Zondag 22 November 1896. 5 centiemen per nummer. Slsle Jaar 5159 Het Pensioen HET SPOOK DER ABDIJ, 0 M fJ eekweek. Vrij onafhankelijk volksgezind orgaan van de Stad en 't Arrondissement Aalst. GODSDIENST, HUISGEZIN, EIGENDOM. VADERLAND, TAAL, VRIJHEID. Het tijdperk der lage prijzen. Vrijheid Verplichting DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is tweemaal ter week voor de Stad 5 frank; met de Post verzonden 6 frank 's jaars, fr. 3-25 voor zes maand©»; fr. 1-75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. De onkosten der kwitantiën door de Post ont vangen zijn ten laste van den schuldenaar. Men schrijft in bij C. Van de Putte-Goossens, Korte Zoutstraat, N. 31, en in alle Postkantoren des Land. Cuique auum. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen fr. 1,00Vonnissen cp 3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag in den voormiddag. Voor de advertentiën uit vreemde landen zich te wenden ten Bureele van dit blad. Anlst, 21 November 1H96 -Al wie een abonnement neemt op DEN DENDERBODE voor het gansche jaar 1897, be komt van heden af ons blad kos teloos. Hoeven vrij het te zeggen dat Dender- bode liet rustgeld voor oude werklieden verlangt, vuriger misschien dan de droe vige held die ons wekelijks uitscheldt in 7 Land. Wij zeggen en herhalen dat het voor den werkman ccue vreugde zonder weerga zoude zijn, had hij het genoegen te mogen denken dat, wanneer hij afgesloofd is van arbeiden, hij op zijn gemak zal mogen leven. Wij trachten naar dit pensioeu uit gansch ons h< rt maar wanneer wij 'tLand zien stormen dwaas weg, zonder overleg, zie dan gaan wij wat van kanl, want 't spreekwoord zegt Van zotten en krom me houten moet gij u mijdon. Wij moeten bij die handeling do schou ders ophalen en denkeu aae de vlieg van eene fabel van La Fontaine. Die vlieg giug rond de ooien der paar den wal gerucht maken en zij dacht hoo veerdig weg dat zij het rijtuig deed voort rollen op den hobbeligon, klimmenden zandweg. Zoo vliegt bonzend ook de vlieg van Chipka rond en zij deukt dat 't heele ge kraak haar werk is V Zij vergeet het laatste vers van den dichter Et partout importuns, devraient être chassés Zal het reeds mogelijk zijn dit pensioen in voege te brengen in 1897 voor de werk lieden die den geeisebten ouderdom be reikt hebben Wij gelooven het niet. Wat wij echter gelooven, liever, waar van wij overtuigd zijn, is dat het gevaar lijk is daarmee immer de ooren van het volk zot tc maken. Die vraag is van het grootste belang. De gevolgen van die wet zijn op verre na nog niet gekend. Men weet nog niet welke uitgaven do pensioenen zullen bereiken. Op welke schaal zij jaarlijks zullen ver meerderen 1 Men weet nog niet van waar het noo- dige geld vandaan zal komen en men schreeuwt immer v jort dat pensioen moet er zijn in 1897. Chipka loopt hoog op met dc klim mende belasting maar weet men wel wat de klimmende belasting op zal brengen Waarom alsdan daarover zagen. De oplossing der vraag van de pen sioenen zal grootelijks bijdragen om het geluk van ons laudekeu te verzekeren indien zij na rijp overleg en grondige studie wordt tot wet gemaakt. Een Sedan zou zij kunnen worden, giug men met overhaast te werk. Wat zou er inderdaad gebeuren had men de fiuautieele gevolgen der wet niet genoeg onderzocht Twee dingen zijn mogelijk. Episode uit den Oorlog in de Vendee. lld0 VEBVOLG. Goed, gord. Ik maak cru geen verwijt van, zee rob. Gij Lebt als goed christen gehandeld. God zal medelijden met u hebben... Maar er moet aan gedacht worden den brand te blusscben en mijne arme meu bels te redden. Nog een woord, moeder Gervais. Welnu? Hoe komt bet, dat gij niet door de geweerscho- tru der rcpublikanen getreden zijl. Ine republikauen waren mannen, antaoorddc de oude vrouw bewogen zij hebben aan hunuc moe ders geducht, hunne geweerschoten zijn over rnjju hoofd heengegaan. Bravo, bravo riep Jjinhe d'Argent die nadeihij trad. Die liedcu hebben dus nog ecu hart. Uil heelt hun echter niet b»!et uwe woning iu brand testekeu. O, dal is iets audcis /ij moesten toch iels doen, om hun ruwen te voldoen. Die mau is ecu aartssrburk L. tic blik verraadt dc boosheid »an tgi.e ti> i it vri dat alles lusscbeu 'og oir! uit ia. Of te wel de burgeroorlog De werklie den zouden opstaan moesten zij van het zoolang verhoopte rustgeld beroofd wor den, de omwenteling rees grynzend op eu met haar onaanzienlijke bloedbaden. Of to wel ging ons landeken kapot, bankroet. Eu wat zou er dan van onze onafhankelijkheid geworden Zou alsdan ook het veel besproken pensioen niet te loor gaan misschien onder het gedreun van vreemde kanonnen Daarom met rijp overleg gehandeld en het volk niet geenen zottemauspraat op gehouden. De katholieken zullen dat rustgeld in voege brengen maar dat cischt veel studie nog. Laat ons hopen dat het zoo gauw mo gelijk zal worden uitgevoerd en het den vrede van ons land verzekere tot groot geluk der arme zwoegers. De laatste vijftien jaren, van October 1882 tot October 1896, zijn oprecht slechte jaren geweest voor den pachter, den grondeigenaar en al degenen die door den laudbouw moeten leven. Het was in 1882 dat het bebouwen van het gedeelte der Vereeuigde Staten over den Missouri gelegen ouzen inland- schen laudbouw begon te doen lijden. Van over den Missouri uit hot verre wilde Westen kwam de plaag het waren deze streken die het eeist de Europeaan- sche markten met goedkoope tarwe over stroomden Sedert vyftien jaren, heeft de jongere Amorikaansche bevolking iu bet Westen door hare werkzaamheid kunnen leve» zonder weelde zij heeft den Euro- peaanscheu boer bij ten ouder gebracht zonder er zelf rijk bij te worden. Tot nu toe is het zoo geweest, maar, te begiuueu van dit jaar, zullen de pachters uit het Westeu het tegen de onzen niet meer vol houden. Sedert een jaar wordt de Amerikaau- sche tarwe aan geeue lagere prijzen meer verkocht als ouze iulandsche; hedendaags is ouze iulandsche zelfs bestkoop. Naar mate de bevolking vanAmeiika vermeer- dert, wordt er meer tarwe gebruikt maai de oppervlakte land met tarwe bezaaid vergroot niet. Eene andere gewichtige rede van de lage prijzen was den grooten uitvoer van granen uit Rusland maar dit laud heeft iu 1894 eu 1895 buitengewoou rijke oogsten gehad. Iu 1896, i3 de oog3t maar middelbaar ca Rusland verkoopt zijne tarwe aan geeue lage prijzen meer.Daarbij iu Rusland, zoo als iu Amerika, is er eene sterke vermeer dering van bevolking eu zelfs indien wij daar, in 1897, zulkeu glooien oogst zagen als iu 1894, zouden de prijzen toch zoo laag niet meur kunnen dalen. De derde oorzaak was den vluggen vooruitgang der boerderij in Argentina doch de boereu van dit wonderbaar land zijn nog altijd een zwervend volk. Zij ver- loopeu van de eene streek naar de andere, vestigen zich op onbebouwde gronden dat zij zonder bemesting of groole bewerking De zeerob en zijne vrienden durfden niet antwoor den. Zij voegden zich bij hunne oiakkers om hel red dingswerk te leiden. Margaretba nam hare grootmoeder hij den arm. Kom. moeder, sprak zij, dit schouwspel zal u te zeer bedroeven daarbij is u«e tegenwoordigheid nutteloos. Neen, neen, riep de waardige vrouw beslist uil ik wil dc verwoesting van mijne woning zien. Het is niet de eerste maal, dat mijn hart bittere droefheid doorstaan heelt. Luide vreugdekreten onderbraken haar. Moed gehouden wij zijn den brand meester Inderdaad was de brand tot een kleineren omvang beperkt. De vlammen woedden met miuder hevigheid en na weiuige oogenblikken bleven er nog slechts ernigc smeulende lakkenhosscben over. Moeder Gervais en Magaretha hieven dankbaar de handen ten hemel. Zij wares aan een groot gevaar ontsnapt. Het voor val bad een veel uoodlottigeren afloop kunnen hebben. De hut stond nog, eu slechts ren gat in bet dak en eemge schade op den zolder getuigden van dc hevig heid, waarmede hel vuur had gewoed. Zoodra het gevaar afgewend was,naderde de zeeiol» de beide viouwen. Ik heb eenen plicht te vervullen, sprak hg de Vendecschc vluchtelingen rekencu op mg... Ga, ga, zeerob maar wat kunt gij voor ben doen 1 Hen naar eene veilige schuilplaats brengen. I bezaaien en dan zoodra uitgeput weêr verlaten. De oppervlakte bezaaibaar land ver meerdert niet meer, want jaarlijks wordt er zooveel uitgeput land verlaten of in weiden aangelegd als er nicuwo velden beploegd worden. De ludiaausche tarwe die, zooals do Amerikaanscbe, eerst sedert 1882,in over- groote hoevcelbedeu begon uitgevoerd te worden, wordt nu in 't geheel niet meer verzonden, De hongersnood die tegenwoordig in do Indien heerscht en zelfs iu verscheidene streken de bevolking aanzet de stapel- huizen te plunderen, is wel iets buiten gewoons,maar zelfs wanneer betere tijden daar zullen wederkeeren, zal dc uitvoer van tarwe toch op den vroegeren voet niet meer kunneu hernemen. De goede harde Indiaausche tarwe zal nog wel gevraagd worden om ze met ouze platte tarwe te verwerken, maar zij zal aan geene prijzen meer komen die de waarde onzer iulandsche tarwe zouden doen dalen. In de Indien gelijk elders groeit de bevolking sterk aan. Sedert eenige jaren, zijn er middelen gezocht om de landelijke bevolking te be vrijden van eene zekere armoede veroor zaakt door den overvloed misschien zal het in de 20® eeuw uog moeielijker ziju een middel te vindon oniaau do volkeren voedsel te verschaffen. Intusscheutijdmoet de iulandsche tarwe de concurreulic tier vroeuide niet moer duchten aan de hedendaagsche prijzen staat zij lager als de vreemde soorten eu, ingezien de vermindering wfcnr pachten eu der waarde van den grond, zal de landbouwer er vooortaan zijne rekening kunneu bij viudeu. Dendergalm die stom blijft als nen ker- pel over zijue denkbeelden over God en ziel, heeft ons willen bewijzen dat tus- scheu - vrijheid in alles eu voor alleu en verplicbteud onderwijs volstrekt geen tegenstrijdigheid bestaat, Daarin schrijft dit blad bestaat er evenmin tegenstrijdigheid als iu den volzin de burger is vrij, maar hij mag niet stelen. Hij redeneert zou - De natuur (van n God spreekt hij niet), heeft de ouders den plicht opgelegd hun kroost het lichamelijk hrood te bezorgen, het op te voeden, te kleeden enz. Maar dit is niet geuoeg. Wij zijn hun ook nog het geestelijk voedsel verschuldigd dal wel n zoo uoodig is als het lichamelijk. - Nu daar vele ouders die plicht ver- waarloozen moeten zij daartoe door do wet gedwongen worden. Dat is het verplichtend onderwijs. Zekerlijk zijn de ouders verplicht niet alleen hunne kinderen te voedeu, te klee den enz., 't is te zeggen, kommer te heb ben voor hunne lichamelijke noodwen digheden maar zij moeten ook huuue ziel vormen, ze opvoeden iu deugd eu eer, hun in staat stallen eens met eer hunne plicht in de samenleving te volbrengen. Daar onze maatschappij zoo is inge richt tegenwoordig dat zonder geleerd heid dit bijna onmogelijk is, zoo bestaal er voor de ouders eene zekere plicht Moeder Gemis schudde het hoofd. Helaas, sprak ze. Ik vrees, dat er geen veilige schuilplaats oieer is. Ik keu er nog een. Welke Het klooster der abdij van Savigny, antwoordde de zeeman op fluisterenden toon. De beide vrouwen verschrikten. Die naam herin nerde haar eene sombeic geschiedenis. De monikken van het aloude klooster waren eenige dagen te voren het slachtoffer geworden van do woede eener heilig- sehennende bende- Zij waren als wilde dieren achter volgd geworden en aan den voet van bet altaar ver moord. Na dit bloedbad te hebben aangericht,had de bende bet prachtige, vermaarde klooesler verwoestsleehts eenige door het vuur geblakerde muren waren big ven slaan en dienden thans den roofvogels tot ver blijf. Deze ruïne bad reeds bare legende in den mond des volks gekregen. Ken monnik of liever de gct-sl van een monnik dwaalde, zegde men, des nachts te midden der puinhoopen rond. Men had hem voor het geschonden altaar zien knielen en gehoord, hoe ziju geklaag en gezucht zich m«t bet geloei van den wind mengde. De klok, die gespaard was gebleven, werd door de hand van den geest in beweging gebracht en luidde gelijk vroeger de meden. Moeder Gervais eu Margaretba wisten, wat z|j van die vreemdsoortige geruchten te gelooven hadden. Zoo zg verwondering en achrik loonden, kwameu deze hunne kinderen het verstandelijk brood der ziel te bezorgen. Die plicht moeten zij vervullen in de maat van het mogelijke. Dit heeft Dendergalm vergeten aan zync lezers te zeggen. Dus is die verplichting niet algemeen, niet zoo volkomen als dit blad den schijn heeft het willen gelooven, eD bijgevolg ook bestaat er tegenstrijdigheid iu vrij heid in alles, en verplichtend onder wijs. Het is gevaarlijk, want men moet lo gisch zijn in zijne redeneering, die eekere verplichting in de maat van het mogelijke, door de wet van God en van de natuur den ouders opgelegd hunne kinderen eene zekere geleerdheid te bezorgen, te willen vertalen in eene burgerlijke wet door het verplichtend onderwijs. Wanneer de Staat mij plichten oplegt moet hij mij ook in staat stellen die plich ten te vervullen, mij de middelen bij der hand doen om er mij van te kwijten. Dat is ontegensprekelijk en onweerleg baar. Welnu verouderstelleu wij oen huisvader met talrijk kroost, die zijn oudste jongen volstrekt uoodig heeft om hem wat te helpeu, die hem absoluut niet kan missen. Die jongen is nog in zijne veiplichte schooljaren Zal die huisvader niet met recht mo gen zeggen Goed gij ontneemt mij mijn kind 'k geve toe dat het zijn geluk kau zijn, goef mij dan werk opdat ik geuoeg zou kunnen verdienen om mijne vrouw eu kinderen te onderhouden. -«►Zoo varen wij regelrecht naar sociali stische waters, liever nog, wij zwemmen er reeds voor goed in. Was het dit misschien dat Dendergalm beoogde, de ecus zoo vurige aanhanger van Vooruit, die liever titrkscb is dan paapsch en aan het hoofd van ons land liever do socialisten zou zieu dan de katholieken Nochtans dit is maar oenen kant van de vraag. Reeft da huisvader de plicht binnen de palen van het mogelijke de geleerdheid te geven aan zijne kinderen, hij heeft daar tegen een ontegetisprekelijk rechl, dat te willen dat zijne kinderen zijue gods dienstige overtuiging deeleu. Niemand kau hem betwisten het recht waarop hij aanspraak mag maken dat zijnen kinde ren zijne eigene denkbeelden worden in gegeven. Dat recht sleept een heele reeks ge volgtrekkingen na. Iu ieder gemeente zouden dus zooveel scholen moeten bestaan als er verschil- lige godsdienstige overtuigingen bij de huisvader» heerscheu. Welke gemeente zou onder den last niet bezwijken moest dat stelsel van Den dergalm eens in voege gebracht worden Wij deuken dat hij, even als wij, het als ceue plicht rekent dat de onderwij zers deftig volgens hunnen stand moeten kuDueuleven. Wij doen ook Dendergalm de eer aan te deukcu dat bij volstrekt niet zou willen dat het kind vau eenen katholieken huis vader iu eene geuzenschool wierde gesto ken waar men het God zou leeren laste ren in plaats van lief te hebben. niet uit bijgeloovigheid voorL De gewonde zou daar ecue pl-iats kunnen vindeu, waar iedere struik, iedere greppel eene hinderlaag kon verbergen. Zg kenden echter den moed van den zeerob en waagden dus gcene ijdele tegenwerpingen. Ga, zegden ze, en dat God u geleide De zeeman verwijderde zich. Een oogenblik later sloeg M. de la Meilleraye, op eene draagbaar rustend, under begeleiding vau Jambe- d'Argent, den weg in naar het verwoeste klooster. Toen hij den kleinen troep zag heengaan, verliet Cyranol zijne schuilplaats. - Waar kunnen z|j heengaan bromde hijwe zullen zien. Zijne pijoen en vermoeienis vergetend, sloop de bedelaar behoedzaam de beschermers van den ge wonde achterna. Een tweevoudige beweegreden spoorde zjjn ijver aan. Hij wilde de «ijflig iouit van ridder d'Orbois ver dienen en zich terzelfder tijd wreken op dengenc.wien bg zoovele mishandelingen vau deu kapitein te dan ken had. De eerste reden was echter de voornaamste. Cyranol werd door deu geldduivel behceischtzijne lage ziel had slechts een doel, slechts eenen wensch geld opeen te slapeteu 8c1ert lal van jaren bewoonde bjj in het woud een een afgelegen hut. Dat verpeste hol, waar niemand binnendrong, was voor hem het heerlijkste verblijf der aarde. Uet was omdat daar onder de amerige Die waarborgen vragen, eiscben de katholieken eer zij ooit aan het vorplich- tend onderwijs zullen kunnen denken. Is het niet met recht en rede Misschien ware er mogelijkheid tot het gewenschte doelwit te komen, het onder wijs aan al de kinderen te doen deelen met de omstandigheden te verwijderen die het school bij wonen tegenwoordig grootelyks belemmeren ik wil spreken van de benepen maatschappelijke toe standen. Trachten wij het lot van den werkman te verbeteren op stoffelijk gebied, gaan wij tot hem om zijne opvoeding te verbe teren of zelfs aan te leggen en lossen wij door overtuiging de vraag van verplich tend onderwys op. Die weg is verkieslijker en oneindig beter. Deze pennetwist met Dendergalm over het onderwys is verre ons te mishagen. Wij durven de hoop koesteren dat hij zijne vrienden zal bevechten, zij, die al de toelagen van het ouderwijs aan da officieële scholen willen schenken. Hij zal inzien dat er daar een onrecht bestaatdat daar jegens de katholieken eene onreebtveerdigheid wordt gepleegd en zoodra zijne kweekelingen eens aan 't roer zullen zijn, zij niets zoo zeer ter herte zullen nemen dan die toelagen te verdoelen op billijke wijze aan al de scho len die het vertrouwen der huisvaders genieten. Dat zal het begin van 't einde van. den haat zyn die alle geusche hert verteert. Is Dendergalm in zijn antwoord wat van de wezenlijke kwestie atgeloopen, het is hem te vergeven. Hij is iu zijn nieuw spoor nog niet te huis hij doet misschien vergeefsche moeite zijne ware inborst, haat, nijd en afgunst tegen de katholieken, tegen den Godsdienst to verbergen. EEN' OPWERPING. 't Land wil het rustgeld reeds iu voege zien in 1897, 't is te zeggen, de werklie den die 65 jaar oud zijn 0,75 centiem, of 1 frank daags zien trekken. Die werklieden hebben daartoe geene stortingen gedaan. Dus is de Staat verplicht geheel den last te dragen. Wat zullen de werklieden daarvau zeg- die verplicht zijn hunne stortingen te n. Zullen zij niet misnoegd zijn eu alles op den rug vau den Staat, 't is te zeggen,van Jan eu alleman willen draaien en zal er in hel land geen beweging on- staan tot het ontlasten van het deel voor den werkman. De geschiedenis is daar om die vrees schijn van waarheid te geven. Gaan wij tot in het oude Griekenland terug Te At henen bij v. heerschte Fe rities. Ziju bestuur was dit van eenen goeden Staatsman. Na hem kwamen de Demagogen en leiddeu het Staatsschip naar den afgrond. Wat deden zij Zij dreven tot het uiterste de grondbe ginsels van regeerkunde door Perikles neergelegd. En wat zal bij ons het geval zijn vodden, die hem tot legerstede dienden, zgn schat verborgen was. Met welk eene vreugde grepen zijne handen in de zilverstukken, welke hg eeu voor een aan de deuren der boeven van Bretagne en Norman- diè bad ontvangen Met welk een genot hingen zijne blikken aan dat geld 1 Hij dacht er zells niet aan, zich een weinig rust en eenlgen welstand te verschaffen. En tocb had bij zijne bul kunnen herstellen, zijne kleederen door betere vervangen, goed voedsel kunnen hebben hg dacht er niet aan, zijn hartstocht was voldaan wat bekom merde bij zich om het overige Daarbij diende hem zijne schijnbare armoede, welke hem toestond van de liefdadigheid van anderen te ge- rieten, om zijne plannen te verwetenlijken. Aan de grootste gierigheid paarde Cyranol nijd en baat. Hij baatte al wat goed was. alles wat zich boven hem verhief door fortuin, maatschappelijke positie of aanzien. Meer dan eens was hg in de hut van moeder Ger vais welwillend ontvingen geworden, meer dan eens bad hij de goede Margaretba zich afgesloofd, om hem eene goede legerstede iu de arme woning te bereiden, en toch, toen hij hun in dien avond goed met kwaad vergold, smaakte zjjn ontaard hart eene geheime vreugde. De oude bedelaar baatte moeder Gervais, Marga retba en deu zeerob in bet geheim. Die haat dagteekende van af het tijdstip, dal hij met Jean Cliouan twist had gehad. Niet zoohaast zal het rustgeld in voege zijn of nieuwe mauneu zullen het werk ondermijnen. Zij zullen het volk ophitsen hen te kiezen om van allo bijdrage ver lost to worden. Men zal vermeerdering op vermeerdering beloven. En men zal geleid worden door dema gogen, clonws en anderen. Is dat niet te vreezen Hebben wij dat in de laatste tijden niet gezien Dagbladen, bij v. Klokke Roe land was eerst partijganger van het stol sel van M. Beeruaert iu de herziening. Niet zoohaast hadden zij gezien dat er voor hunne mannen ook kans was dan ging het Weg met do drij stemmen, één man één stem. Dit artikel is te laste niet vau Dender- bode. Ik alleen die het schrijf draag er de verantwoordelijk van, maar ik vrago niet te min aan den opsteller hot te wil len afkondigen. X. Lo keuring van het hoornvee op Siut-Marteusdag gehouden door de Gilde van Voe- verbetering, op den wijk Schaarbeek, Aalst, is welgelukt. Eeu goed vijftigtal diereu werden aan geboden. Het weer was zeer gunstig on de dappere jury heeft kort on goed werk gemaakt. De Veebond gaat goed vooruit negen koeien en vijf vcerzen werden iu de eerste klas gerangschikt negen koeien en twee veerzen in de tweede. Ten eiude do meu- schen aan te moedigen die van goeden wil ziju, zijn er uog tien geldpremiëu af te loten tusschen de dieren van derde klas. Eeu kweeksyndicaat kau van don eersten dag geeue vruchten te weeg bren gen. Nu enkel zal Schaarbeek de weldaden der vcroeniging gaan kuuneu bestatigen. De verbintenis der leden van met koeien van eerste eu tweede klas bij geprimeerde stieren te gaau, is eenen maatregel waar van de invloed zal te zieu ziju op de jougo dieren die aanstaande jaar zullen aange boden worden. De bewaarprcmiöu vor- grooten ook vau jaar tot jaar. Vraagt maar eens aan de brave Schaarbekenaren of zij te vrede zyn over hunno maat schappij Waarom niet op elke gemeente, ter gelegenheid der kermisfeesten, dergelijke keuringen ingericht VOp verschillige wijken cu verschillige dagen, zou men tentoonstellingen eu prijskampen kun nen verwekken die alle hun voordeel zouden hebbeneerlijk vermaak en teveus nut voor deu boerenstand, in plaats van ontuchtige vergaderiugeu eu danskolcry. Wat zou er belotteu zoo opvolgend in eene gemeente op de verschillige wijken en verschillige dagen prijskampen iu te richten, voor koeien, paarden, zwijnen, geilen, konijnen, pluimgedierte euz. Ware Uatuiel voordeeliger dan maslklimmiu- geu, zakloopeu, wielrijdeu euz., die soms groote sommen kosten. Welke gemeente gaat dit stelsel eens beproeven V... Zet groote boeten op de dauskoten cu besteedt het geld dat er van komt aan die nuttige eu zedelyke iurichtingeu. Sedert dien had hg gezworen, zich te zullea «re- keu. Die gelegenheid bood zich aaartoo eiudelgk aan moest hg die ongebruikt laten Moeder Genrais was reeds dood zoo dacht bij leu minste thans was het de beurt aae deu zeerob eu Margaretba. Terwijl bjj in de sebaduw der hoornen den gewonde en diens geleiders volgde,hield Cyranol zich met zijne misdadige plannen bezig. O, wat is de vrijheid «en heerlijk iets mom pelde bjj. Men kan ongestoord zijn persoonlijke wraak koelen en tevens zijn sommetje geld vergrooten. Se dert lang koesterde ik dal denkbeeld. Waarom beu ik oud en afgeleefd Maar wal geeft de ouderdom T Mijne overwinning zal er niet miuder volledig om zgn hoop ik. De ellendeling onderbrak eensklaps zijne alleen spraak. De kleine troep, welke Cyranol bespiedde, bad juist bet ravijn verlaten on sloeg een pad in, dal door struikgewas werd omzoomd. Dit pad kende hij sinds laugeu tijd. Hg bad het Joau Chouan doen inslaan,op den avond van deu vrceselijken strijd tegen de douaueu. Bij die henuuenng voer hem een rilling door de leden. Daar ben ik beleedigd geworden, spiak bij tol zichzelven, daar moet mgue wraA baar beaiag krijgen. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1896 | | pagina 1