Zondag 16 Augusti 1896.
5 centiemen per nummer.
50sle Jaar. Mil.
VERDENKING.
Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst.
GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM.
VADERLAND, TAAL, VRIJHEID.
Vrede's-politiek.
RAMPZALIG.
Een en ander.
DE DENDERBODE.
Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week
voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes
maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving
eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont
vangen zijn ten laste van den schuldenaar.
Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31,
en in alle Postkantoren des Land.
Cuique «uum.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op
3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag in den voormiddag.
Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele
van dit blad.
Aalgt, 14 Augusti 1896.
Het Journal de Bruxelles van 30
Juli 11. bracht een schrijven meê dat veel
opschudding in 't katholieke kamp ver
wekte maar weinige bijtreders vondt.
Meer dan eens hoorde men, hier en
daar, 't gedacht opperen, dat katholieken
en liberalen zich zouden moeten verstaan
om te samen tegen 't socialismus op te
treden.
Het Journal de Bruxelles van hoo-
ger gemelde date deed nu dat voorstel en
zegde 8 Katholieken en liberalen zouden
zich moeten vereenigen om tegen de
socialisten te strijden tot behoud van
b Godsdienst, Koningdom, persoonlijke
Vrijheid, Eigendom en Huisgezin.
En waarom?...
Omdat, zegt het Brusselsch orgaan,
katholieken en liberalen den zelfden eer
bied over hebben voor den Godsdienst,
liet Koningdom, de persoonlijke Vrijheid,
den Eigendom en het Huisgezin.
Op die vijf punten zijn katholieken en
liberalen 't accoord, beweert HetJour
nal b waarom zouden katholieken en
liberalen zich niet vereenigen tegen de
vijanden dezer vijf punten
Verder zegt het Brusselsche katholiek
orgaan Wat den Godsdienst betreft
b leest maar wat Rogier, Frère-Orban,
b de Laveieye verklaard hebben zij
b waren vol eerbied voor den Godsdienst.
b In zijne redevoering, in 1889, te Luik
b uitgesproken (ter gelegenheid der eeuw-
feest van de Fransche revolutie, den-
ken wij) heeft Frère-Orban gezegd dat
a hij den Godsdienst beschouwde als het
b heil en de sterkte der volkeren.
Wel mogelijk dat Frere-Orban dat ge
zegd heeft, maar zijne woorden waren
dan in strijd met de daden van zijngansch
openbaar en zelfs bijzonder leven. Im
mers wie weet er niet dat Frère-Orban,
de leider der liberalen, zijn leven lang,
met eene ongemeene hardnekkigheid en
drift heeft bestreden datgene wat hij, in
1889, het heil en de sterkte der volkeren
heeft geheeten
Wie weet er niet dat Frère-Orban als
vrijdenker heeft geleefd en als vrijdenker
is gestorven
Frère-Orban, een man vol eerbied voor
den R. K. Godsdienst 1.... Men denkt te
droomenals men dat leest 1....
Wij herhalen hotGansch zijn leven,
protesteert hier tegen.
Frère-Orban, wij bekennen het was een
talentvol mensch, maar zijn hoogmoed
was ook ouafmetelijk.
't Was immers in zijnen onafmetelijken
hoogmoed dat hij, sprekende over de
eischen van Z. H. den Paus, van pries
terlijken overmoedarrogance sacerdotale
dorst gewagen.
Wie anders dan Frère-Orban was
de ziel van den schooloorlog, van dien
EENE VKEESKLIJKE
32sle VEEVOLG.
Zeg deu koetsier, dat hij een anderen weg in
slaat, wilt ge 1 sprak ze op eens.
Maar kind, waarom dat
Ik moet naar tante Constance, die ongelukkige
is nu gebecl verlaten.
O, neen, er is gezorgd dat zij een goed onderko
men heeft. Later zult ge haar wel zien.
Agnes, ik bezweer u, laat mij heengaan. Met
mijne rouwkleeding en mijne droevige stemming pas
ik niet bij een gelukkig minnend paar ik zou uw
geluk bederven t
Neen, mijn geluk zal u wéér oprichten en u
lceren om weer gelukkig te worden, antwoordde
Agnes. En ge wildet Lageman spreken. Dien vindt ge
nu zeker in de Raucbslraat ha wij zijn er al.
Voor de villa van Mevr. von Becren in de Rauch-
straat, hield hot rijtuig stilhet tuinhek werd open
gedaan; daar kwam Lageman het rijtuig reeds te
gemoct. Weinige schreden achter hem werdecnc
groote gestalte zichtbaar, die achtereen acacia scheen
gestaan te hebben.
O Koenraad, dat is tegen de afspraak, riep
Mevr. von Becren, terwijl zij leunende op Lagcman's
arm uit het rijtuig stapte.
Achter haar klonk een hartverscheurende kreet
Valentine was in onmacht gevallen. Lageman en de
koetsier kwamen er bjj om hulp te verlecnen, doch
Rechling stiet hem heftig terug. Haar hoofd legen
strijd door de logie gevoerd om de zielen
onzer kinderen aan de Kerk aan den
Godsdienst te ontrukken
Talrijko maatregelen zouden wij hier
kunnen aanhalen die door Frère-Orban
werden genomen of door hem ingeblazen
en dit met het uitdrukkelijk doel van den
Godsdienst te benadeeligen, te vervolgen
en de priesters te plagen of te judassen.
De haat van Frère-Orbau tegen de
katholieken was onverbiddelijk en dit
toonde hij onbewimpeld, in 1894, toen de
liberalen te Luik in ballotteering kwamen
met de socialisten. Met verachting wei
gerde hij de stemmen der katholieken die
goedzakkig genoeg geweest waren van ze
hem aan te bieden.
Frère-Orban wildo dus zelfs niet dat hij
met de hulp der katholieken tot volks
vertegenwoordiger zou verkozen worden,
zoo hevig was zijn haat tegen al wat ka
tholiek is.
Zijn zoon. Raadsheer aan 't Beroepshof
te Luik, bevestigde het dezer laatste da
gen, toen hij aan de dagbladen schreef
aat zijn vader, nooit zou gedoogd heb
ben dat liberalen voor katholieken zouden
stemmen al ware het ook tegen de socia
listen.
Dus de haatvolle leus van den libera
len autokraat Frère was Liever vrijden
ker en socialist dan paapsch.
En niet alleen Frère-Orban maar ook
Buis, Burgemeester van Brussel en Van
Ryswyck, Burgemeester van Antwerpen
hebben tot leus Liever vrijdenker en
socialist dan paapsch.
Buis schreef te gelegenheid der laatste
ballotteering te Brussel, aan de vrijden
kerij dat hij alleenlijk voor de socialisten
ging stemmen uit haat tegen het clerica
lism, dus uit haat tegen den Godsdienst
en Van Ryswijck zegde in eene meeting
dat hij liever voor de socialisten zou
stemmen dan voor de katholieken.
Ziedaar de maat van den eerbied en de
genegenheid die Frère-Orban en zijne
partijgangers, de liberalen, voor den
Godsdienst over hebben
En dat goedzakkige Journal de Bru
xelles beeldt zich in dat de liberalen
met de katholieken gaan samenspannen
uit eerbied voor den Godsdienst
Waar zijn de zinnen van die heeren ge
dwaald
Lezen die heeren van het Journal -
dan nooit de liberale nieuwspapieren of
hooren ze de liberale helhonden dan
nooit langs de straat brullen
Leest een liberaal dag- of weekblad
't is gelijk't welk, groot of klein, te be
ginnen van u l'Indépendance beige b
8 Laatste Nieuws, b Lot onzen armtie-
rigon Dendergahn toe, 't is eene aaneen
schakeling van laster, hoon, smaad, b,e-
leediging verachting voor Godsdienst,
Kerk en Priesters.
Hoort ze eens brullen langs de straat
Van 't ongediert der papen - en menig
ander vuil en goddeloos liedje in dien
aard....
Het Journal de Gand schreef destijds
zyne borst geleund, droeg hy bet geliefde meisje in
zijne armen bet buis binnen, de trap op naar de voor
baar bestemde kamer, waar bjj baar op eene sola
zachtjes neervleide.
XV.
Er waren reeds uren vcrloopen, sedert Rechling
zijne beminde bewusteloos naar boven droeg, en nog
immer wachtte bjj te vergeefs, dat het bem veroor
loofd zou worden haar te naderen en haar de verze
kering te geven van zijne onwankelbare liefde en
trouw. Als de engel met het vurige zweerd stond
Agnes bij de deur van Valentine's kamer en belette
hem z(jn paradijs binnen te gaan.
Wilt ge baar dooden vroeg zij in antwoord op
zijn herhaald smeeken om b(j zijne geliefde toegelaten
te worden, liet gaat niet, zjj kan u nog niet zien heb
geduld tot morgen, Koenraad, voegde zy hem toe.
Geduld geduld heb ik niet genoeg geduld
moeten hebben T klaagde hij. Nu is mijn geduld ten
einde.
Dan blijft er niets over dan weêr nieuwen voor
raad op te doen, arme vriend.
O, Agnes, Agnes, scherts toch nietsmeekte
hij Ik kan het niet verdragen. Erbarm u over me,....
als ge eens wist, hoe ik moede ben
Ik weet het Koenraad, zegde zij met een glim
lach, die echter door het innig medelijden met den
jonkman dadelijk weêr teruggedrongen werd. Ge
moest me geen verwijten doen, maar liever inzien,
dat alles wat ik doe, strekt tot uw en Valentine's
bestwil.
Oh, ik ben ondankbaar, Agnos Ik moest geen
oogenblik vergeten, wat ik aan u en aan Lageman te
danken heb, en dat doe ik ook niet. Maai ik kan mijn
Het liberalismus is de vrijdenkerij of
't is niets. Nu, vrijdenkerij is godver-
loochening.
Wij zeggen niet dat er geen liberalen
bestaan die eerbied hebben voor onzen
Godsdienst, doch dezen zijn zeer dun ge
zaaid en beginnen allengskens naar den
katholieken kant over te hellen, maar het
gros van de nog overblijvende scharen
van 't uiteengcslagene liberale leger be-
hooren nog tot de vrijdenkerij, tot de
vijanden van onzen Godsdienst maar
zullen weldra naar 't socialistische kamp
overloopen.
De gansche katholieke drukpers keurt
het voorstel van het 8 Journal de
Bruxelles af terwijl de liberale en so
cialistische organen er vinnig meê spot
ten.
En inderdaad het voorstel is af te keu
reu, want moest de katholieke partij het
bijtreden het ware weldra met haar ge
past, want zij zou het vertrouwen van het
katholiek volk verliezen en ongetwijfeld
de speelbal worden van eenige liberale
ooilij kaards.
Het wachtwoord voor ons, katholieken,
moet zijn en blijven
Alleen stélen en alleen opgehangen
worden,
t is te zeggen, geen liberale bondgenoten.
Zijn er dan liberalen w<dke eerbied
hebben voor Godsdienst, Koningdom, per
soonlijke Vrijheid, Eigendom en Huisge
zin. de drang der omstandigheden zal hun
dé oogen doen openen en besluiten van
zich in de katholieke rangen te scharen
De plooien van het katholieke vaandel
zijn wijd genoeg om ze te beschutten
Dat is de titel van eenige bemerkingen
in Klokke Roeland verschenen over het
doodbeeldeken der christene volkspartij.
De katholieken van Ninove verheugd
over de schitterende zegepraal in het
Kanton behaald, dat de wieg en de zetel
was van den oproer tegen de katholieke
partij, hadden een doodenmarsch aan
geheven als klinkend antwoord op de voor
barige triomphtonen eener half geborsten
Klokke.
In die marsch kwamen de woorden voor
Gezel Adolf en deze hebben bij de
volksfopperij de hairen doen te berge
rijzen en kreten van verontwaardiging
slaken.
Gezel Adolf! Wat eerbied voor den
prioster zoo huilt het ophitsersblad van
Ninove
Zachtjes, mannen, want ge duwt u den
vinger in do ooge tot aan den elleboog.
Gij zegt dat de katholieken allen eer
bied voor priester Daens hebben verlo
ren. Daar is een onderscheid te maken.
Wij eerbiedigen in deu E. H. Daens den
priester maar kunnen geen respect over
hebben voor den armtierigen politieker
die ons zoo grondig katholiek Arrondisse
ment in tweo vijandige partijen trok
Voor den man met handen en voeten
vcrlaDgen niet bedwingen Waarom mag ik haar niet
zien, terwijl zij met Lageman gesproken beeft
Begrijpt ge dat werkelijk niet, Koenraad Is bet
u dan niet mogelijk dit in een gunstigeren zin voor u
uit tc leggen vroeg ze om hem kalmer te stemmen.
Doch het hielp nietsvastbesloten zegde hijGe
moogt zeggen, wat ge wilt, Agnes, ik kan niet anders.
Het is mij onmogelijk uw huis te verlaten, zoolang ik
Valentine niet gesproken heb.
Ik beb niet gezegd, dat ge moet heen gaan, mjjn
vriend Blijf hier zoolang ge wilt, mijn huis is ruim
genoeg om u ook nachtverblijf te kunnen geven, ant
woordde zy half in ernst, half schertsend. Er bleef
hem dus niets over dan zich In zijn lol te schikken.
Rusteloos liep hy in het buis en in bet tuin rond,
zonder eenig doel doorkruiste hy den Thiergaerten
hy deed een loop rond den Neuee See en keerde toen
in stormpas naar de Rauchstraat terug.
Werkelijk begon het er allen schijn van te krijgen
dat hij de gastvrijheid van Agnes op de proef zou
stellen, want de Meidag liep reeds ten einde en nog
steeds bleef voor hem de deur van Valentine's kamer
gesloten. Hij had reeds alle hoop opgegeven baar
vandaig weer te zien hjj was in vertwijfeling doch
daar verscheen plotseling Agnes om hem te roepen.
Onder do tcedere zorgen van Agnes was Valentine
weldra van hare onmacht bekomen. Zij vroeg onmid-
delijk naar Lagemanaan hem en aan Agnes be
tuigde zij nu op roerende wijze baar innigen dank
Nu eerst vernam zjj den gebeelen samenhang van
alles wat Agnes en Lageman voor haar gedaan had.
Zonder haar zoudt ge bezwaarlijk nu hier niet
zitten, bevrijd van elke smet, zei Lageman op Agnes
wijzende, want ik moet bekennen, dat ik sterk aan
uwe onschuld twijfelde.
door geuzen vau allen deesem onder
steund
Woor den man, van wicn Julius Hoste
in zijn joden-centcnbladje zoBg
8 Daens is onze man! n
voor den man, dien alle liberale bladen
hebben opgehemeld en van wien het
Laatste Nieuios, dat moddergazetje, heeft
gezegd - M. Daens is geen priester lijk
de anderen tusschen pot en kan gezeten
kan hij hevig uitvaren op M. Woeste, den
warmsten verdediger van Kerk en Gods
dienst b
Voor den man, aan wien op zekere
meeting gevraagd wierd door socialisten,
voor wien, in geval van ballotccring tus
schen M. Woeste en 't roode janhagel,
hij, Daens. zou gestemd hebben en die
op zulke vraag niet dierf antwoorden
ehwel, Klokke Roeland, voor zulken
politieker hebben de katholieken geenen
eerbied. Wanneer 'de geuzen op alle
toneD zingen Daens is onze man
dan antwoorden daarop met volle mon
den al degenen die aan Kerk en Gods
dienst zijn gehecht De man der geuzen
en is de verdediger niet der katholieken,
in hem kunnen zij geen vertrouwen heb
ben.
Gij, Klokke Roelandbraakt vuur en
vlam omdat men dien politieker heeft ge
noemd 8 Gezél Adolf.
Die benaming is weerom voor 't groot
ste gedeelte waar.
In zijn einddoel is politieker Daens
geen socialist, 't is te zeggen hij jaagt de
inp&iming der goederen niet na, hij streeft
niet naar het afschaffen van Godsdienst,
huwelijk en eigendom. Dat is waar iu
dit opzicht is M. Daens geen socialist.
Maar dit is niet al.
Is M. Daens geen Vooruiter in zijn
einddoel hij is het voorzeker in zijne poli
tieke werking. De donchisten-propaganda
is die van het roode janhagel.
Vriend lezer, zijt gij al op meetingen
der Roelanders geweest Dan hebt gij
hevig en op onbetamelijke wijze hooren
uitvallen tegen de rijken, alleen om die
reden dat zij door de fortuin begunstigd
waren. Huu eenig ongelijk bestond in het
bezitteu van geld en daardoor alleen wa
ren zij besmette schapen, wier omgang
men vluchten en schuwen moet. Wat
moet er iu het hart van den arme drom
mel ontstaan die zoo op onrechtveerdige
wijze hoort schelden tegen de zoogezegde
vasthoudisten
Dat er rijken zijn die hunnen plicht
vergeten, 't kan er door, 't is de waar
heid, maar dat het allen schurfte scha
pen zijn, zie dat is te grof.
Even als de socialisten zaaien de Roe
landers twist en tweedracht, haat en nijd
in het hart van den armen zwoeger. De
strijd door de Donchisterij geleverd is
een klassenstrijd oven als bij de aanbid
ders der Commune van Parijs.
In dit opzicht dus mag politieker
Daens gezel Adolf genoemd worden 't is
zijn ware naam. Hij is wezenlijk, lijk E.
Van de Velde, het kopstuk der socialis
ten zegde, de baanbreker van het socia-
Met volle recht, zegde Valentine'zacht.
Eu zonder een vaat vertrouwen in de onschuld
van eenen beklaagde, kan men hem verdedigen maar
de overtuiging, die den doorslag moet geven, ont
breekt. Men ziet dan iets over het hoofd, dat schijn
baar onbelangrijk is, en dat toch den atloup van bet
proces bebeerschcn kan. Agne6 heeft me verdienste
lijk gemaakt door my op zulke punten te wijzen.
En uwe verdienste is nog veel grooter, want van die
aanwijzing hebt ge op geniale wijze gebruik gemaakt,
zegde Mevr. von Becren met warme overtuiging.
Uw geloof heeft ons geholpeu eu de liefde heeft
wonderen bewerkt, antwoordde Lageman en bij be
dekte de hand van Agnes met vurige kussen.
Kleurende en in verwarring trok zjj bare band weg
en zegde Wij moeten een zeker iemand nok niet
vergeten. Valentine ofschoon ge onbegrijpelijk
genoeg den naam van Koenraad Rechling niet
kunt hooren, moet ik het toch zeggen. Koonraad heeft
aan uwe onschuld geloofd, geen oogenblik heeft h|j
in zijne liefde gewankeld, ofschoon aan den zoon niet
euvel geduid bad kunnen worden, wanneer ontstclte-
dis van droehreid over den schrikkelijken dood zjjner
moeder zyn oordeel hadden beneveld.
Wij durfden hem niet inwjjden in het plan, dat
wij ontwierpen om u te redden, sprak Lageman, want
wij vreesden, dat hjj te kwader ure Bauerlich 2ou
aanvallen en daardeor alles bederven zou. Immers
gedurende de terechtzitting was hjj nauwelijks terug
te houden bjj wilde den ellendeling te lijf gaan en
hem met zijne vuisten bewerken. By de berinnering
hieraan kon de advocaat niet nalaten to lachen.
Wat die ongelukkige Mev. Rechling u ook heeft
aangedaan zegde Agnes, daar is Koenraad niet aan
schuldig.
lism in Vlaanderen hij is de bros aan
't maken langs waar het collectivism in
onze Vlaamsche vesten zal binnen drin
gen
Schrikkelijke verantwoordelijkheid 1
Klókke Roeland en heeft geen recht
van spreken over den eerbied die aan
priester Daens toekomst.
De gescheurde Klokke heeft gedaan
wat nooit de katholieken deden. Dezen
zijn nooit aan de eer te kort gebleven die
den priester als priester toekomt. Als dio
priester zich met politiek bemoeit en bij
zonder eene politiek lyk die van priester
Daens, dan heeft men het recht zijne da
den te bespreken.
Welnu, Klokke Roelandgij hebt beide
personages in M. Daens verward. Gij be
roept u op den priester als er spraak is
van den politieker. En nochtans, gij be
hoort tot die partij die de canaülen-
streek van 't wijf heeft uitgevonden.
Had men in de christene volkspartij
dien avond eens gedacht op den eerbied
die den priester toekomt wanneer zulk
een schandigeu list wierd verzonnen,
waardoor men 't volk wilde misleiden,
dan zouden de volksfoppers die schand
daad op 't geweten niet hebben. Wanneer
dit schandaal wierd neêrgeschreven en
op de vier hoeken van 't Arrondissement
verspreid, welk was alsdan de eerbied
die men bad voor den E, H. Daens als
priester Alsdan heeft de zoogezegde
christene volkspartij den priester in het
hart getroffen, den eerbied in den grond
geknakt voor den priester, voor deu ge
zalfde des Hoeren, alsdan was er alleen
lijk sprake van den E. H. Daens als
priester en niet als politieker.
Gij hebt dus, Klokke Roelandden
bal misgeslagen gij hebt het recht niet
te schrijven lijk gij het doet en indien
alle schaamtegevoel niet ware weggewe-
ken, dan zou u de pen in de hand branden
bij bet neerschrijven van zulke ellendige
leugentaal. Uwe verontwaardiging is uiets
dau veinzerij bet volk begiut u vau
nabij te lceren kennen het getal uwer
aanhangers vermindert dagelijks en wel
haast zullen uwe laatste wraakkreteu en
tanden knarscrij onder het hertelij k go-
jubbel aller ware christenen on katho
lieken verdooven.
De toekomst is den katholieken 1
Fbhd.
Het gevolg van de verhooging
der vergoeding aan de milicianen.
Wc zegden reeds, welke schoono ge
volgen die verhooging heeft gehad.
Nu schrijft men uit DoornijkTwee
kantons van het arrondissement Doornijk
moeten 83 man voor do lichtiug van 1896
leveren. Tusschen hen, zijn 19 van die-
genou welke een slecht nummer hebben
getrokken dio de storting van 200 frank,
tot bet bekomen eens plaatsvervangers,
hadden gedaan. Bij het vernemen dat de
soldaten voortaan 30 frank per maand
Maar ik ben schuldig tegenover hem, riep Va
lentine en uit hare stem klonk grievende smart, en
daarom is het beste, dat wjj elkaar nooit, nooit weer
zien.
Gij schuldig vroeg Agnes. Gij zyt toch niet
verantwoordelijk voor do dood zijner moeder, omdat
gij haar den vergiftigden drank gegeven hebt Op die
manier had gij even goed uw vader kunnen vergif
tigen.
Gedurende het gerechtelijk onderzoek hebt gij
laten doorschemeren, dat gty u niet vrij van schuld
gevoelt, en daardoor hebt gij de rechters en ra(j op
een dwaalspoor gebracht, spruk Lageman ernstig. Ge
moet aan zulk een ziekelijke inbeelding niet toegeven.
Stort uw hart voor uwe vrienden uit, dau kunnen ze
iets doen om u dien verkeerden waan te ontnemen.
Het is geen verkeerde waan, maar ik kan het nu
niet zeggen. Later, later zult ge alles vernemen,
bracht Valentine met moeite uithet arme kind
werd weer zoo bleek als oencdoode, het koude zweet
parelde op haar voorhoofd. Agnes wenkte Lageman,
toe de kamer te verlaten. Uren lang lag Valentine
stil, onbeweeglijk, met gesloten oogen, schijnbaar
sluimerend, doch zij was bij haar volle bewustzijn.
Zelfs het minste gedruisch ontging haar niet, en
ondortnsschcn hielden hare gedachten haar bezig.
Toen Agnes weer Lyna onhoorbaar in de kamer
kwam om naar haar te zien, richtte zij zich op en
wenkte haar om nader bij te komen.
Agm-s, fluisterde zy, Koenraad is bier in hnis,
ik weet het.
Mevrouw von Becren knikte.
Hij wil niet heengaan voordat h(j mij gesproken
heeft.
Weet ge dat ook al t
zullen trékkenhebben tien hunne
persoonlijke inlijving gevraagd,
zoodat slechts 9 op 83 man moeten ver
vangen worden.
En aldus komen we stilaan tot het
vrijwilligers leger, het bij uitstek rccht-
veerdig en democratisch stelsel.
In afwachting, moet men het katholijk
ministerie hulde brengen voor zyne wet
op do vergoeding der milicianen.
Demokratische maatregel. Vol
gens le XXe Siècle is het Ministerie van
zin de vermindering der lasten op de ge
wone wijnen en de verhooging van die op
de fijne wijne voor te stel Ion.
De Minister van Financiën zal dit doen
zegt onze confrater, met het doel dat hij
tot hiertoe zoo moedig heeft nagestreefd
den prijs der dranken die tot 's volks
voeding dienen verminderen.
Het katholiek Ministerie zal eer halen
van dezen nieuwen demokratischen maat
regel.
Gewroken. Het katholiek minis
terie en de meerderheid zegt het Fond
senblad worden schoon gewroken door de
liberale bladen die, vóór de kiezing, zoo
hevig de verhooging der rechten op den
jenever bestreden.
De Chronique schrijt thans, in een
artikel over de rechten op den wijn, dat
de belaslitig op den jenever gewettigd is,
aangezien die drank nadeelig is en dat
het van openbaar belang is het gebruik
ervan te verminderen.
De Chronique heeft echter, vóór de
kiozing, M. de Smet de Naeyer, wegens
het verhoogen van die belasting, voor
eenen dwingeland uitgescholden.
Do Flandrc libérale gaat nog verder
zij neemt een artikel over uit een ander
blad, waarin gezegd wordt dat men de
invoerrechten voor den gewonen wyn ge
heel zou moetcu afschaffen cu deze ver
vangen door nicuive rechten op den jene
ver. Eu zij verklaart dat dit artikel zeer
juist is.
Wanneer waren of zijn de liberalen nu
rechtzinnig Vóór het neerleggen van het
wetsontwerp tot verhooging dor rechten,
toen zij die verhooging vroegen of na
de stemming der rechten; toen zij er de
katholieken voor aanvielen, of nu dat zy
de kiezing voorbij zijnde die ver
hooging goedkeuren en zelfs nieuwe rech
ten vragen
De roode syndicaten. Op het rood
congres te Londen zegde do Fransche
socialist Jules Guesde Wat is in de
meeste gevallen een socialistich syndicaat?
Een küekske dat mits 1,25 fr. zich een
stempel in caoutchouc aangeschaft heeft."
Eu uogtaus, do-kopstukken dier syndi-
katou beweeren de ware vertegenwoor
digers der arbeidersklas te ziju 1 Jules
Guesde heeft het gezegd zij vertegen
woordigen niets auders dan hunnen
zwammen stempel.
Ja, door de stilte van den kerker wordt het ge
hoor gescherpt, zuchtte zjj. Toen richtte zjj zich op
eu zegde vastbesloten De kelk moet geledigd wor
den, het zjj zoo. Bjj boetveerdigbeid is de bekentenis
der zonden eene onmisbare vcreischte, alzoo ge
schiede wat toch eens geschieden moet.
Het zal u te zwaar vallen, stel het uit tot later
als ge meer krachten hebt.
Het vleescb is altijd zwak al is de geest gewil
lig, zegde Valentine treurig, laat het mij na doen.
Schuif de gordijnen open, help me een beetje om
mijn haar en mjjne kleeding in orde te brengen cn
roep hem dan. Ge moet ook komcu want ge moet ook
mijne schuldbelijdenis booren. Zjj stond op.
Agnes voldeed aan haar verlaDgen. De fraai ge*
meubeleerde kamer lag legen het Westen een stroom
van licht en goud kwam door de hooge vensters toen
Agnes de gordijnen bad opengeschoven.
In dat scboone, belooverende licht vond Ksenraad
zijne geliefde in oeacn leunstoel zitten.
Als verblind blsef hij een oogenblik schuchter op
den dremdel staan, toen snelde bjj naar baar toe,
zonk aan hare voeten neer en greep hare slanke hand,
om die met kussen te bedekken.
Zjj trok echter haro hand terug en zegde t
Raak mij niet aan, Koenraad Daarmeê zoudt
gc tegen uwe overledene moeder zondigen Gij be
hoort niet aan mijne voeten, ik moest aan uwe voelen
liggen om u mijne zware schuld te belijden.
Lief, dwaas kind. antwoordde hy zonder op te
staan, die langdurige gevangenschap beeft u ziek ge
maakt, anders zoudt ge zulke gedachten niet hebben.
Wordt voortgezet.