Zondag 7 Juni 1896. 5 centiemen per nummer. o09te Jaar. 3091. Het Oordeel der Wereld. VERDENKING. EL Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Maar Wat Wat is Belgische Volksbond. Onbaatzuchtigheid der valsche christ. demokraters. EeD dracht maakt Macht. ST. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraal, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op 3® bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel® van dit blad. Aalst, Juni 1896. Heden, geachte Lezers, -willen wij eenige oogen blikken rechtzinnig met u klappen over het oordeel der wereld. Meent niet dat ik U naar d'Hemelpoort vaD Aalst wil leiden om daar het oordeel uit de mond van een Aalstersche ointe Paulns en Sinte Pieter te vernemen.Verre van daar, wij blijven in dit tranendal en willen U onderhouden in 't licht van onzen heiligen Godsdienst, naar den geest van onzen roemrijk regeerenden Paus Leo XIII, den Paus der Werklieden. Ge weet het, geachte Lezers, dat de raensch bijna altijd verkeerd oordeelt, en dat hieruit meestal haat en ontevreden heid ontstaat. Om duidelijk te zijn willen wij U een Heilige voorstellen. Wat zegt een gewoon mensch van hem en wat is inderdaad de waarheid Nog duidelijker, nemen wij den H. Jozef, den Patroon van ons dierbaar Belgenland tot voorbeeld. Wie was de H. Jozef? Wat deed hij? Wat was zijn genoegen Wat was zijn leed DeH Jozef was, volgens het oordeel der wereld, slechts een eenvoudige tim merman, wel van hooge afkomst (hij stamde regelrecht af van David) maar tot den nederigen ambachtstand afgedaald. Hij was niet in aanzien doch leefde te vreden met zijn schoone en brave vrouw in het ellendige stadje Nazareth. Maar wat was de H. Jozef in waarheid Do beroemsteman der wereld, die als Voed stervader van Gods'zoon de hoogste waar digheid bekleedde. Wat deed de H. Jozef Voor een karig loon zwaar werk verrichten van den vroe gen morgen tot den laten avond. Hij zorgde trouw voor zijn •gezin en bezocht op gezette tijden den tempel te Jerusalem. wat deed hij in werkelijkheid Hij leefde en zwoegde voor Jesus eti Maria volgens God's wil en daarom was hij groot voor God. Zijn taak was Christus op te voeden. Welk een eer voor iemand aan het hof geroepen te worden om een prins op te voeden I Jozefs taak was oneindig ver hevener en schooner. Wat was het leed van St, Jozef Vol gens het oordeel der menschen niets meer of minder dan ieder werkman soms ten opzichte van zijn werk en huiselijke omstandigheden ondervindt. Maar wat leed hij in werkelijkheid Nooit heeft iemand zooveel geleden als de H. Jozef. Wat leed hij, vóór dat God hem onder richt had, toen hij zag, dat Maria moeder zou worden, hoewel hij niet twijfelde aan hare zuiverheid Wat heeft hij geleden toen hij het kindje Jesus in aen stal zag liggen in de grootste armoede; toen hij naar Egypte moest vluchten en daar onder vreemden en vijanden met bedelen in het onderhoud van zijn gezin moest voorzien en toen hij terugkeerde in Nazareth in het armoedige en van alles beroofde huisje Dit was de werkelijkheid de wereld oordeelt steeds verkeerd, zelfs ook de goede wereld. Kenden wij den H. Jozef niet nader zoo zouden ook wij zeggen hij was slechts een gewoon mensch. was zijn genoegen Dit bestond in bidden en werken wie hem in zijn familie be zocht vond hem rustig aan den arbeid. Maar had hij geen genot Wie heeft ooit meer genoegen gehad dan den H. Jozef? Hij had den Hemel op aarde Jesus en Maria waren voortdurend bij hem, voor hen werkte hij, die gedachte maakte hem overgelukkig. Wij zien hier dus, evenals in alle zaken, schijn en werkelijkheid. Wanneer wij tot de werkelijkheid doordringen, dan is zelfs de booze wereld nog zoo slecht niet was zij inderdaad zoo slecht, als zij schijnt, dan zou zij reeds lang niet meer bestaan doch Een is er die alles bestuurt en ten beste leidt. Wij allen kunnen groot en overgelukkig zijn als de H. Jozef, wan neer wij doen als "hij. In hem zien wij dat hetgene wat klein is in schijn, inderdaad groot kan ziin. Elk mensch wordt beoordeeld naar den schijn wie rijk is wordt aangezien voor verstandig, wie arm is voor dom en toch is het dikwijls omgekeerd. Niet zelden staat een werkman wat zijn verstand be treft boven zijn patroon. Het verstand van den minste onder ons is gewis grooter dan dat van vorst Ferdinand van Bul- rië. Wij komen allen op de wereld met niets de opvoeding is verschillend, om dat de eene meer middelen bezit dan de andere. Waarin bestaat echter de wezen lijke grootheid van den mensch Iu de ontwikkeling van het verstand en in den Godsdienstdoor den Godsdienst zijn wij verheven on waarlijk groot. Waartoe dient do Godsdienst Ik kan toch zon der Godsdienst een net en fatsoenlijk mensch zijn, n dit beweerde een heer in een zeker gezelschap en velen gaven goed keurende teekenen. Eene dame zat ernstig te luisteren en zoido Mijnheer, u hebt volkomen gelijk. Met deze toestemming was de heer zeer in zijn schik. De dame vervolgde Ik kan u bewijzen dat men zonder Godsdienst zeer fatsoenlijk kan zijn. Do dame werd verzocht, bare ondervinding mede te deelen en verhaalde het volgende Een heer had een die naar, geheel ongodsdienstig, maar werke lijk eerlijk en trouw. De dienaar werd oud en ziek, maar er kwam geen geeste lijke omdat hij er niets van wilde weten hij stierf zonder sacramenten en kreeg natuurlijk geen kerkelijke begrafenis zelfs geen gebed werd er gedaan by zijn Werd er ook geen redevoering ge houden n vroeg men. Ja, de heer zelf hield een toespraak, hij zeide Arme Heer, ik moet u verlaten gij ligt daar stijf eu stram in 't laatst van uw leven heb ge wel eens gegromd en gebromd, maar gij zijt toch altijd een trouwe hond geweest... B De hond heeft een zekeren godsdienst en dat is zijn heer die hem voedt. Wij hebben alles van God en moeten Hem EENE VREESEXjÏJKE 25ste VEBVOLG. IX. Hü was zoo in zijne gedachten verdiept, dat hij de groep mannen eerst bemerkte, toen hy nog slechts weinige schreden van hen verwijderd was. Nu be merkte hij ook de verlegenheid van deze menschen, die niet gewoon waren te veinzen, en onmiddellijk begreep hij, waarover zij gesproken hadden. Dat ver oorzaakte hem innig leed. Zijn noodlot, de dood zijner ■oeder... daar spraken zijne arbeiders over Zjjne aangebeden Valentine door hen beoordeeld en veroor deeld Maar dat deed men ook te Berlyn en in ge heel het land Als een van zijne werklieden eens een dag vrij nam, om naar Berlijn te gaan. en haar op de bank der beschuldigden te zien.... Eerst wilde Koenraad zjjn treurig gelaat zoe spoedig mogelijk aan de blikken der mannen onttrekken doch bij beducht zich. De gewoonte van te gi-bieden en de daarmeê verbonden zeUbeheersching kwamen hem te hulp. Hij richtte zich op uit zjjne gebogen bonding, beantwoordde vriendelijk het eerbiedig groe ten der mannen, sprak een paar woorden met den onden Köuig en ging zelfs met Lehncrt naar het hee renbuis te rug, onderweg melbem over de aangelegen heden der fabriek sprekende. Toen Lehnert afscheid had genomen en naar zijne woning gegaan whs, voelde Koenraad, dat zijne kracht ten einde was. Haastig stapte hij het huis binnen en ging op de canapé liggen, terwijl hjj zijn gelaat met beide handen bedekte. Ik kan het niet meer verdragen, ik kan bet niet meer verdragen, kermde hij, en het ergste moet ko. I Overmorgen, overmorgen En na eene poos vervolgde hjj -. Verlaten, geheel verlaten Arme, arme Valentine ze hebben u allen verlaten I Gij hebt nie mand meer dan mij. En ik ben machteloos, en van mjj wilt ge niets meer weten I Ik ben immers oorzaak van uw wreed noodlot. Oh, Agnes, Agnes, riep hij verbitterd uit, waar om bebt ge mij eerst in den waan gebracht, dat ik een steun aan u zou hebben En Lageman scbjjnt me ook zoo lauw, alsof bjj nu reeds overtuigd is, dat hjj voor eene verlorene zaak strijdt. Koenraad Rechliug meende ten volle gerechtigd te zijn tot deze verwijten aan bet adres zijner bondgc- nooten. In de twee maanden, dat de drie verbonden waren om Valentine te redden, was hjj meermalen met Agnes en Lageman samengekomen maar dit had, meende hij, niet veel nut gedaan. Er kwam gcene verandering, uiels kwam aan bet licht ter ontlasting van Valentine, en de openbare meening keerde zich meer en meer tegen haar. Hoe zorgvuldig hjj zijne vrienden eu bekenden ook vermeed, toch ontmoette lijj er soms een, en gewoonlyk sproken ze er onver holen hunne afkeuring en verwondering over uit, dat hjj de moordenares van zijne moeder nog in bescher ming uam en bijna haar eenige verdediger was. Heer dankbaar zijn. Hoe komt gij op de wereld? Door uwe ouders, die echter niet in staat zijn een dierbaar kind in 't leven te hou den. Men kan zonder Godsdienst wel een goede hond maar geen goed mensch zijn. de grootste en sterkste mensch op de wereld?Een klein tochtje werpt hem op het ziekbed, een mensch is alleen groot door zijn Godsdienst. Wie God kent, telt den bedelaar niet minder dan den groote. Al hebben wij de nederigste bediening, zoo kunnen wij toch in werkelijkheid groot zijn, als Jozef, groot in nederigheid. Gelijkheid, vrijheid en broederschap zijn schoone woorden doch geen socialist is hiermede tevreden allen willen hooger op. Wij kunnen groot worden als wij in alles den wil Gods zoekenvoor de wereld groot zijn, beteekent niets. Wij allen lijden door ziekte, vermoeid heid honger en dorst is zelfs een soort van lijden een mugje kan ons hinderen. Wij kunnen lijden in zaken, door onze kinderen, bloedverwanten,enz. Sommigen lijden meer, dan men denkt wien men soms voor het gelukkigst houdt lijdt niet zelden het meest. Ons lijden kunnen wij vergelijken bij een nering, daardoor win nen wij geld en de gedachte die wij zoo doende na eenigen tijd kunnen stil leven en rust genieten, sterkt ons. Dit leven is een winkel wanneer wij lijden met blij moedigheid als Jozef, in tegenwoordigheid van Jesus en Maria,zullen wij eenmaal in den Hemel kunnen uitrusten. Zeker mogen wij ons vermaken, dat hebben wij uo^dig het is een soort her schepping, waardoor wij beter kunnen werken voor den Hemel. Wij kunnen gelukkig zijn, als we goed begrijpen waarvoor wij op de wereld ver toeven. Het huisgezin moet de bron zijn van geluk, uithuisigheid is oen groot kwaad. Daarom verlangt de Paus zoozeer het huiselijk geluk weêr in de wereld te roepen. Thuis kan men meer plezier heb ben dan daar buiten, zelfs dan aan d'Hemelpoort van Aalstde H. Jozef zij steeds ons voorbeeld. (Hugh O'Brien.) Eene zeer belangrijke bestuur vergade ring van den Belgischen Volksbond heeft den tweeden Sinksendag te Brussel plaats gehad, onder voorzitterschap van M. Ver- haegen. Op vraag van een aantal werkmans- vereenigingen die zich verlangen aan te sluiten, is de taks van den inleg, welke de maatschappijen verschuldigd zijn aan den Bond, opnieuw besproken geweest. Voorstellen, waardoor er zooveel mogelijk voldoening gegeven wordt aan het ver langen den inleg te verlagen, zullen door het bestuur in de aanstaande midden raadszitting worden gedaan. Die maatregel echter, zoo hij wordt aangenomen, zal slechts in 1897 kun nen worden toegepast en de bijdrage voor 1896 zal diensvolgens binnen eenige dagen, door de zorgen van den schatbewaarder, M. Van Hamme, wor den afgehaald. Het bestuur besprak insgelijks de mid delen welke dienen te werk gesteld om in dan eens hoorde hij ook, dat mevrouw von Beeren, die aanvankelijk met warmte hare onschuld verde digde, ook vau dien verkeerden waan genezen scheen te zijn en nu weinig meer van het geval sprak. Dit scheen helaas, maar al te waar en maakte Koenraad nog zooveel ongelukkiger, omdat die veran dering plaats gegrepen had, nadat Agnes, op aan dringen van Valentine's advocaat, bij de gevangene was toegelaten. Dit geschiedde echter niet, nadat het voorloopig onderzoek was afgcloopen en de beschul digde naar de openbare terechtzitting verwezen was. Lageman had zich aangemeld om Valentine te ver dedigen. Zij had tegen die keuze van hare vrienden geen bezwaar gemaakt en meermalen met haren ver dediger io de gevangenis gesproken. Doch Koenraad kreeg noch van Agnes noch van den advocaat die inlichtingen over de ontmoetingen met zijne geliefde, die hy kon verlangen. Zij zegden weinig meer dan dat Valentine den moed niet liet zakken en dat ze bleef volharden bij haar beweren, dat zij mevrouw Rechling geen vergif had toegediend, dat zij geene verklaring kon geven omtrent de bewezen vergiftiging en niets wist van de flesch met vergiftigden coguac, welke ouder den gootsteen gevonden was. Hij verzucht de rechtbank verlof om bij de gevan gene te worden toegelaten en deze maakte geen be zwaar, doch Valentine weigerde bem te zien. Op de smeekende brieveu die bij baar zond, antwoordde »jj slechts kort, met het verzoek geene pogingen te doen om haar te zien. Eu de reden daarvoor 't u Gebukt gaande ouder de beschuldiging, dat ik zekere streken, waar de Bond weinig of niet gekend is, aansluitingen te bekomen. Er zal in dien zin ieverig gewerkt worden. Er zal voortaan aUe jaren in 't vlaamsch en in 't fransch een Jaarboek-Alma nak van den Belgischen Volksbond in druk verschijnen, die onder meer be vatten zalde lijst van de aangeslotene maatschappijen met do noodige inlichtin gen over dezelven, het verslag van 't Con gres en bijzondere verslagen, enz. Elke aangeslotene vereeniging zal kos teloos een exemplaar van dit jaar boek ontvangen en zal het voor recht hebben er zekere inlasschin- gen te doen in opnemen. Het bestuur heeft bovendien besloten een oproep te doen tot eereleden, ten eiudo de geldmiddelen te vinden om alle jaren, hetzij in Frankrijk of Duitschland, hetzij in Nederland of Engeland eenige werklieden te zen den. Die werklieden, beurteliugs Walen en Vlamingen, zouden gelast worden een bijzonder punt betrekkelijk de inrichting en de voorwaarden van den arbeid te be- studeeren en daarover verslag te doen. Zij zouden, telkens als het noodig is, ver gezeld zijn van een lid in staat hen te geleiden en te helpen in het volbrengen hunner taak. De vakvereenigingen, de maatschap pijen van ouderlingen bijstand, de samen werkende genootschappen en andere werkmansvereenigingen van den Boud zullen dringend aanzocht worden deel te nemen aan de wereldtentoonstelling van Brussel in 1897. Het jaarlijksch Congres van den Bond zal dezen keer den 27 en 28 September te Charleroi plaats grij pen. De samenwerkende maatschappij Les ouvriers réunis van Charleroi zal dit jaar haar vijfjarig bestaan vieren. De aangeslotene vereenigingon van den Bond zullen hunne gelukwenschen bij dragen bij deze die van alle kanten de moedige saraenwerkers, door M. Levie voorgezeten, zullen toekomen. Het CongTes zal de leden het be zoek van een belangrijk nijver heidsgesticht aanbieden. Een enkel punt zal in bespreking komea dit der werkmanspensioenen. Van nu af vestigt het bureel de aandacht van do maatschappijen en bijzonderlijk van de studiekringen op dit belangrijk vraagstuk. De dagen van het Congres zullen de federatiën van vrije onderwijzers, hout bewerkers, kleer- en weefstof bewerkers, enz., en de samenwerkende maatschap pijen vergaderen. Het bureel moedigt de aangeslotene vereenigingeu aan van nu af eene reis beurs in te richten, ten einde de werk lieden zoo talrijk mogelijk iu de gelegen heid te stellen te spareu om de reis van Charleroi te doen en aan het Congres deel te nemen. Namens het Bestutje G. Eylenbosch, schrijver. Om uwe kiekens van ongedierte te bevrijden, moot gij elzentakken in het hok leggen. De kiekens houden van den reuk, gaan 's nachts op de takken zitten en hierin kruipt het ongedierte.De takken moet men 's morgens verbranden. uwe moeder vergiftigd heb, schreef zy, kan ik u niet onder de oogen komen. Uwe hand mag de mijne niet aanraken, zoolang ik niet gezuiverd ben van deze be schuldiging en dal zal niet, dat kan niet gebeuren. Zeifs al gebeurde bet oDmogelgke, al werd ik vrgge. sproken, dan slaat toch hare schim tusscben ons. Wij mogen niet meer aan onze vereeniging denken Ik zie niet van haar af, nooitnooit I Ik wil, ik moet haar zien I riep Koenraad uit, toen hij den brief gelezen had. Lagemau, die hem den brief gebracht had, bestormde hy met smeekbeden om Valeniine tot toegeefelijkheid te bewegen. Doch, de advocaat wei gerde en keurde Valentine's gedrag goed. Ook Agnes was bet hierin met den advocaat eens. Evenals altijd, bromde Koenraad, en om niet ge heel werkeloos te blyven wilde by zich met tante Censtance in betrekking stellen. Hij reed naar W'il- mersdorf, maar vond de woning gesloten. Eene buur vrouw, die dagelyks de kamers liet luchten, vertelde hem, dat Mej. Zier op reis was. Dc amerikaansche heer, die met de oude julfer zeer bevriend was, bad baar voor een paar weken meégenomen om haar op reis afleiding te verschaffen. Ze zou zich dood gekniesd hebben over het lot van hare nicht. Waarheen zij ge reisd waren, wist de vrouw niet. Toen Koenraad over deze teleurstelling zgn hart bjj Agnes uitstortte, meende bg in haar gelaat een glimlach van leedvermaak op te merken, en haar eeuig antwoord was Ze moeten toch terug zgn als de terechtzitting plaats heeft. Meermaals hebben wij doen uitschijnen dat de leiders der christ. volksfopperij, meestal advocaten van 3n rang zonder werk, slechts den demokraat spelen uit persoonlijk belang, om hier of daar een zetel in de Volkskamer te veroveren uit liefde voor de 4000 voetjes die er aan vast zijn, en ook om zoo van niets tot iets te geraken. Een nieuw schitterend bewijs van de baatzucht dier zoogezegde volksgezinde advocaatjes komt ons geleverd te worden. Wie de debatten gevolgd heeft van het proces door de heeren Bestuurders on zer Aalstersche Godshuizen ingespannen tegen La Justice Sociale het orgaan der Brusselsche demokraten met roode leêren handschoenen en verlakte bottin- nen, zal zich nog de volgende woorden herinneren door advocaat Kenkin,in zijne pleitrede uitgesproken Qui sommes nous, Messieurs Nous sommes des indeologues. On v nous l'a reproché asses souvent. Nous ne sommes pas des hommes pra- tdques. IVoms ne connaissons rien aux nécessités de la politique. Nous ne défendons pas des mandats, mais des idees. Wij vertalen voor onze geachte lezers welke deze vreemde taal niet machtig zijn «Wie zijn wij, Mijnheeren b Wij sijn beoefenaar der begripsleer, n men heeft het ons dikwerf genoeg ver- b weten. Wij zijn geene practische mannen. Wij kennen niets van de b noodwendigheden der politiek. Wij verdedigen geene mandaten maar n gedachten. (Zie - Justice sociale n 16 febr. 1896.) Dus die 12 advocaatjes verklaarden slechts droomers en losboUen te zijn, dat ze geen kiesmandaten betrachten en geen de minste persoonlijke ambitie hebben. Maar wat komt er te gebeuren Onder de 18 Volksvertegenwoordigers van 't Arrondissement Brussel telt men er 4 door de Volkshuizen of Werkmans kringen der stad Brussel, enz. aangewe zen, namelijk, de heeren Colfs, Lauters, Mousset en Le Sergeant-d'Hendecourt. De vertegenwoordigers van Brussel moeten op 5 juli aanst. herkozen worden. De kath. Associatie stelt voor als kan didaten al de uittredende leden. De onaf hakelijken behouden insgelijks hunne uittredende leden behalve nog- thans graaf de Merodo die, uit hoofde van ziekelijkheid allo mandaat weigert en vervangen wordt door M. Somsée. Nu zondag 11. was bet de beurt der Kath. Werkmanskringen van Brussel van de 4 kandidaturen te bespreken, welke zij aan te wijzen hebben. De 4 uittredende leden hooger genoemd hebben wel hun stuk gestaan en de be langen der werklieden goed verdedigd zonder uogthans dc maan met hunne han den te willen grijpen. Drie dezor vier aftredende Volksver tegenwoordigers behooren tot den wer- kersstand. Sedert dien dag ontmoette Koenraad zjjne bondge- nooten weinig meer hij hield zichzelven voor over bodig bg bunne samenkomsten. Rusteloos trok bjj heen en weer tusschen Zeek la en Berljjn, voortdurend gekweld door zijne bezorgdheid over Valentine's lot. Onder zulke kwelling verliep de tjjd. Eindelgk was de dag der terechtzitting aangebroken. XI Het was een heerlijke meidag. In het tentoonstellingsgebouw zou eene der groote jaarljjkschc tentoonstellingen geopend worden en eene bonte menigte van kijklustige lieden was samen gestroomd om den keizer en zjjnen hofstoet te zien, die de opening zouden bywonen. De menigte wilde het oog verlustigen aan de schoone uniformen en rid derorden der heeren en aan de fraaie toiletten io het gevolg der keizerin, terwijl eeu flink muziekkorps bet oor streelde met zjjue welluidende tonen. Welk eene tegensUHing vormde het tooneel hier met dat in het gerechtsgebouw. Eene breede schare beeft daar staan wachten tot de deuren voor het pu bliek geopend werden. Onder veel gedrang zjjn de lieden binnengekomen en wachten op dc slot-akte van een drama, dat drie maanden geleden de bewoners der hoofdstad ten zeerste bad ontroerd en dat nu weder Op den voorgrond kwam. Heden zou de rechtbank de aaDklacht behandelen, die Valentine Zier beschuldigde van vergiftiging barer gewezen meesteres, Mev. Hech ting. Uit alle kringen der maatschappij waren zooveel Ehwel I de advocaatjes Renkin en Carton de Viart (Een advocaatje van karton zij, die geen mandaat najagen, gelijk zij voor de Rechtbank uitbazuim- den, Oh Neen bewegen nu hemel en aarde om de plaats in te nemen der verdienstvoUe werklieden. En om tot hun laag doel te geraken, willen zij die deftige werklieden als on- bekwamen doen doorgaan I Of zij in hunne plaunen zullen lukken die onbaatzuchtige droomers, weten wii niet. Heden zondag 7 juni moet dc Poll uitspraak doen tusschen hen eu de aftre dende werklieden. Maar wat ook de uitslag zij, of het de kartonnen advocaatjes of de verdienst- volle uittredende werklieden zijn die gaan verkozen worden, het blijft toch eens te meer bewezen, dat de leiders dier zoogezegde christene volkspartij niets anders betrachten dan hunne oigeno verheffing, dan hun eigenbelangen en dat zij zich, iu waarheid, met de belangen van den workersstand weinig of niet bekom meren. O die kluchtspelers 1 Ge zult ons komen te vragen, waarde lezers, waarom wij onze Belgische leus nogmaals uit deu hoek halen, daar gij ze eiken dag op staatspapieren te lezen vindt.... Maar verschooning, hoeveel en zijn er niet, die onze vaderlandsche leus niet begrijpen of dio ze wel verstaan maar niet kunnen toepassen Eendracht maakt macht of door eensgezindheid kan men veel te weegbrengen. En helaas I is het niet betreurenswaar dig dat men in onze katholieke Vlaan deren, ja zelfs in ons katholiek Arron dissement van Aalst, waar men vroeger onder de katholieken niets dan vrede vond, waar elke katholiek werkte om hetzelfde doel, om den vrede en om de welvaart, dat men nu die eendracht zoovele jaren bewaard en gehandhaafd, ziet verscheuren en vernietigen Ja, in beide Vlaandereu poogt men onzo katho lieke legermacht iu twee te splitsen of er tweedracht in te zaaien tot groot voordeel en profijt van onze gezworene vijanden. En wie zijn die scheurmakers Eenige mannen die onder voorwendsel van 't lot van burger, boer en werkman te verbete ren, niets anders zoeken dan persoonlijke verbeffiug en eigenbaat. Zij beweren dat zij de samenleving zullen hervormen, maar 't is inderdaad slechts hunnen per soonlijken stand dien zij willen veran deren, hunnen giletzak dat ze willen vullen zij willen heerschen en genieten, ziedaar de zaak 1 Gij bedriegt u mannen, uwe numeros zijn heden overal bekend en 't gene u in 't Arrondissement Aalst,dank zij de mede werking van geus en socialist en de ver blindheid van eenigen, gelukte, zal u voorzeker nergens meer te beurt vallen. Voortaan zullen onafmetelijke buizen uw lot wezen De provinciale kiezingen zijn be halve goedkeuring des Senaats bepaald op zondag 4 octobor aanst. aanvragen ingekomen om eene plaats op de publieke tribune bij de behandeling dezer zaak, dat slechts aan een zeer klein deel dier aanvragen kou voldaan «or den ofschoon de grootste zaal vin bet gebouw in gebruik was genomen, was deze reeds lang voor bet begin der zitting geheel gevuld. Na herhaalde aanmaningen werd bel eindelijk aiil in de zaal, toen de leden van de rechtbank binnentra den, de openbare aanklager en dc verdediger hunne plaats innamen en het oproepen, loten en befiedigen der gezwoornen begon. Dit vorderde betrekkelijk weinig tijd, want de aanklager en de verdediger maakte geen van beiden gebruik van hun recht, om een of meer gezwoornen te wreken. Zij, die wisten hoe nauwlettend Lageman in den regel toezag op de keuze der gezwoornen, oordeelden dit geen gunstig teeken voor de beschuldigde. Hy acht de zaak nu reeds verloren hij hecht er geen «eerde meer aan, wie als gezworenen bet oor deel zullen vellen, fluisterde men en tevens zocht men op het gelaat van den beroemden verdediger de bevestiging van dit vermoeden te lezen. Züne trekken verrieden echter niets van wat in hem omging. Slechts eenmaal schitterden zynr oogen; dal «as toen eene kleine bevallige dame ia eeuvoudig kleedy en zwaar gesluierd, op een voorbehouden stoel plaats nam. Docb onmiddelyk stond zijn gelaat weer ernstigzgn blik rustte doordringend op de getuigen, die binnentraden om den vereischten eed af te leggen. Worêt vosriftsd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1896 | | pagina 1