't is erg
En is 't nu al g'keel en gansch kapot, Pol?
Pol. Neen 't, Stant, 't dees kan nog
goed komen, maar 't staat toch op zijn
uiterste. Eu er is veel vlas uitgereden,
man
Stant. Arme boerkens toch Goed
koop zijn en daarbij dan nog slecht luk
ken 't ïs wel zeven keer miserio op tafel
Pol
Pol. Ja, Stant, de meimaand heeft
ons vast van de jaar. Onzen Lieven Heer
weet wat er ons te wachten staat, maar
voor veel zaken is 't bernik
Stant. En den oogst staat toch nog
altijd goed, Pol
Pol. Ja, Stant don oogst is goed
de rogge is g'heel goed, de tarwe zal mis
schien wat kort blijven, maar dat hangt
nog af van 't weèr; maar de zomervruck-
teu en bijzonderlijk de jouge klavers zijn
in nen droeven toestand.
Stant. Zie, Pol, 't is toch altijd iets
bij non boerenmensch
Pol. Och jaat, Stant, maar daarom
en laten wii toch ons couragio niet vallen,
seni
man; tusscnen d'hoop en de vrees sukke
len wij alzoo altijd voort, eu wij zijn wij
tot hiertoe toch nog altijd te rechten ge
komen I
Stant. 't Grootste goed dat.nen boe
renmensch bezit, Pol, dat is zijn religie
eu zijn geloof; maar inde stad zijn er
zooveel ongelukkige» die dat niet en wil
len gelooveu en die Ous Lieven Heerken
vergeten 1
Pol. 'k Hoor dat ook dikwijls zeg
gen van mijnen kozzen Tist, Stant, en die
beweert dat de fabrieken daar de grooto
oorzaak van zijn.
Stant. Hewel, Pol, dat is de waar
heid, bijzonderlijk voor dio fabrieken
waar dat 't vrouwvolk en 't mansvolk on-
dor een werken en waar dat er geen orde
of geen surveillance en bestaat.
Pol. En dat nachtwerken in de fa
brieken, Stant, dat is ook van matant; ze
morsten dat meè eenen keer afschaffen
en do menschen 's nachts laten slapen.
Stant. Zie, Pol, dat hebben ik en
mijn Trien wel honderd koer al tegen een
gezeid, en als 't God belieft, er en zal
toch nooit niet een van mijn kinderen
's nachts zijn ziel ea zijn lichaam gaan
verbeesten op 't fabriek 1
Pol. G'hebt gelijk, Stant; den dag is
lang genoeg om te werken, en 't is tegen
den natuur opgaau van den nacht te wil
len veranderen in den dag.
Stant. T'akkoord, Pol, en wat
nieuws tegenwoordig in den wijden wereld
van 't politiek
Pol. Ach, Stant, 'k en weet ik daar
niet veel van mijnen kozzen komt mij
somtijds de gazet nen keer voorlezen al-
er iets bijzonders in staat, maar 'k ben ik
daar nog'al gerust iD.
Stant. Spreken ze van de kiezingen
nog niet voor do Kamers, Pol
Pol. Weljaas. Staut; maar't is al
lemaal ver van bier te doen dezen keer;
't is maar binnen twee jaar dat we hier
zullen moeten kiezen.
Stant. En alzoo en wordt er zeker
niet gesproken van merteleers en don-
chisten
Pol. Wel 't doet. Stant die lief
hebbers loopen 't land rond om de men
schen op te maken en 't is bijzonderlijk
in West-Vlaanderen, zegt kozzen Tist,
dat ze bunnen bek roeren en 't spel spelen
van liberalen en socialisten 1
Stant Maar, Pol, zouden die man
nen wel wijs zijn
Pol. 'k En weet het niet, Stant
maar zijn ze niet zinneloos (want ne
menscb kan zot zijn ook van hoogmoed
en van geldzucht) maar zijn ze niet ziune-
loos, Stant,'t zijn afschuwelijke kwaad
doeners en groote booswichten.
Stant. En zeggen, Pol, dat ze nu al
verscheidene malen verwittigd geweest
zijn door de geestelijke Overheid
Pol. Eu zeggen, Staut, dat Mgr den
Bisschop van Brugge nu verledeu zondag
in al do kerken van zijn bisdom heeft
doeu aflezen dat de geloovigen hen moe
ten vluchten en hunne schriften en
gazetten niet mogen lezen 1
Stant Wel, Pol, 't is 't geen onzen
Hoogwucrdigen Bisschop hier ook gedaan
beeft van over meer dan een g'heel jaar
Pol. Dat en is hier overal op de
preekstoelen niet afgelezen geworden,
Stant maar Monseigneur heeft dat doeu
drukken in de Godsdienstige week, die de
gazet is van 't bisdom.
Stant. En niettegenstaande dat
nog altijd voort doen in de boosheid, Pol
Pol. Nog altijd voortdoen, Stant, en
voortgaan meè liegen, lasteren en bedrie
gen meê een hclschc boosheid, 't Is
wreed 't geen die volksfoppers durven
neerschrijven op M. Woeste, dien braven
en verstandigen man die alles slachtof
fert voor deu Godsdienst en 't welzij u
van groot en klein.
Stant. En op Mijnbeer Baron Leo
Betlnine dan, Pol I dien ieverigen, werk-
zamen, geleerden en katholieken verde
diger van al wat goed is, die sedert tien
jaren zich slachtoffert voor den werkman
als voorzitter van onzen kring en die
altijd ten dienste staat van iedereen om
hem met raad en daad te helpen overal
waar hij kan 1
Pol. Het is wraakroepend zulke
mannen aan te vallen, Stant I Maar
waartoe leidt den hoogmoed en de wraak
zucht niet O 1 hoe diep zullen zij vallen
die hoeveerdigaards
Stant. 't Is schrikkelijk, Pol
'k had u de verledene week gezeid dat
nen heer van Brussel ons zulke scliooue
confreucie gegeven had in den werkmans
kring hewelweet gij wat de donchisten
in hunne leugengazetten durven drukken?
Zij durvpn beweren dat die Brusselaar
daar gesproken had gelijk de donchistou,
tegen de rijke katholieken, eu dat de
heeren die daar tegenwoordig waren,
misnoegd en ontevreden de zaal hadden
erlateu, vast besloten van dien beer niet
meer te vragen om conferentie te komen
geven.
Pol. En wat was daarvan, Stant
Stant. Wel volstrekt niets, Pol; die
heer van Brussel heeft daar gesproken
bijzonderlijk over do verbroedering van
de rijken met dc armen, van de patronen
met de werklieden, aan iedereen met
krachtdadigheid zijne plichten voordra
gende, steunende, volgens de Eucykliek
van Leo XIII, op de rechtveerdigbcid eu
de de liefde. Daarna wekte hij ons allen op
tot volmaakste eendracht in al ons stre
ven en ous strijden, zeggende dat wij
tegen de socialisten, geuzen en al andere
revolulionnairs bet vaderlandsch cn het
pauselijk vaandel moeten verdedigen met
hand eu tand, tot der dood
Pol. Kan het schooner en beter
gezegd worden, Stant
Stant. Wel neon 't, Polook was
de geestdrift en de tevredenheid alge
meen, en rijken en armen, en patronen
eu werklieden waren bet eens om hulde
te breugen aan den Brusselschcn Confe
rencier en om hunne hoop uit te drukken
van nog dikwijls bem in ons midden te
mogen zien en aanhooren 1
Pol. En dan gaan schrijven dat de
rijke katholieke vieze gezichten trokken
en ontevreden henengingen O valsch-
heid O leugentaal Óf is dat misschien
de eerlijkheid en deftigheid waarvan de
mannen van Chipka altijd gewagen,
Stant
Stant. Voorzeker ja, Pol, en daar-
entusschen altijd maar voortgaan als
razigen, onder de leuze van Voltaire
Liegt en liegt maar aan, er zal toch
altijd iets van overblijven
Pol. Alla, Stant, 'k krijg er kieken-
vleoseh van, zoowel als van op mijD erm
vlas te kijken Tot «Ie naaste week, man,
en als 'l u belieft brengt toch goed weèr
meè
Stant. Ja, Pol, rekent er op, maan
dag toekomende begint de maand Juni.
de maand van 't II. Hert van Jesus, en
wij zullen nog eens al te samen ons beste
doen om allen zegen en voorspoed door
d' oneindige verdiensten van Jesus H.
Hert aftesmeeken
Pol. 't Zij zoo, Stant, en wel t' huis
nen uitbroeien hadt gij het onder uwen
beschermenden maDtcl niet genomen I
Eindelijk is de maat vol I
Sedert het begin vau bet Roelandism
broeiden in het brein der stichters de
onheilvolle gedachten van eenen rampza
ligen oproer.
Nochtans om bet volk naar hunne
zijde te kuunen trekken, hadden zij bun
waar vaandel iu deu zak gestoken en voor
hun verradersgezicht een masker gesteld
om hunne wezeulijko inborst achter
vleemendeu en vleiende woorden te dui
keu 1
Eindelijk steken de Roelanders zonder
vrees of schroom de vaan van den oproer
omhoog De broedertwist is voltrokken.
Do vermanende stem van hunne geeste
lijke Overheid slaan zij in den wind
naar de goede raadgevingen der Belgische
Bischoppen, die nochtans de tolk zijn van
den eerbiedweerdigcu Grijsaard vau het
Vatikaan, op wiens overheid, gezag en
schriften de Roelauders zich altijd beroe
pen, wordt niet meer geluisterd, meer
nog worden met minachting en spot
bejegend. Die brieven bazuinen zij uil,
ile bisschoppelijke vermauiugeu, zullen
de christcne demokraten niet tegenhouden.
Wij begrijpen don oproerskreet van
wege eenen De Backer, eenen De Pels-
maecker, Ducatillon eu Plaucquaert; hun
hoogmoed is zonder palen bun zucht
naar roem eu grootheid onverzaadbaar
maar pijnlijk is het te moeten bestatigen,
dat de vaan van den oproer in de hand
wordt gehouden van ec%en priester
Dat die man oproermakers onder zijntm
mantel duiktdat hij de genen bergt, dio
uitroepen Wat onze Bisschoppen ook
schrijven, wij volherden in onze dwalin
gen, dat schijnt alle palen te buiten te
gaan.l
Wat zal Priester Daens doen als hij
die oproerskreet van 8 Klokke Roeland
hooren zal
Het uur der duhbelziunigheid is uit I
Nu niet meer gehaudeld lijk ten tijde
van den twist te Oostende. Geene brieven
meer gc schreven in deu Patriate dat
gij Plancpuaert afkeurt en aan dezen een
schriftelijk bewijs in handen geven dat
de brief van deu 8 Patriote een verzin
sel was dat gij, Priester Daens, uwen
luitenant Plaucquaert met hart en ziel
genegen waart, en uiets zoozeer betrachtet
dan zij neo zegepraal
Zulke dubbelzinnigheden zijn onmo-
gelijk I
Zult gij, Priester Daens, dit vaandel
van den oproer, van den oorlog tegen
uwe Overheid blijven iu de vuist houden
Zult gij den aanvoerder blijven vau den
krijg die uwe makkers leveren tegen de
Geestelijkheid tegen de Katholieken
O man 1 welke verantwoordelijkheid
heeft uwe lichtzinnigheid u op den hals
gehaald Nooit had het Roelandism kun-
8 Klokke Roeland is waarlijk te kras!
Zij wil haren oproerskreet wettigen.
Niet de Bisschoppen, maar onze groenen
hebben gelijk
Hier zijn de redenen
1 De christene volkspartij moest opko
men daar waar de socialisten strijden.Het
volk stemt meer en meer voor de socia
listen uit haat voor de oude bewaarders.
Waarom trekt gij dan naar het Walen
kwartier niet af, den grond betwisten
aan liet roode janhagelwaarom hier iu
Vlaanderen de eendracht verscheuren
verm ts hier de katholieken meester zijn
Valt uwe broeders niet aan. richt uwe
krijgsdrommen op deu vijand
Gij zegt dat het volk de bewaarders
haat I
Wat doet gij
Gij zaait overal twist, haat en nijd Gij
schept eenen toestand eu later zult gij
dien zelfden toestand inroepen om uwen
oproer te wettigen; dat is wat al te kras!
2. De tweede rede is Omdat dc chris-
tene demokraten overtuigde katholieken
zijn
Zoo gij katholiek wilt zijn, luistert dan
naar uwe Overheid. Zelfs ia vrije kwes-
tiön is het den katholieken plicht hunne
wenken en vermaningen gehoor te geven.
Daarbij bet gezond verstand zegt u klaar
dat gij misdoet met de eendracht der ka
tholieke partij te verscheuren. Reeds
meer dan 1900 jaar is het gezegd Con
cordia parvae res crescuntmaxima dis-
cordia dilabunturde twist hoort de groot
ste rijken in den grond 1
3. Do derde rede is een meesterstuk
van dwaasheid.
Wij geven dat letterlijk, 't is waarlijk j
prachtig
8 Omdat het de conservatieven zijn en
niet de demokraten die ongehoorzaam zijn
aan de Bisschoppen -
Waarom zult gij vragen
a) Omdat zij niet willen dat een werk
man de werkersklas vertegenwoordigt.
b) Omdat de wet op de vakvereenigin-
gen niet gestemd is.
Men moet waarlijk denken dat zijne
lezers te dom zijn om te leven om ze zoo
iets te durven opdisscben.
De katholieken willen niet van werk
lieden 1
Als 't u belieft, mijnheer, wat zien wij
te Aalst, Brugge, Kortrijk en elders
Dat is een Gij, M. De Backer, M. De
Pelsmaecker, enz. enz. zijt gij werklie
den Nochtans gij loopt om de werklie
den te vertegenwoordigen
Wat dwaashei I, niet waar, hebt gij
daar dus uiet uitgekraamd 1
Over de vertegenwoordiging der werk
lieden is veel te zeggen.
Uwe tweede drogrede is waarlijk Den
monsterachtigen kemel. De conservatie
ven gehoorzamen aan de Bisschoppen
niet want zij hebben de wet op de vak-
vereenigingen niet gestemd.
Vriendschap, waar staat dat geschre
ven Is het niet te dwaas en te kinder
achtig zulken zeever te gaan verkoopen
Die wet zal gestemd gerakeu dank aan
de katholieken is zij hel nog niet dan is
't wat do schuld aan de socialisten, die te
veel tijd verspillen.
Niet waar, wat pyraraidalen kemel dc
Roelanders daar geschoten hebben En
den handel en de nijverheid in onze stad
te doen herleven en hij wil of durft dit
middel, dat heilzaam middel aan de Ka
mers niet voorstellen
Wat toont hij hierdoor Wel dat hij
verkiest dat de teelt en handel der hop
verkwijnen eu odzo hopboeren, kooplie
den, nijveraarsen neringdoeners tot onder
gang gedoemd worden..
Landbouwers, Kooplieden, Nijvoraars,
Winkeliers wat zegt gij van zulk ecne
handelwijze
Priester Daens beloofde u dat zoo hij
eens in de Volkskamer zou zetelen alles
als bij tooverslag zou veranderen en ver
betereu en 't zou hier een waar luilek
kerland je worden.
Twee jaren reeds zetelt priester Daens
in de Volkskamer en wij dagen al wie
dees artikel lezen zal uit, ons te kunnen
bewijzen dat er iemand een negenmennetje
voordeel of'profijt heeft gevonden bij de
wetten of maatregelen die, aan de Volks
kamer, door priester Daens zijn voorge
steld geweest
En nu te slotte vragen wij Moet hier
dc spreuk niet toegepast worden
"Veel geschreeuw en luttel wol...
De oogst in den vreemde. De
opslag der tarwe wordt meer en meer
merkbaar. Volgens sommigen, zou dit
voortspruiten uit de berichten van het
slechte uitzicht der oogsten op stam in
Noord-Aracrika en in enkele streken van
Rusland. Volgens andere zou men die
oorzaak elders moeten gaan zoeken.
In de republiek van Argentina, waai
de tarweoogst in december laatst plaats
had, was deze slecht als hoeveelheid en
gemeen a!s hoedanigheid,zoodat van daar
maar weinig graan kan verzonden worden.
In 1895 had men van dat land 16 miljoen
hectoliters verzonden,terwijl er nu 6 mil
joen beschikbaar ziju.
In de Oost-Indiëii, waar thans de oogst
plaats heeft.is de opbrengst verre beneden
de middelmatige, en uit de landen wordt
thans bijna geone tarwe uitgevoerd.
Wel is waar moet men nu nog den
uitslag afwachten der oogsten van Noord
Amerika en van Europa, maar of deze nu
mode of tegenslaan, het blijft nagenoeg
zeker dat de opslag een geruimen tijd
zal duren.
Hoogmoed en baatzucht zijn de
grootste vijanden der ouajsuqo volkspar
tij, zoo beweerde Mirresus in zijn nr van
•1 meert 1894.
Wie de helden van Chipka slechts bij
naam kent, kan dat gewillig aannemen,
doch wij niet, neen 1 Hoogmoed, beersch-
zucht gloria mundi, i. e. w., zijn de
ecnige drijfveeren der helden, en wat de
baatzucht betreft, 't was immers om den
pot van 4000 patotterkens te veroveren
dat men hier heeft verscheurd en nu
elders ook verscheuren wil.
Aan eene deputatie vau het Davids-
fonds heeft M. Schollaert, minister van
binnenlandscbe zaken, de hoop uitgedrukt
dat de voorstellen Coremaus en Devriendt
nog in dezen zittijd zullen besproken wor
den in de Kamer. Die voorstellen komen
op het dagorde voor, schier onmiddellijk
na de begrooting.
zeggen
dat het voorstaanders van het ver
plichtend onderwijs en het vrij onderzoek
zijn die zulke stommiteiten aan hunne
lezers willen doen slikken. Maar jongens
toch
Wat mij aangaat, ik hen niet heel on
tevreden dat het art. 8 Herderlijke Brie
ven n van Klokke Roeland is verschenen.
Nu is het masker afgetrokken; de twij-
felachtigen zijn verwittigd de volgeliu-
gen van goede trouw zijn ingelicht en nu
te zamen ten strijde met den kroot Weg
de verraderski iek Vooruit
en peren beloven weinig; van de appels
valt nog niet veel te zeggen evenals van
de kersen; zeker is het evenwel, dat ook
deze laatste dringend behoefte hebben
aan wannen, malschcn regen, die nog
maar altijd op zich laat wachten, althans
warm weer.
?Aan priester Daens Op de
meeting te Avelgem hebben uwe
luitenanten als een der middelsom
liet sociale vraagstuk op te lossen
aangeduid den verkoop die doodehandgoe-
derén ten profijte van don Staat.
D.-doode handgoederen in België zijn
de eigendommen van weldadigheidsge-
stichten, kerken en kloosters.
De Fransclie sansculotten vau over
honderd jaren, hebben hier ook de goe
deren van kerken en kloosters gestolen,
kerken en openbare bidpla tsen gesloten,
de priesters verjaagd of in 't gevang
geworpeu.
Gij, M. Daens, gij katholieke pries
ter," keurt gij goed of treedt gij bij wat
uwe luitenanten te Avelgem zegden,
namelijk, dat de doode handgoederen.
onder andoren de eigendommen der ker
ken eu kloosters moeten verkocht, of he
ter gezegd, gestolen of geroofd worden
gelijk de Fransche revolutionnairs het
honderd jaar geleden deden
Wij verwachten uwe antwoord M. Daens,
klaar en duidelijk, hoor je?
Klokke Roeland klaagt aan dat de
katholieken van Geerardsbergeu nu den
naam van demokraat hebben aangenomen
en dat het oen diefstal is ten nadeele der
klick-Daens.
Kijkt eens... een dief die nu komt aan
klagen dat men hem iets ontrooft dat hij
zelf gestolen heeft, 't Is immers do kliek-
Daens die aan onze Aalstersche katho
lieke werklieden den titel van Christene
Volkspartij heeft ontstolen welke zij
hadden aangenomen.
Indien er iemand om dezen diefstal
moet gehangeu worden dan zijn het wel
de mannen die zich generaals hebben ge
bombardeerd van een leger zonder sol
daten
Sottegem. De liberalen van Sotte-
gem hebben aan de kliek-Daeus eene
groene vaan geschonken, als belooning
van hun verraad op 17 November 1895.
Maandag 11. had de inhuldiging dezer
vaan plaats, ter Kluize, lokaal der libe
ralen.
In den stoet telde men juist 33 Sotte-
Ojmscho cscarioten. Uit de omliggende
gemeenten was er niemand, 't Is een
ware fiasco geweest, 's Avonds bij het
vertrek der groenen van Aalst, Ninove,
Denderhautem, Aspelaere, enz., grepen
zulke ergerlijke baldadigheden, ter statie,
plaats, dat de tusschenkomst der politie
eu gendarmen noodzakelijk was.
De groenen tierden, huilden en vloek
ten om dea roodsten onder de rooden te
beschamen. En verwenschingen tegen de
oübewaarders en bijzonderlijk tegen M.
Woeste 1... er was geen einde aan
Als de duivel zich zijne prooi ziet
ontrukken,tiert en verwenscht hij immers
ook I
om zoo spoedig mogelijk rijk te zijn, zon
der omzien.
Lodeicijk. En hebben de wagens
wel te verkoopen iu de straten, kozijn
Patatterloos
PatatterloosEer ik er hij was neen,
maar sedert dat ik er tusscken ben en
meê werk groeit de verkoop dagelijks
aan tot zoo verre dat er eerlang zullen
winkels verdwenen zijn.- Deze affairens,
kozijn Louis, leveren mij werk in over
vloed. Ik voyageer, houdt meetiugen om
de menschen aan Ie lokkeu. Zou ik bij u
niet moeten komen? Als ze daar zijn blaas
ik den trompet en de menschen komen
uit de huizen gekrield, gelijk de mieren
uit den grond. Ónze Omerauce voor haren
per cent haalt de commandos op en doet
de bestellingen. Zij doet mij grooten
dienst, zonder haar moest ik eenen klerk
houden. O die coöperatief zal affairens
doen cn geld winnen Ik peis, kozijn
Louis, nu gevonden te hebben wat ik zoo
lang gezocht heb werk en winst om het
fortuin to volgen.
Lodewijk. Gij vertelt mij nieuws,
kozijn Patatterloos en ik wensch er u ge
luk meê, spijtig is 't dat het fortuin van u
en der coöperatief de armoede moet ver
oorzaken van anderen.
Patatterloos. Elk voor hem, kozijn
Louis, en tot weder ziens.
Van Streel.
Vergoeding der militianen.
Moest men 8 't Land van
Aelstn gelooveu, dan zullen de
•4— menschen de vermeerdering der
vergoeding aan de militianen tot
30 franks aan de christene volkspartij te
danken hebben.
Jammer dat alle menschen weten dat
priester Daens,kapitein der Volksfoppers,
in de Kamer uitriep
Dertig franks per maand is veel te
V veeltien franks is meer dan genoeg
n want er is geen enkel militiaan die
thuis meer dan tien franks kan ver-
n dienen. -
En omdat dc militianen, volgens den
kapitein, thuis nog geene tien franks
kunnen verdienen, mogen ze er ook geen
dertig winnen om 't vaderland tc dienon,
Ziedaar de genegenheid van priester
Daens voor de mindere standen in stad
en dorp
Er wordt hedendaags door ons ministe-
rie en de katholieke besturen geen enkel
voordeel meer toegestaan, geen heilzame
De wet op de bie -
I ren. Denderbode
spot met de wet op dc maatregels meer genomen, of men heeft
bieren gelijk iu Beieren, ze te danken aan dc volksfopperij,bazuint
roept Het Land van j 't orgaan van Chipka uit-
Aelst. j] Houdt op, mannen, van u met de plui-
Denderbode spot niet, fj men te tooien die gij gedurig vau anderen
maar Denderbode zegt 3 pikt. Weost ten minste eerlijk Eer-
en bevestigt dat de hel
den van Chipka liegen en bedriegen als
ze beweren dat de wet in Beieren aan de
brouwers oplegt eene zekere bepaalde
hoeveelheid hop eu mout te gebruiken
per ton bier.
Wanneer wij aan Ie hopboeren zeggen;
Pas op! 't Land van Aels^.wilt u klodden
wijsmaken, 't bedriegt u met zijne wet op
de bieren, dan weet men niets anders te
autwoorden dan: Denderbode spot... Men
wacht zich wel te schrijven Denderbode
spaart de waarheid.
Maar kom, kom, als eene wet gelijk ze,
volgens de helden van Chipka, iu Beieren
zou bestaan, dc hopteelt onbetwistbaar
moot lieropbeuren en onze hopboeren van
overmijdelijken ondergang redden,
waarom stelt priester Daens dan
in de Kamer niet voor zulk eene
wet in België te stemmen
Reeds twee jaren zetelt priester Daens
in onze V olkskamer
Reeds jaren lang herhaalt zijn orgaan,
't Land van Aelstdat om de teelt en
handel der hop er op te beureu, om den
welstand in onze streek te verzekeren en
zoo handel en nijverheid iu onze stad te
doen herleven, men in België eene wet
zou moeten hebbeu gelijk in Beieren.
Als dit zoo is, nog eens Waarom stelt
priester Daens in de Volkskamer dan
niet voor zulke ecne wet ook in België
tc stemmen
Priester Daens kent het middel om do
teelt en den handel dor hop er op te beu
ren, om onze hopboeren te redden, om
IVIU F Wie heeft er ooit te
Wieze geweest gedurende
de Meimaand, daarin dat nederig eeuwen
oude dorp, waar de menschen nog de
schoone gewoonten behouden hebben van
den goeden ouden tijd, daar houdt men
zich niet bezig met al die nieuwe gedach
ten van vrijheid en onafhankelijkheid,
gelijk men het hedendaags aan de buiten-
menschen wijsmaakt in schriften en ga
zetten. Neen,te Wieze zijn het menschen
van den ouden stempel, daar is het volk
nog altijd eensgezind om volgens den
ouden tijd hunne meesters en weldoeners
te vercercn. Daar kent men nog het oude
spreekwoord Recht wie recht toekomt
en eer wie eer toekomt. Blijken daarvan
zijn de eerlijke Meiboom dien de Wieze-
naars jaarlijks van over ouds planten
voor het prachtig kasteel om hunnen dank
te betuigen aan de edele mevrouw De
Clercque-Wissocq die op Wieze reeds
zoo oneindig veel goed gedaan heeft en
nog doet. Getuige van Wieze's eerbied
voor zijne Overheid is de prachtige Mei
boom van de Molenstraat opgericht ter
eere van den heer Callebaut, Burge
meester, als blijk van genegenheid en
zijn wijs bestier.
Ja, lezers, wij zeggen het met fierheid
Wieze is nog een van die oude dorpen
dat zou strijden voor allemans recht,
maar met reden, zonder te luisteren naar
valsche beloften of nieuwe complimenten.
De Wiezenaar tot hiertoe hebben het
goed en ze willen het goed houden.
Zonder doekskens. Le Peuple,
het officieel orgaan der Belgische rooden
doet de volgende onbewimpelde beken
tenis.
8 Wij zijn eene klassenpartij de
n eenige vlag die wij beminnen is de
roode wij zijn republikein wij
begroeten de Commune van Parijs en
n verklaren cr ons solidair meê. -
Dat is ten minste klaar cn duidelijk
gesproken.
Dus, onze Belgische rooden ziju een
voudig communards en zij verklaren zich
solidair of verantwoordelijk met de moor
denaars, brandstichters,roovers en dieven
die de Fransche hoofdstad ten bloede en
ten vure brachten.
En zegge dat de valscho demokraten
meewerken om ons vaderland te leveren
in de handen van zulke akelige boos
wichten
lijk maar men zou veeleer 'nen hond
met woistcu hinden dan eerlijkheid bij
de verraderskliek te vinden
Op de meeting te Sarlardinge
sprak een Geutsche anti-socialist, schrijft
't Land van Aelst - hij verdedigde den
Volksbond en vroeg de versmelting der
jonge partij bij de oude.
't Was in alle geval toch niet in naam
der katholieke partij van 't Arrondisse
ment Aalst dat die Gentsclie anti socialist
die versmelting vroegen wij voegen
er deze restrictie hij Als hij ze vroeg?...
Immers do helden van Chipka zijn van de
eerste niet geborsten. De overgroote
meerderheid der katholieke partij in ons
Arrondissement zal nooit dc kliekmauucn
erkennen die haar slechts uit wraak,
hoogmoed en baatzucht verscheurden en
nog veel min kerels in hare rangen dul
den die de kerk- en kloostergoederen wil
len rooven gelijk de Fransche sansculot
ten op 't eiude der verledene eeuw. Dat
is klaar
De fruitoogst in Holland. Men
schrijft uit de streek van Maas en Waal
aan Graafsche Ct.
Beloofden de pruimen in den bloeitijd
ontzaggelijk veel, de koude, schrale win
den der laatste dagen en weken, waren
aan de vruchtzetting allerminst bevorder
lijk,zoodat door velen de oogst als mislukt
wordt beschouwd.
Dit is een groot verlies voor deze stre
ken, waar zeer veel aan pruimeuteelt
wordt gedaan. Ook perziken, abrikozen
Lodewijk. EU wel, kozijn Patatter
loos, hoe is 't nu te Deuderlocuw Komt
dc merteleer nog achter het handschoen
werk Zie, als ik liicr van hoorde spro
ken, peisde ik, dat dit nog ecne goede
zaak voor u zoo kunnen worden hebben,
al u te associeëreu met uwen vriend. Hij,
ziju vernuft, kennissen en hooge betrek
kingen en gij uwe werkzaamheid en
centen....
Patatterloos. Associeëren asso
cieëreu dat heeft te veel beslag aan en
ook daarvoor moet. men tijd hebben.
Lodewijk. Tijd 1 Het zou zijn om
uwen leegen tijd door te brengen. Zoo ik
hoor is de boerderij bij u om zeep. De
commerce van kolen en coke is yersleten.
Zbet verkoopen maakt te zwart voor
eenen properen mensch gelijk gij. De
pulpe is dikwijls nat en de hop bederft
nog al iu do balen... Wat is er dan nog te
beginnen... en ware handschoenen fahri-
ceereu uiet nog het beste Dat is eene
lichte waar die weinig plaats neemt, een
werk zeer aangenaam, dat altijd eene ze
kere winst laat... en men wordt er niet
zwart bij gelijk in den kolenhandel. Denk
er aan, kozijn Patatterloos. en gij zult
mij gelijk geven.
Patatterloos. Belange niet 'k heb
andere affairens die al mijnen tijd vragen.
Onder ons gezeid, kozijn Louis, k ben in
de Coöperatief van de Nieuwstraat, ge
weet - Het Volksgeluk, en peis daar op
korten tijd fortuin te maken. Ik lach dik
wijls in mijno vuist als ik het volk hoor
twisten om te weten aan wien dat behoort:
Jesuïten? FramaQons Joden Ehwel,
dat is simpel, aan geldmannen, gclyk ik,
die zoeken te winnen hoe meer hoe liever,
Men schrijft ons
Zooais gij in uw blad van 21 Mei
laatst hebt gemeld, had er hier op 2d,n
Sinxendag een feest plaats ter gelegen
heid der inhuldiging van een beeld des
Heiligen Franciscus.
Zondag had er eene algemeene Com
munie plaats, waaraan meer dan 300
Xaverianen deel namen, hetgeen een
duidelijk bewijs is dat men het mensche-
lijk opzicht onder de voeten trapt.
Nu maandag namiddag om 2 uren ver
gader le de stoet om langs verschillende
wijken het beeld tot Wijnhuize in te ha
len.
13 a 14 sociëteiten namen er aan deel,
alsook de muziekmaatschappijen van
Essche eu Steenhuize.
Daarna had een sermoen in opene lucht
plaats door den Ëerw. Heer Van den
Berghe, onderpastoor tot Geeraardsber-
gen. Spreker toonde in korte maar wel
gepaste woorden het doel en nut der so
ciëteit aan en bewees wat oen ware Xa-
veriaan moet zijn. Gansch het dorpplein
geleek eene zee van volk dat dit sermoen
beantwoorde door een daverend handge
klap. Dit feest zal lang iu het geheugen
der Esschenaren blijven. Na een treffelijk
vermaak keerde elkeen te vreden huis
waarts. Een Xaveriaan.
P. S. De groene roelanders van
Aspelaere trokken door onze gemeente,
vergezeld door eenige soortgelijke strooi-
muzikantou om te gaan feesten te Sotte-
gem.
Laat in den avond keerden zij huilende
huiswaarts, zoo zichtbaar aangedaan
door de loi-wot, dat do straten te nauw
waren en er verschillige moesten achter
blijven.
J. M. J. F. C. C. G. Z. J. C. A.
van het Allerheiligste Sacrament
des Autaars,
in de kerk der Arme Claren Colettinnen
Donderdag 4 Juni Feestdag, cn de
volgende dagen der Octaaf, zal het Aller
heiligste Sacrament ter aanbidding uit
gesteld worden, om 6 uren met de ge
woonlijke Mis, tot na het Lof welke zal
geschieden om 3 uren namiddag.
Vrijdag 12 Juni. Feestdag van het
Heilig Hart van Jesus cn gedurige aan-
biddag.
Om 6 uren de eerste Mis met uitstelling
van het Allerheiligste Sacrament tot na
het Lof. Om 8 uren do 2d# Mis. Om
4 uren het Lof met te Deum.
Zondag 31 Mei dienstdoende Apothe
ker: M' De Waele, Kerkstraat.
'MAe> nolnriëclc Ann oneen
op (le 4ida Bladzijde.