Pol en Stant.
In het manifest der
groene volksfoppers
Nu is de maat vol
Vlaamsche Kermis
Een schnifeltje van 'nen
groenen in de muit.
Denderleeuw ^en
De canaillenstreek
van 't wijl' 1
Het schandaal van
Iddergem.
Z0NDAGRUST.
Kunst en Letteren.
Pol is aan 't mandelen van den
rogge Stant trekt't stuk op en zij
zijn aan den gang.
Stant. Wel, Pol,
welk lang graan van
dees jaar I Wat zullen
ze nu doen in 't land'
van d'Hottentotten
Pol. Ha, Stant,
ze zullen de leere moe
ten bezigen, man, of
anders en kunnen z'er
niet aan
Stant. Alla, Pol't is schoon koorn
en is 't ook wel geladen
Pol. Jaat, Stant 't is zwaar en
deugdelijk en mogen wij onzen oogstee-
zond binnen doen, w'en zullen geen kla
gen hebben noch van graan noch van
strooi.
Stant. Dat hoor ik n geern zeggen,
Pol en raeó do kartoffels is 't ook nog
altijd goed, hc Pol
Pol. Meê de patotters, wilt ge zeg
gen, be Stant Hewel, man, tot hiertoe
beloven zij zooveel mogelijk 1 Indien ze
niet meer te lijden hebben door nen lang-
durigen regen, zijt er zeker van, we mo
gen rekenen op eon nog betere opbrengst
dan verleden jaar
Stant. A la bonne heurc, Pol
want de kartoffelkens meê den boterham
maken don kost uit van den werkman
Pol. Ja, Stant, 't leven is goedkoop
en 't zal nog goedkooper worden jammer
is 't dat den boereumensch zoo weinig
geld maakt bijzonderlijk van de boter en
van de vette beesten 1
Stant. 't Geld wordt tegenwoordig
overal raoeielijk gewonnen, Pol, en noch
tans 't wordt zoo gemakkelijk en zoo kwis
tig verteerd
Pol. Dat is een algemeene plaag
't land door, Stant over twintig en der
tig jaar werkten de kinderen voor hun
ouders tot nen zekeren ouderdom maar
den dag van vandaag moeten zoden helft
van hun winst verteren en daarbij nog
trouwen van als ze nog kinderen zijn.
Stant. Daar "weet gij hier op den
buiten maar weinig van te spreken nog,
Pol maar in 't stad wordt dat verschrik
kelijk 1
Pol. En kan 't missen, Stant, meê
al die fabrieken waar dat er zooveel jonk
heden tot in do ziel bedorven worden, en
bijzonderlijk meê al die slechtegazetten
waar 't jong volk zoo schrikkelijk in op
gemaakt wordt tot den opstand en tot
t kwaad
Stant. Zie, Pol, ge slaat den nagel
op v m kop Eerst door slechte gezel
schappen en verderfelijke lezingen tot
over don kop in 't zedenbederf en daar
achter tot over den kop in 't ongeloof en
in de goddeloosheid.
Pol. Ja, Stant, mochten ons voor
ouders van over dertig of veertig jaar
nen keer terugkomen óp de wereld, wat
zouden die brave en kristcne zielen ver
wonderd staan zien
Stant. Wel, Pol, z'en zouden zij
niets verstaan Tan al wat ze zouden hoo-
ren en zien 1
Pol. En als ze goed zouden begre
pen hebben tot hoever 't menschdom in
d'onnoozelheid en in *t modder van d'on-
dougd verzonken ligt, dan zouden z'hun
armen openslaan, Stant, en uitroepen
maar wal is onzen lieven Heer toch goed I
En hoe is 't mogelijk dat Hij op staanden
voet zooveel stoutigheid en onbeschaamd
heid niet cu straft 1
Stant. Zie, Pol, van does week nog
op nen avond zat ik te klappen meê onzen
gebuur Manewei, en ik zei juist 't zelfde
van 't geen gij daar komt te zeggen en
weetto gij wat dio bejaarde en verstandige
man daarop antwoordde Och, Stant
jongen, zei hij, er zijn vroeger in de ge
schiedenis nog zulke tijden geweest. Ten
tijdo van Luther, van Zwingel en van
Calvien, die ook afvallige priesters wa
ren, dan wierd 't volk ook alzoo opge
maakt tegen d'Overheden der H. Kerk en
tegen alle wettig gezag en dan verloren
ook duizenden en millioenen van men
schen hun geloof, en naar eenige jaren
vau troebel en buitensporigheden, dan
wierd het algemeeuen oorlog en weette
gij, Stant, wat dat er de gevolgen van
waren Geheele landen wierden ver
woest, de kerken en de kloosters wierden
vernield en geplunderd, 't volk wierd
vernietigd en vermoord met hoopeu, en
meê al dat onzen lieven Heer alleen weet
hoeveel slachtoffers dat er in die jaren
gevallen zijn in d'hel En als 't alzoo
blyft voortgaan in ons landeken en bij
zonderlijk in de steden, als 't volk voort
gaat meè onverschillig en goddeloos te
worden, meê naar de slechte gazetten cu
d'albelovers te blijven luisteren, meê dc-
ware en goeiö priesters te blijven bespot
ten en belachen, en meê naar de kerk
niet meer te gaan ha, Pol, 't is droef
om te zeggen, maar 't en is niet te min te
vreezen, ha, zeg ik, dan staan wij ook
vóór lijden van revolutie, van oorlog en
van alle openbare en schrikkelijke straf
fen
Pol. Ja ja, Stant, 't heeft te lang
wel gegaan, man! En als zij de vinger
hebben willen ze g'heel d'hand pakken,
en ze zouden kunnen in iets anders vallen
dan in de boter
Stamt. En hoe kunnen ze toch zoo
bliud en zoo dom zijn, de mcuschcn Ze
klagen over alles, en ze meenen dat ze
gedurig vervolgd en mishandeld worden,
en daarom sluiten ze zich aan meé schel
men die noch in God noch in zijn gebod
en gelooven of meê nietdeugen die in
g'heel hun leven hun eigene zaken niet
en hebben kunnen redderen en die door
iedereen als ruziestokers en woelzieke
geesten gekend zijn
Pol. Ja, Stant, 't is te dom om dood
te doen zo klagen ouder een bostuur van
brave, eerlijke en verstandige menschou
en om bun lot en bunuen toestand te
verbeteren, loopen zo naar schurken en
gelukzoekers 1 1 1
Stant. Weette gij, Pol, wat nen
bejaarden en heilig priester mij -over
eenige dagen zegde r
Pol. Laat nen keer hooren, Stant
Stant. Hewel die eerbiedweerdige
man, na of er den gevaarlijken toestand
van de samenleving gesproken te hebben,
sloot zijn gesprek door deze wijze woor
den 't volk zoekt en zegt ongelukkig te
zijn hewel, ja, er zijn ellenden en er
zullen er. altijd zijn maar de grootste
oorzaak van die ellenden is het vergeten
van God en van zijne heilige wetten en
de eerste en de krachtdadigste middel om
d'el lenden te bestrijden en weg te nemen
is van tot God terug te keereu en van
Zijn heilige wetten 't eerbiedigen en
't onderhouden.
Pol Of die brave priester gelijk
had, Stant 1 Maar neen, 't is dwaze vry-
heid, domme onafhankelijkheid, recht op
alles, en plicht voor niets
Stant. O die ellendigaars, Pol, die
zulke leering doen weergalmen in d'ooren
van 't ongeloovige volk 1
Pol. Z'en moeten 't maar weten,
Stant Maar 't oogenblik zal wel komen
dat hunnen muilezelskop zal ter neêr ge
trokken en verbrijzeld worden
Start. Alla, Pol, 't is elk voor hem
we zullen wij toch voet bij stek houden
en overmorgen, zondag, zullen we nog
eens ons plicht kwijteu van goede katho
lieken en de geuzen en al dat slecht volk
naar de maan zenden.
Pol. En hier, Stant, zullen w'hun
ook een broeksken passen naar d'eerste
goeste 1
Stant. En z'hadden gepeisd 't Aalst
van ons bij den neus te leiden meè ons
wijs te maken dat wij voor geenen dooden
mochten stemmen, en dat wij bijgevolg
nog voor eenen mochten stemmen buiten
de katholieke lijst.
Pol. Ha ja, door 't afsterven van
den braven heer De Schaepmeester
Stant. Ja, Pol en indien wij voor
g'heel de katholieko lijst stemden en dan
nog voor den eencu of den anderen lief
hebber der andere lijsten, dan ware ons
briefken ongeldig of nietig en zoo meen
den die heethoofden ons stemme
't ontrekken.
Pol. Hoe slim en hoe boos, he
Stant
Stant. Ja ja, Poldie mannen zijn
tot alles In staat en voor niets te betrou
wen maar allen als eenen man, stem
men wij t'Aalst onder N° 2, en zoo kie
zen wij voor g'heel de lijst, en daarmeè
gedaan
Pol. Ja ja, Stant, stampt er maar
op, en brengt goed nieuws meè voor de
naaste week
Stant. Als 't God belieft, Polen
doet ook uw beste 1
Pol. Ja, Staat, en wel 't hui-
lezen wij
- 't Is juist dit hoofd-
n gedacht, dat de kristene
volkspartij in het leven
heeft geroepen. Den
weg versperren aan
't socialismus. -
Niomand denken wij, is beter in staat
te oordeelen over 't versperren van eenen
weg, dan deze die er belang bij heeft dat
die weg open gemaakt worde.
Dus de roode socialisten zijn het die
hierover best kunnen oordeelen.
Ehwel, een der meest gevierde hoofd
mannen der roode partij heeft er zijn
oordeel over uitgedrukt in zitting der
Volkskamer op 6 Maart 1895.
Luistert hoe, M. Vandervelde, over
die zonderlinge versperring sprak
Wij wenschen a geluk, M. Daens,
gij hebt een goed werk gedaan. Uwe
moedige veldtocht en uwe werken zijn
- daar. Gij hebt de bres geopend en wel-
- dra zullen de Vlaamsche socialisten er
- doortrekken met ontplooide roode vlag...
n Want Vlaanderen kan slapen doch
sterven nooit
Ia eene zitting 2 of dm dagen later
noemde socialist Vandervelde de mannen
der Donchekliek, de bongenooten van de
roode socialisten
Neen de Donchisten versperren den
weg der socialisten niet, 't zijn integen
deel hunne voorloopers.
Men betwiste het toch niet, want hier
te Aalst zijn reeds een groot getal der
groene socialisten, dergenen die de vurig
ste voorstaanders waren van priester
Daens. met pak en zak naar de roode
partij overgeloopen
Vrijdag is er door de li
beralen een vliegende bladje
verspreid geworden 't welk
aan de liberalen van allen
deesera oplegt van voorde
groene socialisten van Chipka
te stemmen.
Ja, nu is de maat vol Zal men nog
durven loochenen dat donchisten en libe
ralen bondgenoten zijn, dat ze beiden on
der de zelfde groene vlag de katholieken
bestrijden.
Katholieken eena opgelet
Ge zoudt geen geweten moeten heb-
ben, om gerust te ziju, na gestemd te
hebben voor de sekte der geuzerij en
- der vrijdenkerij. Integendeel wie voor
-'t katholiek stemt, voor ziju Geloof en
zijn Vaderland, 't is aanstonds vreugd
- en gaudeamus in zijn bert en bij heeft
- eenen akt van deftigheid en deugdelijk-
s heid verricht, n
Wie schreef die regels
Die schreef Pie Daens op 17 October
1884.
Maar is 't geweten van mijnheer Petrus
ook gerust nu dat hij de boudgenoot is
van geuzen er. vrijdeukers, van de vijan
den van God, Kerk en Priesters
ten voordeele der kath.
werken van onze Stad Aalst.
Opdat onze Vlaamsche Kermis volledig
gelukke, achten wij het volstrekt noodza
kelijk dat beide geslachten, katholieke
heeren en damen, te zamen optreden tot
het inrichten en opluisteren der feeste
lijkheden. Wij nemen dus de eerbiedige
vrijheid eenen oproep te doen tot de
katholieke damen eu jufvrouwen der
Stad om ons hare modewerking te ver-
leenen.
Te dien einde verzoeken wij haar van
zonder uitstel zich te verstaan met vrien
den en kennissen om groepen van bijval
en opluistering te vormen, en van vóór
Zondag aanstaande 2 Augusti, er kennis
van te brengen aan Mevrouw Leo Ghee-
raerdts.
Wij moedigen ook al onze katholieke
stadsgenoten aan om, in de maat hunner
krachten, bij te dragen tot het welgeluk
ken der Vlaamsche Kermis door het zen-
deu van giften en geschenken die van aard
zijn om de kosten te dekken en om meer
eu meer luister en bijval aan de feeste
lijkheden bij te zetten.
Geachte partijgenooten, ieverige da
men en juffers, wij rekenen op u Overal
waar er goed te doen is staat gij op do
bres 1 Hier ook zult gij u weten te slacht
offeren 1
Namens de Commissie der Feestelijk
heden.
Mijnheer de Uitgever van Denderbode,
'T geen gij over mij schrijft, namelijk
in uw nummer van 16 Juli, is waarlijk
belachelijk.
Gij schrijft De ongelukkige De Boitse-
lier zit nog altijd te wcenen en te zichten
in 't gevang te Audenaerde men zegt
ons, dat hij zichtbaar zit te verkerkeren
't is droef om dien jongen te zien.
Ehwel Mijnheer, dat is valsch van do
eerste letter tot de laatste.
Ik zit hier noch te weenen, noch te
zuchten, noch te verkerkeren ik ben
hier heel kontent, en word hier zeer wel
behaudeld. (1)
Gij zegt nog De heeren van Klokke
Roeland hebben geen medelijden met
hem. - Mijne vrienden uit Klokke Roe
land moeten geen medelijden met mij
hebben ik heb mij altijd krachtig verzet
tegen alle betaling Geen centiem zoo
heb ik aan de heeren van Klokke Roeland
altijd gezcidt en herhaald. En 't is tegen
mijnen wil dat de heeren van Klokke
Roeland voorstellen tot minnelijke schik
king deden.(2)
Ik ben onplichtig, de mannen van
Klokke Roeland zijn onplichtig, dat zegt
gij zelve. Waarom moeten onplichtigen
uitboeten
Weet go wie hartvochtig is
Dat zijn uwe politieken haat togen ons
partij eenen onplichtigen doen vast zet
ten, en die daarvoor zelfs geld gegeven
hebben Dat zijn die hartvochtige». (3)
De vervolging, die zij mij, onplichtig
doen onderstaan, zal keeren tegen uwe
bewarende vrienden en dat hoop ik dat
het volk zondag zal toonen in de stembus.
Ik eisch krachtens de wet, de inlassching
dezer regels en groet u.
J. B. De Boitselier,
drukker.
Audenaerde 18 7 1896.
(I) 't Doel ons pleiieren wel mag het u bekomen.
(S) Waarom opent men dan eene openbare inschrij
ving in Klokke Roeland Tot welk doel zal de
opbrengst dan dienen als ze tot uwe lossing niet ge
bruikt mag worden Zeg eens
En nu dat ge gewaar wordt dat de opbrengst dier
inschrijving ren druppel water in de zee zal zijn,
zegt gij, dal het trgeD uwen dank is dal men u lossen
wil.
Nogtbans bijna dagelijks zit ge te jammeren eu te
weenen dat er een steenen hart .zou van breken. Ge
begint reeds te zitten, men bemerkt het aan den
opstel uw» briefs. Dat is onloochenbaar.
De heeren van Klokke Roeland zijn hartvochtigen
dat is eok onbetwistbaar. Als het geene kolusalc
zwamerij is van aan Ie kondigen dat er wekelijks
7uOU zegge ZEVEN DUIZEND nummers van dat
gebrandmerkt groene orgnan aan den man worden
gebracht, dan bezitten ze middels te veel en moeten ze
geene openbare iuschrijving openen om u uit uwen
kerker te verlossen
(3, Weeïge wie eene verachtelijke ziel ts Uij,
de ecrlooze lasteraar, de snoodc eerdief die zijn gal
van achter uwen rug uitbraakte inde Klokke en die
daarbij laf genoeg is om u zijne lastertaal tc doen
uitboeten.
Ziedaar een eerloos en verachtelijk schepsel
Gij zegt dat ge den lasteraar niet kent.... Noten
met iiollekcns, man, bier te Aalst is het gemakkelijk
te raden wie en wat hij is
(t) Ja, zondaj tullen de stembussen spreken, maar
wij hebben de overtuiging dat het de deQnltleve ver-
oori'celmg zal zijn van 't rommelzoo hoogmoedige en
baat/uchtige snoevers die aan den Godsdienst,
aan den vrede onder de menschen cn aan de welvaart
des volks een oneindig kwaad hebben berokkend
Dresseeren van peerden met elec-
triciteit. Engström te Parijs heeft
ceu toestel uitgevonden, om kwaadaardige
peerden af te richten. Een kleiDC elec-
trische batterij wordt onder de zitplaats
vau den koetsier gezet en de geleiddraden
verbonden met het gebit van het peerd
dit gebit is in het middengedeelte plat,
waardoor de tong van hot peerd er voort
durend meè in aanraking komt.
Wanneer een peerd zich verzet, op hol
wil gaau ot op het gebit bijt, wordt de
batterij in werking gebracht en de toe
gebrachte schok is sterk genoeg, om elke
poging tot weèrspannigheid te doen op-
houden. Zulke toestellen worden ook
aaugeweud bij peerden, die lastig zijn bij
de verzorging, het optuigen, het roskam
men of het beslaan het grootste voor
deel ligt in de volmaakte onschadelijk
heid der toestellen.
De terechtwijzing is eerder eene ver
rassing als een straf te noemen zij werkt
onmiddelijk, wordt toegepast op het
oogenblik zelf, dat het peerd weerbarstig
is, en is niet afhankelijk van de gemoeds
aandoening van den persoon, dio haar ten
uitvoer brengt.
Er worden proeven genomen met zes
kwaadaardige peerdeL van de parijsche
Omnibusmaatschappij. Tot dusverre had
men hen behandeld volgens hot systeem
Rarey, dat voor de dieren een marteling
is. In een uur tijds werden de peerden
met het toestel van Engström getemd. De
peerden gehoorzaamden daarna ook zon
der aanwending van het toestelEen even
gunstig resultaat werd verkregen bij
trampeerden.
Waar blijven de beloften P De
groene socialisten, beloofden in 1894 en
later nog, onder anderen dat zij de pach
ten zouden doen afslagen, enz. enz.
In Kamerzitting van 19 meert 1895,
bekende de albelover dat hij nog hot mid
del moest zoeken om die kwestie op te
lossen.
Wij zijn heden een jaar en 4 maanden
verder op den weg naar de eeuwigheid
en de albelover zoekt nog altijd naar
't middel om de pachten te doen vermin
deren....
Neen, de albelover heeft het middel
nog niet gevonden... maar daar bekom
mert hij zich bitter weinig meê hij heeft
de groote pot van 4000 patotterkeus beet,
eu, nu goedeu sier maken, in de zee gaan
pladderen, te Brussel in de koffiehuizen
achter een potteken fijnen drank gaan
paradeeren en de rook van fijne sigaren
als ringskeus iu de lucht blazen, dat is
veel gemakkelijker en ook vermakelijker
dan te studeereu hoe men de pachten zal
doen afslagen.
De leus vau deu albelover is Laat de
boeren maar hoebeu eu toeben, maaien
en dorschen ik ben er en dat is alles
Vive lajoie otles pomraes de terre
neilUUlLbU» zondag laatst
moest hier eene ontzaglijke Roelanders-
stoet door de gemeente trekken.
Een groen plakkaart en - De Klokke
kondigden aan, dat de steenbakkers van
tien genoemde gemeenten, die tijd had
den, te Denderleeuw, om 2 uren namid
dag, aan de statie, zouden vergaderen
o.n het vaandel der partij in stoet naar
Denderhautem te vergezellen.
Dit vaandel zinnebeeld der macht moeat
wonderen verrichten, niet alleen om de
houderden paaren van jongens en meisjes
de gelegenheid eener lieve wandeling te
schenken, maar ook om do kiezers to
hypnotiseren. Het schijnt dat al wie die
10 ellen groenen lustrine beziet zoo ge
troffen is dat hij onder dorzelver schadu-
we wil leven en sterven. Ziedaar het be
stendig mirakel der Roelanders. Dus
katholijken gij zijt verpletterd1
Voor eene kleinigheid verzet men zich
hier niet, maar die grootscho groene be
tooging wilde iedereen zien.
Omtrent verspertijd waren de inwoners
in ongeduldige verwachting eu do nieuws-
gierigstcn liepen tot aan de statie.
Nogthans de treinen waren reeds aan
gekomen en niets buitengewoon werd ge
zien eokelijk bemerkte men twee hee
ren, die wel ook konden visschers zijn en
iets buitengewoon droegen.
Geen steenbakkers te zien.... Wat mag
dit beduiden
Zou er dan niemand komen noch te
voet noch per wiel En op die tien ge
meenten zoo veel volk wonen
En gij, partijgenooten vau de eerste
uur uit Denderleeuw, blijft ook afwezig 1
Gij zelf, getrouwe Patattorloos, zoo
vermaard en hoog geacht, heeft u het
menschelijk opzicht zoo zeer overmees
terd dat gij het vaandel verlaten of ver
raden durfdet
Doch deze lammeteringen konnen tot
niets baten, het uur van den optocht was
geslagen en het vaandel blijft alleen.
IJselijk voorteeken...
Do ratten ontvluchten de schuur wan
neer ze gaat instorten en de Roelanders
schamen zich hun vaandel door de straten
te volgen. Zou het misschien zijn dat er
in de plooien ongeluks-gcdierten nestelen
die uit 't kot van Audonaaarde zijn over
gekomen
Eindelijk de stoet is op gang.
Hij is samengesteld uit de vaandel
drager, twee brusselsche heeren en een
boerenzoon van Denderleeuw, de oudste
jongen van Lippen.
Dat dit een geleerd gezelschap was
hoeft niet. gezegd te worden. De Roelan
ders zijn van hunnen natuur geleerde
burgersalzoo verklaarde de Bokke-
mau.... dat hij te geleerd was om katho
liek te zijn en daarom Roelandor bleef.
Men denke hoe deze vier gasten hior
door de straten gingen, vol schaamte
zonder iemand te durven bezien, treurig
gelijk de lijkstoet van een zelfmoorde
naar.
Het volk dat zich aan schoon dingen
verwachte,zag medelijdend deze armzalige
betooging aan. Het zou willen gekken
hebben.... maar het spel cn de spelemans
waren er te onnoozel voor....
Eerbied dan voor de vier kleppers en
zelfs achting omdat zy hun geloof in Roe
land openbaar durven belijden, tegen
over vele andere Roelanders en Roelan-
derinnen die langs binnenwegen door
veldeu en granen heimelijk naar Dender
hautem zijn geslopeu.... Deze ontsnapten
alzoo aan de schaamte van gezien te wor
den door hunne medeburgers, waaneer
zij van de colossale zwansery deel uit
maakten.... maar hunne verdiensten zijn
ook zooveel te kleiner terwijl hunne me
dewerking toch gekend blijlt. Zondag
aanstaande zal do lijst verschijnen van de
deelnemers uit Denderleeuw. Het is waar
schijnlijk dat minister Vandeupeere^
boom er ook eene ontvangen zal.
Katholieken
herinnert u de
canaillenstreek
van 't wijf
De donchisten
geholpen door de
liberalen hebben
u beschuldigd
van een slecht
wijf voor 1000 fr.
te hebben om
gekocht om
- priester Daens
f j/ even als Sint-
Antonius te he
koren cn voor eeuwig in 't verderf te
storten.
Eu priester Daens werd als een merte-
leor voorgesteld....
En nu, katholieken, komen donchisten
en liberalen die u zoo schandelijk laste
ren uwe stemracu afbedelen.
Neen, dat kan niet zijn
wij stemmen onder Nr 2.
Zondag 19 dezer was het te Iddergem
na de hoogmis meeting van wege de
katholieke Caudidaten voor de provincie.
Burgemeester, Schepenen en Raadsleden
waren er aan tegenwoordig.
De heer Senator Van Vrccken en eenige
andere heeren vergezelden de Candida-
ten. Deze spraken van aan de deur van
't Nieuw Gemeentenhuis tot de menig
vuldige toshoorders.
De Eerw. Fleer Pastoor der parochie,
door de Hoeren Candidaten ten zijnen
huize uitgeuoodigd om de meeting te
komen bijwonen, voldeed aan dit beleefd
verzoek, eu kwam na de Hoogmis, doch
een van de laatste aan.
Om de sprekers niet te storen, plaatste
hij zich bij de menigte die in stilte luis
terde.
Nauwelijks had de tweede spreker,
Mijnheer De Clercq het woord genomen,
of hij werd onophoudelijk met spotrede
nen onderbroken door een lid van den
Gemeenteraad, die zich daartoe opzette
lijk achter den Eerw. Heer Pastoor was
komen plaatsen. Toen dit spel reeds wat
geduurd had, zegde de Eerw. Heer Pas
toor hem op beleefde wijze Mijnheer,
als gij spreken wilt, ga dan van voor, en
spreek. Dat was te veel. Een getergde
stier uit geen geloeie, zooals er op dit
oogenblik uit die democratische borst
ontsnapte. Tusscheu eene reeks van hel-
sche vcrwenschingen zooals zijn mond
alleen die kan uitgalmen, hoorde men de
gemeenste verwijten weêrklinken, zooals,
mertiko, gaper, enz.
Welke welgekweekte jonge toch
bebben ze daar te Iddergem aan 't hoofd
geplaatst
De Eerw. Heer Pastoor protesteerde
met verontweerdiging tegen het schande
lijk gedrag vau den beschaafden jonker,
en beriep zich op de bescherming der
Policie.
Tien minuten had de meeting opge
schorst geweest.
Toen alles was afgeloopen herbegon
dit heerschap zijne dagelijksche oefenin
gen tot dat de gebalde vuisten der om-
staanders onder zijnen neus gestoken,
hem deden verstaan dat de tijd van zwij
gen gekomen was.
Ziehier nu op welke waardige wijze
de Eerw. Hoer Pastoor tegeu dit schan
daal heeft geprotesteerd, bij middel van
eenen brief in ieder huisgezin zijuer pa_
rochie besteld
Geachte Parochianen
De onnoemlijke handelwijze van zeker
Gemeenteraadslid van Iddergem, tijdons
de meeting van Zondag 19 Juli laatstle
den, ten opzichte van uwen Pastoor is U
allen bekend.
Nooit is er in ons Katholieke Vlaan
deren een brutaler en uitzinniger feit gc>
pleegd.
Ik boud er aan publiek protest aan te
teekenen tegen die nieuwerwetsche
kristene zeden.
Ik laat de verantwoordelijkheid van
zulke feiteD aan wien ze dragen moet, en
hoop dat ze de oogen zullen openen aan
al wien nog een greintje Geloof of Eer
gevoel in t Eerlijk Vlaamsche herte
gloeit.
Overigens bedank ik al mijne Paro
chianen voor de gevoelens van algemoeno
verontwaardiging, welke deze feiten heb
ben verwekt, en voor de deelneming die
mij op het oogenblik zelve door al de
toeschouwers werd aangeboden.
Mocht die algemeene afkeuring einde
lijk de gelukkige voorbode wezen van de
eendracht in onze zoo geschokte
meeutc.
Die eendracht zal het levensdoel zijn
van den Herder uwer zielen.
L. LAUWAET,
Pastoor.
Iddergem 20 Juli 1896.
P. S.Wij, ooggetuigen van die feiten,
zijn eens nieuwsgierig om te weten hoe
Klokke Roeland den niet Roeland-
schen gemeenteraad zal verdedigen die
tot hiertoe nog geen woordje blaam 07er
die feiten heeft geuit, maar waarvan som
mige mannen deuzelfden dag gingen ver
broederen met het geuzenmuziek van
Niuove. En toch maken zij de menschen
wijs Wij zijn de ware katholieken.
Een ooggetuige.
Zondag 26 Juli, dienstdoende Apothe
ker Mr De Valkeneer, Esplanade.
Een schoon en keurig in linnen gebon
den handboekje voor het Broederschap
van den Goeden dood, is dezer dage door
den Eerw. P. G. Kallen, S. J. bij den
heer E. Verntmmen (Pontstraat) uitgege
ven.
Wij twijfelen er niet aan of dit, voor
eiken christen, maar bijzonder voor de
leden van gemeld Broederschap zeer ge
schikt boekje zal aan velen welkom we
zen, aangezien het getal der ingeschreven
leden, vooral uit Aalst en omstreken sinds
1834, het jaar der oprichting, 48000 be
draagt.
Het boekje bevat, behalve wat voor de
vergaderingen bijzonder dienstig is, zeer
passende gebeden, troostvolle aanroepin
gen voor het stervensuur, nuttige wea
ken om de stervenden bij te staan en ten
slotte eenige bemoedigende gedachten
over den dood.
Te bekomen bij de Boekhandelaars en
bij Mr J. Cercelet, (Pontstraat, Nr 16).
Prijs 25 centiemen.
Zp niopfpn Het liberaal
Ijl motieii kliekjc dat te Aalst
het hooge woord voert en bestaande uit
de heeren E. Verbrugghen, advocaat, J.
Van Opdenbosch, oud-schoolmeester, De
Bruyn-Le Clercq, oud-ontvanger en Cor
nelius a lapide Van Branteghem, eeuwige
student, dus uit dry vreemdelingeu en
een Aalsterscb stopgat, heeft besloten
dat al de liberalen moeten stemmen
voor Pie Dónche en Cnle.
't Is van moetens, hoort ge, Aal-
stersche liberalen, 't Kliekje schuifelt en
ge moet dansen, ja, dansen moet ge, 'tis
te zeggen, stemmen voor Pie Donche en
Cnl0....
Waarlijk, liberale Aalslenaars, 't is
om compassie te hebben metu....
Durft ge u dan niet los
rukken
Doet Trien den bezem ne
men en dat rommelzoo van
verwaande vreemdelingen bui-
ton vagen.
HOFSTADE. Groote meeting
11 vr 01 ADD.van de Donchisteni
Douderdag avond verleden moest de
groote meeting plaats hebben in het lokaal
der donchisten.
Baas Tu u u u ke-tuke-tuke-tuuk was
veel volk te verwachten, want hij had
vooraf aangekondigd dat bet niet nooaig
zou geweest zijn de bel te doen klinken
om het leger op het appel tegenwoordig
te hebben.
Om kwaart voor 10 uren treden de
meetingisten Piö en burger Booue binnen.
Wat vies gezicht van Petrus als hij de
deur openstak. Hij schiet hem naar deu
toog en maakt daar eenige gymnastische
bewegingen. Een halve toer links, een
halve toer rechts, net als een goed afge
richt militair, maar hij bespeurt niets,
niet dan 5 donchisten eu 8 kinderen be
neden de 16 jaar.
Hij wil saluëeren, maar zijn arm weegt
loodzwaar. Hij kan hem tot aan den rand
van zijn alomgekend zwart hoedje niet
brengen.
Eiudelijk, achter eene tafel, schier
weggestoken, vindt hij toch iemand aan
wien hij de hand mag drukken welke
verlichting aan zijn hart 1
Het gaat er op aan, Pie springt op
eeuen stoel en begint-zijn goed geleerd
deuntje. Eerst over het woord meeting,
dat van het Eugelsch voortkomt zoo hij
zegt, en dat zooveel wil zeggen als
meter,lengte,dikte en breedte bepalen.
Pio was ver genoeg, 't Zij in 't voorbij
gaan gezegd, daar waren daar nog andere
personen aanwezig dan donchisten, waar
onder heeren die ook Engeisch geleerd
hadden en beter dan Pie, de beteekeuing
vau het woord meeting verstonden.
Pie had genoeg gemeten; hij kwam te
kort in de lengte, in do broedte en in de
dikte.
Daar bleef hem niets meer over dan
van zijnen stoel te springen en de plaat
te poetsen, nadat hij de vergadering voor
haren slaapwel gegroet had met de
woorden ge zijt nen troep onbeschofte
rikken.
In alle geval ik geloof dat Pie blij
geweest is, dat hij daar meè goed woèr en
helder maneschijn is weggeraakt.
P. S. Naar men mij verzekert is baas
Tauuu ke-tuke-tuke-tuuk zoo geweldig
kwaad op Charles, omdat hij de brand
klok niet geklept heeft, om 't volk bijeen
te roepen, dat bij niets anders meer doet
dan blazen vangroote koude.
Candidaat Cau-
IMUUiaei. dron- üe twee voor
naamste redén die, volgens Chipka, aan
candidaat Caudron de genegenheid van
't kiezerskorps moeten doon verwerven
zijn
1° dat zijne studiën van geneesheer
aan vader en moeder Caudron veftien
diezend frank hebben gekost... Vijftien
duizend frank, een som groot genoeg om
er 3 de medecijnen te laten studeoren.
(Eu die snul zegt dat zelf op de meetin
gen.)
2° dat hij op al de parochiën in 't rond
bekend staat als een uiau vol liefdevuur
't is te zeggeu, als een eerste prochie-
vrijer bekend staat. Ongelukkiglijk voor
dezen die geerne Madame Caudron zou
den willen worden, duurt dat liefdevuur
maar slechts wat de rozen duren, 's mor
gens ontloken, 's avonds verslenst 1
Priesterlijke benoemingen.
Zijne Hoogweerdigheid Mgr. de Bis
schop heeft pastoor benoemd te Oostac-
ker, den E. H. Th. Watté, pastoor op het
11. Hert te St. Aniaudsberg deze wordt
vervangen door deu E. H. G. H. De Vos,
pastoor van het hospitaal tc Geeraards-
bergen.