Zondag 16 Augusti 1896. 5 centiemen per nummer. 50sle Jaar. Mil. VERDENKING. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Vrede's-politiek. RAMPZALIG. Een en ander. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frankmet de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maanden; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique «uum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00; Vonnissen op 3* bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Aalgt, 14 Augusti 1896. Het Journal de Bruxelles van 30 Juli 11. bracht een schrijven meê dat veel opschudding in 't katholieke kamp ver wekte maar weinige bijtreders vondt. Meer dan eens hoorde men, hier en daar, 't gedacht opperen, dat katholieken en liberalen zich zouden moeten verstaan om te samen tegen 't socialismus op te treden. Het Journal de Bruxelles van hoo- ger gemelde date deed nu dat voorstel en zegde 8 Katholieken en liberalen zouden zich moeten vereenigen om tegen de socialisten te strijden tot behoud van b Godsdienst, Koningdom, persoonlijke Vrijheid, Eigendom en Huisgezin. En waarom?... Omdat, zegt het Brusselsch orgaan, katholieken en liberalen den zelfden eer bied over hebben voor den Godsdienst, liet Koningdom, de persoonlijke Vrijheid, den Eigendom en het Huisgezin. Op die vijf punten zijn katholieken en liberalen 't accoord, beweert HetJour nal b waarom zouden katholieken en liberalen zich niet vereenigen tegen de vijanden dezer vijf punten Verder zegt het Brusselsche katholiek orgaan Wat den Godsdienst betreft b leest maar wat Rogier, Frère-Orban, b de Laveieye verklaard hebben zij b waren vol eerbied voor den Godsdienst. b In zijne redevoering, in 1889, te Luik b uitgesproken (ter gelegenheid der eeuw- feest van de Fransche revolutie, den- ken wij) heeft Frère-Orban gezegd dat a hij den Godsdienst beschouwde als het b heil en de sterkte der volkeren. Wel mogelijk dat Frere-Orban dat ge zegd heeft, maar zijne woorden waren dan in strijd met de daden van zijngansch openbaar en zelfs bijzonder leven. Im mers wie weet er niet dat Frère-Orban, de leider der liberalen, zijn leven lang, met eene ongemeene hardnekkigheid en drift heeft bestreden datgene wat hij, in 1889, het heil en de sterkte der volkeren heeft geheeten Wie weet er niet dat Frère-Orban als vrijdenker heeft geleefd en als vrijdenker is gestorven Frère-Orban, een man vol eerbied voor den R. K. Godsdienst 1.... Men denkt te droomenals men dat leest 1.... Wij herhalen hotGansch zijn leven, protesteert hier tegen. Frère-Orban, wij bekennen het was een talentvol mensch, maar zijn hoogmoed was ook ouafmetelijk. 't Was immers in zijnen onafmetelijken hoogmoed dat hij, sprekende over de eischen van Z. H. den Paus, van pries terlijken overmoedarrogance sacerdotale dorst gewagen. Wie anders dan Frère-Orban was de ziel van den schooloorlog, van dien EENE VKEESKLIJKE 32sle VEEVOLG. Zeg deu koetsier, dat hij een anderen weg in slaat, wilt ge 1 sprak ze op eens. Maar kind, waarom dat Ik moet naar tante Constance, die ongelukkige is nu gebecl verlaten. O, neen, er is gezorgd dat zij een goed onderko men heeft. Later zult ge haar wel zien. Agnes, ik bezweer u, laat mij heengaan. Met mijne rouwkleeding en mijne droevige stemming pas ik niet bij een gelukkig minnend paar ik zou uw geluk bederven t Neen, mijn geluk zal u wéér oprichten en u lceren om weer gelukkig te worden, antwoordde Agnes. En ge wildet Lageman spreken. Dien vindt ge nu zeker in de Raucbslraat ha wij zijn er al. Voor de villa van Mevr. von Becren in de Rauch- straat, hield hot rijtuig stilhet tuinhek werd open gedaan; daar kwam Lageman het rijtuig reeds te gemoct. Weinige schreden achter hem werdecnc groote gestalte zichtbaar, die achtereen acacia scheen gestaan te hebben. O Koenraad, dat is tegen de afspraak, riep Mevr. von Becren, terwijl zij leunende op Lagcman's arm uit het rijtuig stapte. Achter haar klonk een hartverscheurende kreet Valentine was in onmacht gevallen. Lageman en de koetsier kwamen er bjj om hulp te verlecnen, doch Rechling stiet hem heftig terug. Haar hoofd legen strijd door de logie gevoerd om de zielen onzer kinderen aan de Kerk aan den Godsdienst te ontrukken Talrijko maatregelen zouden wij hier kunnen aanhalen die door Frère-Orban werden genomen of door hem ingeblazen en dit met het uitdrukkelijk doel van den Godsdienst te benadeeligen, te vervolgen en de priesters te plagen of te judassen. De haat van Frère-Orbau tegen de katholieken was onverbiddelijk en dit toonde hij onbewimpeld, in 1894, toen de liberalen te Luik in ballotteering kwamen met de socialisten. Met verachting wei gerde hij de stemmen der katholieken die goedzakkig genoeg geweest waren van ze hem aan te bieden. Frère-Orban wildo dus zelfs niet dat hij met de hulp der katholieken tot volks vertegenwoordiger zou verkozen worden, zoo hevig was zijn haat tegen al wat ka tholiek is. Zijn zoon. Raadsheer aan 't Beroepshof te Luik, bevestigde het dezer laatste da gen, toen hij aan de dagbladen schreef aat zijn vader, nooit zou gedoogd heb ben dat liberalen voor katholieken zouden stemmen al ware het ook tegen de socia listen. Dus de haatvolle leus van den libera len autokraat Frère was Liever vrijden ker en socialist dan paapsch. En niet alleen Frère-Orban maar ook Buis, Burgemeester van Brussel en Van Ryswyck, Burgemeester van Antwerpen hebben tot leus Liever vrijdenker en socialist dan paapsch. Buis schreef te gelegenheid der laatste ballotteering te Brussel, aan de vrijden kerij dat hij alleenlijk voor de socialisten ging stemmen uit haat tegen het clerica lism, dus uit haat tegen den Godsdienst en Van Ryswijck zegde in eene meeting dat hij liever voor de socialisten zou stemmen dan voor de katholieken. Ziedaar de maat van den eerbied en de genegenheid die Frère-Orban en zijne partijgangers, de liberalen, voor den Godsdienst over hebben En dat goedzakkige Journal de Bru xelles beeldt zich in dat de liberalen met de katholieken gaan samenspannen uit eerbied voor den Godsdienst Waar zijn de zinnen van die heeren ge dwaald Lezen die heeren van het Journal - dan nooit de liberale nieuwspapieren of hooren ze de liberale helhonden dan nooit langs de straat brullen Leest een liberaal dag- of weekblad 't is gelijk't welk, groot of klein, te be ginnen van u l'Indépendance beige b 8 Laatste Nieuws, b Lot onzen armtie- rigon Dendergahn toe, 't is eene aaneen schakeling van laster, hoon, smaad, b,e- leediging verachting voor Godsdienst, Kerk en Priesters. Hoort ze eens brullen langs de straat Van 't ongediert der papen - en menig ander vuil en goddeloos liedje in dien aard.... Het Journal de Gand schreef destijds zyne borst geleund, droeg hy bet geliefde meisje in zijne armen bet buis binnen, de trap op naar de voor baar bestemde kamer, waar bjj baar op eene sola zachtjes neervleide. XV. Er waren reeds uren vcrloopen, sedert Rechling zijne beminde bewusteloos naar boven droeg, en nog immer wachtte bjj te vergeefs, dat het bem veroor loofd zou worden haar te naderen en haar de verze kering te geven van zijne onwankelbare liefde en trouw. Als de engel met het vurige zweerd stond Agnes bij de deur van Valentine's kamer en belette hem z(jn paradijs binnen te gaan. Wilt ge baar dooden vroeg zij in antwoord op zijn herhaald smeeken om b(j zijne geliefde toegelaten te worden, liet gaat niet, zjj kan u nog niet zien heb geduld tot morgen, Koenraad, voegde zy hem toe. Geduld geduld heb ik niet genoeg geduld moeten hebben T klaagde hij. Nu is mijn geduld ten einde. Dan blijft er niets over dan weêr nieuwen voor raad op te doen, arme vriend. O, Agnes, Agnes, scherts toch nietsmeekte hij Ik kan het niet verdragen. Erbarm u over me,.... als ge eens wist, hoe ik moede ben Ik weet het Koenraad, zegde zij met een glim lach, die echter door het innig medelijden met den jonkman dadelijk weêr teruggedrongen werd. Ge moest me geen verwijten doen, maar liever inzien, dat alles wat ik doe, strekt tot uw en Valentine's bestwil. Oh, ik ben ondankbaar, Agnos Ik moest geen oogenblik vergeten, wat ik aan u en aan Lageman te danken heb, en dat doe ik ook niet. Maai ik kan mijn Het liberalismus is de vrijdenkerij of 't is niets. Nu, vrijdenkerij is godver- loochening. Wij zeggen niet dat er geen liberalen bestaan die eerbied hebben voor onzen Godsdienst, doch dezen zijn zeer dun ge zaaid en beginnen allengskens naar den katholieken kant over te hellen, maar het gros van de nog overblijvende scharen van 't uiteengcslagene liberale leger be- hooren nog tot de vrijdenkerij, tot de vijanden van onzen Godsdienst maar zullen weldra naar 't socialistische kamp overloopen. De gansche katholieke drukpers keurt het voorstel van het 8 Journal de Bruxelles af terwijl de liberale en so cialistische organen er vinnig meê spot ten. En inderdaad het voorstel is af te keu reu, want moest de katholieke partij het bijtreden het ware weldra met haar ge past, want zij zou het vertrouwen van het katholiek volk verliezen en ongetwijfeld de speelbal worden van eenige liberale ooilij kaards. Het wachtwoord voor ons, katholieken, moet zijn en blijven Alleen stélen en alleen opgehangen worden, t is te zeggen, geen liberale bondgenoten. Zijn er dan liberalen w<dke eerbied hebben voor Godsdienst, Koningdom, per soonlijke Vrijheid, Eigendom en Huisge zin. de drang der omstandigheden zal hun dé oogen doen openen en besluiten van zich in de katholieke rangen te scharen De plooien van het katholieke vaandel zijn wijd genoeg om ze te beschutten Dat is de titel van eenige bemerkingen in Klokke Roeland verschenen over het doodbeeldeken der christene volkspartij. De katholieken van Ninove verheugd over de schitterende zegepraal in het Kanton behaald, dat de wieg en de zetel was van den oproer tegen de katholieke partij, hadden een doodenmarsch aan geheven als klinkend antwoord op de voor barige triomphtonen eener half geborsten Klokke. In die marsch kwamen de woorden voor Gezel Adolf en deze hebben bij de volksfopperij de hairen doen te berge rijzen en kreten van verontwaardiging slaken. Gezel Adolf! Wat eerbied voor den prioster zoo huilt het ophitsersblad van Ninove Zachtjes, mannen, want ge duwt u den vinger in do ooge tot aan den elleboog. Gij zegt dat de katholieken allen eer bied voor priester Daens hebben verlo ren. Daar is een onderscheid te maken. Wij eerbiedigen in deu E. H. Daens den priester maar kunnen geen respect over hebben voor den armtierigen politieker die ons zoo grondig katholiek Arrondisse ment in tweo vijandige partijen trok Voor den man met handen en voeten vcrlaDgen niet bedwingen Waarom mag ik haar niet zien, terwijl zij met Lageman gesproken beeft Begrijpt ge dat werkelijk niet, Koenraad Is bet u dan niet mogelijk dit in een gunstigeren zin voor u uit tc leggen vroeg ze om hem kalmer te stemmen. Doch het hielp nietsvastbesloten zegde hijGe moogt zeggen, wat ge wilt, Agnes, ik kan niet anders. Het is mij onmogelijk uw huis te verlaten, zoolang ik Valentine niet gesproken heb. Ik beb niet gezegd, dat ge moet heen gaan, mjjn vriend Blijf hier zoolang ge wilt, mijn huis is ruim genoeg om u ook nachtverblijf te kunnen geven, ant woordde zy half in ernst, half schertsend. Er bleef hem dus niets over dan zich In zijn lol te schikken. Rusteloos liep hy in het buis en in bet tuin rond, zonder eenig doel doorkruiste hy den Thiergaerten hy deed een loop rond den Neuee See en keerde toen in stormpas naar de Rauchstraat terug. Werkelijk begon het er allen schijn van te krijgen dat hij de gastvrijheid van Agnes op de proef zou stellen, want de Meidag liep reeds ten einde en nog steeds bleef voor hem de deur van Valentine's kamer gesloten. Hij had reeds alle hoop opgegeven baar vandaig weer te zien hjj was in vertwijfeling doch daar verscheen plotseling Agnes om hem te roepen. Onder do tcedere zorgen van Agnes was Valentine weldra van hare onmacht bekomen. Zij vroeg onmid- delijk naar Lagemanaan hem en aan Agnes be tuigde zij nu op roerende wijze baar innigen dank Nu eerst vernam zjj den gebeelen samenhang van alles wat Agnes en Lageman voor haar gedaan had. Zonder haar zoudt ge bezwaarlijk nu hier niet zitten, bevrijd van elke smet, zei Lageman op Agnes wijzende, want ik moet bekennen, dat ik sterk aan uwe onschuld twijfelde. door geuzen vau allen deesem onder steund Woor den man, van wicn Julius Hoste in zijn joden-centcnbladje zoBg 8 Daens is onze man! n voor den man, dien alle liberale bladen hebben opgehemeld en van wien het Laatste Nieuios, dat moddergazetje, heeft gezegd - M. Daens is geen priester lijk de anderen tusschen pot en kan gezeten kan hij hevig uitvaren op M. Woeste, den warmsten verdediger van Kerk en Gods dienst b Voor den man, aan wien op zekere meeting gevraagd wierd door socialisten, voor wien, in geval van ballotccring tus schen M. Woeste en 't roode janhagel, hij, Daens. zou gestemd hebben en die op zulke vraag niet dierf antwoorden ehwel, Klokke Roeland, voor zulken politieker hebben de katholieken geenen eerbied. Wanneer 'de geuzen op alle toneD zingen Daens is onze man dan antwoorden daarop met volle mon den al degenen die aan Kerk en Gods dienst zijn gehecht De man der geuzen en is de verdediger niet der katholieken, in hem kunnen zij geen vertrouwen heb ben. Gij, Klokke Roelandbraakt vuur en vlam omdat men dien politieker heeft ge noemd 8 Gezél Adolf. Die benaming is weerom voor 't groot ste gedeelte waar. In zijn einddoel is politieker Daens geen socialist, 't is te zeggen hij jaagt de inp&iming der goederen niet na, hij streeft niet naar het afschaffen van Godsdienst, huwelijk en eigendom. Dat is waar iu dit opzicht is M. Daens geen socialist. Maar dit is niet al. Is M. Daens geen Vooruiter in zijn einddoel hij is het voorzeker in zijne poli tieke werking. De donchisten-propaganda is die van het roode janhagel. Vriend lezer, zijt gij al op meetingen der Roelanders geweest Dan hebt gij hevig en op onbetamelijke wijze hooren uitvallen tegen de rijken, alleen om die reden dat zij door de fortuin begunstigd waren. Huu eenig ongelijk bestond in het bezitteu van geld en daardoor alleen wa ren zij besmette schapen, wier omgang men vluchten en schuwen moet. Wat moet er iu het hart van den arme drom mel ontstaan die zoo op onrechtveerdige wijze hoort schelden tegen de zoogezegde vasthoudisten Dat er rijken zijn die hunnen plicht vergeten, 't kan er door, 't is de waar heid, maar dat het allen schurfte scha pen zijn, zie dat is te grof. Even als de socialisten zaaien de Roe landers twist en tweedracht, haat en nijd in het hart van den armen zwoeger. De strijd door de Donchisterij geleverd is een klassenstrijd oven als bij de aanbid ders der Commune van Parijs. In dit opzicht dus mag politieker Daens gezel Adolf genoemd worden 't is zijn ware naam. Hij is wezenlijk, lijk E. Van de Velde, het kopstuk der socialis ten zegde, de baanbreker van het socia- Met volle recht, zegde Valentine'zacht. Eu zonder een vaat vertrouwen in de onschuld van eenen beklaagde, kan men hem verdedigen maar de overtuiging, die den doorslag moet geven, ont breekt. Men ziet dan iets over het hoofd, dat schijn baar onbelangrijk is, en dat toch den atloup van bet proces bebeerschcn kan. Agne6 heeft me verdienste lijk gemaakt door my op zulke punten te wijzen. En uwe verdienste is nog veel grooter, want van die aanwijzing hebt ge op geniale wijze gebruik gemaakt, zegde Mevr. von Becren met warme overtuiging. Uw geloof heeft ons geholpeu eu de liefde heeft wonderen bewerkt, antwoordde Lageman en bij be dekte de hand van Agnes met vurige kussen. Kleurende en in verwarring trok zjj bare band weg en zegde Wij moeten een zeker iemand nok niet vergeten. Valentine ofschoon ge onbegrijpelijk genoeg den naam van Koenraad Rechling niet kunt hooren, moet ik het toch zeggen. Koonraad heeft aan uwe onschuld geloofd, geen oogenblik heeft h|j in zijne liefde gewankeld, ofschoon aan den zoon niet euvel geduid bad kunnen worden, wanneer ontstclte- dis van droehreid over den schrikkelijken dood zjjner moeder zyn oordeel hadden beneveld. Wij durfden hem niet inwjjden in het plan, dat wij ontwierpen om u te redden, sprak Lageman, want wij vreesden, dat hjj te kwader ure Bauerlich 2ou aanvallen en daardeor alles bederven zou. Immers gedurende de terechtzitting was hjj nauwelijks terug te houden bjj wilde den ellendeling te lijf gaan en hem met zijne vuisten bewerken. By de berinnering hieraan kon de advocaat niet nalaten to lachen. Wat die ongelukkige Mev. Rechling u ook heeft aangedaan zegde Agnes, daar is Koenraad niet aan schuldig. lism in Vlaanderen hij is de bros aan 't maken langs waar het collectivism in onze Vlaamsche vesten zal binnen drin gen Schrikkelijke verantwoordelijkheid 1 Klókke Roeland en heeft geen recht van spreken over den eerbied die aan priester Daens toekomst. De gescheurde Klokke heeft gedaan wat nooit de katholieken deden. Dezen zijn nooit aan de eer te kort gebleven die den priester als priester toekomt. Als dio priester zich met politiek bemoeit en bij zonder eene politiek lyk die van priester Daens, dan heeft men het recht zijne da den te bespreken. Welnu, Klokke Roelandgij hebt beide personages in M. Daens verward. Gij be roept u op den priester als er spraak is van den politieker. En nochtans, gij be hoort tot die partij die de canaülen- streek van 't wijf heeft uitgevonden. Had men in de christene volkspartij dien avond eens gedacht op den eerbied die den priester toekomt wanneer zulk een schandigeu list wierd verzonnen, waardoor men 't volk wilde misleiden, dan zouden de volksfoppers die schand daad op 't geweten niet hebben. Wanneer dit schandaal wierd neêrgeschreven en op de vier hoeken van 't Arrondissement verspreid, welk was alsdan de eerbied die men bad voor den E, H. Daens als priester Alsdan heeft de zoogezegde christene volkspartij den priester in het hart getroffen, den eerbied in den grond geknakt voor den priester, voor deu ge zalfde des Hoeren, alsdan was er alleen lijk sprake van den E. H. Daens als priester en niet als politieker. Gij hebt dus, Klokke Roelandden bal misgeslagen gij hebt het recht niet te schrijven lijk gij het doet en indien alle schaamtegevoel niet ware weggewe- ken, dan zou u de pen in de hand branden bij bet neerschrijven van zulke ellendige leugentaal. Uwe verontwaardiging is uiets dau veinzerij bet volk begiut u vau nabij te lceren kennen het getal uwer aanhangers vermindert dagelijks en wel haast zullen uwe laatste wraakkreteu en tanden knarscrij onder het hertelij k go- jubbel aller ware christenen on katho lieken verdooven. De toekomst is den katholieken 1 Fbhd. Het gevolg van de verhooging der vergoeding aan de milicianen. Wc zegden reeds, welke schoono ge volgen die verhooging heeft gehad. Nu schrijft men uit DoornijkTwee kantons van het arrondissement Doornijk moeten 83 man voor do lichtiug van 1896 leveren. Tusschen hen, zijn 19 van die- genou welke een slecht nummer hebben getrokken dio de storting van 200 frank, tot bet bekomen eens plaatsvervangers, hadden gedaan. Bij het vernemen dat de soldaten voortaan 30 frank per maand Maar ik ben schuldig tegenover hem, riep Va lentine en uit hare stem klonk grievende smart, en daarom is het beste, dat wjj elkaar nooit, nooit weer zien. Gij schuldig vroeg Agnes. Gij zyt toch niet verantwoordelijk voor do dood zijner moeder, omdat gij haar den vergiftigden drank gegeven hebt Op die manier had gij even goed uw vader kunnen vergif tigen. Gedurende het gerechtelijk onderzoek hebt gij laten doorschemeren, dat gty u niet vrij van schuld gevoelt, en daardoor hebt gij de rechters en ra(j op een dwaalspoor gebracht, spruk Lageman ernstig. Ge moet aan zulk een ziekelijke inbeelding niet toegeven. Stort uw hart voor uwe vrienden uit, dau kunnen ze iets doen om u dien verkeerden waan te ontnemen. Het is geen verkeerde waan, maar ik kan het nu niet zeggen. Later, later zult ge alles vernemen, bracht Valentine met moeite uithet arme kind werd weer zoo bleek als oencdoode, het koude zweet parelde op haar voorhoofd. Agnes wenkte Lageman, toe de kamer te verlaten. Uren lang lag Valentine stil, onbeweeglijk, met gesloten oogen, schijnbaar sluimerend, doch zij was bij haar volle bewustzijn. Zelfs het minste gedruisch ontging haar niet, en ondortnsschcn hielden hare gedachten haar bezig. Toen Agnes weer Lyna onhoorbaar in de kamer kwam om naar haar te zien, richtte zij zich op en wenkte haar om nader bij te komen. Agm-s, fluisterde zy, Koenraad is bier in hnis, ik weet het. Mevrouw von Becren knikte. Hij wil niet heengaan voordat h(j mij gesproken heeft. Weet ge dat ook al t zullen trékkenhebben tien hunne persoonlijke inlijving gevraagd, zoodat slechts 9 op 83 man moeten ver vangen worden. En aldus komen we stilaan tot het vrijwilligers leger, het bij uitstek rccht- veerdig en democratisch stelsel. In afwachting, moet men het katholijk ministerie hulde brengen voor zyne wet op do vergoeding der milicianen. Demokratische maatregel. Vol gens le XXe Siècle is het Ministerie van zin de vermindering der lasten op de ge wone wijnen en de verhooging van die op de fijne wijne voor te stel Ion. De Minister van Financiën zal dit doen zegt onze confrater, met het doel dat hij tot hiertoe zoo moedig heeft nagestreefd den prijs der dranken die tot 's volks voeding dienen verminderen. Het katholiek Ministerie zal eer halen van dezen nieuwen demokratischen maat regel. Gewroken. Het katholiek minis terie en de meerderheid zegt het Fond senblad worden schoon gewroken door de liberale bladen die, vóór de kiezing, zoo hevig de verhooging der rechten op den jenever bestreden. De Chronique schrijt thans, in een artikel over de rechten op den wijn, dat de belaslitig op den jenever gewettigd is, aangezien die drank nadeelig is en dat het van openbaar belang is het gebruik ervan te verminderen. De Chronique heeft echter, vóór de kiozing, M. de Smet de Naeyer, wegens het verhoogen van die belasting, voor eenen dwingeland uitgescholden. Do Flandrc libérale gaat nog verder zij neemt een artikel over uit een ander blad, waarin gezegd wordt dat men de invoerrechten voor den gewonen wyn ge heel zou moetcu afschaffen cu deze ver vangen door nicuive rechten op den jene ver. Eu zij verklaart dat dit artikel zeer juist is. Wanneer waren of zijn de liberalen nu rechtzinnig Vóór het neerleggen van het wetsontwerp tot verhooging dor rechten, toen zij die verhooging vroegen of na de stemming der rechten; toen zij er de katholieken voor aanvielen, of nu dat zy de kiezing voorbij zijnde die ver hooging goedkeuren en zelfs nieuwe rech ten vragen De roode syndicaten. Op het rood congres te Londen zegde do Fransche socialist Jules Guesde Wat is in de meeste gevallen een socialistich syndicaat? Een küekske dat mits 1,25 fr. zich een stempel in caoutchouc aangeschaft heeft." Eu uogtaus, do-kopstukken dier syndi- katou beweeren de ware vertegenwoor digers der arbeidersklas te ziju 1 Jules Guesde heeft het gezegd zij vertegen woordigen niets auders dan hunnen zwammen stempel. Ja, door de stilte van den kerker wordt het ge hoor gescherpt, zuchtte zjj. Toen richtte zjj zich op eu zegde vastbesloten De kelk moet geledigd wor den, het zjj zoo. Bjj boetveerdigbeid is de bekentenis der zonden eene onmisbare vcreischte, alzoo ge schiede wat toch eens geschieden moet. Het zal u te zwaar vallen, stel het uit tot later als ge meer krachten hebt. Het vleescb is altijd zwak al is de geest gewil lig, zegde Valentine treurig, laat het mij na doen. Schuif de gordijnen open, help me een beetje om mijn haar en mjjne kleeding in orde te brengen cn roep hem dan. Ge moet ook komcu want ge moet ook mijne schuldbelijdenis booren. Zjj stond op. Agnes voldeed aan haar verlaDgen. De fraai ge* meubeleerde kamer lag legen het Westen een stroom van licht en goud kwam door de hooge vensters toen Agnes de gordijnen bad opengeschoven. In dat scboone, belooverende licht vond Ksenraad zijne geliefde in oeacn leunstoel zitten. Als verblind blsef hij een oogenblik schuchter op den dremdel staan, toen snelde bjj naar baar toe, zonk aan hare voeten neer en greep hare slanke hand, om die met kussen te bedekken. Zjj trok echter haro hand terug en zegde t Raak mij niet aan, Koenraad Daarmeê zoudt gc tegen uwe overledene moeder zondigen Gij be hoort niet aan mijne voeten, ik moest aan uwe voelen liggen om u mijne zware schuld te belijden. Lief, dwaas kind. antwoordde hy zonder op te staan, die langdurige gevangenschap beeft u ziek ge maakt, anders zoudt ge zulke gedachten niet hebben. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1896 | | pagina 1