Donderdag 23 Juli 1896. 3 centiemen per nummer. 50ste Jaar. 3104. Stemt onder nummer Groene socialisten. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. KANTON AELST Verkiezing voor 6 provinciale Raadsleden den 26 Juli 1896. 1 3 te zeggen, maakt het ivit punt zwart onder Mmmer 2 doet anders niet, Kiezers, en ge zult gestemd hebben. BEGRAFENIS lei. De Schaepmeester. KATHOLIEKEN laat u niet misleiden Katholieke Kiezers Dus alleenlijk onder H° 2, goed begrepen I DE DENDERBODE Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder agteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week oor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes laanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving indigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont- nngen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, lin alle Postkantoren des Land. Cuique suum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. l'.OO; Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den üijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureel# van dit blad. Aalst, 22 Juli 1896. BETHÜNB BLANCQUAERT DE NAEYER DE SCHAEPMEESTER van den heer Zondag namiddag heeft te Oordegem lBegrafenis plaats gehad van den zoo ep betreurden heer Ach. De Schaep- leeater. De volkstoeloop was buitengewoon rootvan zijd en wijd wilde men eene atste hulde brengen aan de nagedach- Miis van hem welke om zijne deugden gemeen geacht en bemind werd, in een oord, van den waren volksvriend; van etQ welke zelfs aan zijne hardnekkigste ilitieke tegenstrevers eerbied en be- rondering had weten af te dwingen. Bond 4 uren kwam de Geestelijkheid n sterfheize aan en, ua eene Fransche Me uitgesproken door M. Casier, trok lijkstoet voorafgegaan der harmonie Cecilia van Oordegem en het fanfaar- orps van Oosterzelo kerkwaarts, tus- ien twee dikke hagen van personen be urende tot alle standen der samenle ven op wier gelaat innige droefheid en tart te lezen stonden. DeKath. Kiesvereeniging van ons Kan- »an Aalst was vertegenwoordigd door eheeren Baron Leo Bethune, Voorzitter, Secretaris en verscheidene leden. Verder bemerkten wij den heer Maen- ont« Volksvertegenwoordiger, verschei- ene provinciale Raadsleden, Burgemees- irs, Schepenen, talryke Geestelijken nGeneesheeren, onz. enz. De kerk van Oordegem was wel drij- realtckleia om de toegestroomde menigte ibevatten, 't Was, ter kerk, gedurende ^plechtigheden, dat men best be zigen kon, hoe zeer het al te vroegtij- '8 afsterven van den zoo gevierden Mksvrieiid betreurd wordtnog nooit •gea wij meer droefheid neen, nog "oitzagen wij, op eene begrafenis, meer •*eeo. Maar ook zij die dagelijks met ft achtbare overledene omgingen, zij, en rijk, welke zijne diensten als ge neer, vriend en zelfs politieke tegen weer hadden noodig gehad in te roepen tor zich zelf of voor hunne bloed ver aten of vrienden, begrepen meer dan toeren de oneindigheid van 't verlies to men kwam te lijden. Dedijkplechtigheden en het offer duur- «ntwee geslagen uren. Aan het graf werd door den heer Baron ^Bethune, Voorzitter der Kath. Kies- 'ging des Kantons van Aalst, de Ie lijkrede uitgesproken Mijnhetren, Als Voorzitter der Katholieke Kiesver eeniging van 't Kanton van Aalst, kom ik een treurigen plicht vervullen, met eene laatste hulde van eerbiedvolle en diepge voelde dankbaarheid te brengen aan de nagedachtenis van den koenen stryder te vroeg door de onverbiddelijke dood aan onze katholieke volkszaak ontrukt. Toebehoorende aan eene familie waarin de gevoelens van eer en deugd erfelijk zijn, persoonlijk door de rijkste gaven van geest on inborst milddadig voorzien, uit stekende kunstenaar, vernuftige genees heer, trouwe en alomgeachte volksvriend, was Achiel De Schaepmeesteb, als ware het door de voorzienigheid zelve aangewezen, om, in de woelige tijden die wij beleven, de grootste diensten onder sociaal en politiek oogpunt aan de samen leving te bewijzen. Nauwelijks had hij de Hoogeschool verlaten of hij nam onder de verdedigers onzer politieke en godsdienstige vrijheden eene eereplaats. Altijd op de bres om de katholieke grondbeginselen te versterken, om de eenheid en de eendracht der partij te verzekeren, om haar aan werkman en landbouwer te doen kennen en beminnen, was hij weldra het geliefkoosd opper hoofd onzer denkwijze in deze landstreek geworden. Sedert de herziening der grondwet en do invoering van het algemeen stemrecht was zijne werking onverpoosd en hard nekkiger nog dan in het verleden gewor den. Met zijn helder en klaar verstand, met zijn gevoelig en menschlievend hart, begreep hy opperbest de plichten door de politieke aangelegenheden aan de lei dende standen opgelegd. Die plichten hij vervulde ze met den iever dien wij kenden en zoo dikwüls be wonderden. Geene moeite was hem te veel 1 Geen zelfopoffering was hem te zwaar Geen liefdadigheidswerk bovenal was hem te lastig 1 van hem waarlijk mocht men zeggen met den dichter Steeds onderscheidt weldadigheid U boven alles nog in 't liefderijkste plegen Gij hebt voor elk gezucht een hart En heul en troost voor elke smart, Voor elke ramp een zegen I Geen wonder dan, MM., dat Aohiel De Schaepmeesteb de hoop was onzer partij. Geen wonder, dat den 28 Juli 11. 212 afgeveerdigden van al de gemeenten van ons uitgestrekt Kanton, hem met eenparige stemmen eene katholieke kan didatuur voor den provincialen Raad aan boden. Die kandidatuur was in den wensch van eenieder sedert lang was De Schaepmeesteb in de oogen der katholieke kiezers van Aalst en t omlig gende aanzien als eenen hunner meest beminde en geachte leidsmannen. Hier in de omstreken van Oordegem was de kandidatuur van onzen vriend zoo danig volksgezind, dat zij de gunst van eenieder zonder onderscheid, zelfs van vroegere verdeeldheid scheen te verwer ven en, om zoo te zeggen, den strijd onmo gelijk maakte voor de tegenpartijen I Welke ontgoocheling, welk verlies, welken donderslag, dan die schier onge looflijke mare van de ziekte en het over lijden van onzen vriend Den zondag 5 Juli, begroetten wij hem nog in ons mid den in Aalst, waar hij aan het hoofd van zijn kunstvolle harmonie-maatschappij onze gemeentelijke feesten kwam opluis teren. En thans op het oogenblik zelve waar hij met zijne collegas de kiesverga- deringen van Lede, Gijsegem, Schoon- aarde en Wichelen moest bijwonen, thans ligt hij daar levenloos voor ons neder- gestrekt, de struische werker, de kloek moedige kampioen der katholieke partij, de onvermoeibare strijder, gesneuveld op het slagveld. De dood der dapperen is de zijne ge weest. Het is de oogen gericht naar een dubbel vijandelijk leger, dat hij gevallen is Hij heeft het genoegen niet gehad de zegepraal bij te wonen of liever hij zal hem bijwonen van in den zetel der eeuwige rust waar hij alreeds de belooning zijner deugden geniet. Want zegepralen moeten wij en zullen wij zondag toekomende. Onze liefde en onze dankbaarheid voor Dh Schaepmebbtbb gebieden ons allen van aan zijnen naam die op de kandida tenlijst volgens de wet moet bewaard blijven, een laatste bewijs van verkleefd heid te schenken, van aan zijne nagedach tenis eene uiterste hulde van eerbied te geven, van hem uit den killen schoot van het graf om zoo te zeggen te doen verrij zen, in de glorie van de zegepraal der zaak voor dewelke hij geleefd heeft, en voor dewelke hij gestorven is. Dat de rouw 7an die achtbare familie, van die bedrukte echtgenoote, van die ongelukkige weezen ten minste gelenigd worde door do laatste betooging van ge negenheid en eerbied welke het Kiezers korps op den naam van Achiel De Schaepmeesteb zondag toekomende zal uitdrukken 1 Dat de groote strijder van het katholiek grondbeginsel den lijkdienst hebbe der krijgshoofden die sneuvelen voor den vijand 1 Dat het zij gewimpeld in de vlaggen door onze katholieke kiesbrieven veroverd over zijne tegenstrevers, dat hij in zijne laatste rustplaats nederdale Dat zijn naam omringd blijve in de geschiedenis onzer politieke aangelegenheden, door de glansrijke lichtstraal van den triomfDat men van hem zegge met de heilige boe ken Tot in de dood heeft hij gezege vierd. Dat hij ons uit zijn graf moge roepen Ik dank u, vriendendat gij mij niet vergeten hebt. Ik dank u dal gij getrouw gebleven zijt aan mijne voorbeel den, en aan mijne katholieke grondbegin selen VaartivelVaartwel l Nog verscheidene lijkreden werden uit gesproken. Ouders en kinders. Het is goed dat de socialisten van langs om meer ge kend zijn. Daarom leggen wij hier onder de oogen onzer lezers hetgeen Vander- velde zegde te Pont-A-Celles, in eene meeting, in de zaal van P. Bienfait: Wij begrijpen dat hij die iets bezit, gewonnen door zijnen arbeid, er mag ge not van hebben, maar als hij een kind heeft, begrijpen wij niet waarom dit kind zijn goed moet erven. Wanneer het kind ter wereld komt, heeft het nog niet ge werkt om iets te bezitten. Dus, al wat eenieder na zijne dood achterlaat, moet ingepalmd worden ten voordeele van den Staat. De vader mag dus niets aan zijn kind meer laten. Welhaast zullen de socialis ten ook het recht nemen de menschen die wat te lang wachten hun hoofd neer te leggen naar een ander leven te helpen, om wat vroeger het goed onder elkander te kunnen verdoelen. De helden van Chipka zijn vol duivels gestampt omdat wij ze groene socia listen n noemen. Zij willen ons mordicus doen gelooven dat zij geen socialisten zijn, dat zij zelfs geene socialisten kwee ken maar de dijk zijn, de eenige dijk, tegen het socialism!.... Maar al de logenstraffingen, al de be vestigingen der Chipkamannen zijn woor den, alleen woorden. Wij zullen de feiten laten spreken en door feiten bewijzen dat de benaming van groene socialisten niet slecht gegeven is. I. Morren en klagen is bij de groene, zoowel als bii de roode socialisten, scheu ring en inslag van dagbladartikels en meetingredevoeringen zij zijn beide eene partij van ontevredenen. n. De groene, zoowel als de roode socialisten, beloven 't volk den hemel op aarde en zoeken boer en werkman mot zulke valsche beloften om den tuin te leiden. IH. Even als de roode socialisten deze evenwel meer openhartig preêken de groene socialisten den klassenstrijd aan. Gedurig klagen zij de brandkassen der bezitters als de oorzaak aan van 't geen zij de ellende van boer en werk man noemen. Voor de minste kleinigheid weten zij den rijken te beschuldigen en den geringen man als slachtoffer aan te wijzen. Een staaltje onder honderden meer In zijn jongste nummer beschul digt de Klókke Roeland den provin cialen Raad van Oost-VIaanderen de voet wegels op den buiten niet te kasseien, omdat deze alleen moeten dienen voor den boer en zijnen kruiwagen, terwijl hij de breede wegen goed onderhoudt.... omdat zij ten dienste zijn van de rijken en van hunne gemakkelijke koetsen.... IV. Net als de roode socialisten maken de groenen maar plannen op plannen zonder zich eens te bekommeren of zij uitvoerbaar zijn immers het komt er niet op aan het volk gelukkig te maken maar wel het volk te bedriegen. V. De geest van opstand en van afgunst kenmerkt do groene zoowel als de roode socialisten opstand tegen de kerkelijke Overheid die hun doel en hun streven veroordeelt opstand tegen de burger lijke macht en meer bepaald tegen de rechterlijke welke zij, zelis in het parle ment, van partijdigheid durven beschul digen omdat zy vermetel genoeg is ge weest de gewone lasteraars en de groene dwarsdrijvers en halsbrekers de verdiende straf toe te passen. Afgunst van de poli tieke dwergjes tegenover de staatsmannen die, door hun verleden, hunne toewijding, hun verstand, hun wijs beleid, den eer bied afdwingen van allo ernstige lieden. VI. Met do roode socialisten hebben de groenen dit gemeens, dat zij ook zich de werkerspartij durven noemen, de partij van het volk, maar aangevoerd worden door mannen die er verst van af zijn tot den werkers- en zelfs tot den volksstand te behooron advocaten, doctors, wegge- loopen jesuieten en zelfs kwakbazen. VII. Eene andere bijzonderheid nog treft men bij de groene zoowel als bij do rooden socialisten aan hunne hoofd mannen kloppen 't geld op behendige wijze uit de zakken der door hen vorleide sukkelaars. Meetingen en betoogingen geven de beste aanleiding tot drinken. Ergo, dus Wisius wordt brouwer de Leeuw van Vlaanderen wordt brou wer de Ridder vonÊheingold wordt brouweri Voorhamer trekt den blaasbalg maar is ook kwakbaas... etcetera, enzoo- voorts.... VHI. Maar, zult ge me ia de rede vallen, beste lezer, de groene zijn goede christenen, de rooden zyn vrijdenkers. Daarop antwoord ik die christenen zijn zoo'n erge vijanden van den Gods dienst als de roode vrijdenkers. Zonder eerbied voor de geestelijke Overheid, zonder onderwerping aan bar6 bevelen is de Godsdienst onmogelijk. De groenen hebben noch dien eerbied, noch aie onderwerping. Overigens, de groenen, overal waar zy, in Vlaanderen, opkomen spelen de geu- zerij in de kaart zij weten het. Zy zijn officieren aan 't hoofd van dun- gezaaide manschappen de geuzery vult hunne gelederen aan zij weten het. De geuzerij geeft hun 't noodige duim kruid voor den strijd, zij stelt saAm met hen het strijdplan op hun hoofdkwartier is bij de geuzerij, die hen vleugeladju danten en stafofficieren afstaat. Zy, groe nen,weten dat de geuzerij alleen voordeel zal trekken uit hunne zegepraal zy weten ook dat de geuzerij de vijandin is van den Godsdienst. En niettegenstaande volharden zy in hunne boosheid.... Beste lezer, wij hebben de feiten laten spreken zijn nu de groenen, ja of neen, socialisten Katholieken opge past Ge weet bij onder vinding dat onze groene tegenstrevers ge steund door de libe ralen, arglistig zün tot den hoogsten graad, dat het lieden zijn die voor niet achtoruitdeinzen. Stemmen win nen of de stemmen van hunne kath. tegenstrevers doen nietig verklaren, zie daar wat zy betrachten. En of ze hun doel op de oneerlijkste, op de afkeurlykste wijze bereiken, daar bekommeren zij zich zoo zeer meê als met .de oude manen.... Hebben is hebben en krijgen is de kunst, 'tis gelijk op welke manier,ziedaar hunne leus. Wij hebben vernomen dat zekere groe ne afgezanten aan de kiezers zeggen Vriend, g'hebt golyk van voor wijlen n M. De Schaepmeester ook te kiezen; b 't Was zulk een brave man, hij verdient b dat er eene openbare hulde aan zijne b nagedachtenis worde gebracht. Stem dan maar voor de kath. lyst b onder Nr 2 maak zonder vrees het a wit stipje maar zwart in 't vierkant b onder N° 2, dat is maar eerlyk en b rechtveerdig.... a M A AR b gij hebt dan toch maar voor vijf leven- b den gestemd; de doode M. De Schaep- b meester kan niet meê tellen. G'hebt b recht van voor ^6 levende candidaten b te stemmen en 't ware dus best dat ge b ook voor een onzer mannen zoudt stem- b men, bij voorbeeld voor M. Caudron, b die ook geneesheer is en die toch zoo b droef is omdat M. Do Scbaepmeeiter b overleden is. Ik weet niet hoeveel paternosters hij al roeds voor de zalig- b beid zijner ziel heeft gebeden n Doch zoo zal het best zijn. Zoo spreken die schijnheilige volksver leiders. Ehwel, Katholieken als ge aldus handelt 't is te zeggen eerst stemmen onder N° 2 voor d« voHe katholieke lijst en dan nog bovendien voor den eenen of ande ren groenen of rooden candidaat, zult ge voor 7 candidaten hebben gestemd; dan hebt ge voor een can didaat meer gekozen dan ge moogt kiezen en uwe stembrief zal nol en van geender weerde zijn. Laat u om den tuin niet leiden, zendt die groene, liberaie en roode schoon- sprekers naar den bliksem.... en als ge dan in 't biechtstoeltje zult staan, let wel op, maak dan alleenlijk op uwe stem brieven het wit puntje zwart van t vierkant onder N° 2... Bekommer u met niets meer» want gij zult goed gestemd hebben.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1896 | | pagina 1